strana 3
ZPrAvoDAjství Z DIvIZí
1
Západočeské město cheb roste do krásy
tým Jana Mráze z karlovarského oblastního zastoupení
divize 9 se zabydlel v Chebu. Jednu zakázku zde nedávno uzavřel a na druhé ve stejné době začal pracovat.
du nového kulturního objektu podtrhuje sadová úprava
okolního prostranství s novými chodníky a osvětlením
doplněná nově zbudovaným parkovištěm.
Multifunkční kulturní centrum otevřeno
Plných čtrnáct měsíců byli jedinými, zato však trvalými
návštěvníky Kulturního domu Svoboda v Chebu stavbaři
ze sdružení firem ALGON a Metrostav. Když odtud vloni
v polovině prosince odcházeli, byla někdejší architektonicky i provedením nepříliš vydařená stavba ta tam
a na jejím místě se objevilo moderní kulturní centrum
(foto č. 1), ojedinělé nejen ve městě, ale i v regionu.
„Podařilo se nám dodržet stanovený termín dokončení
stavby, i když to nebylo jednoduché,“ poznamenal stavbyvedoucí Ing. Karel Hes z divize 9. „Na začátku jsme nabrali
tříměsíční zpoždění dřív, než jsme se stačili rozkoukat.
Důvodem byly nevyjasněné majetkoprávní vztahy, ale zejména zjištění, že základy budovy jsou v zoufalém stavu.
To znamenalo jejich kompletní sanace a posléze stažení
terminál jako „vstupní brána“ do města
Česká autobusová nádraží zpravidla nepatří k místům,
kterými by se z hlediska kvality prostředí dalo chlubit.
K výjimkám by se měl již koncem letošního roku zařadit
nový dopravní terminál v Chebu, jehož futuristicky pojatá
architektura bude u nás svým způsobem unikátní.
Centrum dopravy vytvoří dvoupodlažní šestiúhelníkový objekt složený převážně ze skla, oceli a betonu. V něm
bude soustředěno zázemí jak pro cestující, tak pro personál a řidiče autobusů. Konkrétně infocentrum, prostory
pro odpočinek řidičů se zázemím, provozní místnosti
a prostory pro služby a provozovny rychlého občerstvení. Projekt zde počítá i s úschovnou kol. Hořejší podlaží
vytvoří rovněž hexagonální nástavba ve formě prosklené
věžičky, v níž bude mít své sídlo dispečer terminálu.
2
objektu ocelovými táhly. Také jsme museli průběžně řešit
spoustu drobných nedostatků v projektové dokumentaci.
Zpravidla šlo o maličkosti, jako třeba nedořešené přístupy
na střechu, jenže tyhle detaily byly důležité pro provoz objektu. Jinak pro mě osobně byla celá rekonstrukce velice
poučná a přínosná. Asi i proto, že byla první, které jsem
se jako stavbyvedoucí zúčastnil, a měl jsem tak možnost
přesvědčit se, co všechno a za jakých podmínek se dá
zvládnout, když funguje spolupráce. V této souvislosti
bych proto také rád ocenil vysoce profesionální přístup
svého kolegy Luboše Červenky ze společnosti ALGON.“
Dvoupodlažní budova nového multifunkčního kulturního centra tvoří přirozenou dominantu svého okolí.
Pozornost upoutá její prosklená jižní fasáda, zvýrazňující
vnitřní prostory zejména večerním osvětlením. Přízemí
objektu zahrnuje restauraci a hlavní sál (foto č. 2) přístupný přes předsálí, šatnu, kuchyni a sklady. První podlaží
lemují balkony sálu, je zde snack bar a samostatný taneční
parket. Severní část zabírají šatny účinkujících. Všechny
prostory i podzemní (foto č. 3) jsou řešeny jako bezbariérové a propojují je osobní výtahy. Citlivé pojetí vzhle-
3
Vnější prostor kolem centrálního polygonu zastřeší
speciální 1,5 m široká markýza (vizualizace). Bude vlastně
jedním koncem suché cesty vedoucí zastřešeným koridorem z terminálu k budově vlakového nádraží a k prstenci
krytých přístřešků odjezdových stání. Jednotlivé spoje
přitom nebudou mít svou pevnou zastávku jako na většině
autobusových nádraží, ale budou odjíždět podle pokynů
dispečera z nejvýhodnějších míst. Zdejší terminál totiž
bude sloužit jako cílový bod nejen dálkovým linkám, ale
také místním spojům a autobusům MHD. Konkrétní údaje
se cestující dozvědí ze svítících informačních tabulí.
Stavbu v Chebu, která byla oficiálně zahájena poslední
den loňského roku, provede sdružení firem ALGON, divize 9 Metrostavu a bss BÁŇSKÁ STAVEBNÍ SPOLEČNOST.
V současnosti se rozbíhají přípravné práce spojené především se zařízením staveniště a terénními úpravami.
„Ještě s partnery jednáme o rozdělení činností,“ podotkl Ing. Karel Hes. „Jak to vypadá, bude divize 9 asi provádět vlastní stavbu, zatímco zemní práce a inženýrské sítě
připadnou na další dva členy sdružení. V takovém případě
bychom na staveniště nastoupili až koncem února či počátkem března, takže máme čas na důkladnou přípravu.“
Než Ing. Hes nastoupil do Metrostavu, působil u firmy
Eurolines a díky tomu se seznámil s autobusovými nádražími po celé Evropě. A jeho pohled na chebský terminál?
„Rozhodně jde o stavbu, která se vymyká standardu.
Na první pohled zaujme její dynamická konstrukce a opakující se motiv šestiúhelníkového půdorysu. V tomto ohledu naplňuje ambici stát se reprezentativní vstupní branou
do města a místní dominantou. Na druhou stranu se tak
výrazně liší od okolní zástavby, že mnozí místní obyvatelé
budou mít možná určité potíže si na ni zvyknout.“
–rip–, foto JH, vizualizace archiv stavby
Zbraslavský „Amtshaus“ se mění v hotel
Zcela novou podobu získá do poloviny letošního roku
dům ve zbraslavské ulici u národní galerie s číslem popisným 471. Během téměř roční kompletní rekonstrukce v něm dojde k výměně všech stropních konstrukcí,
krovu i střechy, změní se vnitřní dispozice domu a objekt navíc získá i dvě nové přístavby. to vše díky pracovníkům divize 9 vedeným Ing. Filipem Křesťanem.
Po rekonstrukci se bude v prvním nadzemním podlaží
domu (foto č. 1) nacházet restaurace, kavárna, kuchyně
a knihkupectví. O poschodí výše budou k dispozici hotelové pokoje a apartmány a v podkroví se počítá s mezonetovými apartmány a technologickými místnostmi.
Zbraslavský dům č. p. 471 není jen historickým objektem, ale zároveň se nachází nedaleko hlavního místního
náměstí a pivovaru a v minulosti byl součástí hospodářského zázemí cisterciáckého kláštera Aula Regia, jenž byl
na bývalém soutoku Berounky s Vltavou založen v samém
závěru 13. století. Proto výkopové práce provázel nejprve
zjišťovací a následně i záchranný archeologický výzkum.
Ten však žádné významné artefakty neodhalil, jen koncentraci železářské strusky, která svědčila o zdejším zpracování železa. Nicméně archeologové ještě pečlivě sledovali
i hloubení základových pásů, protože v sousedních lokalitách byly při předchozích výzkumech objeveny sídlištní
objekty i hroby z mladší až pozdní doby bronzové.
Teď však už archeologové staveniště opustili. Naopak
památkáři na probíhající práce pravidelně dohlížejí a tým
Ing. Křesťana s nimi konzultoval například i opravu omítek
ve sklepních prostorách domu. Zatím nejnáročnější z celé rekonstrukce, která s novým rokem vstoupila do své
1
druhé poloviny, byla podle slov Ing. Křesťana výměna
stropních konstrukcí (foto č. 2). „Museli jsme ji provést
tak, abychom neporušili čelní obvodové stěny,“ říká. Tuto
část rekonstrukce už mají stavbaři za sebou a momentálně dokončují střechu a vyzdívky. Uvnitř budovy pak
bude v následujících týdnech pokračovat montáž vytápění
a rozvodů. Pak by měly přijít na řadu vrty tepelného čerpadla. Zajímavé je, že mezi okny v prvním patře objektu
se nacházela dekorativní malba Božího oka, která zůstane
i po rekonstrukci zachována.
Do zbraslavského domu, který koncem 18. století
sloužil jako hostinec a později v něm místní honoraci vystřídalo úřednictvo, se letos díky stavbařům z Metrostavu
po téměř 240 letech vrátí hoteloví hosté a návštěvníci
restaurace. Jistě ocení moderní a pohodlné pohostinské
zařízení, vhodně zakomponované do historického objektu,
který si rekonstrukci určitě zasloužil.
Martina vampulová, foto Josef Husák
dům s číslem popisným 471 nedaleko zbraslavského
náměstí založil jako dům s hostincem roku 1775
Franz pissani, a když po 13 letech zemřel, dostavěl
jej jeho syn Jan. Hostinec zvaný u Kotvy od té doby
často navštěvovala i místní honorace. v roce 1801
dům koupila kněžna Marianna oettigen-Wallerstein
a dala jej přestavět pro své úřednictvo. od té doby se
mu říkalo amtshaus. později v něm sídlilo zámecké
úřednictvo a počátkem 19. století tu byla i šatlava.
2
stavba zimního stadionu začala v zimě
v Jihlavě začal tým Ing. luboše daleckého z divize 6
stavět veřejné sportoviště pro zimní sporty. práce
na zakázce ve sdružení s firmou podzimek a synové
však mohl zahájit až 11. listopadu. a zima na vysočině
bývá na naše poměry hodně mrazivá...
Za 18 měsíců – 11. května 2013 – se vedle Horáckého
stadionu v Jihlavě otevře pro veřejnost druhá krytá ledová
plocha s tribunou pro 96 diváků. Podzemní garáže pod
novou halou umožní parkování 67 osobním vozům a dvěma motorkám. Mimo novostavby, která vyroste na místě
parkoviště, je součástí jihlavské zakázky divize 6 i přestavba sousedního objektu fitness centra, kde vznikne
navíc nové infostředisko a šatna pro veřejné bruslení.
Bezbariérově řešená novostavba (vizualizace) bude
pro výrobu ledu využívat vodu z vlastní vrtané studny,
která se bude akumulovat v podzemní betonové nádrži.
Kromě všech technologií bude součástí dodávky i vybavení zimního stadionu včetně mantinelů, ochranných skel
a sítí i třeba branek a lavic pro hráče.
Rekonstruovanou budovu stavbaři odstrojí až na nosný skelet a mimo ponechaného opláštění ji kompletně přestaví a vybaví instalacemi, aby po plánované modernizaci
Horáckého stadionu celý areál vytvořil jeden dokonalý
komplex sportovních služeb pro veřejnost.
„Bude to zajímavá stavba a proběhne pod přísným
dohledem sousedů, kteří proti jejímu zahájení dlouho
„Na staveništi v současnosti hloubíme stavební jámu
a zajišťujeme ji záporovými stěnami (foto),“ popisuje vedoucí projektu Ing. Dalecký, který je zároveň i novým oblastním ředitelem divize 6 pro celý Kraj Vysočina. „Spodní
stavba částečně zasahuje do prostoru, kde býval hřbitov,
při zemních pracích nám tu proto asistují archeologové.
Nalezené kostry vyzvedávají, archivují a později je uloží
nedaleko na nové místo,“ doplňuje.
Na vrtaných pilotách by měla přes zimu vyrůst spojitá základová deska, kterou betonáři po obvodu olemují
monolitickými železobetonovými stěnami prvního podzemního podlaží. Ostatní části kombinovaného skeletu
budou prefabrikované a vytvoří je sloupy a předpínané
stropní panely v podzemí i v obou nadzemních podlažích.
Vyzdívaný obvodový plášť bude pohledově spárovaný
a také všechny železobetonové prvky budou z pohledového betonu. Střechu ponesou ocelové vazníky a její skladbu
uzavře extenzivně sázená vegetace.
protestovali,“ konstatoval Ing. Dalecký a doplnil: „Nám
však nejvíc komplikuje dílo, že se začátek prací posunul
do zimní doby. I když postupy volíme tak, aby nás mrazy
nezaskočily a nezpůsobily škody, přesto se jejich nástupu
obáváme. Zima na Vysočině totiž umí překvapit.“
–ls–, foto a vizualizace archiv stavby
v roce 1956 vznikl v Jihlavě hokejový tým HC dukla.
stal se 12x mistrem nejvyšší československé ligy,
naposledy v roce 1991. v jeho kádru museli hrát
nejlepší hokejoví branci, a proto když se po roce 1989
začali mladí hráči základní vojenské službě vyhýbat,
síla jihlavské dukly se pomalu vytrácela. dnes
hraje I. ligu a pokouší se o návrat mezi elitu. do naší
sportovní historie se však zapsala řada hráčů, kteří jí
zůstali věrní – třeba bratři Holíkové, Jan suchý a Josef
augusta, kteří zářili pod vedením Jaroslava pitnera.