strana 2

U rekonstrukce

Armádního muzea

Komplex historických budov Armádního muzea Žižkov

(foto č. 1) prochází obnovou. Divize 1 a 3 zde dokončily

hlavní zemní a výkopové práce, velké železobetonové

konstrukce a demolice stěn, podlah a stropů.

V rámci rozsáhlé rekonstrukce dojde k rozšíření výstavní plochy muzea. Podsklepením a zastřešením atria

zde vzniká nový objekt D, který pomůže ztrojnásobit

současnou výstavní plochu.

V objektu se nyní osazují nová okna, postupuje montáž rozvodů VZT, ZOTK, ZTI, topení a elektro. V čele nově

zastřešeného atria (foto č. 2) jsou již vidět nová dřevěná

okna, která jsou zase replikami původních oken. Část

oken prochází také repasí (na snímku č. 3 je zachycena

práce na repasi vitrážových oken). Při pohledu na zastřešení atria shora (foto č. 4) je možné vidět novou měděnou

krytinu provedenou z předzvětralé mědi, aby měla již svou

charakteristickou zelenou barvu.

„V kancelářských podlažích probíhá lití podlah a provádění omítek. V nejbližších dnech nás čeká zhotovení

TZB rozvodů ve všech výstavních částech muzea (snímek

č. 5 ukazuje pohled do bývalého archivu, ze kterého vzniknou výstavní prostory), dokončit zastřešení atria a zahájit

práce na sanaci fasády objektu pod dohledem památkářů.

V té vzdálenější budoucnosti to je příprava a následně

realizace veškerých expozic, které jsou součástí naší

dodávky pro investora – Ministerstvo obrany,“ popisuje

vedoucí projektu z divize 3 Ing. Michal Mašek.

–red–, foto archiv Metrostavu

1

2

PTÁME SE

Ing. Zdeňka Ševčíka,

ředitele divize 11

1

První prorážka tunelu Spitzenberg v Německu

Jednou ze zakázek, na nichž v Německu spolupracují

dceřiné společnosti Subterra a BeMo Tunnelling, je tunel Spitzenberg na trase nové dálnice A44. Ražby dvou

dvoupruhových tubusů v délce téměř 600 m zahájené

v polovině roku 2017, které výrazně zpomalilo komplikované horninové prostředí, dospěly k závěru. Na

stavbě se na přelomu roku odehrály dva ceremoniály

– v prosinci oslava svátku svaté Barbory, v lednu pak

prorážka západního tubusu (foto č. 1).

Tunel Spitzenberg se nachází ve spolkové zemi Hesensko, v údolí Wehretal poblíž obce Reichensaschen.

Součástí projektu je půlkilometrový úsek dálnice včetně

odřezu vrchu Lerchenberg před severním portálem. Původně měly ražby NRTM, převážně s využitím trhacích

prací, trvat přibližně sedm měsíců. Krátce po zahájení

v létě 2017 ovšem musely být práce přerušeny kvůli

zastiženým geologickým podmínkám a projektová dokumentace přepracována. Vedení části ražeb v jiných

technologických třídách a problémy se stabilitou horniny

dobu realizace výrazně prodloužily.

Ražby pod mikropilotovým deštníkem

Podstatnou část ražeb stavbaři vedli pod ochranou mikropilotových deštníků. Čelba byla rozdělena na tři kaple

se dvěma nebo třemi výškovými úrovněmi, každý desetimetrový úsek zajišťovalo více než dvacet injektovaných

mikropilot v délce 15 m. Pod ochranou mikropilotových

deštníků byla vedena podstatná část ražeb.

V roce 2018 byl proveden odřez vrchu Lerchenberg,

u jehož paty prochází dálnice ze severního portálu k mostu přes údolí Wehretal. Nestabilní svah zpevnily tyčové

kotvy v délce 4 až 10 m a následně trojrozměrný síťový

systém Krismer, jejž divize 1 Subterra využila poprvé.

Slavnostní prorážka západního tubusu

Na začátku prosince se v tunelu konala oslava svátku

svaté Barbory, která je dle tradice patronkou horníků

a dalších pracovníků v podzemí. Setkání se zúčastnili

zástupci investora, blízkých obcí a také dodavatelů.

Významní hosté včetně starosty obce Wehrental

nechyběli na stavbě ani v polovině ledna, kdy se před

jižní portálovou stěnou uskutečnila prorážka západního

tubusu. Razičské osádky, které vystoupily z tunelu, obdržely od investora pamětní medaile jako poděkování za

zvládnutí náročného úkolu (foto č. 2).

V březnu dojde k dokončení ražeb východního tubusu,

poté bude následovat realizace definitivního ostění, tj.

betonáž včetně fóliové hydroizolace. Definitivní ostění

tunelu má být dokončeno začátkem příštího roku.

Tex t a f o t o S ub t e r r a

2

Elektronická forma vzdělávání zaměstnanců

3

4

5

Metrostav_04_2020.indd 2

Aktivity centra vzdělávání k udržování a prohlubování

znalostí technicko-hospodářských zaměstnanců budou

od března letošního roku doplněny o e-learningové

kurzy. Po výběrovém řízení na dodavatele platformy

elektronického vzdělávání a úspěšném průběhu pilotního provozu v druhém pololetí roku 2019 dochází k postupnému rozšíření nabídky vzdělávání o zajímavou

možnost studia vybraných seminářů z prostředí PC.

Velké poděkování patří všem kolegyním a kolegům,

kteří se aktivně zapojili do přípravy a byli součástí ověření

funkčnosti celého systému v pilotním provozu.

Elektronická platforma EDUNIO od společnosti Prevent bude nosičem elektronických kurzů, které budou

vytvářeny našimi odbornými garanty i interními lektory, dodávány jmenovanou partnerskou společností,

ale i pořizovány z nabídky dalších organizací. Některé

elektronické semináře nahradí prezenční formu studia. Jejich úspěšným absolvováním zaměstnanci splní profesní

kvalifikační předpoklady pro výkon pozic THZ, ze zákona

i stanovené Metrostavem. Další zařazené aktivity budou

osvětového charakteru a věříme, že přinesou zajímavé,

důležité a také využitelné informace.

Nejen pro řidiče referentských vozidel

V nabídce elektronického vzdělávání je připraven kurz

pro THZ (ilustrační foto) známý jako „řidič referent“,

který je zaměřen na získání oprávnění k řízení automobilů

při služebních jízdách přiděleným i soukromým osobním vozidlem. První nepovinná osvětová aktivita, námi

k absolvování velmi doporučována, je akce přibližující

postupy záchrany lidského života – první pomoc. Vybraní

zaměstnanci, kteří jsou v rámci pracovních povinností po-

věřeni zabezpečením první pomoci na svých pracovištích

v souladu s příslušnými předpisy, budou však i nadále

proškolováni v kurzu připravovaném s poskytovatelem

pracovně lékařské služby.

Z dalších novinek e-learningu

Další připravované kurzy jsou zaměřené na sdílení informací k ochraně osobních údajů, bezpečnosti informačních

technologií, trestněprávní compliance nebo k základním

pravidlům požární ochrany. Centrum vzdělávání Skupiny

Metrostav (CVSM) ověřuje možnosti využití elektronických forem vzdělávání i v dalších rozvojových aktivitách.

Věříme, že novinky e-learningu připravené ve spolupráci

se společností Prevent a za účinné pomoci útvaru IT se

v letošním roce stanou zajímavou součástí systému vzdělávání a rozvoje zaměstnanců Skupiny Metrostav.

Ucelenou nabídku akcí a podrobné informace k elektronickým formám rozvoje naleznete na http://skupina.

metrostav.cz/vzd

Tým CVSM, foto Shutterstock

Do Metrostavu Zdeněk Ševčík nastoupil v roce 1983.

Postupoval po profesních příčkách a v roce 2009 dostal

nabídku řídit divizi 11. Letos v únoru to bylo 10 let od

okamžiku, kdy usedl do funkce ředitele. Během té doby

proběhla řada změn a divize 11, která sídlí v pražských

Horních Počernicích, je garantem nákupu, pronájmu

a komplexní péče o stroje a zařízení potřebné pro realizaci zakázek Metrostavu.

Můžete shrnout, co je hlavní náplní vaší divize?

Jsme servisní divize, která poskytuje služby pro společnost Metrostav. Máme 68 zaměstnanců, kteří podle

požadavků výrobních jednotek a konkrétních projektů

pomáhají s vytipováním i specifikací potřebných stavebních strojů a mechanizace. Organizačně jsme členěni do

čtyř středisek – první středisko zajišťuje staveništní kontejnery a zázemí pro naše stavby, další střediska mají na

starosti střední a drobnou mechanizaci, zdvihací techniku

a důlní techniku.

Když se ohlédnete za uplynulými roky v pozici ředitele,

co vše divize 11 prodělala a jak se změnila?

Zavedli jsme třeba motivování na výsledky. Každý vedoucí

střediska má řídicí smlouvu, ve které je uveden plán obratu, odvody správní režie, limit pracovníků a procento

využití majetku. Na základě hodnocení je možnost získat

prémie za splnění těchto podmínek. Tato metoda se nám

maximálně osvědčila. Všichni vědí, co mají dělat a jak se

mají snažit. Dále jsem si uvědomil, že fungujeme na principu obchodní divize, tak jsme se shodli, že stavby jsou

našimi zákazníky, a tomu jsme se přizpůsobili.

Jak se tyto úvahy promítly do chodu půjčovny?

Třeba tak, že jsme nastavili prodlouženou výdejní dobu

půjčovny, provedli jsme dispoziční změny výdejny. Za nejdůležitější považuji fakt, že jsme si uvědomili, že musíme

poskytovat služby srovnatelné s trhem, ceny ovšem nesmějí být vyšší než u konkurence. Zlepšili jsme propagaci

a prezentaci našich služeb. Jsme hrdí, že si lze objednat

mechanizaci po internetu.

Řešili jste personální změny?

Když jsem na divizi 11 před 10 lety přišel, řada lidí se

blížila k důchodovému věku a výkonnost i nasazení, jak

vyžaduje obchod, nebylo vždy dostatečné. Týmy jsme

museli doplnit mladšími lidmi. Jsem rád, že jsme našli pro

všechny plnohodnotné uplatnění, že personální obměna

proběhla v klidu. Kolektiv musí být organický prvek, který

si rozumí a dobře funguje.

Vraťme se k technice. Které stavební stroje v majetku

divize 11 patří k nejzajímavějším?

Úžasné jsou bezpochyby vrtací stroje TBM S-609 (Tonda)

a S-610 (Adéla), které sice aktuálně nepracují, ale byli

jsme u toho, když se zaváděly při ražbě pražského metra

na pátém áčku. Zajímavý je dále vrtací vůz Atlas E2C.

Je to špičkový stroj, který v našich podmínkách nejlépe

vyhovuje pro Novou rakouskou tunelovací metodu. Rádi

bychom do portfolia strojů pořídili tunel bagr nové generace Liebherr R950 kompakt.

Plánujete nákup nějakých nových strojů?

Důležité je říct, že naše nákupy se odvíjejí od potřeb Metrostavu. Jsem rád za přístup vedení Skupiny – ať už to

byl pan prezident Bělohlav, Kočí, nebo generální ředitel

Pilát, nikdy jsem nenarazil na to, že by se stroj, který by

byl jednoznačně potřebný, nepořídil. Metrostav je pro

technologii ražby vybaven špičkovými stroji. Vše musí

vycházet z toho, že techniku nekupujeme tzv. „na dvůr“.

Na co byste se rád soustředil v dalších letech?

Za sebe mohu říct, že především chceme udržet vysokou

úroveň toho, co jsme vybudovali. Tedy kvalitní služby

a ceny srovnatelné s trhem, ochotu, příjemné vystupování. Vše, co by se dalo shrnout pod „zákaznický“ přístup.

Hlavním cílem je udržet nastavenou laťku poskytovaných

služeb na vysoké úrovni. Chceme si nadále udržovat portfolio ověřených strojů tak, aby ve společnosti byly špičkové stroje vhodné pro využívané technologie ražby tunelů.

Za rozhovor děkuje David Kalců

11.03.20 9:06