Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 10/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2008, Strana 2
Metrostav získal čtvrtý titul Bezpečný podnik
V rámci veletrhu Interprotec 2008 evzali zástupci
Metrostavu 13. května v Brně počtvrté prest
oceně Bezpečný podnik. Titul uděluje ministr prá-
ce a sociálních ČR na klasplněpodmínek
nezávislého exterho auditu oblastního inspektotu
práce. Oproti obhajobě certifikací norem ISO či OHSAS
je tento audit zaměřený více na prověrky praktického
dodržování bezpečnosti práce.
Dosažené ocenění vypovídá o tom, že naše společnost
dbá na bezpečné prostředí na svých pracovištích. Chrání
v maximální ře nejen zdraví svých zaměstnanců, ale
i pracovnínašich subdodavatelů. Stará se o ochranu
životního prostředí a dodržuje předpisy požární ochrany.
Opakovaný úspěch v programu Bezpečný podnik není
samozřejmý, jeho nároky se totiž rok od roku zvyšují.
„Skleněnou plastiku (foto) jako symbol titulu nám
edával stát tajemk a stek ministra práce
a sociálních věcí ČR Petr Šimerka,“ popisuje Ing. Roman
Čech, který oceněebíral spolu s Ing. Jiřím Typltem
a Ing. Janem Klejchem.Pro mě osobně bylo velkou ctí, že
jsme titul letos získali zároveň s takovými společnostmi,
jako byly například dvě akciovky ze skupiny Mittal nebo
firma BOSCH DIESEL.
O významu ocenění svědčí, že o ně usiluje nejen naše
konkurence, ale i velké nadnárodní společnosti z různých
oblastí průmyslu. Petr Šimerka také v Brně vyzdvihl zájem
a schopnost stavební firmy skat titul Bezpečný podnik,
prote stavební proces je obecně vnímajako riziko-
vější než práce ve výrobních či monžních závodech.
Metrostav se ky úsilí Ing. Typlta do programu Bezpečný
podnik zapojil ihned po jeho vyhlášení. První titul obdržel
v roce 1998 a letos se zařadil mezi několik málo firem
v republice, které jej získaly čtyřikrát, což je zatím nejvyš-
ší dosažený počet. Mají na tom sluhu především naši
zaměstnanci, kteří obsli při náročných bezpečnostních
prověrkách. Poděkování si zasloí všichni, kteří pomá-
hají spoluvytvářet dobré jméno Metrostavu.
red–, foto Josef Husák
Rozsvícené dětské oči
I když se letošní sportov-zábavný den Darujte sebe!
estěhoval z oblíbené pražské Letné na výstavtě
do Holešovic, své věrné příznivce neztratil. Charitativ-
akci, kterou pro zviditelněproblematiky týraných
a zneívaných i skápodpory pořádalo už po-
šesté Dětské krizové centrum, i letos navšvilo na čty-
ři tisíce dětských a dospělých účastníků.
Metrostav byl – jako tradičně generálním partnerem
dne, a proto jeho stánek návštěvníci našli jako jeden z prv-
ních, přímo za vstupem do výstavního areálu. Ti nejmladší
se hned vrhli na házení míčna l. I když se dospělým
často zlo, že trefit otvory po vezach profilech tu-
nelů Valík a ezno (foto č. 1) není příliš obtížné, opak byl
pravdou. Sami si to mohli vyzkoušet. Běh s kolky nalo-
ženými míčky umožnil soutěžit malým i velkým (foto č. 2)
i rozličm generacím. Dětské oči tu nejvíc svítily, když
tatínek s velkým kolečkem doběhl až dru.
Z ostatch atrak zejna kluky lákaly ukázky vy-
bavení hasičů a záchranářů, které si mohli vyzkoušet
na vlastní ži. Zjistili, že unést na hlavě helmu není vůbec
jednoduché (foto č. 3). Z nafukovacích atrakcí echny
děti bez rozdílu nejvíc přitahovala lezecká stěna, na které
ti nejmrštnější mohli jtění lanem vyšplhat až do výšky
ř deseti met(foto č. 4). Mezi různorodým dopro-
vodným programem, složeným z tanečních a hudebních
vystoupení i divadla, zazářil sničkář Mirek Palek
(foto č. 5) a skupina Bluesberry. Jejich písničky se líbily
malým i velkým a snad i počasí, protože letos akci přálo.
–ls–, foto Josef Husák
Ing. Petra Sobola,
vedoucího laboratoře VHP Zbraslav
Mezi dceřiné společnosti Metrostavu paí firma SQZ,
jejíž soás je laboratoř VHP. Co se za zkratkami
skrýnám prozradil Ing. Petr Sobol. S Metrostavem
se jeho profesní cesta zkřížila hned po vojně. Už v roce
1976 se jako stavbyvedoucí divize 3 podílel na výstav-
bě stanice metra Můstek a i jeho působení v oblasti hy-
gieny a bezpečnosti práce zalo u naší společnosti.
Čím se společnost SQZ a její laboratoř VHP zabývají?
SQZ je zkratka pro Služby Kvalita Zkoušky a esně
to naše společnost zajišťuje. 42 zaměstnanců, kteří
ve třech laboratořích provádějí zkoušky při provádění sta-
veb. Čtvrtá laboratoř VHP se zabývá větráním a hygienou
práce a vodně vznikla jako oddělení Metrostavu. Při
transformaci společnosti v roce 1994 došlo k jeho delimi-
taci a začlenění do firmy METREX. Když zanikla, středisko
VHP se po dohodě s Metrostavem stalo součástí společ-
nosti SQZ. Od počátku však dělá stále to samé – zajišťuje
pro Metrostav periodická měření hluku, prašnosti a che-
mických škodlivin pro zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci. Koncem roku 2007 jsme pro tuto činnost
skali i autorizaci u Státho zdravotního ústavu.
V Praze jste dokonce jeditakto autorizovaná labora-
toř. Kde všude pracujete?
Měříme ve všech podzemních dílech Metrostavu. Dnes
tedy v tunelech Blanka, kolektoru pod clavským ná-
sm, v kabelovém tunelu pod Vltavou, v ražené kana-
lizaci pod hlavním nádražím a v šachtách v Modřanech.
Chystáme se také na Island. Pracujeme ale i pro jiné firmy,
třeba v tunelech mezi Lochkovem a Cholupicemi.
Ze zákona musí zaměstnavatel při práci sledovat expo-
zice zaměstnanců škodlivinami. Jak se to provádí?
Zaměstnanci pracující v podzemí jsou při nástupu k Met-
rostavu zařazeni do jedné ze tří skupin profesí razič, pra-
covník závěsu nebo technik. Podle toho je pro ně omezen
počet směn, jež mohou v podzemí odpracovat. Například
razič že absolvovat 4500 směn, ci trvalé práci
představuje zhruba 20,5 roku. Ni pracovníci provádějí
v podzemí měření prašnosti, hluku a chemických škodli-
vin v ovzduší. Naměřené hodnoty potom zaznamenáváme
do karet prašné a hlukové expozice každého pracovníka
a všechna měření dokládáme protokoly. Pokud zjistíme
třeba vyšší expozici prachem při práci, okamžitě navrhu-
jeme opatření, která zvýšenou prašnost zredukují.
Jak vlastně měření prnosti v podzemí prohají?
V každém čtvrtlena každé stavbě měříme čtyři za sebou
jdoucí sny každé pracov osádky. Měře probíhá po-
mocí moderních odběrových zařízení, na jejichž filtrech
se zachytáprach. Jeho množstvážíme a vzorek ode-
síláme do specializované laboratoře, kde stanoví obsah
respirabilní frakce SiO
2
. Kysličník křemičitý je totiž nebez-
peč, protože jeho vdechování může způsobit zaprášení
plic a slednou silikózu. Podle množstprachu a che-
mického složení zařadíme pracovníky do kategorie 1, 2, 3,
nebo 4, která se ještě dělí na 4a, 4b, 4c a 4d. Zjtěnou
kategorii každému pracovkovi zapíšeme do jeho karty
prašné a hlukové expozice, jež sleduje procento naplně
nejvyšší ípustexpozice pro práci v podze.
V jakém zatřídění se pohybují stavby Metrostavu?
Od 2 u ražeb malých profilů až po jtě bezpečné 4b. Při
4c ihned následují opatření pro zvýšení bezpečnosti prá-
ce, takže dlouhodoběji toto zatřídění není zachytitelné.
Zabýváte se i hlukem a větráním. Jakým způsobem?
Měříme hlučnost každé pracov operace a zjišťujeme,
jaká hluková zátěž připadá na pracovka za směnu podle
toho, jakou dobu ve směně ta která operace trvá. Tuto hlu-
kovou zátěž potom také zapisujeme do expozičních karet.
Co se týče trá, navrhujeme nejvhodjší způsob od-
větrání podzemních děl po dobu jejich výstavby. Všechny
naše činnosti přitom provádíme tak, abychom co nejlépe
dodrželi Q, tedy kvalitu podle jména naší firmy.
Za rozhovor děkuje Lenka Svobodová
strana 2
PTÁME SE
1
Tunel Ólafs prodlužuje protiražba z fjordu Héðins
ce než rok a půl usilovpráce při stavbě dvou sil-
ničních dvoupruhových tunena Islandu přináší vidi-
telné výsledky. Po prorážce kratšího, 3640 m dlouhého
tunelu Siglufjörður a vybudová asi 800 m dlouhé
spojovací cesty přes fjord Héðins (foto č. 1) provedli
raziči divize 5 Metrostavu v pondělí 5. ktna prv
odpal (foto č. 2) na protiražbě tunelu Ólafsfjörður. Jeho
vyražená část tak ke konci ktna dosáhla 3500 metrů
ze 7124 m celkové délky.
„S protiražbou jsme se trochu zdrželi,“ říká vedoucí
projektu Ing. Ermín Stehlík z divize 5 a vysvětluje: „Práce
nám komplikovalo zejména počaa odstranění volných
sutí, jež měly být původně odklizeny už v předcho etapě
prací. Tyto zemní práce prováděli naši partni z firmy
Háfell. Rovněž bylo nut iselovat skalní horninu
u portálu tunelu Ólafs. Oba portály bylo také nutné zajis-
tit kotvami a síkaným betonem, který jsme ale v dubnu
nemohli použít, protože ve fjordu panovaly teploty pod
bodem mrazu, foukaly silné větry a sněžilo.
Počasí je na Islandu velmi proměnlivé, protože se nad
ostrovem setkávají polára tropické větry a kolem něj
obtékají dva různé mořské proudy – severní větev teplého
Golfského proudu a chladný Islandský východní proud.
Léto tak tady bývá chladnější a vlhčí než ve střední Evropě
a zimy mírnější a větrjší. Sněhová vánice však na Islan-
du může ekvapit v kdém ročním období. Klimatické
podmínky pro stavaře tu jsou opravdu náročné.
Při překonávání fjordu Héðins jsme prvně museli od-
stranit enormní množství sněhu, který místy dosahoval až
do výšky ti metrů,“ pokračuje Ing. Stehlík. „Na úpravě
spojovacesty v bažině mezi portály i přemosní říčky
Héðinsfjarða se potom podíleli jak naši zaměstnanci,
tak pracovníci islandské firmy Háfell.
Součás ípravných prací ed protiražbou bylo
i natažení elektricho kabelu a vybudotrafostanice,
přivedení vodovodního potrubí a instalace vodárny.
„Voda je stále náš největší problém, tedy ne ta pitná či
užitková, ale přítoky v tunelu Ólafs,“ dokončuje Ing. Steh-
k. Jednou jsme tam na zkoušku nechali deset dní ote-
ené předvrty na čelbě a z nich po celou dobu tryskaly
s nezměnou intenzitou až 2 m³ vody za minutu. Tlak
vody sice poklesl z 32 na 9 barů, její teplota se však stále
pohybovala mezi 23 ºC. Přítoky takto studevody mu-
síme zastavovat chemickou injekží aplikovanou do -
řů vrtů před čelbou, protože cement při těchto teplotách
nereaguje. S chemickou injektáží nám zezačátku radil zku-
šený konzultant ze Švédska, dnes už naši pracovníci umí
řešit všechno sami. Takže se s nimi nebojím pokračovat
ani do nejhlubších míst pod okolním pohořím, kde bude
tunel mít až 900m nadloží a tlak vodních přítoků by mohl
být ještě vyšší, než máme dosud zaznamenaný.
Lenka Svobodová, foto Václav Anděl
2
1
2
3
4
5
Metrostav_10_08.indd 2 5/29/08 10:18:43 AM
Metrostav Metrostav 10/2008, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 10/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2008, Strana 3
Metrostav Metrostav 10/2008, Strana 4
Metrostav Metrostav 10/2008, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 10/2008, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 10/2008, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 10/2008, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (402 ms)

Rendering Strana 3 (104271): (0/1) (396 ms)

Rendering Strana 2 (104270): (0/1) (438 ms)

Rendering Strana 1 (104269): (0/1) (437 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3154/vth120940-1.jpg (3x)

 i3154/vth120941-1.jpg (3x)

 i3154/bg104270.svg

 i3154/vth120942-1.jpg (3x)

 i3154/vth120943-1.jpg