Rozsvícené dětské oči na
dni Darujte sebe!
29. června 2008 / 10 / XX
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Ing. Petra Sobola,
vedoucího laboratoře VHP str. 2
M e tr o stav
a .s.
č l e n
ddm
g r o u p
Tunel Ólafs prodlužuje protiražba
z fjordu Héðins str. 2
Metrostav získal čtvrtý titul Bezpečný
podnik str. 2
Most má novou dominantu
Krátce / Aktuálně
Přístup k utajovaným informacím
Mimořádná událost
V úterý 20. května před
čtvrtou hodinou ráno došlo
k mimořádné události
při ražbě severní trouby
tunelového komplexu
Blanka. Nadvýlom se na
povrchu projevil asi šestnáct
metrů širokým kráterem. Při události nebyl nikdo zraněn,
nehoda nezasáhla žádné objekty ani stromy a nevznikly
ani škody na strojním zařízení. „Nezjistili jsme žádné
pochybení,“ řekl náměstek předsedy Českého báňského
úřadu Ing. Dušan Havel. Podle odborníků byla důvodem
havárie mimořádná strukturní nestabilita horninového
masivu v čele výrubu. Došlo k rychlému vyjetí horninových
bloků, následnému zvýšenému přítoku podzemní vody
a proniknutí kvarterních sedimentů do podzemí. Nyní
probíhá sanace v okolí čelby severní tunelové trouby,
práce na jižní tunelové troubě probíhají podle plánu. Podle
výrobně-technického ředitele Metrostavu Ing. Ivana Hrdiny
by nemělo dojít k ohrožení celkového termínu výstavby.
do ko n č ení n a s t r. 3
Na ROADWARE 2008
Ekologické ocenění
Stavba roku 2008
Konec května znamená
každoročně uzávěrku
přihlášek do soutěže Stavba
roku, v níž odborná porota
uděluje pěti stavbám
nejprestižnější titul svého
druhu v ČR. V 15leté historii
soutěže jej obdržely i stavby Metrostavu, vloni třeba hotel
Mandarin Oriental Prague (foto), který stavěla divize 9.
Také letos naše společnost přihlásila šest svých staveb.
Počínaje tímto číslem novin vám všechny představíme.
Nejlepší stavba vodního hospodářství
Na Ekologických veletrzích v Brně vyhlásili pořadatelé
vítěze v soutěži o nejlepší Vodohospodářské stavby roku
2007. V kategorii staveb pro zásobování pitnou vodou,
odvádění a čištění odpadních vod s náklady do 50 milionů
korun prestižní cenu získala Rekonstrukce ČOV Kadaň,
práce naší divize 6. Porotu mimo jiné zaujal terciální
stupeň čistění vod pomocí mikrosítových bubnových filtrů.
Metrostav_10_08.indd 1
I jednoduchá stavba
dokáže překvapit
Královéhradecká městská část Třebeš se dočkala otevření nové víceúčelové sportovní haly pro 8 sportů
a 358 diváků. Po demolici staré sokolovny nový moderní objekt postavil tým Ing. Václava Blažka z divize 9.
Ve středu 21. května jej slavnostně otevřel primátor
Hradce Králové Ing. Otakar Divíšek a oblastní ředitel
Metrostavu Ing. Jiří Mottl. První sportovci si novou palubovku vyzkoušeli už poslední květnový víkend.
„Zdejší sportovní hala vypadá jednoduše, ale z různých důvodů byla její stavba docela složitá,“ připomněl
v úvodním proslovu Ing. Mottl. „Chtěl bych proto poděkovat všem subdodavatelům, kteří se s námi na ní podíleli.“
Primátor pak přítomné hosty pozval nejen na prohlídku
nového sportovního zařízení, ale i na přátelské utkání
basketbalových reprezentantek České republiky a Číny,
které se v Třebši uskuteční v pátek 30. května.
Kromě basketbalu bude možné v hale trénovat a hrát
házenou, florbal, futsal, tenis a stolní tenis a dobře poslouží i pro gymnastiku. Využívat ji bude nejen místní
tělovýchovná jednota, ale i školáci a veřejnost z Třebše
a blízkého hradeckého sídliště Moravské Předměstí.
Posledního dubna Národní bezpečnostní úřad ČR vydal
Metrostavu Osvědčení podnikatele pro stupeň Tajné. Podle
zákona 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací
a o bezpečnostní způsobilosti ve znění pozdějších zákonů
se utajované informace rozdělují jako Přísně tajné, Tajné,
Důvěrné a Vyhrazené. Metrostav měl dosud osvědčení pro
stupeň Důvěrné, nyní mu mohou být nově zpřístupněny
i informace, zařazené do vyššího stupně utajení.
V soutěži o Stavbu
s ekologickým přínosem
v roce 2007 získala ocenění
budova E v pražském
BB Centru. Její stavbu podle
návrhu ateliéru Aulík Fišer
architekti řídila divize 8
a železobetonové konstrukce prováděla naše divize 6.
Jihozápadní fasáda administrativní budovy (foto) je
geometricky tvarována tak, aby eliminovala odrazy hluku
z dopravy na protilehlé bytové objekty. Vytápění a chlazení
ve velké míře zajišťují tepelná čerpadla doplněná
elektrokotelnou. „Při stavbě jsme přísně sledovali
a dodržovali stanovené limity hluku a prašnosti a využívali
nejen provizorní ochranné prostředky, jako jsou hlukové
stěny, ale i stroje s nízkou hlukovou hladinou,“ doplnil
výčet omezení negativního vlivu stavby na životní prostředí
obchodní náměstek divize 8 Ing. Jiří Chroustovský. „Jsme
proto rádi, že naše úsilí ocenila i odborná porota.“
Nový konferenční sál pro Akademii
věd České republiky str. 3
Obyvatelé i návštěvníci Mostu mohou od 15. května
navštívit nové obchodní centrum Central Most, které pro developerskou skupinu CRESTYL postavil tým
Ing. Radka Zemana z divize 8. Za pouhých 15 měsíců
vybudoval přímo ve středu města moderní dvoupodlažní objekt (titulní foto) s prodejní plochou 18 tisíc m²
a s podzemním parkovištěm až pro 350 vozů. Součástí
nové, nepravidelně členité budovy je i prosklená věž
s obřími hodinami, která se stala významnou dominantou nejen mosteckého 1. náměstí.
Spolu s náměstkyní primátora JUDr. Hanou Jeníčkovou nové obchodní centrum otevřel Ing. arch. Omar
Koleilat, generální ředitel skupiny CRESTYL (malé foto
vlevo). Při rozhovoru s obchodním ředitelem Metrostavu
Ing. Pavlem Pilátem, ředitelem divize 8 Ing. Pavlem Šrámkem a jeho obchodním náměstkem Ing. Jiřím Chroustovským (malé foto zprava) neskrýval svoji spokojenost.
Naší společnosti se totiž stavbu podařilo ukončit už měsíc
před plánovaným termínem a na osmdesát nových obchodů se tak zaplní kupujícími v dostatečném předstihu
před začátkem letošních letních prázdnin.
„Central Most je zatím pouze ve zkušebním provozu.
Zkolaudovaný bude až koncem roku současně se zatím rozestavěnou přilehlou rezidencí Odeon,“ vysvětlil
Ing. Zeman. „V Odeonu bude přes sto bytů, zatím je však
hotový jen jeden – vzorový. Jinak jsme už dokončili železobetonový monolit rezidence a pracujeme na vyzdívkách
v 8. až 10. nadzemním podlaží. Začali jsme provádět omítky a s rozvody instalací jsme postoupili do 3. a 4. NP.“
Hodinová věž na nároží obchodní galerie Central Most
se stala dobře viditelným i symbolickým středem města.
Její dvoje protilehlé elektrické hodiny s velkým ciferníkem
o průměru 3,2 metru se do proskleného kvádru věže usazovaly ze speciální vysokozdvižné plošiny, která do Mostu
musela přijet až z Prahy.
„Ovládání hodin jsme ale stáhli na nejvyšší schodišťovou podestu ve věži, takže speciální plošina bude muset
přijet do Mostu jen jednou za rok na fyzickou prohlídku
stroje,“ chválil Ing. Zeman. „Architektu Karimovi Rachidi
se tady podařilo navrhnout velmi zajímavou moderní
a maximálně flexibilní budovu, která harmonicky doplňuje
střed města. Nám se zase povedlo jeho návrhy dotáhnout
do proveditelných konstrukčních detailů. I když koordinace návaznosti jednotlivých řemeslných profesí tu byla
velmi náročná. Sešel se tu však dobrý realizační tým, se
kterým teď rád budu pokračovat na dostavbě rezidence
Odeon, která by měla být hotova do konce roku.“
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Mezi 13. až 15. květnem se v Průmyslovém paláci
v pražských Holešovicích uskutečnil již čtrnáctý ročník
silničního veletrhu ROADWARE – významného setkání
odborníků z oblastí rozvoje, obnovy a údržby dopravní infrastruktury a provozování dopravních systémů
v České republice. Metrostav patří k pravidelným vystavovatelům na této akci. V jeho stánku (foto) se jako
obvykle se svými obchodními partnery setkali zejména
ředitelé našich divizí 4 a 5, jejichž parcovníci expozici
zajišťovali, a zástupci společnosti Doprastav.
Při slavnostním zahájení veletrhu ředitel odboru pozemních komunikací Ministerstva dopravy ČR Ing. Vladimír Bártl zmínil, že letošní rok je zatím finančně
nejzdařilejší, protože spojené prostředky Evropské unie
a Státního fondu dopravní infrastruktury určené na rozvoj, obnovu a údržbu silnic a dálnic mohou koncem roku
dosáhnout magické hranice 100 miliard korun. Generální
ředitel Ředitelství silnic a dálnic České republiky Ing. Alfred Brunclík k tomu dodal: „Kolem roku 2020 bychom
měli dobudovat základní páteřní síť dálnic a rychlostních
komunikací a chtěli bychom, aby i ostatní silnice, spadající
pod naši správu, byly v odpovídajícím stavu.“
Metrostav se i letos měl čím pochlubit. „Nejvíc dotazů
směřovalo na dokončené technicky náročné stavby, třeba
na dálniční tunely Panenská, Libouchec a na teď nově otevřený tunel Klimkovice blízko Ostravy,“ sdělil Ing. David
Cyroň z divize 5, který se veřejnosti věnoval v úvodní den
veletrhu. „Pozornost vzbuzuje i most přes Rybný potok
na dálnici D8, který unikátním technologickým postupem
výsuvu stavěla naše divize a nedávno získal prestižní
ocenění Mostní dílo roku 2006. Z rozpracovaných staveb
Metrostavu pak samozřejmě nejraději popisuji tunely
na Islandu, na kterých jsem pracoval.“
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
5/29/08 10:18:38 AM