Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 22/2024

Divize 9

Metrostav předává další stavby na Dolní Moravě

Pardubická divize 9 dokončila další čtyři objekty sportovního areálu Dolní Morava (hlavní foto). V obci pod Králickým Sněžníkem vybudoval Metrostav od roku 2017 již několik nepřehlédnutelných staveb. Apartmánové domy, které předal k užívání v těchto dnech, výrazně zvýší kapacitu ubytování v oblíbeném horském rezortu.

Blanka Růžičková, foto Daniel Schulz

S

okončená zakázka zahrnuje čtyři šestipodlažní apartmánové domy. Tři nabídnou návštěvníkům více než 170 nových apartmánů, čtvrtý pak 47 bytů a 13 ateliérů. Domy mají podzemní parkoviště a veškeré běžné vybavení. Za unikátní lze považovat dřevěné obklady stropů, které musí splňovat všechny podmínky pro nešíření plamene.

Nové domy charakterizuje provětrávaná fasáda s obkladem z keramických pásků. Stavbyvedoucí Martin Smutný připomíná, že na ni stavbaři použili přibližně 200 tisíc jednotlivě lepených pásků. První z apartmánových domů byl předán k užívání už v listopadu, u dalších tří je předání díla plánováno na prosinec.

„Největší výzvou byla práce ve svažitém terénu, a to zejména z hlediska založení a logistiky v průběhu výstavby. Všechny čtyři objekty jsou vystavěny na pilotech a základových pasech, nosná konstrukce je kombinací monolitu a vyzdívek z cihelného zdiva Porotherm AKU a Porotherm Profi různých tlouštěk,“ vysvětluje Martin Smutný. Stavbaři se podle jeho slov museli vypořádat také s klimatickými podmínkami horské oblasti.

dům sněžník a WELLNESS centrum

Do konce roku bude Metrostav nedaleko odsud částečně předávat další stavbu – pětipodlažní Apartmánový dům Sněžník (foto dole). „V prosinci předáme část 1.NP k předčasnému užívání,“ upřesňuje vedoucí tohoto projektu Milan Drábek s tím, že se s dokončením celého objektu počítá v březnu 2025. „Od začátku se potýkáme s chybami projektu, které nám komplikují postup výstavby.“

Stavbaři oblastního zastoupení divize 9 v Pardubicích v posledních dvou letech pracovali na Dolní Moravě celkem na třech zakázkách. U dalšího projektu Well­ness Dolní Morava je zatím hotová hrubá stavba. S předáním se počítá až na konci příštího roku. 

Wellness centrum roste vedle hotelu Vista a po dokončení s ním bude propojeno podzemním tunelem. Součástí této zakázky je navíc výstavba čtyř objektů lesních lázní.  „S termínem může být problém. Jde o složitou konstrukci, na realizaci tak velké zakázky máme krátkou dobu a vše komplikují i změny v projektové dokumentaci,“ konstatuje vedoucí tohoto projektu Ing. Milan Voráček.

Oblastní divize 9 Metrostavu pracuje na Dolní Moravě společně s pardubickou společností Chládek & Tintěra. Ve sdružení je nebo byla vedoucím společníkem.

Závěrem připomeňmě ještě předchozí zakázky, které divize 9 realizovala v rezortu Dolní Morava: šlo o ubytovnu vedle lyžařského areálu u Slona, vyhlídkovou restauraci Skalka a nástavbu horní a dolní stanice lanovky. 

Metrostav 22/2024

Divize 1 a 8

Dvě divize STAVĚJÍ na 71 hektarech tři výrobní a skladovací haly

U sjezdu z dálnice D 10 u Kosmonos, nedaleko D + D Parku, na který svým označením navazují, vyrůstají tři výrobní a skladovací haly s rozsáhlými dopravněobslužnými plochami a další nezbytnou infrastrukturou (snímky). Areál, který se bude rozkládat na ploše 71 hektarů, staví ve sdružení pracovníci našich divizí 1 a 8.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

D

sjezdu z dálnice D 10 u Kosmonos, nedaleko D + D Parku, na který svým označením navazují, vyrůstají tři výrobní a skladovací haly s rozsáhlými dopravněobslužnými plochami a další nezbytnou infrastrukturou (snímky). Areál, který se bude rozkládat na ploše 71 hektarů, staví ve sdružení pracovníci našich divizí 1 a 8.

Hala s označením DC 5, které odkazuje i k sousednímu D + D Parku, už stojí a dělníci dokončují obálku objektu a průmyslovou podlahu, dále pokračují práce na všech TZB a na vestavbách. Rozlehlé dopravně­obslužné plochy v okolí haly jsou už téměř dokončené. 

„Jde o zpevněné plochy, které zčásti poslouží pro skladování obalů, a to v severní části na betonové ploše v rozsahu 31 330 m2 spolu s menším přístřeškem o ploše 5 000 m2. Další, větší část umístěná na jihu, o výměře 94 924 m2, bude sloužit jako odstavná plocha pro vyrobená auta. Přestože se na první pohled jedná pouze o zpevněné plochy, pod nimi se nachází rozsáhlé inženýrské sítě rozvodů silnoproudu a slaboproudu. Jsou tam umístěny i retenční nádrže, ta větší s objemem přibližně 2 500 m3,“ říká vedoucí projektu Ing. Josef Červ.

I na poli mnoho výzev

Právě na úpravu těchto rozlehlých ploch se soustředili stavbaři po převzetí staveniště v červnu letošního roku. I když o staveništi se v tomto případě asi ani hovořit nedá. „Při nástupu jsme se ocitli na poli, kde nebyla připravena jediná inženýrská síť, na kterou by se bylo možné ihned připojit. V případě vody a kanalizace jsme stále odkázáni čistě na externí zdroje. Přestože jsme nyní dokončili prodloužení veřejného vodovodu a kanalizace, v úvahu připadá maximálně připojení na splaškovou kanalizaci,“ popisuje Ing. Červ z divize 1. 

Obdobná situace byla také s elektřinou, kdy se podařilo provést a uvést do provozu přípojku až po více než třech měsících od zahájení prací. Do té doby elektrický proud zajišťovaly elektrocentrály, a to nejen na jednotlivých pracovištích, ale také pro zázemí stavby, které tvoří přes 50 buněk. Stavbaři se potýkají i s náročnými geotechnickými poměry a vysokou hladinou spodní vody, kterou při výstavbě retenčních nádrží pod asfaltovými povrchy odstavných ploch nepřetržitě odčerpávali. Při řešení terénních úprav zkušenostmi velmi pomohl geotechnik Ing. Jaroslav Beňo, Ph.D.

I přes některé obtíže se díky skvělé spolupráci daří napnutý harmonogram stavby dodržovat. Ještě do Vánoc budou předány všechny dopravněobslužné plochy k užívání a hala DC 5 bude uvedena do zkušebního provozu v únoru příštího roku. Mezitím by stavbaři měli začít se stavbou dalších dvou menších hal (každá 26 tis. m2), na které v současné době kolegové zajišťují stavební povolení. Hotové by měly být během devíti měsíců. Zakázka u Kosmonos se tak nejen velikostí staveniště 71 hektarů s rozměry 950 × 750 metrů, ale především objemem všech prací realizovaných v extrémně krátkém čase řadí mezi ty výjimečné.

Metrostav 22/2024

Metrostav Norge

Tým Metrostavu Norge buduje v Norsku gigantické kaverny

Čeští stavbaři zanechají další významnou a tentokrát doslova obří stopu ve Skandinávii. Aktuálně razí v Norsku největší podzemní objekt v historii mateřské společnosti. Velkoobjemové kaverny budou sloužit k ukládání odpadu z výroby zinku.

Mgr. Radim Mana, foto archiv stavby

N

tavební práce probíhají v oblasti vnitřních fjordů Norska ve městě Odda nedaleko Bergenu od začátku letošního srpna. Ražby jsou nyní hotové cca z 10 procent.

Myšlenka vybudovat tato neobvyklá úložiště pochází už z roku 1986, kdy se společnost Boliden rozhodla ukládat environmentální odpad do uměle vytvořených podzemních prostor. Rozměry budoucích kaveren dosáhnou 65 m na výšku, 30 m na šířku a 250 m na délku. Půjde o 400 tisíc m³ otevřeného prostoru nepravidelného tvaru s různými úkosy v profilu, což několikanásobně převyšuje objem strojovny vzduchotechniky pražského tunelu Blanka, jedné z nejrozsáhlejších podzemních staveb v ČR. Celkově budou muset stavbaři v Norsku vytěžit 900 tisíc m³ horniny. 

První vyražené kaverny dosahovaly objemu 50 tisíc m³ a postupně s výrobou a potřebou ukládání většího množství odpadu narůstal i požadovaný objem kaveren. Aktuálně ražené kaverny budou s předchozími dvěma největší svého druhu v tomto podzemním systému.

Náročná logistika

„Vytváříme komplikovanou spleť tunelů rozdělenou na dva horizonty s výškovým převýšením v průměru 70 metrů. Díky tzv. nosníkovému efektu se horninové napětí roznáší na pilíře mezi otevřenými prostory. Stavba vyžaduje kvalitní geologické podmínky, které naštěstí v Norsku jsou. Podzemní systém je v mnoha ohledech srovnatelný s báňskými podmínkami, ale charakter a profil díla spíše s klasickým tunelem,“ přiblížil vedoucí projektu Anton Vido.

Jeho tým razí tunely standardní metodou dril & blast (navrtej a střel), která se ve Skandinávii používá nejčastěji. Zatímco princip prací je srovnatelný s ražbou tunelů, koncepce činností a vývoj projektu jsou úplně jiné. „Čelíme mnohem náročnější logistice a variabilitě prací, protože se musíme přizpůsobit již vytvořenému podzemnímu prostoru a plánujeme provoz přes dva výškové horizonty. Zatímco tunel je liniové podzemní dílo ražené cyklickým procesem, prostorová díla se budují kombinací horizontálních a vertikálních ražeb, které probíhají po výškových úrovních od vrchu kaverny směrem dolů,“ vysvětluje Anton Vido.

V rámci stavebních prací se dále počítá se třemi přístupovými tunely a jednou menší kavernou o objemu 22 700 m³, v níž bude sarkofág na ukládání rtuti. Na projektu pracuje 20 členů projektového týmu a 68 dělníků ve čtyřech směnách.

„Kapitola sama pro sebe je vzhledem k obrovskému objemu ražeb třeba i sypání horniny přímo do moře. K těmto účelům používáme takzvané lektry (obrovské plovoucí pontony) o rozměrech 90 m x 45 m x 6 m. Projekt je pro nás zkrátka z mnoha hledisek obrovskou výzvou, a to tím spíš, že v něm naše společnost poprvé v tunelovém odvětví figuruje jako hlavní dodavatel, a musí tak prokázat dostatečnou stabilitu i soběstačnost. Na tuto výzvu jsme ale po všech stránkách připraveni,“ dodává Anton Vido.

Investor Boliden je mezinárodní firma působící v různých odvětvích po celém světě. Zabývají se nejen výrobou zinku, ale také dalšími nerostnými komoditami na trhu.

 

Metrostav 22/2024, Nový rok, nové příležitosti
Metrostav 22/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 22/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 22/2024, Ptáme se
Metrostav 22/2024, Fotosloupek
Metrostav 22/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 22/2024, Divize 9 předává další stavby na Dolní Moravě
Metrostav 22/2024, Metrostav DIZ závod 8
Metrostav 22/2024, Tým Metrostavu Norge buduje v norsku gigantické kaverny
Metrostav 22/2024, Zajímavosti
Metrostav 22/2024, Metrem 50
Metrostav 22/2024, Přátelské zastavení v čase adventním
Metrostav 22/2024, Nový rok, nové příležitosti

Nový rok, nové příležitosti

Metrostav 22/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 22/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 22/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 22/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 22/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 22/2024, Divize 9 předává další stavby na Dolní Moravě

Divize 9 předává další stavby na Dolní Moravě

Metrostav 22/2024, Metrostav DIZ závod 8

Metrostav DIZ závod 8

Metrostav 22/2024, Tým Metrostavu Norge buduje v norsku gigantické kaverny

Tým Metrostavu Norge buduje v norsku gigantické kaverny

Metrostav 22/2024, Zajímavosti

Zajímavosti

Metrostav 22/2024, Metrem 50

Metrem 50

Metrostav 22/2024, Přátelské zastavení v čase adventním

Přátelské zastavení v čase adventním

8

Sending statistics …

Rendering Tým Metrostavu Norge buduje v norsku gigantické kaverny (383149): (1/2) (1 ms)

Rendering Metrostav DIZ závod 8 (383148): (2/3) (3 ms)

Rendering Divize 9 předává další stavby na Dolní Moravě (383147): (2/4) (11 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i10007/item1189930-small.jpg

 i10007/item1189656.svg

 i10007/item1189929.svg

 i10007/item1189932-small.jpg

 i10007/item1189934-small.jpg

 i10007/item1189933.svg[p3]

 i10007/item1189935-small.jpg[p2]

 i10007/item1189938-small.jpg[p2]

 i10007/item1190112.svg[p3]

 i10007/vth491490-1.jpg (2x)

 i10007/vth491362-1.jpg (2x)

 i10007/vth491359-1.jpg (2x)

 i10007/vth491268-1.jpg (2x)

 i10007/vth491269-1.jpg (2x)

 i10007/vth491270-1.jpg (2x)

 i10007/vth491360-1.jpg (2x)

 i10007/vth491283-1.jpg[p1]

 i10007/vth491353-1.jpg[p1]

 i10007/vth491352-1.jpg[p1]

 i10007/vth491355-1.jpg[p1]

 i10007/vth491500-1.jpg[p1]

 i10007/item1189934-medium.jpg[p3]

 i10007/item1189935-medium.jpg[p3]