Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 20/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2011, Strana 3
Na levém ehu Labe ve Smiřicích se počátkem le-
tošního dubna objevili stavbi z divize 6. Čekala je
rekonstrukce místmalé vodní elektrárny postavené
na přelomu čtvrté a páté dekády minulého století.
Elektrárna, spuštěná do provozu před téměř 60 lety,
využí devítimetrový rozdíl hladin na smiřickém jezu,
který v rámci regulace středního toku Labe vznikl v roce
1936 jedenáct let po ničivých záplavách zdejších rovin.
Po jejím dokončení a sptění se dlouho na celém kom-
plexu prováděla jen žná údržba a drobné opravy, a to
evážna technickém zízení. Až do letošního roku.
Od 5. dubna do 25. října měla elektrárna po stavební
stnce projít přestavbou zaměřenou zejména na re-
konstrukci turbíny, generátoru, stavidel, čisticích strojů
a systému měření a regulace. Hlavním lem projektu,
spolufinancovaného z fondů EU, bylo zlepšit využití míst-
ního hydropotenciálu a zvýšit výrobu elektrické energie.
ležitá byla i optimalizace a zefektivní chodu elektrár-
ny (foto č. 1) a snížení její poruchovosti i nákladů.
Divize 6 dostala za úkol provést celou stavební část
rekonstrukce. „Z našeho hlediska šlo o standardní zaz-
ku menšího rozsahu,řekl vedouprojektu Ing. Luboš
Jonáš. „Týkala se dispozičních úprav, zahrnovala zateplení
sever fasády sendvičovými panely systému Kinspan
a provozní části objektu polystyrenem, výměnu střešní
krytiny a výplní otvorů, nové mečnica klempířské
výrobky a další práce související s obnovou technologií.
ívám minulý čas, protože všechny práce jsme skon-
čili a svou část předali investorovi k 25. říjnu s tím, že
v únoru, po kompletním dokončení montáže technologie,
doděláme zbytek podlahové dlažby ve strojovně.“
Svou práci na rekonstrukci ve Smicích tedy di-
vize 6 v podstatě za sebou a s velmi hladkým průběhem.
A to včetně prací na dalších stavebních objektech, k nimž
patřily třeba přípojka vody, kanalizace, zpevněné plochy
či oplocení. Vlastně jediným problémem bylo zajistit
bezpečnost práce. Hala strojovny (foto č. 2) je totiž vy-
soká 14 m a pro monž oken a provádění omítek i maleb
muselo být postaveno vysoké vnitřní lešení. Práce na fa-
sádě zase probíhaly nad hladinou řeky. To vše ale patří
minulosti. Divize 6 už svůj úkol na Labi u Smiřic splnila.
–rip–, foto Josef Husák
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
strana 3
MVE Smiřice: rekonstrukce po šedesáti letech
1
2
Po dvou měsících se vracíme do Podbaby, kde pokraču-
je výstavba v pořadí již etího pražského obchodního
domu Kaufland, který nese realizač vizitku Metrosta-
vu. Nové nákup středisko s červeným K ve znaku
vzniká v garážo hale z 30. let minulého století
a v novostavbě, která na ni navazuje (foto č. 1). m
Ing. Davida Štochla z divize 6 kolem jejich společné
východní fady navíc buduje protihlukový tunel.
Původní garážová hala s půdorysem zhruba 70 x 70 m
dřív sloužila Dopravnímu podniku hl. m. Prahy jako depo
autobusů. Její fasády vznikly zajímavou kombina rné-
ho cihelného zdiva a stěrkové omítky. Římsy a lemování
oken z uměho kamene, vyniká i unitní střešní
obloukovou ocelovou konstrukcí (foto č. 2).V rámci pře-
stavby garáží na obchodní centrum jsme jejich přízemní
ídla odstranili a hlavní halu upravujeme tak, aby byla
vhodná pro parkování,“ říká Ing. Štochl. Stavbaři pod
jeho vedením postupně renovují všechny charakteristické
prvky původní architektury: ocelovou konstrukci střechy,
sové střešní stlíky i zdivo z lícových cihel. Jako arte-
fakt zachovají také dvoje původní vjezdová vrata.
Novostavba dvoupodlažního obchodního centra na-
vazuje na severní stranu garážové haly a její stavbu v ex-
ponovaném území předcházel záchranný archeologic
výzkum. V půdorysu nového Kauflandu i v prostoru jeho
areálových komunikací, kanalizace a vodovodu žili
archeologové půdu po deseticentimetrových vrstvách
v šachovnicovém rastru 3 x 3 m. které jejich čtverce
dosahovaly na konci průzkumu až čt metrů hloubky!
Kromě střepů a kostí však nalezli jen jeden žárový hrob.
Starou i novou budovu Kauflandu, kterou divize 6
buduje, sjednotil architekt obkladem fasád z cihelných
pásků. Inspiroval jej vzhled původního obložení, které
je hojně použito i v přileh rezidenční čtvrti Sladovny,
na jejíž výstavbě se Metrostav ta významně podílel.
Tím, že jsme byli nuceni zachovat některé prvky dřívější
gažové haly a udržet její architektonický styl, jsme mu-
seli použité materiály maximálně přiblížit těm původním.
A to byl někdy problém,říIng. Štochl. Některé se již
totiž nevyrábějí a bylo velmi obžnajít jejich vhodné
náhrady či napodobeniny. Problematické bylo i spojení
nových a původních materiálů.
Vlastní novostavba však není ničím výjimečná a probí-
há podle jednotného manuálu, který společnost Kaufland
používá pro všechna svá nákupní střediska. „Není těžké
jej dodržet, jen nemůžeme hledat levnější řešení, protože
zadané požadavky jsou striktní a mezi předepsanými
dodavateli se setkáváme i s firmami, které u nás nema
zastoupení, vystluje Ing. Štochl.Často se ta potý-
káme s kvalitou překladu předpisů z němčiny do češtiny.
V manuálu tak nacházíme i úsměvpokyny, jako eba
požadavek na dodání torpédoborce, což měl být správně
výrobník ledu,“ uzavírá s úsměvem vedoucí projektu.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Spojení minulého století se současnos
Rychlá a náročná zakázka v Lovochemii
„Nejsou malé role, jsou jen malí herci,říse v di-
vadle. V Metrostavu zase platí, že kzakázka, i ta
nejmenší, je důležitá. Příkladem může být oprava již
granulační že v areálu firmy Lovochemie v Lovosi-
cích (foto), kterou 19. října dokončili vedoucí projektu
Ing. Ladislav Pokorný a stavbyvedoucí Ing. Petr Kubina
z divize 3. V ceně sice nepřekročila 7 milionů korun,
její provedení však bylo velmi ročné a úsšně uza-
vřepráce znamenala pnik mezi stavební dodava-
teleznamného investora z oblasti chemie v ČR.
„Při žné údržbě v chemičce kontrola zjistila, že
nosná konstrukce plošiny ve síkací ži na výrobu
granulovaného ledku má takové vady, že jí hrozí kolaps,
vzpo Ing. Pokorný. „Lovochemie odstavilaž z pro-
vozu a vypsala výběrové řízení na její opravu. Kdjsme
je vyhráli a seznámili se se stavbou, zjistili jsme, že práce
nebudou tak jednoduché, jak investor předpokládal.
Ocelová plošina, na které stojí technologické zařízení
pro výrobu ledkového granulátu, je umístěna na úrov-
ni 28,5 m ve 33 m vysoké zděné ži s vnitřním průmě-
rem 14 m. Stavbi li za úkol odkrýt sechu, vys-
hovat strojní vybavení, zdemolovat plošinu, nahradit ji
novou a vše uvést do vodního stavu, aby výroba mohla
pokrovat co nejdříve. Když ale začali rozkrývat stř
plášť, zjistili, že je dvojsobžší, n navrhoval origi-
nální projekt z roku 1964. Nosná konstrukce střechy tak
byla přetížená a její odlehčení by se přes středové sloupy
přeneslo i do plošiny, která by se mohla zřítit. Střechu
proto stavbaři museli nejprve zesílit, vysit na ni plošinu
a teprve pak mohli začít bourat. Demolice, původně pláno-
vané na 14 dní, nakonec trvaly měsíc. Vzhledem k tomu,
že na celé dílo byly vyhrazeny jen dva měsíce, měli všichni
co dělat, aby nezaviněné zpoždění dohnali.
„Rád provádím malé zakázky, které možná nejsou až
tak finazajímavé, ale časji vyžaduhledat ření
technicky náročných detailů a postupů. Pracoval jsem tře-
ba na heliportu pro nemocnici v Motole nebo na sklopném
mostě pro České Vrbné. I kdto byly drobné projekty,
jejich konstrukce získaly hned několik ocenění. Stavbu
v Lovochemii jsme spolu s našimi oceláři, kteří novou
plošinu vyrobili a smontovali, zvládli také hladce. Věřím,
že si ky divize 3 otevřela dveře k dalším zazkám
z oblasti chemického průmyslu,“ uzavřel Ing. Pokorný.
ls, foto archiv divize 3
Společnost Lovochemie je nejtším výrobcem
hnojiv v ČR. Její historie sahá až do roku 1904, kdy
Adolf Schram postavil v Lovosicích továrnu na výrobu
kyseliny sírové a superfosfátu. Dnes se zde mimo
jiné vyrábějí nejpoužívanější typy dusíkatých hnojiv,
založené na bázi solí kyseliny dusičné zejména
na dusičnanu vápenatém, triviálně ledku vápenam,
který má vzorec Ca(NO
3
)
2
, a dusičnanu čili ledku
amonném se vzorcem NH
4
NO
3
. Ten druhý se používá
také jako dezinfení prostředek a v pyrotechnice.
Tramvaje se vracejí na Masarykovo nábřeží
Kolem Národního divadla v Praze začnou letos
26. listopadu opět jezdit tramvaje. Jejich návrat na Ma-
sarykovo nábřeží signalizuje, že tým Ing. Radovana Au-
ka z divize 3 značně pokročil s výstavbou tunelů mezi
budovou naší první scény a nedalekou Vltavou.
Od 29. března, kdy divize 3 evzala staveniště, stav-
baři dokončili rekonstrukci téměř celého prvního tunelu.
Jeho původní kamenná konstrukce zůstala funkční, proto
mohli její poškozené betonové zesílení, jvzniklo kvůli
zažení od pojezdu tramvají, při výluce zevnitř odstranit.
Tunel prohloubili, opaili síkanou hydroizolací a dnes
hotovou novou ztužující železobetonovou skořepinu
a po dokončení technologických rozvodů (foto č. 2) začne
už 15. prosince sloužit investorovi.
„Druhé dva tunely jsme po provedení velkého množ-
ství eložek vybourali v otevřené stavební a pro-
stor, který zaujímaly, postupně překlenujeme jednou
novou železobetonovou konstrukcí o větší světlosti,po-
pisuje Ing. Aulík. „Komplikace nám způsobuje požadavek
magistrátu na zachování nepřetržité automobilové dopra-
vy po nábřeží. Úzké staveniště totiž máme polně rozpů-
lené provozovanou komunikací a příčně stavební jámou.
Postup díla jsme ale navrhli tak, že totální výluka dopravy
zde trvala jen 14 dní v červnu, než divize 4 smontovala
ocelovou konstrukci pro provizorní přemostění stavební
my. Auta po jezdila až do 25. října, kdy jsme hotové
konstrukce ztšovaného tunelu zasypali a na téměř do-
končenou vozovku převedli automobiloprovoz. Odvoz
suti i dopravu materiálu na staveniště jsme přitom zčásti
řešili i pomolodí, kotvených v provizorně vybudovaných
ístavišch u ústunelů (foto č. 1).“
Vedle silnice kolejáři pokládají dva tramvajové pásy.
Zprovoz však jen jeden i dodržení ochranného
pásma trolejí musí stavbařům zbýt místo na dokončení
poslední etiny nového tunelu. Druhým směrem proto
tramvaje znou jezdit až 1. dubna 2012.
Nosná obvodostěna divadla neodpovídala po od-
krytí edpokladům projektové dokumentace a její pod-
chyce musel statik přeprojektovat, což si vyžádalo změ-
nu technologického postupu a posuny v harmonogramu
prací. „Stěnu jsme sevřeli mezi dva masivní železobe-
tonové trámy a její zažení vynášíme přes hydraulické lisy
do provizorních pilířů, mezi kterými ipravujeme prostup
pro nový a větší tunel. Stabilitu sny kontrolujeme pra-
videlným měřením,“ vysvětluje Ing. Aulík. „Po provedení
a zatížení nového nosného železobetonového překladu
v obvodové stěně ubouráme provizor prvky a zbylou
část tunelu pod ulicí před divadlem dokončíme.
Divize 3 pracuje u Vltavy pod nepřetržitou protipovod-
ňovou ochranou. Ta primárna líci nábřežní zdi byla
odstraněna a její funkci převzala definitivní protipovodňo-
vrata. V pohotovosti je však linie druhá, která interiér
Národního divadla chrání ed ípadným průsakem vody
ze stavební jámy při zvýšené hladině Vltavy. „Příroda nám
však zatím přeje a doufám, že ani v budoucnosti velká vo-
da naši stavbu ani divadlo neohrozí,“ uzavřel Ing. Aulík.
1 2
1 2
Dva z tunelů pod Národním divadlem jsou starší n
ono samo. Sloužily kdysi k lodnímu zásobování Starého
sta zbožím, k odvozu odpadků a odkala jimi
voda při přívalových lijácích. Na pátku 20. stole
začalo tunely využívat divadlo k zásobování užitkovou
vodou a vzduchem pro chlazení. Třetí tunel vznikl při
rekonstrukci divadla v 80. letech minulého století
a byl určen pro vzduchotechniku. Rekonstrukce tune
prodlouží jejich životnost o nejméně 150 let a umožní
ten větší z nich využít k zažení kulis s pomocí lodí.
Metrostav Metrostav 20/2011, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 20/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 20/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 20/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 20/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 20/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 20/2011, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (561 ms)

Rendering Strana 4 (103985): (0/1) (64 ms)

Rendering Strana 3 (103983): (0/1) (103 ms)

Rendering Strana 2 (103979): (0/1) (102 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3096/vth120604-1.jpg (3x)

 i3096/vth120608-1.jpg (3x)

 i3096/bg103983.svg

 i3096/vth120610-1.jpg (3x)

 i3096/vth120597-1.jpg