strana 2

Zlatá cena pro TBM

Česká stavební akademie vyhlásila 28. února vítěze

čtvrtého ročníku soutěže Stavební výrobek – technologie roku 2011. Z 23 hodnocených výrobků a technologií

od 21 firem se do šestice ohodnocené Zlatou cenou

zařadil i tunelovací razicí stroj (TBM) – zeminový štít

(foto č. 1), který do soutěže přihlásila divize 5.

Porota posuzovala a hodnotila technické parametry

a uživatelský přínos výrobků a technologií, jejich aplikace,

novost, ekologickou šetrnost, originalitu řešení i ekologické důsledky všech fází trvání. Pracovníci Metrostavu

Zlatou cenu dostali za spolupráci při návrhu a přípravě

stroje (foto č. 2), který razí traťové tunely metra V.A

z Petřin do Dejvic. V Praze je tento štít od německé firmy Herrenknecht AG nasazen poprvé a odborníci z naší

společnosti se podíleli na jeho úpravách, aby byl schopen

provést ražby v predikovaných geologických podmínkách.

Ocenění za Metrostav převzal jeho výrobně-technický ředitel Ing. Ivan Hrdina od Ing. Václava Matyáše, prezidenta

Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR (foto č. 3 vlevo).

Zlaté ceny získala od České stavební akademie i technologie TX Active, která pro výrobu cementu a jeho

kompozitů využívá fotokatalýzu, cihelný blok s tepelnou

izolací HELUZ FAMILY 50 2in1, inovovaná asfaltová směs

VIAPHONE, solární stanice SoVenetec II a zateplovací

systém Baumit TWINNER. Přehled všech oceněných výrobků a technologií roku 2011 najdete na internetových

stránkách www.stavebnivyrobekroku.cz.

1

2

3

Ptáme se

Ing. Ondřeje Fuchse,

generálního ředitele firmy Subterra

1

Na milimetry přesná skládanka z 2000 tun oceli

Zaměstnanci provozu ocelových konstrukcí divize 3 dokončují v Horních Počernicích výrobu mohutných dílců

pro oblouk Trojského mostu. Některé z nich už na holešovickém předpolí svařují do montážních celků a připravují je k přesunu na betonovou mostovku. Na trojském břehu se obdobně činí oceláři z firmy MCE Slaný.

Všichni musí pracovat s milimetrovou přesností, aby

z ocelové „stavebnice“ mohl být ve spolupráci s divizí 5 pomocí hydrauliky a věží z materiálu Pižmo sestaven 200 m dlouhý a 20 m vysoký mostní oblouk vážící

přes 2000 tun. Preciznost díla všech zúčastněných,

kteří budou pracovat symetricky proti sobě z obou břehů, prověří osazení prostřední, 600 tun těžké sestavy,

která musí oblouk ve všech směrech přesně uzavřít.

Trojský most je sice směrově přímý, ale jeho oblouk

povede nad výškově zakřivenou mostovkou a dvojice zárodků na holešovickém břehu leží navíc o cca 3 m níž než

jejich protějšek v Troji. Vyprojektovat, vyrobit, sestavit

a svařit jednotlivé dílce skládanky mostu proto není vůbec

snadné. Při jejich sestavování totiž hraje roli třeba i zkrácení betonové mostovky po předepnutí lan v podélných

ocelových táhlech mostu nebo objemové změny oceli,

vyvolané okolní teplotou či osluněním.

„Pracujeme s tolerancí kolem 2 mm a konstrukce neustále přeměřujeme. A to i přesto, že už proběhla jejich

dílenská přejímka,“ říká vedoucí projektu Ing. Jindřich

Hátle, MBA, z divize 3. „Teď investor kontinuálně kontroluje a přejímá vyrobené dílce před jejich svařením do montážních celků na předpolí (foto č. 1). Vše probíhá hladce,

protože pracovníci divize 5 ve spolupráci s kolegy z naší

dceřiné společnosti CCE Praha správnost konstrukcí průběžně ověřují měřením.“

Souběžně se sestavováním oblouku svářeči k podélným táhlům mostu přivařují oka pro připevnění závěsů.

Bude jich 200 a s táhly musí svírat předem stanovené

úhly, aby je závěsy mohly dokonale propojit s 200 oky

na oblouku (foto č. 2). Kvalitu montážních svarů, prováděných ve všech možných polohách a pod ochranou před

klimatickými podmínkami, ověřuje ultrazvuk. Většina

z nich musí být navíc esteticky zpracovaná. Svary totiž

budou přiznané a jejich vzhled odsouhlasuje architekt.

Oceláři, jichž bude na mostě pracovat naráz až 40, se

musí přizpůsobovat i pohybu tesařů, železářů a betonářů,

kteří souběžně dokončují betonové konstrukce mostovky.

Práci všech uzavírají natěrači protikorozní ochrany.

2

Hydraulika přesune svařené montážní celky na most

do pozice před zvednutím, až když bude mostovka únosná a její táhla předepnutá. „I to bude rébus, protože každý

její betonový příčník přenese maximální zatížení 50 tun,“

připomíná Ing. Hátle a uzavírá: „Pravidelně se však

setkáváme se zástupci divizí 4 a 5 i se specialisty z centrály Metrostavu nebo projektanty a hledáme u všeho

optimální řešení. I přesto, že nás nedávno trochu zdržely

mrazy, věříme, že už v srpnu usazení prostřední 600 tun

těžké sestavy dokáže, že jsme všichni pracovali kvalitně

a přesně.“ S postupem výstavby Trojského mostu se můžete seznámit na www.metrostav.cz v sekci Reference.

Odpovědnost právnických osob začíná u jednotlivců

Ve středu 1. ledna 2012 nabyl účinnosti zákon číslo

418/2011 Sbírky, o trestní odpovědnosti právnických

osob a řízení proti nim. Jak uvádí jeho název, upravuje podmínky trestní odpovědnosti právnických osob,

tresty a ochranná opatření, která jim lze za spáchání

vyjmenovaných trestných činů uložit, a postup v řízení proti právnickým osobám. Doplňuje tak platné

předpisy trestního práva České republiky.

Právnická osoba se může dopustit trestného činu

jak na území naší republiky, tak mimo něj. Z trestní

odpovědnosti je vyloučena České republika a územní

samosprávné celky při výkonu veřejné moci. Toto však

již neplatí pro majetkové účasti těchto osob.

Zákon obsahuje výčet 84 zločinů a přečinů doslovně

převzatých z trestního zákoníku. Patří mezi ně např.:

 trestné činy proti majetku (podvody, podílnictví,

neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči

informací a další)

 trestné činy hospodářské (zkrácení daně, poplatku

i podobné povinné platby, zkreslování údajů o stavu

hospodaření a jmění, sjednání výhody při zadání veřejných zakázek, soutěží a dražeb i pletichy při nich a další)

 trestné činy proti životnímu prostředí (poškození

a ohrožení životního prostředí, poškození lesa, neoprávněné nakládání s odpady a další)

 trestné činy proti pořádku ve věcech veřejných (přijetí

úplatku, podplácení, nepřímé úplatkářství a další)

 jiné zločiny a přečiny v zákoně uvedené.

Právnická osoba může být trestně odpovědná tehdy,

jestliže jejím jménem nebo v jejím zájmu nebo v rámci její

činnosti spáchal protiprávní čin ten, kdo je jejím jménem

nebo za ni oprávněn jednat nebo ji zastupovat, nebo ten,

kdo vykonává u právnické osoby řídicí nebo kontrolní

činnost, nebo i zaměstnanec právnické osoby.

V posledně jmenovaném případě protiprávního jednání zaměstnanců je však další nutnou podmínkou trestní

odpovědnosti právnické osoby průkaz toho, že právnická

osoba, respektive její orgány a vedoucí zaměstnanci zanedbali potřebnou řídicí, organizační a kontrolní činnost

svých podřízených, anebo proto, že neprovedli nezbytná

opatření k zamezení či odvracení následků trestného

činu, nebo proto, že zaměstnanec jednal na podkladě

rozhodnutí, schválení či pokynů orgánů právnické osoby

nebo jejích vedoucích zaměstnanců či zástupců. Trestní

odpovědností právnické osoby není dotčena trestní odpovědnost výše uvedených fyzických osob a naopak.

Mezi trestní sankce, které lze uložit právnickým

osobám za spáchání trestného činu, patří tresty zrušení

právnické osoby, propadnutí majetku, peněžitý trest propadnutí věci či jiné majetkové hodnoty, zákaz činnosti,

zákaz plnění veřejných zakázek, účasti v koncesním

řízení nebo ve veřejné soutěži, zákaz přijímání dotací

a subvencí, uveřejnění rozsudku nebo ochranné opatření

ve formě zabrání věci nebo jiné majetkové hodnoty.

Trestní řízení se vždy vede společně proti právnické

osobě a fyzické osobě, jež se trestného činu dopustila,

pokud jejich trestné činy souvisí. Trestní odpovědnost

právnické a fyzické osoby se vždy posuzuje samostatně.

Trestní odpovědnost právnických osob se tak stala

od počátku letošního roku novou společenskou a podnikatelskou realitou, kterou naše společnost nechce

přehlédnout a podcenit. Vedení Metrostavu proto v reakci na účinnost zákona č. 418/2011 Sbírky posílí oblasti firemní prevence a kontroly ve snaze minimalizovat

možná rizika jeho dopadů na naši společnost.

J UD r. P a v el M ali š, L L .M.

Znalost pozemních staveb z průmyslovky si Ondřej

Fuchs rozšířil na Vysoké škole báňské v Ostravě, kde

vystudoval podzemní stavitelství a geotechniku. Diplomovou práci si domluvil s Metrostavem a na stavbu

metra IV.B, o které psal, po studiu v roce 1996 nastoupil. Působení v naší divizi 1 ukončil jako vedoucí projektů Myšák Gallery a kolektor Vodičkova. V září 2007

se stal výrobně-technickým ředitelem společnosti

Subterra, kterou od 1. června 2008 řídí.

Za pár měsíců to budou čtyři roky, co jste generálním

ředitelem firmy Subterra. Jak se od té doby změnila?

Snažil jsem se zlepšit komunikaci napříč firmou a přenést

osvědčené systémy do jejího řízení. A to se, věřím, podařilo. Subterra se v posledních letech změnila ve vnitřním

uspořádání a došlo v ní i k řadě personálních změn, které

se s odstupem ukázaly jako správné. Minimalizovali jsme

ztrátové projekty a povedlo se nám vzkřísit divizi pozemního stavitelství. Diverzifikovali jsme výrobní program

tak, že jsme schopni rychle reagovat na požadavky trhu,

a pokud zeslábne jeden ze segmentů stavebnictví, které

ovládáme, snažíme se jej nahradit jiným. To se týká jak

podzemních, tak i pozemních staveb, železničního stavitelství, technologií i zahraničních zakázek, které dnes

považujeme za plnohodnotnou část naší pracovní náplně.

Historie firmy však sahá až do roku 1964 a já v ní pracuji

krátce. Moje srovnání tedy vychází pouze z toho, v jakém

stavu jsem společnost Subterra poznal v roce 2007.

Jak se firmě dařilo vloni a který z projektů vás zaujal?

Audit potvrdil, že jsme plánované parametry splnili a dokonce i mírně překročili. Za to chci všechny kolegy pochválit. Co se týče projektů, pro mě jsou důležité všechny,

i ty nejmenší. Proto snad z loňska zmíním jen spolupráci

s Metrostavem na zavádění technologie TBM, jejíž znalost

by měla rozšířit naše možnosti v podzemním stavitelství.

Držíte se v žebříčcích hodnocení v popředí českých

stavebních firem. Myslíte, že se vám to podaří i letos?

Je březen, takže rok 2012 už vidíme v jasných konturách

a zdá se, že dosáhneme obdobných výsledků jako vloni.

Prošli jsme tvrdým výběrovým řízením v Srbsku, kde brzo

začneme pracovat na své první velké samostatné zakázce

– tunelu Bancarevo. Snažíme se rozšířit i naše možnosti

v oblasti bezvýkopových technologií, a proto bychom

chtěli zakoupit první vlastní mikrotunelovací štít. Takže si

myslím, že si svou pozici obhájíme i letos.

Co očekáváte v následujících letech?

Ekonomická krize se od roku 2008 stále prohlubuje,

pokles českého stavebnictví od té doby bych odhadl až

na 25 %. A bude hůř – za poslední dva roky se nejen nevypsaly žádné velké veřejné zakázky, ale ani se nepřipravují.

Zvlášť podzemní a železniční stavitelství je na nich zcela

závislé. Zásobník práce se nám proto snižuje. I když chceme víc působit v zahraničí, hledat práci pro naše lidi je

stále obtížnější. Přitom až polovina z našich 900 zaměstnanců jsou dělníci. Pokud nebudeme teď intenzivně a dobře pracovat a hledat a vyhrávat i drobné zakázky, budou

následná léta velmi krušná. Chceme si udržet stabilitu,

a proto musíme zlepšit kvalitu, flexibilitu i řízení projektů.

Jaké výhody přináší členství ve Skupině Metrostav?

Díky zařazení ve Skupině máme silnější pozici na trhu

a lepší vztah s finančními institucemi, než bychom měli

jako samostatná společnost. Můžeme se také podílet

i na velkých strategických projektech, na které bychom

jinak nedosáhli. Teď třeba v oblasti stavebních technologií

spolupracujeme na přípravě nabídky na dostavbu jaderné

elektrárny Temelín. Spolu s Metrostavem chystáme i změnu sídla naší firmy, která přinese i úspory.

Když se profesně ohlédnete zpět, co vás nejvíc bavilo?

Rád vzpomínám na lidi ze staveb i na ty, které jsem potkal během svého dvouletého působení pro Doprastav

na Slovensku. I teď jsem rád za tým, který mám kolem

sebe a kterému mohu důvěřovat. Firma je totiž o lidech

– peníze si můžete půjčit, stroje koupit, když ale nemáte

dobré spolupracovníky, ničeho nedosáhnete.