Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 22/2024

Metrostav Norge

Tým Metrostavu Norge buduje v Norsku gigantické kaverny

Čeští stavbaři zanechají další významnou a tentokrát doslova obří stopu ve Skandinávii. Aktuálně razí v Norsku největší podzemní objekt v historii mateřské společnosti. Velkoobjemové kaverny budou sloužit k ukládání odpadu z výroby zinku.

Mgr. Radim Mana, foto archiv stavby

N

tavební práce probíhají v oblasti vnitřních fjordů Norska ve městě Odda nedaleko Bergenu od začátku letošního srpna. Ražby jsou nyní hotové cca z 10 procent.

Myšlenka vybudovat tato neobvyklá úložiště pochází už z roku 1986, kdy se společnost Boliden rozhodla ukládat environmentální odpad do uměle vytvořených podzemních prostor. Rozměry budoucích kaveren dosáhnou 65 m na výšku, 30 m na šířku a 250 m na délku. Půjde o 400 tisíc m³ otevřeného prostoru nepravidelného tvaru s různými úkosy v profilu, což několikanásobně převyšuje objem strojovny vzduchotechniky pražského tunelu Blanka, jedné z nejrozsáhlejších podzemních staveb v ČR. Celkově budou muset stavbaři v Norsku vytěžit 900 tisíc m³ horniny. 

První vyražené kaverny dosahovaly objemu 50 tisíc m³ a postupně s výrobou a potřebou ukládání většího množství odpadu narůstal i požadovaný objem kaveren. Aktuálně ražené kaverny budou s předchozími dvěma největší svého druhu v tomto podzemním systému.

Náročná logistika

„Vytváříme komplikovanou spleť tunelů rozdělenou na dva horizonty s výškovým převýšením v průměru 70 metrů. Díky tzv. nosníkovému efektu se horninové napětí roznáší na pilíře mezi otevřenými prostory. Stavba vyžaduje kvalitní geologické podmínky, které naštěstí v Norsku jsou. Podzemní systém je v mnoha ohledech srovnatelný s báňskými podmínkami, ale charakter a profil díla spíše s klasickým tunelem,“ přiblížil vedoucí projektu Anton Vido.

Jeho tým razí tunely standardní metodou dril & blast (navrtej a střel), která se ve Skandinávii používá nejčastěji. Zatímco princip prací je srovnatelný s ražbou tunelů, koncepce činností a vývoj projektu jsou úplně jiné. „Čelíme mnohem náročnější logistice a variabilitě prací, protože se musíme přizpůsobit již vytvořenému podzemnímu prostoru a plánujeme provoz přes dva výškové horizonty. Zatímco tunel je liniové podzemní dílo ražené cyklickým procesem, prostorová díla se budují kombinací horizontálních a vertikálních ražeb, které probíhají po výškových úrovních od vrchu kaverny směrem dolů,“ vysvětluje Anton Vido.

V rámci stavebních prací se dále počítá se třemi přístupovými tunely a jednou menší kavernou o objemu 22 700 m³, v níž bude sarkofág na ukládání rtuti. Na projektu pracuje 20 členů projektového týmu a 68 dělníků ve čtyřech směnách.

„Kapitola sama pro sebe je vzhledem k obrovskému objemu ražeb třeba i sypání horniny přímo do moře. K těmto účelům používáme takzvané lektry (obrovské plovoucí pontony) o rozměrech 90 m x 45 m x 6 m. Projekt je pro nás zkrátka z mnoha hledisek obrovskou výzvou, a to tím spíš, že v něm naše společnost poprvé v tunelovém odvětví figuruje jako hlavní dodavatel, a musí tak prokázat dostatečnou stabilitu i soběstačnost. Na tuto výzvu jsme ale po všech stránkách připraveni,“ dodává Anton Vido.

Investor Boliden je mezinárodní firma působící v různých odvětvích po celém světě. Zabývají se nejen výrobou zinku, ale také dalšími nerostnými komoditami na trhu.

Metrostav 22/2024

Zajímavosti

podchod na zbraslavi v provozu

Pod čtyřproudou Strakonickou výpadovkou v Praze na Zbraslavi funguje nový podchod. Nahrazuje přechod pro chodce, který vyžadoval snížení rychlosti na 50 km/h a byl nebezpečný. 

Stavba pro investora TSK Praha realizovali kolegové z Metrostavu TBR v režimu Design & Build, což nám umožnilo navrhnout vlastní, co nejhospodárnější řešení. Díky tomu má konstrukce nižší výšku a je přímo pojížděná, což vedlo k výrazné úspoře nákladů a snížení hloubky podchodu

RED, foto archiv Metrostavu

 

Seminář Nový stavební zákon

Okolo 430 účastníků semináře k novému stavebnímu zákonu prověřilo 26. listopadu kapacitní možnosti kongresových prostor hotelu Olympik. Program připravil útvar legislativněprávní ve spolupráci s ÚVTŘ a Centrem vzdělávání.

Seminář zahájila Ing. Renáta Králová-Pintová, členka České společnosti pro stavební právo, která účastníky seznámila s hlavními body NSZ. Ing. Jan Klečka, JUDr. David Falta a Ing. Jaroslav Synek představili, stavební právo hmotné, požadavky na výstavbu, povinnosti účastníků stavby, úpravu projektové dokumentace a další témata. Semináře v menším měřítku se připravují na první čtvrtletí 2025.

Bc. Petr Fürst

 

O ZEVO na ČVUT

Vedoucí projektu David Nový ze závodu 2 Metrostavu DIZ přednášel studentům ČVUT v rámci dalšího cyklu technických čtvrtků. Hovořil o projektech ZEVO, technologických detailech zpracování odpadu a o jeho přeměně na elektrickou energii.

V současné době probíhá příprava technologicky velmi složité stavby ZEVO, která přispěje ke snížení skládkování komunálního odpadu v České republice. ZEVO – Zařízení pro Ekologické Využití Odpadů – bude umístěno v elektrárenské lokalitě Mělník a připojí se k síti čtyř stávajících velkých zařízení na území České republiky. 

Technické čtvrtky jsou sérií přednášek odborníků z praxe partnerských firem fakulty. Semináře jsou otevřeny studentům i pedagogům všech oborů.

RED

 

Emilie v Kolíně prorazila

Ve neděli 8. prosince vykoukl na stavbaře IR. Construction a Metrostavu TBR z podzemí razicí štít Emilie. Unikátní zařízení s řeznou hlavou o průměru tři metry vybudovalo nový kabelovod, který nahradí původní technologický tunel. Ten bude možné přestavět na bezbariérový podchod.

Ražba 87 metrů dlouhého kabelovodu v hloubce 5–8 metrů trvala ve 24hodinovém provozu necelé tři týdny. Tunelovací stroj (foto) o váze více než 100 tun a délce 11 metrů je opravdovou raritou. Vpředu má rotující hlavu o průměru 3 metry, která rozpojuje horninu před sebou. Ta se skrze otvory v hlavě sacím potrubím dostává na povrch, kde ji dále zpracovávají bagry.

RED s využitím tiskové zprávy

Aktuality z Metrostavu i videa z našich projektů najdete na

 www.facebook.com/Metrostav a na webu www.metrostav.cz 

Metrostav 22/2024

Metrem 50

Vysouvané tunely pod Vltavou

Poslední list letošního kalendáře, na prosinec, pojednává o příběhu, který na přelomu tisíciletí vyústil v realizaci unikátních vysouvaných tunelů pod Vltavou (foto).

RED, foto archiv Metrostavu

S

roce 2002 byla dokonce tunelům pod Vltavou mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Kobylisy udělena cena za vynikající betonovou konstrukci Mezinárodní federace pro konstrukční beton (fib) na 1. kongresu fib v japonské Ósace. Uznání se tak dočkal ojedinělý a v tomto měřítku poprvé použitý způsob výstavby tunelových staveb.

Situování tehdejší konečné stanice Nádraží Holešovice v blízkosti koryta řeky Vltavy, na jejímž levém břehu následně prudce stoupá směrem ke Kobylisům, bylo určující pro trasování navazujícího, již čtvrtého provozního úseku trasy C. Maximální možné stoupání traťových úseků metra o hodnotě 4 % v podstatě vylučovalo možnost zahloubení tunelů pod vltavské dno, neboť následně by trasu nebylo možné přivést do stanice Kobylisy v přijatelné hloubce. Původně se uvažovalo o klasických metodách výstavby (např. budovat tunel postupně v jímkách).

Metrostav již v době zadání soutěže uvažoval o variantní technologii výstavby tunelů na vltavském dně, která by postup prací urychlila. Zvolená varianta kombinovala postup vysouvání a zaplavování. Využívala vztlaku k nadlehčení tunelu, což vedlo k redukci manipulačních sil, a přitom posun po dráze, která byla celá mimo řeku a stabilizovala tunel při pohybu. Princip postupu spočíval v tom, že celý tunel se postupně vybetonoval v suchém doku a pak se jako celek přesunul do definitivní polohy v rýze v říčním dně. Při výsuvu byl tunel vlivem vztlaku vody relativně lehký, a proto jej bylo možné zavěsit v přední části na ponton a zadní nechat posunovat po předem připravené dráze. Předpětí lan se zajistilo dalším zadním brzdným závěsem. 

Vzhledem k tomu, že šlo o unikátní technologii výstavby, která zahrnovala řadu výzev, zhotovitel vytvořil technickou radu.

Více o vysouvaných tunelech na: 
www.metrostav.cz/cs/metrem50_12-2024

 

Metrostav 22/2024, Nový rok, nové příležitosti
Metrostav 22/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 22/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 22/2024, Ptáme se
Metrostav 22/2024, Fotosloupek
Metrostav 22/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 22/2024, Divize 9 předává další stavby na Dolní Moravě
Metrostav 22/2024, Metrostav DIZ závod 8
Metrostav 22/2024, Tým Metrostavu Norge buduje v norsku gigantické kaverny
Metrostav 22/2024, Zajímavosti
Metrostav 22/2024, Metrem 50
Metrostav 22/2024, Přátelské zastavení v čase adventním
Metrostav 22/2024, Nový rok, nové příležitosti

Nový rok, nové příležitosti

Metrostav 22/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 22/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 22/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 22/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 22/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 22/2024, Divize 9 předává další stavby na Dolní Moravě

Divize 9 předává další stavby na Dolní Moravě

Metrostav 22/2024, Metrostav DIZ závod 8

Metrostav DIZ závod 8

Metrostav 22/2024, Tým Metrostavu Norge buduje v norsku gigantické kaverny

Tým Metrostavu Norge buduje v norsku gigantické kaverny

Metrostav 22/2024, Zajímavosti

Zajímavosti

Metrostav 22/2024, Metrem 50

Metrem 50

Metrostav 22/2024, Přátelské zastavení v čase adventním

Přátelské zastavení v čase adventním

10

Sending statistics …

Rendering Metrem 50 (383378): (1/2) (3 ms)

Rendering Zajímavosti (383150): (2/2) (8 ms)

Rendering Tým Metrostavu Norge buduje v norsku gigantické kaverny (383149): (1/2) (10 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i10007/item1189938-small.jpg

 i10007/item1190112.svg

 i10007/item1190110-small.jpg

 i10007/item1190111-small.jpg

 i10007/item1190116-small.jpg

 i10007/item1190115.svg[p3]

 i10007/vth491490-1.jpg (2x)

 i10007/vth491362-1.jpg (2x)

 i10007/vth491359-1.jpg (2x)

 i10007/vth491268-1.jpg (2x)

 i10007/vth491269-1.jpg (2x)

 i10007/vth491270-1.jpg (2x)

 i10007/vth491360-1.jpg (2x)

 i10007/vth491283-1.jpg[p1]

 i10007/vth491353-1.jpg[p1]

 i10007/vth491352-1.jpg[p1]

 i10007/vth491355-1.jpg[p1]

 i10007/vth491500-1.jpg[p1]

 i10007/item1190110-medium.jpg[p3]

 i10007/item1190111-medium.jpg[p3]