strana 2
Nejen bezpečná díla
Stavby, které zvítězily v rámci motivačního programu
Bezpečné pracoviště (všechny oceněné jsou uvedené
na straně 4), patří mezi i jinak zajímavé projekty Metrostavu. Je to třeba klíčová dopravní tepna, nemocnice
či rozsáhlý komplex administrativních budov.
Přestavba jednoho z pavilonů areálu Fakultní nemocnice Motol se loni týkala budovy H (foto č. 1). Tým divize 3
pracoval na rekonstrukci loděnice ASC Dukla na Císařské
louce u Vltavy (foto č. 2). Na pražské Palmovce si zase
nelze nevšimnout rozestavěného komplexu Palmovka
Open Park (foto č. 3). Mezi významné dopravní stavby
patří modernizace dálnice D1 v úseku mezi 48. a 56. km
(foto č. 4) a rekonstrukce železniční stanice Čelákovice
(foto č. 5), o kterou se zasloužil tým divize 5. Bezpečným
pracovištěm pro rok 2017 byly vybrány také projekty bytových domů – mezi nimi například projekt Rajský vrch,
II. etapa (foto č. 6) na severovýchodě Prahy.
PTÁME SE
LINIE TEORETICKÉHO
VÝRUBU
vedoucího legislativně-právního útvaru
TROUBA VRCHLÍKU
SPOJUJÍCÍ NOSNÍK
VÝRUB I
LEVÝ TUNEL
VÝRUB III
KOLEJ I
VÝRUB II
PRAVÝ TUNEL
POČÁTEČNÍ LINIE
STŘÍKANÉHO
BETONU
KOLEJ II
MIN. 90 STUPŇŮ
Doktor práva a magistr oboru Czech Business Law
in the European Union Pavel Mališ zná Metrostav už
27 let. Sedmnáct let řídí jeho legislativně-právní útvar
a letos získal prestižní Cenu generálního ředitele.
David Kalců, foto archiv staveb a Metrostavu
Experti BeMo Tunnelling jsou žádáni také v USA
1
2
Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) poskytuje know-how na několika projektech v zámoří. Spolupracuje
třeba při ražbě tunelu Plymouth v americkém Silver
Spring a pomáhá stavět podzemní výhybnu v Los Angeles, kde se bude také podílet na rozšíření metra.
Ve státu Maryland vzniká 16 kilometrů dlouhá lehká
železnice na způsob tramvaje, takzvaná fialová linka, která
bude ve městě Silver Spring vedena dvoukolejným tunelem Plymouth. Na projektu, jehož investorem je Purple
Line Transit Constructors, budou od začátku května 2018
po dobu sedmi měsíců během ražby kaloty pracovat coby
stavbyvedoucí dva zaměstnanci firmy BeMo.
Práce to nebudou jednoduché, protože v místě ražby
310 metrů dlouhého tunelu se počítá s relativně méně
soudržným geologickým podložím. V průběhu razicích
prací na opěří a dnu ale dělníci nejspíše narazí i na pevnější skálu a bude nutné přistoupit k trhacím pracím. Lidé
z BeMo by se během ražby plymouthského tunelu měli
podílet také na zhotovení jeho stříkaného vnitřního pláště.
které slouží k zajištění stability nadloží. Akce trvala několik týdnů a na místě pomáhal inženýr z BeMo. Při tomto
projektu se používají také stroje společnosti BeMo a sdružení Skanska – Traylor JV si od ní zapůjčilo dva stříkací
manipulátory Potenza a rovněž i tunelový bagr ITC 312.
Odborníci z BeMo jsou žádáni i ke spolupráci na projektu rozšíření metra v Los Angeles – Westside – etapa 1.
Práce mají začít v říjnu 2019 a mělo by jít o zhotovení asi
25 propojek mezi tubusy metra raženými metodou TBM.
Firma BeMo v zámoří spolupracuje na dalších projektech. Je to třeba Chinatown Station – jedna ze tří stanic
na nově budované části podzemní dráhy v San Francisku,
kaverna v marylandské Bethesdě či projekt Quarters
v kanadském Edmontonu, kde vznikají dva asi 400 metrů
dlouhé souběžné jednokolejné tunely. O těchto projektech
více v dalších číslech novin. Zdař bůh!
Norbert Fügenschuh, Robert Dostál
V jámě mezi Broadway Street a Spring Street
Zajímavé práce probíhají od poloviny dubna v centru
městské zástavby Los Angeles na projektu Regional
Connector (řez). Vzniká tu podzemní křížení kolejí v délce
100 metrů a od startovací stavební jámy mezi Broadway
Street a Spring Street stavbaři rozšiřují tunelové roury,
které byly vyraženy za pomocí metody TBM.
Na konci února dělníci od stěny startovací stavební
jámy zhotovili takzvané mikropilotové deštníky (foto),
3
Odborné příspěvky z Programové konference
Součástí TEK 2018 byly také dva příspěvky oblastních
ředitelů a tři další o nosných technologiích Metrostavu.
4
5
6
Metrostav_08_2018.indd 2
JUDr. Pavla Mališe, LL.M.,
Rozvoj oblastních zastoupení
Ředitel zastoupení divize 8 pro Ústecký kraj Ing. Roman
Vildner, MBA, představil ve svém projevu mimo jiné vizi,
se kterou chce Metrostav v oblasti zastupovat – stát se
významnou regionální firmou a být ostatním dobrým
partnerem s místním zázemím a vlastními kapacitami.
Zmínil také projekty, na nichž zastoupení pracuje. „Jsem
rád za důvěru, kterou jsem dostal od vedení divize i za určitou nezávislost, jež k ní patří. A kolegům z oblasti bych
chtěl vzkázat: Jste úžasný tým, dobře se mi s vámi spolupracuje a díky za rok 2017!“
Ing. Martin Stašek, ředitel oblastního zastoupení
divize 6 pro Jihočeský kraj, vede kolektiv se třemi projektovými týmy, tedy zhruba poloviční, než má Ing. Vildner.
Stejně jako on ale spojil obchodníky s výrobou a podporuje univerzální zastupitelnost svých lidí. Příležitosti
v regionu mu nabízí přítomnost silných investorů.
Nabídky pro všechny divize
Ing. Zdeněk Mička (foto), oblastní ředitel Jihomoravského regionu, promluvil o svém zastoupení jako celku, ale
věnoval se především středisku plynovodů, které vzniklo
v roce 2005 odkoupením menší plynařské firmy. Dnes
má 36 zaměstnanců z toho 25 dělníků a vyhovuje požadavkům investorů, jež s ohledem na zajištění kvality
díla vyžadují po dodavateli, aby práce prováděl vlastními
kapacitami. Pro Skupinu Metrostav je dnes středisko
po celé republice schopné provádět veškeré vysokotlaké
plynovody a bezvýkopové technologie metodou Relining.
Regionálně zajišťuje činnosti na nízko- i středotlakových
plynovodech, vodovodech a tlakových kanalizacích. K to-
mu všemu mají jeho pracovníci oprávnění i certifikáty, a to
včetně těch nejvyšších.
Ing. Vladimír Pánek promluvil o provozu železobetonových konstrukcí divize 6, který řídí. Má 89 technicko-hospodářských pracovníků, 75 dělníků a zahrnuje armozávod, tesárnu a půjčovnu bednění a lešení. Kvůli snaze
investorů dělit zakázky na menší celky pracuje víc pro
externí firmy než dovnitř Skupiny. Ovládá všechny betonářské technologie od bílé vany přes permacrete beton či
betonáže rozsáhlých nedilatovaných objektů až po předpínané stropy a hlazené podlahy. Velkým úspěchem je
průnik provozu na Slovensko, kde v Bratislavě začne budovat Twin City – autobusové nádraží, na něž spotřebuje
třeba 94 000 m³ betonu a 13,5 tisíce tun výztuže.
Po představení provozu ocelových konstrukcí divize 3
(OK) nastínil jeho vedoucí Ing. Jiří Vích i cíl, kterého chce
dosáhnout – být předním dodavatelem pro velké EPC
kontraktory. Provoz OK se totiž flexibilně přizpůsobuje
aktuálně nabízeným příležitostem a nabídku složitých
ocelových konstrukcí pro dopravu a průmysl rozšiřuje
také o energetiku. Úspěšným příkladem je zakázka na odsíření elektrárny Mělník, kterou právě provádí.
Co vám v poslední době zabíralo profesně nejvíc času?
Asi řešení významných sporů včetně soudních a nastavení firemních pravidel na ochranu osobních údajů podle
nařízení EU známého pod zkratkou GDPR. K tomu stále
hledám čas na běžnou práci. Vloni jsem se třeba osobně
zúčastnil hlavního líčení v kauze chrudimského hotelu
Bohemia. Trvalo šest týdnů a znamenalo velký výpadek
v každodenních činnostech, který se špatně doháněl.
V téhle kauze byl Metrostav úspěšný…
U soudu prvního stupně byl zproštěn viny, což pro nás
byla velmi pozitivní zpráva a vyvážila část úsilí, které jsem
případu věnoval. Zastupoval jsem při něm celou firmu
a musel jsem se vypořádat i s pocity, které přináší pozice
obžalovaného. I když znám soudní prostředí dobře, byla to
velmi zajímavá zkušenost a nebyla nijak příjemná. Kauza
sice u první instance dopadla dobře, ale státní zástupce
se odvolal, odvolací soud rozsudek bez projednání zrušil
a případ vrátil k soudu prvního stupně, aby doplnil důkazy.
Takže se vše vrací znovu na začátek.
Co považujete za největší úspěch vašeho útvaru?
Nechci vypíchnout jen jeden. Jsem rád, že celý útvar dobře funguje. Je pro mě důležité, že kolegové plní poměrně
náročné úkoly, komunikují napříč společností a s jejich
prací vládne spokojenost. Z reakcí druhé strany navíc
cítím, že jsme i oblíbení, což u právníků nebývá běžné.
Jak vnímáte nařízení EU o ochraně osobních údajů?
Nastavení systému pro celou firmu je velký úkol, který
jsme začali řešit už vloni. Je ale potřeba říci, že již deset let
pracujeme s českým zákonem o ochraně osobních údajů
a v mnohém budeme moci na zkušenosti s ním navázat.
Myslím si, že se kolem GDPR vytvořila zbytečně velká
bublina vyvolaná některými právními či poradenskými
kancelářemi. My jsme společnost stavební, takže nejsme
cílová skupina GDPR, která by mohla mít s osobními
údaji potíže. Máme jich minimum, a to ještě jen takové, jež
ukládá zákon. Vzniknou nám sice nové povinnosti k subjektům osobních údajů, data budeme muset více chránit
i zdůvodňovat, která shromažďujeme a proč, ale zároveň
zvládneme pracovat s jejich menším množstvím. Práce
se nám tím i trochu odlehčí a naučíme se zamykat skříně.
Co pro vás znamená Cena generálního ředitele?
Je to pro mě velké vyznamenání, velká pocta a nesmírně
si ho vážím. Není ale jen o mně, jako o Mališovi, ale o celé
naší právní službě a o tom, jak ji generální ředitel a vedení
společnosti vnímají. Má i další rozměr – je to poprvé, co
toto ocenění obdržel někdo, kdo není stavbař. Je proto
motivační i pro další firemní nestavební profese.
Jaké velké úkoly vás teď čekají?
Dokončení systému GDPR a jeho ostrý start. Projekt jím
totiž nekončí, ale vlastně začíná. Musíme se s ním naučit
pracovat, sbírat a vyhodnocovat zkušenosti či podněty
a nastavení systému případně korigovat. Vedle toho řeším
několik kauz, což mne nesmírně baví, a věřím, že je dořeším ke spokojenosti společnosti i mé. Moji práci ale netvoří jen velké úkoly či kauzy. Je mnoho dalších činností,
třeba operativní práce a každodenní komunikace ve firmě,
které jsou sice běžnou, ale velmi významnou součástí
všech pracovních dní. Musejí se udělat, a i ty dělám rád.
Stále vidíme, že se usmíváte. Jste optimista?
Chtěl bych být. Věřím, že se Metrostavu bude v budoucnu
dařit a že se nám podaří zcela zlikvidovat všechna trestněprávní rizika, která mu – z mého pohledu neoprávněně –
hrozí. Také doufám, že v něm budou stále pracovat takoví
srdcaři jako já. Mám Metrostav moc rád. Hodně mi dal,
něco mi i vzal – hlavně čas pro rodinu a zdraví – ale stále
se těším na práci i na to, že mohu denně spolupracovat se
spoustou příjemných lidí. A za to si zaslouží poděkování
také moje žena, která mi moc pomáhá. Bez ní by se mi
práce tolik nedařila a nebyl bych tak spojený, jak jsem.
15.05.18 13:19