strana 3
zpravodajství z divizí
Vysoká škola přípravy a stavby v praxi
do ko n č ení z e s t r. 1
Stejně náročná jako vlastní výstavba je i její příprava.
Nejen proto, že jde o atypickou stavbu a je nutné dořešit
konstrukční detaily, jak bývá obvyklé. Některé materiály
však navíc u nás dosud nebyly použity, a tak přípraváři
stavby mají při projednávání zakázky složitější úkol.
Fasáda stavby je třeba navržena dvojitá. Vnitřní bude
z lehkého obvodového pláště, který už je zhruba z poloviny hotový (foto č. 2). Vnější fasáda bude o 1,5 m předsazená a bude z profilovaných kalených skleněných tvarovek
Profilit vyrobených v Něměcku. Tento výrobek však dosud
nemá evropský certifikát pro použití ve stavebnictví, protože pro něj neexistují normy na zkoušení. Tým Ing. Hrdlovicse spolu s dodavatelem fasády proto musel nechat
provést potřebné zkoušky namáhání materiálu a teprve
následně mohl získat osvědčení pro jeho použití v ČR.
Pro podlahu v přízemí knihovny je navržený další
z méně známých materiálů – bitu-Terrazzo ® (česky psáno
bituteraco), na které má licenci jen asi 12 firem vesměs
z Rakouska, Německa a ze Švýcarska. Je to podlahovina
na bázi asfaltu a pokládá se při teplotě kolem 250 stupňů.
1
Efektní a pro techniky velmi zajímavé designové řešení
však není efektivní pro provádění. Sestavované obrazce
jsou totiž složeny ze samých křivek, a tak prořez krytiny
u každé barvy bude dosahovat téměř 70 procent.
Mezi další méně běžná řešení patří protipožární systém SHZ. Vzhledem k tomu, že budova knihovny s vnitřním atriem má navrženu řadu otevřených prostor, nedá se
v ní využít plynové hašení a s ohledem na uložené knihy
ani klasické vodní springlery. Bude v ní proto – a opět poprvé u nás – ve velkém rozsahu použit systém stabilního
zhášení vysokotlakou vodní mlhou FOGTEC.
Stavba Národní technické knihovny nabízí ve všech
ohledech spoustu zajímavostí, se kterými se studenti sousední Fakulty stavební ČVUT nemohou setkat nikde jinde.
„Zatím jsme po naší stavbě prováděli asi deset exkurzí,“
vzpomíná stavbyvedoucí Ing. Václav Hána. „Určitě v nich
budeme pokračovat, protože spousta zajímavých prací
nás na stavbě ještě čeká.“
Nejdřív je však nutné objekt uzavřít. Hned po atikách
začnou oceláři usazovat konstrukce pro zastřešení světlíku. Pokud bude zima příznivá jako dosud, začátkem dubna
Promyšlená příprava umožňuje náročnou stavbu
Hrubá stavba Amazon Court na karlínském břehu Vltavy pomalu končí. Zatímco betonáři divize 6 finišují,
přípraváři divize 3 z týmu Ing. Karla Volfa hledají
nejvýhodnější řešení základních postupů výstavby návazných ocelových konstrukcí. Spojovací mosty mezi
železobetonovými křídly budovy budou totiž velmi subtilní. Spolu s atypickou konstrukcí střechy a zavěšenou
fasádou se jistě přiřadí k dalším technickým unikátům,
poprvé vyřešeným na stavbách Metrostavu.
Dva vzájemně posunuté bloky monolitického železobetonového skeletu Amazon Court dosáhly koncem ledna
výše třetího a z poloviny pátého nadzemního podlaží (foto
č. 1). Souběžně s betonáží nosných konstrukcí pracovníci
divize 6 osazují i prefabrikované lichoběžníkové panely
fasády (foto č. 2). V místech, kde budou ukotveny konzoly
vnějších propojovacích ocelových mostů, jsou do skeletu
osazené a následně obetonované ocelové sloupy.
S jejich pomocí se k železobetonovému skeletu připevní subtilně vyhlížející ocelové konstrukce mostů, jejichž
výrobu i montáž teď přípraváři divize 3 řeší. „Konstrukce
vnitřních mostů přes 30 metrů široké atrium budou mohutné, ale ne příliš složité,“ říká Ing. Volf. „Zabrat nám
dají vnější mosty, výrazně vykonzolované, které budovu
2
uzavřou do téměř čtvercového půdorysu. Kromě toho,
že budou samy opláštěné sklem a kamenným obkladem,
bude mezi nimi zavěšena celoskleněná fasáda. Musíme
dobře zvážit všechny tolerance konstrukcí, abychom
správně zvolili postup výstavby. Fasáda sice bude předpjatá a zavěšená na pružinách, konstrukce se ale budou
prohýbat různě a my musíme zamezit jakýmkoli defektům
prosklených částí. Otázky, které řešíme, jsou tedy zásadní
povahy. Postupujeme proto opatrně a všechny postupy
promýšlíme do nejpodrobnějších detailů. Mosty bychom
měli dokončit do června a fasádu začneme montovat po
jejich aktivaci.“
Ocelové systémy pro Amazon Court navrhovali odborníci z francouzského ateliéru RFR Paris, který je ve světě
známý odvážnými návrhy nových konstrukcí. Zastřešení
vnitřního atria je dokladem jejich představivosti.
„Nafouknutou trojvrstvou plastovou fólii ponese velmi
lehká prostorová ocelová příhradovina, která bude pevná
až po úplném dokončení,“ vysvětluje Ing. Volf a pokračuje
zjednodušeným popisem střechy: „Její zcela atypickou
konstrukci vytvoří systém šikmo položených rovnoběžných nosníků, které samy nevynesou ani vlastní váhu.
Pod nimi v úhlu asi 30º budou napjata ocelová lana se
vzpěrami, které nosníky podepřou. Na každé lano budou
připevněny dva systémy vzpěr. Každý z nich však podepře
jiný nosník. Po dobu výstavby tak bude celá konstrukce
nestabilní. Dlouho jsme nevěděli, jak ji vybudovat bez nákladného a těžkého lešení. Teď už řešení známe. Pro uložení prvního nosníku na první vzpěry lana budeme muset
tahem lana dolů nasimulovat jeho průhyb v místě druhého
nosníku. Při jeho ukládání pak lano pomalu povolíme.“
Při hIedání správných řešení tým divize 3 úspěšně
spolupracuje nejen se specialisty z francouzského ateliéru
RFR Paris, ale i s dánskými architekty ze společnosti SHL,
kteří jsou autory architektonického řešení celého objektu.
Společná práce jim jde od ruky.
1
Po ztuhnutí vytvrdne a je akusticky příznivější než teraco
betonové. Její použití ve spojení s okolními konstrukcemi
však nebude jednoduché vzhledem k teplotě při pokládce.
Betonová mazanina 1. NP s podlahovým topením se před
pokládkou bude muset ochlazovat a chránit se budou muset i okolní konstrukce, třeba podlahové elektroinstalační
krabice. Tyto detaily spojené s nezvyklými kombinacemi
materiálů a konstrukcí jsou u nás neznámé, a tak se při
hledání řešení učí nejen tým divize 9, ale i projektanti.
Zdvojené podlahy ve vyšších patrech knihovny budou
pokryty kaučukovou krytinou ve více než deseti výrazných barvách, které budou na zemi vytvářet obrazce
znázorňující průběh namáhání ve stropní desce (foto č. 1).
2
bude budova kompletně uzavřená, i když dokončení zastřešení světlíku je koordinačně a časově náročné.
„Zatím jsme provedli pouze nezbytná zimní opatření,
aby stavbaři v podzemních technologických prostorách
mohli s předstihem provádět zateplení stěn a podhledů
a mohli začít osazovat hlavní trasy instalací a rozvodů.
Zhruba polovina z nich je v podzemních podlažích už hotová a do poloviny března by měly být dokončeny úplně.
Včetně všech souvisejících prací pro dokončení technologických celků,“ uzavřel Ing. Hrdlovics popis velmi složité
stavby Národní technické knihovny, kterou ve sdružení
s OHL ŽS musí dokončit ještě v roce 2008.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Moderní prosklený ostrov ve staré hale
Těsně před Vánocemi italská společnost Grandi Stazioni ČR otevřela první moderní nájemní obchod s oděvy
v hale hlavního pražského nádraží – první vlaštovku,
ukazující dlouho očekávaný směr vývoje významného
dopravní uzlu v centru české metropole.
„Jsme rádi, že je naše práce konečně vidět, i když
jenom v malém rozsahu,“ řekl Ing. Miroslav Kašpar z divize 9, která se stala generálním dodavatelem rozsáhlé
sedmietapové rekonstrukce hlavního nádraží. Ze zchátralého historického areálu by měla do konce roku 2011
vytvořit příjemné prostředí pro odbavení cestujících
doplněné obchody, restauracemi, bankami a hotely.
1
Metrostav_2_08.indd 3
Tým divize 9 zatím dokončil nultou etapu projektu,
která kromě dvoupodlažního obchodního ostrůvku se zaoblenou skleněnou fasádou (obr. 1) zahrnuje i výstavbu
nového sociálního zařízení u jižního podchodu (obr. č. 2)
a stavbu drobného technologického zázemí na dvorku
u severního průčelí Fantovy nádražní budovy.
„Práce pokračují podle projektu a na právě dokončenou etapu jsme už navázali demolicemi v další části nádraží,“ pokračoval Ing. Kašpar. „V březnu by vedle prvního
obchodu s oděvy Sasch Firenze Italia měly být otevřeny
i další prodejny, na které veřejnost netrpělivě čeká.“
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
2
Nová dlažba z italského porfyru plzeňskému náměstí Republiky sluší
Hlavní plzeňské náměstí patří k největším ve střední Evropě. Zadláždění jeho 1,5 hektarové plochy kostkami a deskami
z porfyru se sdružení divize 1 a firmy Strabag povedlo na jedničku. Stavba skončila v předstihu a nová dlažba se líbí nejen
veřejnosti, ale pochvaluje si ji i Mgr. Petr Marovič, vedoucí odboru památkové péče Magistrátu města Plzně. Složité práce
na přeložkách a výstavbě nových sítí v prostoru náměstí zahájil tým vedený Ing. Janem Šlajsem z divize 1 už v říjnu roku
2005. Stavba byla rozdělená na tři etapy, skončila v prosinci 2007 a přinesla i řadu nečekaných objevů. „Šachtu veřejné
studny, kterou jsme odkryli vloni, jsme překryli ocelovým poklopem a pod zemí čeká na podrobný archeologický průzkum,“
říká současný vedoucí projektu Pavel Zezulák. „Průřez historickými vrstvami dlažby plzeňského náměstí však budou moci
obdivovat všichni. Odkopali jsme totiž kvádr o ploše 2 x 2 metry a hloubce asi 1,5 metru, který jsme vcelku vyzdvihli a bude
umístěný ve skleněném hranolu poblíž katedrály, aby všichni viděli, po čem chodí.“ Magistrát Plzně byl s prací divize 1
spokojený a zadal jí provést na náměstí i následnou malou rekonstrukci sociálního zařízení a bistra v bývalém přístřešku
historické tramvajové zastávky. Plot s logem Metrostavu tak zatím u katedrály sv. Bartoloměje zůstal.Zmizí až v dubnu,
kdy bude poslední malý objekt na náměstí dokončený a začne sloužit veřejnosti.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
1/30/08 10:40:22 AM