Pohled z praxe

Radek Kácha, 

PATRON A INSTRUKTOR ODBORNÉHO VÝCVIKU

V Metrostavu pracuje šestým rokem. Postupem času se dostal do pozice vedoucího střediska vlastních kapacit, které dnes čítá kolem 50 zaměstnanců. Na starosti má také dopravu a mechanizaci v oblasti Ústí nad Labem a je instruktorem odborného výcviku (IOV). Smluvní žáci tak mají šanci pohybovat se přímo v terénu.

Jak jste se stal IOV?

Ve funkci instruktora odborného výcviku působím od vybudování střediska vlastních kapacit, kde jsme si dali za cíl vychovávat své zaměstnance z řad mladé generace. Jde nám o to, abychom učně začlenili do provozů a činností našich stávajících pracovních týmů. Mladým a začínajícím učňům se takto předávají zkušenosti a pracovní postupy. Pozvolna by tak mělo docházet k nahrazování starších pracovníků, kteří se dostávají do důchodového věku.

Můžete nastínit, co tato funkce obnáší?

Osobnost instruktora odborného výcviku má za cíl motivovat mladé učně pro vybrané řemeslo a začlenit je do pracovního procesu. Myslím, že klíčové je smluvním žákům ukázat, nakolik je realita na živých stavbách rozdílná od teoretických znalostí, které učni získávají během výuky. Taktéž klademe důraz na předávání dlouhodobých pracovních zkušeností od erudovaných pracovníků a budoucích kolegů.

Kolik žáků máte na starosti a jak program probíhá?

Věnuji se pěti až sedmi žákům, kteří jsou momentálně přiřazováni k mistrům nebo k vedoucím týmů. Učňům je průběžně ukázán provoz a stavba. Jsou seznámeni se staršími a zkušenými pracovníky, tak aby měli možnost poznat, co daný obor obnáší.

Jaký to podle vás má pro učně přínos?

Pro smluvní žáky to znamená, že se postupně seznámí se skutečnou praxí a vidí, jak to na stavbě funguje a co je víceméně čeká po vyučení. Tímto mají jedinečnou možnost přebírat zkušenosti od našich pracovníků. Cenné je i to, že se smluvní žáci co nejlépe začlení do pracovního procesu a osvojí si pracovní návyky.