strana 2

Královna sportu v Brně

Ptáme se

Velkou pozornost vyvolala na stavebních veletrzích

beseda a autogramiáda nejlepšího sportovce České

republiky roku 2007 – rychlobruslařky Martiny Sáblíkové. Metrostav je jejím partnerem již druhou sezonu.

Setkání naší úspěšné reprezentantky a jejího trenéra

Petra Nováka s více než třemi sty nadšenými příznivci

uváděl sportovní komentátor Petr Vichnar (foto č. 1). Dotazy na současnou světovou jedničku na dlouhých tratích

se točily nejen kolem jejích zimních sportovních úspěchů,

ale dotýkaly se i letní cyklistické přípravy celého týmu.

Zájem při autogramiádě (foto č. 2) pak potvrdil, že nejen

práce je součástí stavbařského života.

Ing. Pavla Šrámka,

ředitele divize 8

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

1

Metrostav opět uspěl na stavebním veletrhu IBF

1

2

Řemeslo má zlaté dno

Program Stavebních veletrhů Brno 2008 přilákal také

mladé stavbaře, kteří měli možnost změřit své síly

hned v několika učňovských soutěžích.

Před pavilonem H byli po tři dny k vidění mladí tesaři

(foto č. 1), klempíři (foto č. 2) a pokrývači (foto č. 3), kteří

v soutěžích odborných dovedností dokazovali, že šikovní

řemeslníci nevymřeli. Metrostav byl generálním partnerem 6. ročníku mistrovství ČR „Učeň – tesař 2008“.

Ing. Pavel Šplíchal, specialista z centrály, v rámci doprovodného programu veletrhů seznámil účastníky česko-francouzského semináře o učňovském školství

se zkušenostmi naší společnosti se smluvními žáky.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Na 13. stavebním veletrhu IBF v Brně se Metrostav

poprvé představil v jednom stánku s firmou Subterra

a s Doprastavem (foto č. 1). Naši společnou expozici

v pavilonu B navštívila řada významných hostů a svůj

čas jí věnoval i předseda Senátu ČR Přemysl Sobotka.

Pavilon B poskytl zázemí největším stavebním firmám

a hostil také Urbis Invest – veletrh investic, financí, realit a technologií. Představitelům Metrostavu tak nabídl

dobrou příležitost pro jednání s investory i se zástupci

konkurenčních firem, které jsou pro nás často partnery

v dodavatelských sdruženích. Přemysla Sobotku k jednání s obchodním ředitelem Metrostavu Ing. Pavlem Pilátem

a generálním ředitelem společnosti Subterra Ing. Petrem

Kuchárem do našeho společného stánku doprovodil

Ing. Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v České republice (foto č. 2).

Naši pracovníci přijížděli do Brna nejen proto, aby si

prohlédli nabídku 1450 vystavovatelů, ale zejména proto,

aby se aktivně podíleli na doprovodném programu.

Pravidelně se třeba účastní Mezinárodního sympozia

MOSTY, které v roce 2008 proběhlo už po třinácté. V jeho

úvodu byly i letos uděleny čestné tituly Mostní dílo roku

2006. Ze staveb naší společnosti jej obdržel most přes

Rybný potok, jenž byl po roce provozu vyhodnocený jako

mimořádně zdařilá, esteticky působivá, účelná a hlavně

náročná inženýrská stavba. Ocenění převzal Bc. Alexandr Tvrz z divize 5, který výstavbu řídil. Jeho kolega

Dr. Ing. Petr Vítek v rámci sympozia přednesl krátkou

přednášku o navrhování mostů s ohledem na bezpečnost

silničního provozu.

Výrobně-technický ředitel Metrostavu Ing. Ivan Hrdina vystoupil v diskusním fóru Výzkum, vývoj a transfer

poznatků do stavebnictví, které v rámci veletrhu uspořádal Svaz podnikatelů ve stavebnictví v ČR. V projevu

zmínil, že Metrostav vloni výzkumnou činnost podpořil

třeba spoluprací na společném projektu vytvoření experimentálního podzemního pracoviště Josef pro základní

a aplikovaný výzkum ČVUT Praha. Na některých výzkumných projektech se naše společnost přímo podílí, vlastní

činnost v této oblasti však směřuje především do svých

vnitropodnikových nosných technologií. Pro jejich vývoj

a výzkum má potřebné podněty, informace a řadu poznatků získaných z realizace mnoha staveb. Mezi jinými jako

příklad uvedl vývoj konstrukčního vláknobetonu.

V soutěži o nejlepší investiční záměr TOP INVEST

porota kromě cen letos udělila navíc i čtyři mimořádná

čestná uznání, z nichž jedno obdržel výrobní závod Flexfill Plant Lovosice. Jeho stavbu řídil a koordinoval tým

Ing. Radka Zemana z divize 8 a ocenění převzal ředitel

divize 8 Ing. Pavel Šrámek. Za přínos projektu odborníci

považují dobře zvolené místo v oblasti se zkušenými

odborníky a využití podpory vlády České republiky při

investici do zničeného pozemku bývalého cukrovaru.

Přítomnost Metrostavu na výstavišti v Brně byla patrná i při dalších doprovodných akcích, které zmiňujeme

v sousedním fotosloupku. Rozhodně ani letos naše společnost na stavebním veletrhu IBF nezanikla.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

2

Příbram se těší na nové pavilony nemocnice

1

2

3

Metrostav_9_08.indd 2

Nejen tradičním poklepáním na základní kámen (foto),

ale také kondičním během pro zdraví odstartoval v sobotu 19. dubna v Příbrami dlouho očekávaný projekt

dostavby a modernizace zdejší Oblastní nemocnice,

který patří k největším investičním akcím ve městě.

Mezi přítomnými nechyběli hejtman Středočeského

kraje Ing. Petr Bendl, starosta Příbrami MVDr. Josef

Řihák, ředitel nemocnice Mgr. Roman Boček a mnoho

dalších hostů. Výstavbu dvou nových objektů, o něž se

nemocniční areál rozroste do listopadu roku 2009, zajistí

Sdružení Příbram, jehož lídrem je divize 3 Metrostavu.

Na význam stavby, do níž se Středočeský kraj rozhodl

investovat téměř 800 milionů korun, poukázal hejtman

Bendl, když v projevu řekl, že se jedná o první zásadní

krok v celkové přestavbě nemocnice, která vznikla sloučením dvou původních zdravotnických zařízení ve městě.

„Lidé v Příbrami i celé spádové oblasti už poznali, že teď

mají lékaři větší možnosti dělat medicínu na špičkové

úrovni. Po otevření nových pavilonů budou mít pro svou

práci i odpovídající zázemí,“ řekl mimo jiné hejtman.

Za důvěru a zakázku, která byla Metrostavu a společnosti PURO-KLIMA svěřena na základě výběrového řízení,

poděkoval obchodní ředitel Ing. Pavel Pilát a současně

přislíbil, že stavbaři udělají vše pro to, aby nová pracoviště byla zdravotníkům k dispozici skutečně za pouhých

18 měsíců. „Vnímáme tuto stavbu nejen jako projekt, který je třeba zrealizovat v požadovaném termínu a kvalitě,

ale především jako součást nemocnice. Uděláme maxi-

mum, aby výstavba neomezila její chod a aby zdejší lékaře

i pacienty obtěžovala co možná nejméně,“ řekl Ing. Pilát.

Stavbu bude mít na starost tým vedoucího projektu Jiřího Macháčka, který se bude především věnovat stěžejní

části této fáze projektu – novostavbě budovy C, včetně

podzemního koridoru, v níž bude vytvořeno zázemí pro

operační sály, ARO a oddělení pooperační intenzivní péče,

urgentní příjem a centrální sterilizaci. Druhý objekt budovy F s navazujícími zdravotnickými provozy, lékárnou,

transfúzním centrem a onkologickým stacionářem bude

řešen subdodavatelsky, tým divize 3 však i zde bude dohlížet na kvalitu prací a dodržování harmonogramu.

„Aby výstavba zatěžovala obyvatele co nejméně, budeme pro její obsluhu po celou dobu užívat výhradně trasu vedenou mimo střed Příbrami,“ dodal Jiří Macháček.

Blanka Hrdinová, foto Josef Husák

Před pár dny, 8. května 2008, byl slavnostně zahájen

provoz pražského metra na trase IV. C2 z Ládví do Letňan. Od října 2000, kdy byla založena divize 8, stačili

její pracovníci úspěšně dokončit nejen práce na předchozím a tomto úseku linky C, ale i na řadě jiných staveb. Další projekty mají před sebou...

Co se Vám vybaví, když se řekne metro IV. C2?

Nejspíš lítost nad tím, že jeho stavba už skončila. Výstavba pražského metra byla totiž příčinou vzniku naší

divize 8 a prováděli jsme ji nepřetržitě po celou dobu její

dosavadní existence. Teď v ní nebudeme moci pokračovat,

protože žádná další trasa nebude v nejbližší době zahájena. V letech 2000–2004 jsme budovali metro IV. C1 z Holešovic do Ládví a na něj plynule navázal úsek trasy IV. C2

z Ládví do Letňan. Jeho výstavba byla náročná zejména

proto, že vedla středem sídliště Prosek. Přesto věřím, že

jsme obyvatele naší činností přespříliš neobtěžovali a že

budou spokojeni s výsledkem naší práce.

Lišila se výstavba IV. C2 od stavby úseku IV. C1?

Zatímco předchozí úsek trasy jsme stavěli jako generální

dodavatel stavební části, navazující úsek IV. C2 realizovalo

dodavatelské sdružení, v němž naše divize zastupovala

Metrostav jako vedoucího účastníka a členy sdružení byly

ještě společnosti Skanska CZ a Subterra. Metrostav byl

i členem sdružení pro technologickou část. Přestože se

během čtyř let výstavby výrazně obměnilo personální obsazení téměř všech partnerů, stabilita a zkušenost týmu

divize 8 po celou dobu výstavby měla zásadní význam pro

hladký průběh prací. Jisté komplikace v průběhu realizace

způsobily četné změny projektu zejména v oblasti stanice Střížkov a také skutečnost, že traťové tunely v úseku

Klíčov – stanice Prosek byly raženy pouze mechanickým

rozpojováním hornin, protože zde trhací práce nebyly

povoleny vzhledem k okolní zástavbě. Všem svým spolupracovníkům i partnerům ve výstavbě, kteří přispěli

k zdárnému dokončení díla, chci touto cestou poděkovat

a ocenit vzájemné korektní jednání.

Co v oblasti výstavby metra plánujete?

Odpovědně se zabýváme přípravou na další pokračování

stavby metra v Praze. Rádi bychom se na ní podíleli a věřím, že jsme dokázali, že metro stavět umíme. V současnosti se však v této oblasti společně s centrálou a zejména

divizí 5 zabýváme nejvíc problematikou možné účasti

ve veřejné obchodní soutěži na výstavbu druhé trasy

metra v Sofii, kde vzhledem ke geologickým podmínkám

a situování trasy v centru bulharské metropole budou

ražby prováděny tunelovacími štíty metodou TBM.

Na jakých jiných zakázkách teď divize 8 pracuje?

V Praze končíme II. etapu výstavby obytného souboru

Na Krutci. V Liberci realizujeme II. etapu sídliště v Rochlicích, zahajujeme III. a začínáme tam také stavět halu

„Schenk Plastic Solution“. Obchodní galerii v Mostě jsme

už dostavěli, do konce roku nám však ještě zbývá dokončit přiléhající bytovou část. Central Most je zatím naše

největší zakázka pro privátního investora a spolupráce

s ním je opravdu velmi dobrá. V Ledvicích jsme zahájili

stavbu administrativní budovy pro elektrárnu a očekáváme znovuzahájení přerušené výstavby závodu na výrobu

bioetanolu v Litvínově. Podílíme se také na zakázkách při

odstraňování ekologických škod na Mostecku.

Co na vaši divizi čeká v nejbližší době?

Rádi bychom uspěli v některých výběrových řízeních

a vytvořili si dostatečný prostor pro výrobní program na

další období, kde se chceme věnovat i výstavbě v oblasti

energetiky. Nestačí však zakázky získat, je třeba je dotáhnout do úspěšného konce. K tomu potřebujeme disponovat potřebným odborně zdatným personálem a v této

oblasti nás čeká ještě hodně práce. Jsem ale přesvědčený,

že všichni mí spolupracovníci stejně jako já udělají vše pro

úspěšné fungování naší divize i v budoucnosti.

Za rozhovor děkuje Lenka Svobodová

5/14/08 6:05:22 PM