strana 3

Harvey se rozrostl

Na začátku května, na prahu nové lázeňské sezony,

otevřela společnost CPI Hotels čerstvě dokončenou

přístavbu hotelu Harvey ve Františkových Lázních (foto

č. 1). Dnes už zbrusu nové pokoje obývají první hosté.

Čtyřhvězdičkový spa & kur hotel Harvey, který rekon­

struovala divize 9 pod vedením Jana Mráze, nedávno roz­

šířila přístavba s 33 pokoji, jejíž výstavbu investor zadal

stejnému týmu Metrostavu. Nové křídlo (foto č. 2) s půdo­

rysem 25 x 18,3 m a jedním podzemním a 4 nadzemními

podlažími vybudoval během 10 měsíců. „Nejobtížnější

bylo splnit termín dokončení ve vazbě na klimatické pod­

mínky. Vzhledem k tomu, že stavba začala v létě a hotovou

jsme ji předávali na jaře, technologické postupy velmi

často vyžadovaly zimní opatření,“ říká Jan Mráz. V prů­

běhu stavby si investor navíc objednal vybudování 4. NP

s terasou a barem a v 1. PP pak výstavbu dalších skladů.

Souběžně s dostavbou hotelu Harvey (foto č. 3) pů­

sobil tým Jana Mráze ještě na další významném projektu

v regionu – během zimního období zrekonstruoval střechu

Národního domu v Karlových Varech. Před samotnou

stavbou, která začala loni v říjnu, musela divize 9 nejprve

zp r av o daj s t v í z diviz í

Rozpracované stavby

Ne o všech stavbách Metrostavu mohou informovat firemní noviny. Některé projekty zmíní při zahájení, jiné

představí hotové a na některé zakázky prostor nezbude

vůbec. Dnes proto připomeneme hned tři stavby najednou – fotografiemi a krátkým popisem.

Současně s rekonstrukcí kotelny provádí projektový

tým Ing. Daniela Riedla z divize 3 v Elektrárně Prunéřov

II i demontáž a montáž tří zásobníků chladicí vody (foto

č. 1). Na přípravě, zdvihu a zásunu nádrží, z nichž každá

váží 40 tun, se podílel tým složený z montérů provozů

ocelových konstrukcí divize 3 a mostních technologií di­

vize 4. Vedoucí přípravy Ing. Vladimír Beneš navrhl a při­

pravil elegantní řešení výměny a stavbyvedoucí Karel

Bouda – oba z divize 3 – řídil montáž zásobníků. Jedna

akce trvala pouhé čtyři dny. Sladěná spolupráce obou

divizí pokaždé přilákala velké množství pozorovatelů.

V Modřanech začal v červenci roku 2011 tým Aleše

Synka z divize 1 řídit stavbu hasičské zbrojnice s prosto­

rami pro Krajské operační a informační středisko hlavního

města Prahy. Dnes už jsou v objektu téměř hotové rozvo­

dy instalací a nejvíc práce v něm mají obkladači a montéři

1

Zlínské kulturní instituce v novém

1

2

zabezpečit prostory ve Slavnostním sále nad unikátním

skleněným stropem, který pochází z roku 1899 a podle

památkářů je nejcennější částí objektu. Tým Jana Mráze

jej musel nejprve překrýt tesařskou konstrukcí, kterou

osadil OSB deskami, aby zajistil, že historický strop ne­

poškodí žádné padající předměty. Ještě předtím proběhla

podrobná pasportizace stávajícího stavu proskleného

stropu a stavbaři vše konzultovali s památkáři. S nimi se

také domluvili na ploše střechy, kde měla být zachována

originální krytina. „Její čištění bylo náročné, měla být totiž

kladena do cementové malty a ještě drátkována, takže se

při čistění někdy doslova rozpadala pod rukama,“ vzpo­

míná vedoucí projektu. Velmi dobře si stavbaři poradili

i s pasířskými prvky na titanzinkové krytině, které musely

být vyrobeny jako přesná kopie původních. Také při této

stavbě potrápilo tým Jana Mráze počasí v zimním obdo­

bí, kterému musel přizpůsobit průběh prací. Ztěžovalo

je i umístění stavby na pěší zóně, takže veškerá doprava

materiálu – nového i vybouraného – se prováděla ručně.

V rámci zakázky stavbaři vyměnili také část krovů

a cihelných zdí, na kterých krovy spočívaly, a to hlavně

3

v části střechy orientované do ulice. V relativně dobrém

stavu však zůstaly ty úseky, které byly vybudovány nově

po požáru budovy v 50. letech minulého století.

Většinu střechy rekonstruoval tým divize 9 ze za­

věšeného lešení, jen v rozích Národního domu postavil

lešenářské věže po celé výšce budovy. Díky tomu značně

zmenšil rozsah záboru ulic a po dobu stavby jen mini­

málně omezil chodce i dopravu, ačkoli se Národní dům

nachází na velice frekventovaném místě v centru města.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

Ve středu 1. května byl pro veřejnost slavnostně otevřen 14/15 Baťův institut, tovární budovy v Baťově

areálu ve Zlíně přetvořené na kulturní komplex evropské úrovně. V rekonstruovaných prostorách dvou

památkově chráněných objektů dnes sídlí Krajská galerie výtvarného umění, Muzeum jihovýchodní Moravy

a Krajská knihovna Františka Bartoše. Všechny instituce, které dříve působily na nejrůznějších místech,

tak získaly reprezentativní i historicky pojaté prostory.

Obě výrobní budovy bývalé Baťovy továrny prochá­

zely kompletní rekonstrukcí od srpna roku 2011. Nově je

propojila společná přístavba, jejíž střecha se stane veřej­

ným prostranstvím, které oživí sochy. Na rekonstrukci

a dostavbě institutu se ve sdružení podílelo sedm firem,

mezi které patřila i divize 1 Metrostavu. Čtyři její pracov­

níci od října 2011 v průběhu celého roku zabezpečovali

stavební část rekonstrukce objektu č. 15, kde se dnes

nachází krajská knihovna. Řídili především bourací práce,

sanace železobetonových konstrukcí, rekonstrukci fasády

a výstavbu sádrokartonových příček. „Podle mého názoru

bylo na stavbě nejnáročnější koordinovat veškeré práce

a řemesla. Zvláště pak v případech, kdy někteří dodavatelé

nebyli schopni dostát svým závazkům a ze stavby upro­

střed prací odešli,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. David

Pohlodek z divize 1. Podle něj se jako největší komplikace

na celé stavbě ukázal právě odchod hlavního dodavatele

bouracích prací. „Následné hledání nového, který by bou­

rání konstrukcí dokončil, bylo opravdu obtížné,“ dodává.

Vzhledem k tomu, že se jedná o historické budovy,

byla nezbytná také spolupráce stavbařů s památkáři.

Jejich přítomnost na stavbě byla znát především při vý­

běru typů a odstínů použitých materiálů, při vzorkování

výrobků, ale i při instalování trvalých výstavních expozic.

Ing. arch. Juraj Sonlajtner z firmy A.D.N.S. PRODUCTION

vycházel při svém návrhu především z původně použitých

materiálů. Některé originální prvky proto museli stavbaři

během rekonstrukce opravovat. Hodně časově náročná

byla například repase veškerých okenních rámů či opra­

va fasády, jejímž prvkem jsou i po rekonstrukci pro Zlín

charakteristické cihelné vyzdívky (foto č. 1). Nestandardní

bylo také natahování brizolitové fasády, která se už dnes

nepoužívá. Nemalý technický oříšek představovalo i čiš­

tění a znovupoložení původní ocelové dlažby.

Dnes už je 14/15 Baťův institut k dispozici veřejnosti

a stavbaře v něm vystřídala díla českých malířů první

poloviny 20. století – Alfonse Muchy, Emila Filly, Bohumila

Kubišty, Václava Špály, Josefa Čapka či Jana Zrzavého.

Návštěvníci se ale mohou seznámit i s historií firmy Baťa

či s ní úzce spojeného zlínského filmu pro děti (foto č. 2).

1

Martina Vampulová, foto Josef Husák

2

2

podhledů. Vzhledem k tomu, že novostavbu má divize 1

dokončit 28. září letošního roku, rozběhly se kolem hasič­

ské zbrojnice naplno zejména venkovní úpravy – terénní

práce i výstavba komunikací – a budova se začala obalo­

vat fasádním obkladem (foto č. 2).

Tým divize 8 pod vedením Ing. Pavla Ducháče zahájil

letos v únoru už třetí etapu stavby pro firmu AREKO v Be­

nátkách na Jizerou, která se zabývá výrobou kosmetiky

a potravinových doplňků. Přestavuje pro ni objekt bývalé

Klíčová křižovatka nabývá definitivní podobu

Jednu z největších metropolitních křižovatek na Prašném mostě pod Pražským hradem čeká v létě přestavba do definitivní podoby. Před třemi lety se doprava,

která přes ni proudila, musela přizpůsobit výstavbě

tunelů Blanka. Dnes jsou podzemní stavby zasypané

a křižovatka se vrací do své původní, ovšem vylepšené

podoby. Stejně jako tunelový úsek MYPRA řídí i tuto

náročnou akci tým Jiřího Kordíka z divize 2.

„Abychom mohli tunely v našem úseku postavit, mu­

seli jsme křižovatku posunout a s koridory dopravních

tras kličkovat podle potřeb stavby,“ konstatoval vedoucí

projektu. „To samozřejmě obnášelo i mnoho provizorních

přeložek velmi komplikovaných inženýrských sítí. Vzhle­

dem k tomu, že se konec naší stavby blíží, čeká nás teď

v létě velká tramvajová výluka, která od 29. června až

do října přeruší provoz nejen mezi stanicí Hradčanská

a Střešovicemi, ale i do Dejvic. Umožní nám převést kři­

žovatku do její definitivní podoby v návaznosti na Svato­

vítskou ulici, kde jsme postavili širší most přes železnici.“

Stavbaře tak v létě čeká provést mnoho různých čin­

ností – v krátké době výluky tramvají, ale zřejmě za za­

chovaného automobilového provozu. „Dnes dokončujeme

Svatovítský most, ubouráváme jeho provizorní konstruk­

ce a pracujeme na jeho zábradlí a ozdobných pylonech,“

říká stavbyvedoucí Ing. Libor Čada a pokračuje: „V rámci

zabezpečovacích prací ještě betonujeme vjezdový objekt

do podzemních garáží, po úsecích budujeme definitivní

tramvajové trati, u podchodu pod Svatovítskou ulicí

končíme betonáže vstupních částí a opěrných křídel. Ta­

ké ještě musíme prohloubit podchod pod třídou Milady

Horákové, který bude širší kvůli navrženým obchodům.

Požární objekt tunelů předáme koncem května technolo­

gům a budeme pokračovat s definitivními úpravami terénu

a komunikací. Sadové úpravy nám zbudou na příští jaro.“

Mezitím se ovšem do svých tras musí vrátit nejen

doprava, ale i všechny inženýrské sítě a tramvajové za­

stávky s podchody. Třešničkou na dortu hotového díla

bude zpětné osazení pomníčku štábního kapitána Vác­

lava Morávka, který poblíž Prašného mostu zahynul při

přestřelce s gestapem. Na své místo u bastionů se vrátí

i originální deska se jmény padlých v květnovém povstání.

Stavbaři však budou muset spěchat – v polovině dub­

na totiž archeologové ve sníženém cípu mezi podchody

(foto) odhalili uprostřed křižovatky asi 8 hrobů, pokračo­

vání pohřebiště z konce 9. a počátku 10. století, v němž

už v roce 2011 odkryli kolem 70 podobných pozůstatků.

Stavba tak nabrala zpoždění, které se tým divize 2 pokusí

dohnat. Křižovatku ale určitě zprovozní nejpozději v říjnu.

3

4

jídelny a kulturního domu továrny CARBORUNDUM (foto

č. 3) na výrobní a vývojové centrum. Metrostav tu pracuje

jako subdodavatel a měl na starosti bourací práce a de­

montáže, výrobu a montáž ocelové konstrukce stropu nad

2. NP a nástavbou (foto č. 4), opláštění budovy panely

Kingspan, veškeré zednické práce včetně sádrokartono­

vých konstrukcí, zdravotně-technické instalace, ústřední

topení a zbudování zpevněných ploch i komunikací. Stav­

bu úspěšně dokončil letos v polovině května.

–red–, foto Josef Husák a archivy staveb