Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 09/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2008, Strana 3
druhý rok divize 5 Metrostavu řídí, koordinuje
i vlastními silami buduje dvě velké stavby v chorvatské
vrchovině Gorski kotar. Obě jsou součás dostavby
dálnice A6 ze Záebu do Rijeky na plný profil a dělí je
jen několik málo detek kilometrů. m Ing. Milosla-
va Zelenky za pomoci razičů divize 5 vybudoval tunel
Lučice, ve kterém se dnes dodělávají jen závěrečné
„kosmetické“ úpravy. m Bc. Alexandra Tvrze sta
most Stara Sušica formou inženýringu a podle harmo-
nogramu jej dokončí do 1. srpna letošního roku. Oba
projekty Metrostav realizuje jako schvále subdo-
davatel chorvats společnosti Konstruktor, která je
členem sdružení na dostavbu dálnice A6.
Tunel Lučice
Ražba druhé dvoupruhé trouby víc než půlkilometrového
silničního tunelu Lice nabídla divizi 5 zkušenosti s do-
sud neznámým horninovým prostředím. Práce pomocí
NRTM totiž probíhaly v silně porených vápench a do-
lomitech, v jejichž puklinách byla naplavená hlína a písek.
Nadvýlom kvůli kavernózním jevům i velikosti výrubu
od 77 m² do 87 m² dosahoval až desítky kubíků.
V trase tunelu ak ntěs nebyla žádná velká
jeskyně, jakou eba objevila chorvatská firma Viadukt
v sousedním, 260 m dlouhém tunelu Vrata. Tam byla raž-
bou druhé tunelotrouby zastižena prázdná podzemní
prostora o rozměrech asi 30 x 40 x 60 metrů, o které
při stavbě prvtrouby, vzdálené necelých 20 m, neměli
raziči ani tušení. Podle dohody investora a projektantů
nakonec lnice povede v tunelu es jeskyni po mostě.
Tunel Lučice je dnes téměř hotový (foto č. 2).Dokon-
čujeme jen nátěry, montujeme uzávěry výklenků, včetně
ohnivzdorných stěn v propojkách,“ popisuje Ing. Miloslav
Zelenka a doplňuje: „Rezervr na vodu je oblený ka-
menným obkladem, takže venku jen potahujeme svahy
u porlů humusem (foto č. 3) a naši chorvatšpartneři
uvnitř tunelu montují a kompletují technologické vybave-
ní, zejména osvětlení, dopravní signalizaci a ventilaci.
Zima byla ke stavbařům i letos milosrdná. Stejně jako
vloni je nezaplavila obvyklou spoustou sněhu a mohli ply-
nule pokračovat v práci. Díky vší nadmořské poloze si
však po celý rok užili časté deště, větrné počasí i mlhu.
„První projekt v Chorvatsku byl vstupem na neznámý
trh,“ vzpomíná Ing. Zelenka. „Potýkali jsme se zejména
se skáváním schvalovacích dokumentů, které měly
prokázat kvalitu materiálů, strojů, zařízení i pracovníků.
Chorvatsko totnečlenem EU a jeho legislativa neu-
znává jiné než stkazní materly. Teď lépe zná-
me nejen specifika přípravy stavby, ale i ceny materiálů
a služeb a umíme si vybrat subdodavatele, který dokáže
splnit naše ekávání. Odhadneme, jak se naši chorvatští
partneři budou chovat v oblastech plateb disciplíny
a plnění podmínek smluv. Další stavby v tomto regionu
by tedy už mohly být pro Metrostav jednodušší.“
Most Stara Sica
Tým Bc. Alexandra Tvrze řídí stavbu druhého samostatné-
ho mostu Stara Sušica formou inžeringu. S chorvat-
skými partnery se domlouváme anglicky nebo chorvatsky
a s jednacím jazykem jsme nikdy neměli problém, protože
Čech a Chorvat se vždycky domluví,“ říká stavbyvedou
Martin Polák.Zato i nám chvíli trvalo, než jsme se zorien-
tovali v novém prostředí, kde platí jiné zákony, jiné normy
i jiná ‚stavební kultura‘, než je obvyklé u nás.
Divize 5 zahájila stavbu mostu na dálnici A6 v srpnu
2006 a postup prací mohli motoristé velmi dobře sledovat
i jízdě po samostatném mostě provozovaného polov-
ního dálničního profilu (foto č. 1). Nová Stara Sušica bude
více než 410 m dlouhý most s devíti pilíři, z nichž nejvší
měří více než čtyřicet metrů. Nosnou konstrukci mostu
vytvoří železobetonové prefabrikované nosníky T průřezu
a dodatprováděná spřažemonoliticdeska.
Spodní konstrukce, kterou tví pilíře založené na pi-
lotách, je už hotovčethlavic a antiseismických blo-
ků,“ popisuje stavbyvedoucí Martin Polák. Speciálním
zavážecím zařízením, které je jen jedno pro celý budovaný
lnní úsek, jsme na celkem sto hrncových a elastome-
rových ložisek na pilířích osadili edepnuprefabrikova-
né železobetonové nosníky. Bylo jich padesát a každý vážil
víc než 100 tun. Ve výšce 40 metrů nad údolím se s nimi
manipulovalo velmi obtížně a i nepříznivém počasí jsme
práci z bezpečnostních důvodů museli přerušovat.“
Dnes chorvatští dodavatelé bední a armují sekce
mostovky, které budou konstrukčně spřaženy do jednoho
dilatního celku. Probímontáž odvodňovacích prv
a uzemnění. Konstrukce horčásti mostu by ly t
dokončeny v polovině června a po vybavení mostu svo-
didly, po provedení izolací, odvodnění, mostních závěrů
a vozovky by hotový most měla divize 5edat chorvat-
skému investorovi nejpozději 1. srpna 2008.
Až íšrok pojedete na dovolenou k moři po nově
rozšířené lnici A6 ze hřebu do Rijeky, bude cesta
Chorvatskem rychlejší a bezpečnější i ky práci obou
týmů divize 5 Metrostavu.
Lenka Svobodo, foto Josef Huk
dokončení ze str. 1
Tunel Klimkovice (foto) je další ukázkou perfektní práce
našich lidí a příkladem spolupráce v DDM Group,“ řekl ře-
ditel divize 5 Ing. Václav Soukup. „Byl dokončený v ed-
stihu a jeho vybavení je na špičkoúrovni.“
Po požárech v alpských tunelech došlo v poslední
době k velkým změnám vyhlášek a edpisů o zajiště
bezpečnosti v tunelech na pozemních komunikacích.Pro
nás to hned na začátku znamenalo mnoho změn v projek-
tu,“ vysvětlil Vít Strejček, vedoucí týmu TC divize 9. „Nej-
větší se asi dotkly systému napájení, nouzového osvětlení
a videodohledu. Od zátku jsme dbali zejména na to, aby
echna zařízení měla potřebné certifikáty, a tunel tak
vyhověl všem bezpečnostním předpisům.
Přívod elektrické energie je řešen z jedné trafostanice
umístěné na kopci nad středem tunelu. Vedou do dva
nezávislé ívody 22 kV a kromě rotační UPS 500 kVA
je v její sné blízkosti osazený ložní zdroj napájení
dieselagregát s výkonem 1250 kVA. Z trafostanice vedou
zdvojené kabely kolektorem a kabelovou šachtou do stře-
dové tunelové propojky a odtud jsou teny pod chodníky
do dalších rozvoden umístěných v ostatních propojkách
a do provozně technického objektu.
„Poprjsme tu použili speciální kabely, které oproti
klasickým musely navíc pod napětím 90 minut odolat tep-
lotám 660 ºC,“ říká Vít Strejček. „Premiér je tu víc – třeba
odlišná barva světla u SOS skříní a propojek, kde jsou
místo žlutých výbojek pro lepší orientaci osazeny bílé.
Správnost funkce technologického zařízení v tunelu
prověřily zkoušky i cvičení složek integrovaného zá-
chranného systému. Potvrdily, že 8 ventilátorů v jedné
tunelové troubě, každý s příkonem elektromotoru 30 kW,
dokáže rychle odvětrat kouř a že i ostatní bezpečnostní,
detekční, energetické a komunikační systémy, které spolu
s osvětlením, vodním hospodářstvím a vzduchotechnikou
sleduje, měří a ovládá řídící systém, vyhovují nejpřísj-
ším požadavkům na bezpečnost tunelů.
„Díky dobré práci divizí 4, 5 a Subterry na stavební
části jsme získali čas na technologie a poprjsme se
mohli aktivně častnit i školení a ezkoení dispe-
rů,“ uzavírá Vít Strejček.Za to všem patří dík.“
Lenka Svobodo, foto Josef Huk
Po Václavsm nástí v Praze proudí každý den davy
lidí. Jen málokdo z nich však ví, že podobně živo je tady
i pod zemí. Sdružení MENASU kolektor C tedy firmy
NAVATYP a Subterra pod vedením divize 5 Metrostavu
– totiž pod pravou dolní částí Václavského náměstí me-
zi Vodičkovou ulicí a Můstkem buduje nový kolektor.
Na podzim lského roku a až do poloviny letho
února zde stavbaři prováděli tryskové injektáže z povrchu,
které zajišťovaly nadloží tunelu. V polovině ledna jsme
zahájili hloube šachty Š51 a následně zala ražba mezi
a šachtou Š49,popisuje postup prací vedoucí projektu
Ing. Jan Frantl z divize 5 Metrostavu. Jen o měsíc později
stavbaři začali s hloubením šachty V2, s její sanací pomo-
tryskových injekží a se složitým zmáháním obtíž
rozpojitelných betonových vrstev třicet let staho žele-
zobetonového vodovodního kanálu, který vede v prostoru
šachty. Další ražba se rozeběhla od šachty Š51 k šachtě
V2 a od povede dál k šachV4 a bude trvat několik
měsíců. „Nejedná se totiž o klasickou ražbu, ale o ražbu
spojenou se zmáháním, tedy s demolicí zmího kaná-
lu. Nejprve je nutné průzkumem zjistit jeho stav a podle
nálezu upřesnit technologické postupy,“ říká Ing. Frantl.
Veškeré práce provází záchranný archeologický prů-
zkum především v horní vrstvě navážek. „Nachá se
v ní celá řada fragmentů středověkých výrobze dřeva
a železa, nechybí tady ani nálezy zřecích či izolovaných
lidských kos. K zásadním zjištěním průzkumu tapa-
tří skutečnost, že nebyla zjištěna ekávaná deprese ani
stružka v ose mezi šachtami Š49 a Š51,“ shrnuje dosa-
vadní výsledky průzkumu Ing. Jan Frantl.
Z pohledu Metrostavu je výstavba kolektoru v cen-
tru Prahy nevšední zakázka, a to především s ohledem
na místo, kde echny práce probíhají. „Prosedí c-
lavského náměs je samo o sobě jimečné, a zvlášť
pro práce prováděné hornickým způsobem. Vše, co se
sleduje za normálních okolnoseba povolovázá-
borů, sledování prašnosti a hlučnosti – je tady sledono
s nepoměrně větším důrazem,“ říká Ing. Frantl.
Faktem stává, že lidé „na povrchu“ velmi často
nemají ani tušení, že se v samém centru Prahy pod zemí
vůbec něco je. Upozorní je na to snad jedině červená
ohrada nad staveništěm. Dolní část Václavského náměstí
bude „zdobit“ až do listopadu příštího roku, kdy by všech-
ny práce měly skončit. Nový kolektor, etně propojení
a čtrnácti přípojek, dosáhne celkové délky 410 metrů
a jeho tunel s klenutým příčným řezem o ploše 15,4
povede dvanáct až patnáct metrů pod terénem.
Martina Vampulová
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Obě stavby v Chorvatsku se chýlí ke konci
1
Nový dálniční tunel zklidnil život v Klimkovicích
Co se děje pod Václavským náměstím?
2
3
U Opatovic staví divize 4 estakádu pro MÚK
Při cestě z Pardubic do Opatovic poutá pozornost stav-
ba dalšího,měř 4km úseku komunikace R35. Propojí
zatím konečnou MÚK Sedlice na dálnici D11 s no
budovanou mimoúroovou křovatkou Opatovice. Na
její výstavbě se podílí i tým divize 4 Metrostavu.
Nejnižší úroveň nové ižovatky vytvoří přeložka
silnice I/37 z Hradce do Pardubic vedená po mostě es
Opatovický kanál. Další patro bude kruhový objezd, který
spojí jednotlivé úrovížení a místkomunikace. Na-
hoře vše překlene silnice R35, vedená po téměř 850 metrů
dlouhé a až 20 metrů vysoké estakádě, která přejde navíc
Vohřebenský odpad, vlečku do elektrárny v Opatovicích
a další stkomunikaci.
Z důvodu postupné výstavby je estakáda rozdělena
na dva stavební objekty. Zatímco ten k Olomouci se
teprve plánuje, úsek od Sedlic bude uvedený do provozu
už 30. listopadu 2009. Jeho stavbu řídí a koordinuje tým
Ing. Richarda Rakoe z divize 4 a provádějí ji vlastními
silami pracovníci jejího provozu mostních technologií.
Naše polovina estakády má zhruba 200 metrů dlouhý
4polový pravý a 3polový levý hlavní most a dvě rampy
větve 7 a 8,popisuje Ing. Rakouš. „Sloupové pilíře se
střední stěnou jsou hlubinně založené na vrtaných vel-
koprůměrových pilotách a spodní stavbu už máme téměř
hotovou. Nosná konstrukce mostu i ramp je navržena
jako spojitá, betonová, podélně předpjatá s komorovým
příčným řezem a provádí se na pevné skruži. Práce jsme
začali na větvi 7 (foto), kde máme hotové 3. pole, a připra-
vujeme se na betonáž 1. pole na levém hlavním mostě.“
Tým Ing. Rakouše práci na mostech u Hradce Králo
dobře zná. Vystavěl totiž sjezd z MÚK Sedlice na R35
a v rámci to křižovatky dnes dokončuje další nadjezd,
který by měl t edán letos v srpnu, stejně jako nový
dálniční most přes silnici do Praskačky na rozestavěném
úseku D11 Osičky – Hradec Králové. Tuto stavbu ve sdru-
žení řídí za Metrostav tým Ing. Jaromíra Matějky z divize 4
a pro své kolegy má připraveno ještě mnoho další práce.
Lenka Svobodo, foto Josef Huk
Metrostav_9_08.indd 3 5/14/08 6:05:25 PM
Metrostav Metrostav 09/2008, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 09/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2008, Strana 3
Metrostav Metrostav 09/2008, Strana 4
Metrostav Metrostav 09/2008, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 09/2008, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 09/2008, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 09/2008, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (236 ms)

Rendering Strana 4 (104268): (0/1) (227 ms)

Rendering Strana 3 (104267): (0/1) (274 ms)

Rendering Strana 2 (104266): (0/1) (273 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3153/vth120937-1.jpg

 i3153/vth120938-1.jpg

 i3153/bg104267.svg

 i3153/vth120939-1.jpg

 i3153/vth120936-1.jpg