strana 3

zpravodajství z divizí

Vysoká škola přípravy a stavby v praxi

do ko n č ení z e s t r. 1

Stejně náročná jako vlastní výstavba je i její příprava.

Nejen proto, že jde o atypickou stavbu a je nutné dořešit

konstrukční detaily, jak bývá obvyklé. Některé materiály

však navíc u nás dosud nebyly použity, a tak přípraváři

stavby mají při projednávání zakázky složitější úkol.

Fasáda stavby je třeba navržena dvojitá. Vnitřní bude

z lehkého obvodového pláště, který už je zhruba z poloviny hotový (foto č. 2). Vnější fasáda bude o 1,5 m předsazená a bude z profilovaných kalených skleněných tvarovek

Profilit vyrobených v Něměcku. Tento výrobek však dosud

nemá evropský certifikát pro použití ve stavebnictví, protože pro něj neexistují normy na zkoušení. Tým Ing. Hrdlovicse spolu s dodavatelem fasády proto musel nechat

provést potřebné zkoušky namáhání materiálu a teprve

následně mohl získat osvědčení pro jeho použití v ČR.

Pro podlahu v přízemí knihovny je navržený další

z méně známých materiálů – bitu-Terrazzo ® (česky psáno

bituteraco), na které má licenci jen asi 12 firem vesměs

z Rakouska, Německa a ze Švýcarska. Je to podlahovina

na bázi asfaltu a pokládá se při teplotě kolem 250 stupňů.

1

Efektní a pro techniky velmi zajímavé designové řešení

však není efektivní pro provádění. Sestavované obrazce

jsou totiž složeny ze samých křivek, a tak prořez krytiny

u každé barvy bude dosahovat téměř 70 procent.

Mezi další méně běžná řešení patří protipožární systém SHZ. Vzhledem k tomu, že budova knihovny s vnitřním atriem má navrženu řadu otevřených prostor, nedá se

v ní využít plynové hašení a s ohledem na uložené knihy

ani klasické vodní springlery. Bude v ní proto – a opět poprvé u nás – ve velkém rozsahu použit systém stabilního

zhášení vysokotlakou vodní mlhou FOGTEC.

Stavba Národní technické knihovny nabízí ve všech

ohledech spoustu zajímavostí, se kterými se studenti sousední Fakulty stavební ČVUT nemohou setkat nikde jinde.

„Zatím jsme po naší stavbě prováděli asi deset exkurzí,“

vzpomíná stavbyvedoucí Ing. Václav Hána. „Určitě v nich

budeme pokračovat, protože spousta zajímavých prací

nás na stavbě ještě čeká.“

Nejdřív je však nutné objekt uzavřít. Hned po atikách

začnou oceláři usazovat konstrukce pro zastřešení světlíku. Pokud bude zima příznivá jako dosud, začátkem dubna

Promyšlená příprava umožňuje náročnou stavbu

Hrubá stavba Amazon Court na karlínském břehu Vltavy pomalu končí. Zatímco betonáři divize 6 finišují,

přípraváři divize 3 z týmu Ing. Karla Volfa hledají

nejvýhodnější řešení základních postupů výstavby návazných ocelových konstrukcí. Spojovací mosty mezi

železobetonovými křídly budovy budou totiž velmi subtilní. Spolu s atypickou konstrukcí střechy a zavěšenou

fasádou se jistě přiřadí k dalším technickým unikátům,

poprvé vyřešeným na stavbách Metrostavu.

Dva vzájemně posunuté bloky monolitického železobetonového skeletu Amazon Court dosáhly koncem ledna

výše třetího a z poloviny pátého nadzemního podlaží (foto

č. 1). Souběžně s betonáží nosných konstrukcí pracovníci

divize 6 osazují i prefabrikované lichoběžníkové panely

fasády (foto č. 2). V místech, kde budou ukotveny konzoly

vnějších propojovacích ocelových mostů, jsou do skeletu

osazené a následně obetonované ocelové sloupy.

S jejich pomocí se k železobetonovému skeletu připevní subtilně vyhlížející ocelové konstrukce mostů, jejichž

výrobu i montáž teď přípraváři divize 3 řeší. „Konstrukce

vnitřních mostů přes 30 metrů široké atrium budou mohutné, ale ne příliš složité,“ říká Ing. Volf. „Zabrat nám

dají vnější mosty, výrazně vykonzolované, které budovu

2

uzavřou do téměř čtvercového půdorysu. Kromě toho,

že budou samy opláštěné sklem a kamenným obkladem,

bude mezi nimi zavěšena celoskleněná fasáda. Musíme

dobře zvážit všechny tolerance konstrukcí, abychom

správně zvolili postup výstavby. Fasáda sice bude předpjatá a zavěšená na pružinách, konstrukce se ale budou

prohýbat různě a my musíme zamezit jakýmkoli defektům

prosklených částí. Otázky, které řešíme, jsou tedy zásadní

povahy. Postupujeme proto opatrně a všechny postupy

promýšlíme do nejpodrobnějších detailů. Mosty bychom

měli dokončit do června a fasádu začneme montovat po

jejich aktivaci.“

Ocelové systémy pro Amazon Court navrhovali odborníci z francouzského ateliéru RFR Paris, který je ve světě

známý odvážnými návrhy nových konstrukcí. Zastřešení

vnitřního atria je dokladem jejich představivosti.

„Nafouknutou trojvrstvou plastovou fólii ponese velmi

lehká prostorová ocelová příhradovina, která bude pevná

až po úplném dokončení,“ vysvětluje Ing. Volf a pokračuje

zjednodušeným popisem střechy: „Její zcela atypickou

konstrukci vytvoří systém šikmo položených rovnoběžných nosníků, které samy nevynesou ani vlastní váhu.

Pod nimi v úhlu asi 30º budou napjata ocelová lana se

vzpěrami, které nosníky podepřou. Na každé lano budou

připevněny dva systémy vzpěr. Každý z nich však podepře

jiný nosník. Po dobu výstavby tak bude celá konstrukce

nestabilní. Dlouho jsme nevěděli, jak ji vybudovat bez nákladného a těžkého lešení. Teď už řešení známe. Pro uložení prvního nosníku na první vzpěry lana budeme muset

tahem lana dolů nasimulovat jeho průhyb v místě druhého

nosníku. Při jeho ukládání pak lano pomalu povolíme.“

Při hIedání správných řešení tým divize 3 úspěšně

spolupracuje nejen se specialisty z francouzského ateliéru

RFR Paris, ale i s dánskými architekty ze společnosti SHL,

kteří jsou autory architektonického řešení celého objektu.

Společná práce jim jde od ruky.

1

Po ztuhnutí vytvrdne a je akusticky příznivější než teraco

betonové. Její použití ve spojení s okolními konstrukcemi

však nebude jednoduché vzhledem k teplotě při pokládce.

Betonová mazanina 1. NP s podlahovým topením se před

pokládkou bude muset ochlazovat a chránit se budou muset i okolní konstrukce, třeba podlahové elektroinstalační

krabice. Tyto detaily spojené s nezvyklými kombinacemi

materiálů a konstrukcí jsou u nás neznámé, a tak se při

hledání řešení učí nejen tým divize 9, ale i projektanti.

Zdvojené podlahy ve vyšších patrech knihovny budou

pokryty kaučukovou krytinou ve více než deseti výrazných barvách, které budou na zemi vytvářet obrazce

znázorňující průběh namáhání ve stropní desce (foto č. 1).

2

bude budova kompletně uzavřená, i když dokončení zastřešení světlíku je koordinačně a časově náročné.

„Zatím jsme provedli pouze nezbytná zimní opatření,

aby stavbaři v podzemních technologických prostorách

mohli s předstihem provádět zateplení stěn a podhledů

a mohli začít osazovat hlavní trasy instalací a rozvodů.

Zhruba polovina z nich je v podzemních podlažích už hotová a do poloviny března by měly být dokončeny úplně.

Včetně všech souvisejících prací pro dokončení technologických celků,“ uzavřel Ing. Hrdlovics popis velmi složité

stavby Národní technické knihovny, kterou ve sdružení

s OHL ŽS musí dokončit ještě v roce 2008.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Moderní prosklený ostrov ve staré hale

Těsně před Vánocemi italská společnost Grandi Stazioni ČR otevřela první moderní nájemní obchod s oděvy

v hale hlavního pražského nádraží – první vlaštovku,

ukazující dlouho očekávaný směr vývoje významného

dopravní uzlu v centru české metropole.

„Jsme rádi, že je naše práce konečně vidět, i když

jenom v malém rozsahu,“ řekl Ing. Miroslav Kašpar z divize 9, která se stala generálním dodavatelem rozsáhlé

sedmietapové rekonstrukce hlavního nádraží. Ze zchátralého historického areálu by měla do konce roku 2011

vytvořit příjemné prostředí pro odbavení cestujících

doplněné obchody, restauracemi, bankami a hotely.

1

Metrostav_2_08.indd 3

Tým divize 9 zatím dokončil nultou etapu projektu,

která kromě dvoupodlažního obchodního ostrůvku se zaoblenou skleněnou fasádou (obr. 1) zahrnuje i výstavbu

nového sociálního zařízení u jižního podchodu (obr. č. 2)

a stavbu drobného technologického zázemí na dvorku

u severního průčelí Fantovy nádražní budovy.

„Práce pokračují podle projektu a na právě dokončenou etapu jsme už navázali demolicemi v další části nádraží,“ pokračoval Ing. Kašpar. „V březnu by vedle prvního

obchodu s oděvy Sasch Firenze Italia měly být otevřeny

i další prodejny, na které veřejnost netrpělivě čeká.“

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

2

Nová dlažba z italského porfyru plzeňskému náměstí Republiky sluší

Hlavní plzeňské náměstí patří k největším ve střední Evropě. Zadláždění jeho 1,5 hektarové plochy kostkami a deskami

z porfyru se sdružení divize 1 a firmy Strabag povedlo na jedničku. Stavba skončila v předstihu a nová dlažba se líbí nejen

veřejnosti, ale pochvaluje si ji i Mgr. Petr Marovič, vedoucí odboru památkové péče Magistrátu města Plzně. Složité práce

na přeložkách a výstavbě nových sítí v prostoru náměstí zahájil tým vedený Ing. Janem Šlajsem z divize 1 už v říjnu roku

2005. Stavba byla rozdělená na tři etapy, skončila v prosinci 2007 a přinesla i řadu nečekaných objevů. „Šachtu veřejné

studny, kterou jsme odkryli vloni, jsme překryli ocelovým poklopem a pod zemí čeká na podrobný archeologický průzkum,“

říká současný vedoucí projektu Pavel Zezulák. „Průřez historickými vrstvami dlažby plzeňského náměstí však budou moci

obdivovat všichni. Odkopali jsme totiž kvádr o ploše 2 x 2 metry a hloubce asi 1,5 metru, který jsme vcelku vyzdvihli a bude

umístěný ve skleněném hranolu poblíž katedrály, aby všichni viděli, po čem chodí.“ Magistrát Plzně byl s prací divize 1

spokojený a zadal jí provést na náměstí i následnou malou rekonstrukci sociálního zařízení a bistra v bývalém přístřešku

historické tramvajové zastávky. Plot s logem Metrostavu tak zatím u katedrály sv. Bartoloměje zůstal.Zmizí až v dubnu,

kdy bude poslední malý objekt na náměstí dokončený a začne sloužit veřejnosti.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

1/30/08 10:40:22 AM