strana 3
Reprezentativní prostory pro luxusní auta
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
1 Komín o výšce 34 metrů slouží k odvodu
spalin od jednotlivých kotlů
2 Tlumič hluku pro najížděcí potrubí kotle
2
4
3 Čtyři kotle BOSCH dohromady
o tepelném výkonu 134 MW/h
4 Odplyňovač napájecí nádrže pro snížení
obsahu kyslíku a oxidu uhličitého ve vodě
5 Kouřovod, ve kterém je umístěn tlumič
hluku
3
5
Divize 3 buduje ekologicky šetrnou kotelnu
V areálu Teplárny Trmice na severu Čech začala výstavba nové plynové kotelny. Záměrem projektu je
snížení emisí a zlepšení životního prostředí v regionu.
Tým divize 3 zde osadí technologii, která je u parních
kotlů daného výkonu v České republice použita poprvé.
„Půjde o čtyři žárotrubné parní kotle s přehřívákem
páry a integrovaným spalinovým výměníkem na ohřev
napájecí vody (3D model),“ objasňuje vedoucí projektu
Ing. Jan Zacharda z divize 3. „Kotle budou osazeny nízkoemisními hořáky, přičemž extrémně nízkých emisních
limitů dosáhnou pomocí recirkulace spalin,“ dodává.
Podle závěrů detailní rozptylové studie ovlivňuje Teplárna Trmice kvalitu ovzduší hlavně dvěma znečišťujícími
látkami – oxidem siřičitým a oxidem dusičitým. Spuštěním nových kotlů by se emise nejen jich měly citelně
snížit. Kotelna umístěná do objektu původního skladu
vykryje i zvýšený odběr páry, jenž v různých obdobích
převyšuje kapacitu ostatních provozovaných kotlů.
Náročný přesun stotunových kotlů
Práce v areálu trmické teplárny započaly v polovině
března. „Právě připravujeme založení potrubního mostu
pro plyn a objekt vzduchotechniky a probíhají přípravné
práce zásypu kolektoru a následné vrtání pilot,“ informuje ze stavby inženýr Jan Zacharda s tím, že hotovy jsou
demoliční a zemní práce uvnitř objektu. Bylo také nutné
upravit základovou spáru pro zlepšení únosnosti celé
spodní stavby. Areál Teplárny Trmice se totiž nachází nad
bývalými důlními štolami. Proto většina technologie je
založena na pilotách nebo mikropilotách.
Technici divize 3 na stavbě koordinují a řídí velké
množství subdodavatelských firem. Ze Skupiny Metrostav
bude ale v teplárně vlastními silami pracovat na výztužích
armozávod divize 6, která dodá také bednění.
S ohledem na velikost kotelny jsou technici limitování
prostorem původního objektu. „Pro nastěhování veškerého vybavení nám třeba budou muset stačit jen tři montážní otvory,“ říká Ing. Zacharda. Vyzdvihuje nejsložitější
fáze stavby: „Čtyři kotle BOSCH, každý o váze 100 tun
včetně vybavení, dopraví zhruba 12 kamionů. Napájecí nádrž o hmotnosti 15 tun bude nutné přesunovat ve výšce tři
metry. K tomu po nastěhování kotlů zbude jen 1,5 měsíce
na celkové propojení potrubních tras a elektroinstalace.“
Hotovo by mělo být na konci ledna 2019.
1
Málo prostoru a nad hlavou vrtulníky
Stejně jako u většiny staveb prováděných v Praze se také
v Košířích řešil problém s nedostatkem prostoru pro zařízení staveniště. Pozemky investora, na nichž se stavělo,
jsou přístupné z ulice Weberova a leží mezi hřbitovem,
Nemocnicí Na Homolce, základní školou a sídlištěm Homolka. Ing. Andrlík připomíná, že se například během
stavby muselo zesílit poziční osvětlení. V těsné blízkosti
autosalonu se totiž nachází několik heliportů a těsně nad
jeřábem prolétaly při přistávání vrtulníky.
Stavbaři Metrostavu začali na projektu autosalonu
v Košířích pracovat v květnu loňského roku, stavbu dokončili letos v dubnu. Autorizovaný prodejce vozů Jaguar
a Land Rover, Autosalon Dajbych na svých webových
stránkách uvádí, že je hrdým partnerem Správy Pražského hradu a jeho vozy využívá také obsluha prezidentského
zámku a obory v Lánech.
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
2
je číslo, které prozrazuje termín, kdy bude letos v květnu den
otevřených dveří na rekonstrukci historické budovy Národního
muzea v Praze. Více informací najdete na www.metrostav.cz.
Z historie Teplárny Trmice
Původně jako elektrárna byla dostavěna a uvedena
do provozu v roce 1916 a to z důvodu nedostatku
elektrického výkonu v oblasti severních Čech.
Vybudovala ji akciová společnost Nordböhmische
Elektrizitätswerke (NEW) se sídlem v Děčíně-Podmoklech. Teprve až od roku 1976 přešla trmická
elektrárna na provoz, jehož prvořadým úkolem je
zabezpečování výroby tepla. V současné době je
v Teplárně Trmice instalováno šest kotlů o celkovém
výkonu 469,2 MWt a šest turbogenerátorů, které slouží
na výrobu elektrické energie o výkonu 89 MWe.
podlaží zvýšeny. V suterénu křídla do Mikulandské ulice
zůstanou zachovány historické sklepy.
Za pomoci ocelových bárek
Stavbu, jejímž investorem je UMPRUM a architektem její
projektový ateliér, provádí samostatně divize 1. Ze Skupiny Metrostav na ní bude vlastními silami pracovat Zakládání staveb, jednání o ostatních dodávkách se teprve rozběhnou. Dělníci rozebírají střechu a odlehčují konstrukce
zachovávaných křídel od povlakových krytin a rozvodů
ústředního topení. Rozběhly se i práce na demolicích
dvou kompletně odstraňovaných křídel (jižní a severní).
To nejsložitější teprve přijde... „Musíme totiž zajistit
nosné konstrukce nynější budovy pomocí ocelových
bárek na mikropilotách,“ vysvětluje blíže postup vedoucí
projektu Petr Kopička. „Na nich budou tyto konstrukce
vyneseny po dobu provádění zemních prací a budovaní
suterénů ze železobetonu,“ dodává.
Další komplikace na stavbě představuje poloha budovy v centru města. Zásobování místa bude velmi omezené, do fasády totiž nelze zasahovat a bude nutné využít jen
průjezd o maximální šířce 2,4 metru. Proto veškeré větší
předměty na stavbu dopraví jeřáb.
„Kromě již zmíněného podchycování stávajících konstrukcí nás ještě čeká budování předpínaných konstrukcí,
s nimiž se nesetkáváme na každé stavbě. A zajímavá bude
určitě spolupráce s vysokou školou při vybavování jejích
nových dílen a specializovaných pracovišť pro design,
grafiku, keramiku, porcelán, fotografii a film,“ uzavírá Petr
Kopička s tím, že hotovo by mělo v září 2019.
David Kalců, foto archiv stavby
Metrostav_08_2018.indd 3
Obklady přímo pro Jaguar a Land Rover
Vysoké nároky na dodržování smluvních podmínek mezi
výrobci a prodejci automobilů výše uvedených značek
ovlivnily prováděné úpravy i stavební práce. „Byly tam
striktní konstrukční, materiálové, funkční i provozní požadavky. Například přesně daný materiál pro dlažby a obklady přímo vyráběný pro automobilky Jaguar a Land Rover,
detail bezrámového osazení výkladních oken anebo přesně určený zahraniční dodavatel interiérů, se kterým jsme
museli spolupracovat,“ vysvětluje za tým divize 9 vedoucí
projektu Josef Majer.
Dodávky Metrostavu se téměř ideálním způsobem
podařilo sladit i s přímými dodavateli investora. „Také
s ním se nám spolupracovalo velmi dobře,“ doplňuje stavbyvedoucí Ing. Dalibor Andrlík. „Po stavbě se pohyboval
pravidelně, měl výborný přehled, rozhodoval se rychle
a byl si vědom hodnoty práce i dodávek. Podařilo se nám
vytvořit korektní tým, který měl společný cíl, a to provést
dílo v co nejkratším čase a v co nejvyšší kvalitě,“ říká.
David Kalců, 3D model archiv stavby
V Praze vzniká prestižní centrum pro UMPRUM
V Mikulandské ulici se nedávno objevilo oplocení Metrostavu a je slyšet stavební ruch. Divize 1 zde totiž
započala rekonstrukci a přestavbu novorenesanční budovy, kde jedna z nejstarších tuzemských uměleckých
škol získá nové dílny, které jí chybějí 25 let.
Vysoká škola uměleckoprůmyslová (UMPRUM) sídlí
v hlavní budově na náměstí Jana Palacha v Praze 1, ale
pro zajištění svého chodu a plánovaný rozvoj nutně potřebuje další prostory. Budova v Mikulandské ulici bude jejím
technologickým a dílenským zázemím. Jeho charakter by
měl odpovídat trendům, které jsou srovnatelné s prestižními zahraničními školami, jako jsou například Royal
College of Art a Central Saint Martins v Londýně, ECAL
v Lausanne či Konstfack ve Stockholmu.
Z pohledu kolemjdoucího dozná Mikulandská ulice
(foto) minimálních změn, přestavba totiž respektuje historické trakty. V čtyřpatrovém domě s vnitřním dvorem
budou ale doplněna dvě podzemní podlaží. Pětipatrová
dvorní vestavba a západní trakt by měly být navíc o jedno
Divize 9 dokončila projekt úpravy a dostavby autosalonu v Praze-Košířích (foto č. 1). Původní objekt
z roku 1994, který prošel první rekonstrukcí před šesti
lety, rozšiřovala o další novou část tak, aby investor,
který zde nabízí automobily značky Land Rover a Jaguar, získal větší plochu pro vystavované modely.
V patře existujícího objektu se dále přistavoval prostor pro kanceláře a nově vzniklo rovněž dvoupodlažní
propojení staré a dostavované části a vstup pro zákazníky
v takzvaném spojovacím krčku.
Nová podoba autosalonu (foto č. 2) odpovídá požadavkům výrobců automobilů prodávaných značek. „Designový koncept zaručuje díky jasně artikulované řeči
tvaru to, že bude přijat po celém světě a bude snadno
rozpoznatelný,“ uvádí v technické zprávě projektant.
Přestavba teplického aquacentra je v polovině
Na sedm měsíců od zahájení stavby se od května pro
veřejnost uzavřelo Aquacentrum Teplice, aby tým pod
vedením Ing. Michala Weinera z divize 8 nabral tempo
při rekonstrukci a dostavbě sportovního areálu.
Do května se stavbaři soustředili pouze na přístavbu
aquacentra (foto č. 1), do níž bude umístěn nový plavecký
bazén o délce 25 metrů, šatny a potřebné zázemí. Zatím je
dokončeno její pilotové založení a téměř celý monolitický
suterén (foto č. 2). „Práce bohužel pokračují pomaleji, než
bychom potřebovali. Dnes jsme na staveništích zvyklí na
průběh mnoha činností zároveň, to ale v našem případě
není možné s ohledem na omezený prostor pro výstavbu
a značnou členitost konstrukce,“ řekl Ing. Michal Weiner.
Po uzavření sauny se na konci března mohli stavbaři
pustit do podchycení jejího objektu. Následovala demolice
ochlazovacího bazénku a výkopy pro nový technologický
kanál. Ještě rychlejší tempo pak nasadili pracovníci od
května, kdy se pro veřejnost uzavřely další části aquacentra. Bude třeba nutné nově obložit bazénové vany,
zbudovat nové atrakce a provést další technické instalace.
Překvapení při hloubení stavení jámy
„Provozem samotného aquacentra jsme dosud příliš
omezováni nebyli. Mnohem náročnější to bude až nyní,
kdy se sice aquacentrum uzavřelo pro veřejnost, ale pouze
částečně. V provozu zůstaly některé části: squash, fitness
a restaurace,“ říká Ing. Michal Weiner s úsměvem. Ale
do smíchu mu během stavby pokaždé nebylo. Vzhledem
k tomu, že nebyly známé skutečné délky pilot a při hloubení stavební jámy přístavby hrozilo dosažení jejich paty,
1
musely se v předstihu provádět vrtané sondy. Díky nim
se zjistilo, že hloubka založení je skutečně nedostatečná,
a proto musela být dělicí stěna mezi původní a novou
částí aquacentra v celé třicetimetrové délce podchycena
dodatečným základovým pasem.
Přizpůsobení rozdílům teplot a páře
Při rekonstrukci a dostavbě teplického aquacentra může
Ing. Michal Weiner využít zkušeností nabytých přede dvěma lety při opravě plaveckého areálu v Ústí nad Labem.
Upozorňuje proto na některá specifika probíhající stavby:
„Rizikem může být vnitřní prostředí rekonstruovaného
bazénu. Teplota bazénové vody se zvedá ze současných
26 °C na 33 °C, teplota vzduchu z 28 °C na 35 °C. To
s sebou nese ohromné množství vodní páry vázané
ve vzduchu a tomu by měly být přizpůsobeny stavební
konstrukce. Bohužel se jich upravuje pouze část.“
Stavbaři se také zde musejí vypořádat s omezeným
prostorem, protože aquacentrum je umístěno v lázeňské
části Teplic a je obklopeno bytovými domy či historickými
vilami, a tak přístupová cesta na staveniště je pouze jedna
a navíc vede přes soukromý pozemek. Bylo proto nutné
pronajmout další plochu v blízkosti aquacentra.
I když stavba běží už sedm měsíců, její náročnější část
na tým divize 8 teprve čeká. „Stojíme v podstatě na startu
klikatého tobogánu. Věřím, že s kolegy, kteří jsou v mém
týmu a obětují práci mnoho úsilí i času, dopadneme na jeho konci pohodlně do vody a nerozbijeme se o betonové
dno,“ uzavírá Ing. Michal Weiner.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
2
15.05.18 13:19