strana 2
Mnohotvárnost tunelů
Ptáme se
V jednom směru projedou motoristé tunely Blanka za
pět a půl minuty a při 6382 m dlouhé cestě určitě nestihnou sledovat proměny podzemního díla. Fotografie
z jeho stavenišť odhalují nejen různé profily tunelových
trub, ale i odlišné způsoby jejich výstavby.
Ve směru od Troji komunikace vniká do podzemí hlou
benými tunely s obdélníkovým průřezem. S rostoucí výš
kou nadloží se kvůli vzrůstajícímu zatížení jejich tvar mění
na klenbový. Tunel před trojským portálem je už v jižní části
stavební jámy vybetonovaný (foto č. 1). Do návazné ražené
trouby vloni v březnu zajela forma na betonování 450 mm
silného definitivního ostění, která se letos v lednu vzdálila
už 1080 m od portálu. V nouzových zálivech se průřez
dvoupruhového tunelu rozšiřuje ze 123,7 m² na 171,35 m²,
kterému se forma musí přizpůsobit (foto č. 2).
Ing. Pavla Piláta,
generálního ředitele Metrostavu
1
Projekt rezidenčního parku Na Vackově
1
2
„Vloni v červenci divize 5 zahájila protiražbu z Letné
do Troji nejprve v severní a později i v jižní tunelové trou
bě. Letos na Tři krále její tým v kalotě severního tunelu
postoupil do vzdálenosti 387 m od letenského portálu
a chystá prorážku, v jižním tunelu (foto č. 3) jim k ní chybí
jen 200 m,“ říká vedoucí projektu ražených tunelů Ing. Mi
roslav Padevět z divize 2 Metrostavu, která stavbu celého
komplexu řídí. O prorážce přineseme informace příště.
Z Letné směrem k Břevnovu navazuje na hloubené
tunely, stavěné v otevřené jámě, úsek u Špejcharu, který
vzniká čelním odtěžováním pod ochranou předem zhoto
vených nosných konstrukcí obdélníkového průřezu (foto
č. 4). Ražba poslední části tunelů ze stavební jámy Mysl
bekova na Prašný most začala jako poslední vloni v říjnu.
V kalotě její dnes delší severní trouby (foto č. 5) dosáhli
raziči divize 5 na přelomu roku délky 141 m.
V průběhu následujících let plánuje společnost Me
trostav Development postavit v Praze 3 rezidenční park
Na Vackově s téměř 1300 bytovými jednotkami a novou
občanskou vybaveností (vizualizace č. 1). Zatímco přípravu území pro první etapu výstavby tohoto obytného
komplexu provedla divize 2 Subterra už vloni, výstavbu
technické infrastruktury pro první fázi projektu plánují
naši developeři zahájit v únoru 2010.
„Základní myšlenkou projektu je vytvořit moderní
obytný soubor, inspirovaný modelem zahradního města
nedaleko centra metropole, které bude propojené s vel
korysým městským parkem,“ vysvětluje PR manažerka
Metrostavu Development Martina Huclová. „Výstavba re
zidenčního parku Na Vackově bude rozdělena do tří až čtyř
fází a každá z nich ještě do několika etap, které pro jed
noduchost označujeme písmeny řecké abecedy. Ve dru
hé polovině ledna zahájíme provoz webových stránek
www.alfarezidence.cz na podporu prodeje bytů z první
etapy výstavby se stejným názvem a se 124 byty.“
Na téměř osmihektarovém pozemku, který na severu
sousedí s parkem Židovské pece, na východě se stávající
zástavbou řadových rodinných domků a na jihu je ohra
ničen Malešickou ulicí, vyroste v rámci projektu nejprve
atraktivní nízkopodlažní zástavba 11 domů seskupených
do tzv. „hnízd“ s parkovou úpravou a dále několik vyšších,
pěti- až desetipodlažních domů s nebytovými prostorami
pro obchody a služby. Dětem areál nabídne nová hřiště.
„Abychom zatraktivnili naši nabídku, vybrali jsme si
ke spolupráci na první fázi výstavby hned tři architekto
nické ateliéry, které pro domy navrhly odlišný vzhled po
dle souhrnné zastavovací studie vypracované firmou MS
architekti,“ pokračuje Martina Huclová. „Prvních jedenáct
domů se 124 byty v rámci první etapy navrhli pracovníci
z ateliéru Jiran Kohout architekti. Na dalších se podíleli
tvůrci ze společností MS architekti a 4A architekti.“
Alfarezidence bude ukázkou moderního městského
bydlení, které díky kompaktní nízkopodlažní zástavbě
poskytne svým obyvatelům dostatek soukromí a záro
veň příležitost k setkávání ve veřejnosti nepřístupných
obytných dvorech se zahradní úpravou (vizualizace č. 2).
Členění prostor na veřejné a soukromé zvýrazní u první
etapy i odlišné fasády domů, které se do ulic otevřou re
prezentační tváří s keramickým obkladem a do vnitroblo
ků budou obráceny útulným dřevěným obložením. Bytové
jednotky s velikostí od 2+KK do 4+KK doplní odpovídající
počet garáží v podzemních parkovištích, společných pro
všechna tři „hnízda“ domovních bloků.
Výstavbu Alfarezidence zajistí Metrostav pomocí
vlastních kapacit. Rychlost růstu celého rezidenčního
parku naši developeři přizpůsobí požadavkům trhu.
–ls–, vizualizace Jiran Kohout architekti
2
Viladům nad Malovankou získává svou podobu
3
4
5
Metrostav_1_10.indd 2
Na bývalém parkovišti nedaleko strahovského stadionu v Praze 6 nad Malovankou stojí od konce roku
monolitická železobetonová konstrukce (foto), základ
zajímavě řešeného bytového domu architektonického
ateliéru ZNAMENÍ ČTYŘ - ARCHITEKTI.
Bytový dům tvoří dvě oddělené nadzemní části, které
vycházejí ze společné suterénní podnože, obě mají pět
nadzemních a jedno podzemní podlaží. Zajímavý bude
vnější vzhled tzv. viladomu, jehož základem jsou dvě růz
né podoby fasády – tmavá vnější, a tedy reprezentativnější
a světlá barva použitá na ustupujících fasádách do sou
kromých zahrad. Rozhodující části fasády budou obloženy
cihelnými pásky s netradičním vzorem pokládky ve tva
ru Z. Dalším prvkem, na který architekti kladli důraz, jsou
zámečnické výrobky – atypická zábradlí teras a markýzy
s výplní ze šikmo prohýbaných pásnic. Zajímavý ráz dodá
objektu také úprava vnějších ostění oken oplechováním
v kombinaci s konstrukcí venkovních žaluzií.
Kostru domu tvoří monolitická železobetonová kon
strukce založená na pilotách. Některé nosné prvky se
ještě v průběhu stavby na základě požadavků investora
dodatečně tvarově měnily, což komplikovalo práci stavba
řům. A v budoucnu je čekají i další záludnosti. „Nejsloži
tější pro nás bude splnit představy architekta a investora
tam, kde požadují atypické nebo méně obvykle používané
detaily. Jde například o obklady a dlažby bez dořezů,
bezobložkové zárubně, obložení fasády domu cihelnými
pásky v netradičním vzoru či atypické zámečnické prvky
použité na markýzách a zábradlích teras,“ vyjmenovává
vedoucí projektu Ing. Přemysl Dušek.
V následujících týdnech čekají stavbaře z divize 6
práce na sádrokartonových konstrukcích a vyzdívkách.
Následovat bude montáž výplní otvorů v obvodových
konstrukcích a rozvody TZB. Pak přijde na řadu zateplení
fasády a zámečnické prvky.
Tým Ing. Duška musel při výstavbě nosných konstruk
cí použít ze statických důvodů i netradiční postupy: „Po
dle přání architektů je severní část obou domů nad příze
mím výrazně vykonzolovaná. Jejich provizorní podepření
proto mohlo být odstraněno až po dosažení dostatečné
pevnosti nejvyšších podlaží,“ popisuje Ing. Dušek.
Letos v květnu, po dokončení viladomu, vznikne nad
Malovankou celkem dvacet nových bytových jednotek
ve velikosti od 50 m² a doplní je 44 garážových stání. Ma
jitelé bytů v přízemí budou moci využívat vlastní zahrádky
s venkovními dřevěnými podlahami. Součástí zakázky di
vize 6 jsou i parkové úpravy okolí domu, včetně příjemné
společné terasovité zahrady.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Skončil rok 2009. Jak se v něm Metrostavu dařilo?
Uplynulý rok byl pro Metrostav po všech stránkách ob
tížnější než léta předcházející. Podařilo se nám jím však
projít tak, jak jsme si přáli, a chtěl bych za to v první řadě
poděkovat všem našim zaměstnancům. Nekonsolidované
výkony společnosti budou kolem 22 miliard korun, a to
jsou vzhledem k situaci přijatelné výsledky, které se příliš
neliší od minulých let. Museli jsme ale výrazně snížit ná
klady a hledat úspory ve všech oblastech. Bolestně se nás
dotklo třeba snížení počtu zaměstnanců o téměř 10 %.
Se zhoršující se vnější politickou i ekonomickou situací
a vztahy jsme se však dokázali vyrovnat s chladnou hla
vou, jak svědčí i podpis nové kolektivní smlouvy.
Zásobník práce naší společnosti zůstává velmi dobrý
a je srovnatelný s tím, který měl Metrostav začátkem
loňského roku. Jste s ním spokojený?
Jeho doplňování bude pravděpodobně obtížnější než
v minulosti. Na budoucnost českého stavebnictví se
však musíme dívat v delším horizontu, a pokud nedojde
v nejbližší době k nastartování privátních investic, bude
nezbytné, aby dostatečné množství zakázek generoval
sektor veřejný. Jinak postihne také velké stavebnictví
výrazná recese a vznikne tím nemalý problém pro celu
společnost, protože naše odvětví na sebe váže i další
obory, platí nezanedbatelné odvody i daně a zaměstnává
mnoho pracovníků. Proto není podstatný jen současný
zásobník práce, ale zejména to, zda budeme mít v bu
doucnu možnost soutěžit o další kontrakty, abychom se
vyhnuli očekávanému poklesu trhu po omezení finančních
prostředků z Evropské unie v následujících letech.
Rok 2009 přinesl změny v organizaci Metrostavu. Čeká
nás něco podobného i v roce 2010?
Letos žádné radikální organizační změny nepředpoklá
dáme. Běh času však není možné zastavit, a proto hned
začátkem roku dojde k několika významným personálním
změnám v prezidiu Skupiny Metrostav, ve vedení naší
společnosti i v některých divizích.
S jakou taktikou vstupuje Metrostav do roku 2010?
Abychom se vyrovnali s úkoly letošního roku, jehož plán
je stanovený zhruba v úrovni dosažených výsledků roku
loňského, musíme pokračovat v hledání úspor na všech
úrovních naší firmy a ve všech oblastech. Potřebujeme
prohloubit spolupráci uvnitř společnosti mezi jejími jed
notlivými výrobními a organizačními jednotkami s důra
zem na využívání vnitropodnikových kapacit a vylepšo
vání spolupráce uvnitř Skupiny Metrostav. Pro budoucí
období máme nastavenu strategii tak, abychom ještě lépe
odolávali vnější situaci a trhu třeba zdokonalováním na
šich dovedností a vnitropodnikových nosných technolo
gií. Nezříkáme se ani případných akvizic do nových oblastí
působení nebo průniku na zahraniční trhy.
Které naše stavby budou v roce 2010 nejvýznamnější?
Dnes i v budoucnosti je pro nás důležitá každá zakázka,
kterou zrealizujeme v termínu, předepsané kvalitě a s plá
novaným hospodářským výsledkem. Samozřejmě nás
potěšilo, že se budeme významně podílet na prodloužení
trasy A pražského metra z Dejvic do Motola, a hledáme
prostor, abychom při této výstavbě uplatnili co nejvíc
vlastních kapacit Metrostavu i naší Skupiny. Většinu ra
žeb traťových tunelů na této stavbě budeme třeba už od
začátku roku 2011 provádět metodou TBM.
Generálním ředitelem naší společnosti jste jeden rok.
Bylo něco, co vás ve funkci překvapilo?
Vzhledem k tomu, že v Metrostavu pracuji už od roku
1983, zásadně mě nepřekvapilo nic. Potěšilo mě však, že
i při postupující hospodářské recesi, kdy se zhoršila atmo
sféra ve společnosti i ve stavebnictví, naši zaměstnanci
reagují korektně a vstřícně. Kvalita každého podniku je
dána jeho personálem, a ten byl a je v Metrostavu kvalitní.
Ani dnes nezapomínáme na jeho rozvoj. Naším trvalým cí
lem proto zůstává posilování a vylepšování technickohos
podářského i dělnického personálu, a to zejména v oblasti
vnitropodnikových nosných technologií.
1/13/10 5:33:15 PM