strana 2

Výkonné a čisté

Ptáme se

Všechny provozovny společnosti TBG Metrostav, kterou v rubrice Ptáme se představuje její ředitel, jsou

opatřeny moderními technickými prvky a systémy. Významně tak omezují negativní dopad výroby na okolní

prostředí. Potvrzují to i následující snímky – zásobníky

i konstrukce všech betonáren a maltáren TBG Metrostavu září na první pohled čistotou.

Nejmladší výrobna firmy vyrostla v roce 2008 v Troji

(foto č. 1 a 2). Má tříkubíkovou míchačku BHS s výkonem

až 100 m³ za hodinu a zprvu sloužila výhradně pro výrobu

betonů pro tunelový komplex Blanka.

Stejně jako výrobna v Písnici má i betonárna v Radlicích dvoukubíkové mísící jádro PEMAT. Její fotografie

(č. 3) nejlépe ukazuje vizuální styl TBG Metrostavu, který

zelenošedými čtverečky odkazuje na společnost Českomoravský beton ze skupiny HeidelbergCement, jež je

s Metrostavem rovnocenným podílníkem společnosti.

Ing. Jana Kupečka,

ředitele společnosti TBG METROSTAV

1

Cesta kolem světa od přízemí do pátého patra

1

2

Nejstarší provozovna TBG Metrostavu na Rohanském

ostrově (foto č. 4) je zcela modernizovaná a vybavená mísicím jádrem Stetter o objemu 2,25 m³. Osm jejích sil na

cementy či pojiva v ní umožňuje vytvářet mnoho různých

produktů a vyrábět podle stovek rozličných receptur. Součástí betonárny je také maltárna, kde se vyrábí značkové

produkty jako například Anhyment a Poriment.

Měsíc před smluvním termínem dokončil tým Ing. Jana

Krajdla z divize 3 stavbu pavilonu D v kolínské oblastní

nemocnici. Za pomoci betonářů z divize 6 tu za pouhý

rok a čtvrt vystavěl šestipodlažní budovu s užitnou plochou přes 3400 m², v níž nalezla svůj prostor všechna

zdejší nemocniční oddělení zabývající se dětskými pacienty. Aby léčbu těch nejmenších doprovázela dobrá

nálada, Nadace Archa Chantal vyzdobila celý objekt

veselými dekoracemi a herními prvky.

Moderní budovu si 4. října prohlédli hosté v čele se

středočeskou hejtmankou Ing. Zuzanou Moravčíkovou.

Z Metrostavu se akce zúčastnil obchodní ředitel Ing. Milan Veselský a ředitel divize 3 Ing. Martin Plch, který řekl:

„Naši pracovníci strávili na stavbě s asi 40 subdodavateli

více než 120 000 pracovních hodin. Odvedli kvalitní dílo

a věřím, že bude dobře sloužit a bude se i líbit.“

Tým Ing. Krajdla v Kolíně postavil nejen dětský pavilon D s ambulancemi, chirurgií, 66 lůžky a jednotkou

intenzivní péče, ale zrekonstruoval i obvodový plášť sousední budovy a přilehlé schodiště pavilonu gynekologie.

Přestavbou zvýšil kapacitu náhradního zdroje a vybudoval zasklený most, aby zkrátil cestu přes nemocniční dvůr.

„Práce jsme prováděli za plného chodu nemocnice.

Díky výborné spolupráci s technickým dozorem investora

Ing. Luďkem Přibylem se nám rychle podařilo vypořádat

jak s atypickými konstrukcemi propojovacího mostu, tak

s nečekaně špatným stavem schodiště, které jsme původně měli jen zkrášlit,“ vzpomíná Ing. Krajdl a doplňuje:

„Jeho nosné konstrukce však byly v tak špatném stavu,

že jsme jednu dobu uvažovali o jeho zbourání. S ohledem

na čas a provoz nemocnice jsme však nakonec jen původní železobetonové prvky stáhli ocelovou konstrukcí. Jen

velké nasazení nám umožnilo dokončit tuto práci včas.“

Nadace Archa Chantal, kterou v Kolíně zastupovala

její zakladatelka herečka Chantal Poullain-Polívková, doplnila barevně vymalovaný pavilon (foto č. 1) dekoracemi

a hračkami od Kristýny Kolářové. Její díla vnikla na motivy

cesty kolem světa – děti tak v přízemí čeká Afrika, v prvním patře oceán, ve druhém Evropa, ve třetím Mexiko,

ve čtvrtém Austrálie a v posledním Asie. Vyzdobená jsou

však zatím jen dvě podlaží, všechno bude hotovo do Vánoc. I když stavaři i výtvarnice v Kolíně odvedli krásné

dílo, stejně všichni přítomní při otevření pavilonu (foto

č. 2) zdravotníkům popřáli, aby měli co nejméně pacientů.

2

Nový most přes Ploučnici stojí o půl roku dřív

3

Firma TBG Metrostav, jejíž název vznikl použitím

zkratky německého TransportBeton Gemeinschaft, jež

označuje společnost pro výrobu a dopravu betonu, se

snaží, aby byli spokojeni nejen její zákazníci a zaměstnanci, ale i obyvatelé z okolí betonáren. Omezení hlučnosti

provozů na nejnižší možnou míru, čistý vzduch a nezaprášená krajina jim všem prospívají.

4

Teprve v únoru příštího roku měl dokončit tým Ing. Jana Müllera z divize 8 stavbu jednopolového mostu přes

řeku Ploučnici ve Vlčím Dole nedaleko České Lípy.

Díky příznivým okolnostem, skvělé organizaci práce

i bezchybné spolupráci mezi divizemi se mu podařilo

termín dokončení zkrátit zhruba na polovinu, a stavba

tak místo jedenácti měsíců trvala pouhých pět.

Pracovníci divize 8 přitom tentokrát neměli na starosti

jen vlastní stavbu. Metrostav tu totiž získal zakázku ne příliš rozšířenou metodou Design & Build, což znamená, že

tým Ing. Jana Müllera poskytl zadavateli kompletní servis

od zpracování architektonického návrhu a projektové

dokumentace přes realizaci až po předání díla k užívání.

Součástí dodávky byla i veškerá inženýrská činnost, tedy

získání potřebných povolení, geodetická činnost a zajištění záchranného archeologického průzkumu.

Před vlastní stavbou museli stavaři nejprve odstranit

původní provizorní ocelový most i jeho opěry. Konstrukci

nového, 26 m dlouhého přemostí (foto), založeného na

velkoprůměrových pilotách se železobetonovými podpěrami, potom vytvořili z ocelových plnostěnných nosníků

se spodní železobetonovou mostovkou uloženou na ocelových příčnících. Po zprovoznění mostu divize 8 opravila

i komunikace na objízdných trasách.

„Vzhledem k dostatku času mezi podepsáním smlouvy

a zahájením prací jsme mohli zvolit vhodnou technologii

výstavby, najít odpovídající projektové řešení a provést

důkladnou předvýrobní přípravu. Zahrnovala také pečlivý výběr subdodavatelů, naplánování uzávěrek i zajištění

vyjádření dotčených orgánů,“ vysvětluje Ing. Müller hlavní

důvody, díky kterým se podařilo termín stavby výrazně

zkrátit. Při plánování všech činností se jeho tým snažil

maximálně využít i zkušenosti kolegů. Proto je nosná

ocelová konstrukce mostu dílem pracovníků divize 3, kteří

úzce spolupracovali s projektantem už při tvorbě realizační dokumentace. Mohla jim tak být „ušita na míru“.

„Vzhledem k metodě Design & Build a ne zcela jasnému zadání od investora bylo hodně složité navrhnout

most tak, aby splňoval veškerá požadovaná kritéria a přitom odpovídal zadání veřejné soutěže, dotačním kritériím

ministerstva pro místní rozvoj a smlouvě o dílo. Kvůli

výstavbě dalších dvou mostů v Libereckém kraji bylo také

poměrně komplikované získat povolení k uzavírce a stanovit objízdné trasy tak, aby co nejméně omezovaly místní

obyvatele,“ uzavřel Ing. Müller. Naštěstí se jeho týmu vše

podařilo a nový most přes Ploučnici už chodci i motoristé

mohou déle než měsíc používat.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Po studiu na stavební fakultě ČVUT v Praze nastoupil Ing. Kupeček v roce 1979 do Metrostavu. Třináct

let působil v útvaru obedňovacích prací, a poznal tak

snad všechny stavby, které tehdy firma budovala. Po

dvou letech ve funkci obchodního náměstka divize 8 se

v roce 1995 stal ředitelem a jednatelem nově založené

firmy TBG Metrostav, kterou vede dodnes. Zároveň je

i ředitelem její dceřiné společnosti TBG Pražské malty.

Jak byste TBG Metrostav stručně představil?

Je to firma, která vyrábí betonové směsi a dopravuje je na

stavby v Praze a okolí. Společně s TBG Pražské malty provozuje pět výroben – na Rohanském ostrově, v Radlicích,

Písnici, Troji a v Hloubětíně. Obě firmy úzce spolupracují

a dohromady mají asi 80 zaměstnanců. Více se dozvíte na

webových stránkách www.tbgmetrostav.cz.

Dopadá na vás útlum ve stavebnictví?

Pokles výroby, který u konkurence začal už před třemi

lety, nás dostihl teprve nedávno, když jsme ukončili

dodávky betonu na hlavní konstrukce tunelů Blanka. Uzavřeli jsme proto hloubětínskou provozovnu a využíváme ji

jen pro zkoušení speciálních směsí. Budoucnost firmy ale

nevidím černě. Se stejným počtem zaměstnanců se uživila i před tím, než přišel stavební boom. Proto věřím, že

se nám podaří nepříznivé období úspěšně překonat i teď.

Rozšířili jste obchodní oddělení a beton nabízíte i menším firmám. Jak se vám daří pronikat mimo velké stavebnictví, na které jste byli dřív výhradně zaměřeni?

V Praze se ročně postaví mnoho rodinných domků, což

dohromady obsáhne hodně betonu. Drobní stavebníci

oceňují zejména naše speciální směsi. Třeba Easycrete,

který je samozhutnitelný a dokonale okopíruje povrch

bednění, nebo Steelcrete s rozptýlenou ocelovou výztuží. Steelcrete je jednou z našich posledních novinek.

Díky obsahu plochých drátků zaručuje i v tahu tak dobré

mechanické parametry, že je z něj možné bez klasické

výztuže betonovat třeba základové desky a pasy. U staveb

rodinných domů tak celkově ušetří čas i peníze.

Připravujete nějaké další novinky?

Vyvinuli jsme převozitelné vysokopevnostní betony, tzv.

UHPC – z anglického Ultra High Performance Concrete.

Vzhledem ke své pevnosti v tlaku, která je vyšší než

150 MPa, a v tahu ohybem až 25 MPa umožňují zeštíhlení

konstrukcí a jejich odvážnější architektonické řešení. Na

této novince spolu s Metrostavem a univerzitou v německém Kasselu pracujeme už dva roky. UHPC se dnes

používá jen na výrobu prefabrikátů, naši technologové ho

ale vylepšili tak, že má až tři hodiny dlouhou dobu zpracovatelnosti a můžeme ho převážet v automíchačích. Poprvé

ho použijeme na stavbu lávky přes Labe v Čelákovicích,

kterou nedávno začal budovat tým divize 5 Metrostavu.

Také připravujeme nové směsi betonu s nízkým vývojem

hydratačního tepla, které jsou vhodné pro výrobu masivnějších železobetonových prvků či bílých van, protože při

jejich použití v konstrukcích nevznikají trhliny.

Pozorujete nějaký trend v poptávkách betonu?

V souvislosti s tlakem na snižování cen stavebních materiálů se stále častěji objevují požadavky na betony, které

dosáhnou pevnosti ne po 28 dnech, jak je obvyklé, ale až

po 56 nebo 90 dnech. Jejich receptury totiž obsahují méně

cementu, a takový beton je proto levnější. Musí se ale později odbedňovat, a výstavba je tak náročná na dodržení

správných technologických postupů. Stavby se také musí

víc kontrolovat, aby se dodržela jejich kvalita. Myslím si,

že to je správný trend. Aby se levněji stavělo, bylo by však

vhodnější, kdyby se nad projekty obecně více přemýšlelo.

Při rozhovoru před čtyřmi lety jste říkal, že máte radost z výborného týmu spolupracovníků. Stále to platí?

Atmosféru ve firmě pořád považuji za výjimečnou, lidé tu

chodí do zaměstnání rádi. Také mě těší, že nám vyrůstá

generace nových mladých techniků, kteří odvádějí perfektní práci. Stavařina je vůbec úžasná práce. Má jasně

dané cíle a to, co vytvoříte, po vás zůstává po dlouhá

desetiletí. Baví mě i mé kolegy. Co víc si mohu přát.