strana 2
Výkonné a čisté
Ptáme se
Všechny provozovny společnosti TBG Metrostav, kterou v rubrice Ptáme se představuje její ředitel, jsou
opatřeny moderními technickými prvky a systémy. Významně tak omezují negativní dopad výroby na okolní
prostředí. Potvrzují to i následující snímky – zásobníky
i konstrukce všech betonáren a maltáren TBG Metrostavu září na první pohled čistotou.
Nejmladší výrobna firmy vyrostla v roce 2008 v Troji
(foto č. 1 a 2). Má tříkubíkovou míchačku BHS s výkonem
až 100 m³ za hodinu a zprvu sloužila výhradně pro výrobu
betonů pro tunelový komplex Blanka.
Stejně jako výrobna v Písnici má i betonárna v Radlicích dvoukubíkové mísící jádro PEMAT. Její fotografie
(č. 3) nejlépe ukazuje vizuální styl TBG Metrostavu, který
zelenošedými čtverečky odkazuje na společnost Českomoravský beton ze skupiny HeidelbergCement, jež je
s Metrostavem rovnocenným podílníkem společnosti.
Ing. Jana Kupečka,
ředitele společnosti TBG METROSTAV
1
Cesta kolem světa od přízemí do pátého patra
1
2
Nejstarší provozovna TBG Metrostavu na Rohanském
ostrově (foto č. 4) je zcela modernizovaná a vybavená mísicím jádrem Stetter o objemu 2,25 m³. Osm jejích sil na
cementy či pojiva v ní umožňuje vytvářet mnoho různých
produktů a vyrábět podle stovek rozličných receptur. Součástí betonárny je také maltárna, kde se vyrábí značkové
produkty jako například Anhyment a Poriment.
Měsíc před smluvním termínem dokončil tým Ing. Jana
Krajdla z divize 3 stavbu pavilonu D v kolínské oblastní
nemocnici. Za pomoci betonářů z divize 6 tu za pouhý
rok a čtvrt vystavěl šestipodlažní budovu s užitnou plochou přes 3400 m², v níž nalezla svůj prostor všechna
zdejší nemocniční oddělení zabývající se dětskými pacienty. Aby léčbu těch nejmenších doprovázela dobrá
nálada, Nadace Archa Chantal vyzdobila celý objekt
veselými dekoracemi a herními prvky.
Moderní budovu si 4. října prohlédli hosté v čele se
středočeskou hejtmankou Ing. Zuzanou Moravčíkovou.
Z Metrostavu se akce zúčastnil obchodní ředitel Ing. Milan Veselský a ředitel divize 3 Ing. Martin Plch, který řekl:
„Naši pracovníci strávili na stavbě s asi 40 subdodavateli
více než 120 000 pracovních hodin. Odvedli kvalitní dílo
a věřím, že bude dobře sloužit a bude se i líbit.“
Tým Ing. Krajdla v Kolíně postavil nejen dětský pavilon D s ambulancemi, chirurgií, 66 lůžky a jednotkou
intenzivní péče, ale zrekonstruoval i obvodový plášť sousední budovy a přilehlé schodiště pavilonu gynekologie.
Přestavbou zvýšil kapacitu náhradního zdroje a vybudoval zasklený most, aby zkrátil cestu přes nemocniční dvůr.
„Práce jsme prováděli za plného chodu nemocnice.
Díky výborné spolupráci s technickým dozorem investora
Ing. Luďkem Přibylem se nám rychle podařilo vypořádat
jak s atypickými konstrukcemi propojovacího mostu, tak
s nečekaně špatným stavem schodiště, které jsme původně měli jen zkrášlit,“ vzpomíná Ing. Krajdl a doplňuje:
„Jeho nosné konstrukce však byly v tak špatném stavu,
že jsme jednu dobu uvažovali o jeho zbourání. S ohledem
na čas a provoz nemocnice jsme však nakonec jen původní železobetonové prvky stáhli ocelovou konstrukcí. Jen
velké nasazení nám umožnilo dokončit tuto práci včas.“
Nadace Archa Chantal, kterou v Kolíně zastupovala
její zakladatelka herečka Chantal Poullain-Polívková, doplnila barevně vymalovaný pavilon (foto č. 1) dekoracemi
a hračkami od Kristýny Kolářové. Její díla vnikla na motivy
cesty kolem světa – děti tak v přízemí čeká Afrika, v prvním patře oceán, ve druhém Evropa, ve třetím Mexiko,
ve čtvrtém Austrálie a v posledním Asie. Vyzdobená jsou
však zatím jen dvě podlaží, všechno bude hotovo do Vánoc. I když stavaři i výtvarnice v Kolíně odvedli krásné
dílo, stejně všichni přítomní při otevření pavilonu (foto
č. 2) zdravotníkům popřáli, aby měli co nejméně pacientů.
2
Nový most přes Ploučnici stojí o půl roku dřív
3
Firma TBG Metrostav, jejíž název vznikl použitím
zkratky německého TransportBeton Gemeinschaft, jež
označuje společnost pro výrobu a dopravu betonu, se
snaží, aby byli spokojeni nejen její zákazníci a zaměstnanci, ale i obyvatelé z okolí betonáren. Omezení hlučnosti
provozů na nejnižší možnou míru, čistý vzduch a nezaprášená krajina jim všem prospívají.
4
Teprve v únoru příštího roku měl dokončit tým Ing. Jana Müllera z divize 8 stavbu jednopolového mostu přes
řeku Ploučnici ve Vlčím Dole nedaleko České Lípy.
Díky příznivým okolnostem, skvělé organizaci práce
i bezchybné spolupráci mezi divizemi se mu podařilo
termín dokončení zkrátit zhruba na polovinu, a stavba
tak místo jedenácti měsíců trvala pouhých pět.
Pracovníci divize 8 přitom tentokrát neměli na starosti
jen vlastní stavbu. Metrostav tu totiž získal zakázku ne příliš rozšířenou metodou Design & Build, což znamená, že
tým Ing. Jana Müllera poskytl zadavateli kompletní servis
od zpracování architektonického návrhu a projektové
dokumentace přes realizaci až po předání díla k užívání.
Součástí dodávky byla i veškerá inženýrská činnost, tedy
získání potřebných povolení, geodetická činnost a zajištění záchranného archeologického průzkumu.
Před vlastní stavbou museli stavaři nejprve odstranit
původní provizorní ocelový most i jeho opěry. Konstrukci
nového, 26 m dlouhého přemostí (foto), založeného na
velkoprůměrových pilotách se železobetonovými podpěrami, potom vytvořili z ocelových plnostěnných nosníků
se spodní železobetonovou mostovkou uloženou na ocelových příčnících. Po zprovoznění mostu divize 8 opravila
i komunikace na objízdných trasách.
„Vzhledem k dostatku času mezi podepsáním smlouvy
a zahájením prací jsme mohli zvolit vhodnou technologii
výstavby, najít odpovídající projektové řešení a provést
důkladnou předvýrobní přípravu. Zahrnovala také pečlivý výběr subdodavatelů, naplánování uzávěrek i zajištění
vyjádření dotčených orgánů,“ vysvětluje Ing. Müller hlavní
důvody, díky kterým se podařilo termín stavby výrazně
zkrátit. Při plánování všech činností se jeho tým snažil
maximálně využít i zkušenosti kolegů. Proto je nosná
ocelová konstrukce mostu dílem pracovníků divize 3, kteří
úzce spolupracovali s projektantem už při tvorbě realizační dokumentace. Mohla jim tak být „ušita na míru“.
„Vzhledem k metodě Design & Build a ne zcela jasnému zadání od investora bylo hodně složité navrhnout
most tak, aby splňoval veškerá požadovaná kritéria a přitom odpovídal zadání veřejné soutěže, dotačním kritériím
ministerstva pro místní rozvoj a smlouvě o dílo. Kvůli
výstavbě dalších dvou mostů v Libereckém kraji bylo také
poměrně komplikované získat povolení k uzavírce a stanovit objízdné trasy tak, aby co nejméně omezovaly místní
obyvatele,“ uzavřel Ing. Müller. Naštěstí se jeho týmu vše
podařilo a nový most přes Ploučnici už chodci i motoristé
mohou déle než měsíc používat.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Po studiu na stavební fakultě ČVUT v Praze nastoupil Ing. Kupeček v roce 1979 do Metrostavu. Třináct
let působil v útvaru obedňovacích prací, a poznal tak
snad všechny stavby, které tehdy firma budovala. Po
dvou letech ve funkci obchodního náměstka divize 8 se
v roce 1995 stal ředitelem a jednatelem nově založené
firmy TBG Metrostav, kterou vede dodnes. Zároveň je
i ředitelem její dceřiné společnosti TBG Pražské malty.
Jak byste TBG Metrostav stručně představil?
Je to firma, která vyrábí betonové směsi a dopravuje je na
stavby v Praze a okolí. Společně s TBG Pražské malty provozuje pět výroben – na Rohanském ostrově, v Radlicích,
Písnici, Troji a v Hloubětíně. Obě firmy úzce spolupracují
a dohromady mají asi 80 zaměstnanců. Více se dozvíte na
webových stránkách www.tbgmetrostav.cz.
Dopadá na vás útlum ve stavebnictví?
Pokles výroby, který u konkurence začal už před třemi
lety, nás dostihl teprve nedávno, když jsme ukončili
dodávky betonu na hlavní konstrukce tunelů Blanka. Uzavřeli jsme proto hloubětínskou provozovnu a využíváme ji
jen pro zkoušení speciálních směsí. Budoucnost firmy ale
nevidím černě. Se stejným počtem zaměstnanců se uživila i před tím, než přišel stavební boom. Proto věřím, že
se nám podaří nepříznivé období úspěšně překonat i teď.
Rozšířili jste obchodní oddělení a beton nabízíte i menším firmám. Jak se vám daří pronikat mimo velké stavebnictví, na které jste byli dřív výhradně zaměřeni?
V Praze se ročně postaví mnoho rodinných domků, což
dohromady obsáhne hodně betonu. Drobní stavebníci
oceňují zejména naše speciální směsi. Třeba Easycrete,
který je samozhutnitelný a dokonale okopíruje povrch
bednění, nebo Steelcrete s rozptýlenou ocelovou výztuží. Steelcrete je jednou z našich posledních novinek.
Díky obsahu plochých drátků zaručuje i v tahu tak dobré
mechanické parametry, že je z něj možné bez klasické
výztuže betonovat třeba základové desky a pasy. U staveb
rodinných domů tak celkově ušetří čas i peníze.
Připravujete nějaké další novinky?
Vyvinuli jsme převozitelné vysokopevnostní betony, tzv.
UHPC – z anglického Ultra High Performance Concrete.
Vzhledem ke své pevnosti v tlaku, která je vyšší než
150 MPa, a v tahu ohybem až 25 MPa umožňují zeštíhlení
konstrukcí a jejich odvážnější architektonické řešení. Na
této novince spolu s Metrostavem a univerzitou v německém Kasselu pracujeme už dva roky. UHPC se dnes
používá jen na výrobu prefabrikátů, naši technologové ho
ale vylepšili tak, že má až tři hodiny dlouhou dobu zpracovatelnosti a můžeme ho převážet v automíchačích. Poprvé
ho použijeme na stavbu lávky přes Labe v Čelákovicích,
kterou nedávno začal budovat tým divize 5 Metrostavu.
Také připravujeme nové směsi betonu s nízkým vývojem
hydratačního tepla, které jsou vhodné pro výrobu masivnějších železobetonových prvků či bílých van, protože při
jejich použití v konstrukcích nevznikají trhliny.
Pozorujete nějaký trend v poptávkách betonu?
V souvislosti s tlakem na snižování cen stavebních materiálů se stále častěji objevují požadavky na betony, které
dosáhnou pevnosti ne po 28 dnech, jak je obvyklé, ale až
po 56 nebo 90 dnech. Jejich receptury totiž obsahují méně
cementu, a takový beton je proto levnější. Musí se ale později odbedňovat, a výstavba je tak náročná na dodržení
správných technologických postupů. Stavby se také musí
víc kontrolovat, aby se dodržela jejich kvalita. Myslím si,
že to je správný trend. Aby se levněji stavělo, bylo by však
vhodnější, kdyby se nad projekty obecně více přemýšlelo.
Při rozhovoru před čtyřmi lety jste říkal, že máte radost z výborného týmu spolupracovníků. Stále to platí?
Atmosféru ve firmě pořád považuji za výjimečnou, lidé tu
chodí do zaměstnání rádi. Také mě těší, že nám vyrůstá
generace nových mladých techniků, kteří odvádějí perfektní práci. Stavařina je vůbec úžasná práce. Má jasně
dané cíle a to, co vytvoříte, po vás zůstává po dlouhá
desetiletí. Baví mě i mé kolegy. Co víc si mohu přát.