strana 2

Nejen bezpečná díla

Stavby, které zvítězily v rámci motivačního programu

Bezpečné pracoviště (všechny oceněné jsou uvedené

na straně 4), patří mezi i jinak zajímavé projekty Metrostavu. Je to třeba klíčová dopravní tepna, nemocnice

či rozsáhlý komplex administrativních budov.

Přestavba jednoho z pavilonů areálu Fakultní nemocnice Motol se loni týkala budovy H (foto č. 1). Tým divize 3

pracoval na rekonstrukci loděnice ASC Dukla na Císařské

louce u Vltavy (foto č. 2). Na pražské Palmovce si zase

nelze nevšimnout rozestavěného komplexu Palmovka

Open Park (foto č. 3). Mezi významné dopravní stavby

patří modernizace dálnice D1 v úseku mezi 48. a 56. km

(foto č. 4) a rekonstrukce železniční stanice Čelákovice

(foto č. 5), o kterou se zasloužil tým divize 5. Bezpečným

pracovištěm pro rok 2017 byly vybrány také projekty bytových domů – mezi nimi například projekt Rajský vrch,

II. etapa (foto č. 6) na severovýchodě Prahy.

PTÁME SE

LINIE TEORETICKÉHO

VÝRUBU

vedoucího legislativně-právního útvaru

TROUBA VRCHLÍKU

SPOJUJÍCÍ NOSNÍK

VÝRUB I

LEVÝ TUNEL

VÝRUB III

KOLEJ I

VÝRUB II

PRAVÝ TUNEL

POČÁTEČNÍ LINIE

STŘÍKANÉHO

BETONU

KOLEJ II

MIN. 90 STUPŇŮ

Doktor práva a magistr oboru Czech Business Law

in the European Union Pavel Mališ zná Metrostav už

27 let. Sedmnáct let řídí jeho legislativně-právní útvar

a letos získal prestižní Cenu generálního ředitele.

David Kalců, foto archiv staveb a Metrostavu

Experti BeMo Tunnelling jsou žádáni také v USA

1

2

Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) poskytuje know-how na několika projektech v zámoří. Spolupracuje

třeba při ražbě tunelu Plymouth v americkém Silver

Spring a pomáhá stavět podzemní výhybnu v Los Angeles, kde se bude také podílet na rozšíření metra.

Ve státu Maryland vzniká 16 kilometrů dlouhá lehká

železnice na způsob tramvaje, takzvaná fialová linka, která

bude ve městě Silver Spring vedena dvoukolejným tunelem Plymouth. Na projektu, jehož investorem je Purple

Line Transit Constructors, budou od začátku května 2018

po dobu sedmi měsíců během ražby kaloty pracovat coby

stavbyvedoucí dva zaměstnanci firmy BeMo.

Práce to nebudou jednoduché, protože v místě ražby

310 metrů dlouhého tunelu se počítá s relativně méně

soudržným geologickým podložím. V průběhu razicích

prací na opěří a dnu ale dělníci nejspíše narazí i na pevnější skálu a bude nutné přistoupit k trhacím pracím. Lidé

z BeMo by se během ražby plymouthského tunelu měli

podílet také na zhotovení jeho stříkaného vnitřního pláště.

které slouží k zajištění stability nadloží. Akce trvala několik týdnů a na místě pomáhal inženýr z BeMo. Při tomto

projektu se používají také stroje společnosti BeMo a sdružení Skanska – Traylor JV si od ní zapůjčilo dva stříkací

manipulátory Potenza a rovněž i tunelový bagr ITC 312.

Odborníci z BeMo jsou žádáni i ke spolupráci na projektu rozšíření metra v Los Angeles – Westside – etapa 1.

Práce mají začít v říjnu 2019 a mělo by jít o zhotovení asi

25 propojek mezi tubusy metra raženými metodou TBM.

Firma BeMo v zámoří spolupracuje na dalších projektech. Je to třeba Chinatown Station – jedna ze tří stanic

na nově budované části podzemní dráhy v San Francisku,

kaverna v marylandské Bethesdě či projekt Quarters

v kanadském Edmontonu, kde vznikají dva asi 400 metrů

dlouhé souběžné jednokolejné tunely. O těchto projektech

více v dalších číslech novin. Zdař bůh!

Norbert Fügenschuh, Robert Dostál

V jámě mezi Broadway Street a Spring Street

Zajímavé práce probíhají od poloviny dubna v centru

městské zástavby Los Angeles na projektu Regional

Connector (řez). Vzniká tu podzemní křížení kolejí v délce

100 metrů a od startovací stavební jámy mezi Broadway

Street a Spring Street stavbaři rozšiřují tunelové roury,

které byly vyraženy za pomocí metody TBM.

Na konci února dělníci od stěny startovací stavební

jámy zhotovili takzvané mikropilotové deštníky (foto),

3

Odborné příspěvky z Programové konference

Součástí TEK 2018 byly také dva příspěvky oblastních

ředitelů a tři další o nosných technologiích Metrostavu.

4

5

6

Metrostav_08_2018.indd 2

JUDr. Pavla Mališe, LL.M.,

Rozvoj oblastních zastoupení

Ředitel zastoupení divize 8 pro Ústecký kraj Ing. Roman

Vildner, MBA, představil ve svém projevu mimo jiné vizi,

se kterou chce Metrostav v oblasti zastupovat – stát se

významnou regionální firmou a být ostatním dobrým

partnerem s místním zázemím a vlastními kapacitami.

Zmínil také projekty, na nichž zastoupení pracuje. „Jsem

rád za důvěru, kterou jsem dostal od vedení divize i za určitou nezávislost, jež k ní patří. A kolegům z oblasti bych

chtěl vzkázat: Jste úžasný tým, dobře se mi s vámi spolupracuje a díky za rok 2017!“

Ing. Martin Stašek, ředitel oblastního zastoupení

divize 6 pro Jihočeský kraj, vede kolektiv se třemi projektovými týmy, tedy zhruba poloviční, než má Ing. Vildner.

Stejně jako on ale spojil obchodníky s výrobou a podporuje univerzální zastupitelnost svých lidí. Příležitosti

v regionu mu nabízí přítomnost silných investorů.

Nabídky pro všechny divize

Ing. Zdeněk Mička (foto), oblastní ředitel Jihomoravského regionu, promluvil o svém zastoupení jako celku, ale

věnoval se především středisku plynovodů, které vzniklo

v roce 2005 odkoupením menší plynařské firmy. Dnes

má 36 zaměstnanců z toho 25 dělníků a vyhovuje požadavkům investorů, jež s ohledem na zajištění kvality

díla vyžadují po dodavateli, aby práce prováděl vlastními

kapacitami. Pro Skupinu Metrostav je dnes středisko

po celé republice schopné provádět veškeré vysokotlaké

plynovody a bezvýkopové technologie metodou Relining.

Regionálně zajišťuje činnosti na nízko- i středotlakových

plynovodech, vodovodech a tlakových kanalizacích. K to-

mu všemu mají jeho pracovníci oprávnění i certifikáty, a to

včetně těch nejvyšších.

Ing. Vladimír Pánek promluvil o provozu železobetonových konstrukcí divize 6, který řídí. Má 89 technicko-hospodářských pracovníků, 75 dělníků a zahrnuje armozávod, tesárnu a půjčovnu bednění a lešení. Kvůli snaze

investorů dělit zakázky na menší celky pracuje víc pro

externí firmy než dovnitř Skupiny. Ovládá všechny betonářské technologie od bílé vany přes permacrete beton či

betonáže rozsáhlých nedilatovaných objektů až po předpínané stropy a hlazené podlahy. Velkým úspěchem je

průnik provozu na Slovensko, kde v Bratislavě začne budovat Twin City – autobusové nádraží, na něž spotřebuje

třeba 94 000 m³ betonu a 13,5 tisíce tun výztuže.

Po představení provozu ocelových konstrukcí divize 3

(OK) nastínil jeho vedoucí Ing. Jiří Vích i cíl, kterého chce

dosáhnout – být předním dodavatelem pro velké EPC

kontraktory. Provoz OK se totiž flexibilně přizpůsobuje

aktuálně nabízeným příležitostem a nabídku složitých

ocelových konstrukcí pro dopravu a průmysl rozšiřuje

také o energetiku. Úspěšným příkladem je zakázka na odsíření elektrárny Mělník, kterou právě provádí.

Co vám v poslední době zabíralo profesně nejvíc času?

Asi řešení významných sporů včetně soudních a nastavení firemních pravidel na ochranu osobních údajů podle

nařízení EU známého pod zkratkou GDPR. K tomu stále

hledám čas na běžnou práci. Vloni jsem se třeba osobně

zúčastnil hlavního líčení v kauze chrudimského hotelu

Bohemia. Trvalo šest týdnů a znamenalo velký výpadek

v každodenních činnostech, který se špatně doháněl.

V téhle kauze byl Metrostav úspěšný…

U soudu prvního stupně byl zproštěn viny, což pro nás

byla velmi pozitivní zpráva a vyvážila část úsilí, které jsem

případu věnoval. Zastupoval jsem při něm celou firmu

a musel jsem se vypořádat i s pocity, které přináší pozice

obžalovaného. I když znám soudní prostředí dobře, byla to

velmi zajímavá zkušenost a nebyla nijak příjemná. Kauza

sice u první instance dopadla dobře, ale státní zástupce

se odvolal, odvolací soud rozsudek bez projednání zrušil

a případ vrátil k soudu prvního stupně, aby doplnil důkazy.

Takže se vše vrací znovu na začátek.

Co považujete za největší úspěch vašeho útvaru?

Nechci vypíchnout jen jeden. Jsem rád, že celý útvar dobře funguje. Je pro mě důležité, že kolegové plní poměrně

náročné úkoly, komunikují napříč společností a s jejich

prací vládne spokojenost. Z reakcí druhé strany navíc

cítím, že jsme i oblíbení, což u právníků nebývá běžné.

Jak vnímáte nařízení EU o ochraně osobních údajů?

Nastavení systému pro celou firmu je velký úkol, který

jsme začali řešit už vloni. Je ale potřeba říci, že již deset let

pracujeme s českým zákonem o ochraně osobních údajů

a v mnohém budeme moci na zkušenosti s ním navázat.

Myslím si, že se kolem GDPR vytvořila zbytečně velká

bublina vyvolaná některými právními či poradenskými

kancelářemi. My jsme společnost stavební, takže nejsme

cílová skupina GDPR, která by mohla mít s osobními

údaji potíže. Máme jich minimum, a to ještě jen takové, jež

ukládá zákon. Vzniknou nám sice nové povinnosti k subjektům osobních údajů, data budeme muset více chránit

i zdůvodňovat, která shromažďujeme a proč, ale zároveň

zvládneme pracovat s jejich menším množstvím. Práce

se nám tím i trochu odlehčí a naučíme se zamykat skříně.

Co pro vás znamená Cena generálního ředitele?

Je to pro mě velké vyznamenání, velká pocta a nesmírně

si ho vážím. Není ale jen o mně, jako o Mališovi, ale o celé

naší právní službě a o tom, jak ji generální ředitel a vedení

společnosti vnímají. Má i další rozměr – je to poprvé, co

toto ocenění obdržel někdo, kdo není stavbař. Je proto

motivační i pro další firemní nestavební profese.

Jaké velké úkoly vás teď čekají?

Dokončení systému GDPR a jeho ostrý start. Projekt jím

totiž nekončí, ale vlastně začíná. Musíme se s ním naučit

pracovat, sbírat a vyhodnocovat zkušenosti či podněty

a nastavení systému případně korigovat. Vedle toho řeším

několik kauz, což mne nesmírně baví, a věřím, že je dořeším ke spokojenosti společnosti i mé. Moji práci ale netvoří jen velké úkoly či kauzy. Je mnoho dalších činností,

třeba operativní práce a každodenní komunikace ve firmě,

které jsou sice běžnou, ale velmi významnou součástí

všech pracovních dní. Musejí se udělat, a i ty dělám rád.

Stále vidíme, že se usmíváte. Jste optimista?

Chtěl bych být. Věřím, že se Metrostavu bude v budoucnu

dařit a že se nám podaří zcela zlikvidovat všechna trestněprávní rizika, která mu – z mého pohledu neoprávněně –

hrozí. Také doufám, že v něm budou stále pracovat takoví

srdcaři jako já. Mám Metrostav moc rád. Hodně mi dal,

něco mi i vzal – hlavně čas pro rodinu a zdraví – ale stále

se těším na práci i na to, že mohu denně spolupracovat se

spoustou příjemných lidí. A za to si zaslouží poděkování

také moje žena, která mi moc pomáhá. Bez ní by se mi

práce tolik nedařila a nebyl bych tak spojený, jak jsem.

15.05.18 13:19