Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav Gabčíkovo/2019, Strana 1
Vodní dílo Gabčíkovo (VDG)
Vzniklá přehradní nádrž má rozlohu 46 km²
azasahuje ido Bratislavsho kraje. Lí
vnadmořské výšce 131 m pod Bratislavou uhranic
sMaďarskem. Přehradní hráz svodní elektrárnou
se naczí v okrese Dunajská Streda přibližně jeden
kilometr jižně od obce Gaíkovo.
VDG rostlo již od roku 1977 jako společ
československo-marský projekt, který měl zlepšit
splavnost Dunaje abránit záplam. Dvě velké
povodně vletech 1954 a1965 totiž poničily velkou
část domů azsobily značné ztráty.
Vroce 1989 byla stavba ztéměř 90 % hotová, ale
Maďarsko spolupráci přerušilo. Vletech 1990 a1991
vznikla krize, zda hydroelektrnu dobudovat, či
nikoliv. Zatímco maďarská strana poukazovala na
mnohá ekologická rizika spojená se skutečností, že
drž se nachází hned na začátku marské části
toku Dunaje, českoslovenští odborci odtali
daí dlouhé vědecké studie, které by potvrdily,
či vyvrátily marské obavy. Ačkoliv se konala
různá oboustranná jední, nedošla kžádnému
východisku. Nicméně včervenci 1991 se nakonec
Československo rozhodlo ve stavbě pokračovat. VDG
bylo dokončeno jen vomezené podobě atak, aby
nezasahovalo mimo Slovenskou republiku.
Kvůli tomu, že nebyla vystana vyrovnávací nádrž
uNagymaros, je osm hydroagregátů VDG schopno
generovat polovinu ze 720 možných MW výkonu.
Pvní spory sMarskem dosud neskončily.
Foto Profimedia.cz
Na Štvanici se zlepší parametry vodní cesty
Metrostav již na přelomu roku zahájil práce na moder-
nizaci plavební komory u pražského ostrova Štvanice.
V prostoru u levého břehu Vltavy a v dolní části os-
trova buduje odlená čekací stání pro malá a velká
plavidla. Akce také zahrnuje prohloubení dna řeky
asoučástí modernizace je instalace nového ostlení,
světelné signalizace a informačního sysmu.
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Zaostřeno na vodní díla
Dva mosty vPolsku
Metrostav na je zprovoznil
dva významné most
objekty o9 a14 polích
vrámci rekonstrukce ulice
Żołnierska ve Varšavě.
Modernizace spočívá ve
zkapacitnění krajské silnice
631 v4,8km dlouhém úseku, který zíná na křižovatce
ulic Marsa aNaddnieprzska apo překonání dvou
železnních koridorů končí na hranicích polsho hlavho
sta. Stavba je rozlena do mnoha díích etap, při
nichž se vokolí mění průh dopravch tras.
Metrostav na letišti uČáslavi
Divize 9 Metrostavu podepsala smlouvu na výstavbu
objektu záchranné apožární techniky na Letišti Čáslav,
zakázku provede tým pod vedením Ing.Milana Voráčka.
Půjde onepodsklepenou třípodlažní budovu určenou pro
sní automobilů atechnické zázemí včetně ubytovací
aadministrativní části. Součástí objektu budou prostory
pro fyzickou přípravu persolu, výcvikové prostory,
lezecká sna, cvná věž očtech nadzemch podlích
se sušárnou hadic asouvisející venkovní objekty. Projekt
by měl být dokoen vbřeznu 2021.
Tah uBenešova
v novém
Tým divize 4 pod vedením
Ing.Jiřího Zapadla dokončila
poslední etapu rekonstrukce
dopravně velmi zatížené
silnice I/3 uBystřice na
Benešovsku. Pokládku
asfaltových vrstev realizuje Středisko asfaltových vozovek
pod vedením Rostislava Kameníka. Výroba asfaltových
směsí je prováděna ve skupinových obalovnách
společnosti BES. Silnice I/3 je silnice I. třídy spojující
lnici D1 sBenovem, Táborem, Českými Budějovicemi
aRakouskem a sloí dovolenřům při cestách k Jadranu.
Ocenění RABF
Vbudově Ministerstva
průmyslu aobchodu
vPraze proběhla koncem
dubna tisková konference
kprůběhuprestní
soutěže Stavba roku 2019
akaktuálnímtématům ve
stavebnictví. Součás akce bylo předání certifikátu Rating
nadace pro rozvoj architektury astavitelství (RABF), který
obdržel Metrostav, ato za excelentní kvalitu! Certifikát za
nejlepší umístění vRatingu 2019 převzal obchodní ředitel
Metrostavu Ing.Karel Volf, MBA. Gratulujeme!
SPECIÁLNÍ VYDÁNÍ
Fotosloupek: rekonstrukce na polské
údolní nádrži Nisa str. 2
PK Hořín – technická památka na
Vltavě jako velká výzva str. 2
Historická přehrada Husinec v jižních
Čechách omládla str. 2
Další aktuality z Metrostavu najdete
na: www.facebook.com/Metrostav
Velký návrat na Želivku:
modernizace a stavba GAU
více v článku na str. 2
červen 2019 / Vodní díla
Tým Ing.Radka Lky, Ph.D., zdivize 8 zahájil koncem
února nový rozsáhlý projekt na Slovensku. Za 1065 dní
od účinnosti smlouvy – tedy za bez měsíce tři roky –
musí inovovat amodernizovat plavební komory na vod-
ním díle Gabčíkovo (VDG) tak, aby se při jeho průjezdu
zvýšila bezpečnost iintenzita lodní dopravy.
„Předposledního února jsme převzali prostor pro
zízení staventě ipravou plavební komoru (hlavní foto)
amohli jsme oficlně zahájit přípravné práce,“ konstatuje
vedoucí projektu. „Máme před sebou tři důležité milníky.
Do 140 dnů musíme odevzdat a odsouhlasit realiz
dokumentaci. Pak máme 510 dní na dokoení apře-
ní pravé plavební komory a vzátí startuje dalších jen
415dní na dokončení apření levé,“ doplňuje.
Každá z komor má půdorysné rozměry 34 × 275 m
a s minimální hloubkou vody 4,5 m umožňuje lodím
ekonat výškový rozdíl 1623,3 m, čímž patří knejvět-
ším zdymadlům v Evropě (foto č. 1). Projekt zahrnuje
postupnou kompletní modernizaci technologických částí
obou plavebních komor – výměnu horních adolních vrat,
plnicích apzdnicích systémů, dynamické ochrany hor-
ních adolních zhlaví PK, hydraulických systémů ovládání
ařídicího sysmu. Betonové části díla projdou sanací.
Obří dílo avysoké nároky
Vlastní práce mohli stavbaři vedení týmem Metrostavu
zahájit u Gabčíkova až po obdržení stavebho povole-
ní, proto zpátku měli nejc napilno projektanti, ktí
souběžně připravovali irealizační dokumentaci. Investor
zadal projekt podle žluté knihy FIDIC (vyprojektuj – po-
stav), ato klade značné nároky na kvalitu jejich práce ina
odpovědnost zhotovitele. Kolegové proto spolupracují
ise Slovenskou technickou univerzitou vBratislavě, kde
zpracovávají hydrodynamické modely díla, znichž vyply-
nou vstupní parametry pro hlavní ocelové konstrukce,
tj. horní a dolní zhlaví. Vzhledem k časové nárnosti
probíhají současně jednání s možnými subdodavateli,
mezi něž by mohli pait třeba oceři divize 3 nebo firma
Zakládání staveb.
„Dílo je samo o sobě unitní jak celoevropským
významem, tak velikostí a právě z jeho rozrů vyply-
nou nejí obže. Třeba jen jedno křídlo spodních vrat
stloušťkou dva metry měří 22 × 18 m aváží asi 500 tun
(foto č. 2). Pro zajímavost – uPanamského průplavu je
asi osto tun leí. Kvůli těmto parametm aomezeným
možnostem přístupů avyití jeřábů bude poeba pli
promyslet výrobu ocelových prvků, jejich rozdělení, do-
pravu imonž. Velice nárné budou ipráce pod plavební
komorou vkalech pro její napouštění avypoušní. Mají
totiž profil jen 4 x 4 m aje do nich přístup přes dva metry
silný strop šachtou sprůrem pouhých 800 mm. Úroveň
dna kanálů je navíc asi 34 m pod hladinou vpřívodním ka-
lu. Nad hlavou voda, ssněné prostory, obtížný přístup
i doprava materiálu…,“ vypočítává Ing. Lka. „Kaž
pobyt vGaíkově mě stále víc fascinuje adoufám, že tyto
pocity – vpozitivm slova smyslu – vydrží až do zdár-
ho konce zakázky. Velice si vážím přílitosti, kterou jsem
dostal, aeji celému týmu mnoho úschů jak vpřípravě
hem následujích měců, tak i i realizaci, kterou
bychom měli uzavřít zátkem roku 2022,“ dodává.
Lenka Svobodová,
foto archiv stavby
1 2
Metrostav_Gabcikovo_2019.indd 1 10.06.19 13:04
Metrostav Metrostav Gabčíkovo/2019, Strana 2

 

Metrostav Metrostav Gabčíkovo/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav Gabčíkovo/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav Gabčíkovo/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav Gabčíkovo/2019, Strana 2

Strana 2

1

Sending statistics … done (253 ms)

Rendering Strana 2 (102384): (0/1) (39 ms)

Rendering Strana 1 (102383): (0/1) (70 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2904/vth118553-1.jpg (3x)

 i2904/bg102383.svg

 i2904/vth118554-1.jpg (3x)