strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Metrostav pokračuje na vodním díle Hněvkovice
Divize 6 a její oblastní zastoupení pro jihočeský kraj
zahájí práce na dalším projektu, který má zlepšit parametry vltavské vodní cesty. Projekt s názvem Rekonstrukce VD Hněvkovice – hráze a přelivy (foto) je pro
Metrostav na tomto vodním díle už druhým v pořadí.
Plavební komora, kterou divize 6 dokončila v květnu
2017, tehdy prodloužila délku splavného toku řeky
o 13 km a po desetiletích obnovila provoz menších lodí
po Vltavě z Českých Budějovic do Prahy.
„Lokalitu známe z předchozích let včetně místních
obyvatel, úřadů, investora a správců vodního díla. Víme,
že stavba nesmí ohrozit bezproblémové dodávky chladicí
vody do jaderné elektrárny Temelín. Tedy hlavně provoz
čerpací stanice a malé vodní elektrárny, která je součástí
tohoto vodního díla,“ říká vedoucí projektu Jan Prokeš.
1
Nový městský penzion pro seniory v Opavě
Už na první pohled výrazný dům vyrostl během roku
a půl na konci Hálkovy ulice v Opavě (foto č. 1). Pozornost upoutá především červená fasáda z lícových
cihel, které jsou typické pro slezskou gotiku.
Tým Ing. Michala Rádka vybudoval v Opavě potřebné
bydlení pro seniory. Pětipodlažní objekt nabídne 52 bytů
přizpůsobených pro bydlení starších občanů například
tím, že mají maximální rozlohu 40 m2. Celkem 16 z nich
je bezbariérových. V 1. nadzemním podlaží vznikla společenská místnost s kuchyňkou a vyšetřovna (foto č. 2).
„Staveniště jsme přebírali v červenci 2018 s tím, že
bude probíhat pouze záchranný archeologický výzkum
za naší koordinace a dohledu. Ten naštěstí skončil již po
třech měsících, a tak jsme se mohli konečně pustit do díla,
byly zahájeny práce na pilotovém založení objektu a následně se mohla rozjet i navazující horní stavba,“ popisuje
začátky vedoucí projektu. Základový rošt z pásů, vetknutý
do pilot pak prováděli kolegové ze střediska HSV Ostrava
2
Svařování pod vodou
Zahajovaná zakázka zahrnuje úpravy plavební komory
a zvýšení kapacity dvou přelivných polí bezpečnostního
přelivu přehrady. Nejedná se o nic jednoduchého, protože
bude nutné budovat ochranné jímky a neustále sledovat
průtoky vody. „V případě jímek před plavební komorou
a dvěma segmenty přehrady jde o atypickou konstrukci
prováděnou z plavidla a za stálé účasti potápěčů při svařování pod vodou,“ připomíná vedoucí projektu.
pod vedení Ing. Lukáše Křístka. „Vzhledem k tomu, že
vnitřní a nosné obvodové stěny jsou vyzdívané a stropní
deska je monolitická, bylo nejnáročnější zkoordinovat
všechny práce a činnosti v rámci hrubé stavby,“ doplňuje
k průběhu výstavby Ing. Rádek.
Moderní úsporné technologie
Objekt obdélníkového půdorysu s vystupující částí, v níž
se nacházejí výtahy a schodiště, má plochou střechu.
Na tu se vedle technologie vzduchotechniky našlo místo
i pro solární panely, které by měly sloužit k sekundárnímu ohřevu vody v penzionu. Od okolní zástavby se nový
penzion označovaný římskou čtyřkou odlišuje na první
pohled obvodovým pláštěm. Na jeho obklad stavbaři
použili 2000 m2 pásků klinker. Každý byt má navíc balkon
a ve vnitrobloku budou moci senioři využívat také park,
který tam nově vznikl.
Stavbaři nový penzion dokončili na konci ledna a v polovině února byl slavnostně otevřen. První obyvatele by
měl přivítat na začátku dubna. Divizi 1 se podařilo podle
vedoucího projektu Ing. Rádka upevnit vztahy s investorem, kterým je Statutární město Opava. „Vedení města
zase ocenilo výhody a zkušenosti velkého generálního
dodavatele stavby ať už při tvorbě změnových listů, řešení
dílčích změn v průběhu stavby, nebo při jednání s úřady či
finální kolaudaci celého díla,“ uzavřel Ing. Rádek. Radovat
se z nového bydlení budou především opavští senioři. Nový městský penzion tu totiž vznikl naposledy v roce 1998,
tedy před více než 20 lety.
Pro tyto práce bude možné částečně využít zkušeností
střediska železobetonových konstrukcí, které je součástí
divize 6. Speciální práce pro vybudování hrazení a statických zajištění železobetonových konstrukcí vodního
díla by se prováděly za pomoci naší dceřiné společnosti
Zakládání staveb.
Průběh stavby závisí na průtoku Vltavy
Stavební práce by měly být zahájeny tento měsíc, s dokončením se počítá v létě roku 2022. „V první etapě předpokládáme odstavení prvního segmentu přehrady a jeho
přestavbu do jara 2021. V této fázi proběhne také úprava
horní části komory, ale tam je možné začít po ukončení
plavební sezony až v říjnu. Dolní část komory se bude
opět v období mimo sezonu opravovat během odstavení
druhého segmentu,“ popisuje harmonogram Jan Prokeš.
Skutečný termín dokončení může podle jeho slov ovlivnit
řada faktorů. Kromě klimatických podmínek, kdy se mohou práce na plavební komoře zdržet kvůli nepříznivému
zimnímu počasí, to mohou být i zvýšené srážky. „Průtok
vody je řešen ochranným hrazením na bezpečnou kótu
vodní hladiny, ovšem při povodních nebo zvýšení nad
tento limit musejí být práce z bezpečnostních důvodů
přerušeny,“ uzavírá Jan Prokeš.
Blanka Růžičková, foto Profimedia.cz
Vodní dílo Hněvkovice patří spolu s Kořenskem mezi
nejmladší stupně vltavské kaskády. Přestože se zde
o přehradě uvažovalo už před sto lety, budovala se
až v letech 1986 až 1991, a to hlavně jako zásobárna
chladicí vody pro jadernou elektrárnu Temelín. Tehdy
se ještě hrubá stavba plavební komory dočkala
dokončení v roce 2010. Divize 6 Metrostavu v letech
2014 až 2017 v Hněvkovicích upravovala komoru, kde
nově vybudovala pohyblivý jez a další příslušenství.
metrů měří osmipolový most, který v rámci projektu Fv. 714
buduje divize 5 přes záliv Astfjorden poblíž Trondheimu
v Norsku. Stavbaři koncem února provedli poslední betonáž.
Průběh rekonstrukce mostu na A1 v Německu
Sdružení BeMo Tunnelling (BeMo) a Metrostav provádí v Severním-Porýní Vestfálsku rekonstrukci dálničního
mostu Brücke Bahnhof Hengstey u města Hagen. Tato důležitá dopravní stavba (foto) převádí německou dálnici
A1 přes osm kolejí zhlaví nádraží a vyžaduje tak logisticky náročné operace.
Martina Vampulová, foto Drahoslav Ramík
Tříhvězdičková kolej pro zahraniční studenty
Už rok a čtvrt roste v pražských Holešovicích na rohu
ulic Partyzánská a Na Zátorách nový devítipodlažní
dům (foto). Nebude však určený k bydlení, ale k ubytování, a to zejména zahraničních studentů. Budova
podle návrhu Pavla Hniličky a Marka Řehoře se architektonicky hlásí k velkoměstskému formátu uličních
bloků z přelomu 19. a 20. století s pevnou uliční čarou
a s otevřeným parterem. Stavbu moderní a na tuzemské poměry luxusní tříhvězdičkové ubytovny nazvané
Student House řídí tým Ing. Petra Macháčka z divize 3.
„Z konstrukčního hlediska se jedná o naprosto standardní budovu hotelového typu, v níž bude 539 jedno- a dvoulůžkových pokojů s vlastním příslušenstvím
a kuchyňkou. Některé z nich doplní i terasa, všechny
pak budou nuceně větrané vzduchotechnikou. Spolu
s ostatními technologiemi se její rozvody musí vtěsnat
do poměrně úzkých chodeb – většinou širokých pouhých
1500 mm. Montáž instalací proto musí probíhat přesně
podle předem nastaveného postupu, což působí kompli-
kace jak nám, tak i generálnímu projektantovi,“ odhaluje
záludnosti zakázky Ing. Macháček.
Z hlediska funkce jde o velmi atraktivní objekt, který
hostům nabídne nejen ubytování, učebny a studovny, ale
i prostory pro relaxaci – třeba společenský sál, restauraci, v prvním patře rozlehlou terasu s prostorem na letní
grilování, v 7. patře pak Skybar s terasou či dva kinosály.
V areálu mají být také obchody, fitness centrum, venkovní
sportovní hřiště a půjčovna kol.
Objekt ve svažitém terénu má půdorys tvaru písmene
V se zkoseným nárožím a uzavřeným vnitřním dvorem,
pod jehož část zasahují suterénní garáže s technickým
zázemím. „V současnosti máme hotovou hrubou stavbu
a třeba osazení oken a střešních technologických zařízení. V každém patře pak běží všechny profese, z nichž
nejzásadnější jsou sádrokartony, vyzdívky, omítky, hrubé
podlahy, obklady a dlažby a rozvody TZB. Pokročili jsme
i při zateplování fasád. V nejbližší době potom zahájíme
kompletační práce ve všech 539 pokojích, které musíme provést v poměrně krátkém čase tak, abychom se
k nim nevraceli a umožnili investorovi postupnou montáž
nábytkového vybavení,“ vypočítává vedoucí projektu.
Z pohledu Skupiny Metrostav je novinkou této zakázky to,
že hliníkové konstrukce – výkladce nájemních jednotek,
střešní světlíky a pásová okna na schodištích – provede
firma M3 Fasády, jedna z posledních jejích akvizic.
Největší novodobý projekt studentského bydlení
v České republice dokončí divize 3 v polovině září. První
studenti se tak do svých bytů nastěhují už na začátku
akademického roku 2020/2021.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
Metrostav_04_2020.indd 3
Opravy jsou rozděleny do čtyř fází, při nichž musí
být podle požadavku investora zachováno v provozu šest
dálničních pruhů, tři v každém směru. V každé fázi stavbaři nejdříve odstraní stávající nosnou konstrukci a části
spodní stavby (pilířů a opěr). Následně bude provedena
obnova spodní stavby odpovídající svým řešení aktuálním
požadavkům na zatížení dopravou, poté bude osazena
nová nosná konstrukce, která je tvořená spřaženou ocelobetonovou konstrukcí.
Jednotlivé fáze stavby je tedy potřeba dostatečně
připravit i z pohledu logistiky. Další problematickou okrajovou podmínkou stavby je výše zmíněná osmikolejná trať
Deutsche Bahn (DB), nad kterou se smí pracovat pouze
v nočních výlukách. Kompletní či vícekolejné výluky je
potřeba plánovat i s více než ročním předstihem.
Změna konceptu bourání
Investorem původně navržený systém bourání byl v průběhu příprav stavby shledán jako nerealizovatelný, proto
stavbaři investorovi navrhli demontáž celého středního
pole pomocí výsuvných skruží, které se běžně používají
pro stavby nových mostů. O prosazení změny konceptu
bourání se velmi zasadil kolega doc. Ing. Marek Foglar,
Ph.D. V tomto návrhu se uvažovalo s využitím příhradových skruží ve vlastnictví Metrostavu, ty ale vzhledem
k posunům termínu realizace byly již zablokovány pro
jiné stavby dlouhých estakád v České republice. Oslovena byla proto firma Thyssen Infrastructure (známá také
jako RöRo), která nasadila dostatečně únosné skruže
s plnostěnným uzavřeným průřezem.
První fáze demontáže středního pole dálničního mostu byla provedena v bloku nočních výluk mezi 9. až
21. únorem. Střední pole předepnuté čtyřtrámové nosné
konstrukce o hmotnosti 660 tun bylo nejprve zavěšeno
na výsuvnou skruž, poté odřezáno, v jednom kuse vyzvednuto a během jedné noční výluky podélně vysunuto
mimo mostní otvor. Za opěrou bylo následně vysunuté
pole mostu po částech spouštěno a děleno na menší
části, které byly dále vyzvedávány mobilními jeřáby. Tyto
časově a také logisticky náročné práce probíhaly v pětihodinových nočních výlukách osmikolejné trati DB.
Ing. Libor Švec, foto archiv Metrostavu
11.03.20 9:06