strana 3
zpravodajství z divizí
Důležitá rekonstrukce uprostřed Hrádku n/N
do ko n č ení z e s t r. 1
1
Světla a stíny pražské pětsetdvanáctky
Katastrální území Prahy křižuje pavučina bezmála
tří tisíc kilometrů různých komunikací. Jedno mají
společné: pět dní v týdnu jsou většinu času ucpané
a neprůjezdné. Dopravní situaci by mělo zlepšit dobudování silničního okruhu okolo hlavního města. V jeho
jižním segmentu se staví úsek, který po dokončení
propojí dálniční tahy D1 a D5, čímž odlehčí přetížené
jižní spojce a Barrandovskému mostu.
Díl, na kterém pracuje Metrostav, nese označení 512
D1–Vestec. Měří 8750 m a i se středním dělicím pásem je
široký 28 m. Začíná napojením na stavbu 513 Vestec–Lahovice, vede mezi obcemi Dobřejovice a Modletice a končí
křižovatkou s dálnicí D1 u obce Kuří v místě čerpací
stanice Shell. Jeho realizaci zajišťuje sdružení čtyř firem,
z nichž největší podíl – 28 % – připadá na naši divizi 4. Ta
má v úzké součinnosti s divizemi 1 a 7 na starosti kromě
2
3,1 km dlouhého úseku vlastní komunikace také výstavbu
osmi mostů a celou řadu doprovodných investic, jako jsou
přeložky sítí, vodoteče, biokoridory, kanalizace, nádrže
meliorace či téměř 4 km protihlukových stěn.
„Dnes máme ve svém úseku dokončeny všechny
nosné mostní konstrukce s výjimkou poloviny pravého
mostu SO 206 a celého pravého mostu SO 210,“ zhodnotil
aktuální stav vedoucí projektu Ing. Radim Čáp. „Na konci
října byl před termínem uveden do provozu most SO 211
a zkolaudována přeložka komunikace SO 133. Nyní betonujeme římsy levých mostů SO 212, SO 206 a SO 210.“
Most SO 212 (foto č. 2) je nejdelší a spolu s SO 206
pravděpodobně nejdůležitější ze všech. Vede přes Dobřejovický potok a někdejší rybník, měří 253 m a tvoří jej
devět polí. Jeho mostovka však vede pouhé 4 m nad úrovní terénu, takže v konfiguraci krajiny zůstává nenápadný.
Dominantu tvoří most SO 206 (foto č. 1), který měří 160 m
a klene se nad údolím Botiče ve výši 18 m.
„Dokončujeme i zemní práce na hlavní trase. Obstarává je pro nás divize 7. Divize 1 zde provádí středovou
kanalizaci,“ uzavřel Ing. Čáp. „Vzhledem k opožděnému
předání staveniště jsme bohužel ve skluzu. Na našem
úseku však třeba ještě letos v červenci probíhal archeologický průzkum, i když jsme tu měli začít pracovat už
vloni na podzim. Zpoždění se snažíme dohnat a věříme, že
se nám podaří hrubé terénní práce na hlavní trase uzavřít
do konce listopadu podle požadavku investora.“
–rip–, foto Josef Husák
Komorní setkání se svatou Barborou
V úterý 20. října se raziči v tunelu Radejčín na rozestavěném úseku dálnice D8 na chvíli zastavili. Spolu
s hosty vyslechli slova litoměřického emeritního biskupa Mons. ThDr. Josefa Koukla (foto č. 2), který na
závěr vystoupení posvětil sošku sv. Barbory, patronky
horníků. Vedoucí projektu Ing. David Cyroň z divize 5 ji
potom uložil do výklenku v boční portálové stěně.
„Uložení Barborky nám vždy připomene naše přání
dokončit podzemní práce včas a bez újmy na zdraví,“ řekl
ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup (foto č. 1 vlevo). „Dostavbou dálnice D8 posloužíme motoristům, protože po ní
bezpečně a rychle dojedou ke svému cíli,“ doplnil dr. Pavel
Lány, vedoucí TDS Lovosice, který se setkání zúčastnil za
investora, Ředitelství silnic a dálnic ČR, spolu s ředitelkou
Závodu Praha Ing. Marií Nádvorníkovou.
Tunel Radejčín je vedený mělce pod povrchem a jeho
nadloží je vysoké jen od 8 do 34 m. „Na rozdíl od sousedního tunelu Prackovice, kde byla hornina porušena komorovými odstřely z lomu, zdejší trasu razíme v kvalitnějších
tufech, které jsou uloženy v horizontálních vrstvách
s mocností od 10 do 50 cm,“ vysvětluje Ing. Cyroň. „Bez
1
Metrostav_20_09.indd 3
nadvýlomů je dobře odtěžujeme tunelbagrem. Protože se
blížíme do oblasti s předpokládaným výskytem kvalitnějších bazaltů, mohli jsme už začít lehce přistřelovat.“
Od září, kdy raziči začali, postoupili s čelbou kaloty do
vzdálenosti 122 m od portálu a v jádru ubrali z kopce celých 27 m. „Dno nám příznivá geologická skladba umožňuje uzavírat až po delších úsecích,“ doplňuje Ing. Cyroň,
který si ražbu pochvaluje: „I když je úpadní, s přítoky vody
problémy nemáme. Dosahují nejvýš dvou litrů za minutu
a ve srovnání s Islandem, kde jsme s celou partou dřív
pracovali, si tu připadáme jak na Sahaře.“
V nejbližších dnech se stavební jáma u ústeckého portálu tunelu Radejčín začne rozšiřovat i před jeho budoucí
severní troubu, jejíž ražba by měla začít do konce listopadu. Svatá Barbora bezpečnost prací jistě dobře ohlídá,
vždyť je tu po staletí doma – už od 16. století stojí její
kostelík jen pár set metrů dál v obci Dubice, kde je i naše
hlavní zařízení staveniště. Za apsidou kostela sv. Barbory
se z terasy otevírá výhled na údolí Labe. Svou krásou připomíná, proč se nově budovaná dálnice v těchto partiích
Českého středohoří tak často ukrývá pod zem.
2
Na rekonstrukci Horního náměstí a přilehlých ulic získalo
město Hrádek nad Nisou dotaci z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod. Celkové náklady
na projekt byly vyčísleny na zhruba 67,6 milionu Kč,
přičemž dotace činí 62,5 milionu, zbytek pokryje radnice
z vlastních zdrojů. Podle starosty města Martina Půty
půjde o největší investiční projekt v novodobých dějinách
Hrádku od konce druhé světové války.
Revitalizace se týká nejen Horního náměstí, ale
i všech přilehlých ulic – Liberecké až po křižovatku s ulicí
Generála Svobody, Školní, Kostelní, Lutherovy, Husovy,
Tiché, části Žitavské, Anglické a Lékárnické. Do projektu
se podařilo zařadit i kompletní rekonstrukci ulice 1. máje.
„Chodníky v této ulici jsou velmi úzké, takže rodiče s kočárky mají problém po nich projíždět. Kvalita povrchů je
zde místy až nebezpečná. Po rekonstrukci bude mít ulice
zcela jiný vzhled – provoz v ní se zklidní díky úpravám
vozovky, která bude zúžena na tři metry,“ přiblížil chystané změny starosta Martin Půta. V horní části třídy budou
parkovací místa vpravo, o něco níže naopak vlevo, takže
vozovka nepovede přímo a auta v ní budou muset zpomalit. Další vydlážděná parkovací místa budou v prostoru
před městským parkem a na dolním konci ulice. Celkem
zde vznikne 52 parkovacích stání. Zbývající plochy v šíři
ulice budou vydlážděny jako chodníky.
Nové dláždění získá po opravě sítí i celé Horní náměstí. Vzhledem k tomu, že se jedná o památkovou zónu,
bude použita původní, žulová a čedičová dlažba. V dolní
části náměstí bude zachována možnost parkování, horní
zůstane vyhrazena chodcům. Vznikne zde plocha pro postavení pódia a prostranství oživí nová kašna a sluneční
hodiny vyznačené v dlažbě – stín, ukazující čas, vytvoří
svým tělem člověk, který bude chtít zjistit, kolik je hodin.
Západní stranu náměstí budou lemovat okrasné stromy.
Vozovky v okolí náměstí pokryjí původní dlažební
kostky, ve vzdálenější části pak budou mít převážně
živičný povrch, s výjimkou ulic Kostelní, Lékárnická
a Bartolomějská, které budou dlážděné. Chodníky vytvoří
žulové kostky, které ve větších vzdálenostech od náměstí
přejdou v betonovou zámkovou dlažbu.
Divize 8 Metrostavu převzala staveniště na začátku
listopadu a hned zahájila první práce. „Začínáme ulicí
1. máje a následovat budou práce na Horním náměstí,“
uvedl stavbyvedoucí Josef Patočka. Postupně by se
měli pracovníci přesouvat i do dalších ulic. Rekonstrukce
skončí podle harmonogramu v srpnu příštího roku, tedy
přesně sto let poté, co byla naposledy na Horním náměstí
položena stávající dlažba. První zatěžkávací zkouškou rekonstruovaného náměstí pak bude zdejší tradiční pouť.
–mv–, foto stávajícího stavu Josef Husák,
vizualizace SIADESIGN Liberec
Největší investiční akce Plzeňského kraje
Zhruba před jedenácti týdny zahájili pracovníci oblasti
Plzeň z divize 1 Metrostavu práce na současné největší
investiční akci v Plzeňském kraji. Na ploše 4000 m² má
díky ní během příštích dvou let vyrůst nový monoblok
klatovské nemocnice. Rozpočtové náklady: 836 milionů Kč (bez DPH); investor: Plzeňský kraj; Generální
projektant: Plzeňský projektový a architektonický ateliér ve sdružení se společností INGEM inženýrská.
Nemocnice v Klatovech je nejrozsáhlejším a současně
nejintenzivněji se rozvíjejícím zdravotnickým zařízením
v regionu. Jenže slouží už od roku 1914, a tak prakticky
všech jejích 12 pavilonů má své „lepší časy“ dávno za
sebou. Nový monoblok ve tvaru kříže a s heliportem na
střeše soustředí všech 17 medicínských oborů, které tvoří
náplň působnosti klatovské nemocnice, do 90 000 m³
obestavěného prostoru. Vyšetřovací část bude reprezentovat 30 ambulancí. Jednotka intenzivní péče a anesteziologicko-resuscitační oddělení budou disponovat sedmnácti, respektive pěti lůžky. Srdcem celého komplexu se
1
stanou tři hlavní operační sály a šest zákrokových. Dvě
stě čtyřicet jedna lůžek, rozmístěných převážně ve dvoua třílůžkových pokojích s toaletami a sprchovým koutem,
vytvoří spolu s ambulancemi a rehabilitačním oddělením
lůžkový trakt objektu. Doplní je centrální lékárna, provozní
zázemí a parkovací prostory rozdělené na 65 venkovních
stání a 200 stání v samostatné třípodlažní budově.
Stavba byla oficiálně zahájena poklepem na základní
kámen 20. srpna. Výstavba hlavních objektů však začala
už 28. července. Od té doby stačili stavbaři divize 1 za
účinné spolupráce divizí 7 a 11, které zde zajišťují zemní
práce, záporové pažící stěny, podkladní vrstvy a betony a
pronájem buněk pro zařízení staveniště, dokončit přeložky
stávajících inženýrských sítí (výstavba nových je zhruba
v polovině), uvolnit prostranství pro stavbu monobloku,
ukončit výkopy figur hlavních objektů, u objektů SO 01 a
SO 02 (komplementární provoz a lůžková část monobloku) vztyčit dva stabilní jeřáby, provést výkopy a záporové
pažící stěny. Hotové jsou zde také podkladní vrstvy včetně drenáží a složitého systému zemnění. Práce na jeho
spodní vrstvě jsou v polovině, stejně jako u vodorovné
hydroizolace s ochranným potěrem (foto č. 1), a betonáři
končí podkladní betony. Železobetonová základová deska
již pokrývá čtvrtinu plochy objektu, dokončeny jsou dno
a stěny železobetonového nasávacího kanálu vzduchotechniky. Totéž platí pro schodišťové stěny provozu vodoléčby (foto č. 2) a začala už i montáž prefabrikovaných
sloupů v lůžkové části monobloku. U technického objektu
označeného jako SO 03 skončil výkop stavební jámy,
hotové jsou i záporová pažící stěna a podkladové vrstvy
včetně betonu a zemnění, začátkem listopadu zde železáři
začali armovat základovou desku.
Z hlavních objektů zbývá ještě zahájit stavbu skladu
medicínských plynů a tříúrovňové parkovací budovy. Ty
však přijdou na řadu pravděpodobně až v březnu či dubnu
2
příštího roku podle toho, jak dovolí počasí. Hlavní důvod
odkladu ale spočívá v tom, že zatím chybí jejich prováděcí
projektová dokumentace.
„Původní tendrová dokumentace byla na základě
požadavků investora a uživatele změněna,“ poznamenal
vedoucí projektu Ing. Miroslav Záhoř. „Projektant začal na
změnách pracovat v květnu a dělá na nich dosud. Hotovou
projektovou dokumentaci tak zatím máme jen na areálové inženýrské sítě, výkopy a tři základové desky. Ostatní
dostáváme průběžně a po částech, přičemž investor připouští další dodatečné změny. Stavíme tedy podle toho,
co máme, potíž je však v tom, že chybí logické návaznosti
jednotlivých prací a komplikuje se organizace naší činnosti.“ Žádná stavba se však v počátcích neobejde bez
zádrhelů a improvizací a divize 1 si s nimi jistě poradí.
–rip–, foto Josef Husák
11/6/09 3:14:32 PM