Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 3
Kčovou stavbou noho 25km úseku dálnice D3 z -
bora do Veselí n/L je most přes rybk Koberu jiho-
českých Košic, který staví naše divize 4. Pracovníci
z Metrostavu, vede Ing. Bohumilem Rohnem, na
tomto úseku ještě vybudují most přes údolí Černovic-
kého potoka a 14 menších mostů a nadjezdů. Práce
u rybníka Koberný však zřejmě budou nejnáročí.
Přes rybník a vedlejší biokoridor převedou dálnici dvě
šestipolové mostní konstrukce, samostatné pro každý
dopravní směr. Budou 575 m dlouhé a vznikají technologií
letbetonáže. Divize 4 dnes na obou ticích jejich
mostních pilířů dokončila devět z deseti zárodků, které
jsou nutpro zahájení prana vodorovných nosných
konstrukcích (foto č. 1). Pomocí dvou párů vozíků už z ně-
kterých začala souběžně na obě strany po timetrových
lamelách betonovat i tzv. vahadla (foto č. 2).
Jeden zajímavý mezník stavby u Koberného tým
Ing. Petra Šdronského za sebou: po betonáži deváté
lamely vahadla P30 na levém mostě montéři spustili bed-
nění zavěšené na vozíku na připravený ponton. evezli
je ke stejnému pilíři pod pravou část mostu a tam ot
vyzdvihli. Horní nosnou část vozíků vrátili zpět na zárodek
a na vedlejší pravý most přesunuli i jáby.
Z ceoperace jsme li trochu obavy,řekl stav-
byvedou Ing. Jan Růžička, který práce na mís řídí.
Zejména proto, že vozíky jsme museli přesouvat demon-
tované, kdy jsou poddajné a křehké. Naše obavy se nejvíc
týkaly toho, jak se nám je podaří znovu zpět slícovat.
Nakonec echno dopadlo dobře a dnes jmáme vybe-
tonovanou i první lamelu na pravém vahadle P30. Důležité
taje, že už víme, jak postup zopakovat. Tato operace
nás totiž do konce stavby čeká ještě devětkrát.
V současnosti začala i daí nárná část la rek-
tifikace prvch hotových vahadel do padované po-
lohy, aby mohla proběhnout betonáž spojovací lamely.
Uskuteční se během noci, aby se vahadla při vyšší denní
teplorozepla, a tím vybetonovanou spáru sevřela. Po
odstraněaretace ložisek na ilehlých pilířích a dosa-
žení stanovené pevnosti betonu se na polovinu předepnou
kabely, procházející spárou. Udělá se bednění stropu, od-
říznou se vnitřní provizorní podpěry, fixující vahadla proti
překlopení, a kabely se dopnou. Až tento cyklus proběhne
ještě sedmkrát, bude most v podstatě hotový.
Aby se nám jako dosud dařilo postupovat podle
harmonogramu, musíme v rámci možností dodržovat pra-
videlný, sedmiaž osmidenní cyklus betonáží. Most pak
předáme začátkem září 2011,“ dokončil Ing. Růžička.
–rip–, foto Josef Husák
Na vybudování nového hospice ve Frýdku-Místku do-
stal tým severomoravského regionu divize 1 pouhých
dvě sdvacet sedm dní od 16. září minulého roku. Už
od zátku proto bylo zřejmé, že alfou i omegou pro
úspěšné zvládnutí tohoto úkolu bude organizace prá-
ce, načasování jednotlivých postu a jejich plynulá
návaznost, prote při takto napjatém termínu byly
časové rezervy prakticky nulové.
Podlouhlá novostavba hospice je částečně zapuštěná
do svažiho tenu a sk se ze dvou propojených
celků: dvoupodlažního lůžkového, který v každém patře
zahrnuje jedenáct pokojů s bezbariérovou koupelnou (de-
set jednolůžkových a jeden dvoulůžkový), a třípodlho
administrativně-provozního objektu. V něm jsou v příze-
umístěny vstupní hala, kuchys jídelnou, prádelna,
byt správce, jeden jednožkový a jeden dvoužkový
pokoj a místnost pro rozloučení se zesnulým. Obdobná
struktura pokojů je i v prvním patře. Ve druhém se pak
nachází šest místnosodlehčovací péče, čtyři hostins
pokoje a kaple. Obě části spojuje centrální schodiště s vý-
tahem, který umňuje snadnou epravu lůžek.
Po stavebně technicstránce jde o standardní ob-
jekt, jakých Metrostav každý rok běžně dě desítky. Úkol
jistě náročný, ale nikoliv takový, se kterým by si zkušený
tým pod vedením Ing. Marka Veselého nedokázal poradit.
Průběh výstavby ve Frýdku-Místku však výrazně zkompli-
kovaly nepříznivé povětrnostní podmínky.
Nejív nastoupila dlouhá, mrazi zima se spous-
tou sněhu. Udělala možná radost dětem, stavbaře ak
rozhodně nepotěšila. Investor ale pochopil, že s počasím
nelze bojovat, a datum předání díla posunul o dva měsíce.
Jenže potom mrazy a sněhovou nadílku vystřídal vytrvalý
šť a s ním dostal místní název lokality Na Bažinách pro
stavbu velice konkrétní a nepříjemný význam...
„V současné době už totpracujeme venku na pod-
kladních vrstvách ilehlých komunikací a na úpravách
okolního terénu. Doděláváme také oplocení a ipravu-
jeme se i na sadové úpravy, okomentoval momentál
situaci na stavbě Ing. Marek Veselý. „Opakované d
ale terén podmáčejí a brání i jeho řádnému proschnutí,
takže práce nepostupují tak rychle, jak bychom si áli
a potřebovali. Neustálé vlhko nám komplikuje i provádění
obvodového pláš(foto). Pokud jde o vniprostory,
dokončujeme rozvody elektro, vzduchotechniky, ústřed-
ního topení a zdravotní techniky. Kompletujeme echny
povrchy, pracujeme na sádrokartonových konstrukcích,
obkladech a dlažbách a začínáme s malováním. V brz
době nás jtě čeká kompletace technolog prádelny
i kuchyně a interiérové vybavení.“
Do předání hotové zakázky tedy zbývají Metrostavu
necelé dva síce. Vzhledem ke stávacím povětrnost-
ním podmínkám však ma stavbaři hospice ve Frýdku-
-Místku neustále práce až nad hlavu. Tým divize 1 si
ak s jejím řízením a koordinaumí poradit. Jen všem
musíme držet palce, aby už konečně přestalo pršet.
Petr Rampír, foto Marek Veselý
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Letmá betonáž v nejvýš osmidenním taktu
1
Prosšná stavba s velmi krátkým termínem
Koleje do budoucnosti vedou po pevné dráze
ky divizi 5 že Metrostav od konce dubna prová-
t nově i konstrukce kolejí s pevnou jízdní dráhou.
O zvládnutí to technologie podle požadavků normy
ČSN EN ISO 9001:2009 se zasloužil je provoz mos-
a železobetonových konstruk dopravních staveb.
Naší společnosti tím umožnil i v budoucnosti nabízet
komplex výstavbu drážních tunelů a mostů nebo
moderho metra. Klasic uložení kolejí na pražce
a štěrkové lože už totiž u těchto novostaveb odeznívá.
Certifikát na provádění pevné jízdní dráhy jsme získali
jako jeden z prvních tuzemských podniků,“ říká vedou
provozu Bc. Alexandr Tvrz a dodává: Tato nekonvenční
konstrukce železničního svršku u s byla zatím použita
jen na zkušebm úseku koridoru KrasíkovČeská Třebo-
vá. My jsme získali oprávnění provádět ji systémem LVT
(Low Vibration Track), který má podkladní prefabrikované
betonové bloky uložené v pryžové botě. S kolejnicemi se
osana pevný, vyrovnapodklad do projektovapo-
lohy a bez výztuže se zabetonují (foto, archiv divize 5).“
Mezi bloky a prové boty se u LVT navíc vkláda
prné podložky z přírodního kaučuku nebo z polyu-
retanu, navrhované individuálně pro konkrétní projekt.
razně tlumí hluk a vibrace vyvolané dopravou.
Systém samozřejmě umožňuje použít i různé druhy
upevnění kolejnic a kolejové ížení. Zatím je určený ze-
jména pro železniční tunely a mosty, je však také výhodný
pro stskou a íměstskou povrchovou i podpovrcho-
vou tramvajovou či vlakovou dopravu a další místa, kde
je zapoeomezit hluk od projížděch souprav.
To je však jen jedna z edností, které pevná jízdní
dráha nabízí. Těmi dalšími jsou například omezení velkých
přesunů hmot i vytváření kolejového svršku a možnost
budovat jej při horších povětrnostních podmínkách. Vý-
hodou nové konstrukce je také jemalá stavební výška,
která je důležitým parametrem i návrhu profilu tunelu.
Pevná jízdní dráha má taoproti klasicmu železn-
mu svršku podstatně vší stabilitu. Lze ji proto využít
zejména u vysokorychlostních tratí, kde jinak dochá
k významnému snížení životnosti štěrkového lože, které
se často musí upravovat. Téměř bezúdržbovou a bez-
pražcovou pevnou dráhu mohou také ve výjimečných
případech použít k přesunu i kolová vozidla.
Divize 5 může systém LVT provádět podle konkrétních
potřeb ve spolupráci s ostatními členy Skupiny Metrostav.
Společnost CCE Praha třeba umí zajistit kompletní geode-
tické práce pro uložení kolejí a firma TBG Metrostav zase
dodat betonovou směs. Do budoucnosti tak Metrostav
opět může nabízet třeba stavbu železničních tunelů
na klíč. V těch nových na koridorech už totiž koleje po žád-
né jiné jízdní dráze než po pevné zřejmě nepovedou.
Dvacetimetrový zásyp s volnou kolmou stěnou
Sotva tým Ing. Ladislava Michálka z divize 7 dokončil
rychlou betonáž čtyř velkoobjemových zásobníků na
pohon hmoty v Louko (foto), postavil jej projekt
ed další dvě extrémně náročné etapy prací: prove-
dení dvouplášťové sklolaminátové výstelky a zasypání
drží. Ta první, uvni zastřešených tenkostěnných
lců, prohá bez ohledu na počasí. Tu druhou kom-
plikuje šť. sep tot mubýt proveden obzvlášť
pečlia důsledně zásobníky musí dokola obkroužit
dvacet metrů vysokolmá stěna zeminy, která u nich
ponechá 30 cm širokou vzduchovou mezeru.
Jak zasypat nádrže, abychom je nezatížili víc, než sta-
tik dovolil, řešila dlouho celá expertní skupina,“ popisuje
Ing. Michálek. „Nakonec na výběr zbyly dvě varianty.
Buď zásyp vybudovat pomocí stabilizované zeminy, nebo
jej vyztužit geosyntetickými tkaninami a ížemi. Po
mnoha zkouškách, statických posudcích a jednáních s in-
vestorem nakonec odborníci zvolili druhou možnost.
Na několika tryskových stavech v české firmě Kordár-
na a ve slovenském Texiplastu se proto v současné době
pro Metrostav vyrábí asi 500 000 m² vysokopevnostních
geotextilií a geomříží. Celý syp musí protkat v jednolité,
soudržné a stabilní zeminotěleso se zhutněným obje-
mem přes 200 tisíc kubíků. Opěrnou konstrukci pro jeho
svisstěny vytvoří jako ztracené bedněsestava KARI
sítí, vyztužených ocelovými profily a geosyntetikou. Pro
zásyp posloí materiál odžený ze stavebmy. Divi-
ze 7 jej před několika dny začala přižet z deponie, která
leží ve vzdálenosti asi dva kilometry od hlavní stavby.
Nasypaná, dvacet metrů vysoká kolmá stěna, za níž
bude třiceticentimetrová bezpečnostní vzduchová me-
zera kolem stěn nádrží, se u nás staví vůbec poprvé,“
pokračuje Ing. Miclek. „Vedestavby, divize i experti
z cently Metrostavu věnují jejímu řešení zvláštní pozor-
nost. I přes řadu posudků od různých odborníků a kolik
metrů vysoké pokusy přímo na staveništi, je návrh zásypu
stále založen na řadě pouhých předpokladů. Jsme si proto
domi toho, že jen s velikou pečlivostí a technologickou
kázní jej můžeme provést tak, aby byl bezpečný.
V soasné době sice zempráce v Loukově eru-
šuje nepříznivé počasí, stavba uvnitř nádrží ale probí
plynule a dokonce i v drobném předstihu. Jejich vnitř
prostor je totiž klimatizovaný, aby v nich dobře vyzrávala
pryskice dvouplášťové výstelky z laminátu. I ta bude
u nás v takto velkých zásobnících provedena poprvé.
„Stěny všech čtnádrží máme zevniopatřené
šesti samostatmi vrstvami takzvané sekundární vý-
stelky, která zajišťuje vzduchotěsnost a v tomto případě
také ‚naftosnostbetonu,“ končí popis rozpracovanosti
stavby Ing. Michálek. Brzy na zneme našet
i primární výstelku, opět složenou z několika vrstev prys-
kice, které budou v konečné zi uzavřeny speciálním
násikem pro svedení elektrostatického náboje.“
Další dnes prováděné práce na staveništi, třeba izolace
technologické chodby a výstavba požárního zabezpečení,
které provádí divize 1 Metrostavu, jsou ve srovnání s výše
popsanými technologiemi už jen drobnosti...
–ls–, foto archiv divize 7
2
Metrostav_09_10.indd 3 5/25/10 10:17:08 AM
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 09/2010, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (273 ms)

Rendering Strana 4 (104026): (0/1) (267 ms)

Rendering Strana 3 (104024): (0/1) (313 ms)

Rendering Strana 2 (104023): (0/1) (312 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3108/vth120648-1.jpg (2x)

 i3108/vth120649-1.jpg (2x)

 i3108/bg104024.svg

 i3108/vth120651-1.jpg

 i3108/vth120647-1.jpg