Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

14–15

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

12. srpna 2024

ročník 36

fámjin proražen

„Ve čtvrtek 18. července mi spadl kámen ze srdce. O půl třetí odpoledne místního času jsme totiž přesně podle harmonogramu prorazili tunel Fámjin. Až do konce ražeb jsem měl trochu obavy, jak a kdy náročný projekt dokončíme. Za zvládnutí díla v těžkých podmínkách si celý tým zaslouží mé uznání a velké poděkování,“ řekl vedoucí projektu Ing. Anton Vido z Metrostavu Norge.

Lenka Svobodová,
foto archiv stavby

K

unel Fámjin, který na nejjižnějším faerském ostrově Sudurøy spojil vesnice Fámjin a Ørðavíkar, měří 1,2 km. Plocha jeho výrubu dosahuje 67 m2, v místě dvou nouzových zálivů se rozšiřuje na 85,17 m2. Jeho ražba probíhala dovrchně v horninovém masivu s nízkým nadložím.

Raziči překonali nejen komplikované geologické podmínky, ale i dva závaly z vrchní části čelby, vichřici, kdy vítr dosahoval rychlosti až 200 km/h a poškodil zařízení staveniště, třítýdenní sněhovou kalamitu či odborářskou stávku, která na pět týdnů ochromila život celého souostroví. Vypořádat se museli i s jazykovou bariérou.

Celý silniční projekt nazvaný Famjinstunnilin, který stavbaři zahájili v říjnu 2022, bude měřit 2,6 km. Metrostav Norge AS se jej účastní jako subdodavatel faerské společnosti J&K Petersen. „Pro mě osobně představoval tunel Fámjin jednu z největších výzev v kariéře. Stavba byla od začátku až do konce samé překvapení a výzvy. Snad nejvíc nás zaskočila jiná skladba proráženého masivu, než předpokládal projekt. 

raziči z tunelu vytěžili 82 000 m3 rubaniny, především bazaltu, v těžkých podmínkách

Portál třeba místo plánovaných trhacích prací musely kvůli zvětralému nadloží otevřít bagry. Tunel jsme pak razili převážně v jednom lávovém proudu, v oblasti portálů však zasahoval i do dalšího a oba oddělovala červená vrstva vulkanoklastik. Celkem 52 metrů ve dvou různých částech tunelu jsme museli provést bez metody Drill & Blast, jen mechanickým otevíráním čelby, což je ve Skandinávii nezvyklé. Zdolání závalů nás zdrželo 31 týdnů. Časovou ztrátu jsme se snažili dohnat nepřetržitým provozem. Práce jsme se 100% soustředěním plánovali maximálně na den dopředu a s neustálým monitorováním díla. Bylo to mimořádně obtížné, zabrat dostalo všech našich 26 razičů i technici. Veškeré postupy a plány, jak závaly zmáhat, jsme navrhli sami a investor všechny bez výjimky akceptoval,“ vzpomíná Ing. Vido a doplňuje, že stavba by měla skončit do 25. srpna.

„Prorážka nám všechny obtíže vynahradila. Přispělo k ní i mimořádně vlídné počasí, jaké na Faer­ských ostrovech bývá málokdy. Krásná byla i následná oslava, které se zúčastnila většina ze stovky zdejších obyvatel. Připadalo mi to, jako by se na nás na konci dlouhé cesty usmálo štěstí,“ uzavírá Ing. Vido.

 

země tunelů 

Faerské ostrovy tvoří 18 větších ostrovů, z nichž 17 je obývaných. Nacházejí se asi v polovině cesty mezi Islandem a Norskem a jsou autonomní součástí Dánska.

Na rozdíl od něj ale nepatří do EU ani do schengenského prostoru. Pověstné jsou tím, že zde žije víc ovcí než lidí. Zatímco obyvatel je asi 51 000, počet většinou volně se pohybujících ovcí přesahuje 80 000. I proto se ostrovy od nepaměti nazývají Faerské, což v překladu znamená Ovčí.

Jejich vznik spadá do období třetihor před zhruba 60 miliony let. Jsou sopečného původu, a proto zde z hornin převládají čediče s polohami vulkanoklastik.

Na ostrovech dnes existuje 23 tunelů o celkové délce přes 68 km, šest dalších je ve výstavbě včetně tunelu Fámjin. Nejvytíženější z tunelů je 11 km dlouhý podmořský systém Eysturoyartunnilin, otevřený v roce 2020, s barevně nasvíceným podzemním kruhovým objezdem. Do roku 2030 by měla Faerské ostrovy a města propojit síť silnic s téměř čtyřicítkou tunelů.

Metrostav 14–15/2024

Krátce Aktuálně

917 m z 917 m vysunuto!

Sdružení ARGE Gottleubatalbrücke tvořené firmami BeMo Tunnelling a Metrostav provedlo 30. července poslední devátý výsuv nosné konstrukce mostu Gottleubatalbrücke v saské Pirně (foto). Výsuv realizovala divize 3 pod vedením Ing. Vladimíra Beneše, vedoucí montáže Ing. Jan Krysta, projekt vede doc. Ing. Marek Foglar, Ph.D.

nové Oddělení gastroenterologie v Trnavě

Stavbaři Metrostavu Slovakia pod vedením Ing. Filipa Poštrka dokončili renovaci prostor gastroenterologického oddělení ve Fakultní nemocnici v Trnavě. Nové ambulance nabízejí technologická vylepšení, která usnadní práci lékařů a sester. Kromě moderního vybavení byla pro pacienty vytvořena gastroskopická a kolonoskopická místnost spolu s místností určenou k odpočinku po výkonech pod anestezií.

150 tun oceli po Vltavě

V průběhu léta se uskutečnil převoz ocelových konstrukcí, které budou využity na výstavbu vznikajícího Dvoreckého mostu. První pontonová loď naložená 150tunovým nákladem vyplula od modřanského jezu 18. července, celkem se po řece postupně přepravují čtyři díly nazývané skruže. Stavbaři je sestavili v Modřanech, kam je přivezli na nákladních autech. Dvorecký most staví od září 2022 mezi Podolím v Praze 4 a Zlíchovem v Praze 5 kolegové z Metrostavu TBR.

 

Metrostav 14–15/2024, Fámjin proražen
Metrostav 14–15/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 14–15/2024, TBG Metrostav
Metrostav 14–15/2024, Ptáme se
Metrostav 14–15/2024, Fotosloupek
Metrostav 14–15/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 14–15/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 14–15/2024, Další etapa Zeleného města dokončena
Metrostav 14–15/2024, Divize 5 a Metrostav TBR
Metrostav 14–15/2024, Milník u modernizace tunelů v norském městě Tromsö
Metrostav 14–15/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 14–15/2024, Metrem 50
Metrostav 14–15/2024, 2222 km pro dobrou věc
Metrostav 14–15/2024, Fámjin proražen

Fámjin proražen

Metrostav 14–15/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 14–15/2024, TBG Metrostav

TBG Metrostav

Metrostav 14–15/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 14–15/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 14–15/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 14–15/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 14–15/2024, Další etapa Zeleného města dokončena

Další etapa Zeleného města dokončena

Metrostav 14–15/2024, Divize 5 a Metrostav TBR

Divize 5 a Metrostav TBR

Metrostav 14–15/2024, Milník u modernizace tunelů v norském městě Tromsö

Milník u modernizace tunelů v norském městě Tromsö

Metrostav 14–15/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 14–15/2024, Metrem 50

Metrem 50

Metrostav 14–15/2024, 2222 km pro dobrou věc

2222 km pro dobrou věc

1

Sending statistics …

Rendering Krátce Aktuálně (360996): (2/2) (4 ms)

Rendering Fámjin proražen (360995): (2/4) (16 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9303/item1140127.svg

 i9303/item1140213-small.jpg

 i9303/item1140212.svg

 i9303/item1140214-small.jpg

 i9303/item1140216-small.jpg

 i9303/item1140215-small.jpg[p2]

 i9303/vth465908-1.jpg (2x)

 i9303/vth465877-1.jpg (2x)

 i9303/vth465878-1.jpg (2x)

 i9303/vth465879-1.jpg (2x)

 i9303/vth465880-1.jpg (2x)

 i9303/vth465910-1.jpg (2x)

 i9303/vth465909-1.jpg (2x)

 i9303/vth465888-1.jpg[p1]

 i9303/vth465892-1.jpg[p1]

 i9303/vth465895-1.jpg[p1]

 i9303/vth465898-1.jpg[p1]

 i9303/vth465899-1.jpg[p1]

 i9303/vth465906-1.jpg[p1]