Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 06/2025

Metrostav Norge

Největší zakázka na skandinávském trhu

Největší zakázka na skandinávském trhu Dceřiná společnost Metrostav Norge se pouští do zatím největší zakázky na skandinávském trhu. Postaví v Norsku 12,4 kilometru dlouhý tunel Røldal, který bude po dokončení třetím nejdelším v zemi. Tunel bude součástí evropské silnice E134, která prochází horským terénem a obsahuje řadu tunelových úseků.

RED s využitím tiskové zprávy

N

ahájení ražeb tunelu v úseku Røldal – Seljestad je plánováno na třetí čtvrtletí letošního roku, dokončení projektu na konec roku 2030. „Vyrazit tunel v délce přes dvanáct kilometrů je výzva sama o sobě – čekají nás poruchové zóny, injektáže kvůli přítokům vody i složité větrání. A když k tomu přidáme bezemisní technologii včetně čtyřicetitunového elektrického nakladače a bateriových dumperů, posouváme laťku ještě o kus výš,“ říká obchodní ředitel společnosti Ing. Jiří Horčička.

Nový tunel by měl zlepšit bezpečnost a plynulost dopravy, a to zejména v zimních měsících, kdy je současná silnice často neprůjezdná. Investorem nového úseku silnice je společnost Statens vegvesen, norská obdoba českého Ředitelství silnic a dálnic. Metrostav Norge bude na projektu spolupracovat s místní firmou Bertelsen & Garpestad. Realizace se uskuteční včetně projekční činnosti a Metrostav bude zodpovědný za kompletní ražbu tunelu a izolaci proti vodě a mrazu.

Nový úsek E8 i gigantické kaverny

Tato zakázka je úspěchem pro celou Skupinu Metrostav a je to důkaz, že se koncernu daří dlouhodobě prosazovat na náročném norském trhu. Skupina Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006. Od té doby  mimo jiné uskutečnila traťové tunely helsinského metra či nejdelší silniční tunel na Islandu. Realizovala i ražbu tunelu na Faerských ostrovech. Ve Skandinávii dosud vybudovala zhruba 57 km tunelů.

Kolegové v Norsku staví aktuálně také nový úsek E8 o délce deset kilometrů. Tento projekt pro Metrostav Norge dosud znamenal největší zakázku. Silnice by měla být dokončená v roce 2027. V Norsku je rea­lizována i stavba 5500 metrů dlouhého tunelu Grenland, který je součástí druhé etapy modernizace rychlostní silnice zřizující obchvat města Porsgrunn jihozápadně od Osla. A firma dále pracuje na vzniku podzemního objektu k ukládání odpadu z výroby zinku. V oblasti vnitřních fjordů ve městě Odda nedaleko Bergenu staví od začátku loňského srpna a má jít o největší podzemní objekt v historii mateřské společnosti.

Evropská silnice E134

Je evropskou silnicí vedlejší sítě propojující silnice 1. třídy E39, E18 a E6. Začíná v norské obci Karmøy a končí v norské obci Frogn. Celá trasa měří 454 kilometrů, přičemž vede pouze po norském území. Trasa prochází výškově členitým územím a je vedena mnoha tunely. Nejvýše položeným místem je s 1085 metry Haukeliský tunel (Haukelitunnelen), který byl otevřen v roce 1968 a umožnil provoz v zimě. 

Metrostav 06/2025

Metrostav DIZ závod 6

Zkouška provizorního hrazení na Šítkovském jezu

Historický jez v centru Prahy u Jiráskova mostu je již od ledna s předstihem hotov. Stavbaři ze závodu 6 Metrostavu DIZ zde provedli zkoušku, která má ověřit provizorní hrazení na Šítkovském jezu (foto).

RED, foto Michal Jílek, Make Pro

P

rámci rekonstrukce byly do nového betonového předprsí instalovány trvale osazené patky, které umožňují v případě potřeby (kontrola jezu po povodních, kontrola po najetí plavidla) zahradit až 70 běžných metrů jezu. „Systém montáže je obdobný jako u klasické protipovodňové ochrany, tedy na tyto trvale osazené patky jsou nejprve nainstalované sloupky, ty jsou přichyceny třemi šrouby a mezi ně jsou následně umísťovány vodorovné hradicí slupice. Mobilní díly provizorního hrazení jsou umístěné na VD Modřany a vyjma atypických dílů lze toto hrazení využít jak na Staroměstský, tak Šítkovský jez. Zkouška sestávala celkem ze tří etap rozdělených do tří dní, přičemž každý den se hradil jiný úsek jezu,“ popsal přípravář Ing. Jan Vicher.

Závěrem dodejme, že cílem rekonstrukce Šítkovského jezu bylo především jeho zajištění v období povodňových průtoků. Stavba zahrnovala vybudování nové návodní štětové stěny, jež brání průsakům pod jezovým tělesem, výstavbu nového železobetonového předpolí, rekonstrukci poškozených míst šikmé přelivné plochy a vybudování nové žulové odtrhové hrany.

Metrostav 06/2025

Zajímavosti

Na led pro dobrou věc

Hokejový tým složený z kolegů divize 1, závodu 1 a Prockert a Hynek se zúčastnil benefičního hokejového turnaje „Vendulka pomáhá“, který se uskutečnil 27. března v ICE Areně Letňany (foto). Akce se konala na podporu dětí postižených nevyléčitelnými nemocemi. Tato finanční pomoc dosahuje částky 400 000 Kč!

V konkurenci osmi týmů rozdělených do dvou skupin se naši hokejisté neztratili. Z druhého místa ve skupině postoupili do semifinále, v němž po bitvě podlehli 3:4 týmu Chládek a Tintěra. V boji o 3. místo jsme se utkali s týmem BAK friends a po vítězství 6:4 bereme třetí místo.

příběhy dětí, kterým nadační fond pomáhá 

Jak již bylo zmíněno, Nadační fond Vendulka pomáhá dětem s různým postižením. Lze zmínit příběh Aničky, které bude 12 let a takřka od narození bojuje s centrální hypotonickým syndromem. Mentálně je na úrovni dvouletého dítěte. Lehké to nemá ani 10letý Maxík, který po těžkém porodu trpí celou řadou komplikací – neslyší a byla mu diagnostikována dětská mozková obrna – spastická diparéza dolních končetin. A veselý není příběh Lucinky, které ve 3,5 letech lékaři zjistili, že trpí genetickým nevyléčitelným onemocněním takzvanou mukopolysacharidózou – Sanfilippo syndromem. Je to vzácné metabolické onemocnění, při kterém se v těle hromadí odpadní látky. Lék na nemoc neexistuje.

I když finanční obnos děti z těžké nemoci nevyléčí, každá koruna pomůže přispět na rehabilitace, hygienické pomůcky a případně na paliativní péči. Takto alespoň můžeme pomoci.

Petr Kopička a RED, foto archiv Metrostavu

 

Pozvánka na Švestku

Dva hlavní stařecké neduhy, neschopnost udržet myšlenku a neschopnost myšlenku opustit, nám ve čtvrtek 22. května od sedmi večer ve vysočanském Gongu názorné předvede Stanislav Červený z divize 3 Metrostavu a jeho kamarádi.

V malé roli uvidíte Josefa Libánského, o zvuk se postará Miroslav Jirčík, dva jeho divizní kolegové. Cimrmanovu divadelní hru režíruje Jiří Novotný ze závodu 1 Metrostav DIZ. Vstupenky zakoupíte na místě hodinu před představením, vyprodáno nebude. Přijďte podpořit amatérské umělce!

Z historie souboru

Divadlo Rodu Vejvodů začalo svou činnost v roce 1991, kdy si naše parta na popud Mirka Jirčíka (stavbyvedoucí z divize 3) sama pro sebe na chatě v jižních Čechách zahrála dvě cimrmanovky: Vraždu v salonním coupé a Hospodu Na mýtince. Z „bytového divadla“ jsme se v nultých letech přesunuli do tehdejšího Klubu Prosek a později do vysočanského Divadla Gong. Od roku 2003 hrajeme pravidelně nejméně dvakrát za rok, nejčastěji v Gongu, ale vystoupili jsme opakovaně i v Novém Kníně, Českém Brodě (v KD Svět), Čimelicích a na Kladně. 

V repertoáru nyní máme jedenáct (z celkem patnácti) her Járy Cimrmana, dvě od Ivana Vyskočila a další dvě původní pro nás napsal Karel Řeháček (stavební mistr z Metrostavu DIZ, závod 9). V souboru se za ta léta vystřídaly desítky ochotníků, mimo jiné i celá řada kolegů z Metrostavu. Za všechny jmenujme alespoň Miroslava Jirčíka, Stanislava Červeného a Josefa Libánského z divize 3, Jirku Novotného ze závodu 1, z časů dávno minulých pak připomeňme projektanty Miloše Plaňanského a Jirku Zahrádku.

Ing. Jiří Novotný

 

Kateřina Laciná hráčkou roku!

Krátce po návratu z halového mistrovství světa se začátkem března konal další ročník Zlatého zobáku, tedy největší společenské události pozemního hokeje, kde se vyhlásili i „nej“ v celkem sedmi kategoriích. Naše kolegyně Kateřina Laciná (na snímku uprostřed) z Metrostavu TBR byla opět vyhlášena hráčkou roku. K úspěchu jí blahopřejeme!

„Získat toto ocenění hned druhý rok v řadě a obhájit tak titul hráčky roku z loňska je pro mne velká čest. Vážím si všech hlasů, které jsem v anketě obdržela, a doufám, že se mi podaří udržet fazónu i do dalších let,“ říká Kateřina Laciná.

RED, foto archiv Metrostavu

Aktuality z Metrostavu i videa z našich projektů najdete na

 www.facebook.com/Metrostav a na webu www.metrostav.cz 

 

Metrostav 06/2025, Vzhůru na Petřín
Metrostav 06/2025, Krátce Aktuálně
Metrostav 06/2025, BeMo
Metrostav 06/2025, Ptáme se
Metrostav 06/2025, Fotosloupek
Metrostav 06/2025, SportujeM
Metrostav 06/2025, Metrostav DIZ závod 9
Metrostav 06/2025, Největší zakázka na skandinávském trhu
Metrostav 06/2025, Zkouška hrazení historického jezu
Metrostav 06/2025, Zajímavosti
Metrostav 06/2025, Tři otázky pro…
Metrostav 06/2025, U obnovy ikonického paláce
Metrostav 06/2025, Vzhůru na Petřín

Vzhůru na Petřín

Metrostav 06/2025, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 06/2025, BeMo

BeMo

Metrostav 06/2025, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 06/2025, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 06/2025, SportujeM

SportujeM

Metrostav 06/2025, Metrostav DIZ závod 9

Metrostav DIZ závod 9

Metrostav 06/2025, Největší zakázka na skandinávském trhu

Největší zakázka na skandinávském trhu

Metrostav 06/2025, Zkouška hrazení historického jezu

Zkouška hrazení historického jezu

Metrostav 06/2025, Zajímavosti

Zajímavosti

Metrostav 06/2025, Tři otázky pro…

Tři otázky pro…

Metrostav 06/2025, U obnovy ikonického paláce

U obnovy ikonického paláce

9

Sending statistics …

Rendering Zajímavosti (402372): (2/2) (7 ms)

Rendering Zkouška hrazení historického jezu (402371): (1/2) (3 ms)

Rendering Největší zakázka na skandinávském trhu (402370): (0/2) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i10467/item1250498.svg

 i10467/item1250497.svg

 i10467/item1250500.svg

 i10467/item1250501-small.jpg

 i10467/item1250502-small.jpg

 i10467/item1250503-small.jpg