strana 3

ZPrAvoDAjství Z DIvIZí

1

Západočeské město cheb roste do krásy

tým Jana Mráze z karlovarského oblastního zastoupení

divize 9 se zabydlel v Chebu. Jednu zakázku zde nedávno uzavřel a na druhé ve stejné době začal pracovat.

du nového kulturního objektu podtrhuje sadová úprava

okolního prostranství s novými chodníky a osvětlením

doplněná nově zbudovaným parkovištěm.

Multifunkční kulturní centrum otevřeno

Plných čtrnáct měsíců byli jedinými, zato však trvalými

návštěvníky Kulturního domu Svoboda v Chebu stavbaři

ze sdružení firem ALGON a Metrostav. Když odtud vloni

v polovině prosince odcházeli, byla někdejší architektonicky i provedením nepříliš vydařená stavba ta tam

a na jejím místě se objevilo moderní kulturní centrum

(foto č. 1), ojedinělé nejen ve městě, ale i v regionu.

„Podařilo se nám dodržet stanovený termín dokončení

stavby, i když to nebylo jednoduché,“ poznamenal stavbyvedoucí Ing. Karel Hes z divize 9. „Na začátku jsme nabrali

tříměsíční zpoždění dřív, než jsme se stačili rozkoukat.

Důvodem byly nevyjasněné majetkoprávní vztahy, ale zejména zjištění, že základy budovy jsou v zoufalém stavu.

To znamenalo jejich kompletní sanace a posléze stažení

terminál jako „vstupní brána“ do města

Česká autobusová nádraží zpravidla nepatří k místům,

kterými by se z hlediska kvality prostředí dalo chlubit.

K výjimkám by se měl již koncem letošního roku zařadit

nový dopravní terminál v Chebu, jehož futuristicky pojatá

architektura bude u nás svým způsobem unikátní.

Centrum dopravy vytvoří dvoupodlažní šestiúhelníkový objekt složený převážně ze skla, oceli a betonu. V něm

bude soustředěno zázemí jak pro cestující, tak pro personál a řidiče autobusů. Konkrétně infocentrum, prostory

pro odpočinek řidičů se zázemím, provozní místnosti

a prostory pro služby a provozovny rychlého občerstvení. Projekt zde počítá i s úschovnou kol. Hořejší podlaží

vytvoří rovněž hexagonální nástavba ve formě prosklené

věžičky, v níž bude mít své sídlo dispečer terminálu.

2

objektu ocelovými táhly. Také jsme museli průběžně řešit

spoustu drobných nedostatků v projektové dokumentaci.

Zpravidla šlo o maličkosti, jako třeba nedořešené přístupy

na střechu, jenže tyhle detaily byly důležité pro provoz objektu. Jinak pro mě osobně byla celá rekonstrukce velice

poučná a přínosná. Asi i proto, že byla první, které jsem

se jako stavbyvedoucí zúčastnil, a měl jsem tak možnost

přesvědčit se, co všechno a za jakých podmínek se dá

zvládnout, když funguje spolupráce. V této souvislosti

bych proto také rád ocenil vysoce profesionální přístup

svého kolegy Luboše Červenky ze společnosti ALGON.“

Dvoupodlažní budova nového multifunkčního kulturního centra tvoří přirozenou dominantu svého okolí.

Pozornost upoutá její prosklená jižní fasáda, zvýrazňující

vnitřní prostory zejména večerním osvětlením. Přízemí

objektu zahrnuje restauraci a hlavní sál (foto č. 2) přístupný přes předsálí, šatnu, kuchyni a sklady. První podlaží

lemují balkony sálu, je zde snack bar a samostatný taneční

parket. Severní část zabírají šatny účinkujících. Všechny

prostory i podzemní (foto č. 3) jsou řešeny jako bezbariérové a propojují je osobní výtahy. Citlivé pojetí vzhle-

3

Vnější prostor kolem centrálního polygonu zastřeší

speciální 1,5 m široká markýza (vizualizace). Bude vlastně

jedním koncem suché cesty vedoucí zastřešeným koridorem z terminálu k budově vlakového nádraží a k prstenci

krytých přístřešků odjezdových stání. Jednotlivé spoje

přitom nebudou mít svou pevnou zastávku jako na většině

autobusových nádraží, ale budou odjíždět podle pokynů

dispečera z nejvýhodnějších míst. Zdejší terminál totiž

bude sloužit jako cílový bod nejen dálkovým linkám, ale

také místním spojům a autobusům MHD. Konkrétní údaje

se cestující dozvědí ze svítících informačních tabulí.

Stavbu v Chebu, která byla oficiálně zahájena poslední

den loňského roku, provede sdružení firem ALGON, divize 9 Metrostavu a bss BÁŇSKÁ STAVEBNÍ SPOLEČNOST.

V současnosti se rozbíhají přípravné práce spojené především se zařízením staveniště a terénními úpravami.

„Ještě s partnery jednáme o rozdělení činností,“ podotkl Ing. Karel Hes. „Jak to vypadá, bude divize 9 asi provádět vlastní stavbu, zatímco zemní práce a inženýrské sítě

připadnou na další dva členy sdružení. V takovém případě

bychom na staveniště nastoupili až koncem února či počátkem března, takže máme čas na důkladnou přípravu.“

Než Ing. Hes nastoupil do Metrostavu, působil u firmy

Eurolines a díky tomu se seznámil s autobusovými nádražími po celé Evropě. A jeho pohled na chebský terminál?

„Rozhodně jde o stavbu, která se vymyká standardu.

Na první pohled zaujme její dynamická konstrukce a opakující se motiv šestiúhelníkového půdorysu. V tomto ohledu naplňuje ambici stát se reprezentativní vstupní branou

do města a místní dominantou. Na druhou stranu se tak

výrazně liší od okolní zástavby, že mnozí místní obyvatelé

budou mít možná určité potíže si na ni zvyknout.“

–rip–, foto JH, vizualizace archiv stavby

Zbraslavský „Amtshaus“ se mění v hotel

Zcela novou podobu získá do poloviny letošního roku

dům ve zbraslavské ulici u národní galerie s číslem popisným 471. Během téměř roční kompletní rekonstrukce v něm dojde k výměně všech stropních konstrukcí,

krovu i střechy, změní se vnitřní dispozice domu a objekt navíc získá i dvě nové přístavby. to vše díky pracovníkům divize 9 vedeným Ing. Filipem Křesťanem.

Po rekonstrukci se bude v prvním nadzemním podlaží

domu (foto č. 1) nacházet restaurace, kavárna, kuchyně

a knihkupectví. O poschodí výše budou k dispozici hotelové pokoje a apartmány a v podkroví se počítá s mezonetovými apartmány a technologickými místnostmi.

Zbraslavský dům č. p. 471 není jen historickým objektem, ale zároveň se nachází nedaleko hlavního místního

náměstí a pivovaru a v minulosti byl součástí hospodářského zázemí cisterciáckého kláštera Aula Regia, jenž byl

na bývalém soutoku Berounky s Vltavou založen v samém

závěru 13. století. Proto výkopové práce provázel nejprve

zjišťovací a následně i záchranný archeologický výzkum.

Ten však žádné významné artefakty neodhalil, jen koncentraci železářské strusky, která svědčila o zdejším zpracování železa. Nicméně archeologové ještě pečlivě sledovali

i hloubení základových pásů, protože v sousedních lokalitách byly při předchozích výzkumech objeveny sídlištní

objekty i hroby z mladší až pozdní doby bronzové.

Teď však už archeologové staveniště opustili. Naopak

památkáři na probíhající práce pravidelně dohlížejí a tým

Ing. Křesťana s nimi konzultoval například i opravu omítek

ve sklepních prostorách domu. Zatím nejnáročnější z celé rekonstrukce, která s novým rokem vstoupila do své

1

druhé poloviny, byla podle slov Ing. Křesťana výměna

stropních konstrukcí (foto č. 2). „Museli jsme ji provést

tak, abychom neporušili čelní obvodové stěny,“ říká. Tuto

část rekonstrukce už mají stavbaři za sebou a momentálně dokončují střechu a vyzdívky. Uvnitř budovy pak

bude v následujících týdnech pokračovat montáž vytápění

a rozvodů. Pak by měly přijít na řadu vrty tepelného čerpadla. Zajímavé je, že mezi okny v prvním patře objektu

se nacházela dekorativní malba Božího oka, která zůstane

i po rekonstrukci zachována.

Do zbraslavského domu, který koncem 18. století

sloužil jako hostinec a později v něm místní honoraci vystřídalo úřednictvo, se letos díky stavbařům z Metrostavu

po téměř 240 letech vrátí hoteloví hosté a návštěvníci

restaurace. Jistě ocení moderní a pohodlné pohostinské

zařízení, vhodně zakomponované do historického objektu,

který si rekonstrukci určitě zasloužil.

Martina vampulová, foto Josef Husák

dům s číslem popisným 471 nedaleko zbraslavského

náměstí založil jako dům s hostincem roku 1775

Franz pissani, a když po 13 letech zemřel, dostavěl

jej jeho syn Jan. Hostinec zvaný u Kotvy od té doby

často navštěvovala i místní honorace. v roce 1801

dům koupila kněžna Marianna oettigen-Wallerstein

a dala jej přestavět pro své úřednictvo. od té doby se

mu říkalo amtshaus. později v něm sídlilo zámecké

úřednictvo a počátkem 19. století tu byla i šatlava.

2

stavba zimního stadionu začala v zimě

v Jihlavě začal tým Ing. luboše daleckého z divize 6

stavět veřejné sportoviště pro zimní sporty. práce

na zakázce ve sdružení s firmou podzimek a synové

však mohl zahájit až 11. listopadu. a zima na vysočině

bývá na naše poměry hodně mrazivá...

Za 18 měsíců – 11. května 2013 – se vedle Horáckého

stadionu v Jihlavě otevře pro veřejnost druhá krytá ledová

plocha s tribunou pro 96 diváků. Podzemní garáže pod

novou halou umožní parkování 67 osobním vozům a dvěma motorkám. Mimo novostavby, která vyroste na místě

parkoviště, je součástí jihlavské zakázky divize 6 i přestavba sousedního objektu fitness centra, kde vznikne

navíc nové infostředisko a šatna pro veřejné bruslení.

Bezbariérově řešená novostavba (vizualizace) bude

pro výrobu ledu využívat vodu z vlastní vrtané studny,

která se bude akumulovat v podzemní betonové nádrži.

Kromě všech technologií bude součástí dodávky i vybavení zimního stadionu včetně mantinelů, ochranných skel

a sítí i třeba branek a lavic pro hráče.

Rekonstruovanou budovu stavbaři odstrojí až na nosný skelet a mimo ponechaného opláštění ji kompletně přestaví a vybaví instalacemi, aby po plánované modernizaci

Horáckého stadionu celý areál vytvořil jeden dokonalý

komplex sportovních služeb pro veřejnost.

„Bude to zajímavá stavba a proběhne pod přísným

dohledem sousedů, kteří proti jejímu zahájení dlouho

„Na staveništi v současnosti hloubíme stavební jámu

a zajišťujeme ji záporovými stěnami (foto),“ popisuje vedoucí projektu Ing. Dalecký, který je zároveň i novým oblastním ředitelem divize 6 pro celý Kraj Vysočina. „Spodní

stavba částečně zasahuje do prostoru, kde býval hřbitov,

při zemních pracích nám tu proto asistují archeologové.

Nalezené kostry vyzvedávají, archivují a později je uloží

nedaleko na nové místo,“ doplňuje.

Na vrtaných pilotách by měla přes zimu vyrůst spojitá základová deska, kterou betonáři po obvodu olemují

monolitickými železobetonovými stěnami prvního podzemního podlaží. Ostatní části kombinovaného skeletu

budou prefabrikované a vytvoří je sloupy a předpínané

stropní panely v podzemí i v obou nadzemních podlažích.

Vyzdívaný obvodový plášť bude pohledově spárovaný

a také všechny železobetonové prvky budou z pohledového betonu. Střechu ponesou ocelové vazníky a její skladbu

uzavře extenzivně sázená vegetace.

protestovali,“ konstatoval Ing. Dalecký a doplnil: „Nám

však nejvíc komplikuje dílo, že se začátek prací posunul

do zimní doby. I když postupy volíme tak, aby nás mrazy

nezaskočily a nezpůsobily škody, přesto se jejich nástupu

obáváme. Zima na Vysočině totiž umí překvapit.“

–ls–, foto a vizualizace archiv stavby

v roce 1956 vznikl v Jihlavě hokejový tým HC dukla.

stal se 12x mistrem nejvyšší československé ligy,

naposledy v roce 1991. v jeho kádru museli hrát

nejlepší hokejoví branci, a proto když se po roce 1989

začali mladí hráči základní vojenské službě vyhýbat,

síla jihlavské dukly se pomalu vytrácela. dnes

hraje I. ligu a pokouší se o návrat mezi elitu. do naší

sportovní historie se však zapsala řada hráčů, kteří jí

zůstali věrní – třeba bratři Holíkové, Jan suchý a Josef

augusta, kteří zářili pod vedením Jaroslava pitnera.