Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 09/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2013, Strana 3
Vesedu 1. května byl pro veřejnost slavnostně ote-
vřen 14/15 Baťův institut, tovární budovy v Baťově
areálu ve Zlíně přetvořené na kulturní komplex ev-
ropské úrovně. V rekonstruovach prostorách dvou
památkově chráněných objektů dnes sídlí Krajská ga-
lerie výtvarného umění, Muzeum jihovýchodní Moravy
aKrajská knihovna Františka Bartoše. Všechny insti-
tuce, které dříve působily na nejrůzněích místech,
tak získaly reprezentativní ihistoricky pojaté prostory.
Obě výrobní budovy bývalé Baťovy továrny prochá-
zely kompletní rekonstrukcí odsrpna roku 2011. Nově je
propojila společná přístavba, jejíž střecha se stane vej-
m prostranstvím, které oživí sochy. Na rekonstrukci
adostavbě institutu se vesdrení polelo sedm firem,
mezi které paila idivize 1 Metrostavu. Čti její pracov-
ci odříjna 2011 v průběhu celého roku zabezpečovali
stavební část rekonstrukce objektu č. 15, kde se dnes
nachází krajská knihovna. Řídili především bourací práce,
sanace železobetonových konstrukcí, rekonstrukci fasády
avýstavbu sádrokartonových příček. „Podle mého názoru
bylo nastavbě nejnáročněí koordinovat veškeré práce
ařemesla. Zvláště pak vpřípadech, kdy někteří dodavate
nebyli schopni dostát svým závazkům aze stavby upro-
střed prací odešli,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing.David
Pohlodek zdivize 1. Podle něj se jako největší komplikace
nacelé stavbě ukázal právě odchod hlavho dodavatele
bouracích pra. „Následné hledání noho, který by bou-
rání konstrukcí dokončil, bylo opravdu obžné,“ dodává.
Vzhledem k tomu, že se jedná o historické budovy,
byla nezbytná také spolupráce stavbařů s památkáři.
Jejich přítomnost nastavbě byla znát především při vý-
ru typů aodstínů použitých materiálů, při vzorková
výrobků, ale ipři instaloní trvalých výstavních expozic.
Ing.arch.Juraj Sonlajtner z firmy A.D.N.S. PRODUCTION
vycházel při svém návrhu především způvodně použitých
mater. Některé originální prvky proto museli stavbi
hem rekonstrukce opravovat. Hodně časově nárná
byla naíklad repase veškerých okenních rámů či opra-
va fasády, jejímž prvkem jsou iporekonstrukci pro Zn
charakteristické cihelné vyzdívky (foto č. 1). Nestandard
bylo také natahování brizolitové fasády, která se už dnes
nepoí. Nemalý technický oříšek představovalo ičiš-
tění aznovupoložení původní ocelové dlažby.
Dnes už je 14/15 Baťův institut kdispozici veřejnosti
a stavbe v něm vystřídala díla českých malířů první
poloviny 20. století – Alfonse Muchy, Emila Filly, Bohumila
Kubišty, Václava Špály, Josefa Čapka či Jana Zrzaho.
všvci se ale mohou sezmit ishistorií firmy Ba
či sní úzce spojeného zlínského filmu pro děti (foto č. 2).
Martina Vampulová, foto Josef Husák
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Zlínské kulturní instituce vnovém
1
2
Rozpracované stavby
Ne ovšech stavch Metrostavu mohou informovat fi-
remní noviny. Některé projekty zmíní při zajení, ji
edstaví hotové ananěkteré zakázky prostor nezbude
vůbec. Dnes proto připomeneme hned tři stavby najed-
nou – fotografiemi akrátkým popisem.
Současně srekonstrukcí kotelny provádí projektový
tým Ing.Daniela Riedla zdivize 3 vElektrárně Prunéřov
II idemontáž amontáž tří zásobků chladicí vody (foto
č.1). Naípra, zdvihu azásunu nádrží, znichž každá
ží 40 tun, se polel tým složený z montérů provozů
ocelových konstrukcí divize 3 amostch technologií di-
vize4. Vedoucí přípravy Ing.Vladimír Beneš navrhlai-
pravil elegantní řešení výměny a stavbyvedoucí Karel
Bouda – oba zdivize 3 – řídil montáž zásobníků. Jedna
akce trvala pouhé čti dny. Sladěná spolupráce obou
divizí pokaždé přilákala velké množství pozorovatelů.
VModřanech začal včervenci roku 2011 tým Ale
Synka zdivize 1 řídit stavbu hasské zbrojnice sprosto-
rami pro Krajské operní ainformní středisko hlavního
sta Prahy. Dnes už jsou vobjektu téměř hotové rozvo-
dy instalací anejvíc práce v něm mají obkladači amonři
podhledů. Vzhledem ktomu, že novostavbu má divize 1
dokončit 28. září letošního roku, rozběhly se kolem has-
ské zbrojnice naplno zejna venkovní úpravy – terénní
práce ivýstavba komunikací – abudova se zala obalo-
vat fasádním obkladem (foto č. 2).
m divize 8 pod vedením Ing.Pavla Ducháče zahájil
letos vúnoru už třetí etapu stavby pro firmu AREKO vBe-
tkách naJizerou, která se zavá výrobou kosmetiky
apotravinových dopků. Přestavuje pro ni objekt bývalé
jídelny akulturho domu továrny CARBORUNDUM (foto
č. 3) navýrobní avývojové centrum. Metrostav tu pracuje
jako subdodavatel aměl nastarosti bourací práce ade-
montáže, výrobu amontáž ocelové konstrukce stropu nad
2. NP a nástavbou (foto č. 4), oplášní budovy panely
Kingspan, vkeré zednické práce včetně sádrokartono-
vých konstrukcí, zdravotně-technické instalace, ústřední
topení azbudování zpevných ploch ikomunikací. Stav-
bu úspěšně dokončil letos vpolovině ktna.
red, foto Josef Husák a archivy staveb
1
3
2
4
Klíčová křovatka nabývá definitivní podobu
Jednu znejvětších metropolitních křovatek naPraš-
m mostě pod Pražským hradem čeká vtě přestav-
ba dodefinitivní podoby. Před třemi lety se doprava,
která přes ni proudila, musela přizpůsobit výstavbě
tunelů Blanka. Dnes jsou podzemní stavby zasypané
akřižovatka se vrací dosvé původní, ovšem vylepše
podoby. Stejně jako tunelový úsek MYPRA řídí i tuto
rnou akci tým Jího Korka zdivize 2.
Abychom mohli tunely vnem úseku postavit, mu-
seli jsme křovatku posunout a s koridory dopravch
tras kličkovat podle potřeb stavby,“ konstatoval vedoucí
projektu. „To samoejmě obšelo imnoho provizorch
přeložek velmi komplikovaných inženýrských sítí. Vzhle-
dem ktomu, že se konec naší stavby blíží, čeká nás teď
v létě velká tramvajová výluka, která od 29. června až
do října přerí provoz nejen mezi stanicí Hradčanská
aStřovicemi, ale idoDejvic. Umní nám převést kři-
žovatku dojejí definitivní podoby vnávaznosti naSvato-
vítskou ulici, kde jsme postavili širší most přes železnici.“
Stavbaře tak vtě čeká provést mnoho různých čin-
ností – vkrátké době výluky tramva, ale zřejmě zaza-
chovaného automobilového provozu. „Dnes dokončujeme
Svatovítský most, ubouráváme jeho provizorní konstruk-
ce apracujeme na jeho zábradlí aozdobných pylonech,“
říká stavbyvedoucí Ing.Libor Čada apokračuje: „Vrámci
zabezpečovacích prací ještě betonujeme vjezdový objekt
do podzemch garáží, po úsecích budujeme definitivní
tramvajové trati, u podchodu pod Svatovítskou uli
končíme betonáže vstupních částí aopěrných křídel. Ta-
ké jtě mume prohloubit podchod pod třídou Milady
Horákové, který bude širší kli navrženým obchodům.
Požární objekt tunelů předáme koncem ktna technolo-
gům abudeme pokračovat sdefinitivními úpravami terénu
akomunikací. Sadové úpravy nám zbudou naíští jaro.“
Mezitím se oem do svých tras musí vrátit nejen
doprava, ale iechny inženýrské sítě atramvajové za-
stávky spodchody. Třničkou na dortu hotoho díla
bude ztné osazení pomníčku štábního kapitána Vác-
lava Morávka, který poblíž Prašného mostu zahynul při
estřelce sgestapem. Nasvé místo ubastionů se vrátí
ioriginální deska se jmény padlých vkvětnovém povstání.
Stavbaři však budou muset schat – vpolovině dub-
na totiž archeologové vesníženém cípu mezi podchody
(foto) odhalili uprosed křovatky asi 8 hrobů, pokro-
ní pohřebiště zkonce 9. apočátku 10. století, vmž
už vroce 2011 odkryli kolem 70 podobch pozůstatků.
Stavba tak nabrala zpdění, které se tým divize 2 poku
dohnat. Křižovatku ale určitě zprovozní nejpozději vříjnu.
Harvey se rozrostl
Na začátku května, na prahu nové lázeňské sezony,
otevřela společnost CPI Hotels čerstvě dokončenou
ístavbu hotelu Harvey veFrantiškových Lázch (foto
č. 1). Dnes už zbrusu nové pokoje obývají první hosté.
Čthvězdkový spa & kur hotel Harvey, který rekon-
struovala divize 9 pod vedem Jana Mráze, nedávno roz-
šířila přístavba s 33 pokoji, jejíž výstavbu investor zadal
stejmu týmu Metrostavu. Nové křídlo (foto č. 2) spůdo-
rysem 25x 18,3 m ajedním podzemním a4 nadzemními
podlažími vybudoval během 10 mě. „Nejobtížnější
bylo splnit termín dokončení vevazbě naklimatické pod-
mínky. Vzhledem ktomu, že stavba začala vlétě ahotovou
jsme ji předávali na jaře, technologické postupy velmi
často vyžadovaly zimní opatření,“ říká Jan Mráz. Vprů-
hu stavby si investor navíc objednal vybudoní 4. NP
sterasou abarem av1. PP pak výstavbu daích skladů.
Souběžně sdostavbou hotelu Harvey (foto č. 3) pů-
sobil tým Jana Mráze ještě nadalší významném projektu
vregionu – během zimního období zrekonstruoval střechu
rodního domu v Karlových Varech. Před samotnou
stavbou, která začala loni vříjnu, musela divize 9 nejprve
zabezpečit prostory veSlavnostním sále nad unikátním
skleněným stropem, který pochází zroku 1899 apodle
patkářů je nejcenněí částí objektu. Tým Jana Mráze
jej musel nejprve překrýt tesskou konstrukcí, kterou
osadil OSB deskami, aby zajistil, že historický strop ne-
poškodí žádné padací předměty. Jtě předm proběhla
podrobná pasportizace stávajícího stavu proskleného
stropu astavbaři vše konzultovali spatkáři. Snimi se
také domluvili naploše sechy, kde měla být zachona
originální krytina. „Její čtění bylo nároč, měla být totiž
kladena docementové malty aještě drátkována, takže se
i čistění někdy doslova rozpadala pod rukama,“ vzpo-
míná vedoucí projektu. Velmi dobře si stavbaři poradili
ispařskými prvky natitanzinkové krytině, které musely
t vyrobeny jako přesná kopie původních. Také při této
stavbě potrápilo tým Jana Mráze počasí vzimním obdo-
bí, kterému musel přizpůsobit průběh pra. Ztěžovalo
je iumístění stavby naší zó, takže vkerá doprava
materlu – nového ivybouraho – se provála ruč.
V rámci zakázky stavbi vynili také část krovů
acihelch z, nakterých krovy spočívaly, ato hlavně
včásti střechy orientované doulice. Vrelativně dobrém
stavu však zůstaly ty úseky, které byly vybudovány no
popožáru budovy v50. letech minuho stole.
tšinu střechy rekonstruoval tým divize 9 ze za-
šeného lešení, jen v rozích Národního domu postavil
lešenářské věže pocelé výšce budovy. Díky tomu značně
zmenšil rozsah záboru ulic a po dobu stavby jen mini-
lně omezil chodce i dopravu, ačkoli se Národní dům
nachází navelice frekventovaném místě vcentru města.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
1
3
2
Metrostav Metrostav 09/2013, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 09/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 09/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 09/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 09/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 09/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 09/2013, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics …

Rendering Strana 4 (103717): (0/1) (380 ms)

Rendering Strana 3 (103711): (0/1) (427 ms)

Rendering Strana 2 (103706): (0/1) (426 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3044/vth120303-1.jpg (3x)

 i3044/vth120309-1.jpg (3x)

 i3044/bg103711.svg

 i3044/vth120316-1.jpg (3x)

 i3044/vth120298-1.jpg