Rozsvícené dětské oči na

dni Darujte sebe!

29. června 2008 / 10 / XX

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Ing. Petra Sobola,

vedoucího laboratoře VHP str. 2

M e tr o stav

a .s.

č l e n

ddm

g r o u p

Tunel Ólafs prodlužuje protiražba

z fjordu Héðins str. 2

Metrostav získal čtvrtý titul Bezpečný

podnik str. 2

Most má novou dominantu

Krátce / Aktuálně

Přístup k utajovaným informacím

Mimořádná událost

V úterý 20. května před

čtvrtou hodinou ráno došlo

k mimořádné události

při ražbě severní trouby

tunelového komplexu

Blanka. Nadvýlom se na

povrchu projevil asi šestnáct

metrů širokým kráterem. Při události nebyl nikdo zraněn,

nehoda nezasáhla žádné objekty ani stromy a nevznikly

ani škody na strojním zařízení. „Nezjistili jsme žádné

pochybení,“ řekl náměstek předsedy Českého báňského

úřadu Ing. Dušan Havel. Podle odborníků byla důvodem

havárie mimořádná strukturní nestabilita horninového

masivu v čele výrubu. Došlo k rychlému vyjetí horninových

bloků, následnému zvýšenému přítoku podzemní vody

a proniknutí kvarterních sedimentů do podzemí. Nyní

probíhá sanace v okolí čelby severní tunelové trouby,

práce na jižní tunelové troubě probíhají podle plánu. Podle

výrobně-technického ředitele Metrostavu Ing. Ivana Hrdiny

by nemělo dojít k ohrožení celkového termínu výstavby.

do ko n č ení n a s t r. 3

Na ROADWARE 2008

Ekologické ocenění

Stavba roku 2008

Konec května znamená

každoročně uzávěrku

přihlášek do soutěže Stavba

roku, v níž odborná porota

uděluje pěti stavbám

nejprestižnější titul svého

druhu v ČR. V 15leté historii

soutěže jej obdržely i stavby Metrostavu, vloni třeba hotel

Mandarin Oriental Prague (foto), který stavěla divize 9.

Také letos naše společnost přihlásila šest svých staveb.

Počínaje tímto číslem novin vám všechny představíme.

Nejlepší stavba vodního hospodářství

Na Ekologických veletrzích v Brně vyhlásili pořadatelé

vítěze v soutěži o nejlepší Vodohospodářské stavby roku

2007. V kategorii staveb pro zásobování pitnou vodou,

odvádění a čištění odpadních vod s náklady do 50 milionů

korun prestižní cenu získala Rekonstrukce ČOV Kadaň,

práce naší divize 6. Porotu mimo jiné zaujal terciální

stupeň čistění vod pomocí mikrosítových bubnových filtrů.

Metrostav_10_08.indd 1

I jednoduchá stavba

dokáže překvapit

Královéhradecká městská část Třebeš se dočkala otevření nové víceúčelové sportovní haly pro 8 sportů

a 358 diváků. Po demolici staré sokolovny nový moderní objekt postavil tým Ing. Václava Blažka z divize 9.

Ve středu 21. května jej slavnostně otevřel primátor

Hradce Králové Ing. Otakar Divíšek a oblastní ředitel

Metrostavu Ing. Jiří Mottl. První sportovci si novou palubovku vyzkoušeli už poslední květnový víkend.

„Zdejší sportovní hala vypadá jednoduše, ale z různých důvodů byla její stavba docela složitá,“ připomněl

v úvodním proslovu Ing. Mottl. „Chtěl bych proto poděkovat všem subdodavatelům, kteří se s námi na ní podíleli.“

Primátor pak přítomné hosty pozval nejen na prohlídku

nového sportovního zařízení, ale i na přátelské utkání

basketbalových reprezentantek České republiky a Číny,

které se v Třebši uskuteční v pátek 30. května.

Kromě basketbalu bude možné v hale trénovat a hrát

házenou, florbal, futsal, tenis a stolní tenis a dobře poslouží i pro gymnastiku. Využívat ji bude nejen místní

tělovýchovná jednota, ale i školáci a veřejnost z Třebše

a blízkého hradeckého sídliště Moravské Předměstí.

Posledního dubna Národní bezpečnostní úřad ČR vydal

Metrostavu Osvědčení podnikatele pro stupeň Tajné. Podle

zákona 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací

a o bezpečnostní způsobilosti ve znění pozdějších zákonů

se utajované informace rozdělují jako Přísně tajné, Tajné,

Důvěrné a Vyhrazené. Metrostav měl dosud osvědčení pro

stupeň Důvěrné, nyní mu mohou být nově zpřístupněny

i informace, zařazené do vyššího stupně utajení.

V soutěži o Stavbu

s ekologickým přínosem

v roce 2007 získala ocenění

budova E v pražském

BB Centru. Její stavbu podle

návrhu ateliéru Aulík Fišer

architekti řídila divize 8

a železobetonové konstrukce prováděla naše divize 6.

Jihozápadní fasáda administrativní budovy (foto) je

geometricky tvarována tak, aby eliminovala odrazy hluku

z dopravy na protilehlé bytové objekty. Vytápění a chlazení

ve velké míře zajišťují tepelná čerpadla doplněná

elektrokotelnou. „Při stavbě jsme přísně sledovali

a dodržovali stanovené limity hluku a prašnosti a využívali

nejen provizorní ochranné prostředky, jako jsou hlukové

stěny, ale i stroje s nízkou hlukovou hladinou,“ doplnil

výčet omezení negativního vlivu stavby na životní prostředí

obchodní náměstek divize 8 Ing. Jiří Chroustovský. „Jsme

proto rádi, že naše úsilí ocenila i odborná porota.“

Nový konferenční sál pro Akademii

věd České republiky str. 3

Obyvatelé i návštěvníci Mostu mohou od 15. května

navštívit nové obchodní centrum Central Most, které pro developerskou skupinu CRESTYL postavil tým

Ing. Radka Zemana z divize 8. Za pouhých 15 měsíců

vybudoval přímo ve středu města moderní dvoupodlažní objekt (titulní foto) s prodejní plochou 18 tisíc m²

a s podzemním parkovištěm až pro 350 vozů. Součástí

nové, nepravidelně členité budovy je i prosklená věž

s obřími hodinami, která se stala významnou dominantou nejen mosteckého 1. náměstí.

Spolu s náměstkyní primátora JUDr. Hanou Jeníčkovou nové obchodní centrum otevřel Ing. arch. Omar

Koleilat, generální ředitel skupiny CRESTYL (malé foto

vlevo). Při rozhovoru s obchodním ředitelem Metrostavu

Ing. Pavlem Pilátem, ředitelem divize 8 Ing. Pavlem Šrámkem a jeho obchodním náměstkem Ing. Jiřím Chroustovským (malé foto zprava) neskrýval svoji spokojenost.

Naší společnosti se totiž stavbu podařilo ukončit už měsíc

před plánovaným termínem a na osmdesát nových obchodů se tak zaplní kupujícími v dostatečném předstihu

před začátkem letošních letních prázdnin.

„Central Most je zatím pouze ve zkušebním provozu.

Zkolaudovaný bude až koncem roku současně se zatím rozestavěnou přilehlou rezidencí Odeon,“ vysvětlil

Ing. Zeman. „V Odeonu bude přes sto bytů, zatím je však

hotový jen jeden – vzorový. Jinak jsme už dokončili železobetonový monolit rezidence a pracujeme na vyzdívkách

v 8. až 10. nadzemním podlaží. Začali jsme provádět omítky a s rozvody instalací jsme postoupili do 3. a 4. NP.“

Hodinová věž na nároží obchodní galerie Central Most

se stala dobře viditelným i symbolickým středem města.

Její dvoje protilehlé elektrické hodiny s velkým ciferníkem

o průměru 3,2 metru se do proskleného kvádru věže usazovaly ze speciální vysokozdvižné plošiny, která do Mostu

musela přijet až z Prahy.

„Ovládání hodin jsme ale stáhli na nejvyšší schodišťovou podestu ve věži, takže speciální plošina bude muset

přijet do Mostu jen jednou za rok na fyzickou prohlídku

stroje,“ chválil Ing. Zeman. „Architektu Karimovi Rachidi

se tady podařilo navrhnout velmi zajímavou moderní

a maximálně flexibilní budovu, která harmonicky doplňuje

střed města. Nám se zase povedlo jeho návrhy dotáhnout

do proveditelných konstrukčních detailů. I když koordinace návaznosti jednotlivých řemeslných profesí tu byla

velmi náročná. Sešel se tu však dobrý realizační tým, se

kterým teď rád budu pokračovat na dostavbě rezidence

Odeon, která by měla být hotova do konce roku.“

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Mezi 13. až 15. květnem se v Průmyslovém paláci

v pražských Holešovicích uskutečnil již čtrnáctý ročník

silničního veletrhu ROADWARE – významného setkání

odborníků z oblastí rozvoje, obnovy a údržby dopravní infrastruktury a provozování dopravních systémů

v České republice. Metrostav patří k pravidelným vystavovatelům na této akci. V jeho stánku (foto) se jako

obvykle se svými obchodními partnery setkali zejména

ředitelé našich divizí 4 a 5, jejichž parcovníci expozici

zajišťovali, a zástupci společnosti Doprastav.

Při slavnostním zahájení veletrhu ředitel odboru pozemních komunikací Ministerstva dopravy ČR Ing. Vladimír Bártl zmínil, že letošní rok je zatím finančně

nejzdařilejší, protože spojené prostředky Evropské unie

a Státního fondu dopravní infrastruktury určené na rozvoj, obnovu a údržbu silnic a dálnic mohou koncem roku

dosáhnout magické hranice 100 miliard korun. Generální

ředitel Ředitelství silnic a dálnic České republiky Ing. Alfred Brunclík k tomu dodal: „Kolem roku 2020 bychom

měli dobudovat základní páteřní síť dálnic a rychlostních

komunikací a chtěli bychom, aby i ostatní silnice, spadající

pod naši správu, byly v odpovídajícím stavu.“

Metrostav se i letos měl čím pochlubit. „Nejvíc dotazů

směřovalo na dokončené technicky náročné stavby, třeba

na dálniční tunely Panenská, Libouchec a na teď nově otevřený tunel Klimkovice blízko Ostravy,“ sdělil Ing. David

Cyroň z divize 5, který se veřejnosti věnoval v úvodní den

veletrhu. „Pozornost vzbuzuje i most přes Rybný potok

na dálnici D8, který unikátním technologickým postupem

výsuvu stavěla naše divize a nedávno získal prestižní

ocenění Mostní dílo roku 2006. Z rozpracovaných staveb

Metrostavu pak samozřejmě nejraději popisuji tunely

na Islandu, na kterých jsem pracoval.“

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

5/29/08 10:18:38 AM