Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 05/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2012, Strana 2
Odpovědnost právnických osob začíná u jednotlivců
Ve středu 1. ledna 2012 nabyl účinnosti zákon číslo
418/2011Srky, otrestní odpovědnosti právnických
osob a řízení proti nim. Jak uvádí jeho název, upravu-
je podmínky trestní odpodnosti právnických osob,
tresty a ochranná opatření, která jim lze za spác
vyjmenovaných trestných činů uložit, a postup v ří-
zení proti právnickým osom. Doplňuje tak platné
předpisy trestního práva České republiky.
Právnická osoba se může dopustit trestného činu
jak na území naší republiky, tak mimo něj. Z trest
odpovědnosti je vyloučena České republika a územní
samosprávné celky při výkonu vejné moci. Toto však
již neplatí pro majetkové účasti těchto osob.
Zákon obsahuje výčet 84 zločinů a přinů doslovně
evzatých z trestního zákoníku. Patří mezi ně např.:
trestné činy proti majetku (podvody, podílnictví,
neoprávný přístup k pítačomu systému a nosiči
informací a další)
trestné činy hospodářské (zkrácení daně, poplatku
i podobné povinné platby, zkresloní údajů o stavu
hospodení a j, sjední výhody při zaní vej-
ch zakázek, soutěží adražeb i pletichy při nich a další)
Zlatá cena pro TBM
Česká stavební akademie vyhlásila 28. února vítěze
čtvrho ročníku soutěže Stavební výrobek – technolo-
gie roku 2011. Z 23 hodnocených výrobků a technologií
od 21 firem se do šestice ohodnocené Zlatou cenou
zadil itunelovací razicí stroj (TBM) – zeminový št
(foto č. 1), který do soutěže přihlásila divize 5.
Porota posuzovala a hodnotila technické parametry
auživatelský přínos výrobků a technologií, jejich aplikace,
novost, ekologickou šetrnost, originalitu řešení i ekolo-
gické důsledky všech fází trní. Pracovníci Metrostavu
Zlatou cenu dostali za spolupráci při návrhu a přípra
stroje (foto č. 2), který razí trové tunely metra V.A
zPein do Dejvic. VPraze je tento št od německé fir-
my HerrenknechtAG nasazen poprvé a odborníci zní
spolnosti se podíleli najeho úpravách, aby byl schopen
provést ražby vpredikovaných geologických podmínkách.
Ocenění zaMetrostav převzal jeho výrob-technický ře-
ditel Ing.Ivan Hrdina od Ing.Václava Matše, prezidenta
Svazu podnikatelů vestavebnictví vČR (foto č. 3 vlevo).
Zlaté ceny získala od České stavební akademie itech-
nologie TX Active, která pro výrobu cementu a jeho
kompozitů využívá fotokatazu, cihelný blok s tepelnou
izolací HELUZ FAMILY50 2in1, inovovaná asfaltová ss
VIAPHONE, solární stanice SoVenetec II a zateplova
sysm Baumit TWINNER. Přehled všech oceněch vý-
robků atechnologií roku 2011 najdete nainternetových
stránkách www.stavebnivyrobekroku.cz.
Ing.Ondřeje Fuchse,
genelního ředitele firmy Subterra
Znalost pozemch staveb z průmyslovky si Onej
Fuchs rozšířil naVysoké škole báňské vOstravě, kde
vystudoval podzemní stavitelství a geotechniku. Di-
plomovou práci si domluvil sMetrostavem anastavbu
metra IV.B, okteré psal, postudiu vroce 1996 nastou-
pil. Působení vnaší divizi 1 ukončil jako vedoucí pro-
jektů Mák Gallery akolektor Vodičkova. Vří2007
se stal výrobně-technickým ředitelem společnosti
Subterra, kterou od1. června 2008 řídí.
Zapár měců to budou čti roky, co jste generálním
ředitelem firmy Subterra. Jak se odté doby změnila?
Snažil jsem se zlepšit komunikaci naíč firmou apřenést
osdčené sysmy dojejího říze. Ato se, věřím, poda-
řilo. Subterra se vposledch letech změnila vevnitřm
uspořádání adošlo vní ikřadě personálch zn, kte
se sodstupem ukázaly jako správné. Minimalizovali jsme
ztrátové projekty apovedlo se nám vzkřísit divizi pozem-
ho stavitelství. Diverzifikovali jsme výrobní program
tak, že jsme schopni rychle reagovat napadavky trhu,
apokud zesbne jeden zesegmentů stavebnictví, které
ovdáme, snažíme se jej nahradit jiným. To se týká jak
podzemch, tak i pozemch staveb, železničho sta-
vitelství, technologií izahraničních zakázek, které dnes
považujeme zaplnohodnotnou část naší pracovní náplně.
Historie firmy však sahá až doroku 1964 ajá vní pracuji
krátce. Moje srovnání tedy vychází pouze ztoho, vjakém
stavu jsem společnost Subterra poznal vroce 2007.
Jak se firmě dilo vloni akterý zprojektů vás zaujal?
Audit potvrdil, že jsme pnované parametry splnili ado-
konce imírně překročili. Zato chci všechny kolegy po-
chlit. Co se týče projektů, pro mě jsou důležité všechny,
ity nejmeí. Proto snad zlska zmíním jen spolupráci
sMetrostavem nazavání technologie TBM, jejíž znalost
by měla rozšířit naše možnosti vpodzemním stavitelství.
Držíte se v žeíčch hodnocení v poedí českých
stavebních firem. Myslíte, že se vám to podaří iletos?
Je březen, takže rok 2012 už vidíme vjasch konturách
azdá se, že dosáhneme obdobných výsledků jako vloni.
Prli jsme tvrdým výběrovým řízením vSrbsku, kde brzo
zneme pracovat nasvé první velké samostatné zakázce
– tunelu Bancarevo. Snažíme se rozšířit inaše možnosti
v oblasti bezvýkopových technologií, a proto bychom
chtěli zakoupit první vlastní mikrotunelovací štít. Takže si
myslím, že si svou pozici obhájíme iletos.
Co očekáváte vnásledujích letech?
Ekonomická krize se od roku 2008 stále prohlubuje,
pokles česho stavebnictví odté doby bych odhadl až
na25%. Abude hůř – zaposlední dva roky se nejen nevy-
psaly žádné velké veřejné zakázky, ale ani se nepřipravují.
Zvšť podzemní aželezniční stavitelství je nanich zcela
závislé. Zásobník práce se nám proto snižuje. Ikdyž chce-
me víc působit vzahraní, hledat práci pro naše lidi je
stále obžněí. Přitom až polovina znašich 900 zaměst-
nanců jsou dělníci. Pokud nebudeme teď intenzivně adob-
ře pracovat ahledat avyhrávat idrobné zakázky, budou
sledná léta velmi kr. Chceme si udržet stabilitu,
aproto musíme zlepšit kvalitu, flexibilitu iřízení projektů.
Jaké výhody přináší členství veSkupině Metrostav?
ky zařazení ve Skupině máme silněí pozici na trhu
alepší vztah sfinančními institucemi, než bychom měli
jako samostatná společnost.žeme se také podílet
inavelkých strategických projektech, nakteré bychom
jinak nedosáhli. Teď třeba voblasti stavebch technologií
spolupracujeme napřípravě nadky nadostavbu jader
elektrárny Temen. Spolu sMetrostavem chystáme izmě-
nu sídla naší firmy, která přinese i úspory.
Když se profesně ohlédnete zpět, co vás nejvíc bavilo?
d vzpomínám nalidi ze staveb inaty, které jsem po-
tkal během svého dvouletého působení pro Doprastav
naSlovensku. Iteď jsem rád zatým, který mám kolem
sebe akterému mohu důřovat. Firma je totiž olidech
– peze si můžete půjčit, stroje koupit, když ale nete
dobré spolupracovníky, ničeho nedosáhnete.
strana 2
PME SE
1
Namilimetry přesná skládanka z2000 tun oceli
Zaměstnanci provozu ocelových konstrukcí divize 3 do-
končují v Horních Pernich výrobu mohutných dílců
pro oblouk Trojsho mostu. Některé z nich už naho-
lešovicm předpolí svařují domontážch celků apři-
pravují je kpřesunu nabetonovou mostovku. Natroj-
ském břehu se obdobně činí oceláři zfirmy MCESlaný.
Všichni musí pracovat s milimetrovou přesností, aby
zocelové „stavebnice“ mohl být vespolupráci sdivi-
zí5 pomocí hydrauliky avěží z materlu Pižmo sesta-
ven 200 m dlouhý a20 m vysoký mostní oblouk vážící
es 2000 tun. Preciznost díla všech zúčastněných,
kteří budou pracovat symetricky proti sobě zobou bře-
hů, prověří osazení prostřední, 600 tun těžké sestavy,
která musí oblouk ve všech směrech přesně uzavřít.
Trojský most je sice směrově přímý, ale jeho oblouk
povede nad výškově zakřivenou mostovkou advojice zá-
rodků naholovickém břehu leží nac occa 3 m níž než
jejich protějšek v Troji. Vyprojektovat, vyrobit, sestavit
asvit jednotlivé dílce skdanky mostu proto není vůbec
snadné. Při jejich sestavování totiž hraje roli třeba izkrá-
cení betonové mostovky poedepnutí lan vpolných
ocelových táhlech mostu nebo objemové změny oceli,
vyvolané okolní teplotou či osluněním.
„Pracujeme stolerancí kolem 2 mm akonstrukce ne-
ustále přeměřujeme. Ato iesto, že už proběhla jejich
lenská přejímka,“ říká vedoucí projektu Ing. Jinich
tle, MBA, zdivize 3. „Teď investor kontinlně kontrolu-
je aejímá vyrobené dílce před jejich svařením domon-
tážch celků naedpolí (foto č. 1). Vše probíhá hladce,
prote pracovci divize 5 vespolupráci skolegy z naší
dciné společnosti CCE Praha správnost konstrukcí prů-
běžně ověřují měřením.
Souběžně se sestavováním oblouku svářeči kpodél-
m táhm mostu přivují oka pro připevnění zá.
Bude jich 200 a s táhly musí svírat předem stanove
úhly, aby je závěsy mohly dokonale propojit s 200 oky
naoblouku (foto č. 2). Kvalitu montážch svarů, pro-
ch vevšech mch polohách apod ochranou před
klimatickými podmínkami, ověřuje ultrazvuk. Věina
znich musí být navíc esteticky zpracovaná. Svary totiž
budou přiznané ajejich vzhled odsouhlasuje architekt.
Oceláři, jichž bude namostě pracovat naráz až 40, se
musí přizsobovat ipohybu tesů, železářů abetonářů,
kteří souběžně dokončují betonové konstrukce mostovky.
Práci všech uzavírají natěrači protikorozní ochrany.
Hydraulika přesune svené montážní celky namost
do pozice před zvednutím, až když bude mostovka únos-
ná ajejí táhla předepnutá. „Ito bude rébus, protože každý
její betonový příčník přenese maximální zatížení 50tun,“
ipomíná Ing. tle a uzavírá: „Pravidelně se však
setkáváme se zástupci divizí 4 a5 ise specialisty zcen-
trály Metrostavu nebo projektanty a hleme u všeho
optilní řešení. Iesto, že nás nevno trochu zdržely
mrazy, věříme, že už vsrpnu usazení prostřední 600 tun
žké sestavy dokáže, že jsme všichni pracovali kvalit
apřesně.“ S postupem výstavby Trojského mostu se mů-
žete sezmit na www.metrostav.cz v sekci Reference.
2
1
2
3
trestné činy proti životnímu prostředí (poškození
aohrení životho prostředí, pkození lesa, neopráv-
né nakní s odpady a daí)
trestné činy proti pořádku ve věcech vejných (ijetí
úplatku, podplácení, nepřímé úplatkářství a další)
jiné zločiny a přečiny v zákoně uvedené.
Právnická osoba může být trestně odpovědná tehdy,
jestle jejím jménem nebo v jejím zájmu nebo v rámci je
činnosti spáchal protiprávní čin ten, kdo je jem jménem
nebo za ni oprávn jednat nebo ji zastupovat, nebo ten,
kdo vykonává u právnické osoby řídicí nebo kontrolní
činnost, nebo i zastnanec právnické osoby.
V posledně jmenovam případě protiprávního jedná-
ní zastnanců je však další nutnou podmínkou trest
odpovědnosti právnické osoby pkaz toho, že právnická
osoba, respektive její orgány a vedoucí zaměstnanci za-
nedbali potřebnou řídicí, organizní a kontrolní činnost
svých podřízených, anebo proto, že neprovedli nezbytná
opatření k zamezení či odvracení následků trestného
činu, nebo proto, že zaměstnanec jednal na podkla
rozhodnu, schlení či pokynů orgánů právnické osoby
nebo jejích vedoucích zastnanců či zástupců. Trestní
odpovědností právnické osoby není doena trestní od-
povědnost výše uvedech fyzických osob a naopak.
Mezi trestní sankce, které lze ulit právnickým
osobám za spácní trestho činu, patří tresty zrušení
právnické osoby, propadnutí majetku, pežitý trest pro-
padnutí věci či jiné majetkové hodnoty, zákaz činnosti,
zákaz plnění veřejných zakázek, účasti v koncesním
řízení nebo ve veřejné soutěži, zákaz přijímání dotací
asubven, uveřejnění rozsudku nebo ochranné opatření
ve formě zabrání věci nebo jiné majetkové hodnoty.
Trestní řízení se vždy vede společně proti právnic
osobě a fyzické osobě, jež se trestho činu dopustila,
pokud jejich trestné činy souvi. Trestní odpovědnost
právnické a fyzické osoby se vždy posuzuje samostatně.
Trestní odpodnost právnických osob se tak stala
od pátku letošního roku novou společenskou a pod-
nikatelskou realitou, kterou naše společnost nechce
ehdnout a podcenit. Vedení Metrostavu proto vre-
akci na účinnost zákona č. 418/2011 Sbírky polí ob-
lasti firemní prevence a kontroly ve snaze minimalizovat
možná rizika jeho dopadů na naši společnost.
JUDr.Pavel Mališ, LL.M.
Metrostav Metrostav 05/2012, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 05/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 05/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 05/2012, Strana 4
Metrostav Metrostav 05/2012, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 05/2012, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 05/2012, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 05/2012, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (471 ms)

Rendering Strana 3 (103837): (0/1) (462 ms)

Rendering Strana 2 (103835): (0/1) (515 ms)

Rendering Strana 1 (103833): (0/1) (513 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3063/vth120455-1.jpg (3x)

 i3063/vth120457-1.jpg (3x)

 i3063/bg103835.svg

 i3063/vth120459-1.jpg (3x)

 i3063/vth120461-1.jpg