strana 3

zp r a v o d a j s t v í z  d i v iz í

Slavnost na soutoku Labe s Chrudimkou

do kon č ení z e s t r. 1

Organizačně a finančně náročná akce se skládá z 21 sta­

veb a svým dopadem ovlivní velkou část obyvatel v Par­

dubicích i v dalších městech regionu. Vyřeší výstavbu

kanalizační sítě v pardubických obvodech Svítkov, Popko­

vice, Staré Čivice, Dubina a Labská, v Lázních Bohdaneč,

Holicích v Čechách, v Dašicích, Ostřešanech a v Živa­

nicích. Zvýší kapacitu kanalizační sítě v některých dal­

ších částech Pardubic, včetně sídliště Dukla. V Holicích

a v Opatovicích nad Labem dojde k intenzifikaci čistíren

odpadních vod, díky chystaným opatřením v Ostřešanech

bude zajištěna ochrana zdrojů pitné vody v Nemošicích

a nová kanalizace v Živanicích přispěje k zachování kvality

lázeňských vod v Lázních Bohdaneč.

Osm z 21 staveb přispěje také k regulaci přívalových

vod, a tím doplní protipovodňová opatření. Sdružení La­

be-Loučná v rámci projektu vybuduje novou stokovou síť

o celkové délce téměř 47 km, na kterou bude napojeno

6180 ekvivalentních obyvatel, intenzifikací zvýší kapacitu

čistíren odpadních vod o dalších 6350, rekonstrukce stá­

vajících kanalizačních stok se dotkne dalších 3500 lidí.

1

Na přelomu září a října pracovníci divize 9 z týmu

Ing. Petra Kostomlatského zahájí stavební práce na pro­

jektu, jež nejen vyřeší staré problémy, ale umožní i další

rozvoj regionu. „Pro mne i můj tým to bude první velká

stavba kanalizace,“ říká Ing. Kostomlatský. „Určitě při ní

získáme nové zkušenosti a jistě si s ní poradíme stejně, ja­

ko jsme zvládli rekonstrukcí historického domu U Zlatého

anděla v Praze, kterou jsme skončili před nedávnem.“

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Město perníku, sportu, dostihů a novostaveb

Dům, v němž si garáže a byty vůbec nevadí

Už za pár dní, v neděli 14. října, se v Pardubicích

poběží 117. Velká pardubická. Kdo se na ní přijede podívat, může vidět dostihy nejen na závodišti, ale také

v centru města. Stavbaři Metrostavu tam s koňmi pod

kapotami strojů bojují s časem a nepřízní počasí uprostřed stavenišť, která v době dešťů často připomínají

pověstnou pardubickou dostihovou oranici.

Nedostatek parkovišť v Karlových Varech by měla

postupně vyřešit výstavba parkovacích domů. První

z nich právě i díky Metrostavu vyrůstá podél klesající

Libušiny ulice na svahu pod hotelem Imperial a kromě

téměř 170 parkovacích stání nabídne i 29 luxusních

mezonetových bytů, z jejichž teras se obyvatelům otevře nádherný výhled do údolí říčky Teplá.

Tým vedoucího projektu Jana Mráze z divize 9 stavbu

zahájil už v dubnu 2006, záhy však musel práce přerušit,

protože investor se rozhodl místo původně plánovaných

kanceláří v posledních dvou podlažích postavit byty.

Monolitické železobetony hrubé stavby znovu začaly růst

až v červnu letošního roku. „Dnes máme hotové nosné

konstrukce obou podzemních i všech tří nadzemních pod­

laží včetně posledního ustupujícího,“ prozradil Jan Mráz

a doplnil: „Pokračujeme vyzdívkami a netrpělivě čekáme

na pozměněnou prováděcí dokumentaci, abychom mohli

plynule navázat s pracemi na instalacích.“

Úzký, přes 130 metrů dlouhý dům je složený ze tří

výškově posunutých částí a na východě je ukončený

2

Palác Pardubice

Na Masarykově náměstí tým Ing. Jana Šunky z divize 9

buduje multifunkční nákupní a zábavní centrum Palác

Pardubice (foto č. 1). Stavbu zahájil koncem minulého

roku a po počátečním stadiu přeložek inženýrských sítí

a hloubení a zajišťování velmi rozsáhlé stavební jámy se

propracoval ke vztyčování nosných konstrukcí, které den

ode dne viditelně rostou do výšky (foto č. 2).

3

„Základové konstrukce včetně přidružených prací na

ležaté kanalizaci, zemnění a izolace proti zemní vlhkosti

jsme dokončili už z 85 %,“ popsal současnou rozpraco­

vanost vedoucí projektu Ing. Šunka a doplnil: „Nosné

železobetonové konstrukce máme hotové zhruba z po­

loviny. Provádíme je v několika fázích s časovým odstu­

pem a právě zahajujeme výstavbu druhého nadzemního

podlaží.“ Monolitické železobetonové konstrukce skeletu

doplňují prefabrikované průvlaky a stropní panely, které

při konečné úpravě na povrchu zmonolitní železobeton.

„Chystáme se teď na nelehký úkol dokončit výstavbu

snížené části pozemního podlaží v blízkosti hotelu Labe,“

pokračoval Ing. Šunka a dokončil: „Je na velmi propust­

ném pískovém podloží, a protože Masarykovo náměstí

je kousek od Labe, budeme se muset potýkat s vysokou

hladinou podzemní vody. Při jejím snižování budeme sa­

mozřejmě brát ohled i na základy okolních staveb, a to jak

hotelu, tak přilehlé polikliniky.“

V části Paláce Pardubice, kde je plánované multikino,

budou tři nadzemní podlaží a pro jejich rychlejší výstav­

bu na staveniště už brzy dorazí třetí věžový jeřáb. I díky

němu se budovu jistě povede uzavřít podle plánu, tedy do

nástupu zimy. V současnosti pracovníci subdodavatelů

začínají zateplovat stropy a chystají se provádět rozvody

Metrostav_17_07.indd 3

instalací. I když zatím na staveništi vládnou jeřáby, už za

necelý rok se Palác Pardubice stane největším centrem

nákupů, zábavy i občerstvení ve městě a jeho okolí.

Investor, izraelská společnost AFI EUROPE, před­

pokládá, že nákupní centrum denně navštíví na 25 000

občanů i návštěvníků města a podle primátora Pardubic

v něm vznikne i na 400 nových pracovních příležitostí. Na

ploše kolem 18 000 m² tu totiž vyroste na 100 obchodů,

řada restaurací a multikino bude mít osm promítacích

sálů. Podzemní parkoviště ukryje až 574 aut.

Celá stavba bude stát téměř miliardu korun a dvanáct

milionů připadne i na vylepšení a zazelenění bezprostřed­

ního okolí Paláce Pardubice, další prostředky pak investor

vyčlení na rekonstrukci nedalekého parku na náměstí

Československých legií. Centrum Pardubic prostě za při­

spění naší divize 9 roste do krásy.

Univerzita Pardubice

V desátém největším českém městě sídlí také významná

vysoká škola – Univerzita Pardubice. Její nové tělový­

chovné zařízení předal tým Ing. Ivana Millera z divize 9 in­

vestorovi již v říjnu loňského roku, a tím uvolnil pozemky

pro výstavbu moderního objektu v areálu Fakulty chemic­

ko-technologické. Podle návrhů ateliéru KUBA & PILAŘ

architekti, kteří navrhli i obytný soubor Na Krutci, jej tvoří

tři stavby – páteřní jednopatrová a téměř 200 metrů dlou­

há budova děkanátu, na kterou jsou průhlednými mosty

napojeny dva velikostně odlišné příčné šestipodlažní blo­

ky určené pro potřeby jednotlivých kateder.

Sdružení v čele s Metrostavem, jehož členy jsou

společnosti VCES a Unistav, už stavební práce v par­

dubickém kampusu vede k závěru. „Přeložky všech sítí

i zprovoznění nové trafostanice jsou už dávno za námi,

z betonářských prací nám zbývá jen dokončit poslední

moniérky zavěšených monolitických železobetonových

obkladů fasád u největší budovy,“ uvedl vedoucí projektu

Ing. Miller. „V menším bloku pro katedry se dvěma atrii už

máme hotové všechny vyzdívky, omítky, osazené výtahy

a zahájili jsme práce na prosklené fasádě a střešním plášti

(foto č. 3). Na děkanátu už je plášť hotový, zato s vyzdív­

kami a omítkami tam teprve finišujeme, stejně jako na

největší budově, ve které jsou atria hned tři.“

Ve všech třech objektech přitom průběžně probíhají

intenzivní práce na pomocných zámečnických konstruk­

cích a zejména na rozvodech a napojení technologického

zařízení budov a dokončují se nátěry pohledových žele­

zobetonových konstrukcí. V předstihu před ostatními ob­

jekty právě úspěšně proběhla kolaudace části komunikací

a parkovišť (foto č. 4), aby univerzitní areál mohl čistou

nohou vkročit do dalšího studijního vysokoškolského ro­

ku. Městský život kolem stavenišť Metrostavu totiž cválá

dál a je dobře, že s ním divize 9 umí držet krok.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

4

vylehčujícím rondelem s kruhovou rampou. Jak již bylo

řečeno, v podzemí a v přízemí bude mít garáže a nad nimi

29 mezonetových bytů. Pro devět z nich bude plochá

střecha domu sloužit také jako terasa.

Budova je založená na velkoprůměrových pilotách

a základové desce, zesílené hlavicemi pod vnitřními slou­

py. Celé zakládání probíhalo za dozoru Českého inspek­

torátu lázní a vřídel, protože stavba leží na hranici pásma

lázeňských pramenů. Ve zdejší lokalitě je kromě vysokého

radonového rizika i zvýšené seismické zatížení – otřesy

spojené s kraslickým zemětřesným rojem zde mohou

dosáhnout až 5º z dvanáctistupňové škály MSK. „Tuhle

zvláštnost staveniště si už ani neuvědomuji, protože ve

Varech stavím pořád,“ usmál se Jan Mráz.

V polovině příštího roku nový, bezbariérový parkovací

dům nabídne netrpělivě očekávaná místa pro dlouhodobé

i krátkodobé parkování návštěvníků lázeňské zóny i no­

vých obyvatel, kterým bude proslulá historická karlovar­

ská promenáda ležet téměř u nohou.

Lenka Svobodová

Náročná koordinace výkopových prací

Už léta se každý den po dlouhé Radlické ulici v Praze

mezi Jinonicemi a Smíchovským nádražím pomalu

sunou dlouhé kolony aut. Táhnou se také podél plotu

stavebního dvora Metrostavu a nyní i kolem výkopů,

které přímo před „svým prahem“ vyhloubili pracovníci

provozu inženýrských sítí divize 1.

dělení splaškové a dešťové kanalizace podle současných

požadavků na ochranu životního prostředí.

Od zahájení prací v dubnu letošního roku už kolemje­

doucí řidiči mohli sledovat několik etap výstavby. Před­

nedávnem třeba hloubení kanalizační stoky C za pomoci

pažících boxů (foto č. 1) a dnes i pokládku kanalizačního

kameninového potrubí DN 1000 hlavního řadu do zajiště­

ných výkopů (foto č. 2).

Doprava před radlickým stavebním dvorem Metrosta­

vu se sice vrátí do svých obvyklých tras až na podzim

příštího roku, nový kanalizační sběrač včetně přeložky

Radlického potoka však začne plnit svoji funkci již letos.

Po jeho zprovoznění práci divize 1 pozná každý – Radlický

potok a s ním i Vltava, do níž se vlévá, budou zase o něco

čistější. Radovat se jistě budou nejen rybáři.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

1

V souběhu s prodloužením tramvají dále do Radlic

k novému ústředí ČSOB, které si vyžádá přeložky sítí

stejně jako rozšíření Radlické ulice včetně vybudování

nových chodníků, zde tým Jiřího Růta z provozu IS divi­

ze 1 provádí ve třech etapách přeložku Radlického potoka

a rekonstruuje hlavní Radlický kanalizační sběrač včetně

přeložky vodovodního řadu.

„Stavba prodlužující tramvajovou trať ze stanice Lau­

rová na smyčku před budovou ČSOB si vynutila zkrácení

termínu dokončení našich prací až o deset měsíců,“ sdělil

Jiří Růt. „Budeme proto kanalizace na stokách C i D razit

i jinde, než bylo původně naplánováno, a práce uzavřeme

do konce tohoto roku i přesto, že ražby většinou probíhají

ve velmi složitých geologických poměrech a často pod

hladinou podzemní vody.“

Vejčitá stoka historického Radlického sběrače přesta­

la vyhovovat kapacitně i svým technickým stavem. Někte­

ré staré kanalizační výpusti v oblasti byly navíc napojeny

do zatrubněného Radlického potoka, jenž v tomto úseku

vede přímo v naplánované trase tramvaje, stejně jako

vodovodní řady. Rozvoj hromadné dopravy tak přispěl

k rekonstrukci vodovodů, stejně jako k důslednému od­

2

9/26/07 9:41:27 AM