Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 02/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2008, Strana 3
Hru stavba Amazon Court na karnském ehu Vl-
tavy pomalu končí. Zatímco betonáři divize 6 finišují,
ípraváři divize 3 z týmu Ing. Karla Volfa hledají
nejvýhodnější řešení základch postupů výstavby -
vazných ocelových konstrukcí. Spojovací mosty mezi
železobetonovými křídly budovy budou totiž velmi sub-
tilní. Spolu s atypickou konstrukcí sechy a zavěšenou
fasádou se jistě ak dalším technickým unikátům,
poprvešem na stavbách Metrostavu.
Dva vjemně posunubloky monolitického železo-
betonového skeletu Amazon Court dosáhly koncem ledna
výše třetího a z poloviny pátého nadzemního podlaží (foto
č. 1). Souběžně s betonáží nosných konstrukcí pracovníci
divize 6 osazují i prefabrikované lichoběžníkové panely
fasády (foto č. 2). V místech, kde budou ukotveny konzoly
vnějších propojovacích ocelových mostů, jsou do skeletu
osazené a následně obetonované ocelové sloupy.
S jejich pomocí se k železobetonovému skeletu připev-
subtilně vyhžející ocelové konstrukce mostů, jejichž
výrobu i montáž teď přípraváři divize 3 řeší. „Konstrukce
vnich mostů přes 30 metrů široké atrium budou mo-
hutné, ale ne ílsložité,říIng. Volf. „Zabrat nám
dají vnější mosty, výrazně vykonzolované, které budovu
uzavřou do téměř čtvercového půdorysu. Kromě toho,
že budou samy oplášné sklem a kamenným obkladem,
bude mezi nimi zašena celoskleně fada. Mume
dobře zvážit všechny tolerance konstrukcí, abychom
správně zvolili postup výstavby. Fasáda sice bude ed-
pjatá a zavěšená na prinách, konstrukce se ale budou
prohýbat různě a my musíme zamezit jakýmkoli defektům
prosklených částí. Otázky, které řešíme, jsou tedy zásadní
povahy. Postupujeme proto opatra všechny postupy
promýšlíme do nejpodrobnějších detailů. Mosty bychom
měli dokončit do června a fasádu začneme montovat po
jejich aktivaci.
Ocelové systémy pro Amazon Court navrhovali odbor-
níci z francouzského ateliéru RFR Paris, který je ve svě
známý odvážnými návrhy nových konstrukcí. Zastření
vniho atria je dokladem jejich představivosti.
„Nafouknutou trojvrstvou plastovou fólii ponese velmi
lehká prostorová ocelová příhradovina, která bude pevná
až po úplném dokončení,“ vysvětluje Ing. Volf a pokračuje
zjednodušeným popisem střechy: Její zcela atypickou
konstrukci vytvoří systém šikmo položech rovnoběž-
ných nosníků, které samy nevynesou ani vlastní váhu.
Pod nimi v úhlu asi 30º budou napjata ocelová lana se
vzpěrami, které nosníky podepřou. Na každé lano budou
připevněny dva systémy vzpěr. Každý z nich však podepře
jiný nosník. Po dobu výstavby tak bude celá konstrukce
nestabilní. Dlouho jsme nevěděli, jak ji vybudovat bez ná-
kladného a těžkého lešení. Tuž řešení známe. Pro ulo-
žení prvho nosníku na první vzpěry lana budeme muset
tahem lana dolů nasimulovat jeho průhyb v místě druhého
nosníku. i jeho ukdání pak lano pomalu povolíme.“
i hIedání správných ření m divize 3 úspěšně
spolupracuje nejen se specialisty z francouzského ateliéru
RFR Paris, ale i s dánskými architekty ze společnosti SHL,
kteří jsou autory architektonického řešení celého objektu.
Společná práce jim jde od ruky.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
dokončení ze str. 1
Stejně náročná jako vlastní výstavba je i její příprava.
Nejen proto, že jde o atypickou stavbu a je nutné dořešit
konstrukční detaily, jak obvyklé. Některé materiály
ak navíc u s dosud nebyly použity, a tak ípraváři
stavby mají při projednávání zakázky složitější úkol.
Fasáda stavby je třeba navržena dvojitá. Vnitřbude
z lehkého obvodového pláště, který už je zhruba z polovi-
ny hotový (foto č. 2). Vnější fasáda bude o 1,5 m předsa-
zená a bude z profilovaných kalených skleněných tvarovek
Profilit vyrobených v Něměcku. Tento výrobek však dosud
nemá evropský certifikát pro použití ve stavebnictví, pro-
tože pro něj neexistují normy na zkoení. Tým Ing. Hr-
dlovicse spolu s dodavatelem fasády proto musel nechat
provést potřebné zkoušky namáhámateriálu a teprve
následně mohl získat osvědčení pro jeho použití v ČR.
Pro podlahu v přízemí knihovny je navržený další
z méně znách materiálů bitu-Terrazzo
®
(česky psáno
bituteraco), na které licenci jen asi 12 firem vesměs
z Rakouska, Německa a ze Švýcarska. Je to podlahovina
na bázi asfaltu a pokládá se i teplotě kolem 250 stupňů.
Po ztuhnutí vytvrdne a je akusticky příznivější než teraco
betonové. Její použití ve spojení s okolními konstrukcemi
ak nebude jednoduché vzhledem k teploi pokládce.
Betonová mazanina 1. NP s podlahovým topením se před
pokládkou bude muset ochlazovat a chránit se budou mu-
set i okolní konstrukce, třeba podlahové elektroinstalač
krabice. Tyto detaily spojené s nezvyklými kombinacemi
materiálů a konstrukcí jsou u nás neznámé, a tak se při
hledání řešení učí nejen tým divize 9, ale i projektanti.
Zdvojené podlahy ve vších patrech knihovny budou
pokryty kaučukovou krytinou ve více než deseti výraz-
ných barvách, které budou na zemi vytvářet obrazce
znázorňující průběh namáhání ve stropní desce (foto č. 1).
Efekta pro techniky velmi zajímavé designové řešení
ak není efektivní pro provádění. Sestavované obrazce
jsou totiž složeny ze samých ivek, a tak prořez krytiny
u každé barvy bude dosahovat téměř 70 procent.
Mezi daí méně žná řešení patří protipársys-
m SHZ. Vzhledem k tomu, že budova knihovny s vnitř-
ním atriem má navrženu řadu otevřených prostor, nedá se
v využít plynové hašení a s ohledem na uložené knihy
ani klasic vod springlery. Bude v ní proto – a opět po-
prvé u nás – ve velkém rozsahu použit systém stabilního
zhášení vysokotlakou vodní mlhou FOGTEC.
Stavba Národní technické knihovny nabízí ve ech
ohledech spoustu zajímavostí, se kterými se studenti sou-
sední Fakulty stavební ČVUT nemohou setkat nikde jinde.
„Zatím jsme po naší stavbě prováděli asi deset exkurzí,“
vzpomíná stavbyvedoucí Ing. Václav Hána. „Určitě v nich
budeme pokračovat, protože spousta zajímavých prací
nás na stavbě ještě čeká.
Nejdřív je však nutné objekt uzavřít. Hned po atikách
začnou oceláři usazovat konstrukce pro zastřešení svět-
ku. Pokud bude zima příznivá jako dosud, začátkem dubna
bude budova kompletuzae, i když dokoeza-
stření světlíku je koordinačně a časově náročné.
„Zatím jsme provedli pouze nezbytná zimní opatření,
aby stavbaři v podzemních technologických prostorách
mohli s předstihem provádět zateplení stěn a podhledů
a mohli začít osazovat hlavní trasy instalací a rozvodů.
Zhruba polovina z nich je v podzemních podlažích už ho-
tová a do poloviny března by měly t dokončeny úplně.
Včetně všech souvisejících prací pro dokončení technolo-
gických celků,“ uzavřel Ing. Hrdlovics popis velmi složité
stavby Národní technic knihovny, kterou ve sdružení
s OHL ŽS musí dokončit ještě v roce 2008.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Promyšlená příprava umožňuje náročnou stavbu
1
Nová dlažba z italského porfyru plzeňskému náměstí Republiky sluší
Hlavní plzeňské náměstí patří k největším ve střední Evropě. Zadláždění jeho 1,5 hektarové plochy kostkami a deskami
z porfyru se sdružení divize 1 a firmy Strabag povedlo na jedničku. Stavba skončila v předstihu a nová dlažba se líbí nejen
veřejnosti, ale pochvaluje si ji i Mgr. Petr Marovič, vedoucí odboru památkové péče Magistrátu města Plzně. Složité práce
na eložkách astavbě nových sítí v prostoru náměstí zahájilm vedený Ing. Janem Šlajsem z divize 1 už v říjnu roku
2005. Stavba byla rozdělená na i etapy, skončila v prosinci 2007 a přinesla i řadu nečekaných objevů. „Šachtu veřejné
studny, kterou jsme odkryli vloni, jsme překryli ocelovým poklopem a pod zemí čeká na podrobný archeologický průzkum,“
říká současný vedoucí projektu Pavel Zezulák. „Průřez historickými vrstvami dlažby plzeňského náměstí však budou moci
obdivovat všichni. Odkopali jsme totiž kvádr o ploše 2 x 2 metry a hloubce asi 1,5 metru, který jsme vcelku vyzdvihli a bude
umístěný ve skleněném hranolu poblíž katedrály, aby všichni viděli, po čem chodí. Magistrát Plzně byl s prací divize 1
spokojený a zadal provést na náměsi následnou malou rekonstrukci sociálního zařízení a bistra v valém přísešku
historické tramvajozasvky. Plot s logem Metrostavu tak zatím u katedrály sv. Bartoloje stal.Zmizí až v dubnu,
kdy bude poslední malý objekt na náměstí dokončený a začne sloužit veřejnosti.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Vysoká škola přípravy a stavby v praxi
2
Moderní prosklený ostrov ve staré hale
sně ed nocemi italská spolnost Grandi Stazi-
oni ČR otevřela první moderní nájemní obchod s oděvy
v hale hlavho pražského nádrí první vlaštovku,
ukazující dlouho očevaný směr vývoje významného
dopravuzlu v centru české metropole.
Jsme rádi, že je ne práce konečně vit, i když
jenom v malém rozsahu,“ řekl Ing. Miroslav Kašpar z di-
vize 9, která se stala generálním dodavatelem rozhlé
sedmietapové rekonstrukce hlavního nádraží. Ze zchát-
ralého historického areálu by měla do konce roku 2011
vytvořit íjemné prostředí pro odbavení cestuch
doplněné obchody, restauracemi, bankami a hotely.
m divize 9 zatím dokončil nultou etapu projektu,
která kromě dvoupodlažního obchodho ostrůvku se za-
oblenou skleněnou fasádou (obr. 1) zahrnuje i výstavbu
nového sociálního zízení u jho podchodu (obr. č. 2)
a stavbu drobného technologického zemí na dvorku
u severho průčelí Fantovy nádražní budovy.
„Práce pokračují podle projektu a na právě dokonče-
nou etapu jsme navázali demolicemi v daí části -
draží,“ pokračoval Ing. Kašpar. „V březnu by vedle prvního
obchodu s oděvy Sasch Firenze Italia měly t otevřeny
i další prodejny, na které veřejnost netrpělivě čeká.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
21
21
Metrostav_2_08.indd 3 1/30/08 10:40:22 AM
Metrostav Metrostav 02/2008, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 02/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2008, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2008, Strana 4
Metrostav Metrostav 02/2008, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 02/2008, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 02/2008, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 02/2008, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (242 ms)

Rendering Strana 4 (104240): (0/1) (235 ms)

Rendering Strana 3 (104239): (0/1) (275 ms)

Rendering Strana 2 (104238): (0/1) (275 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3146/vth120909-1.jpg

 i3146/vth120910-1.jpg

 i3146/bg104239.svg

 i3146/vth120911-1.jpg

 i3146/vth120908-1.jpg