strana 2
Štolu už nenajdete
K nepoznání se na pražském Klíčově změnilo místo,
které sehrálo „klíčovou“ roli při stavbě dvoukolejného
tunelu metra mezi stanicemi Prosek a Letňany na tra
se IV. C2. Třicet pět metrů dlouhou přístupovou štolu,
díky níž bylo možné v listopadu 2004 začít razit 1285 m
dlouhý tunel současně směrem do Letňan i na Prosek,
dnes už nenajdete. Byla zaslepena a zabetonována.
Do více než hektarového prostoru, kde pracovníci
divizí 8 a 5 odtěžili tisíce kubíků zeminy, aby vybudovali
rampu pro přístup k budoucímu portálu štoly, vjedou už
brzo zemědělské stroje a znovu tu bude pole a zeleň.
Štola splnila svůj účel: stavbařům nejprve umožnila
vyvézt z podzemí 95 tisíc kubíků rubaniny, aniž by to
výrazně pocítili obyvatelé nedalekých sídlišť. V průběhu
výstavby tudy byly do tunelu dopraveny desetitisíce kubíků
betonu a tisíce tun armatury pro betonáž primárního a definitivního ostění a přístupová štola stejně dobře posloužila
i při přepravě materiálu pro kolejové betony a svršek.
Užitečným „pomocníkem“ se areál na Klíčově stal
i tehdy, když dosluhoval: většinu vybavení divize 8 převezla na jiné stavby Metrostavu a veškeré betony, které zde
musely být použity, byly rozebrány a po recyklaci použity
pro zásypy na jiných úsecích stavby metra.
–bh– foto Josef Husák
Ptáme se
Jaroslava Šimka,
vedoucího útvaru technické kontroly
hydroizolací divize 5
1
Slavnostní zahájení stavby v Mostě
do kon č ení z e s t r. 1
Červenec 2004, hloubení jámy pro sjízdnou rampu
Obchodní centrum při té příležitosti získalo i své jméno
Central Most, které vzešlo z rozsáhlé ankety mezi mosteckými obyvateli. Investor si je vybral asi ze tří set padesáti
návrhů od sto padesáti lidí a dvanáctiletého autora vítězného názvu odměnil šekem na 20 tisíc korun.
Obchodní galerie Central Most je navržena jako halový
objekt z montované prefabrikované železobetonové konstrukce. V jejím podzemním podlaží bude moci zaparkovat
kolem 350 aut a bude zde i zásobovací dvůr a technické
zázemí včetně nádrží sprinklerů. Ve dvou nadzemních
podlažích se na obchodní ploše asi 18 000 m² rozmístí
více než devadesát obchodů (vizualizace č. 1) včetně
restaurací a velkoprodejny. Díky svažitosti terénu čtyři
vstupy ve dvou úrovních přímo propojí obchodní pasáže
centra s přilehlými ulicemi a protáhlý tvar objektu na jedné straně upoutá vstupním proskleným atriem (viz. č. 2),
druhé straně bude vévodit dominantní hodinová věž.
Devítipatrový bytový dům Rezidence Odeon olemuje
část podélné strany obchodního centra a je navržený
jako železobetonový monolitický skelet se ztužujícími
jádry a stěnami. Ve dvou podzemních podlažích ukryje 76
parkovacích míst pro rezidenty, první dvě nadzemní podlaží budou sloužit komerčním účelům a ve zbylých osmi
patrech se bude ve třech blocích nacházet 101 bytů ve
velikosti od 1 + KK až 4 + 1. Ve 3. a 4. NP budou atraktivní
mezonetové byty, v ustupujícím 9. a 10. NP bytové jednotky s většími terasami se širokým rozhledem do okolí. Pět
velkých arkýřů hlavní fasády vytvoří na straně k náměstí
podloubí pro předzahrádky kaváren a cukráren.
Oba objekty, propojené architektonicky, stavebně
a částečně i provozně, budou založeny na pilotách ve společné základové jámě, jejíž odtěžování již začalo. V souběhu byly zahájeny i práce na přeložkách sítí, a tak se už
opravdu nedá přehlédnout, že se Metrostav ve městě opět
úspěšně zabydlel.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák,
vizualizace archiv Crestyl management
2
Srpen 2004, zahájení ražby přístupové štoly
Světový tunelářský kongres v Praze se blíží
Listopad 2006, poslední okamžiky před zabetonováním
Prosinec 2006, štola se potápí pod kubíky zeminy
Březen 2007, pláň čeká už jen na terénní a sadové úpravy
Metrostav_6_07.indd 2
Do zahájení světového tunelářského kongresu WTC
2007, jehož pořadatelem je Český tunelářský komitét
ITA/AITES a platinovým partnerem Metrostav, zbývá
jen něco málo přes měsíc. Od 7. do 9. května 2007 se
bude konat v Pražském kongresovém centru a po jeho
skončení bude na téměř tisíc pět set účastníků kongre
su čekat nabídka technických exkurzí na tunelové stav
by v Praze a odborných cest po vybraných podzemních
stavbách v České republice, ale také na Slovensku,
v Rakousku a v Německu.
Světový tunelářský kongres WTC se bude v Praze
konat již podruhé, po 22 letech, což mimo jiné svědčí
i o dobré pověsti našich odborníků ve světě. Jeho letošní
zaměření je lákavé: „Podzemní prostor – čtvrtý rozměr
velkoměst“. Každý, kdo se v naší republice podzemními
stavbami zabývá, by měl svou účast na kongresu zvážit
a této příležitosti využít.
Odborný program akce slibuje nejvyšší kvalitu i velmi
široký záběr. Jednání budou probíhat v devíti sekcích,
jejichž zaměření zahrnuje celou oblast podzemního stavitelství. Do kongresového sborníku došlo 316 příspěvků
z celého světa, což je nejvíc v celé historii.
Hlavní částí odborného programu budou zejména čtyři klíčové přednášky významných světových odborníků,
které zachytí současný stav oboru.
O tunelování pomocí razících strojů (TBM) promluví
prof. Marcus Thewes z Ruhrské univerzity v Bochumi.
Jeho přednáška by především české účastníky měla
mimořádně zajímat, protože v dohledné době by v České
republice měly být pomocí TBM raženy dva mimořádně
dlouhé železniční tunely z Prahy do Berouna. Problematice tunelování ve skalních horninách se bude věnovat
prof. Jian Zhao ze Ženevy. Pro nás aktuální téma o ražbě
tunelů v jílech přednese David Powell z Velké Britanie,
který je hlavním specialistou londýnské pobočky firmy
Matt MacDonald. Přednáška profesora Zdenka Eisenstei-
na z Kanady na téma Tunely ve velkoměstech jistě také
přinese mnoho nových a mimořádných informací z celého
světa o ražbě městských tunelů.
Dopolední program druhého kongresového dne bude
tvořit tzv. ITA Open Session. Mezinárodní tunelářská
asociace ITA/AITES pro ní letos vybrala velmi zajímavé
téma – Nové trendy ve financování podzemních staveb
a souvislosti se smluvními vztahy, které bude jistě zajímavé i pro odborníky z Metrostavu.
Před kongresem se v Praze 4. a 5. května uskuteční
workshop na téma „Tunelování ve městech“, kde budou
přednášet i pánové Herrenknecht, Lovat a Amberg, jejichž
jména jsou zároveň značky světově proslulých moderních
tunelovacích strojů. Za tuto vzdělávací akci se platí výrazně nižší vstupní poplatek než za vlastní kongres a bude
jistě velmi zajímavá a prospěšná.
Uvažujete o účasti na kongresu nebo alespoň na
workshopu? Více informací a všechny podrobnosti včetně kompletního programu a registračních formulářů
najdete na internetové adrese www.wtc2007.org.
Ing. Miloslav Novo tný,
s e k r e t ář Č TuK I TA /A I T E S
ilustrační foto Josef Husák
Jaroslav Šimek je vyučený horník a v Metrostavu pra
cuje už přes 30 let. Byl u toho, když se v metru poprvé
začaly používat foliové izolace a tomuto oboru se věnu
je dodnes jako certifikovaný technolog plastů a vedou
cí útvaru technické kontroly hydroizolací, který jejich
provádění sleduje na všech druzích staveb.
Co všechno je váš tým schopný zajistit a nabídnout?
Kromě pravidelných i namátkových kontrol na stavbách
po celé ČR spolu s Petrem Kvitou a Ing. Adrianou Javorčekovou nabízíme odbornou spolupráci při projednávání
všech stupňů přípravy projektů i dokumentace, pomoc
při výběru dodavatelských firem i vhodných materiálů
a ve spolupráci s akreditovanou svářečskou školou plastů
také proškolování personálu. Jsme účastníky evropského
projektu na vzdělávání dospělých v oboru kontroly hydroizolací, umíme poradit i v případě jejich pojistných systémů a oprav, víme, co dovoluje legislativa, a jsme schopni
poskytnout i další potřebné informace. Těší nás, že se na
nás obracejí nejen jednotlivé divize Metrostavu, ale i další
firmy skupiny DDM Group, které mají zájem o řešení této
problematiky v rámci svých vlastních projektů.
Co je u hydroizolací nejčastější příčinou závad?
Mnoho lidí se domnívá, že moderním materiálům, které
jsou v oblasti hydroizolací k dispozici, nic neublíží. To
však není pravda, jsou naopak velmi zranitelné. Třeba
jen drobné poškození, podceněná maličkost, může znamenat obrovský a těžko odstranitelný problém, zejména
v případě podzemních projektů. Praxe přitom ukazuje, že
závady většinou nezpůsobují izolatéři. Také my se snažíme
vysvětlovat, že správně provedené hydroizolace nejsou jen
záležitostí materiálů a jejich aplikace. Pokud je nebudeme
vnímat v kontextu všech dalších operací, jako jsou prvotní
úprava povrchu a následné práce tesařů, železářů, betonářů atd., těžko se vyhneme chybám. A také bych chtěl v této
souvislosti upozornit, že kvalita skutečně nemusí nutně
znamenat prodražení zakázky, jak často slýcháme. Je věcí
důslednosti v mnoha jednotlivých krocích.
Proto připravujete odborné semináře na toto téma?
Říká se, že ještě horší, než udělat chybu, je se z ní nepoučit. Metrostav pracuje na desítkách různých projektů,
v případě hydroizolací však naši technici zpravidla řeší
velmi podobné potíže a nutno dodat, že někdy zbytečně.
Často se totiž potýkají s problémem, jehož řešení dávno
známe. O technologický den i školení, která dosud proběhla, byl velký zájem a zúčastnili se jich nejen zaměstnanci Metrostavu, ale také ze společností Doprastav
a Subterra. Jsem přesvědčen, že i toto je cesta k předcházení chyb a reklamací, které poškozují dobré jméno naší
společnosti. Hydroizolace sice představují v celkovém
objemu stavební zakázky jen několik málo procent, významem jsou však srovnatelné se statikou objektu.
Může změnu k lepšímu přinést i nástup nových techno
logií a materiálů?
Jak už jsem řekl, ani sebedokonalejší materiál není samospasitelný, naše možnosti však samozřejmě rozšiřuje.
Zhruba před patnácti lety jsem se na stavbě metra jako
jeden z prvních setkal s mezilehlými foliovými hydroizolacemi podzemních staveb. Mají řadu výhod daných svými fyzikálně-mechanickými vlastnostmi. Jsou však také
lehce zranitelné, a pokud jsou jištěny pojistným systémem, tak i nákladné. Mohou je nahradit vodonepropustné
betony, materiály s bentonitem, plně „natavitelné“ foliové
systémy a stříkané izolace. Zaměnit vyzkoušené folie za
jiný způsob izolace proti vodě je však podle mého názoru
dlouhodobá záležitost. Pokud si nebudeme stoprocentně
jisti, že víme, jak se nové systémy v daném prostředí
zachovají v dlouhém časovém horizontu, neměli bychom
experimentovat. Naše zkušenosti znamenají velký potenciál, ale musíme jej umět naplno využít.
Za rozhovor děkuje Lenka Svobodová
3/26/07 11:41:45 AM