strana 3
zp r a v o d a j s t v í z d i v iz í
Slavnost na soutoku Labe s Chrudimkou
do kon č ení z e s t r. 1
Organizačně a finančně náročná akce se skládá z 21 sta
veb a svým dopadem ovlivní velkou část obyvatel v Par
dubicích i v dalších městech regionu. Vyřeší výstavbu
kanalizační sítě v pardubických obvodech Svítkov, Popko
vice, Staré Čivice, Dubina a Labská, v Lázních Bohdaneč,
Holicích v Čechách, v Dašicích, Ostřešanech a v Živa
nicích. Zvýší kapacitu kanalizační sítě v některých dal
ších částech Pardubic, včetně sídliště Dukla. V Holicích
a v Opatovicích nad Labem dojde k intenzifikaci čistíren
odpadních vod, díky chystaným opatřením v Ostřešanech
bude zajištěna ochrana zdrojů pitné vody v Nemošicích
a nová kanalizace v Živanicích přispěje k zachování kvality
lázeňských vod v Lázních Bohdaneč.
Osm z 21 staveb přispěje také k regulaci přívalových
vod, a tím doplní protipovodňová opatření. Sdružení La
be-Loučná v rámci projektu vybuduje novou stokovou síť
o celkové délce téměř 47 km, na kterou bude napojeno
6180 ekvivalentních obyvatel, intenzifikací zvýší kapacitu
čistíren odpadních vod o dalších 6350, rekonstrukce stá
vajících kanalizačních stok se dotkne dalších 3500 lidí.
1
Na přelomu září a října pracovníci divize 9 z týmu
Ing. Petra Kostomlatského zahájí stavební práce na pro
jektu, jež nejen vyřeší staré problémy, ale umožní i další
rozvoj regionu. „Pro mne i můj tým to bude první velká
stavba kanalizace,“ říká Ing. Kostomlatský. „Určitě při ní
získáme nové zkušenosti a jistě si s ní poradíme stejně, ja
ko jsme zvládli rekonstrukcí historického domu U Zlatého
anděla v Praze, kterou jsme skončili před nedávnem.“
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Město perníku, sportu, dostihů a novostaveb
Dům, v němž si garáže a byty vůbec nevadí
Už za pár dní, v neděli 14. října, se v Pardubicích
poběží 117. Velká pardubická. Kdo se na ní přijede podívat, může vidět dostihy nejen na závodišti, ale také
v centru města. Stavbaři Metrostavu tam s koňmi pod
kapotami strojů bojují s časem a nepřízní počasí uprostřed stavenišť, která v době dešťů často připomínají
pověstnou pardubickou dostihovou oranici.
Nedostatek parkovišť v Karlových Varech by měla
postupně vyřešit výstavba parkovacích domů. První
z nich právě i díky Metrostavu vyrůstá podél klesající
Libušiny ulice na svahu pod hotelem Imperial a kromě
téměř 170 parkovacích stání nabídne i 29 luxusních
mezonetových bytů, z jejichž teras se obyvatelům otevře nádherný výhled do údolí říčky Teplá.
Tým vedoucího projektu Jana Mráze z divize 9 stavbu
zahájil už v dubnu 2006, záhy však musel práce přerušit,
protože investor se rozhodl místo původně plánovaných
kanceláří v posledních dvou podlažích postavit byty.
Monolitické železobetony hrubé stavby znovu začaly růst
až v červnu letošního roku. „Dnes máme hotové nosné
konstrukce obou podzemních i všech tří nadzemních pod
laží včetně posledního ustupujícího,“ prozradil Jan Mráz
a doplnil: „Pokračujeme vyzdívkami a netrpělivě čekáme
na pozměněnou prováděcí dokumentaci, abychom mohli
plynule navázat s pracemi na instalacích.“
Úzký, přes 130 metrů dlouhý dům je složený ze tří
výškově posunutých částí a na východě je ukončený
2
Palác Pardubice
Na Masarykově náměstí tým Ing. Jana Šunky z divize 9
buduje multifunkční nákupní a zábavní centrum Palác
Pardubice (foto č. 1). Stavbu zahájil koncem minulého
roku a po počátečním stadiu přeložek inženýrských sítí
a hloubení a zajišťování velmi rozsáhlé stavební jámy se
propracoval ke vztyčování nosných konstrukcí, které den
ode dne viditelně rostou do výšky (foto č. 2).
3
„Základové konstrukce včetně přidružených prací na
ležaté kanalizaci, zemnění a izolace proti zemní vlhkosti
jsme dokončili už z 85 %,“ popsal současnou rozpraco
vanost vedoucí projektu Ing. Šunka a doplnil: „Nosné
železobetonové konstrukce máme hotové zhruba z po
loviny. Provádíme je v několika fázích s časovým odstu
pem a právě zahajujeme výstavbu druhého nadzemního
podlaží.“ Monolitické železobetonové konstrukce skeletu
doplňují prefabrikované průvlaky a stropní panely, které
při konečné úpravě na povrchu zmonolitní železobeton.
„Chystáme se teď na nelehký úkol dokončit výstavbu
snížené části pozemního podlaží v blízkosti hotelu Labe,“
pokračoval Ing. Šunka a dokončil: „Je na velmi propust
ném pískovém podloží, a protože Masarykovo náměstí
je kousek od Labe, budeme se muset potýkat s vysokou
hladinou podzemní vody. Při jejím snižování budeme sa
mozřejmě brát ohled i na základy okolních staveb, a to jak
hotelu, tak přilehlé polikliniky.“
V části Paláce Pardubice, kde je plánované multikino,
budou tři nadzemní podlaží a pro jejich rychlejší výstav
bu na staveniště už brzy dorazí třetí věžový jeřáb. I díky
němu se budovu jistě povede uzavřít podle plánu, tedy do
nástupu zimy. V současnosti pracovníci subdodavatelů
začínají zateplovat stropy a chystají se provádět rozvody
Metrostav_17_07.indd 3
instalací. I když zatím na staveništi vládnou jeřáby, už za
necelý rok se Palác Pardubice stane největším centrem
nákupů, zábavy i občerstvení ve městě a jeho okolí.
Investor, izraelská společnost AFI EUROPE, před
pokládá, že nákupní centrum denně navštíví na 25 000
občanů i návštěvníků města a podle primátora Pardubic
v něm vznikne i na 400 nových pracovních příležitostí. Na
ploše kolem 18 000 m² tu totiž vyroste na 100 obchodů,
řada restaurací a multikino bude mít osm promítacích
sálů. Podzemní parkoviště ukryje až 574 aut.
Celá stavba bude stát téměř miliardu korun a dvanáct
milionů připadne i na vylepšení a zazelenění bezprostřed
ního okolí Paláce Pardubice, další prostředky pak investor
vyčlení na rekonstrukci nedalekého parku na náměstí
Československých legií. Centrum Pardubic prostě za při
spění naší divize 9 roste do krásy.
Univerzita Pardubice
V desátém největším českém městě sídlí také významná
vysoká škola – Univerzita Pardubice. Její nové tělový
chovné zařízení předal tým Ing. Ivana Millera z divize 9 in
vestorovi již v říjnu loňského roku, a tím uvolnil pozemky
pro výstavbu moderního objektu v areálu Fakulty chemic
ko-technologické. Podle návrhů ateliéru KUBA & PILAŘ
architekti, kteří navrhli i obytný soubor Na Krutci, jej tvoří
tři stavby – páteřní jednopatrová a téměř 200 metrů dlou
há budova děkanátu, na kterou jsou průhlednými mosty
napojeny dva velikostně odlišné příčné šestipodlažní blo
ky určené pro potřeby jednotlivých kateder.
Sdružení v čele s Metrostavem, jehož členy jsou
společnosti VCES a Unistav, už stavební práce v par
dubickém kampusu vede k závěru. „Přeložky všech sítí
i zprovoznění nové trafostanice jsou už dávno za námi,
z betonářských prací nám zbývá jen dokončit poslední
moniérky zavěšených monolitických železobetonových
obkladů fasád u největší budovy,“ uvedl vedoucí projektu
Ing. Miller. „V menším bloku pro katedry se dvěma atrii už
máme hotové všechny vyzdívky, omítky, osazené výtahy
a zahájili jsme práce na prosklené fasádě a střešním plášti
(foto č. 3). Na děkanátu už je plášť hotový, zato s vyzdív
kami a omítkami tam teprve finišujeme, stejně jako na
největší budově, ve které jsou atria hned tři.“
Ve všech třech objektech přitom průběžně probíhají
intenzivní práce na pomocných zámečnických konstruk
cích a zejména na rozvodech a napojení technologického
zařízení budov a dokončují se nátěry pohledových žele
zobetonových konstrukcí. V předstihu před ostatními ob
jekty právě úspěšně proběhla kolaudace části komunikací
a parkovišť (foto č. 4), aby univerzitní areál mohl čistou
nohou vkročit do dalšího studijního vysokoškolského ro
ku. Městský život kolem stavenišť Metrostavu totiž cválá
dál a je dobře, že s ním divize 9 umí držet krok.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
4
vylehčujícím rondelem s kruhovou rampou. Jak již bylo
řečeno, v podzemí a v přízemí bude mít garáže a nad nimi
29 mezonetových bytů. Pro devět z nich bude plochá
střecha domu sloužit také jako terasa.
Budova je založená na velkoprůměrových pilotách
a základové desce, zesílené hlavicemi pod vnitřními slou
py. Celé zakládání probíhalo za dozoru Českého inspek
torátu lázní a vřídel, protože stavba leží na hranici pásma
lázeňských pramenů. Ve zdejší lokalitě je kromě vysokého
radonového rizika i zvýšené seismické zatížení – otřesy
spojené s kraslickým zemětřesným rojem zde mohou
dosáhnout až 5º z dvanáctistupňové škály MSK. „Tuhle
zvláštnost staveniště si už ani neuvědomuji, protože ve
Varech stavím pořád,“ usmál se Jan Mráz.
V polovině příštího roku nový, bezbariérový parkovací
dům nabídne netrpělivě očekávaná místa pro dlouhodobé
i krátkodobé parkování návštěvníků lázeňské zóny i no
vých obyvatel, kterým bude proslulá historická karlovar
ská promenáda ležet téměř u nohou.
Lenka Svobodová
Náročná koordinace výkopových prací
Už léta se každý den po dlouhé Radlické ulici v Praze
mezi Jinonicemi a Smíchovským nádražím pomalu
sunou dlouhé kolony aut. Táhnou se také podél plotu
stavebního dvora Metrostavu a nyní i kolem výkopů,
které přímo před „svým prahem“ vyhloubili pracovníci
provozu inženýrských sítí divize 1.
dělení splaškové a dešťové kanalizace podle současných
požadavků na ochranu životního prostředí.
Od zahájení prací v dubnu letošního roku už kolemje
doucí řidiči mohli sledovat několik etap výstavby. Před
nedávnem třeba hloubení kanalizační stoky C za pomoci
pažících boxů (foto č. 1) a dnes i pokládku kanalizačního
kameninového potrubí DN 1000 hlavního řadu do zajiště
ných výkopů (foto č. 2).
Doprava před radlickým stavebním dvorem Metrosta
vu se sice vrátí do svých obvyklých tras až na podzim
příštího roku, nový kanalizační sběrač včetně přeložky
Radlického potoka však začne plnit svoji funkci již letos.
Po jeho zprovoznění práci divize 1 pozná každý – Radlický
potok a s ním i Vltava, do níž se vlévá, budou zase o něco
čistější. Radovat se jistě budou nejen rybáři.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
1
V souběhu s prodloužením tramvají dále do Radlic
k novému ústředí ČSOB, které si vyžádá přeložky sítí
stejně jako rozšíření Radlické ulice včetně vybudování
nových chodníků, zde tým Jiřího Růta z provozu IS divi
ze 1 provádí ve třech etapách přeložku Radlického potoka
a rekonstruuje hlavní Radlický kanalizační sběrač včetně
přeložky vodovodního řadu.
„Stavba prodlužující tramvajovou trať ze stanice Lau
rová na smyčku před budovou ČSOB si vynutila zkrácení
termínu dokončení našich prací až o deset měsíců,“ sdělil
Jiří Růt. „Budeme proto kanalizace na stokách C i D razit
i jinde, než bylo původně naplánováno, a práce uzavřeme
do konce tohoto roku i přesto, že ražby většinou probíhají
ve velmi složitých geologických poměrech a často pod
hladinou podzemní vody.“
Vejčitá stoka historického Radlického sběrače přesta
la vyhovovat kapacitně i svým technickým stavem. Někte
ré staré kanalizační výpusti v oblasti byly navíc napojeny
do zatrubněného Radlického potoka, jenž v tomto úseku
vede přímo v naplánované trase tramvaje, stejně jako
vodovodní řady. Rozvoj hromadné dopravy tak přispěl
k rekonstrukci vodovodů, stejně jako k důslednému od
2
9/26/07 9:41:27 AM