Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2012, Strana 2
Nový most přes Ploučnici stojí o půl roku dřív
Teprve v únoru příšho roku měl dokončit tým Ing. Ja-
na Müllera z divize 8 stavbu jednopolového mostu přes
řeku Ploučnici ve Vlčím Dole nedaleko České Lípy.
ky příznivým okolnostem, skvělé organizaci práce
i bezchybné spolupráci mezi divizemi se mu podařilo
tern dokončení zkrátit zhruba na polovinu, a stavba
tak místo jedenácti měců trvala pouhých pět.
Pracovníci divize 8 přitom tentokrát neměli na starosti
jen vlastní stavbu. Metrostav tu totiž získal zakázku ne pří-
liš rozšířenou metodou Design & Build, což znamená, že
tým Ing. Jana Müllera poskytl zadavateli kompletní servis
od zpraconí architektonicho návrhu a projektové
dokumentace přes realizaci až po pření díla k uží.
Soástí dovky byla i vkerá inženýrská činnost, tedy
získání potřebných povolení, geodetická činnost a zajiš-
tění záchranného archeologického průzkumu.
ed vlastní stavbou museli stavi nejprve odstranit
vodní provizorní ocelový most i jeho opěry. Konstrukci
nového, 26 m dlouhého přemostí (foto), založeného na
velkoprůměrových pilotách se železobetonovými podpě-
rami, potom vytvořili z ocelových plnostěnných nosníků
se spodní železobetonovou mostovkou uloženou na oce-
lových příčnících. Po zprovoznění mostu divize 8 opravila
i komunikace na objízdných trasách.
„Vzhledem k dostatku času mezi podepsáním smlouvy
a zahájením prací jsme mohli zvolit vhodnou technologii
výstavby, najít odpovídající projektové řešení a provést
důkladnou předvýrobní přípravu. Zahrnovala taképečli-
vý výběr subdodavatelů, naplánování uzávěrek i zajištění
vyjádření dotčených orgánů,“ vysvětluje Ing.Müller hlav
vody, díky kterým se podilo tern stavby výraz
zkrátit. Při plánoní všech činností se jeho tým snažil
maximálně využít i zkenosti kolegů. Proto je nosná
ocelová konstrukce mostu dílem pracovků divize 3, ktí
úzce spolupracovali s projektantem už při tvorbě realizač-
ní dokumentace. Mohla jim tak být „ita na míru“.
Vzhledem k metodě Design & Build a ne zcela jas-
mu zadání od investora bylo hodně složité navrhnout
most tak, aby splňoval veškerá padovaná kriria ai-
tom odpovídal zadání veřejné soutěže, dotním kritériím
ministerstva pro místní rozvoj a smlouvě o dílo. Kvůli
výstavbě dalších dvou mostů v Libereckém kraji bylo ta
poměrně komplikované získat povolení k uzarce a stano-
vit objízdné trasy tak, aby co nejméně omezovaly míst
obyvatele,“ uzavřel Ing. Müller. Naštěstí se jeho týmu vše
podařilo a nový most přes Ploučnici už chodci i motoristé
mohou déle než měc poívat.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Výkonné a čisté
Všechny provozovny spolnosti TBG Metrostav, kte-
rou v rubrice Pme se představuje její ředitel, jsou
opaeny modermi technickými prvky asystémy. Vý-
znamně tak omezují negativní dopad výroby naokol
prostředí. Potvrzují to inásleducí smky – zásobníky
i konstrukce všech betonáren amaltáren TBG Metro-
stavu září na první pohled čistotou.
Nejmlaí výrobna firmy vyrostla vroce 2008 vTroji
(foto č. 1 a2). Má tříkubíkovou míchačku BHS svýkonem
až 100 m³ zahodinu azprvu sloužila výhradně pro výrobu
betonů pro tunelový komplex Blanka.
Stejně jako výrobna vPísnici má i betorna vRad-
lich dvoukubíkové mící jádro PEMAT. Její fotografie
(č. 3) nejlépe ukazuje vizlní styl TBGMetrostavu, který
zelenošedými čtverečky odkazuje na společnost Čes-
komoravský beton ze skupiny HeidelbergCement, jež je
sMetrostavem rovnocenným podílníkem společnosti.
Nejstarší provozovna TBG Metrostavu naRohansm
ostrově (foto č.4) je zcela modernizovaná avybavená mí-
sicím jádrem Stetter oobjemu 2,25 m³. Osm jejích sil na
cementy čipojiva v ní umňuje vytvářet mnoho růzch
produktů avyrábět podle stovek rozličných receptur. Sou-
částí betonárny je takémaltárna, kde se vyrábí značkové
produkty jako například Anhyment a Poriment.
Firma TBG Metrostav, jež název vznikl použim
zkratky německého TransportBeton Gemeinschaft, jež
označuje spolnost pro výrobu a dopravu betonu, se
snaží, aby byli spokojeni nejen její zákazci azaměstnan-
ci, ale iobyvatelé z okolí betoren. Omezení hlučnosti
provozů na nejnižší mnou míru, čistý vzduch a neza-
prášená krajina jim všem prospíva.
Ing.Jana Kupečka,
ředitele společnosti TBG METROSTAV
Po studiu na stavební fakultě ČVUT v Praze nastou-
pil Ing. Kupeček v roce 1979 do Metrostavu. Třináct
let působil v útvaru obedňovach prací, a poznal tak
snad všechny stavby, které tehdy firma budovala. Po
dvou letech ve funkci obchodho nástka divize 8 se
vroce 1995 stal ředitelem a jednatelem nově založe
firmy TBG Metrostav, kterou vede dodnes. Zároveň je
iředitelem její dciné spolnosti TBG Pražské malty.
Jak byste TBG Metrostav stručně představil?
Je to firma, která vyrábí betonové směsi a dopravuje je na
stavby v Praze a oko. Spolně s TBG Pražské malty pro-
vozuje pět výroben – na Rohansm ostrově, vRadlich,
snici, Troji a v Hloubě. Obě firmy úzce spolupracují
a dohromady mají asi 80 zaměstnanců. Více se dozvíte na
webových stránkách www.tbgmetrostav.cz.
Dopadá na vás útlum ve stavebnict?
Pokles výroby, který u konkurence zal už před třemi
lety, nás dostihl teprve nedávno, když jsme ukoili
dovky betonu na hlavní konstrukce tunelů Blanka. Uza-
vřeli jsme proto hloubětínskou provozovnu a využíváme ji
jen pro zkoušení speclních směsí. Budoucnost firmy ale
nevim čer. Se stejm počtem zaměstnanců se uži-
vila i před tím, než přel stavební boom. Proto věřím, že
se nám podaří neíznivé období úspěšně překonat i teď.
Rozšířili jste obchodní oddělení a beton nate i men-
ším firm. Jak se vám dí pronikat mimo velké sta-
vebnictví, na které jste byli dřív výhradně zaměřeni?
V Praze se ročně postaví mnoho rodinch dom, což
dohromady obsáhne hodně betonu. Drobní stavebci
oceňují zejména ne speclní směsi. Třeba Easycrete,
který je samozhutnitelný a dokonale okopíruje povrch
bednění, nebo Steelcrete s rozptýlenou ocelovou vý-
ztí. Steelcrete je jednou z našich posledních novinek.
ky obsahu plochých drátků zaruje i v tahu tak dobré
mechanické parametry, že je z něj možné bez klasic
výztuže betonovat třeba základové desky a pasy. U staveb
rodinných domů tak celkově ušeí čas i peníze.
Připravujete nějaké další novinky?
Vyvinuli jsme převozitelné vysokopevnostní betony, tzv.
UHPC – z anglického Ultra High Performance Concrete.
Vzhledem ke své pevnosti v tlaku, která je vší než
150MPa, a v tahu ohybem až 25 MPa umožňují ztíhle
konstrukcí a jejich odvážnější architektonické řešení. Na
to novince spolu s Metrostavem a univerzitou v ně-
meckém Kasselu pracujeme už dva roky. UHPC se dnes
používá jen na výrobu prefabrikátů, naši technologové ho
ale vylepšili tak, že má až tři hodiny dlouhou dobu zpraco-
vatelnosti a můžeme ho převážet v autochačích. Popr
ho použijeme na stavbu lávky přes Labe v Čelákovich,
kterou nedávno začal budovat tým divize 5 Metrostavu.
Také připravujeme nové ssi betonu s nízkým vývojem
hydratačního tepla, které jsou vhodné pro výrobu masiv-
jších železobetonových prvků či bílých van, prote při
jejich použití v konstrukcích nevznikají trhliny.
Pozorujete nějaký trend v poptávkách betonu?
V souvislosti s tlakem na snižoní cen stavebních mate-
riálů se stále časji objevují požadavky na betony, kte
dohnou pevnosti ne po 28 dnech, jak je obvyk, ale až
po 56 nebo 90 dnech. Jejich receptury totiž obsahují méně
cementu, a takový beton je proto levjší. Musí se ale poz-
ji odbedňovat, a výstavba je tak náročná na dodržení
správch technologických postupů. Stavby se také musí
c kontrolovat, aby se dodržela jejich kvalita. Mysm si,
že to je správný trend. Aby se levji stalo, bylo by však
vhodjší, kdyby se nad projekty obecně více přemýšlelo.
Při rozhovoru před čtmi lety jste říkal, že máte ra-
dost zvýborného týmu spolupracovníků. Stále to pla?
Atmosféru ve firmě pořád považuji za výjimečnou, lidé tu
chodí do zastní rádi. Také mě těší, že nám vyrůstá
generace nových mlach techniků, ktí odjí per-
fektní práci. Stavařina je vůbec úžasná práce. Má jasně
dané cíle a to, co vytvíte, po vás zůstává po dlouhá
desetiletí. Baví mě i mé kolegy. Co víc si mohu přát.
strana 2
PME SE
1
Cesta kolem světa odpřízemí dopátého patra
síc před smluvm ternem dokončil tým Ing.Jana
Krajdla zdivize 3 stavbu pavilonu D vkolínské oblastní
nemocnici. Zapomoci betonářů zdivize 6 tu zapouhý
rok ačtvrt vystavěl šestipodlažní budovu sužitnou plo-
chou přes 3400 m², vníž nalezla svůj prostor všechna
zdejší nemocniční oddělení zabývající se dětskými pa-
cienty. Aby léčbu těch nejmenších doprovázela dobrá
nálada, Nadace Archa Chantal vyzdobila celý objekt
veselými dekoracemi ahermi prvky.
Moderní budovu si 4. října prohlédli hosté včele se
středočeskou hejtmankou Ing. Zuzanou Moravčíkovou.
ZMetrostavu se akce zúčastnil obchodní ředitel Ing.Mi-
lan Veselský aředitel divize 3 Ing.Martin Plch, který řekl:
„Naši pracovníci strávili na stavbě sasi 40 subdodavateli
ce než 120000 pracovch hodin. Odvedli kvalitní dílo
avěřím, že bude doe sloužit abude se i líbit.“
Tým Ing. Krajdla vKolíně postavil nejen dětský pa-
vilon D sambulancemi, chirurg, 66 lůžky a jednotkou
intenzivní péče, ale zrekonstruoval iobvodový plášť sou-
sední budovy ailehlé schodiště pavilonu gynekologie.
estavbou zvýšil kapacitu náhradho zdroje avybudo-
val zasklený most, aby zkrátil cestu přes nemocniční dvůr.
„Práce jsme prováděli za plho chodu nemocnice.
ky výborné spolupráci stechnickým dozorem investora
Ing.Luďkem Přibylem se nám rychle podařilo vypádat
jak satypickými konstrukcemi propojovaho mostu, tak
s nečekaně špatným stavem schodiště, které jsme pů-
vodně měli jen zkrášlit,“ vzpomíná Ing.Krajdl adopuje:
Jeho nosné konstrukce však byly vtak špatném stavu,
že jsme jednu dobu uvažovali ojeho zbourá. Sohledem
načas aprovoz nemocnice jsme však nakonec jen původ-
ní železobetonové prvky stáhli ocelovou konstrukcí. Jen
velké nasazení nám umožnilo dokončit tuto práci včas.“
Nadace Archa Chantal, kterou v Kolíně zastupovala
její zakladatelka herka Chantal Poullain-Polívko, do-
plnila barevně vymalovaný pavilon (foto č. 1) dekoracemi
ahrkami od Kristýny Kolářové. Její díla vnikla na motivy
cesty kolem sta – děti tak vpřízemí čeká Afrika, vprv-
ním pae ocn, ve drum Evropa, ve etím Mexiko,
večtvrtém Austrálie avposledním Asie. Vyzdobená jsou
ak zatím jen dvě podlaží, všechno bude hotovo do Vá-
noc. I když stavaři i výtvarnice vKolíně odvedli krás
dílo, stejně všichni přítomní při otevření pavilonu (foto
č.2) zdravotkům popřáli, aby měli co nejméně pacientů.
1
2
3
4
2
Metrostav Metrostav 18/2012, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 18/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2012, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2012, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2012, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2012, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2012, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (522 ms)

Rendering Strana 3 (103884): (0/1) (513 ms)

Rendering Strana 2 (103882): (0/1) (559 ms)

Rendering Strana 1 (103880): (0/1) (558 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3074/vth120502-1.jpg (3x)

 i3074/vth120504-1.jpg (3x)

 i3074/bg103882.svg

 i3074/vth120506-1.jpg (3x)

 i3074/vth120508-1.jpg