Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 08/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2018, Strana 3
Divize 3 buduje ekologicky šetrnou kotelnu
V areálu Teplárny Trmice na severu Čech zala vý-
stavba nové plynové kotelny. Záměrem projektu je
snížení emisí a zlepšení životho prostředí v regionu.
Tým divize 3 zde osadí technologii, která je u parch
kotlů daného výkonu v České republice použita poprvé.
jde o čtyři žárotrubné parní kotle s přehříkem
páry a integrovaným spalinovým výměníkem na ohřev
napájecí vody (3D model),“ objasňuje vedoucí projektu
Ing.Jan Zacharda z divize 3. „Kotle budou osazeny níz-
koemisními hořáky,emž extrémně nízkých emisních
limitů dosáhnou pomocí recirkulace spalin,“ dodává.
Podle závěrů detailní rozptylové studie ovlivňuje Tep-
lárna Trmice kvalitu ovzduší hlavně dvěma znečišťujícími
tkami – oxidem sitým a oxidem dusičitým. Spuš-
m nových kotlů by se emise nejen jich měly citelně
snížit. Kotelna umístěná do objektu původho skladu
vykryje i zvýšený odběr páry, jenž v různých obdoch
převyšuje kapacitu ostatních provozovaných kotlů.
ročný přesun stotunových kot
Práce v areálu trmické teprny zapaly v polovině
března. „Právě připravujeme založení potrubního mostu
pro plyn a objekt vzduchotechniky a prohají příprav
práce zásypu kolektoru a následné vrtání pilot,“ informu-
je ze stavby inženýr Jan Zacharda s tím, že hotovy jsou
demoliční a zemní práce uvnitř objektu. Bylo také nutné
upravit základovou sru pro zleení únosnosti celé
spodní stavby. Arl Teplárny Trmice se totiž nachází nad
valými důlními štolami. Proto většina technologie je
založena na pilotách nebo mikropilotách.
Technici divize 3 na stavbě koordinují a řídí vel
množství subdodavatelských firem. Ze Skupiny Metrostav
bude ale v teplárně vlastními silami pracovat na výztužích
armozávod divize 6, která dodá také bed.
S ohledem na velikost kotelny jsou technici limitová
prostorem původního objektu. „Pro nastěhování vke-
ho vybavení nám třeba budou muset stit jen tři mon-
tážní otvory,“ říká Ing. Zacharda. Vyzdvihuje nejslitější
ze stavby: „Čtyři kotle BOSCH, každý o váze 100 tun
etně vybavení, dopraví zhruba 12 kamionů. Napájecí ná-
drž o hmotnosti 15 tun bude nutné přesunovat ve výšce tři
metry. K tomu po nashování kotlů zbude jen 1,5 měce
na celkové propojení potrubních tras a elektroinstalace.“
Hotovo by mělo být na konci ledna 2019.
David Kalců, 3D model archiv stavby
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
VPraze vzniká prestižní centrum pro UMPRUM
VMikulandské ulici se nevno objevilo oplocení Me-
trostavu a je slyšet stavební ruch. Divize 1 zde totiž
započala rekonstrukci apřestavbu novorenesanční bu-
dovy, kde jedna znejstarších tuzemských uměleckých
škol získá nové dílny, které jí chybějí 25 let.
Vysoká škola uleckoprůmyslová (UMPRUM) sídlí
vhlavní budově nanáměstí Jana Palacha vPraze 1, ale
pro zajišní sho chodu aplánovaný rozvoj nutně potře-
buje další prostory. Budova vMikulandské ulici bude jejím
technologickým adílenským zázem. Jeho charakter by
l odpovídat trendům, které jsou srovnatelné s pres-
tižními zahraničními školami, jako jsou například Royal
College of Art aCentral Saint Martins vLondýně, ECAL
vLausanne či Konstfack veStockholmu.
Z pohledu kolemjdoucího dozná Mikulandská ulice
(foto) minimálních změn, přestavba totiž respektuje his-
torické trakty. Včtyřpatrom domě svniním dvorem
budou ale doplněna dvě podzemní podlaží. Pětipatrová
dvorní vestavba azápadní trakt by měly být nac ojedno
podlaží zvýšeny. Vsuterénu křídla doMikulandské ulice
zůstanou zachovány historické sklepy.
Zapomoci ocelových bárek
Stavbu, jejímž investorem je UMPRUM aarchitektem její
projektový ateliér, prodí samostatně divize 1. Ze Skupi-
ny Metrostav na ní bude vlastními silami pracovat Zaklá-
ní staveb,jednání oostatních dodávkách se teprve roz-
hnou. Dělníci rozebírají střechu aodlehčují konstrukce
zachovávaných křídel odpovlakových krytin arozvodů
ústředho tope. Rozběhly se i práce na demolicích
dvou kompletně odstraňovaných křídel (jižní aseverní).
To nejsložitěí teprve přijde... „Mume totiž zajistit
nosné konstrukce nynější budovy pomocí ocelových
rek namikropilotách,“ vysvětluje bže postup vedoucí
projektu Petr Kopička. „Nanich budou tyto konstrukce
vyneseny podobu prování zemch prací abudova
suterénů ze železobetonu,“ dodává.
Další komplikace nastavbě představuje poloha budo-
vy vcentru města. Zásoboní místa bude velmi omeze-
, dofasády totiž nelze zasahovat abude nutné využít jen
průjezd o maxilní šířce 2,4 metru. Proto veškeré větší
edměty nastavbu dopraví jáb.
„Kromě již zho podchycování stávach kon-
strukcí nás ještě čeká budování předpínaných konstrukcí,
snimiž se nesetkáme nakaždé stavbě. Azajímavá bude
určitě spolupráce svysokou školou při vybavování jejích
nových dílen a specializovaných pracovišť pro design,
grafiku, keramiku, porcen, fotografii afilm,“ uzavírá Petr
Kopička stím, že hotovo by mělo vzáří 2019.
David Kalců, foto archiv stavby
Reprezentativní prostory pro luxusní auta
Divize 9 dokončila projekt úpravy a dostavby auto-
salonu v Praze-Košířích (foto č. 1). Původní objekt
zroku1994, který prošel první rekonstrukcí před šesti
lety, rozšovala odalší novou část tak, aby investor,
který zde nabízí automobily značky Land Rover aJa-
guar, získal větší plochu pro vystavované modely.
V patře existuho objektu se dále přistavoval pro-
stor pro kanceláře a nově vzniklo rovž dvoupodlaž
propojení staré adostavované části a vstup pro zákazníky
vtakzvam spojovacím krčku.
Nová podoba autosalonu (foto č. 2) odpovídá pa-
davkům výrobců automobilů prodávaných značek. „De-
signový koncept zaruje díky jasně artikulované řeči
tvaru to, že bude přijat po celém stě a bude snadno
rozpoznatelný,“ uvádí vtechnické zprávě projektant.
Obklady přímo pro Jaguar a Land Rover
Vysoké nároky nadodržoní smluvních podmínek mezi
výrobci a prodejci automobilů výše uvedených značek
ovlivnily prováděné úpravy i stavební práce. „Byly tam
striktní konstrukční, materiálové, funkční iprovozní poža-
davky. Naíklad přesně daný materiál pro dlažby aobkla-
dy přímo vyráný pro automobilky Jaguar aLand Rover,
detail bezrámoho osazení výkladch oken anebo přes-
ně určený zahranní dodavatel interié, se kterým jsme
museli spolupracovat,“ vystluje zatým divize 9 vedoucí
projektu Josef Majer.
Dodávky Metrostavu se téř ideálm způsobem
podařilo sladit i s ími dodavateli investora. „Také
sním se nám spolupracovalo velmi doe,“ doplňuje stav-
byvedoucí Ing.Dalibor Andrk. „Postavbě se pohyboval
pravidelně, měl výborný přehled, rozhodoval se rychle
abyl si vědom hodnoty práce idodávek. Podařilo se nám
vytvořit korektní tým, který měl spolný cíl, a to prost
lo vco nejkratším čase avco nejvyšší kvalitě,“ říká.
lo prostoru anad hlavou vrtulky
Stejně jako utšiny staveb prováděch vPraze se ta
v Košířích řešil probm snedostatkem prostoru pro za-
řízení staventě. Pozemky investora, nanichž se stavělo,
jsou přístupné z ulice Weberova a leží mezi hřbitovem,
Nemocnicí NaHomolce, základní školou asídlištěm Ho-
molka. Ing. Andrlík připomíná, že se například během
stavby muselo zesílit poziční ostlení. Vsné blízkosti
autosalonu se totiž nachází několik heliportů atěsně nad
jeřábem prolétaly při přistávání vrtulníky.
Stavbaři Metrostavu začali na projektu autosalonu
vKířích pracovat vktnu loňsho roku, stavbu do-
končili letos vdubnu. Autorizovaný prodejce vozů Jaguar
a Land Rover, Autosalon Dajbych na svých webových
stránkách uvádí, že je hrdým partnerem Správy Pražs-
ho hradu ajeho vozy vyívá také obsluha prezidentského
zámku aobory vLánech.
Blanka Růžková, foto Petr Adámek
je číslo, které prozrazuje termín, kdy bude letos v ktnu den
otevřených dveří na rekonstrukci historické budovy Národního
muzea v Praze. Více informací najdete na www.metrostav.cz.
1
1
2
2
Zhistorie Teplárny Trmice
Původně jako elektrárna byla dostavěna a uvedena
do provozu v roce 1916 a to z důvodu nedostatku
elektrického výkonu v oblasti severch Čech.
Vybudovala ji akciová společnost Nordböhmische
Elektrizitätswerke (NEW) se sídlem v Děčí-
-Podmoklech. Teprve až od roku 1976 přešla trmická
elektrárna na provoz, jehož prvadým úkolem je
zabezpečování výroby tepla. V současné době je
vTeplárně Trmice instalováno šest kotlů o celkovém
výkonu 469,2 MWt a šest turbogenerátorů, které slouží
na výrobu elektrické energie o výkonu 89 MWe.
Přestavba teplického aquacentra je vpolovině
Na sedm měců odzajení stavby se od května pro
veřejnost uzavřelo Aquacentrum Teplice, aby tým pod
vedem Ing.Michala Weinera zdivize 8 nabral tempo
i rekonstrukci adostavbě sportovního areálu.
Doktna se stavbaři sousedili pouze naístavbu
aquacentra (foto č. 1), doníž bude ustěn nový plavecký
ban odélce 25 metrů, šatny apotřebné zázemí. Zatím je
dokončeno její pilotové založení atéměř celý monolitický
suten (foto č. 2). „Práce bohel pokrují pomaleji, n
bychom potřebovali. Dnes jsme nastaveništích zvyklí na
průběh mnoha činností zároveň, to ale vnašem případě
není možné sohledem naomezený prostor pro výstavbu
aznnou členitost konstrukce,“ řekl Ing.Michal Weiner.
Pouzavření sauny se nakonci března mohli stavbaři
pustit dopodchycení jejího objektu. Následovala demolice
ochlazovacího bazénku avýkopy pro nový technologický
kanál. Ještě rychlejší tempo pak nasadili pracovníci od
května, kdy se pro vejnost uzavřely další části aqua-
centra. Bude třeba nutné nově oblit bazénové vany,
zbudovat nové atrakce aprovést daí technické instalace.
ekvapení při hloubení stavení jámy
„Provozem samotného aquacentra jsme dosud příliš
omezováni nebyli. Mnohem nárnější to bude až nyní,
kdy se sice aquacentrum uzaelo pro vejnost, ale pouze
částečně. Vprovozu zůstaly některé části: squash, fitness
a restaurace,“ říká Ing. Michal Weiner s úsměvem. Ale
dosmíchu mu během stavby pokaždé nebylo. Vzhledem
ktomu, že nebyly známé skutečné délky pilot apři hlou-
bení stavební jámy přístavby hrozilo dosažení jejich paty,
musely se v předstihu prodět vrtané sondy. Díky nim
se zjistilo, že hloubka zalení je skutně nedostatná,
a proto musela být dělicí sna mezi původní a novou
částí aquacentra vcelé třicetimetrové délce podchycena
dodatečným základovým pasem.
Přizpůsobení rozdím teplot a páře
i rekonstrukci adostavbě teplického aquacentra může
Ing.Michal Weiner využít zkeností nabytých přede dvě-
ma lety při opravě plaveckého areálu vÚstí nad Labem.
Upozorňuje proto naněkterá specifika probíhající stavby:
„Rizikem může být vniní prostředí rekonstruovaného
bazénu. Teplota bazénové vody se zvedá ze současných
26 °C na33 °C, teplota vzduchu z28 °C na 35 °C. To
s sebou nese ohromné množství vodní páry vázané
ve vzduchu a tomu by měly být přizsobeny staveb
konstrukce. Bohel se jich upravuje pouze část.“
Stavbaři se také zde musejí vypádat s omezeným
prostorem, prote aquacentrum je usno v lázeňs
části Teplic a je obklopeno bytovými domy či historickými
vilami, atak přístupová cesta na staveniště je pouze jedna
a nac vede přes soukromý pozemek. Bylo proto nutné
pronajmout daí plochu v blízkosti aquacentra.
Ikdyž stavba běží už sedm měců, její náročnější část
natým divize 8 teprve čeká. „Stome vpodstatě nastartu
klikatého tobogánu. Věřím, že skolegy, kteří jsou vmém
týmu aobětují práci mnoho úsilí i času, dopadneme naje-
ho konci pohodlně dovody anerozbijeme se obetonové
dno,“ uzavírá Ing.Michal Weiner.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
1 Komín ovýšce 34 metrů slouží kodvodu
spalin odjednotlivých kotlů
2 Tlumič hluku pro nažděcí potrubí kotle
3 Čtyři kotle BOSCH dohromady
otepelm výkonu 134 MW/h
4 Odplyňovač napájecí nádrže pro sžení
obsahu kysku aoxidu uhličitého vevo
5 Kouřovod, vektem je umístěn tlumič
hluku
1
3
5
2
4
Metrostav_08_2018.indd 3 15.05.18 13:19
Metrostav Metrostav 08/2018, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 08/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 08/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 08/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 08/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 08/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 08/2018, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (402 ms)

Rendering Strana 4 (102418): (0/1) (395 ms)

Rendering Strana 3 (102416): (0/1) (446 ms)

Rendering Strana 2 (102414): (0/1) (445 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2912/vth118592-1.jpg (3x)

 i2912/vth118594-1.jpg (3x)

 i2912/bg102416.svg

 i2912/vth118596-1.jpg (3x)

 i2912/vth118588-1.jpg