Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2008, Strana 3
Železniční nádraží v Kolíně bylo postaveno v roce
1845 a dnes se v něm íží dvě velmi ležité tratě
z ČesTřebové do Prahy a z Nymburka do Havč-
kova Brodu. Kromě toho tudy prochází i regionální trať
do Ledečka. Je tedy jasné, že modernizace takového
železničního uzlu má sspecifika a je složitá. Navíc,
když se vše provádí za provozu. Nic tým Ing. La-
dislava Ploce z divize 4 si se složitým úkolem velmi
dobře poradil a jeho práce se pomalu blíží ke konci.
Od listopadu 2006, kdy byly zajeny ípravprá-
ce, stavbaři v okolí Kolína zrekonstruovali celkem osm
mostů, deset propustků, 680 m zárubních zdí a 683 m
opěrných zdí. Jeden most (tzv. poštovní tunel) zrušili
a nově vybudovali lávku pro ší (foto č. 1), ktenahra-
úrovňové ížení místkomunikace a železniční trati
u zastávky Kolín. ky zůstane zachováno historic
spojes aglomerací města a cestující budou t snaí
ístup na stupiště.
Po zahájení stavby išla na řadu začátkem loňského
roku rekonstrukce čtyř mostů. „U jednoho z nich (foto
č. 2) jsme použili technologii hradního přemostění
nad kolejemi vedoucími mezi Prahou a Českou Třebovou
pomocí mostních provizorií a dvou propustků,“ vzpomí-
Ing. Ploc a popisuje postup dalších prací: „Od ledna
letošního roku pak probíhaly přípravné práce pro stavbu
vky pro pěší, upravovali jsme zavazadlový tunel a rušili
poštovní. Od dubna pak stavbi rekonstruovali most
nad druhou kolejí, kde zatím probíhala výluka, a opravo-
vali propustky vedoucí pod ní. V dru polovině prázdnin
začali práce na dalším mostě, zdech a propustcích.
Celá rekonstrukce železničního uzlu Kolín již byla do-
končena s jedinou výjimkou. Tou je lávka pro pěší, která
eklenula prv a druhou kolej a vstí na Rybářskou
ulici. „Dokončení dílčích prací na lávce edpokládáme
do konce ledna íštího roku, kdy by měla t uvedena
do zkušebního provozu,“ říká Ing. Ploc s tím, že do začát-
ku dubna budou dokončeny celkové stavební úpravy.
Největší problém, který jsme museli řešit, byla provi-
zormostkonstrukce a přemoskoleč. 1 a 2 v-
kou na ulici Rybářské,“ zmiňuje Ing. PlocPráce probíhaly
v nch výlukách od půl dvanácté do půl čtvrté ráno.“
Vzhledem k tomu, že Kolín je důležitý železniční uzel,
museli stavbaři celou rekonstrukci provádět za stálého
železničního provozu, což na ně kladlo vysoké nároky.
ky rekonstrukci železničního uzlu Kon tak po vy-
žených tratích z Prahy do České Třebové a z Nymburka
do Havčkova Brodu budou moci jezdit ž vlako
soupravy rychlos až 120 km/h a jednotky s naklápěcí
technikou dokonce až 155 až 160 km/h.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Divize 4 buduje moravské silnice a dálnice
Na území Moravy se naplno rozeběhly práce na výstav-
nových silnic a dálnic. Významse na nich podílí
i naše divize 4. Z jejích staveb dnes přiblížíme i – dva
dokončemosty na dálnici D47 u lotína, probíha-
jící stavbu úseku rychlostsilnice R55 na trase dál-
nice D1 Kroměříž–Říkovice a projekt na výstavbu R49
v úseku Hulín–Fryšták.
Mezi Lipníkem a Bělotínem se už jezdí
Od konce listopadu řidiči u Hranic na Moravě jezdí po no-
vybudovaném 15km úseku dálnice D47. Jsou na něm
i dva mosty, jejicvýstavbu jako subdodávku pro spo-
lečnost STRABAG zajišťoval tým Ing. Michaela Dibona.
Dálnič estakáda (foto č. 1) přes mělké údolí potoka
Ludiny a pár polních cest měří téměř 320 m. Tvoří ji d
nezávislé souběžné mostní konstrukce z monolitického
edpjatého betonu o deseti spojitých poch. O kon-
strukce ve směrovém oblouku mají v íčném řezu tvar
dvoutrámu s horní, íčně předpjatou mostovkou a byly
budovány na posuvné skruži. Opěry obou mostů jsou
hlubinně založe na vrtaných železobetonových pilo-
tech. Stlačiteljílovipodloží muselo být u některých
podpěr sanováno geodrény a předupraveno hutněným
konsolidačním násypem.
Druhý dálniční most vede es přivaděč Bělotín a je
menší obdobou předchozího. Obě jeho samostatné most-
konstrukce jsou ípolové a měří kolem 110 m.
„Ukončení této stavby nám uvolnilo ruce pro další
významnou dopravzazku,doplnil Ing. Dibon. Letos
v lednu jsme zajili stavbu Prodloené Místecv Os-
travě, kterou musíme dokončit do září 2010.
Stavba v archeologicky významném úzeu Hulína
První významná zakázka, kterou v tomto roce na Moravě
divize 4 získala, je pokračování výstavby obchvatu Kro-
měříže na dálnici D1. V rámci rozdělení stavby, kterou
buduje sdružení firem vedené společností Skanska DS,
Metrostav řídí výstavbu asi dvoukilometrového úseku
rychlostní komunikace R55 s asi 40 stavebními objekty
mezi Hulínem a mimoúrovňovou ižovatkou Hulín.
Území ceho projektu je velmi boha na archeolo-
gické nálezy. Nejzajímavější pocházejí právě z území naší
stavby a archeologický výzkum proto částečně ovlivnil
i její zahájení. Vykopávky odhalily pozůstatky z kultur
z neoliticho obdo(56 tisíc let př. n. l.), ze starší do-
by bronzové (2200–2000 let . n. l.), z doby halštatské
(750500 let př. n. l.) a z pozdní doby římské ze 4. stole
po Kristu. Zvště význačný byl nález zbytků pochodo-
vého římského tábora, který územně posunul dokladové
pobyty římských vojsk až k Hulínu. Konec lidských aktivit
v tomto prostoru dokladuje pohřebiště z velkomoravské
říše v 9. století, z něbylo nalezeno 34 hrobů (foto č. 2)
a dvě pohřeb komory se zbytky výzdoby a vystrojení.
„Archeologům potrvá zpracování nálezů dlouhé roky.
„Dnes dokoují výzkumy na okrach staveniša prak-
ticky denně nacházejí další artefakty,“ říká vedoucí projek-
tu Ing. Břetislav Polák a dodává, že z hlediska své profese
vnímá důkladné zmapování téměř 8000 let dlouhé historie
zdejšího území za velmi důležité, a proto i se svým týmem
vychází archeologům v maximální míře vstříc.
Stavební práce u Hulína tým divize 4 zajil letos
v březnu. V současnosti má i díky vlídnému podzimnímu
počasí hotové elky většiny inženýrských tí, provi-
zorní most es řeku Rusavu a s pomocí mechanizace
divize 7 dokončuje konsolidač náspy (foto č. 3). Pra-
covníci divize 4 Metrostavu se přímo podílejí na stavbě
dvou zdejších lničních mostů, kde právě končí spodní
stavbu. Vybudování dalšího mostu na místní komunikaci
na starost š subdodavatel. Stavba bude podle kli-
matických možností pokračovat příští rok na jaře a měla
by t uvedena do provozu jako celek v roce 2010.
Rychlostní komunikace z Hulína do Fryštáku
Mezi další moravské silniční stavby patří i zlínský projekt
rychlost komunikace R4901. Nový, asi 17 km dlouhý
úsek propojí města Hulín a Frták. I přesto, že pro
echny jeho staveb objekty dosud není pravomocné
stavební povolení, měl by být zprovozněn už v roce 2011.
Stavbu ve sdružení pod vedením společnosti Skanska
DS – bude za Metrostav zajišťovat tým techniků divize 4,
částečně propojený s týmem ze stavby u Kroměříže.
Metrostav v rámci svého úseku zajistí část rychlostní
komunikace v délce asi 2,5 km, včetně 5 mostů, přeložek
inženýrských sítí a mimoúrovňové ižovatky Holešov.
„Úsek bude slitý na koordinaci prací. Zajistit asi 400 ti-
síc m³ zemin, chybějících do násypů na našem úseku, ne-
bude snadné i proto, že na celé stavbě jich bude chybět asi
2,4 milionu kubíků,“ řekl vedoucí projektu Ing. Břetislav
Polák a dodal, že ležité bude zajistit přeložky ienýr-
ských tí, jejicprovedení předchározvinutí hlavních
prací na spech a mostních objektech.
Zadávací dokumentace vyžaduje na obou projektech
provedení 55 % objemu prací vlastmi kapacitami. I to je
důvod, prse na obou stavbách bude výrazně podílet
provoz mostních technologií divize 4. Dopravní stavby
na Moravě nejsou pro jeho pracovky žádprobm.
Tereza Regnerová, Lenka Svobodová
foto Josef Husák a archiv stavby
2
3
Důležitý železniční uzel prošel modernizací
V brněnském kampusu se staví další pavilony
Akademický výzkumný a výukový areál (AVVA) Univer-
zitho kampusu Masarykovy univerzity v Brně-Bohu-
nicích se dále rozrůstá. Jeho první etapa byla oteena
v září 2007 a navázala na původní Univerzitní kampus,
na němž se podílela i naše divize 1 výstavbou In-
tegrovaných laboratoří biomedicínských technologií.
V rámci nynější „zelené etapy“ výstavby a její fáze E
vzniknou v areálu další čtyři nové pavilony – společ
výukové centrum, Ústav preventivního kství, Fy-
ziologický ústav a Farmakologický ústav s Ústavem
lékské etiky. Divize 1 Metrostavu se vrací na sto
činu a staví je ve sdružení s OHL ŽS.
Práce zde probíhají od začátku července a tým pod
společm vedem Ing. Roberta Schneidera z Metrosta-
vu a Ing. Radka Svobody z OHL ŽS dokončil hrubé terénní
úpravy i speciální zakládání, jehož součástí byly vrtané
piloty a arlo i vniní ležatá kanalizace. Bylo eba
tapostavit opěrzdi a provést hlavní rozvody vody
a plynu. Dokončené už jsou i základové desky prvho
nadzemního podlaží a v současdobě probíhají práce
na železobetonových konstrukcích 1. PP,“ popisuje postup
pra Ing. Schneider a dová, že stavbaři ta provádě
radonové izolace a zásypy a na budově Ústavu preventiv-
ního lékařství probíhá montáž ocelové konstrukce.
Nejtěžší práce ak na na tým Ing. Schneidera ještě
čekají. Bude nutné rozvést echny technologie, kterými
jsou pavilony doslova prošpikované. Nelehkým úkolem
bude také jejich napojení na stávající pavilony, které byly
dokončeny v předchozích letech a slouží studentům.
ze E zelené etapy výstavby (vizualizace) by měla t
dokončena za třináct měsíců v lednu roku 2010. Vybuduje
nové společné výukové centrum, umístěné mezi děkanáty
a informm centrem. Objekt bude t v prvm i dru-
hém nadzemm podlaží stupňovitě umístěny posluchár-
ny s proměnlivou kapacitou pro 55 až 260 posluchů
a také přípravny. Ve třetím nadzemním podlaží architekti
navrhli daí poslucrny a seminármístnosti, do kte-
rých se vejde třicet 260 posluchačů.
Jižod ulice Kamenice pak budou umísny i zbý-
vajpavilony výukové části, ktebudou využívat
Ústav preventivního kství, Fyziologický ústav a Far-
makologický ústav a Ústav lékské etiky.
M a r t i n a V a m p u l o v á
vizualizace archiv stavby
21
Metrostav_22_08.indd 3 18.12.2008 12:24:05
Metrostav Metrostav 22/2008, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 22/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2008, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2008, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2008, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2008, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2008, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2008, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (548 ms)

Rendering Strana 4 (104318): (0/1) (539 ms)

Rendering Strana 3 (104317): (0/1) (581 ms)

Rendering Strana 2 (104316): (0/1) (580 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3165/vth120987-1.jpg (3x)

 i3165/vth120988-1.jpg (3x)

 i3165/bg104317.svg

 i3165/vth120989-1.jpg (3x)

 i3165/vth120986-1.jpg