strana 3

Reprezentativní prostory pro luxusní auta

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

1 Komín o výšce 34 metrů slouží k odvodu

spalin od jednotlivých kotlů

2 Tlumič hluku pro najížděcí potrubí kotle

2

4

3 Čtyři kotle BOSCH dohromady

o tepelném výkonu 134 MW/h

4 Odplyňovač napájecí nádrže pro snížení

obsahu kyslíku a oxidu uhličitého ve vodě

5 Kouřovod, ve kterém je umístěn tlumič

hluku

3

5

Divize 3 buduje ekologicky šetrnou kotelnu

V areálu Teplárny Trmice na severu Čech začala výstavba nové plynové kotelny. Záměrem projektu je

snížení emisí a zlepšení životního prostředí v regionu.

Tým divize 3 zde osadí technologii, která je u parních

kotlů daného výkonu v České republice použita poprvé.

„Půjde o čtyři žárotrubné parní kotle s přehřívákem

páry a integrovaným spalinovým výměníkem na ohřev

napájecí vody (3D model),“ objasňuje vedoucí projektu

Ing. Jan Zacharda z divize 3. „Kotle budou osazeny nízkoemisními hořáky, přičemž extrémně nízkých emisních

limitů dosáhnou pomocí recirkulace spalin,“ dodává.

Podle závěrů detailní rozptylové studie ovlivňuje Teplárna Trmice kvalitu ovzduší hlavně dvěma znečišťujícími

látkami – oxidem siřičitým a oxidem dusičitým. Spuštěním nových kotlů by se emise nejen jich měly citelně

snížit. Kotelna umístěná do objektu původního skladu

vykryje i zvýšený odběr páry, jenž v různých obdobích

převyšuje kapacitu ostatních provozovaných kotlů.

Náročný přesun stotunových kotlů

Práce v areálu trmické teplárny započaly v polovině

března. „Právě připravujeme založení potrubního mostu

pro plyn a objekt vzduchotechniky a probíhají přípravné

práce zásypu kolektoru a následné vrtání pilot,“ informuje ze stavby inženýr Jan Zacharda s tím, že hotovy jsou

demoliční a zemní práce uvnitř objektu. Bylo také nutné

upravit základovou spáru pro zlepšení únosnosti celé

spodní stavby. Areál Teplárny Trmice se totiž nachází nad

bývalými důlními štolami. Proto většina technologie je

založena na pilotách nebo mikropilotách.

Technici divize 3 na stavbě koordinují a řídí velké

množství subdodavatelských firem. Ze Skupiny Metrostav

bude ale v teplárně vlastními silami pracovat na výztužích

armozávod divize 6, která dodá také bednění.

S ohledem na velikost kotelny jsou technici limitování

prostorem původního objektu. „Pro nastěhování veškerého vybavení nám třeba budou muset stačit jen tři montážní otvory,“ říká Ing. Zacharda. Vyzdvihuje nejsložitější

fáze stavby: „Čtyři kotle BOSCH, každý o váze 100 tun

včetně vybavení, dopraví zhruba 12 kamionů. Napájecí nádrž o hmotnosti 15 tun bude nutné přesunovat ve výšce tři

metry. K tomu po nastěhování kotlů zbude jen 1,5 měsíce

na celkové propojení potrubních tras a elektroinstalace.“

Hotovo by mělo být na konci ledna 2019.

1

Málo prostoru a nad hlavou vrtulníky

Stejně jako u většiny staveb prováděných v Praze se také

v Košířích řešil problém s nedostatkem prostoru pro zařízení staveniště. Pozemky investora, na nichž se stavělo,

jsou přístupné z ulice Weberova a leží mezi hřbitovem,

Nemocnicí Na Homolce, základní školou a sídlištěm Homolka. Ing. Andrlík připomíná, že se například během

stavby muselo zesílit poziční osvětlení. V těsné blízkosti

autosalonu se totiž nachází několik heliportů a těsně nad

jeřábem prolétaly při přistávání vrtulníky.

Stavbaři Metrostavu začali na projektu autosalonu

v Košířích pracovat v květnu loňského roku, stavbu dokončili letos v dubnu. Autorizovaný prodejce vozů Jaguar

a Land Rover, Autosalon Dajbych na svých webových

stránkách uvádí, že je hrdým partnerem Správy Pražského hradu a jeho vozy využívá také obsluha prezidentského

zámku a obory v Lánech.

Blanka Růžičková, foto Petr Adámek

2

je číslo, které prozrazuje termín, kdy bude letos v květnu den

otevřených dveří na rekonstrukci historické budovy Národního

muzea v Praze. Více informací najdete na www.metrostav.cz.

Z historie Teplárny Trmice

Původně jako elektrárna byla dostavěna a uvedena

do provozu v roce 1916 a to z důvodu nedostatku

elektrického výkonu v oblasti severních Čech.

Vybudovala ji akciová společnost Nordböhmische

Elektrizitätswerke (NEW) se sídlem v Děčíně-Podmoklech. Teprve až od roku 1976 přešla trmická

elektrárna na provoz, jehož prvořadým úkolem je

zabezpečování výroby tepla. V současné době je

v Teplárně Trmice instalováno šest kotlů o celkovém

výkonu 469,2 MWt a šest turbogenerátorů, které slouží

na výrobu elektrické energie o výkonu 89 MWe.

podlaží zvýšeny. V suterénu křídla do Mikulandské ulice

zůstanou zachovány historické sklepy.

Za pomoci ocelových bárek

Stavbu, jejímž investorem je UMPRUM a architektem její

projektový ateliér, provádí samostatně divize 1. Ze Skupiny Metrostav na ní bude vlastními silami pracovat Zakládání staveb, jednání o ostatních dodávkách se teprve rozběhnou. Dělníci rozebírají střechu a odlehčují konstrukce

zachovávaných křídel od povlakových krytin a rozvodů

ústředního topení. Rozběhly se i práce na demolicích

dvou kompletně odstraňovaných křídel (jižní a severní).

To nejsložitější teprve přijde... „Musíme totiž zajistit

nosné konstrukce nynější budovy pomocí ocelových

bárek na mikropilotách,“ vysvětluje blíže postup vedoucí

projektu Petr Kopička. „Na nich budou tyto konstrukce

vyneseny po dobu provádění zemních prací a budovaní

suterénů ze železobetonu,“ dodává.

Další komplikace na stavbě představuje poloha budovy v centru města. Zásobování místa bude velmi omezené, do fasády totiž nelze zasahovat a bude nutné využít jen

průjezd o maximální šířce 2,4 metru. Proto veškeré větší

předměty na stavbu dopraví jeřáb.

„Kromě již zmíněného podchycování stávajících konstrukcí nás ještě čeká budování předpínaných konstrukcí,

s nimiž se nesetkáváme na každé stavbě. A zajímavá bude

určitě spolupráce s vysokou školou při vybavování jejích

nových dílen a specializovaných pracovišť pro design,

grafiku, keramiku, porcelán, fotografii a film,“ uzavírá Petr

Kopička s tím, že hotovo by mělo v září 2019.

David Kalců, foto archiv stavby

Metrostav_08_2018.indd 3

Obklady přímo pro Jaguar a Land Rover

Vysoké nároky na dodržování smluvních podmínek mezi

výrobci a prodejci automobilů výše uvedených značek

ovlivnily prováděné úpravy i stavební práce. „Byly tam

striktní konstrukční, materiálové, funkční i provozní požadavky. Například přesně daný materiál pro dlažby a obklady přímo vyráběný pro automobilky Jaguar a Land Rover,

detail bezrámového osazení výkladních oken anebo přesně určený zahraniční dodavatel interiérů, se kterým jsme

museli spolupracovat,“ vysvětluje za tým divize 9 vedoucí

projektu Josef Majer.

Dodávky Metrostavu se téměř ideálním způsobem

podařilo sladit i s přímými dodavateli investora. „Také

s ním se nám spolupracovalo velmi dobře,“ doplňuje stavbyvedoucí Ing. Dalibor Andrlík. „Po stavbě se pohyboval

pravidelně, měl výborný přehled, rozhodoval se rychle

a byl si vědom hodnoty práce i dodávek. Podařilo se nám

vytvořit korektní tým, který měl společný cíl, a to provést

dílo v co nejkratším čase a v co nejvyšší kvalitě,“ říká.

David Kalců, 3D model archiv stavby

V Praze vzniká prestižní centrum pro UMPRUM

V Mikulandské ulici se nedávno objevilo oplocení Metrostavu a je slyšet stavební ruch. Divize 1 zde totiž

započala rekonstrukci a přestavbu novorenesanční budovy, kde jedna z nejstarších tuzemských uměleckých

škol získá nové dílny, které jí chybějí 25 let.

Vysoká škola uměleckoprůmyslová (UMPRUM) sídlí

v hlavní budově na náměstí Jana Palacha v Praze 1, ale

pro zajištění svého chodu a plánovaný rozvoj nutně potřebuje další prostory. Budova v Mikulandské ulici bude jejím

technologickým a dílenským zázemím. Jeho charakter by

měl odpovídat trendům, které jsou srovnatelné s prestižními zahraničními školami, jako jsou například Royal

College of Art a Central Saint Martins v Londýně, ECAL

v Lausanne či Konstfack ve Stockholmu.

Z pohledu kolemjdoucího dozná Mikulandská ulice

(foto) minimálních změn, přestavba totiž respektuje historické trakty. V čtyřpatrovém domě s vnitřním dvorem

budou ale doplněna dvě podzemní podlaží. Pětipatrová

dvorní vestavba a západní trakt by měly být navíc o jedno

Divize 9 dokončila projekt úpravy a dostavby autosalonu v Praze-Košířích (foto č. 1). Původní objekt

z roku 1994, který prošel první rekonstrukcí před šesti

lety, rozšiřovala o další novou část tak, aby investor,

který zde nabízí automobily značky Land Rover a Jaguar, získal větší plochu pro vystavované modely.

V patře existujícího objektu se dále přistavoval prostor pro kanceláře a nově vzniklo rovněž dvoupodlažní

propojení staré a dostavované části a vstup pro zákazníky

v takzvaném spojovacím krčku.

Nová podoba autosalonu (foto č. 2) odpovídá požadavkům výrobců automobilů prodávaných značek. „Designový koncept zaručuje díky jasně artikulované řeči

tvaru to, že bude přijat po celém světě a bude snadno

rozpoznatelný,“ uvádí v technické zprávě projektant.

Přestavba teplického aquacentra je v polovině

Na sedm měsíců od zahájení stavby se od května pro

veřejnost uzavřelo Aquacentrum Teplice, aby tým pod

vedením Ing. Michala Weinera z divize 8 nabral tempo

při rekonstrukci a dostavbě sportovního areálu.

Do května se stavbaři soustředili pouze na přístavbu

aquacentra (foto č. 1), do níž bude umístěn nový plavecký

bazén o délce 25 metrů, šatny a potřebné zázemí. Zatím je

dokončeno její pilotové založení a téměř celý monolitický

suterén (foto č. 2). „Práce bohužel pokračují pomaleji, než

bychom potřebovali. Dnes jsme na staveništích zvyklí na

průběh mnoha činností zároveň, to ale v našem případě

není možné s ohledem na omezený prostor pro výstavbu

a značnou členitost konstrukce,“ řekl Ing. Michal Weiner.

Po uzavření sauny se na konci března mohli stavbaři

pustit do podchycení jejího objektu. Následovala demolice

ochlazovacího bazénku a výkopy pro nový technologický

kanál. Ještě rychlejší tempo pak nasadili pracovníci od

května, kdy se pro veřejnost uzavřely další části aquacentra. Bude třeba nutné nově obložit bazénové vany,

zbudovat nové atrakce a provést další technické instalace.

Překvapení při hloubení stavení jámy

„Provozem samotného aquacentra jsme dosud příliš

omezováni nebyli. Mnohem náročnější to bude až nyní,

kdy se sice aquacentrum uzavřelo pro veřejnost, ale pouze

částečně. V provozu zůstaly některé části: squash, fitness

a restaurace,“ říká Ing. Michal Weiner s úsměvem. Ale

do smíchu mu během stavby pokaždé nebylo. Vzhledem

k tomu, že nebyly známé skutečné délky pilot a při hloubení stavební jámy přístavby hrozilo dosažení jejich paty,

1

musely se v předstihu provádět vrtané sondy. Díky nim

se zjistilo, že hloubka založení je skutečně nedostatečná,

a proto musela být dělicí stěna mezi původní a novou

částí aquacentra v celé třicetimetrové délce podchycena

dodatečným základovým pasem.

Přizpůsobení rozdílům teplot a páře

Při rekonstrukci a dostavbě teplického aquacentra může

Ing. Michal Weiner využít zkušeností nabytých přede dvěma lety při opravě plaveckého areálu v Ústí nad Labem.

Upozorňuje proto na některá specifika probíhající stavby:

„Rizikem může být vnitřní prostředí rekonstruovaného

bazénu. Teplota bazénové vody se zvedá ze současných

26 °C na 33 °C, teplota vzduchu z 28 °C na 35 °C. To

s sebou nese ohromné množství vodní páry vázané

ve vzduchu a tomu by měly být přizpůsobeny stavební

konstrukce. Bohužel se jich upravuje pouze část.“

Stavbaři se také zde musejí vypořádat s omezeným

prostorem, protože aquacentrum je umístěno v lázeňské

části Teplic a je obklopeno bytovými domy či historickými

vilami, a tak přístupová cesta na staveniště je pouze jedna

a navíc vede přes soukromý pozemek. Bylo proto nutné

pronajmout další plochu v blízkosti aquacentra.

I když stavba běží už sedm měsíců, její náročnější část

na tým divize 8 teprve čeká. „Stojíme v podstatě na startu

klikatého tobogánu. Věřím, že s kolegy, kteří jsou v mém

týmu a obětují práci mnoho úsilí i času, dopadneme na jeho konci pohodlně do vody a nerozbijeme se o betonové

dno,“ uzavírá Ing. Michal Weiner.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

2

15.05.18 13:19