Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 2
Subterra dál pracuje v Lupáčově ulici
Divize 2 Subterra se stala pro stskou část Praha 3
generálním dodavatelem nejprve první a v dubnu toho-
to roku taetí etapy projektu Revitalizace Lučo-
va. Druhou etapu provádí společnost Energie – staveb-
a báňská, která se ve sdružení podílí i na té třetí.
Do prv etapy revitalizace spodní části Lupáčovy
ulice na Žižkově patří výstavba podzemních garáží. Druhá
zahrnuje rekonstrukci domů č. p. 18 a 20. Poslední etí
etapa, zajeed pár týdny, představuje opravu zby-
lých čtyř panelových domů č. p. 10–16 a terénní a sadové
úpravy, zejména zásyp nad podzemními garážemi.
Garáže na zastavěné ploše es 1700 poskytnou
96 parkovacích stání et pěti pro invalidy. Rostou
na rohu Rokycanovy a Prokopovy ulice a směrem k jihu se
zařezávají do svahu (foto). Jejich výrazným prvkem, který
vystupuje na povrch, je nároží i zmiňovaných ulicích,
jehož tvarování vycház kruhové rampy v podzemních
podlažích. Stavíme v stě valého parku. Nikdo se
ak nemut, že by se odsud zelztratila. Park ob-
novíme v rámci finálních etap stavby, kdy garáže zmizí
pod zemí,“ vysvětluje manažer projektu Jaroslav Hovorka
z divize 2 Subterra, který řídí I. a III. etapu revitalizace.
Stavebma pro garáže musela být dokola jištěna
porovou stěnou a vrtanými pilotami. Protože se stavba
buduje ve svahu, hloubka jámy pro dvoupatrové garáže
nepřesáhla čti metry. Zdejší svažité podloží je ak
rozdílné, a proto tu bylo poměrně komplikované zakládá-
polovina objektu je založena na pilotách a polovina
plošně na základové desce. „V některých místech tu jsou
tvrdé idlice a křemeny, tam jsme zakládali plošně. Jinde
jsme narazili na nestabilní navážky a museli použít piloty.
Asi 50 m dlouhá pilotová stěna také zajišťuje stávající
objekty,“ vysvětluje založení stavby Jaroslav Hovorka.
Nestabilní podloží způsobilo i krátzdržení stavby.
Navzdory téměř stovce vrtaných pilot tothrozil posun
štítové stěny ilehlého panelového domu, takže bylo
nutné provést dodatečné stabilizační tryskové injektáže.
Základové podmínky tu jsou skutečně neobvyklé. Objas-
nil je archeologický průzkum, když prokázal, že zde ív
stával mlýn a byl u něj rybník. O náročnosti zdejší stavby
vědí své i pracovníci divize 7 Me trostavu, kteří pro nás
provádějí zempráce,“ říká Jaroslav Hovorka.
Budova podzemních garáží je půdorysně tvořena dvě-
ma na sebe kolmi křídly. První a druhé podzemní pod-
laží propojí vnitřní kruhová rampa, dschodiša výtah,
který jako prosklená transparentní hmota vystoupí až nad
střechu zakončenou vegetačním souvrstvím.
Vjezd do podzemí zajis dvousměrné přímé rampy
z Rokycanovy ulice. Z ní povede i bezbariérový vstup pro
ší. „Garáže dokončíme do 30. června. Dnes nám chy
jen provést dokončovapráce, zásypy a izolace stře-
chy. Její ozelenění bude součásaž poslední etapy díla,“
doplnil popis první etapy prací Jaroslav Hovorka.
text i foto Štěpán Sedček
Co prozradí detaily
i popisu staveb autoři nejraději udějí zastavěné
metry, obestavě kubíky a tuny použitého betonu či
oceli. O všech budovách však nejvíc vypovídají jejich
leckdy skryté konstrukce a promyšlené detaily.
V historickém dobrovickém dvoře, který tým Pavla
Szmeka z divize 1 nevno estavěl na Muzeum cukro-
varnictví, lihovarnictví, řepařsta města Dobrovice, třeba
na první pohled zaujme noschodiště s bezbarrovým
výtahem. Je přistavěné k zrekonstruované budově se so-
ciálním zařízením a perfektně dokresluje novodobý účel
objektu, protože pláštěm z tovaného nerezového plechu
připomíná historický cukrovarnický difuzér (foto č. 1).
Stejně jako v jiných objektech, i v Dobrovici nalezli sta-
vaři i rekonstrukci zajímavé krovy. O tom, jak vypadaly
ty nejstarší, renesanční, se návštěvníci muzea mohou pře-
svědčit hned na několika místních půdách. Jedna z nich
nad severním křídlem bývalé konírny a sýpky dokonce
ukazuje původní dřevěprvky v obnovené kse (foto
č. 2). Pod ísným dohledem památkářů zde totiž tesi
obnovili unikátní krov typu laté stolice pomocí trámů
snesených z ostatních budov v areálu. Půdní prostor pod
nimi zůstal vola veřejnosti je ístupna pádá.
Jinde nezvyklé krovy bohel zakrylo sádrokarto-
nové obložení. Třeba v prostoru strojoven, kde se nachází
největší dochovaný Ránkův krov ve sední Evro. Foto-
grafie ze stavby edstavuje detail jeho plné vazby (foto
č. 3). Krov vznikl ve 2. čtvrtině 19. století, kdy pražský
tes Michal nek zjednodušil německou hambálkovu
soustavu tím, že vypustil spodní vaznici a tu středovou
načepoval na konec rozepřených šikmých sloupků. O mu-
zeích v Dobrovici se brzy dozvíte c na webových
stránkách www.dobrovickamuzea.cz.
–ls–, foto Josef Husák, Jaroslav Krkavec
Ing. Josefa Neuwirtha,
ředitele divize 4 Metrostavu
Před deseti lety nastoupil Ing. Josef Neuwirth do ní
spolnosti, aby znalostmi a bohatými zkušenostmi
z oboru dopravního stavitelství napomohl Metrostavu
rozjet práce i v tomto segmentu trhu. O tom, že úkol
splnil dobře, svědčí i úspěchy jeho divize 4, kterou od
začátku vybudoval a dodnes úspěšně řídí.
Jak vypadá divize 4 v desátém roce své činnosti?
Od 1. února 2001 vyrostla od dvou pracovníků mě a asi-
stentky k dnešnímu ptu asi 320 zaměstnana je
externí obrat vloni dosáhl 2,8 miliardy korun. Vytvořit náš
tým, který je dnes schopný realizovat i náročné komplexní
stavby, však nebylo snadné. Neměli jsme zkeprak-
tiky, proto jsme kolektiv budovali převážně z absolventů
vysokých škol. Pokud se osvědčili, dostali mimořádnou
ílitost postoupit brzy do řídících funkcí. Divize 4 tak
má dnes v Metrostavu nejnižšíkový průměr, a otevírají
se jí proto i dobré perspektivy do budoucnosti.
Které mosttechnologie vaši liovdají?
Divize 4 vla ze zkeností Metrostavu, který historic-
ky ovládal někte postupy budo železobetonových
mostů eba pomocí pevných skruží. Po rekonstrukci
Lahovického mostu, která skala titul Mostdílo roku,
jsme ve výstavbě nových mos na pevných skružích po-
kračovali. Ve spolupráci s divizí 7 jsme rozvinuli i techno-
logii výstavby ocelobetonových spřažených konstrukcí.
Velký zlom pro s nastal v roce 2004, kdy Metrostav
odkupem firmy Subterra skal i jedcinou společnost
Stavební obnovu železnic. Personál i majetek její mostní
divize byl totiž začleněn do té naší. Po prvním období, kdy
jsme se zabývali výhradně inženýrskou činností, jsme tak
získali schopnost stavět dopravní díla vlastními silami. Po
dohodě s vedením Metrostavu jsme koupili první dvě pře-
suvné skruže z Německa a další si vyrobili sami. Úspěšně
jsme zvládli i letmou betonáž, jak dokláda třeba most
Generála Chábery u Litoměřic nebo lnní most es
rybník Koberný, který v současnosti stavíme nedaleko
Tábora. Díky těmto dovednostem se divize 4 dostala na
špičku firem v oboru mostních konstrukcí.
Jaký je český trh dopravho stavitelství a kam míří?
V posledních letech se u s výstavbě dopravní infra-
struktury věnovala velká pozornost. I proto, že se nám se
vstupem do EU otevřela možnost financovat stavby z je-
ch fondů. Tento íliv peněz však za i roky skončí.
Daí prostředky potom ministerstvo bude muset hledat
na úrovni národních zdro a úvěrů. Nebo rozvine jiné
formy spolupráce jako třeba PPP – partnerství vejného
a soukromého sektoru. Dnes ještě práci máme, ale nejsou
vypisované žádné daí souže. Zahájení řady staveb se
také protahuje, protože nejsou řádně připravené. A pokud
začnou, tak se často kvůli pvním i faktickýmvam
nemohou rozvíjet v plánovaných časech nebo postupech.
Odstrašujícímíkladem je dostavbalnice D11 u Hrad-
ce Králové. Smlouvu jsme podepsali v roce 2003, a i když
stavba měla za čtyři roky skončit, dodnes jsme na ní pro-
stavěli stěží 20 % z našich plánovaných výkonů.
Co právě state a jaké te další plány?
Stavíme obchvaty Prahy a Kolína, Prodlouženou Mís-
teckou u Ostravy, lnice D3 u Tábora a D1 u Říkovic,
úseky silnic R6, R7, R35, R48 a R49 a řadu drobněích
dopravních staveb. Vzhledem k očekávanému vývoji
ak hledáme nové trhy a chceme zavést do praxe i další
technologie. Vloni jsme ídili organizační složku v Polsku
a věříme, že brzy uspěje. Své odborné kapacity nabízíme
i na Slovensko Doprastavu. Ten by l ve sdružezačít
pracovat na projektu PPP, který dostaví dálnici D1 do
Košic. Chceme také vlastními silami zvládnout komplexní
stavby. Spolu s divizí 7 jsme proto začali provádět i zemní
práce. Naše schopnosti zatím končí vybudováním silnič-
ho tělesa. V budoucnosti bychom se však chli pustit
i do konstrukcí vozovek. Věřím, že se m i ky tomu
brzy povede získat další no zakázky.
strana 2
PTÁME SE
1
Na Pankráci vzniká 167 bytů a kanceláře
Od začátku února se tým Ing. Davida Vlasáka z divize 3
na skoro dva roky zabydlel v Praze na Pankráci, aby
zde mezi ulicemi Bezejmenná a Hanusova vystavěl
dva nobytové domy a dvě administrativbudovy. Ty
budou v patrech přímo navazovat na vedlejší svající
kancelářskou budovu u Bauhausu.
Komplex s kancelářemi vytvoří dvě šestipodlaž
budovy se čtmi společnými podzemními podlažími
(vizualizace č. 1). Dohromady nadnou až 10 tisíc m
2
kancelářských ploch. Novostavba bude v patrech propo-
jena se stávající administrativbudovou u obchodního
střediska Bauhaus a společné budou mít také recepce.
Byty vzniknou ve dvou šestia sedmipodlažních ob-
jektech o půdorysných rozměrech 70 x 19 a 33 x 17 m,
které budou propojené ve dvou podzemních podlažích (vi-
zualizace č. 2). Po dokončení poskytnou 167 bytů o roz-
loze od 33 do 133 m
2
a s dispozicemi od 1+kk až po 4+kk
velké byty s terasami obsadí poslední ustupující podlaží.
Součástí komplexu budou i garážová stání, 566 pro admi-
nistrativní budovu a 176 pro bytové objekty.
Zatím však na Pankráci panuje jen čilý stavební ruch.
m Ing. Vlasáka nejprve musel zajistit odstranění stáva-
jících objektů. V soasné době dohlíží nad prováděním
zemních prací, které obstarává naše divize 7.U bytových
domů dokončujeme výkopy na základovou spáru a výdře-
vy porového pažení. V administrativní části komplexu
probíhají práce na převrtávané pilotové stěně, která zajistí
stavební jámu v těsné blízkosti stávajícího objektu. Věnu-
jeme se i přípravě pro betonáž základové desky,“ popisuje
Ing. Vlasák. Po dokončení základů by už během léta měli
betonáři z divize 6 Metrostavu začít stavět monolitické
železobetonové skelety budoucích objektů.
V současné době naši stavbaři na Pankráci bojují
s podzemní vodou. Právě založení objekve složitých
geologických podmínkách považuje Ing. Vlak za jeden
z nejsložijších úkolů celé zakázky. Náročné podle něj
bude i napojení kancelářské budovy na stáva admi-
nistrativobjekt ve všech šesti podlažích, a to za jeho
plného provozu.Máme také respekt před velkým počtem
bytových jednotek, a tedy i množstvím případných klient-
ských změn, které nás čekají,“ dodává.
se edpokládat, že tým Ing. Vlasáka si se emi
strahami stavby poraa v listopadu 2011 předá ho-
tový komplex investorovi, kterým je akciospolečnost
Pankc. Bližší podrobnosti o jejich novém projektu jsou
uvedeny na internetových stránkách www.vivus.cz.
Martina Vampulová, vizualizace archiv d3
2
1
2
3
Metrostav_09_10.indd 2 5/25/10 10:17:05 AM
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (359 ms)

Rendering Strana 3 (104024): (0/1) (351 ms)

Rendering Strana 2 (104023): (0/1) (402 ms)

Rendering Strana 1 (104022): (0/1) (400 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3108/vth120647-1.jpg (3x)

 i3108/vth120648-1.jpg (3x)

 i3108/bg104023.svg

 i3108/vth120649-1.jpg (3x)

 i3108/vth120651-1.jpg