strana 2
Zlatá cena pro TBM
Česká stavební akademie vyhlásila 28. února vítěze
čtvrtého ročníku soutěže Stavební výrobek – technologie roku 2011. Z 23 hodnocených výrobků a technologií
od 21 firem se do šestice ohodnocené Zlatou cenou
zařadil i tunelovací razicí stroj (TBM) – zeminový štít
(foto č. 1), který do soutěže přihlásila divize 5.
Porota posuzovala a hodnotila technické parametry
a uživatelský přínos výrobků a technologií, jejich aplikace,
novost, ekologickou šetrnost, originalitu řešení i ekologické důsledky všech fází trvání. Pracovníci Metrostavu
Zlatou cenu dostali za spolupráci při návrhu a přípravě
stroje (foto č. 2), který razí traťové tunely metra V.A
z Petřin do Dejvic. V Praze je tento štít od německé firmy Herrenknecht AG nasazen poprvé a odborníci z naší
společnosti se podíleli na jeho úpravách, aby byl schopen
provést ražby v predikovaných geologických podmínkách.
Ocenění za Metrostav převzal jeho výrobně-technický ředitel Ing. Ivan Hrdina od Ing. Václava Matyáše, prezidenta
Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR (foto č. 3 vlevo).
Zlaté ceny získala od České stavební akademie i technologie TX Active, která pro výrobu cementu a jeho
kompozitů využívá fotokatalýzu, cihelný blok s tepelnou
izolací HELUZ FAMILY 50 2in1, inovovaná asfaltová směs
VIAPHONE, solární stanice SoVenetec II a zateplovací
systém Baumit TWINNER. Přehled všech oceněných výrobků a technologií roku 2011 najdete na internetových
stránkách www.stavebnivyrobekroku.cz.
1
2
3
Ptáme se
Ing. Ondřeje Fuchse,
generálního ředitele firmy Subterra
1
Na milimetry přesná skládanka z 2000 tun oceli
Zaměstnanci provozu ocelových konstrukcí divize 3 dokončují v Horních Počernicích výrobu mohutných dílců
pro oblouk Trojského mostu. Některé z nich už na holešovickém předpolí svařují do montážních celků a připravují je k přesunu na betonovou mostovku. Na trojském břehu se obdobně činí oceláři z firmy MCE Slaný.
Všichni musí pracovat s milimetrovou přesností, aby
z ocelové „stavebnice“ mohl být ve spolupráci s divizí 5 pomocí hydrauliky a věží z materiálu Pižmo sestaven 200 m dlouhý a 20 m vysoký mostní oblouk vážící
přes 2000 tun. Preciznost díla všech zúčastněných,
kteří budou pracovat symetricky proti sobě z obou břehů, prověří osazení prostřední, 600 tun těžké sestavy,
která musí oblouk ve všech směrech přesně uzavřít.
Trojský most je sice směrově přímý, ale jeho oblouk
povede nad výškově zakřivenou mostovkou a dvojice zárodků na holešovickém břehu leží navíc o cca 3 m níž než
jejich protějšek v Troji. Vyprojektovat, vyrobit, sestavit
a svařit jednotlivé dílce skládanky mostu proto není vůbec
snadné. Při jejich sestavování totiž hraje roli třeba i zkrácení betonové mostovky po předepnutí lan v podélných
ocelových táhlech mostu nebo objemové změny oceli,
vyvolané okolní teplotou či osluněním.
„Pracujeme s tolerancí kolem 2 mm a konstrukce neustále přeměřujeme. A to i přesto, že už proběhla jejich
dílenská přejímka,“ říká vedoucí projektu Ing. Jindřich
Hátle, MBA, z divize 3. „Teď investor kontinuálně kontroluje a přejímá vyrobené dílce před jejich svařením do montážních celků na předpolí (foto č. 1). Vše probíhá hladce,
protože pracovníci divize 5 ve spolupráci s kolegy z naší
dceřiné společnosti CCE Praha správnost konstrukcí průběžně ověřují měřením.“
Souběžně se sestavováním oblouku svářeči k podélným táhlům mostu přivařují oka pro připevnění závěsů.
Bude jich 200 a s táhly musí svírat předem stanovené
úhly, aby je závěsy mohly dokonale propojit s 200 oky
na oblouku (foto č. 2). Kvalitu montážních svarů, prováděných ve všech možných polohách a pod ochranou před
klimatickými podmínkami, ověřuje ultrazvuk. Většina
z nich musí být navíc esteticky zpracovaná. Svary totiž
budou přiznané a jejich vzhled odsouhlasuje architekt.
Oceláři, jichž bude na mostě pracovat naráz až 40, se
musí přizpůsobovat i pohybu tesařů, železářů a betonářů,
kteří souběžně dokončují betonové konstrukce mostovky.
Práci všech uzavírají natěrači protikorozní ochrany.
2
Hydraulika přesune svařené montážní celky na most
do pozice před zvednutím, až když bude mostovka únosná a její táhla předepnutá. „I to bude rébus, protože každý
její betonový příčník přenese maximální zatížení 50 tun,“
připomíná Ing. Hátle a uzavírá: „Pravidelně se však
setkáváme se zástupci divizí 4 a 5 i se specialisty z centrály Metrostavu nebo projektanty a hledáme u všeho
optimální řešení. I přesto, že nás nedávno trochu zdržely
mrazy, věříme, že už v srpnu usazení prostřední 600 tun
těžké sestavy dokáže, že jsme všichni pracovali kvalitně
a přesně.“ S postupem výstavby Trojského mostu se můžete seznámit na www.metrostav.cz v sekci Reference.
Odpovědnost právnických osob začíná u jednotlivců
Ve středu 1. ledna 2012 nabyl účinnosti zákon číslo
418/2011 Sbírky, o trestní odpovědnosti právnických
osob a řízení proti nim. Jak uvádí jeho název, upravuje podmínky trestní odpovědnosti právnických osob,
tresty a ochranná opatření, která jim lze za spáchání
vyjmenovaných trestných činů uložit, a postup v řízení proti právnickým osobám. Doplňuje tak platné
předpisy trestního práva České republiky.
Právnická osoba se může dopustit trestného činu
jak na území naší republiky, tak mimo něj. Z trestní
odpovědnosti je vyloučena České republika a územní
samosprávné celky při výkonu veřejné moci. Toto však
již neplatí pro majetkové účasti těchto osob.
Zákon obsahuje výčet 84 zločinů a přečinů doslovně
převzatých z trestního zákoníku. Patří mezi ně např.:
trestné činy proti majetku (podvody, podílnictví,
neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči
informací a další)
trestné činy hospodářské (zkrácení daně, poplatku
i podobné povinné platby, zkreslování údajů o stavu
hospodaření a jmění, sjednání výhody při zadání veřejných zakázek, soutěží a dražeb i pletichy při nich a další)
trestné činy proti životnímu prostředí (poškození
a ohrožení životního prostředí, poškození lesa, neoprávněné nakládání s odpady a další)
trestné činy proti pořádku ve věcech veřejných (přijetí
úplatku, podplácení, nepřímé úplatkářství a další)
jiné zločiny a přečiny v zákoně uvedené.
Právnická osoba může být trestně odpovědná tehdy,
jestliže jejím jménem nebo v jejím zájmu nebo v rámci její
činnosti spáchal protiprávní čin ten, kdo je jejím jménem
nebo za ni oprávněn jednat nebo ji zastupovat, nebo ten,
kdo vykonává u právnické osoby řídicí nebo kontrolní
činnost, nebo i zaměstnanec právnické osoby.
V posledně jmenovaném případě protiprávního jednání zaměstnanců je však další nutnou podmínkou trestní
odpovědnosti právnické osoby průkaz toho, že právnická
osoba, respektive její orgány a vedoucí zaměstnanci zanedbali potřebnou řídicí, organizační a kontrolní činnost
svých podřízených, anebo proto, že neprovedli nezbytná
opatření k zamezení či odvracení následků trestného
činu, nebo proto, že zaměstnanec jednal na podkladě
rozhodnutí, schválení či pokynů orgánů právnické osoby
nebo jejích vedoucích zaměstnanců či zástupců. Trestní
odpovědností právnické osoby není dotčena trestní odpovědnost výše uvedených fyzických osob a naopak.
Mezi trestní sankce, které lze uložit právnickým
osobám za spáchání trestného činu, patří tresty zrušení
právnické osoby, propadnutí majetku, peněžitý trest propadnutí věci či jiné majetkové hodnoty, zákaz činnosti,
zákaz plnění veřejných zakázek, účasti v koncesním
řízení nebo ve veřejné soutěži, zákaz přijímání dotací
a subvencí, uveřejnění rozsudku nebo ochranné opatření
ve formě zabrání věci nebo jiné majetkové hodnoty.
Trestní řízení se vždy vede společně proti právnické
osobě a fyzické osobě, jež se trestného činu dopustila,
pokud jejich trestné činy souvisí. Trestní odpovědnost
právnické a fyzické osoby se vždy posuzuje samostatně.
Trestní odpovědnost právnických osob se tak stala
od počátku letošního roku novou společenskou a podnikatelskou realitou, kterou naše společnost nechce
přehlédnout a podcenit. Vedení Metrostavu proto v reakci na účinnost zákona č. 418/2011 Sbírky posílí oblasti firemní prevence a kontroly ve snaze minimalizovat
možná rizika jeho dopadů na naši společnost.
J UD r. P a v el M ali š, L L .M.
Znalost pozemních staveb z průmyslovky si Ondřej
Fuchs rozšířil na Vysoké škole báňské v Ostravě, kde
vystudoval podzemní stavitelství a geotechniku. Diplomovou práci si domluvil s Metrostavem a na stavbu
metra IV.B, o které psal, po studiu v roce 1996 nastoupil. Působení v naší divizi 1 ukončil jako vedoucí projektů Myšák Gallery a kolektor Vodičkova. V září 2007
se stal výrobně-technickým ředitelem společnosti
Subterra, kterou od 1. června 2008 řídí.
Za pár měsíců to budou čtyři roky, co jste generálním
ředitelem firmy Subterra. Jak se od té doby změnila?
Snažil jsem se zlepšit komunikaci napříč firmou a přenést
osvědčené systémy do jejího řízení. A to se, věřím, podařilo. Subterra se v posledních letech změnila ve vnitřním
uspořádání a došlo v ní i k řadě personálních změn, které
se s odstupem ukázaly jako správné. Minimalizovali jsme
ztrátové projekty a povedlo se nám vzkřísit divizi pozemního stavitelství. Diverzifikovali jsme výrobní program
tak, že jsme schopni rychle reagovat na požadavky trhu,
a pokud zeslábne jeden ze segmentů stavebnictví, které
ovládáme, snažíme se jej nahradit jiným. To se týká jak
podzemních, tak i pozemních staveb, železničního stavitelství, technologií i zahraničních zakázek, které dnes
považujeme za plnohodnotnou část naší pracovní náplně.
Historie firmy však sahá až do roku 1964 a já v ní pracuji
krátce. Moje srovnání tedy vychází pouze z toho, v jakém
stavu jsem společnost Subterra poznal v roce 2007.
Jak se firmě dařilo vloni a který z projektů vás zaujal?
Audit potvrdil, že jsme plánované parametry splnili a dokonce i mírně překročili. Za to chci všechny kolegy pochválit. Co se týče projektů, pro mě jsou důležité všechny,
i ty nejmenší. Proto snad z loňska zmíním jen spolupráci
s Metrostavem na zavádění technologie TBM, jejíž znalost
by měla rozšířit naše možnosti v podzemním stavitelství.
Držíte se v žebříčcích hodnocení v popředí českých
stavebních firem. Myslíte, že se vám to podaří i letos?
Je březen, takže rok 2012 už vidíme v jasných konturách
a zdá se, že dosáhneme obdobných výsledků jako vloni.
Prošli jsme tvrdým výběrovým řízením v Srbsku, kde brzo
začneme pracovat na své první velké samostatné zakázce
– tunelu Bancarevo. Snažíme se rozšířit i naše možnosti
v oblasti bezvýkopových technologií, a proto bychom
chtěli zakoupit první vlastní mikrotunelovací štít. Takže si
myslím, že si svou pozici obhájíme i letos.
Co očekáváte v následujících letech?
Ekonomická krize se od roku 2008 stále prohlubuje,
pokles českého stavebnictví od té doby bych odhadl až
na 25 %. A bude hůř – za poslední dva roky se nejen nevypsaly žádné velké veřejné zakázky, ale ani se nepřipravují.
Zvlášť podzemní a železniční stavitelství je na nich zcela
závislé. Zásobník práce se nám proto snižuje. I když chceme víc působit v zahraničí, hledat práci pro naše lidi je
stále obtížnější. Přitom až polovina z našich 900 zaměstnanců jsou dělníci. Pokud nebudeme teď intenzivně a dobře pracovat a hledat a vyhrávat i drobné zakázky, budou
následná léta velmi krušná. Chceme si udržet stabilitu,
a proto musíme zlepšit kvalitu, flexibilitu i řízení projektů.
Jaké výhody přináší členství ve Skupině Metrostav?
Díky zařazení ve Skupině máme silnější pozici na trhu
a lepší vztah s finančními institucemi, než bychom měli
jako samostatná společnost. Můžeme se také podílet
i na velkých strategických projektech, na které bychom
jinak nedosáhli. Teď třeba v oblasti stavebních technologií
spolupracujeme na přípravě nabídky na dostavbu jaderné
elektrárny Temelín. Spolu s Metrostavem chystáme i změnu sídla naší firmy, která přinese i úspory.
Když se profesně ohlédnete zpět, co vás nejvíc bavilo?
Rád vzpomínám na lidi ze staveb i na ty, které jsem potkal během svého dvouletého působení pro Doprastav
na Slovensku. I teď jsem rád za tým, který mám kolem
sebe a kterému mohu důvěřovat. Firma je totiž o lidech
– peníze si můžete půjčit, stroje koupit, když ale nemáte
dobré spolupracovníky, ničeho nedosáhnete.