Mnohotvárnost tunelů

silničního Městského okruhu

15. ledna 2010 / 1 / XXII

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Ing. Pavla Piláta,

generálního ředitele Metrostavu str. 2

M e t r os t a v

a .s.

čl e n

ddm

g r o u p

Projekt rezidenčního parku

Na Vackově str. 2

Čistší voda v Labi a menší nebezpečí

povodní str. 3

V novém roce po novém mostě

Krátce / Aktuálně

Na začátku roku 2010 dochází v naší společnosti i v její

Skupině k několika důležitým personálním změnám

a přesunům. K poslednímu lednu ukončí Ing. Zdeněk

Šinovský svou úspěšnou kariéru v Metrostavu a ve funkci

viceprezidenta Skupiny jej nahradí současný ekonomický

ředitel společnosti Ing. František Kočí. Na jeho

pozici přejde z divize 1 Ing. Miroslav Pánek. Novým

ekonomickým náměstkem divize 1 se místo něj stane

Ing. Jiří Kosatík, dosud vedoucí ekonomického útvaru

divize 3. S 1. únorem 2010 ukončí svou práci v Metrostavu

i dlouholetý ředitel divize 11 Ing. Jan Richtr. Do jeho

funkce postoupí Ing. Zdeněk Ševčík, kterého na místě

výrobního náměstka divize 6 vystřídá Ing. Petr Benda. Už

od 1. ledna se v divizi 4 Ing. Martin Ředina stal vedoucím

provozu mostních technologií a v divizi 7 vede nově provoz

zemních prací pan Zdeněk Hošek. Šest pracovníků divize 9

Metrostavu také nově posílilo divizi 4 firmy Subterra.

Umění spolupráce

Ve středu 10. února 2010 se v Ballingově sále Národní

technické knihovny v Praze-Dejvicích uskuteční první

Strategická konference Skupiny Metrostav. Zúčastní

se jí téměř 120 vedoucích pracovníků z osmi hlavních

firem naší Skupiny, kteří vyslechnou zejména vystoupení

prezidenta a viceprezidenta o její situaci a strategii pro

následující léta 2010–2013. V návaznosti na Strategickou

konferenci se následně uskuteční Programové konference

jednotlivých společností Skupiny, Metrostav ji letos

uspořádá ve čtvrtek 25. března.

Také malé mosty jsou důležité

Kolektivní smlouva

Po předchozím projednání na poradě vedení a následně v představenstvu Metrostavu byla 18. prosince 2009

slavnostně podepsána (foto) kolektivní smlouva naší

společnosti na rok 2010, která stanovuje pracovní podmínky a nároky zaměstnanců vyplývající z pracovního

poměru u Metrostavu a jeho dceřiných společností Metrostav Development, METROS, SQZ a CCE Praha.

Oproti dosavadním kolektivním smlouvám je ta letošní

zásadně odlišná v několika hlavních aspektech. Její pojetí

a struktura korespondují se Vzorovou kolektivní smlou­

vou společností Skupiny Metrostav na rok 2010. Reaguje

na současnou hospodářskou situaci v ČR i ve stavebnictví

a přihlíží k poměrům ve firmě a Skupině Metrostav i k je­

jich předpokládanému vývoji v roce 2010.

do ko n č ení n a s t r. 4

Metrostav_1_10.indd 1

Vážení spolupracovníci,

dovolte, abych Vám v novém roce 2010 především

popřál mnoho úspěchů v osobním i pracovním životě,

zdraví a spokojenost.

Minulý rok udržela Skupina Metrostav svoji pozici na

stavebním trhu, a to přes výrazné potíže celého segmen­

tu českého stavebnictví. Je to zásluha všech pracovníků

našich podniků, a poděkování za dobrou práci proto patří

všem členům naší Skupiny. I vloni jsme potvrdili čelné

pozice v oboru, ať už společnost Subterra při technicky

velice obtížných pracích na tunelech Dobrovského v Brně

nebo Metrostav na tunelovém komplexu Blanka, který je

v současnosti největší stavbou v Praze.

Je to dnes již rok, kdy jsme spolupráci ve Skupině pod­

pořili i organizačními změnami a kdy začínáme využívat

synergické efekty, které spolupráce našich firem přinést

může a pro udržení našich pozic musí.

Přes krizi oboru jsou první výsledky patrné již dnes.

Neomezili jsme naše technické dovednosti a nezúžili ope­

rační prostor společností, krizí procházíme bez zmenšení

potenciálu, který bude výhodou po odeznění potíží. To je

zároveň i naší politikou pro nejbližší období. Podrobně ji

probereme na únorovém setkání managementu, ale již

dnes je třeba zdůraznit hlavní motto našeho úsilí, a tím je

zvýšit spolupráci všech členů Skupiny, uvědomit si pocit

sounáležitosti a potřebu co nejvyšší koordinace, a to ne­

jen při vedení našich firem, ale i v denní praxi. Jen tento

způsob práce Skupiny nám pomůže naši pozici zachovat

a kultivovat, jen tento vztah všech našich podniků nám

umožní zachovat pracovní místa, zachovat schopnost

zakázku vyhledat, získat a se ziskem realizovat.

Jednotlivé firmy naší Skupiny jsou stále více a více

vtahovány do účinné spolupráce, a to jak doplňováním

personálu z ostatních podniků Skupiny, tak soustřeďo­

Změny ve Skupině Metrostav

Hejtman Karlovarského kraje, ředitel divize 4 Metrostavu

Ing. Josef Neuwirth a další významní hosté zahájili

14. prosince provoz po opraveném mostě zvaném Depo

Rotava. Necelých 40 m dlouhý most na místní komunikaci

přes říčku Rotava byl v havarijním stavu. Při rekonstrukci,

kterou řídil vedoucí projektu Ing. Zdeněk Rozsypálek

z divize 4, stavbaři kromě sanace spodní stavby vyměnili

mostní svršek a vybavení a upravili přilehlé části

komunikací. I když tato zakázka patřila svým rozsahem

mezi malé, o jejím velkém místním významu svědčil zájem

veřejnosti, která zpřístupnění opraveného mostu přivítala.

Vylodění stavebních strojů u Českých

Kopist str. 3

Obyvatelé Litoměřic a obce Mlékojedy vloni s předstihem dostali vánoční dárek, na který netrpělivě čekali

mnoho let – ve čtvrtek 17. prosince byl zprovozněn

nový most přes Labe. Litoměřice propojí s dálnicí D8

i v případě extrémních povodní, Mlékojedy si odpočinou od tranzitní nákladní dopravy. Most, pojmenovaný

po generálu Františku Cháberovi, postavilo sdružení

naší divize 4 a společnosti SMP CZ. Díky dosud největší letmé betonáži u nás se jistě zařadí mezi nejvýznamnější referenční stavby Metrostavu.

Při zahájení provozu se na mostě sešli nejen předsta­

vitelé kraje a starostové obou nejbližších sídel, ale i více

než stovka místních občanů. Bývalý hejtman a zastupitel

Ústeckého kraje Ing. Jiří Šulc, za jehož úřadování v čele

kraje stavba začala, vysvětlil přítomným, že nový most

je nejen spojnicí dvou břehů Labe, ale i součástí proti­

povodňových opatření. Po extrémních záplavách v roce

2002 byl totiž přeprojektován podle tehdy zjištěných škod,

a proto obstojí i v případě tisíciletých povodní. Silniční

těleso nového přivaděče mezi průmyslovou zónou Pro­

smyky a mostem při nich navíc poslouží jako hráz, která

vodu propustí jen tam, kde její rozlití neuškodí.

„Stavba každého mostu je zajímavá, ale tenhle bych

řadil ke špičkovým konstrukcím, na nichž jsem se podílel,“

řekl vedoucí projektu Ing. Petr Štědronský. „Hlavní pole

má rozpětí 151 m (titulní foto), a když byl most před propo­

jením, vahadla byla opravdu monumentální. Takto velkou

letmou betonáž zatím u nás nikdy nikdo neprováděl, takže

chvíli trvalo, než jsme všechny procesy vyladili.“

Mezi nezvyklé části stavby patřil přesun betonovacích

vozíků z dokončeného prvního vahadla na zárodek druhé­

ho na protějším břehu Labe. „Vozíky jsme nechtěli vézt

po souši přes jediný litoměřický most. Využili jsme proto

zkušenosti z podobných staveb a přeplavili jsme je přes

řeku pomocí lodí. Manévry, které celou stavbu výrazně

urychlily, se nám podařily, i když třeba podlaha vozíku

vážila 27 tun,“ vysvětlil Ing. Štědronský. „Když lidé dají

hlavy dohromady, mohou vymyslet chytrý nápad, který

ušetří čas, peníze i námahu. A to se mi na stavařině líbí.“

do ko n č ení n a s t r. 3

Výstavba metra v Praze se opět rozeběhla

Metrostav uspěl ve výběrovém řízení na stavbu pátého

provozního úseku trasy A  metra z Dejvic do Motola.

Za naši společnost smlouvu s investorem 22. 12. podepsali generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát a prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav (foto zprava).

V rámci nového, více než 6km úseku vybuduje sdruže­

ní firem Metrostav a HOCHTIEF CZ čtyři stanice – Červený

vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Náklady na stavbu se

pohybují kolem 13,6 miliardy korun bez DPH a z nich více

než osm miliard pokryje dotace z EU. Metrostav je s podí­

lem 60 % lídrem stavebního sdružení a tunely metra vyrazí

s pomocí tunelovacích strojů tzv. TBM. Díky nim vybuduje

celý nový úsek s minimálními zábory na povrchu.

„Nové metro obslouží velké rezidenční čtvrti v Praze 6

a zajistí kvalitní dopravní obsluhu největšího nemoc­

ničního komplexu v Praze, nemocnic Motol a Homolka.

S konečnou platností také osvobodí centrum Dejvic

od náporu městských a příměstských autobusů,“ řekl při

podpisu smlouvy pražský primátor Pavel Bém. Pracovníci

Metrostavu pod vedením divize 8 již na zakázce zahájili

přípravné práce a přebírají jednotlivá staveniště. Nový

úsek metra by měl být zprovozněn v průběhu roku 2014.

váním technologií do funkčních celků a vazeb. Například

ve společnosti Subterra vznikla nová – technologická –

divize, která má v budoucnu velmi dobrou perspektivu,

protože pro celou Skupinu garantuje podíl na trhu čím

dál sofistikovanějších staveb. Tento postup dokumen­

tuje, že řízení Skupiny se nesoustředí jen na koordinaci

marketingových činností, ale bude klást důraz i na rozvoj

technických dovedností a otázek rozvoje lidského poten­

ciálu, který Skupina sdružuje.

Ani letos jsme neomezili spolupráci se školami, po­

kračujeme ve všech dříve zavedených programech, pod­

porujeme výchovu dělnických profesí zrovna tak, jako

dále pracujeme s absolventy středních a vysokých škol.

Je to jediná cesta, jak pozice našich jednotlivých podniků

potvrdit a dále posilovat.

Vážení spolupracovníci, svoji práci byste nemohli

vykonávat bez dobrého rodinného zázemí, a moje podě­

kování za úsilí minulého roku proto nepatří pouze Vám, ale

i Vašim rodinným příslušníkům. Děkuji ještě jednou za rok

minulý a těším se na spolupráci v roce přicházejícím.

Jiří Bělohlav, prezident

1/13/10 5:33:11 PM