Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 03/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2010, Strana 2
Nenápadný provoz s velkými výsledky
Dílenské středisko divize 5 Metrostavu, které pod
vedem Frantka Pelešky vyrábí ocelokonstrukce
pro podzemní stavby, našlo prostor pro šikovné nápady
a dobrou práci před dvaceti lety na valém staveniš-
ti metra za stanicí Českomoravská. Jeho pracovníci
kromě příhradové výzte vymysleli a vyrobili i řadu
pracovních plošin pro podzemní stavby, jejichž systém
je chráněný Úřadem pmyslového vlastnictví.
Jsme historicky prv a spolu se sediskem firmy
Subterra dnes jediný tší tuzemský výrobce příhradové
výztuže pro primára sekundárostění tunelů ražených
metodou NRTM. Zvlášť úsšje naše čtyřprutová pří-
hradová výztuž,“ vysvětluje František Peleška. „Ročně
zpracujeme asi 24 tisíc tun oceli, ze které vyrobíme navíc
i t až deset plošin pro dokončovací práce v tunelech
– od profilovacích vozů pro kalibraci, po plošiny pro pro-
váděizolací a armování. Cenově výhodná jsou i naše
pojízdná bedpro betonohloubech částí tune-
lů. Oproti nájmu obvyklého bednění se finančvypla
zejména tehdy, když jsou hloubené úseky delší a u všech
portálů, jako to bylo třeba u tunelu Valík (foto) nebo na Is-
landu. Všechny tyto prototypy by nebylo možné realizovat
bez spolupráce s odvážnými vedoucími projektů, kteří se
nebáli jít do nových technických řešení.“ Dnes oceláři
ve Vysočanech pracují na výztuži a plošinách pro tunely
Blanka, které svým profilem ve strojovvzduchotechni-
ky ekonai jednolodní stanici metra Kobylisy, jbyla
dosud nejširší a nejvyšší podzemní stavbou Metrostavu.
„Naučili jsme se dosahovat vysokou produktivitu po-
mocí dobrých nápadů. Předloženou dokumentaci umíme
upravit ve prospěch zákazníka, a možná i proto se m
loni podilo vyhrát většinu souží, do kterých jsme se
přihlásili, a třikrát jsme ekročili plánované výkony,říká
František Peleška „Náklady spoříme i tím, že jsme si sami
navrhli a vyrobili část potřebného strojního zízení.“
Mimo výroby příhradové výztuže a pracovch plošin
přispěli pracovníci střediska i k tšímu komfortu práce
v tunelech vymysleli a zhotovili speciální buňky pro spr-
chování. „Typizované sanitárkontejnery jsou osazené
pouze sprchovými kouty, které neodpovídají požadavkům
razičů. Ne buňka je zevnitř celá nerezová a upravená
jako jedna velká sprcha, která je pohodlná a se velmi
dobře udržovat,“ popisuje František Peleška. Je to š
malý příspěvek ke zlepšení namáhavé práce v podzemí.
Nová knihovna divize 9
Pod dosud nevyužívam dvorem hlavbudovy Filo-
zofické fakulty Univerzity Karlovy na náměstí Jana Pa-
lacha v Praze dostavěl v lednu tým Václava Meisnera
z divize 9 novou, částečně podzemknihovnu s kapa-
citou 300 000 svazků a 160 studijních míst.
Pod jnem Centrum studijních a informch slu-
žeb ukryje 150 tisíc knih ve skladech a zbytek nabídne
čteřům ve volném výběru. Největším prostorem no
knihovny je první podzemní podlaží, v němž návštěvníci
najdou Halu výpůjček, velkou Červenou studovnu (foto
č. 1) s filologickými publikacemi, Počítovou studovnu
s volným výrem beletrie ze zastoupech oboa Tý-
movou studovnu s audiovizuální technikou. O patro výš,
tedy na úrovni chodníku, je v nultém podlaží umístěna
Modrá studovna (foto č. 2) s atraktivní prosklenou galerií
a s literárními fondy pro obory filozofie, umění a sociální
dy. Zelestudovna (foto č. 3) je v nejvyšším 1. patře
v prostorách valého slovanského semináře a bude
určena zejména pro studenty historie. Sklady (foto č. 4)
a technické zázemí jsou ukryté pod zemí a proti průsakům
vody z nedaleké Vltavy či jiným živelním pohromám je
chrání nepropustná železobetonová vana.
V Centru studijních a informačch služeb dnes tech-
nici ověřují a ladí jeho nejmodernější vybavení – detekční
brány a bezpečnostní kamery, technologii RFID čipů pro
revizi knihovních fondů, wi-fi přístup k internetu a elektro-
nický informačsystém, který bude čtenáře informovat
o akcích FF UK pomocí LCD panelů. Po Národní technické
knihov v Dejvicích, kterou divize 9 dostavěla vloni,
představuje tato knihovna další íspěvek Metrostavu
ke zvýšení kultury a odbornosti studentů.
Jiřího Procházky, MBA,
obchodho ředitele Metrostavu
Jiří Proczka nastoupil do Metrostavu ed 14 lety
jako stavbyvedoucí. Po dvou letech úspěšpráce se
stal obchodm stkem divize 3, v letech 2005 až
2008 sobil jako její ředitel. Od ledna 2009 je ob-
chodním ředitelem Metrostavu.
Skoil váš prv rok ve funkci obchodho ředitele
naší společnosti. Co pro vás znamenal?
Rok 2009 byl pro mne, stejně jako pro většinu z nás, velmi
náročný a zařadil se mezi nejsložitější v mé dosavadní ka-
riéře. S prana pozici obchodho ředitele jsem začínal
v době, kdy Metrostav měl historicky nejlepší zásobník
práce, ale stavebnict jako celek procházelo stagnací.
Obstát se nám podilo jen ky velmi úzké spolupráci
ve vedení naší společnosti a s obchodními úseky divizí.
Do roku 2010 jsme tak mohli vstoupit se srovnatelným
sobníkem práce, jako jsme měli v roce předešlém.
Jaký byl uplynulý rok v předžm hodnocení?
Počáteční nepřízni odhady vývoje ve stavebnictví se
nenaplnily. Stavební trh v Čes republice dosáhl veli-
kosti cca 536 miliard korun, srovnatelné s předchozím
rokem. Metrostav zrealizoval externí zakázky s celkovým
objemem jen o jedno procento nižším nv roce 2008,
což je vzhledem k výraznému poklesu aktivit privátních
investorů v segmentu pozemních staveb určitě přijatelné.
Rád bych poděkoval všem spolupracovníkům, kteří se po-
díleli na skutečnosti, že objem našich prací provedených
v České republice meziročně vzrostl o 6,3 %. V obtížném
roce 2009 se m tak tržní pozici Metrostavu podařilo
nejen potvrdit, ale navíc i posílit.
me za sebou první dva ce roku 2010. Co Met-
rostav z obchodního hlediska čeká?
Opět budeme pracovat v obtížnějších podmínkách než
v roce edchozím, výrobní program pro letošní rok ale
me z význam části zajištěný. Přetrvá však nerov-
nováha v jeho rozvržení mezi divizemi orientujícími se na
pozemní stavby a na dopravní infrastrukturu. Potýkáme
se s nižšími požadavky na výstavbu nových bytů, admi-
nistrativních center či obchodních komplexů, než jsme
byli v edchozích letech zvyklí. Musíme se proto naučit
novat tší pozornost i objemo menším zakázkám,
stavbám ve všech regionech ČR a je také nutné posílit na-
še aktivity v zahraničí. Zaměříme se nejen na marketingo-
vou a obchodní činnost vedoucí k získání zakázky, ale také
na vyžení vlastních výrobních kapacit naší firmy a na
spolupráci ve Skupině Metrostav. Hlavním úkolem, který
nás však letos čeká, je zajistit si dobré výchozí podmínky
včetně kvalitního zásobníku práce pro další období do
roku 2011, kdy Metrostav oslaví 40 let svého působení.
Čeho byste rád ve funkci obchodního ředitele Met-
rostavu dosáhl v budoucnosti?
Podílet se na vedení velké společnosti je pro každého ma-
nažera významná příležitost pro vlastní seberealizaci, ale
zároveň je to i velký vazek a odpovědnost. A co bych
chtěl dosáhnout? Spolupodílet se na řízení obchodních
aktivit Metrostavu tak, abychom bez ztrát prošli obdobím
recese, aby dělníci a technici na našich stavbách měli stá-
le co stavět a v době oživení trhu jsme byli opět připraveni
na další st firmy. Přál bych si, aby se k nám obchodní
partneři vraceli a Metrostav byl synonymem pro dynamic-
ky se rozvíjející a respektovanou stavební společnost.
Co děláte, když právě nepracujete pro Metrostav?
Podle mého názoru je úspěšná práce v obchodě postave-
edevším na kvalitních informacích, dobrých vztazích
s partnery a týmové spolupráci ve firmě. To e se prolíná
i do mého osobního volna, kterého ale moc není, protože
práce baví a věnuji spoustu času. Pokud se mi ale
podaří nějaké volno najít, snažím se ho obvykle spraved-
livě rozdělit mezi rodinu a své zájmy a koníčky. Mezi
dlouhodobě patří squash a v poslední době i golf. U těchto
sportovních aktivit si nejlépe odpočinu a nabírám při nich
energii a chuť řešit další pracovní povinnosti.
strana 2
PTÁME SE
1
Montáž technologie začala v ELE s předstihem
ročnou zakázku na stavbu 660MWe zdroje pro Elek-
trárnu Ledvice (foto č. 1) zvládá divize 8 s přehledem.
Po loňském úspěšném dobetonování 145 m vysokých
schodišťových věží předala letos v lednu stavebně
připravenou kotelnu a strojovnu pro instalaci technolo-
gického vybavení nového výrobního bloku. Díky dobré
spolupráci s objednatelem stavby a se všemi partnery,
včetně našich divizí 6, 7, 11 a projektantů, mohli tech-
nologové zahájit svou práci dokonce o měsíc dřív.
V elektrárně, která patří společnosti ČEZ, provádí naše
divize 8 pro společnost ŠKODA PRAHA Invest výstavbu
hned ti díích stavebch úseků. m vedený ředite-
lem výstavby Ing. Radkem Zemanem zahájil stavbu vloni
v lednu a v srpnu už měl do posuvného bedvybeto-
nované obě vysoké schodišťové věže.
„Kotelnu a celé staveniště jsme měli předat technolo-
gům z firmy ALSTOM 15. února a tento termín se nám po-
dařilo zktit. Významně nám k tomu pomohli i pracovníci
dalších divizí Metrostavu. Šestka v předstihu dokončila
železobetonozákladové desky, divize 11 bezproblémo
nasadila velké staveništní jáby a divize 7 splnila krátký
termín náročné montáže ocelových konstrukcí zastření
strojovny,konstatoval nový vedoucí projektu Ing. Josef
Špryňar, který se ujal řízení prací v Ledvicích poté, co
Ing. Zeman začal naplno pracovat jako oblast ředitel
v Ústeckém kraji. „Kotelnu, tedy její železobetonový kra-
bicový suterén se základy pro ocelové konstrukce kotle
i opláštění, jsme stavebně dokončili s měčním edsti-
hem. Ve strojov(foto č. 2) už dokonce jako subdoda-
vatel pro společnost ŠKODA POWER montujeme spolu
s divi7 kondenzátory. Také v mezistrojovpracujeme
bez ohledu na počav uzaem a temperovaném pro-
storu. V dozorně, kterou tvoří pětipodlažní ocelový skelet
s půdorysem 18 x 55 m, odstraňujeme poslední vady
a nedodělky, i kdji budeme předávat až v dubnu. Tým
Ing. Jana Všetečky v termínu dokončil i základovou desku
v partii za kotlem,“ uzavřel výčet úspěchů Ing. Šprar.
Divize 8 svou činnost v elektrárně zdaleka nekončí.
Do všech objekse bude vracet, aby i a po montáži
technologického vybavení dobudovala všechny návazné
stavební konstrukce a případně jako subdodavatel pra-
covala pro technology. Nakonec ještě podle požadav
investora dostavíme trafostanici, dokončíme instalace,
kompletace a řemesla ve strojovně a mezistrojovně, na-
stoupíme na druhou etapu prav partii za kotlem, opra-
víme fasády a provedeme další venkovní úpravy vrátnice,
staré administrativ budovy, len i jiných objektů,
popisuje Ing. Šprar. Práce v ELE proto divize 8 uzavře
postupně podle harmonogramu až v květnu 2012.
2
1
2
3
4
Metrostav_3_10.indd 2 2/22/10 10:26:23 AM
Metrostav Metrostav 03/2010, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 03/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 03/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 03/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 03/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 03/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 03/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 03/2010, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (524 ms)

Rendering Strana 3 (104000): (0/1) (519 ms)

Rendering Strana 2 (103999): (0/1) (562 ms)

Rendering Strana 1 (103998): (0/1) (560 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3102/vth120623-1.jpg (3x)

 i3102/vth120624-1.jpg (3x)

 i3102/bg103999.svg

 i3102/vth120625-1.jpg (3x)

 i3102/vth120626-1.jpg