Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 06/2025

Metrostav DIZ závod 9

Stavba Arktidy začala poklepáním na led

poslední březnovou sobotu jsme se zúčastnili slavnostního zahájení stavby expozičního celku Arktida v Zoo Praha. Za Metrostav DIZ symbolicky poklepal na ledovou kostku generální ředitel Ing. Karel Volf společně s ředitelem Zoo Miroslavem Bobkem a dalšími zástupci zahrady i hlavního města. Zoo tak i zahájila svou 94. hlavní sezOnu.

RED, foto archiv Metrostavu, vizualizace Zoo Praha

P

xpoziční celek Arktida (vizualizace) se bude rozkládat v severní části Zoo Praha poblíž Gočárových domů. Na více než 8 000 m2 poskytne ledním medvědům prvotřídní životní podmínky – rozsáhlé výběhy, bazény, několik druhů povrchů, a dokonce i tzv. medvědí porodnici, která nabídne samici klid pro porod a výchovu mláďat.

„Lední medvědi jsou v Zoo Praha téměř od jejího založení a za více než 90 let se zde podařilo dosáhnout skvělých úspěchů – vzpomeňme na první uměle odchované mládě Sněhulku v době druhé světové války nebo legendární Polárku, která dala dnes už zlidovělé jméno mraženému krému. Bez nového expozičního celku Arktida bychom zde lední medvědy dále chovat nemohli,“ uvedl ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek.

Domov naleznou v pražské Arktidě také tuleni obecní. Návštěvníci je budou pozorovat z amfiteátru nebo z přilehlé restaurace specializované na rybí pokrmy. Lidé se mohou těšit také na tematické umělecké a vzdělávací prvky. Leitmotivem expozičního celku v pražské zoo bude příběh dobrodruha a pábitele Jana Eskymo Welzla v autorských ilustracích světoznámého výtvarníka Petra Síse.

tisíc zamrazených figurek ledních medvědů

„Kámen“ určený ke slavnostnímu poklepu byl nyní unikátní v tom, že se jednalo o metrovou ledovou krychli, ve které byly zamražené miniaturní sošky ledních medvědů, jejichž novým domovem se stane nová expozice. Předlohu pro tento drobný suvenýr pracovníci zoo vybírali společně s pracovníky Náprstkova muzea a rozhodli se pro drobnou figurku ledního medvěda, kterou z mrožího klu kdysi vyřezali labradorští Inuité. Z obří ledové kostky si návštěvníci ulamovali drobné figurky ledních medvědů. Každý z medvídků totiž skrývá čip sloužící jako vstupenka pro příští návštěvu.

Pro naše stavbaře výzva

Jsme hrdí na to, že můžeme být součástí projektu, jehož cílem je významně zlepšit zázemí pro chov ledních medvědů v pražské zoo. Vedoucím projektu je Josef Majer, zakázka, kterou Metrostav DIZ zahájil podpisem smlouvy v polovině ledna, zahrne i expozici pod vodou, technologické části, občerstvení, komunikace a sadové úpravy.

„Ztvárnění krajinných prvků včetně torkretů, které budou imitovat skalní útvary a jednotlivé kameny, považuji za jednu z nejsložitějších částí zakázky. Umělé skály ve výbězích a kameny u paty stěn budou muset nejen přirozeně vypadat, ale i být rovné, aby nevytvářely chyty pro lední medvědy, kteří by se díky nim mohli dostat z výběhů k návštěvníkům. Zároveň musí být bez ostrých hran a nebezpečných výběžků, jež by mohly zvířata zranit. Vzhled výběhů a ubikací zvířat proto musí předem odsouhlasit chovatelé, na činnosti v návštěvnických prostorách zase bude dohlížet výtvarník. Zvlášť u expozice pod vodou, která umožní výhledy pod hladiny nejhlubšího bazénu medvědů i obou bazénů tuleňů a je koncipována jako multimediální galerie,“ popsal vedoucí projektu Josef Majer.

Skupina Metrostav v českých zoo

Kolegové z jihočeského zastoupení divize 6 v roce 2006 v zoologické zahradě Hluboká nad Vltavou vystavěli Centrum ekologické výchovy s atypickou půlkulatou vegetační střechou. V objektu, který byl určen především pro vzdělávání, našly domov i malé šelmy. 

Společnost Subterra kolem roku 2011 realizovala v Zoo Jihlava unikátní projekt nazvaný Zoo pěti kontinentů. V Jihlavě tak vzniklo hned šest nových pavilonů – Australská farma, Pavilon žiraf a výběhy africké savany, Expozice pro hyeny, Expozice afrických primátů, Expozice Asie a Tropický pavilon. 

Metrostav 06/2025

Metrostav Norge

Největší zakázka na skandinávském trhu

Největší zakázka na skandinávském trhu Dceřiná společnost Metrostav Norge se pouští do zatím největší zakázky na skandinávském trhu. Postaví v Norsku 12,4 kilometru dlouhý tunel Røldal, který bude po dokončení třetím nejdelším v zemi. Tunel bude součástí evropské silnice E134, která prochází horským terénem a obsahuje řadu tunelových úseků.

RED s využitím tiskové zprávy

N

ahájení ražeb tunelu v úseku Røldal – Seljestad je plánováno na třetí čtvrtletí letošního roku, dokončení projektu na konec roku 2030. „Vyrazit tunel v délce přes dvanáct kilometrů je výzva sama o sobě – čekají nás poruchové zóny, injektáže kvůli přítokům vody i složité větrání. A když k tomu přidáme bezemisní technologii včetně čtyřicetitunového elektrického nakladače a bateriových dumperů, posouváme laťku ještě o kus výš,“ říká obchodní ředitel společnosti Ing. Jiří Horčička.

Nový tunel by měl zlepšit bezpečnost a plynulost dopravy, a to zejména v zimních měsících, kdy je současná silnice často neprůjezdná. Investorem nového úseku silnice je společnost Statens vegvesen, norská obdoba českého Ředitelství silnic a dálnic. Metrostav Norge bude na projektu spolupracovat s místní firmou Bertelsen & Garpestad. Realizace se uskuteční včetně projekční činnosti a Metrostav bude zodpovědný za kompletní ražbu tunelu a izolaci proti vodě a mrazu.

Nový úsek E8 i gigantické kaverny

Tato zakázka je úspěchem pro celou Skupinu Metrostav a je to důkaz, že se koncernu daří dlouhodobě prosazovat na náročném norském trhu. Skupina Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006. Od té doby  mimo jiné uskutečnila traťové tunely helsinského metra či nejdelší silniční tunel na Islandu. Realizovala i ražbu tunelu na Faerských ostrovech. Ve Skandinávii dosud vybudovala zhruba 57 km tunelů.

Kolegové v Norsku staví aktuálně také nový úsek E8 o délce deset kilometrů. Tento projekt pro Metrostav Norge dosud znamenal největší zakázku. Silnice by měla být dokončená v roce 2027. V Norsku je rea­lizována i stavba 5500 metrů dlouhého tunelu Grenland, který je součástí druhé etapy modernizace rychlostní silnice zřizující obchvat města Porsgrunn jihozápadně od Osla. A firma dále pracuje na vzniku podzemního objektu k ukládání odpadu z výroby zinku. V oblasti vnitřních fjordů ve městě Odda nedaleko Bergenu staví od začátku loňského srpna a má jít o největší podzemní objekt v historii mateřské společnosti.

Evropská silnice E134

Je evropskou silnicí vedlejší sítě propojující silnice 1. třídy E39, E18 a E6. Začíná v norské obci Karmøy a končí v norské obci Frogn. Celá trasa měří 454 kilometrů, přičemž vede pouze po norském území. Trasa prochází výškově členitým územím a je vedena mnoha tunely. Nejvýše položeným místem je s 1085 metry Haukeliský tunel (Haukelitunnelen), který byl otevřen v roce 1968 a umožnil provoz v zimě. 

Metrostav 06/2025

Metrostav DIZ závod 6

Zkouška provizorního hrazení na Šítkovském jezu

Historický jez v centru Prahy u Jiráskova mostu je již od ledna s předstihem hotov. Stavbaři ze závodu 6 Metrostavu DIZ zde provedli zkoušku, která má ověřit provizorní hrazení na Šítkovském jezu (foto).

RED, foto Michal Jílek, Make Pro

P

rámci rekonstrukce byly do nového betonového předprsí instalovány trvale osazené patky, které umožňují v případě potřeby (kontrola jezu po povodních, kontrola po najetí plavidla) zahradit až 70 běžných metrů jezu. „Systém montáže je obdobný jako u klasické protipovodňové ochrany, tedy na tyto trvale osazené patky jsou nejprve nainstalované sloupky, ty jsou přichyceny třemi šrouby a mezi ně jsou následně umísťovány vodorovné hradicí slupice. Mobilní díly provizorního hrazení jsou umístěné na VD Modřany a vyjma atypických dílů lze toto hrazení využít jak na Staroměstský, tak Šítkovský jez. Zkouška sestávala celkem ze tří etap rozdělených do tří dní, přičemž každý den se hradil jiný úsek jezu,“ popsal přípravář Ing. Jan Vicher.

Závěrem dodejme, že cílem rekonstrukce Šítkovského jezu bylo především jeho zajištění v období povodňových průtoků. Stavba zahrnovala vybudování nové návodní štětové stěny, jež brání průsakům pod jezovým tělesem, výstavbu nového železobetonového předpolí, rekonstrukci poškozených míst šikmé přelivné plochy a vybudování nové žulové odtrhové hrany.

 

Metrostav 06/2025, Vzhůru na Petřín
Metrostav 06/2025, Krátce Aktuálně
Metrostav 06/2025, BeMo
Metrostav 06/2025, Ptáme se
Metrostav 06/2025, Fotosloupek
Metrostav 06/2025, SportujeM
Metrostav 06/2025, Metrostav DIZ závod 9
Metrostav 06/2025, Největší zakázka na skandinávském trhu
Metrostav 06/2025, Zkouška hrazení historického jezu
Metrostav 06/2025, Zajímavosti
Metrostav 06/2025, Tři otázky pro…
Metrostav 06/2025, U obnovy ikonického paláce
Metrostav 06/2025, Vzhůru na Petřín

Vzhůru na Petřín

Metrostav 06/2025, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 06/2025, BeMo

BeMo

Metrostav 06/2025, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 06/2025, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 06/2025, SportujeM

SportujeM

Metrostav 06/2025, Metrostav DIZ závod 9

Metrostav DIZ závod 9

Metrostav 06/2025, Největší zakázka na skandinávském trhu

Největší zakázka na skandinávském trhu

Metrostav 06/2025, Zkouška hrazení historického jezu

Zkouška hrazení historického jezu

Metrostav 06/2025, Zajímavosti

Zajímavosti

Metrostav 06/2025, Tři otázky pro…

Tři otázky pro…

Metrostav 06/2025, U obnovy ikonického paláce

U obnovy ikonického paláce

8

Sending statistics …

Rendering Zkouška hrazení historického jezu (402371): (1/2) (0 ms)

Rendering Největší zakázka na skandinávském trhu (402370): (0/2) (3 ms)

Rendering Metrostav DIZ závod 9 (402369): (2/3) (12 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i10467/item1250494-small.jpg

 i10467/item1250493.svg

 i10467/item1250495-small.jpg

 i10467/item1250498.svg

 i10467/item1250497.svg

 i10467/item1250500.svg

 i10467/item1250501-small.jpg