Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 02/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2019, Strana 3
High-tech pavilon pro výuku studentů ČZU
Divize 1 Metrostavu dokončila výstavbu pavilonu high-
-tech výukových avědeckých technologií v kampusu
České zemědělské univerzity. Slavnostní kolaudace
stavby, umístěné varlu univerzity vpražsm Such-
dole, je naplánována na únor. Po ní bude probíhat ještě
instalace technologií aístrojoho vybavení.
Stavbaři Metrostavu převzali staveniště vloni vbřeznu.
Investorovi, České zemědělské univerzitě (ČZU), předávali
stavbu po necelých deti měsících. Vzkopodlažm pa-
vilonu (foto č. 1), který se nachází vprostoru mezi zasta-
nou plochou anavazujícími zemědělskými pozemky, budou
umísny laboratoře aučebny Fakulty lesnické adřevařské.
Kontakt spřírodou zajití prosklená strukturální fasáda ata-
ké střecha svyhlídkovými apobytovými terasami, které
postupně doplní jtě vzrostlá zeleň.
Pavilon má dvě podlaží, první podzemní podlaží je
částečně zapuštěno pod terén. Požadovanému zobra-
zení budoucího přilehlého parku odrazem na fasádě se
dosahuje pomocí neobvyklého spojení zrcadlových skel
a evěch obkladů (foto č. 2). „Vnější plášť budovy
tvoří kombinace dřené provětrávané fasády a pro-
sklené strukturální fasády. Na zasklení bylo použito sklo
svysokou odrazivostí azároveň vysokým stupm pro-
stupu světla,“ přibližuje práci stavbařů vedoucí projektu
Ing.Václav Petrášek zdivize 1.
Specializovaná laborat
Podle plánů investora má mít pavilon po dokončení high-
-tech infrastrukturu včetně softwarového a hardwaro-
vého vybavení. Studenti bakalářských amagisterských
programů zde budou moci pracovat súdaji ze 3D měření
stu lesa, velkoobjemovým sběrem dat amodely přírod-
ch procesů. „Vnom objektu bude specializovaná vý-
uková laboratoř metod dálkového průzkumu Země adále
naíklad laboratoř protipožární ochrany lesa,“ uvedla při
zahájení stavby mluvčí univerzity Jana Kašparová.
Specifické podmínky výstavby vědeckého pracov
ovlivnily průběh stavebních prací. Původní termín dokon-
čení se kvůli požadavkům na změny nedařilo plnit, bylo
nutné řešit prodloužením v dodatku smlouvy. „Změny
požadavků na vybavenost objektu přicházely postupně
s m, jak investor uzavíral navazující výrová řízení.
nilo se laboratorní vybave, měnil se způsob užíní
laboratoří. Kvůli tomu se předěvaly již hotové pátní
rozvody i jednotlivé vývody, měnily se pární úseky
adopovaly požární uzávěry,“ vzpomíná inženýr Petrá-
šek. Stavbaři ukončili práce před koncem minulého roku.
Blanka Růžková, foto Jakub Červenka
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Divize 1 adalší zakázka vTřineckých železárnách
Podnik, který každoročně vyrobí kolem 2,5 milionu tun
surové oceli, už několik let investuje také do nových
zízení. Naposledy šlo naíklad o inovaci výroby
odlitků pro železnní dopravu, konkrétně nový mísič
(foto) a žíhací pec. Této náročně úpravy se úsšně
zhostil už zavedený dodavatel Třineckých železáren,
tým Ing.Pavla Szmeka zdivize 1.
Stavbaři vyměnili nejen mísič ažíhací pec pro výrobu
odlitků pro železniční dopravu, ale také aby vybudovali
novou betonovou plochu orozloze 8000 m
2
sosvětlením
varlu železáren. Umíse ažíhací pece se začalo pro-
jemi pracemi azároveň byly zahájeny bourací azemní
práce. Následně stavbaři pokračovali betonáží základů
amontáží ocelových konstruk. Pak byl čas na montáž,
ivení auvedení do provozu nových technologií. To vše
za plného provozu železáren.
„Ustavby míse byla velice složitá koordinace svý-
robou sléváren. Prostor jsme dostávali většinou ovíken-
dech ave stch, kdy jsme vždy museli stihnout uce-
lenou část stavby dokončit tak, aby se po víkendu mohla
na staveniště vrátit výroba. Tímto způsobem jsme museli
e připravit aaž vdobě čtyřtýdenní odstávky jsme de-
montovali do poslední chvíle fungující zařízení. Pak jsme
namontovali novou technologii, oživili ji a co nejdříve
uvedli do provozu. Ihned po této odstávce byl tak zahájen
provoz už na nové technologii,“ vzpomíná stavbyvedoucí
Ing.Václav Dronski zdivize 1.
Využití odpadho plynu zvýroby
Užíhací pece se prodloužily projekční práce, protože bylo
eba prost větší úpravy oproti předešlému projektu.
Ikdyž se stavbi zdivize 1 vracejí do Třineckých železá-
ren už pokolikáté, vždy je čeká něco nového. Naíklad
nová žíhací pec má zamavou konstrukci nejen zhlediska
žáruvzdorné vyzvky, ale itopného systému na ssný
plyn, který u chto pecí nevá příliš obvyklý. Jed
se totiž o druhotné využití odpadního plynu z výroby
zTřineckých železáren, které ssebou přináší komplikace
anáročjší údržbu, než je uklasického zemního plynu.
„Užíhací pece byla stavba zúplně jiného technologic-
kého oboru, než jsme doposud realizovali. Stím pocho-
pitelně souvisí sbírání nových cenných poznatků ohledně
technologií na směsný a zemní plyn a nazání nových
kontaktů s odbormi firmami místního významu, jako
byly společnosti Pires aTeplotechna průmyslové pece,
které realizovaly žíhací pec po technologické stránce jako
š subdodavatel,“ uvedl Ing.Dronski.
Martina Vampulová, foto Drahoslav Rak
Liniová stavba pro společnost Vršanská uhelná
Divize 3 a 8 pracují od loňsho září ve sdružení na
výstavbě dálkovodů v Hořanském koridoru. Přeložky
produktovodů a trubch sítí (foto), které jsou hlav
částí zakázky, by měly od května 2021 uvolnit prostor
žby vhnědouhelném povrchovém lomu Vršany.
„Lídrem dodavatelsho sdružení je divize 3, která
provede potrubní část, my máme na starost právě pro-
hající zemní práce apozději ielektro astavební část,“
vypítává hned na úvod vedoucí projektu Jan Juštin
zústecho zastoupení divize 8.
Plynovod apět dalších dálkovodů
Plocha staveniště pro potrubní koridor s šířkou pra-
covního pruhu 60 m dosahuje asi 30 ha. Trasa sítí vede
vevážné části po předem vybudované plošině nultého
skrývkoho řezu lomu Vršany. Pro její pokračování je
ovšem nutné provést další zemní práce, které zahrnou
ce než 380000 m
3
výko, ktomu téměř 77000 m
3
zásypů aznně velké plochy stabiliza.
ech deset překládaných produktovodů povede pod
zemí. Ve společném asi pět km dloum koridoru budou
vsamostatných výkopových rýhách ulena potrubí pro
plynovod (DN 300), vedení plynu (DN 500), plynného
etylenu (DN 250) – zUnipetrolu RPA do Spolany Nera-
tovice, kapalné C4 frakce (DN 150), což je vpodstatě
směs butadienu a bute, a etylbenzenu (DN 150) –
zUnipetrolu RPA do Synthosu Kralupy –, benzinu amo-
torové nafty společnosti Čepro (oboje DN 300) aropovod
(DN 500) – zCentrálho tankovtě ropy Nelahozeves do
společnosti Česká Rafinérská vLitvínově.
Mimo ně provede Metrostav i podzemní přeložku
dvou potrubí PVN – průmyslového vodovodu Nechrani-
ce – (2x DN 1200 ve společm výkopu), který zásobuje
výrobny azemělské podniky Chomutovska aMostecka
povrchovou vodou z řeky Ohře. Minimální krytí všech
vrýze svařovach potrubí musí dosáhnout 1000 mm.
Ipřes zžené podmínky mírný předstih
Stavba zahrne takévybudoní více než 10 km obslných
cest, kilometry odvodňovacích příkopů a doplňkové stav-
by pro provoz produktovodů. „Dnes už máme plně rozvi-
nuté zemní práce pro pět podzemních potrubí avprosinci
jsme zahájili ispolný výkop pro přelku PVN. Přeste
jsou vsoučasném zimm období steplotami kolem nu-
ly znně ztíženy výkopové práce a žká technika má
probmy spojezdem po staventi, pracujeme srným
předstihem oproti harmonogramu. Dálkovod etylbenzenu
tak bude moci být přepojen oasi čtyři měce před pláno-
vaným termínem,“ chválí Jan Jtin.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
účastků prošlo loni Centrem vzdělávání Skupiny
Metrostav. Potvrdil se tak zájem zaměstnanců o rozvoj
profesních, manažerských i odborných způsobilostí.
Nová okrní křižovatka zklidnila dopravu vPrešově
Na jedné znejfrekventovaněích ulic vPrešově, nedaleko autobusoho nádraží aobchodch center, dnes už
nevznikají dopravní kongesce. Solivarskou ulici sostatními komunikacemi vokolí totiž propojila nová okruž
křovatka (foto), která umožňuje bezpečnější ahlavně plynulejší provoz.
ky pracovníkům divize 4 Metrostavu na Slovensku
byla přeměna světelně řízené psečné křižovatky za
okrní spolu s novými přechody pro chodce mnohem
rychlejší, než se původně počítalo. Pracovci divize 4
evzali staveniště vprosinci roku 2017 auž vříjnu roku
následujících motoristé jezdili po nové okružní křižovatce.
itom podle původního pnu měla být stavba dokoe-
na až na začátku prosince loňsho roku. Stavbařům se
podařilo zkrátit tern dokončení ovíce než měc, ato
se museli potýkat sřadou komplika.
„Původní zár projektu pítal s realizací v šesti
etapách. To by však vzhledem kvysoké intenzitě dopra-
vy a stávajícímu trolejovému vedení v křižovatce mělo
nepříznivý vliv na bezpečnost, dodržení technologických
postupů atím ina kvalitu celého stavebho díla. Proto
jsme předložili návrh zny technického řeše, který po-
čítal sodkloněním nákladní dopravy mimo staveniště po
stských komunikacích,“ popisuje oblastní ředitel pro
dopravní stavby Slovensko východ divize 4 Metrostavu
Ing.Alexander Kisák, PhD. Návrh byl přijat astavbaři
tak začali s výstavbou dočasné objízdné komunikace
apřekládkou části inženýrských sítí.
ročné přeložky ičastá neukáznost řidičů
Ztechnologicho hlediska šlo ostandardní stavbu, sníž
mají pracovníci divize 4 mnoho zkušeností. Přesto museli
mimo plán pod obzdnou trasou i vněkterých místech
nově budovaných silnic provést přeložku některých sítí
nebo je vhodným způsobem ochránit. Během přelek
bylo navíc nutné udržet sítě v trvale funm stavu,
prote k mnom propojovam bom byl vzhledem
kjejich umístění špatný přístup anebylo je mné přepojit
ani dočasně. Funní musely zůstat naíklad inajecí
a zpětné kabely Dopravního podniku města Prešova.
„Museli jsme se vypořádat i s potížemi, které vznikaly
i častém nerespektování dopravního značení ze strany
řidů při průjezdu nákladch vozidel staventěm. Občas
docházelo kvelmi nebezpečm situacím akpkoze
dočasných dopravních značek,“ uvádí Ing. Kisák.
Kromě výstavby vněkolika etach byla podle oblast-
ho ředitele jedním znejnáročjších úkonů demontáž
starých trolejí ajejich nahrazení novými. Se vším si museli
pracovníci poradit ve velké časové tísni, která byla vynu-
cena pouze krátkou výlukou trolejbusové dopravy.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
8507
Třinecké železárny jsou dlouhodobě jedm
znejvětších průmyslových podniků na severovýchodě
Českého Slezska azůstávají nejvýznamnějším
producentem ocelových dlouhých válcovaných
výrobků vČeské republice. Jsou dnes hutm
podnikem, který má uzavřený hutní výrobní cyklus.
První zakázku tu divize 1 uskutečnila už na
elomu let 2014 a2015. Od té doby se stavbi do
ineckých železáren několikrát vrátili.
Metrostav_02_2019.indd 3 01.02.19 12:43
Metrostav Metrostav 02/2019, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 02/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 02/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 02/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 02/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 02/2019, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (942 ms)

Rendering Strana 4 (102278): (0/1) (944 ms)

Rendering Strana 3 (102276): (0/1) (994 ms)

Rendering Strana 2 (102274): (0/1) (992 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2881/vth118437-1.jpg (3x)

 i2881/vth118439-1.jpg (3x)

 i2881/bg102276.svg

 i2881/vth118441-1.jpg (3x)

 i2881/vth118435-1.jpg