Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 04/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 04/2020, Strana 3
Nový městský penzion pro seniory vOpavě
Už na první pohled výrazný dům vyrostl během roku
apůl na konci Hálkovy ulice vOpavě (foto č. 1). Po-
zornost upoutá především červená fasáda z cových
cihel, které jsou typické pro slezskou gotiku.
m Ing.Michala Rádka vybudoval vOpavě poebné
bydlení pro seniory. Pětipodlažní objekt nabídne 52 bytů
přizpůsobených pro bydlení starších občanů například
m, že mají maximální rozlohu 40 m
2
. Celkem 16 znich
je bezbarrových. V1. nadzemním podlaží vznikla spole-
čenská místnost skuchyňkou avyšetřovna (foto č. 2).
„Staventě jsme přebírali v červenci 2018 stím, že
bude probíhat pouze záchranný archeologický výzkum
za naší koordinace adohledu. Ten naštěstí skončil již po
ech měsících, atak jsme se mohli konečně pustit do díla,
byly zahájeny pce na pilotovém zalení objektu aná-
sledně se mohla rozjet inavazující horní stavba,“ popisuje
zátky vedoucí projektu. Základový rt zsů, vetknutý
do pilot pak prováděli kolegové ze sediska HSV Ostrava
pod vedení Ing. Lukáše Křístka. „Vzhledem k tomu, že
vnitřní anosné obvodové sny jsou vyzdívané astrop
deska je monolitic, bylo nejnáročnější zkoordinovat
echny práce ačinnosti vrámci hrubé stavby,“ doplňuje
kprůběhu výstavby Ing.dek.
Moderní úsporné technologie
Objekt obdélníkového půdorysu svystupující částí, vž
se nacházejí výtahy a schodiš, má plochou sechu.
Na tu se vedle technologie vzduchotechniky našlo místo
ipro solární panely, které by měly sloit ksekundár-
mu ohřevu vody vpenzionu. Od okolní zástavby se nový
penzion označovaný římskou čtyřkou odlišuje na první
pohled obvodovým pláštěm. Na jeho obklad stavbi
použili 2000 m
2
sků klinker. Každý byt má navíc balkon
ave vnitrobloku budou moci senioři vyívat také park,
který tam nově vznikl.
Stavbaři nový penzion dokoili na konci ledna avpo-
lovině února byl slavnostně otevřen. První obyvatele by
l přivítat na zátku dubna. Divizi 1 se podařilo podle
vedouho projektu Ing.dka upevnit vztahy sinvesto-
rem, kterým je Staturní město Opava. „Vedení města
zase ocenilo výhody a zkušenosti velkého generálního
dodavatele stavby ať už při tvorbě změnových listů, ření
ích změn vprůběhu stavby, nebo při jednání súřady či
finální kolaudaci celého díla,“ uzavřel Ing.dek. Radovat
se znového bydlení budou především opavští senioři. No-
vý městský penzion tu totiž vznikl naposledy v roce 1998,
tedy před více než 20 lety.
Martina Vampulo, foto Drahoslav Ramík
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Tříhvězdičková kolej pro zahraniční studenty
Už rok ačtvrt roste vpražských Holešovicích na rohu
ulic Partynská a Na Zátorách nový devítipodlažní
m (foto). Nebude však uený kbydlení, ale kuby-
tování, a to zejména zahraničních studentů. Budova
podle návrhu Pavla Hniličky aMarka Řehe se archi-
tektonicky hlásí k velkoměstskému formátu uličních
bloků zelomu 19. a20. století spevnou uliční čarou
asotevřem parterem. Stavbu moderní ana tuzem-
ské poměry luxusní tříhvězdičkové ubytovny nazvané
Student House řídí tým Ing.Petra Macháčka zdivize 3.
Zkonstrukčho hlediska se jedná onaprosto stan-
dardní budovu hotelového typu, v ž bude 539 jed-
no- a dvoulůžkových pokojů s vlastním příslušenstvím
a kuchyňkou. Některé z nich doplní i terasa, všechny
pak budou nuceně větrané vzduchotechnikou. Spolu
s ostatními technologiemi se její rozvody musí vtěsnat
do poměrně úzkých chodeb – věinou širokých pouhých
1500 mm. Montáž instalací proto musí probíhat přesně
podle předem nastaveného postupu, což působí kompli-
kace jak nám, tak igenerálnímu projektantovi,“ odhaluje
záludnosti zazky Ing.Macháček.
Zhlediska funkce jde ovelmi atraktivní objekt, který
hostům nabídne nejen ubytoní, učebny astudovny, ale
iprostory pro relaxaci – třeba spolenský sál, restaura-
ci, vprvm patře rozlehlou terasu sprostorem na letní
grilování, v7. patře pak Skybar sterasou či dva kinosály.
Varlu mají být takéobchody, fitness centrum, venkov
sportovní hřiště apůjčovna kol.
Objekt ve svažim terénu má půdorys tvaru písmene
Vse zkoseným nárožím auzavřem vnim dvorem,
pod jehož část zasahují suterénní gaže s technickým
zemím. „Vsoučasnosti máme hotovou hrubou stavbu
a třeba osazení oken a sních technologických zaří-
zení. Vkaždém pae pak běží všechny profese, znichž
nejzásadnější jsou sádrokartony, vyzdívky, omítky, hrubé
podlahy, obklady adlažby arozvody TZB. Pokročili jsme
ii zateplování fasád. Vnejbližší době potom zahájíme
kompletní práce ve všech 539 pokojích, které mu-
me provést v poměrně krátm čase tak, abychom se
knim nevraceli aumožnili investorovi postupnou montáž
nábytkového vybavení,“ vypočítává vedoucí projektu.
Zpohledu Skupiny Metrostav je novinkou této zakázky to,
že hliníkové konstrukce – výkladce nájemních jednotek,
střešní světlíky apásová okna na schodištích – provede
firma M3 Fasády, jedna zposledních jejích akvizic.
Největší novodobý projekt studentského bydlení
vČeské republice dokoí divize 3 vpolovině září. Prv
studenti se tak do svých bytů nastěhují už na zátku
akademického roku 2020/2021.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
Metrostav pokruje na vodním díle Hněvkovice
Divize 6 a její oblastní zastoupení pro jihočeský kraj
zahájí práce na dalším projektu, který má zleit pa-
rametry vltavské vodní cesty. Projekt snázvem Rekon-
strukce VD Hněvkovice – hráze apřelivy (foto) je pro
Metrostav na tomto vodním díle už druhým v padí.
Plavební komora, kterou divize 6 dokončila v květnu
2017, tehdy prodloila délku splavného toku řeky
o13 km a po desetiletích obnovila provoz meích lodí
po Vltavě z Českých Budějovic do Prahy.
„Lokalitu známe z předchozích let včetně místních
obyvatel, úřadů, investora asprávců vodního díla. Víme,
že stavba nesmí ohrozit bezproblémové dodávky chladicí
vody do jaderné elektrny Temelín. Tedy hlavně provoz
čerpací stanice a malé vodní elektrny, která je součás
tohoto vodního díla,“ říká vedoucí projektu Jan Prokeš.
Svařování pod vodou
Zahajovaná zakázka zahrnuje úpravy plavební komory
azvýšení kapacity dvou přelivných polí bezpečnostního
elivu přehrady. Nejedná se onic jednoduchého, protože
bude nutné budovat ochranné jímky aneustále sledovat
průtoky vody. „V ípadě jímek před plavební komorou
adma segmenty přehrady jde oatypickou konstrukci
provánou zplavidla aza slé účasti počů při sva-
řování pod vodou,“ připomíná vedoucí projektu.
Pro tyto práce bude možné částně vyít zkušenos
střediska železobetonových konstrukcí, které je součástí
divize 6. Speclní práce pro vybudování hrazení a sta-
tických zajištění železobetonových konstrukcí vodního
la by se prováděly za pomoci naší dceřiné spolnosti
Zakládání staveb.
Průh stavby závisí na průtoku Vltavy
Stavební práce by měly být zahájeny tento měsíc, sdo-
končením se počítá vlétě roku 2022. „Vprvní etapě před-
pokládáme odstavení prvního segmentu přehrady ajeho
estavbu do jara 2021. Vtéto fázi proběhne také úprava
horní části komory, ale tam je možné začít po ukonče
plavební sezony až v říjnu. Dolní část komory se bude
opět vobdobí mimo sezonu opravovat během odstavení
druhého segmentu,“ popisuje harmonogram Jan Prokeš.
Skutný termín dokončení může podle jeho slov ovlivnit
řada faktorů. Kromě klimatických podmínek, kdy se mo-
hou pce na plavební kome zdržet kvůli nepříznimu
zimnímu pasí, to mohou být izvýšené srážky. „Průtok
vody je řešen ochranným hrazením na bezpečnou kótu
vodní hladiny, ovšem při povodních nebo zvýšení nad
tento limit musejí být práce z bezpnostních důvodů
erušeny,“ uzavírá Jan Prokeš.
Blanka Růžková, foto Profimedia.cz
metrů měří osmipolový most, který v rámci projektu Fv.714
buduje divize 5 přes záliv Astfjorden poblížTrondheimu
v Norsku. Stavbaři koncem února provedli poslední betonáž.
Vodní dílo Hvkovice patří spolu sKořenskem mezi
nejmlaí stupně vltavské kaskády. Přestože se zde
opřehradě uvažovalo už před sto lety, budovala se
až vletech 1986 až 1991, ato hlavně jako zásobárna
chladicí vody pro jadernou elektrárnu Temelín. Tehdy
se jtě hrubá stavba plavební komory dočkala
dokoení vroce 2010. Divize 6 Metrostavu vletech
2014 až 2017 vHvkovicích upravovala komoru, kde
nově vybudovala pohyblivý jez adalší příslenství.
Průběh rekonstrukce mostu na A1 vNěmecku
Sdružení BeMo Tunnelling (BeMo) aMetrostav provádí vSeverním-Porýní Vestfálsku rekonstrukci dálničního
mostu Bcke Bahnhof Hengstey uměsta Hagen. Tato důležitá dopravní stavba (foto) předí německou dálnici
A1 přes osm kolejí zhlaví nádraží avyžaduje tak logisticky nárné operace.
Opravy jsou rozděleny do čtyř fází, při nichž musí
t podle požadavku investora zachováno vprovozu šest
lničních pruhů, tři vkaždém směru. Vkaždé fázi stav-
baři nejíve odstraní stávající nosnou konstrukci ačásti
spodní stavby (piřů aopěr). Následně bude provedena
obnova spodní stavby odpovídající svým řešení aktuálním
požadavkům na zažení dopravou, poté bude osazena
nová nosná konstrukce, která je tvořená spřaženou oce-
lobetonovou konstrukcí.
Jednotlivé fáze stavby je tedy potřeba dostateč
ipravit izpohledu logistiky. Další problematickou okra-
jovou podmínkou stavby je výše zmíněná osmikolejná tr
Deutsche Bahn (DB), nad kterou se smí pracovat pouze
v nních výlukách. Kompletní či vícekolejné výluky je
poeba pnovat isvíce než ročním předstihem.
Změna konceptu bourání
Investorem původně navržený systém bouní byl vprů-
hu příprav stavby shledán jako nerealizovatelný, proto
stavbaři investorovi navrhli demontáž celého středního
pole pomocí výsuvných skruží, které se běžně používají
pro stavby nových mostů. Oprosazení zny konceptu
bouní se velmi zasadil kolega doc. Ing.Marek Foglar,
Ph.D.Vtomto návrhu se uvažovalo svyužim příhrado-
vých skruží ve vlastnictví Metrostavu, ty ale vzhledem
k posunům termínu realizace byly již zablokony pro
jiné stavby dlouhých estad vČeské republice. Oslove-
na byla proto firma Thyssen Infrastructure (známá ta
jako RöRo), která nasadila dostatečně únosné skre
splnostěnným uzavřeným průřezem.
První fáze demonže středního pole dálničního mos-
tu byla provedena v bloku nočních výluk mezi 9. až
21.únorem. Sední pole předepnuté čtyřtrámové nosné
konstrukce ohmotnosti 660 tun bylo nejprve zašeno
na výsuvnou skruž, poté oezáno, v jednom kuse vy-
zvednuto aběhem jedné nní výluky podélně vysunuto
mimo mostní otvor. Za orou bylo následně vysunu
pole mostu po částech spouštěno a leno na menší
části, které byly dále vyzvedávány mobilními jeřáby. Tyto
časově ataké logisticky náročné práce probíhaly vti-
hodinových nočních výlukách osmikolejné trati DB.
Ing. Libor Švec, foto archiv Metrostavu
Metrostav_04_2020.indd 3Metrostav_04_2020.indd 3 11.03.20 9:0611.03.20 9:06
Metrostav Metrostav 04/2020, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 04/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 04/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 04/2020, Strana 4
Metrostav Metrostav 04/2020, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 04/2020, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 04/2020, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 04/2020, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (336 ms)

Rendering Strana 4 (102200): (0/1) (328 ms)

Rendering Strana 3 (102199): (0/1) (368 ms)

Rendering Strana 2 (102198): (0/1) (368 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2863/vth118360-1.jpg

 i2863/vth118361-1.jpg

 i2863/bg102199.svg

 i2863/vth118362-1.jpg

 i2863/vth118358-1.jpg