Mnohotvárnost tunelů
silničního Městského okruhu
15. ledna 2010 / 1 / XXII
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Ing. Pavla Piláta,
generálního ředitele Metrostavu str. 2
M e t r os t a v
a .s.
čl e n
ddm
g r o u p
Projekt rezidenčního parku
Na Vackově str. 2
Čistší voda v Labi a menší nebezpečí
povodní str. 3
V novém roce po novém mostě
Krátce / Aktuálně
Na začátku roku 2010 dochází v naší společnosti i v její
Skupině k několika důležitým personálním změnám
a přesunům. K poslednímu lednu ukončí Ing. Zdeněk
Šinovský svou úspěšnou kariéru v Metrostavu a ve funkci
viceprezidenta Skupiny jej nahradí současný ekonomický
ředitel společnosti Ing. František Kočí. Na jeho
pozici přejde z divize 1 Ing. Miroslav Pánek. Novým
ekonomickým náměstkem divize 1 se místo něj stane
Ing. Jiří Kosatík, dosud vedoucí ekonomického útvaru
divize 3. S 1. únorem 2010 ukončí svou práci v Metrostavu
i dlouholetý ředitel divize 11 Ing. Jan Richtr. Do jeho
funkce postoupí Ing. Zdeněk Ševčík, kterého na místě
výrobního náměstka divize 6 vystřídá Ing. Petr Benda. Už
od 1. ledna se v divizi 4 Ing. Martin Ředina stal vedoucím
provozu mostních technologií a v divizi 7 vede nově provoz
zemních prací pan Zdeněk Hošek. Šest pracovníků divize 9
Metrostavu také nově posílilo divizi 4 firmy Subterra.
Umění spolupráce
Ve středu 10. února 2010 se v Ballingově sále Národní
technické knihovny v Praze-Dejvicích uskuteční první
Strategická konference Skupiny Metrostav. Zúčastní
se jí téměř 120 vedoucích pracovníků z osmi hlavních
firem naší Skupiny, kteří vyslechnou zejména vystoupení
prezidenta a viceprezidenta o její situaci a strategii pro
následující léta 2010–2013. V návaznosti na Strategickou
konferenci se následně uskuteční Programové konference
jednotlivých společností Skupiny, Metrostav ji letos
uspořádá ve čtvrtek 25. března.
Také malé mosty jsou důležité
Kolektivní smlouva
Po předchozím projednání na poradě vedení a následně v představenstvu Metrostavu byla 18. prosince 2009
slavnostně podepsána (foto) kolektivní smlouva naší
společnosti na rok 2010, která stanovuje pracovní podmínky a nároky zaměstnanců vyplývající z pracovního
poměru u Metrostavu a jeho dceřiných společností Metrostav Development, METROS, SQZ a CCE Praha.
Oproti dosavadním kolektivním smlouvám je ta letošní
zásadně odlišná v několika hlavních aspektech. Její pojetí
a struktura korespondují se Vzorovou kolektivní smlou
vou společností Skupiny Metrostav na rok 2010. Reaguje
na současnou hospodářskou situaci v ČR i ve stavebnictví
a přihlíží k poměrům ve firmě a Skupině Metrostav i k je
jich předpokládanému vývoji v roce 2010.
do ko n č ení n a s t r. 4
Metrostav_1_10.indd 1
Vážení spolupracovníci,
dovolte, abych Vám v novém roce 2010 především
popřál mnoho úspěchů v osobním i pracovním životě,
zdraví a spokojenost.
Minulý rok udržela Skupina Metrostav svoji pozici na
stavebním trhu, a to přes výrazné potíže celého segmen
tu českého stavebnictví. Je to zásluha všech pracovníků
našich podniků, a poděkování za dobrou práci proto patří
všem členům naší Skupiny. I vloni jsme potvrdili čelné
pozice v oboru, ať už společnost Subterra při technicky
velice obtížných pracích na tunelech Dobrovského v Brně
nebo Metrostav na tunelovém komplexu Blanka, který je
v současnosti největší stavbou v Praze.
Je to dnes již rok, kdy jsme spolupráci ve Skupině pod
pořili i organizačními změnami a kdy začínáme využívat
synergické efekty, které spolupráce našich firem přinést
může a pro udržení našich pozic musí.
Přes krizi oboru jsou první výsledky patrné již dnes.
Neomezili jsme naše technické dovednosti a nezúžili ope
rační prostor společností, krizí procházíme bez zmenšení
potenciálu, který bude výhodou po odeznění potíží. To je
zároveň i naší politikou pro nejbližší období. Podrobně ji
probereme na únorovém setkání managementu, ale již
dnes je třeba zdůraznit hlavní motto našeho úsilí, a tím je
zvýšit spolupráci všech členů Skupiny, uvědomit si pocit
sounáležitosti a potřebu co nejvyšší koordinace, a to ne
jen při vedení našich firem, ale i v denní praxi. Jen tento
způsob práce Skupiny nám pomůže naši pozici zachovat
a kultivovat, jen tento vztah všech našich podniků nám
umožní zachovat pracovní místa, zachovat schopnost
zakázku vyhledat, získat a se ziskem realizovat.
Jednotlivé firmy naší Skupiny jsou stále více a více
vtahovány do účinné spolupráce, a to jak doplňováním
personálu z ostatních podniků Skupiny, tak soustřeďo
Změny ve Skupině Metrostav
Hejtman Karlovarského kraje, ředitel divize 4 Metrostavu
Ing. Josef Neuwirth a další významní hosté zahájili
14. prosince provoz po opraveném mostě zvaném Depo
Rotava. Necelých 40 m dlouhý most na místní komunikaci
přes říčku Rotava byl v havarijním stavu. Při rekonstrukci,
kterou řídil vedoucí projektu Ing. Zdeněk Rozsypálek
z divize 4, stavbaři kromě sanace spodní stavby vyměnili
mostní svršek a vybavení a upravili přilehlé části
komunikací. I když tato zakázka patřila svým rozsahem
mezi malé, o jejím velkém místním významu svědčil zájem
veřejnosti, která zpřístupnění opraveného mostu přivítala.
Vylodění stavebních strojů u Českých
Kopist str. 3
Obyvatelé Litoměřic a obce Mlékojedy vloni s předstihem dostali vánoční dárek, na který netrpělivě čekali
mnoho let – ve čtvrtek 17. prosince byl zprovozněn
nový most přes Labe. Litoměřice propojí s dálnicí D8
i v případě extrémních povodní, Mlékojedy si odpočinou od tranzitní nákladní dopravy. Most, pojmenovaný
po generálu Františku Cháberovi, postavilo sdružení
naší divize 4 a společnosti SMP CZ. Díky dosud největší letmé betonáži u nás se jistě zařadí mezi nejvýznamnější referenční stavby Metrostavu.
Při zahájení provozu se na mostě sešli nejen předsta
vitelé kraje a starostové obou nejbližších sídel, ale i více
než stovka místních občanů. Bývalý hejtman a zastupitel
Ústeckého kraje Ing. Jiří Šulc, za jehož úřadování v čele
kraje stavba začala, vysvětlil přítomným, že nový most
je nejen spojnicí dvou břehů Labe, ale i součástí proti
povodňových opatření. Po extrémních záplavách v roce
2002 byl totiž přeprojektován podle tehdy zjištěných škod,
a proto obstojí i v případě tisíciletých povodní. Silniční
těleso nového přivaděče mezi průmyslovou zónou Pro
smyky a mostem při nich navíc poslouží jako hráz, která
vodu propustí jen tam, kde její rozlití neuškodí.
„Stavba každého mostu je zajímavá, ale tenhle bych
řadil ke špičkovým konstrukcím, na nichž jsem se podílel,“
řekl vedoucí projektu Ing. Petr Štědronský. „Hlavní pole
má rozpětí 151 m (titulní foto), a když byl most před propo
jením, vahadla byla opravdu monumentální. Takto velkou
letmou betonáž zatím u nás nikdy nikdo neprováděl, takže
chvíli trvalo, než jsme všechny procesy vyladili.“
Mezi nezvyklé části stavby patřil přesun betonovacích
vozíků z dokončeného prvního vahadla na zárodek druhé
ho na protějším břehu Labe. „Vozíky jsme nechtěli vézt
po souši přes jediný litoměřický most. Využili jsme proto
zkušenosti z podobných staveb a přeplavili jsme je přes
řeku pomocí lodí. Manévry, které celou stavbu výrazně
urychlily, se nám podařily, i když třeba podlaha vozíku
vážila 27 tun,“ vysvětlil Ing. Štědronský. „Když lidé dají
hlavy dohromady, mohou vymyslet chytrý nápad, který
ušetří čas, peníze i námahu. A to se mi na stavařině líbí.“
do ko n č ení n a s t r. 3
Výstavba metra v Praze se opět rozeběhla
Metrostav uspěl ve výběrovém řízení na stavbu pátého
provozního úseku trasy A metra z Dejvic do Motola.
Za naši společnost smlouvu s investorem 22. 12. podepsali generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát a prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav (foto zprava).
V rámci nového, více než 6km úseku vybuduje sdruže
ní firem Metrostav a HOCHTIEF CZ čtyři stanice – Červený
vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Náklady na stavbu se
pohybují kolem 13,6 miliardy korun bez DPH a z nich více
než osm miliard pokryje dotace z EU. Metrostav je s podí
lem 60 % lídrem stavebního sdružení a tunely metra vyrazí
s pomocí tunelovacích strojů tzv. TBM. Díky nim vybuduje
celý nový úsek s minimálními zábory na povrchu.
„Nové metro obslouží velké rezidenční čtvrti v Praze 6
a zajistí kvalitní dopravní obsluhu největšího nemoc
ničního komplexu v Praze, nemocnic Motol a Homolka.
S konečnou platností také osvobodí centrum Dejvic
od náporu městských a příměstských autobusů,“ řekl při
podpisu smlouvy pražský primátor Pavel Bém. Pracovníci
Metrostavu pod vedením divize 8 již na zakázce zahájili
přípravné práce a přebírají jednotlivá staveniště. Nový
úsek metra by měl být zprovozněn v průběhu roku 2014.
váním technologií do funkčních celků a vazeb. Například
ve společnosti Subterra vznikla nová – technologická –
divize, která má v budoucnu velmi dobrou perspektivu,
protože pro celou Skupinu garantuje podíl na trhu čím
dál sofistikovanějších staveb. Tento postup dokumen
tuje, že řízení Skupiny se nesoustředí jen na koordinaci
marketingových činností, ale bude klást důraz i na rozvoj
technických dovedností a otázek rozvoje lidského poten
ciálu, který Skupina sdružuje.
Ani letos jsme neomezili spolupráci se školami, po
kračujeme ve všech dříve zavedených programech, pod
porujeme výchovu dělnických profesí zrovna tak, jako
dále pracujeme s absolventy středních a vysokých škol.
Je to jediná cesta, jak pozice našich jednotlivých podniků
potvrdit a dále posilovat.
Vážení spolupracovníci, svoji práci byste nemohli
vykonávat bez dobrého rodinného zázemí, a moje podě
kování za úsilí minulého roku proto nepatří pouze Vám, ale
i Vašim rodinným příslušníkům. Děkuji ještě jednou za rok
minulý a těším se na spolupráci v roce přicházejícím.
Jiří Bělohlav, prezident
1/13/10 5:33:11 PM