-
Metrostav
22/2024
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav. Kolegové divize 9 předávají další stavby na Dolní Moravě. Tým Metrostavu Norge buduje v Norsku gigantické kaverny.
Nový rok, nové příležitosti
Rok se chýlí ke konci a nastává čas bilancování. Uplynulé měsíce přinesly klidnější období, skupina se konsolidovala, posílila a čelila výzvám. Teď je čas připravit se na nové úkoly a příležitosti.
22
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
17. Prosince 2024
ročník 36
Nový rok, nové příležitosti
Vážené kolegyně, vážení kolegové, letošní rok se nezadržitelně blíží ke konci a nastává čas na jeho bilancování. Dovolím si tvrdit, že uplynulých dvanáct měsíců bylo pro nás klidnějších než ty v předchozích letech. Celá Skupina se úspěšně konsolidovala, jsme silnější a byli jsme schopni úspěšně čelit nejrůznějším výzvám a neočekávaným situacím. Nesmíme ale usnout na vavřínech a už nyní je nutné se připravit na úkoly a příležitosti, které nás v budoucnu čekají.
Ing. František Kočí, prezident Skupiny Metrostav
pozitivnímu hodnocení přispívá hned několik faktorů. Došlo k poklesu míry inflace, úroků, ceny stavebních materiálů se stabilizovaly a příležitostí na stavebním trhu bylo dostatek. Zásobník práce většiny společností nadále zůstává solidně zaplněn a podařilo se nám získat několik významných projektů. Byli jsme součástí oslav padesátého výročí pražského metra, k jehož historii neodmyslitelně patříme. Nelze opomenout, že dceřiná společnost Subterra oslavila 60 let své existence.
Skupina Metrostav se neustále rozvíjí. Získali jsme společnost Reno Šumava, která mimo jiné provozuje lomy. Další akvizicí jsme získali třetinový podíl v obalovně Holubice. Máme připraveny další akvizice a plány pro rozvoj a lepší synergie Skupiny.
Radost mám z úspěchů a ocenění, kterých jsme letos dosáhli. Uspěly nejen naše stavby či developerský projekt Vysočanský Mlýn, ale také nás studenti středních a vysokých škol ocenili druhým místem v anketě TOP zaměstnavatelé 2024 ve stavebnictví.
stavby, na které jsme hrdí
Metrostav a.s. zrekonstruoval Obchodní dům Máj a v Mladé Boleslavi realizoval výstavbu sídla pro Škoda Auto. Metrostav TBR se podílel na rekonstrukci a zdvojkolejnění Branického mostu a na novém železničním mostě Červená, nově pojmenovaném Schwarzenberský, byl zahájen provoz. Dceřiná společnost Metrostav DIZ dokončila rekonstrukci nádražní budovy v Plzni, za zmínku také stojí výstavba nového pavilonu nemocnice v Ústí nad Labem a administrativní budovy v elektrárně Dukovany. Společnost MI Roads se úspěšně podílela na zkapacitnění D7 – Chlumčany a na zprovoznění přeložky D6 – Krupá.
Stavbaři Metrostav Norge dokončili více než 5 km ražeb dálničního tunelu Grenland na jihu Norska a na nejjižnějším Faerském ostrově Sudurøy úspěšně provedli ražbu silničního tunelu Fámjin. Subterra dokončila stavbu tunelu Skärholmen na budovaném dálničním obchvatu Stockholmu. Metrostav Slovakia zrekonstruoval Divadlo Aréna v Bratislavě a v Senci postavil Truckcentrum pro Mercedes-Benz.
Je nutné se připravit na nové příležitosti a úkoly, které nás v nadcházejících letech čekají
Připraveni na nové projekty
Metrostav a.s. započal práce na výrobních a skladovacích halách v Kosmonosích či na bytovém domě EMA na Barrandově. Metrostav TBR zahájil práce na rekonstrukci nádraží Praha – Smíchov, rovněž pokračují práce na Libeňském mostě. Metrostav DIZ buduje ZEVO Mělník, Kampus Albertov nebo renovuje bazén v Liberci. MI Roads se společně s dalšími členy Skupiny podařilo získat největší silniční zakázku za poslední desítky let, a to stavbu dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím. Metrostav Development zahájil tři nové rezidenční projekty: Vysočanský mlýn – 3. etapa, Nad skálou Barrandov a Byty Na Vackově – 9. etapa.
Metrostav Norge získal historicky největší zakázku, jejíž součástí je i stavba téměř 900 m dlouhého mostu přes Ramfjord poblíž Tromsø a ve městě Odda razí obří kaverny pro ukládání odpadu z výroby zinku.
Podporujeme a pomáháme
Přestože máme za sebou klidnější rok, nikterak jsme nepolevili v našich společensky prospěšných aktivitách, podpoře sportu a v charitativní činnosti. Opět jsme byli partnery Metrostav handy cyklo maratonu, Centra současného umění DOX nebo mezinárodního festivalu nového cirkusu a divadla Letní Letná. V sídle naší společnosti jsme pro naše zaměstnance uspořádali Den zdraví a také se konala už tradiční charitativní akce Hvězdný bazar. Daruj krev s Metrostavem se letos uskutečnila třikrát a celkem jsme darovali 80 litrů krve.
Pro nadcházející dvě sezony se Metrostav stal novým hlavním partnerem univerzitního hokejového klubu ČVUT Engineers Prague. Musím ocenit společnosti Skupiny, které promptně zareagovaly a sehrály důležitou roli při přípravách protipovodňových opatření, ale také u následné likvidace škod v zasažených oblastech.
Nové výzvy před námi
Jak jsem zmínil na úplném začátku, je před námi mnoho nových příležitostí a úkolů. Rádi bychom se etablovali v segmentu PPP projektů, chceme hrát významnou roli při budoucích zakázkách na vysokorychlostní tratě a podílet se na dostavbě Jaderné elektrárny Dukovany. V neposlední řadě se již nyní připravujeme na povinný ESG reporting.
Jsem přesvědčen, že v těchto, ale i dalších zkouškách obstojíme a opět dokážeme, že jsme silná a společensky odpovědná stavební Skupina, která má své pevné a významné místo nejen na tuzemském trhu, ale i v zahraničí.
Kolegyně a kolegové, děkuji za Vaši dosavadní práci, které si nesmírně vážím. Přeji Vám a Vašim rodinám krásné a klidné Vánoce a vše dobré v nadcházejícím roce 2025.
Krátce Aktuálně
Metrostav 22/2024
Krátce Aktuálně
Šest cen pro Metrostav!
Dne 9. prosince proběhlo slavnostní předání ocenění Stavba roku dopravní a technické infrastruktury 2024. Tituly z našich staveb získaly: Městský okruh Plzeň, Rekonstrukce výpravní budovy v žst. České Budějovice a Úprava ohlaví PK Hořín. Zvláštní ceny patří Rekonstrukci Staroměstského jezu, Modernizaci lodního výtahu na vodním díle Orlík a mostu přes Labe mezi Valy a Mělicemi. Blahopřejeme!
Pozvání na hokej
Zveme vás na přátelské utkání firemního hokejového týmu Raziči Metrostav proti týmu univerzitní ligy ČVUT Engineers. Zápas se odehraje v úterý 7. ledna od 18.15 hodin na zimním stadionu Hvězda v Praze 6. Vstup je volný, jste srdečně vítáni. Více se dozvíte zde.
Aktuálně z Baťova kanálu
Nově budovaná plavební komora Rohatec/Sudoměřice dnes dostala první vrata! Dvě vrátně (foto), každou o váze 2700 kg, na své místo usadil mobilní jeřáb o nosnosti 50 t. Projekt realizuje ve sdružení závod 6 Metrostavu DIZ.
Osvěta s Loono na stavebních fakultách
Na konci listopadu podpořil Metrostav zdravotní prevenci a zorganizoval na Fakultě stavební ČVUT v Praze a VUT v Brně osvětové akcie s organizací Loono. Studenti a studentky se tak mohli od mediček z Loono naučit správné techniky samovyšetření a dozvěděli se, jak se o své zdraví co nejlépe starat.
BeMo Tunnelling
Metrostav 22/2024
BeMo Tunnelling
Malá zakázka s velkými výzvami
V březnu 2023 společnost BeMo Tunnelling (BeMo) obdržela zakázku na projekt mostu na dálnici A1 Silnice Unna, zahrnující demontáž a stavbu nových mostních konstrukcí v obou jízdních směrech. Přestože jde o menší zakázku, stojí za to vyzdvihnout její zajímavé souvislosti.
Lars Emde
ro podobné stavby je typické, že vzhledem k udržení provozu na dálnici v co největším počtu jízdních pruhů musí novostavba mostní konstrukce proběhnout v etapách. Na základě zvláštního řešení řízení dopravy jsme dokázali tyto časové úseky snížit z původních čtyř etap na tři.
Zvláštní výzvou bylo na jedné straně funkční výběrové řízení, kdy jsme obdrželi pouze fixní částku na celý projekt mostu nezávisle na skutečných množstevních parametrech, na straně druhé realizace projektu pomocí metody BIM (modelování v digitálním prostředí).
Původně měl být i projektový návrh vyhotoven pomocí metody BIM, v důsledku průtahů při předání podkladů ze strany zadavatele byl tento vyhotoven jen jako původní 2D projekt. To mělo za následek, že výhody metody BIM v následujícím prováděcím projektu a pracovní přípravě prvního stavebního úseku nebylo možné v plné míře využít.
Stavba probíhá na významné dálniční tepně, která propojuje sever a jih německa
Další komplikací byla konstrukce mostu v křivém úhlu, což ztížilo zřízení stavební jámy. Místo předpokládané podpěry nosné konstrukce na základě vrtů bylo nutné přistoupit k realizaci velmi nákladné a drahé vrtané pilotové zdi s hlavovými trámy. V případě dalších dílčích staveb jsme řešení zásypu první stavební jámy optimalizovali přechodnou konstrukcí s vyztuženou zeminou (foto) tak, že první dílčí stavba po zasypání posloužila jako záchytná hráz, takže nebyly nutné další podpůrné práce v rámci následujících stavebních etap.
Při stanovení postupu pro spodní konstrukce jsme zvolili přerušovanou opěrnou konstrukci. Pilíře a podpůrný trám z monolitického betonu doplnily prefabrikované díly vyplněné vyztuženou zeminou. Tato metoda, jako část opěry, má charakter „pilotního projektu“, protože dosud není zakotvena ve stavebních normách. Byla proto ve spolupráci se zadavatelem vypracována žádost o povolení v jednotlivém případě (ZIE).
Pro 30 m dlouhou nástavbu jsme zvolili nosné konstrukce z předpjatého betonu s tvarovaným horním popruhem. Prefabrikované díly byly během 33hodinové dopravní výluky dopraveny a smontovány pomocí mobilních jeřábů.
První část mostu byla dokončena a předána v srpnu 2024. Na dokončení zbývají dvě etapy obou jízdních pruhů.
Ptáme se
Metrostav 22/2024
Ptáme se...
Ing. Jan Syrůček
Oblastní ředitel závodu 8
Po dokončení studia ekonomiky na České zemědělské univerzitě pracoval jedenáct let jako obchodní ředitel ve firmě, která vyrábí a prodává okna. Do Skupiny Metrostav nastoupil před devíti lety, nyní řídí liberecké zastoupení společnosti Metrostav DIZ. Podařilo se mu zvýšit výkony a v posledních dvou letech nabrat významné zakázky.
Jak se v libereckém regionu nyní žije a staví?
Liberecký kraj patří z hlediska rozlohy k nejmenším regionům a zároveň se vyznačuje nízkým podílem průmyslu. Velká města zde nejsou četná, přesto jsme v každém z nich již zanechali svou stopu v podobě realizovaných staveb. V současnosti se soustředíme na dvě nejvýznamnější stavby v Liberci, které máme možnost realizovat my. Tou největší je výstavba pavilonu CUM pro Krajskou Nemocnici v Liberci. Působíme tam ve sdružení a náš podíl je odhadem 1,2 miliardy Kč. Tak velká zakázka pro nás dosud nikdy nebyla. Druhou klíčovou stavbou, tentokrát samostatnou, je rekonstrukce libereckého bazénu za zhruba 800 milionů Kč. Oba projekty budou dokončovány přibližně během následujících dvou let.
Jaké hlavní výzvy očekáváte při rekonstrukci bazénu?
I když se na první pohled může zdát, že půjde o jednoduchý projekt, přistupuji k němu s respektem. Rekonstrukce vždy skrývají nejistoty a není možné předem odhadnout vše, co se v konstrukcích může objevit. Jsem však přesvědčen, že máme dobře sestavený tým, je vedený Štěpánem Vernerem, který díky zkušenostem z výstavby koupaliště Dubice v České Lípě rozumí problematice bazénových technologií.
Rýsují se některé nové projekty, na které byste se do budoucna chtěli zaměřit?
Máme vlastní středisko vodohospodářských staveb, kde bych rád posílil naši roli v oblasti. Během krátké doby se nám podařilo z obratu nula dostat se na 150 milionů Kč, z toho mám velkou radost. A poohlížím se po nějakém vhodném stavebním dvoru, měli bychom tím konkurenční výhodu. Chtěl bych i zmínit, že stavíme hotel Venuše ve Špindlerově Mlýně a chystáme se realizovat výstavbu našeho vlastního projektu, který by měl oživit stavbu Hotelu Karolína v Harrachově.
Můžete představit váš tým?
Celkově je nás v současné době kolem padesáti, z toho zhruba pět dělníků. Letos budeme mít obrat přes 800 milionů Kč a myslím si, že příští rok se nám podaří dosáhnout jedné miliardy Kč. Úzce také spolupracujeme s libereckou stavební průmyslovkou, abychom vhodně doplňovali tým o mladé absolventy. Na jaře k nám dorazí na brigádu student čtvrtého ročníku ČVUT a jsem s ním domluvený, že po skončení studia k nám nastoupí na stavbu.
Která z nedávno skončených staveb vás zaujala nejvíce?
Těžko se vybírá konkrétní projekt, ale určitě bych připomněl již zmíněné koupaliště, které se nachází v českolipské čtrti Dubice v sousedství volnočasového areálu. Dále vzpomenu výstavbu parkovacího domu v Liberci, rekonstrukci tramvajových tratí Liberec - Jablonec nad Nisou a právě dokončovanou stavbu budovy Uran v Liberci.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Fotosloupek
Metrostav 22/2024
fotosloupek
Vodárenské osvětové centrum Hydropolis
Areál bývalé Vinohradské vodárny se promění v unikátní místo, které moderní formou představí široké veřejnosti problematiku hospodaření s vodou (vizualizace).
Projekt byl zahájen 3. prosince za účasti vedení Prahy. Dílo zhotoví tým Metrostavu DIZ závodu 1 (foto vpravo), vedoucí projektu Ing. Lukáš Zelený. Součástí záměru je rekonstrukce dvou podzemních vodojemů, přičemž jeden z nich bude znovuzprovozněn. Ve druhém vodojemu vznikne unikátní expozice, která nabídne nezapomenutelný zážitek ve formě prezentace nakládání a hospodaření s vodou, v rámci celého životního cyklu, při využití nejmodernějších expozičních technologií.
Skupina Metrostav
Metrostav 22/2024
Skupina Metrostav
Mladí talenti opět ukázali, že je na čem stavět!
Začátkem prosince uzavřeli další běh programu Mladých talentů Skupiny Metrostav, kterého se v letošním roce účastnilo 10 kolegyň a kolegů (foto).
Jana Kroupová, ÚPEM
rogram má dvě hlavní části: osobnostní rozvoj a práci na skupinových projektech. Část osobnostního rozvoje umožňuje účastníkům lépe nahlédnout na jejich silné a slabé stránky. Letos jsme do něj zařadili mentoring, který propojuje naše mladé talenty se zkušenými kolegyněmi a kolegy. Trénink prezentačních dovedností pak spojuje obě části programu a připravuje mladé talenty na závěrečné prezentace projektů. Ti své výstupy nakonec přestavují garantům projektů, zástupcům odborných oblastí a úseku personálního ředitele.
Jedna skupina pracovala na projektu, který nazvala Fénix a který se věnoval recyklaci a opětovnému využití stavebního materiálu. Naši mladí kolegové navrhli zefektivnění v podobě virtuálního tržiště přebytkových stavebních materiálů. Druhá skupina kreativně uchopila projekt Poprvé na stavbě, který zkoumal, co by mohlo pomoci našim nováčkům nejen z řad studentů rychleji se zorientovat a hladce se zapojit po jejich nástupu. Oba projekty přinesly spoustu skvělých nápadů a praktické výstupy.
Přejeme našim mladým kolegům a kolegyním hodně úspěchů na jejich studijní i profesní dráze!
Divize 9 předává další stavby na Dolní Moravě
Pardubická divize 9 dokončila čtyři nové objekty v areálu dolní morava: jde o apartmánové domy, které zvýší kapacitu ubytování v rezortu. Od roku 2017 zde metrostav postavil již řadu staveb.
Metrostav 22/2024
Divize 9
Metrostav předává další stavby na Dolní Moravě
Pardubická divize 9 dokončila další čtyři objekty sportovního areálu Dolní Morava (hlavní foto). V obci pod Králickým Sněžníkem vybudoval Metrostav od roku 2017 již několik nepřehlédnutelných staveb. Apartmánové domy, které předal k užívání v těchto dnech, výrazně zvýší kapacitu ubytování v oblíbeném horském rezortu.
Blanka Růžičková, foto Daniel Schulz
okončená zakázka zahrnuje čtyři šestipodlažní apartmánové domy. Tři nabídnou návštěvníkům více než 170 nových apartmánů, čtvrtý pak 47 bytů a 13 ateliérů. Domy mají podzemní parkoviště a veškeré běžné vybavení. Za unikátní lze považovat dřevěné obklady stropů, které musí splňovat všechny podmínky pro nešíření plamene.
Nové domy charakterizuje provětrávaná fasáda s obkladem z keramických pásků. Stavbyvedoucí Martin Smutný připomíná, že na ni stavbaři použili přibližně 200 tisíc jednotlivě lepených pásků. První z apartmánových domů byl předán k užívání už v listopadu, u dalších tří je předání díla plánováno na prosinec.
„Největší výzvou byla práce ve svažitém terénu, a to zejména z hlediska založení a logistiky v průběhu výstavby. Všechny čtyři objekty jsou vystavěny na pilotech a základových pasech, nosná konstrukce je kombinací monolitu a vyzdívek z cihelného zdiva Porotherm AKU a Porotherm Profi různých tlouštěk,“ vysvětluje Martin Smutný. Stavbaři se podle jeho slov museli vypořádat také s klimatickými podmínkami horské oblasti.
dům sněžník a WELLNESS centrum
Do konce roku bude Metrostav nedaleko odsud částečně předávat další stavbu – pětipodlažní Apartmánový dům Sněžník (foto dole). „V prosinci předáme část 1.NP k předčasnému užívání,“ upřesňuje vedoucí tohoto projektu Milan Drábek s tím, že se s dokončením celého objektu počítá v březnu 2025. „Od začátku se potýkáme s chybami projektu, které nám komplikují postup výstavby.“
Stavbaři oblastního zastoupení divize 9 v Pardubicích v posledních dvou letech pracovali na Dolní Moravě celkem na třech zakázkách. U dalšího projektu Wellness Dolní Morava je zatím hotová hrubá stavba. S předáním se počítá až na konci příštího roku.
Wellness centrum roste vedle hotelu Vista a po dokončení s ním bude propojeno podzemním tunelem. Součástí této zakázky je navíc výstavba čtyř objektů lesních lázní. „S termínem může být problém. Jde o složitou konstrukci, na realizaci tak velké zakázky máme krátkou dobu a vše komplikují i změny v projektové dokumentaci,“ konstatuje vedoucí tohoto projektu Ing. Milan Voráček.
Oblastní divize 9 Metrostavu pracuje na Dolní Moravě společně s pardubickou společností Chládek & Tintěra. Ve sdružení je nebo byla vedoucím společníkem.
Závěrem připomeňmě ještě předchozí zakázky, které divize 9 realizovala v rezortu Dolní Morava: šlo o ubytovnu vedle lyžařského areálu u Slona, vyhlídkovou restauraci Skalka a nástavbu horní a dolní stanice lanovky.
Metrostav DIZ závod 8
Metrostav 22/2024
Divize 1 a 8
Dvě divize STAVĚJÍ na 71 hektarech tři výrobní a skladovací haly
U sjezdu z dálnice D 10 u Kosmonos, nedaleko D + D Parku, na který svým označením navazují, vyrůstají tři výrobní a skladovací haly s rozsáhlými dopravněobslužnými plochami a další nezbytnou infrastrukturou (snímky). Areál, který se bude rozkládat na ploše 71 hektarů, staví ve sdružení pracovníci našich divizí 1 a 8.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
sjezdu z dálnice D 10 u Kosmonos, nedaleko D + D Parku, na který svým označením navazují, vyrůstají tři výrobní a skladovací haly s rozsáhlými dopravněobslužnými plochami a další nezbytnou infrastrukturou (snímky). Areál, který se bude rozkládat na ploše 71 hektarů, staví ve sdružení pracovníci našich divizí 1 a 8.
Hala s označením DC 5, které odkazuje i k sousednímu D + D Parku, už stojí a dělníci dokončují obálku objektu a průmyslovou podlahu, dále pokračují práce na všech TZB a na vestavbách. Rozlehlé dopravněobslužné plochy v okolí haly jsou už téměř dokončené.
„Jde o zpevněné plochy, které zčásti poslouží pro skladování obalů, a to v severní části na betonové ploše v rozsahu 31 330 m2 spolu s menším přístřeškem o ploše 5 000 m2. Další, větší část umístěná na jihu, o výměře 94 924 m2, bude sloužit jako odstavná plocha pro vyrobená auta. Přestože se na první pohled jedná pouze o zpevněné plochy, pod nimi se nachází rozsáhlé inženýrské sítě rozvodů silnoproudu a slaboproudu. Jsou tam umístěny i retenční nádrže, ta větší s objemem přibližně 2 500 m3,“ říká vedoucí projektu Ing. Josef Červ.
I na poli mnoho výzev
Právě na úpravu těchto rozlehlých ploch se soustředili stavbaři po převzetí staveniště v červnu letošního roku. I když o staveništi se v tomto případě asi ani hovořit nedá. „Při nástupu jsme se ocitli na poli, kde nebyla připravena jediná inženýrská síť, na kterou by se bylo možné ihned připojit. V případě vody a kanalizace jsme stále odkázáni čistě na externí zdroje. Přestože jsme nyní dokončili prodloužení veřejného vodovodu a kanalizace, v úvahu připadá maximálně připojení na splaškovou kanalizaci,“ popisuje Ing. Červ z divize 1.
Obdobná situace byla také s elektřinou, kdy se podařilo provést a uvést do provozu přípojku až po více než třech měsících od zahájení prací. Do té doby elektrický proud zajišťovaly elektrocentrály, a to nejen na jednotlivých pracovištích, ale také pro zázemí stavby, které tvoří přes 50 buněk. Stavbaři se potýkají i s náročnými geotechnickými poměry a vysokou hladinou spodní vody, kterou při výstavbě retenčních nádrží pod asfaltovými povrchy odstavných ploch nepřetržitě odčerpávali. Při řešení terénních úprav zkušenostmi velmi pomohl geotechnik Ing. Jaroslav Beňo, Ph.D.
I přes některé obtíže se díky skvělé spolupráci daří napnutý harmonogram stavby dodržovat. Ještě do Vánoc budou předány všechny dopravněobslužné plochy k užívání a hala DC 5 bude uvedena do zkušebního provozu v únoru příštího roku. Mezitím by stavbaři měli začít se stavbou dalších dvou menších hal (každá 26 tis. m2), na které v současné době kolegové zajišťují stavební povolení. Hotové by měly být během devíti měsíců. Zakázka u Kosmonos se tak nejen velikostí staveniště 71 hektarů s rozměry 950 × 750 metrů, ale především objemem všech prací realizovaných v extrémně krátkém čase řadí mezi ty výjimečné.
Tým metrostavu norge buduje v norsku gigantické kaverny
Čeští stavbaři budují v Norsku největší podzemní objekt v historii firmy. Gigantické kaverny budou využity k ukládání odpadu z výroby zinku.
Metrostav 22/2024
Metrostav Norge
Tým Metrostavu Norge buduje v Norsku gigantické kaverny
Čeští stavbaři zanechají další významnou a tentokrát doslova obří stopu ve Skandinávii. Aktuálně razí v Norsku největší podzemní objekt v historii mateřské společnosti. Velkoobjemové kaverny budou sloužit k ukládání odpadu z výroby zinku.
Mgr. Radim Mana, foto archiv stavby
tavební práce probíhají v oblasti vnitřních fjordů Norska ve městě Odda nedaleko Bergenu od začátku letošního srpna. Ražby jsou nyní hotové cca z 10 procent.
Myšlenka vybudovat tato neobvyklá úložiště pochází už z roku 1986, kdy se společnost Boliden rozhodla ukládat environmentální odpad do uměle vytvořených podzemních prostor. Rozměry budoucích kaveren dosáhnou 65 m na výšku, 30 m na šířku a 250 m na délku. Půjde o 400 tisíc m³ otevřeného prostoru nepravidelného tvaru s různými úkosy v profilu, což několikanásobně převyšuje objem strojovny vzduchotechniky pražského tunelu Blanka, jedné z nejrozsáhlejších podzemních staveb v ČR. Celkově budou muset stavbaři v Norsku vytěžit 900 tisíc m³ horniny.
První vyražené kaverny dosahovaly objemu 50 tisíc m³ a postupně s výrobou a potřebou ukládání většího množství odpadu narůstal i požadovaný objem kaveren. Aktuálně ražené kaverny budou s předchozími dvěma největší svého druhu v tomto podzemním systému.
Náročná logistika
„Vytváříme komplikovanou spleť tunelů rozdělenou na dva horizonty s výškovým převýšením v průměru 70 metrů. Díky tzv. nosníkovému efektu se horninové napětí roznáší na pilíře mezi otevřenými prostory. Stavba vyžaduje kvalitní geologické podmínky, které naštěstí v Norsku jsou. Podzemní systém je v mnoha ohledech srovnatelný s báňskými podmínkami, ale charakter a profil díla spíše s klasickým tunelem,“ přiblížil vedoucí projektu Anton Vido.
Jeho tým razí tunely standardní metodou dril & blast (navrtej a střel), která se ve Skandinávii používá nejčastěji. Zatímco princip prací je srovnatelný s ražbou tunelů, koncepce činností a vývoj projektu jsou úplně jiné. „Čelíme mnohem náročnější logistice a variabilitě prací, protože se musíme přizpůsobit již vytvořenému podzemnímu prostoru a plánujeme provoz přes dva výškové horizonty. Zatímco tunel je liniové podzemní dílo ražené cyklickým procesem, prostorová díla se budují kombinací horizontálních a vertikálních ražeb, které probíhají po výškových úrovních od vrchu kaverny směrem dolů,“ vysvětluje Anton Vido.
V rámci stavebních prací se dále počítá se třemi přístupovými tunely a jednou menší kavernou o objemu 22 700 m³, v níž bude sarkofág na ukládání rtuti. Na projektu pracuje 20 členů projektového týmu a 68 dělníků ve čtyřech směnách.
„Kapitola sama pro sebe je vzhledem k obrovskému objemu ražeb třeba i sypání horniny přímo do moře. K těmto účelům používáme takzvané lektry (obrovské plovoucí pontony) o rozměrech 90 m x 45 m x 6 m. Projekt je pro nás zkrátka z mnoha hledisek obrovskou výzvou, a to tím spíš, že v něm naše společnost poprvé v tunelovém odvětví figuruje jako hlavní dodavatel, a musí tak prokázat dostatečnou stabilitu i soběstačnost. Na tuto výzvu jsme ale po všech stránkách připraveni,“ dodává Anton Vido.
Investor Boliden je mezinárodní firma působící v různých odvětvích po celém světě. Zabývají se nejen výrobou zinku, ale také dalšími nerostnými komoditami na trhu.
Zajímavosti
Metrostav 22/2024
Zajímavosti
podchod na zbraslavi v provozu
Pod čtyřproudou Strakonickou výpadovkou v Praze na Zbraslavi funguje nový podchod. Nahrazuje přechod pro chodce, který vyžadoval snížení rychlosti na 50 km/h a byl nebezpečný.
Stavba pro investora TSK Praha realizovali kolegové z Metrostavu TBR v režimu Design & Build, což nám umožnilo navrhnout vlastní, co nejhospodárnější řešení. Díky tomu má konstrukce nižší výšku a je přímo pojížděná, což vedlo k výrazné úspoře nákladů a snížení hloubky podchodu
RED, foto archiv Metrostavu
Seminář Nový stavební zákon
Okolo 430 účastníků semináře k novému stavebnímu zákonu prověřilo 26. listopadu kapacitní možnosti kongresových prostor hotelu Olympik. Program připravil útvar legislativněprávní ve spolupráci s ÚVTŘ a Centrem vzdělávání.
Seminář zahájila Ing. Renáta Králová-Pintová, členka České společnosti pro stavební právo, která účastníky seznámila s hlavními body NSZ. Ing. Jan Klečka, JUDr. David Falta a Ing. Jaroslav Synek představili, stavební právo hmotné, požadavky na výstavbu, povinnosti účastníků stavby, úpravu projektové dokumentace a další témata. Semináře v menším měřítku se připravují na první čtvrtletí 2025.
Bc. Petr Fürst
O ZEVO na ČVUT
Vedoucí projektu David Nový ze závodu 2 Metrostavu DIZ přednášel studentům ČVUT v rámci dalšího cyklu technických čtvrtků. Hovořil o projektech ZEVO, technologických detailech zpracování odpadu a o jeho přeměně na elektrickou energii.
V současné době probíhá příprava technologicky velmi složité stavby ZEVO, která přispěje ke snížení skládkování komunálního odpadu v České republice. ZEVO – Zařízení pro Ekologické Využití Odpadů – bude umístěno v elektrárenské lokalitě Mělník a připojí se k síti čtyř stávajících velkých zařízení na území České republiky.
Technické čtvrtky jsou sérií přednášek odborníků z praxe partnerských firem fakulty. Semináře jsou otevřeny studentům i pedagogům všech oborů.
RED
Emilie v Kolíně prorazila
Ve neděli 8. prosince vykoukl na stavbaře IR. Construction a Metrostavu TBR z podzemí razicí štít Emilie. Unikátní zařízení s řeznou hlavou o průměru tři metry vybudovalo nový kabelovod, který nahradí původní technologický tunel. Ten bude možné přestavět na bezbariérový podchod.
Ražba 87 metrů dlouhého kabelovodu v hloubce 5–8 metrů trvala ve 24hodinovém provozu necelé tři týdny. Tunelovací stroj (foto) o váze více než 100 tun a délce 11 metrů je opravdovou raritou. Vpředu má rotující hlavu o průměru 3 metry, která rozpojuje horninu před sebou. Ta se skrze otvory v hlavě sacím potrubím dostává na povrch, kde ji dále zpracovávají bagry.
RED s využitím tiskové zprávy
Aktuality z Metrostavu i videa z našich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav a na webu www.metrostav.cz
Metrem 50
Metrostav 22/2024
Metrem 50
Vysouvané tunely pod Vltavou
Poslední list letošního kalendáře, na prosinec, pojednává o příběhu, který na přelomu tisíciletí vyústil v realizaci unikátních vysouvaných tunelů pod Vltavou (foto).
RED, foto archiv Metrostavu
roce 2002 byla dokonce tunelům pod Vltavou mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Kobylisy udělena cena za vynikající betonovou konstrukci Mezinárodní federace pro konstrukční beton (fib) na 1. kongresu fib v japonské Ósace. Uznání se tak dočkal ojedinělý a v tomto měřítku poprvé použitý způsob výstavby tunelových staveb.
Situování tehdejší konečné stanice Nádraží Holešovice v blízkosti koryta řeky Vltavy, na jejímž levém břehu následně prudce stoupá směrem ke Kobylisům, bylo určující pro trasování navazujícího, již čtvrtého provozního úseku trasy C. Maximální možné stoupání traťových úseků metra o hodnotě 4 % v podstatě vylučovalo možnost zahloubení tunelů pod vltavské dno, neboť následně by trasu nebylo možné přivést do stanice Kobylisy v přijatelné hloubce. Původně se uvažovalo o klasických metodách výstavby (např. budovat tunel postupně v jímkách).
Metrostav již v době zadání soutěže uvažoval o variantní technologii výstavby tunelů na vltavském dně, která by postup prací urychlila. Zvolená varianta kombinovala postup vysouvání a zaplavování. Využívala vztlaku k nadlehčení tunelu, což vedlo k redukci manipulačních sil, a přitom posun po dráze, která byla celá mimo řeku a stabilizovala tunel při pohybu. Princip postupu spočíval v tom, že celý tunel se postupně vybetonoval v suchém doku a pak se jako celek přesunul do definitivní polohy v rýze v říčním dně. Při výsuvu byl tunel vlivem vztlaku vody relativně lehký, a proto jej bylo možné zavěsit v přední části na ponton a zadní nechat posunovat po předem připravené dráze. Předpětí lan se zajistilo dalším zadním brzdným závěsem.
Vzhledem k tomu, že šlo o unikátní technologii výstavby, která zahrnovala řadu výzev, zhotovitel vytvořil technickou radu.
Více o vysouvaných tunelech na:
www.metrostav.cz/cs/metrem50_12-2024Přátelské zastavení v čase adventním
Kolegové ze skupiny se během adventu setkávají na večírcích a koncertech. Akce zlepšují náladu, posilují vztahy a pomáhají zvládnout předvánoční shon. Pohoštění a hudba zajistily skvělou atmosféru.
Metrostav 22/2024
Fotoreportáž
přátelské zastavení v čase adventním
RED, foto archiv Metrostavu
Naši kolegové napříč Skupinou se během adventního času vždy setkávají na večírcích a koncertech, které podpoří dobrou náladu i jejich sounáležitost, a také uvolnění stresu z předvánočního shonu. Na některých akcích zazněla živá hudba a nikde nechybělo pohoštění a fajn atmosféra.
Večírky jsou také příležitostí, jak poděkovat zaměstnancům za jejich celoroční práci a úsilí. Pracovníci divize 11 se setkali již 28. listopadu v Malostranské besedě a užili si vystoupení kapely Brass Avenue. Tento dechový showband uvádí, že se svými covery světových hitů roztančí každého! A také že ano!
Kolegové z divize 5 se sešli ve čtvrtek 12. prosince v Jazz&Cocktail Clubu U Staré paní v centru Prahy.
V týž den proběhlo předvánoční setkání divize 9 v Malostranské besedě, hrála jim kapela Mňága a Žďorp. Vánoční večírek divize 1 se uskutečnil v prostorách restaurace zrekonstruovaného domu Máj. Závod 2 si užije koncem předvánočního týdne setkání v Buddha Baru, divize 3 v Pivovaru Staropramen.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
David Kalců, DiS. (předseda)
Ing. Renáta Zavřelová (místopředsedkyně)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Ing. Petr Půta
Mgr. Radim Mana
Ing. Jitka Neklanová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
BeMo Tunnelling – Fotogalerie
Zakázka zahrnuje demontáž a stavbu nových mostních konstrukcí v obou jízdních směrech na německé dálnici A1. Na snímku je tzv. přerušovaná opěra.
Plochy určené pro zásyp na opěrách vyztuženou zeminou.
Vizualizace zachycuje 3D model budoucí podoby mostu.
Divize 9 – Fotogalerie
Dokončená zakázka zahrnuje čtyři šestipodlažní apartmánové domy.
Nové domy charakterizuje provětrávaná fasáda s obkladem z keramických pásků. Tři nabídnou návštěvníkům více než 170 nových apartmánů, čtvrtý pak 47 bytů a 13 ateliérů.
Apartmány nabídnou návštěvníkům více než 170 nových apartmánů, čtvrtý pak 47 bytů a 13 ateliérů.
Za unikátní lze považovat dřevěné obklady stropů, které musí splňovat všechny podmínky pro nešíření plamene.
Projekty v Turecku – Fotogalerie
Školy jsou řešeny jako přízemní budovy s lehkou ocelovou nosnou konstrukcí na železobetonové základové desce.
Na přípravu a realizaci byly kladeny vysoké nároky pro zajištění požadované seizmické odolnosti. Největší výzvou při výstavbě byla ale skutečnost, že školy jsou umístěny v různých městských i vesnických lokalitách provincii Kahramanmaraş, Osmaniye, Hatay, Adıyaman, Malatya a Gaziantep podél linie dlouhé asi 400 km.
Práce, při nichž měla naše dceřiná firma rozhodující podíl, byly zahájeny v říjnu minulého roku. V současnosti jsou prakticky dokončeny a v řadě škol již probíhá výuka.
V rámci klientských změn byla v některých školách zřízena modlitebna pro pedagogy.
Na všech školních dvorech je v rámci dodávky provedena mosazná busta zakladatele moderního Turecka Mustafy Kemala Atatürka na piedestalu, kde před vyučováním žactvo zpívá tureckou hymnu při vztyčování státní vlajky. Na snímku zleva: ředitelka školy, zástupkyně ředitelky, Ing. Marek Gasparovič, zaměstnanec z úseku stavbyvedoucího a zástupce dozoru investora.
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2012
Ročník 2023
Ročník 2022
Ročník 2021
Ročník 2007
Ročník 2008
Ročník 2009
Ročník 2010
Ročník 2011
Ročník 2020
Ročník 2013
Ročník 2014
Ročník 2015
Ročník 2016
Ročník 2017
Ročník 2018
Ročník 2019
Nový rok, nové příležitosti
Rok se chýlí ke konci a nastává čas bilancování. Uplynulé měsíce přinesly klidnější období, skupina se konsolidovala, posílila a čelila výzvám. Teď je čas připravit se na nové úkoly a příležitosti.
Divize 9 předává další stavby na Dolní Moravě
Pardubická divize 9 dokončila čtyři nové objekty v areálu dolní morava: jde o apartmánové domy, které zvýší kapacitu ubytování v rezortu. Od roku 2017 zde metrostav postavil již řadu staveb.
Tým Metrostavu Norge buduje v norsku gigantické kaverny
Čeští stavbaři budují v Norsku největší podzemní objekt v historii firmy. Gigantické kaverny budou využity k ukládání odpadu z výroby zinku.
Přátelské zastavení v čase adventním
Kolegové ze skupiny se během adventu setkávají na večírcích a koncertech. Akce zlepšují náladu, posilují vztahy a pomáhají zvládnout předvánoční shon. Pohoštění a hudba zajistily skvělou atmosféru.
22/2024
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav. Kolegové divize 9 předávají další stavby na Dolní Moravě. Tým Metrostavu Norge buduje v Norsku gigantické kaverny.
Stipendium_2024
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
21/2024
Most s největším železobetonovým obloukem v České republice v provozu. Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností. Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie.
20/2024
Jihočeským tým závodu 6 staví v Táboře zimní stadion s parametry NHL. Protipovodňová opatření na Jičínsku jsou dokončena s předstihem. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení prestižních titulů soutěže Stavba roku 2024.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007