strana 2
Královna sportu v Brně
Ptáme se
Velkou pozornost vyvolala na stavebních veletrzích
beseda a autogramiáda nejlepšího sportovce České
republiky roku 2007 – rychlobruslařky Martiny Sáblíkové. Metrostav je jejím partnerem již druhou sezonu.
Setkání naší úspěšné reprezentantky a jejího trenéra
Petra Nováka s více než třemi sty nadšenými příznivci
uváděl sportovní komentátor Petr Vichnar (foto č. 1). Dotazy na současnou světovou jedničku na dlouhých tratích
se točily nejen kolem jejích zimních sportovních úspěchů,
ale dotýkaly se i letní cyklistické přípravy celého týmu.
Zájem při autogramiádě (foto č. 2) pak potvrdil, že nejen
práce je součástí stavbařského života.
Ing. Pavla Šrámka,
ředitele divize 8
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
1
Metrostav opět uspěl na stavebním veletrhu IBF
1
2
Řemeslo má zlaté dno
Program Stavebních veletrhů Brno 2008 přilákal také
mladé stavbaře, kteří měli možnost změřit své síly
hned v několika učňovských soutěžích.
Před pavilonem H byli po tři dny k vidění mladí tesaři
(foto č. 1), klempíři (foto č. 2) a pokrývači (foto č. 3), kteří
v soutěžích odborných dovedností dokazovali, že šikovní
řemeslníci nevymřeli. Metrostav byl generálním partnerem 6. ročníku mistrovství ČR „Učeň – tesař 2008“.
Ing. Pavel Šplíchal, specialista z centrály, v rámci doprovodného programu veletrhů seznámil účastníky česko-francouzského semináře o učňovském školství
se zkušenostmi naší společnosti se smluvními žáky.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Na 13. stavebním veletrhu IBF v Brně se Metrostav
poprvé představil v jednom stánku s firmou Subterra
a s Doprastavem (foto č. 1). Naši společnou expozici
v pavilonu B navštívila řada významných hostů a svůj
čas jí věnoval i předseda Senátu ČR Přemysl Sobotka.
Pavilon B poskytl zázemí největším stavebním firmám
a hostil také Urbis Invest – veletrh investic, financí, realit a technologií. Představitelům Metrostavu tak nabídl
dobrou příležitost pro jednání s investory i se zástupci
konkurenčních firem, které jsou pro nás často partnery
v dodavatelských sdruženích. Přemysla Sobotku k jednání s obchodním ředitelem Metrostavu Ing. Pavlem Pilátem
a generálním ředitelem společnosti Subterra Ing. Petrem
Kuchárem do našeho společného stánku doprovodil
Ing. Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v České republice (foto č. 2).
Naši pracovníci přijížděli do Brna nejen proto, aby si
prohlédli nabídku 1450 vystavovatelů, ale zejména proto,
aby se aktivně podíleli na doprovodném programu.
Pravidelně se třeba účastní Mezinárodního sympozia
MOSTY, které v roce 2008 proběhlo už po třinácté. V jeho
úvodu byly i letos uděleny čestné tituly Mostní dílo roku
2006. Ze staveb naší společnosti jej obdržel most přes
Rybný potok, jenž byl po roce provozu vyhodnocený jako
mimořádně zdařilá, esteticky působivá, účelná a hlavně
náročná inženýrská stavba. Ocenění převzal Bc. Alexandr Tvrz z divize 5, který výstavbu řídil. Jeho kolega
Dr. Ing. Petr Vítek v rámci sympozia přednesl krátkou
přednášku o navrhování mostů s ohledem na bezpečnost
silničního provozu.
Výrobně-technický ředitel Metrostavu Ing. Ivan Hrdina vystoupil v diskusním fóru Výzkum, vývoj a transfer
poznatků do stavebnictví, které v rámci veletrhu uspořádal Svaz podnikatelů ve stavebnictví v ČR. V projevu
zmínil, že Metrostav vloni výzkumnou činnost podpořil
třeba spoluprací na společném projektu vytvoření experimentálního podzemního pracoviště Josef pro základní
a aplikovaný výzkum ČVUT Praha. Na některých výzkumných projektech se naše společnost přímo podílí, vlastní
činnost v této oblasti však směřuje především do svých
vnitropodnikových nosných technologií. Pro jejich vývoj
a výzkum má potřebné podněty, informace a řadu poznatků získaných z realizace mnoha staveb. Mezi jinými jako
příklad uvedl vývoj konstrukčního vláknobetonu.
V soutěži o nejlepší investiční záměr TOP INVEST
porota kromě cen letos udělila navíc i čtyři mimořádná
čestná uznání, z nichž jedno obdržel výrobní závod Flexfill Plant Lovosice. Jeho stavbu řídil a koordinoval tým
Ing. Radka Zemana z divize 8 a ocenění převzal ředitel
divize 8 Ing. Pavel Šrámek. Za přínos projektu odborníci
považují dobře zvolené místo v oblasti se zkušenými
odborníky a využití podpory vlády České republiky při
investici do zničeného pozemku bývalého cukrovaru.
Přítomnost Metrostavu na výstavišti v Brně byla patrná i při dalších doprovodných akcích, které zmiňujeme
v sousedním fotosloupku. Rozhodně ani letos naše společnost na stavebním veletrhu IBF nezanikla.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
2
Příbram se těší na nové pavilony nemocnice
1
2
3
Metrostav_9_08.indd 2
Nejen tradičním poklepáním na základní kámen (foto),
ale také kondičním během pro zdraví odstartoval v sobotu 19. dubna v Příbrami dlouho očekávaný projekt
dostavby a modernizace zdejší Oblastní nemocnice,
který patří k největším investičním akcím ve městě.
Mezi přítomnými nechyběli hejtman Středočeského
kraje Ing. Petr Bendl, starosta Příbrami MVDr. Josef
Řihák, ředitel nemocnice Mgr. Roman Boček a mnoho
dalších hostů. Výstavbu dvou nových objektů, o něž se
nemocniční areál rozroste do listopadu roku 2009, zajistí
Sdružení Příbram, jehož lídrem je divize 3 Metrostavu.
Na význam stavby, do níž se Středočeský kraj rozhodl
investovat téměř 800 milionů korun, poukázal hejtman
Bendl, když v projevu řekl, že se jedná o první zásadní
krok v celkové přestavbě nemocnice, která vznikla sloučením dvou původních zdravotnických zařízení ve městě.
„Lidé v Příbrami i celé spádové oblasti už poznali, že teď
mají lékaři větší možnosti dělat medicínu na špičkové
úrovni. Po otevření nových pavilonů budou mít pro svou
práci i odpovídající zázemí,“ řekl mimo jiné hejtman.
Za důvěru a zakázku, která byla Metrostavu a společnosti PURO-KLIMA svěřena na základě výběrového řízení,
poděkoval obchodní ředitel Ing. Pavel Pilát a současně
přislíbil, že stavbaři udělají vše pro to, aby nová pracoviště byla zdravotníkům k dispozici skutečně za pouhých
18 měsíců. „Vnímáme tuto stavbu nejen jako projekt, který je třeba zrealizovat v požadovaném termínu a kvalitě,
ale především jako součást nemocnice. Uděláme maxi-
mum, aby výstavba neomezila její chod a aby zdejší lékaře
i pacienty obtěžovala co možná nejméně,“ řekl Ing. Pilát.
Stavbu bude mít na starost tým vedoucího projektu Jiřího Macháčka, který se bude především věnovat stěžejní
části této fáze projektu – novostavbě budovy C, včetně
podzemního koridoru, v níž bude vytvořeno zázemí pro
operační sály, ARO a oddělení pooperační intenzivní péče,
urgentní příjem a centrální sterilizaci. Druhý objekt budovy F s navazujícími zdravotnickými provozy, lékárnou,
transfúzním centrem a onkologickým stacionářem bude
řešen subdodavatelsky, tým divize 3 však i zde bude dohlížet na kvalitu prací a dodržování harmonogramu.
„Aby výstavba zatěžovala obyvatele co nejméně, budeme pro její obsluhu po celou dobu užívat výhradně trasu vedenou mimo střed Příbrami,“ dodal Jiří Macháček.
Blanka Hrdinová, foto Josef Husák
Před pár dny, 8. května 2008, byl slavnostně zahájen
provoz pražského metra na trase IV. C2 z Ládví do Letňan. Od října 2000, kdy byla založena divize 8, stačili
její pracovníci úspěšně dokončit nejen práce na předchozím a tomto úseku linky C, ale i na řadě jiných staveb. Další projekty mají před sebou...
Co se Vám vybaví, když se řekne metro IV. C2?
Nejspíš lítost nad tím, že jeho stavba už skončila. Výstavba pražského metra byla totiž příčinou vzniku naší
divize 8 a prováděli jsme ji nepřetržitě po celou dobu její
dosavadní existence. Teď v ní nebudeme moci pokračovat,
protože žádná další trasa nebude v nejbližší době zahájena. V letech 2000–2004 jsme budovali metro IV. C1 z Holešovic do Ládví a na něj plynule navázal úsek trasy IV. C2
z Ládví do Letňan. Jeho výstavba byla náročná zejména
proto, že vedla středem sídliště Prosek. Přesto věřím, že
jsme obyvatele naší činností přespříliš neobtěžovali a že
budou spokojeni s výsledkem naší práce.
Lišila se výstavba IV. C2 od stavby úseku IV. C1?
Zatímco předchozí úsek trasy jsme stavěli jako generální
dodavatel stavební části, navazující úsek IV. C2 realizovalo
dodavatelské sdružení, v němž naše divize zastupovala
Metrostav jako vedoucího účastníka a členy sdružení byly
ještě společnosti Skanska CZ a Subterra. Metrostav byl
i členem sdružení pro technologickou část. Přestože se
během čtyř let výstavby výrazně obměnilo personální obsazení téměř všech partnerů, stabilita a zkušenost týmu
divize 8 po celou dobu výstavby měla zásadní význam pro
hladký průběh prací. Jisté komplikace v průběhu realizace
způsobily četné změny projektu zejména v oblasti stanice Střížkov a také skutečnost, že traťové tunely v úseku
Klíčov – stanice Prosek byly raženy pouze mechanickým
rozpojováním hornin, protože zde trhací práce nebyly
povoleny vzhledem k okolní zástavbě. Všem svým spolupracovníkům i partnerům ve výstavbě, kteří přispěli
k zdárnému dokončení díla, chci touto cestou poděkovat
a ocenit vzájemné korektní jednání.
Co v oblasti výstavby metra plánujete?
Odpovědně se zabýváme přípravou na další pokračování
stavby metra v Praze. Rádi bychom se na ní podíleli a věřím, že jsme dokázali, že metro stavět umíme. V současnosti se však v této oblasti společně s centrálou a zejména
divizí 5 zabýváme nejvíc problematikou možné účasti
ve veřejné obchodní soutěži na výstavbu druhé trasy
metra v Sofii, kde vzhledem ke geologickým podmínkám
a situování trasy v centru bulharské metropole budou
ražby prováděny tunelovacími štíty metodou TBM.
Na jakých jiných zakázkách teď divize 8 pracuje?
V Praze končíme II. etapu výstavby obytného souboru
Na Krutci. V Liberci realizujeme II. etapu sídliště v Rochlicích, zahajujeme III. a začínáme tam také stavět halu
„Schenk Plastic Solution“. Obchodní galerii v Mostě jsme
už dostavěli, do konce roku nám však ještě zbývá dokončit přiléhající bytovou část. Central Most je zatím naše
největší zakázka pro privátního investora a spolupráce
s ním je opravdu velmi dobrá. V Ledvicích jsme zahájili
stavbu administrativní budovy pro elektrárnu a očekáváme znovuzahájení přerušené výstavby závodu na výrobu
bioetanolu v Litvínově. Podílíme se také na zakázkách při
odstraňování ekologických škod na Mostecku.
Co na vaši divizi čeká v nejbližší době?
Rádi bychom uspěli v některých výběrových řízeních
a vytvořili si dostatečný prostor pro výrobní program na
další období, kde se chceme věnovat i výstavbě v oblasti
energetiky. Nestačí však zakázky získat, je třeba je dotáhnout do úspěšného konce. K tomu potřebujeme disponovat potřebným odborně zdatným personálem a v této
oblasti nás čeká ještě hodně práce. Jsem ale přesvědčený,
že všichni mí spolupracovníci stejně jako já udělají vše pro
úspěšné fungování naší divize i v budoucnosti.
Za rozhovor děkuje Lenka Svobodová
5/14/08 6:05:22 PM