strana 2
U rekonstrukce
Armádního muzea
Komplex historických budov Armádního muzea Žižkov
(foto č. 1) prochází obnovou. Divize 1 a 3 zde dokončily
hlavní zemní a výkopové práce, velké železobetonové
konstrukce a demolice stěn, podlah a stropů.
V rámci rozsáhlé rekonstrukce dojde k rozšíření výstavní plochy muzea. Podsklepením a zastřešením atria
zde vzniká nový objekt D, který pomůže ztrojnásobit
současnou výstavní plochu.
V objektu se nyní osazují nová okna, postupuje montáž rozvodů VZT, ZOTK, ZTI, topení a elektro. V čele nově
zastřešeného atria (foto č. 2) jsou již vidět nová dřevěná
okna, která jsou zase replikami původních oken. Část
oken prochází také repasí (na snímku č. 3 je zachycena
práce na repasi vitrážových oken). Při pohledu na zastřešení atria shora (foto č. 4) je možné vidět novou měděnou
krytinu provedenou z předzvětralé mědi, aby měla již svou
charakteristickou zelenou barvu.
„V kancelářských podlažích probíhá lití podlah a provádění omítek. V nejbližších dnech nás čeká zhotovení
TZB rozvodů ve všech výstavních částech muzea (snímek
č. 5 ukazuje pohled do bývalého archivu, ze kterého vzniknou výstavní prostory), dokončit zastřešení atria a zahájit
práce na sanaci fasády objektu pod dohledem památkářů.
V té vzdálenější budoucnosti to je příprava a následně
realizace veškerých expozic, které jsou součástí naší
dodávky pro investora – Ministerstvo obrany,“ popisuje
vedoucí projektu z divize 3 Ing. Michal Mašek.
–red–, foto archiv Metrostavu
1
2
PTÁME SE
Ing. Zdeňka Ševčíka,
ředitele divize 11
1
První prorážka tunelu Spitzenberg v Německu
Jednou ze zakázek, na nichž v Německu spolupracují
dceřiné společnosti Subterra a BeMo Tunnelling, je tunel Spitzenberg na trase nové dálnice A44. Ražby dvou
dvoupruhových tubusů v délce téměř 600 m zahájené
v polovině roku 2017, které výrazně zpomalilo komplikované horninové prostředí, dospěly k závěru. Na
stavbě se na přelomu roku odehrály dva ceremoniály
– v prosinci oslava svátku svaté Barbory, v lednu pak
prorážka západního tubusu (foto č. 1).
Tunel Spitzenberg se nachází ve spolkové zemi Hesensko, v údolí Wehretal poblíž obce Reichensaschen.
Součástí projektu je půlkilometrový úsek dálnice včetně
odřezu vrchu Lerchenberg před severním portálem. Původně měly ražby NRTM, převážně s využitím trhacích
prací, trvat přibližně sedm měsíců. Krátce po zahájení
v létě 2017 ovšem musely být práce přerušeny kvůli
zastiženým geologickým podmínkám a projektová dokumentace přepracována. Vedení části ražeb v jiných
technologických třídách a problémy se stabilitou horniny
dobu realizace výrazně prodloužily.
Ražby pod mikropilotovým deštníkem
Podstatnou část ražeb stavbaři vedli pod ochranou mikropilotových deštníků. Čelba byla rozdělena na tři kaple
se dvěma nebo třemi výškovými úrovněmi, každý desetimetrový úsek zajišťovalo více než dvacet injektovaných
mikropilot v délce 15 m. Pod ochranou mikropilotových
deštníků byla vedena podstatná část ražeb.
V roce 2018 byl proveden odřez vrchu Lerchenberg,
u jehož paty prochází dálnice ze severního portálu k mostu přes údolí Wehretal. Nestabilní svah zpevnily tyčové
kotvy v délce 4 až 10 m a následně trojrozměrný síťový
systém Krismer, jejž divize 1 Subterra využila poprvé.
Slavnostní prorážka západního tubusu
Na začátku prosince se v tunelu konala oslava svátku
svaté Barbory, která je dle tradice patronkou horníků
a dalších pracovníků v podzemí. Setkání se zúčastnili
zástupci investora, blízkých obcí a také dodavatelů.
Významní hosté včetně starosty obce Wehrental
nechyběli na stavbě ani v polovině ledna, kdy se před
jižní portálovou stěnou uskutečnila prorážka západního
tubusu. Razičské osádky, které vystoupily z tunelu, obdržely od investora pamětní medaile jako poděkování za
zvládnutí náročného úkolu (foto č. 2).
V březnu dojde k dokončení ražeb východního tubusu,
poté bude následovat realizace definitivního ostění, tj.
betonáž včetně fóliové hydroizolace. Definitivní ostění
tunelu má být dokončeno začátkem příštího roku.
Tex t a f o t o S ub t e r r a
2
Elektronická forma vzdělávání zaměstnanců
3
4
5
Metrostav_04_2020.indd 2
Aktivity centra vzdělávání k udržování a prohlubování
znalostí technicko-hospodářských zaměstnanců budou
od března letošního roku doplněny o e-learningové
kurzy. Po výběrovém řízení na dodavatele platformy
elektronického vzdělávání a úspěšném průběhu pilotního provozu v druhém pololetí roku 2019 dochází k postupnému rozšíření nabídky vzdělávání o zajímavou
možnost studia vybraných seminářů z prostředí PC.
Velké poděkování patří všem kolegyním a kolegům,
kteří se aktivně zapojili do přípravy a byli součástí ověření
funkčnosti celého systému v pilotním provozu.
Elektronická platforma EDUNIO od společnosti Prevent bude nosičem elektronických kurzů, které budou
vytvářeny našimi odbornými garanty i interními lektory, dodávány jmenovanou partnerskou společností,
ale i pořizovány z nabídky dalších organizací. Některé
elektronické semináře nahradí prezenční formu studia. Jejich úspěšným absolvováním zaměstnanci splní profesní
kvalifikační předpoklady pro výkon pozic THZ, ze zákona
i stanovené Metrostavem. Další zařazené aktivity budou
osvětového charakteru a věříme, že přinesou zajímavé,
důležité a také využitelné informace.
Nejen pro řidiče referentských vozidel
V nabídce elektronického vzdělávání je připraven kurz
pro THZ (ilustrační foto) známý jako „řidič referent“,
který je zaměřen na získání oprávnění k řízení automobilů
při služebních jízdách přiděleným i soukromým osobním vozidlem. První nepovinná osvětová aktivita, námi
k absolvování velmi doporučována, je akce přibližující
postupy záchrany lidského života – první pomoc. Vybraní
zaměstnanci, kteří jsou v rámci pracovních povinností po-
věřeni zabezpečením první pomoci na svých pracovištích
v souladu s příslušnými předpisy, budou však i nadále
proškolováni v kurzu připravovaném s poskytovatelem
pracovně lékařské služby.
Z dalších novinek e-learningu
Další připravované kurzy jsou zaměřené na sdílení informací k ochraně osobních údajů, bezpečnosti informačních
technologií, trestněprávní compliance nebo k základním
pravidlům požární ochrany. Centrum vzdělávání Skupiny
Metrostav (CVSM) ověřuje možnosti využití elektronických forem vzdělávání i v dalších rozvojových aktivitách.
Věříme, že novinky e-learningu připravené ve spolupráci
se společností Prevent a za účinné pomoci útvaru IT se
v letošním roce stanou zajímavou součástí systému vzdělávání a rozvoje zaměstnanců Skupiny Metrostav.
Ucelenou nabídku akcí a podrobné informace k elektronickým formám rozvoje naleznete na http://skupina.
metrostav.cz/vzd
Tým CVSM, foto Shutterstock
Do Metrostavu Zdeněk Ševčík nastoupil v roce 1983.
Postupoval po profesních příčkách a v roce 2009 dostal
nabídku řídit divizi 11. Letos v únoru to bylo 10 let od
okamžiku, kdy usedl do funkce ředitele. Během té doby
proběhla řada změn a divize 11, která sídlí v pražských
Horních Počernicích, je garantem nákupu, pronájmu
a komplexní péče o stroje a zařízení potřebné pro realizaci zakázek Metrostavu.
Můžete shrnout, co je hlavní náplní vaší divize?
Jsme servisní divize, která poskytuje služby pro společnost Metrostav. Máme 68 zaměstnanců, kteří podle
požadavků výrobních jednotek a konkrétních projektů
pomáhají s vytipováním i specifikací potřebných stavebních strojů a mechanizace. Organizačně jsme členěni do
čtyř středisek – první středisko zajišťuje staveništní kontejnery a zázemí pro naše stavby, další střediska mají na
starosti střední a drobnou mechanizaci, zdvihací techniku
a důlní techniku.
Když se ohlédnete za uplynulými roky v pozici ředitele,
co vše divize 11 prodělala a jak se změnila?
Zavedli jsme třeba motivování na výsledky. Každý vedoucí
střediska má řídicí smlouvu, ve které je uveden plán obratu, odvody správní režie, limit pracovníků a procento
využití majetku. Na základě hodnocení je možnost získat
prémie za splnění těchto podmínek. Tato metoda se nám
maximálně osvědčila. Všichni vědí, co mají dělat a jak se
mají snažit. Dále jsem si uvědomil, že fungujeme na principu obchodní divize, tak jsme se shodli, že stavby jsou
našimi zákazníky, a tomu jsme se přizpůsobili.
Jak se tyto úvahy promítly do chodu půjčovny?
Třeba tak, že jsme nastavili prodlouženou výdejní dobu
půjčovny, provedli jsme dispoziční změny výdejny. Za nejdůležitější považuji fakt, že jsme si uvědomili, že musíme
poskytovat služby srovnatelné s trhem, ceny ovšem nesmějí být vyšší než u konkurence. Zlepšili jsme propagaci
a prezentaci našich služeb. Jsme hrdí, že si lze objednat
mechanizaci po internetu.
Řešili jste personální změny?
Když jsem na divizi 11 před 10 lety přišel, řada lidí se
blížila k důchodovému věku a výkonnost i nasazení, jak
vyžaduje obchod, nebylo vždy dostatečné. Týmy jsme
museli doplnit mladšími lidmi. Jsem rád, že jsme našli pro
všechny plnohodnotné uplatnění, že personální obměna
proběhla v klidu. Kolektiv musí být organický prvek, který
si rozumí a dobře funguje.
Vraťme se k technice. Které stavební stroje v majetku
divize 11 patří k nejzajímavějším?
Úžasné jsou bezpochyby vrtací stroje TBM S-609 (Tonda)
a S-610 (Adéla), které sice aktuálně nepracují, ale byli
jsme u toho, když se zaváděly při ražbě pražského metra
na pátém áčku. Zajímavý je dále vrtací vůz Atlas E2C.
Je to špičkový stroj, který v našich podmínkách nejlépe
vyhovuje pro Novou rakouskou tunelovací metodu. Rádi
bychom do portfolia strojů pořídili tunel bagr nové generace Liebherr R950 kompakt.
Plánujete nákup nějakých nových strojů?
Důležité je říct, že naše nákupy se odvíjejí od potřeb Metrostavu. Jsem rád za přístup vedení Skupiny – ať už to
byl pan prezident Bělohlav, Kočí, nebo generální ředitel
Pilát, nikdy jsem nenarazil na to, že by se stroj, který by
byl jednoznačně potřebný, nepořídil. Metrostav je pro
technologii ražby vybaven špičkovými stroji. Vše musí
vycházet z toho, že techniku nekupujeme tzv. „na dvůr“.
Na co byste se rád soustředil v dalších letech?
Za sebe mohu říct, že především chceme udržet vysokou
úroveň toho, co jsme vybudovali. Tedy kvalitní služby
a ceny srovnatelné s trhem, ochotu, příjemné vystupování. Vše, co by se dalo shrnout pod „zákaznický“ přístup.
Hlavním cílem je udržet nastavenou laťku poskytovaných
služeb na vysoké úrovni. Chceme si nadále udržovat portfolio ověřených strojů tak, aby ve společnosti byly špičkové stroje vhodné pro využívané technologie ražby tunelů.
Za rozhovor děkuje David Kalců
11.03.20 9:06