strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Metrostav pokračuje na vodním díle Hněvkovice

Divize 6 a její oblastní zastoupení pro jihočeský kraj

zahájí práce na dalším projektu, který má zlepšit parametry vltavské vodní cesty. Projekt s názvem Rekonstrukce VD Hněvkovice – hráze a přelivy (foto) je pro

Metrostav na tomto vodním díle už druhým v pořadí.

Plavební komora, kterou divize 6 dokončila v květnu

2017, tehdy prodloužila délku splavného toku řeky

o 13 km a po desetiletích obnovila provoz menších lodí

po Vltavě z Českých Budějovic do Prahy.

„Lokalitu známe z předchozích let včetně místních

obyvatel, úřadů, investora a správců vodního díla. Víme,

že stavba nesmí ohrozit bezproblémové dodávky chladicí

vody do jaderné elektrárny Temelín. Tedy hlavně provoz

čerpací stanice a malé vodní elektrárny, která je součástí

tohoto vodního díla,“ říká vedoucí projektu Jan Prokeš.

1

Nový městský penzion pro seniory v Opavě

Už na první pohled výrazný dům vyrostl během roku

a půl na konci Hálkovy ulice v Opavě (foto č. 1). Pozornost upoutá především červená fasáda z lícových

cihel, které jsou typické pro slezskou gotiku.

Tým Ing. Michala Rádka vybudoval v Opavě potřebné

bydlení pro seniory. Pětipodlažní objekt nabídne 52 bytů

přizpůsobených pro bydlení starších občanů například

tím, že mají maximální rozlohu 40 m2. Celkem 16 z nich

je bezbariérových. V 1. nadzemním podlaží vznikla společenská místnost s kuchyňkou a vyšetřovna (foto č. 2).

„Staveniště jsme přebírali v červenci 2018 s tím, že

bude probíhat pouze záchranný archeologický výzkum

za naší koordinace a dohledu. Ten naštěstí skončil již po

třech měsících, a tak jsme se mohli konečně pustit do díla,

byly zahájeny práce na pilotovém založení objektu a následně se mohla rozjet i navazující horní stavba,“ popisuje

začátky vedoucí projektu. Základový rošt z pásů, vetknutý

do pilot pak prováděli kolegové ze střediska HSV Ostrava

2

Svařování pod vodou

Zahajovaná zakázka zahrnuje úpravy plavební komory

a zvýšení kapacity dvou přelivných polí bezpečnostního

přelivu přehrady. Nejedná se o nic jednoduchého, protože

bude nutné budovat ochranné jímky a neustále sledovat

průtoky vody. „V případě jímek před plavební komorou

a dvěma segmenty přehrady jde o atypickou konstrukci

prováděnou z plavidla a za stálé účasti potápěčů při svařování pod vodou,“ připomíná vedoucí projektu.

pod vedení Ing. Lukáše Křístka. „Vzhledem k tomu, že

vnitřní a nosné obvodové stěny jsou vyzdívané a stropní

deska je monolitická, bylo nejnáročnější zkoordinovat

všechny práce a činnosti v rámci hrubé stavby,“ doplňuje

k průběhu výstavby Ing. Rádek.

Moderní úsporné technologie

Objekt obdélníkového půdorysu s vystupující částí, v níž

se nacházejí výtahy a schodiště, má plochou střechu.

Na tu se vedle technologie vzduchotechniky našlo místo

i pro solární panely, které by měly sloužit k sekundárnímu ohřevu vody v penzionu. Od okolní zástavby se nový

penzion označovaný římskou čtyřkou odlišuje na první

pohled obvodovým pláštěm. Na jeho obklad stavbaři

použili 2000 m2 pásků klinker. Každý byt má navíc balkon

a ve vnitrobloku budou moci senioři využívat také park,

který tam nově vznikl.

Stavbaři nový penzion dokončili na konci ledna a v polovině února byl slavnostně otevřen. První obyvatele by

měl přivítat na začátku dubna. Divizi 1 se podařilo podle

vedoucího projektu Ing. Rádka upevnit vztahy s investorem, kterým je Statutární město Opava. „Vedení města

zase ocenilo výhody a zkušenosti velkého generálního

dodavatele stavby ať už při tvorbě změnových listů, řešení

dílčích změn v průběhu stavby, nebo při jednání s úřady či

finální kolaudaci celého díla,“ uzavřel Ing. Rádek. Radovat

se z nového bydlení budou především opavští senioři. Nový městský penzion tu totiž vznikl naposledy v roce 1998,

tedy před více než 20 lety.

Pro tyto práce bude možné částečně využít zkušeností

střediska železobetonových konstrukcí, které je součástí

divize 6. Speciální práce pro vybudování hrazení a statických zajištění železobetonových konstrukcí vodního

díla by se prováděly za pomoci naší dceřiné společnosti

Zakládání staveb.

Průběh stavby závisí na průtoku Vltavy

Stavební práce by měly být zahájeny tento měsíc, s dokončením se počítá v létě roku 2022. „V první etapě předpokládáme odstavení prvního segmentu přehrady a jeho

přestavbu do jara 2021. V této fázi proběhne také úprava

horní části komory, ale tam je možné začít po ukončení

plavební sezony až v říjnu. Dolní část komory se bude

opět v období mimo sezonu opravovat během odstavení

druhého segmentu,“ popisuje harmonogram Jan Prokeš.

Skutečný termín dokončení může podle jeho slov ovlivnit

řada faktorů. Kromě klimatických podmínek, kdy se mohou práce na plavební komoře zdržet kvůli nepříznivému

zimnímu počasí, to mohou být i zvýšené srážky. „Průtok

vody je řešen ochranným hrazením na bezpečnou kótu

vodní hladiny, ovšem při povodních nebo zvýšení nad

tento limit musejí být práce z bezpečnostních důvodů

přerušeny,“ uzavírá Jan Prokeš.

Blanka Růžičková, foto Profimedia.cz

Vodní dílo Hněvkovice patří spolu s Kořenskem mezi

nejmladší stupně vltavské kaskády. Přestože se zde

o přehradě uvažovalo už před sto lety, budovala se

až v letech 1986 až 1991, a to hlavně jako zásobárna

chladicí vody pro jadernou elektrárnu Temelín. Tehdy

se ještě hrubá stavba plavební komory dočkala

dokončení v roce 2010. Divize 6 Metrostavu v letech

2014 až 2017 v Hněvkovicích upravovala komoru, kde

nově vybudovala pohyblivý jez a další příslušenství.

metrů měří osmipolový most, který v rámci projektu Fv. 714

buduje divize 5 přes záliv Astfjorden poblíž Trondheimu

v Norsku. Stavbaři koncem února provedli poslední betonáž.

Průběh rekonstrukce mostu na A1 v Německu

Sdružení BeMo Tunnelling (BeMo) a Metrostav provádí v Severním-Porýní Vestfálsku rekonstrukci dálničního

mostu Brücke Bahnhof Hengstey u města Hagen. Tato důležitá dopravní stavba (foto) převádí německou dálnici

A1 přes osm kolejí zhlaví nádraží a vyžaduje tak logisticky náročné operace.

Martina Vampulová, foto Drahoslav Ramík

Tříhvězdičková kolej pro zahraniční studenty

Už rok a čtvrt roste v pražských Holešovicích na rohu

ulic Partyzánská a Na Zátorách nový devítipodlažní

dům (foto). Nebude však určený k bydlení, ale k ubytování, a to zejména zahraničních studentů. Budova

podle návrhu Pavla Hniličky a Marka Řehoře se architektonicky hlásí k velkoměstskému formátu uličních

bloků z přelomu 19. a 20. století s pevnou uliční čarou

a s otevřeným parterem. Stavbu moderní a na tuzemské poměry luxusní tříhvězdičkové ubytovny nazvané

Student House řídí tým Ing. Petra Macháčka z divize 3.

„Z konstrukčního hlediska se jedná o naprosto standardní budovu hotelového typu, v níž bude 539 jedno- a dvoulůžkových pokojů s vlastním příslušenstvím

a kuchyňkou. Některé z nich doplní i terasa, všechny

pak budou nuceně větrané vzduchotechnikou. Spolu

s ostatními technologiemi se její rozvody musí vtěsnat

do poměrně úzkých chodeb – většinou širokých pouhých

1500 mm. Montáž instalací proto musí probíhat přesně

podle předem nastaveného postupu, což působí kompli-

kace jak nám, tak i generálnímu projektantovi,“ odhaluje

záludnosti zakázky Ing. Macháček.

Z hlediska funkce jde o velmi atraktivní objekt, který

hostům nabídne nejen ubytování, učebny a studovny, ale

i prostory pro relaxaci – třeba společenský sál, restauraci, v prvním patře rozlehlou terasu s prostorem na letní

grilování, v 7. patře pak Skybar s terasou či dva kinosály.

V areálu mají být také obchody, fitness centrum, venkovní

sportovní hřiště a půjčovna kol.

Objekt ve svažitém terénu má půdorys tvaru písmene

V se zkoseným nárožím a uzavřeným vnitřním dvorem,

pod jehož část zasahují suterénní garáže s technickým

zázemím. „V současnosti máme hotovou hrubou stavbu

a třeba osazení oken a střešních technologických zařízení. V každém patře pak běží všechny profese, z nichž

nejzásadnější jsou sádrokartony, vyzdívky, omítky, hrubé

podlahy, obklady a dlažby a rozvody TZB. Pokročili jsme

i při zateplování fasád. V nejbližší době potom zahájíme

kompletační práce ve všech 539 pokojích, které musíme provést v poměrně krátkém čase tak, abychom se

k nim nevraceli a umožnili investorovi postupnou montáž

nábytkového vybavení,“ vypočítává vedoucí projektu.

Z pohledu Skupiny Metrostav je novinkou této zakázky to,

že hliníkové konstrukce – výkladce nájemních jednotek,

střešní světlíky a pásová okna na schodištích – provede

firma M3 Fasády, jedna z posledních jejích akvizic.

Největší novodobý projekt studentského bydlení

v České republice dokončí divize 3 v polovině září. První

studenti se tak do svých bytů nastěhují už na začátku

akademického roku 2020/2021.

Lenka Svobodová, foto archiv stavby

Metrostav_04_2020.indd 3

Opravy jsou rozděleny do čtyř fází, při nichž musí

být podle požadavku investora zachováno v provozu šest

dálničních pruhů, tři v každém směru. V každé fázi stavbaři nejdříve odstraní stávající nosnou konstrukci a části

spodní stavby (pilířů a opěr). Následně bude provedena

obnova spodní stavby odpovídající svým řešení aktuálním

požadavkům na zatížení dopravou, poté bude osazena

nová nosná konstrukce, která je tvořená spřaženou ocelobetonovou konstrukcí.

Jednotlivé fáze stavby je tedy potřeba dostatečně

připravit i z pohledu logistiky. Další problematickou okrajovou podmínkou stavby je výše zmíněná osmikolejná trať

Deutsche Bahn (DB), nad kterou se smí pracovat pouze

v nočních výlukách. Kompletní či vícekolejné výluky je

potřeba plánovat i s více než ročním předstihem.

Změna konceptu bourání

Investorem původně navržený systém bourání byl v průběhu příprav stavby shledán jako nerealizovatelný, proto

stavbaři investorovi navrhli demontáž celého středního

pole pomocí výsuvných skruží, které se běžně používají

pro stavby nových mostů. O prosazení změny konceptu

bourání se velmi zasadil kolega doc. Ing. Marek Foglar,

Ph.D. V tomto návrhu se uvažovalo s využitím příhradových skruží ve vlastnictví Metrostavu, ty ale vzhledem

k posunům termínu realizace byly již zablokovány pro

jiné stavby dlouhých estakád v České republice. Oslovena byla proto firma Thyssen Infrastructure (známá také

jako RöRo), která nasadila dostatečně únosné skruže

s plnostěnným uzavřeným průřezem.

První fáze demontáže středního pole dálničního mostu byla provedena v bloku nočních výluk mezi 9. až

21. únorem. Střední pole předepnuté čtyřtrámové nosné

konstrukce o hmotnosti 660 tun bylo nejprve zavěšeno

na výsuvnou skruž, poté odřezáno, v jednom kuse vyzvednuto a během jedné noční výluky podélně vysunuto

mimo mostní otvor. Za opěrou bylo následně vysunuté

pole mostu po částech spouštěno a děleno na menší

části, které byly dále vyzvedávány mobilními jeřáby. Tyto

časově a také logisticky náročné práce probíhaly v pětihodinových nočních výlukách osmikolejné trati DB.

Ing. Libor Švec, foto archiv Metrostavu

11.03.20 9:06