Velký návrat na Želivku:
modernizace a stavba GAU
červen 2019 / Vodní díla
více v článku na str. 2
Fotosloupek: rekonstrukce na polské
údolní nádrži Nisa str. 2
S P E C I Á L N Í
V Y D Á N Í
Zaostřeno na vodní díla
PK Hořín – technická památka na
Vltavě jako velká výzva str. 2
Historická přehrada Husinec v jižních
Čechách omládla str. 2
Další aktuality z Metrostavu najdete
na: www.facebook.com/Metrostav
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Dva mosty v Polsku
Metrostav na jaře zprovoznil
dva významné mostní
objekty o 9 a 14 polích
v rámci rekonstrukce ulice
Żołnierska ve Varšavě.
Modernizace spočívá ve
zkapacitnění krajské silnice
631 v 4,8km dlouhém úseku, který začíná na křižovatce
ulic Marsa a Naddnieprzańska a po překonání dvou
železničních koridorů končí na hranicích polského hlavního
města. Stavba je rozdělena do mnoha dílčích etap, při
nichž se v okolí mění průběh dopravních tras.
Metrostav na letišti u Čáslavi
Divize 9 Metrostavu podepsala smlouvu na výstavbu
objektu záchranné a požární techniky na Letišti Čáslav,
zakázku provede tým pod vedením Ing. Milana Voráčka.
Půjde o nepodsklepenou třípodlažní budovu určenou pro
stání automobilů a technické zázemí včetně ubytovací
a administrativní části. Součástí objektu budou prostory
pro fyzickou přípravu personálu, výcvikové prostory,
lezecká stěna, cvičná věž o čtyřech nadzemních podlažích
se sušárnou hadic a související venkovní objekty. Projekt
by měl být dokončen v březnu 2021.
Tah u Benešova
v novém
Tým divize 4 pod vedením
Ing. Jiřího Zapadla dokončila
poslední etapu rekonstrukce
dopravně velmi zatížené
silnice I/3 u Bystřice na
Benešovsku. Pokládku
asfaltových vrstev realizuje Středisko asfaltových vozovek
pod vedením Rostislava Kameníka. Výroba asfaltových
směsí je prováděna ve skupinových obalovnách
společnosti BES. Silnice I/3 je silnice I. třídy spojující
dálnici D1 s Benešovem, Táborem, Českými Budějovicemi
a Rakouskem a slouží dovolenkářům při cestách k Jadranu.
Ocenění RABF
V budově Ministerstva
průmyslu a obchodu
v Praze proběhla koncem
dubna tisková konference
k průběhu prestižní
soutěže Stavba roku 2019
a k aktuálním tématům ve
stavebnictví. Součástí akce bylo předání certifikátu Rating
nadace pro rozvoj architektury a stavitelství (RABF), který
obdržel Metrostav, a to za excelentní kvalitu! Certifikát za
nejlepší umístění v Ratingu 2019 převzal obchodní ředitel
Metrostavu Ing. Karel Volf, MBA. Gratulujeme!
Tým Ing. Radka Lišky, Ph.D., z divize 8 zahájil koncem
února nový rozsáhlý projekt na Slovensku. Za 1065 dní
od účinnosti smlouvy – tedy za bez měsíce tři roky –
musí inovovat a modernizovat plavební komory na vodním díle Gabčíkovo (VDG) tak, aby se při jeho průjezdu
zvýšila bezpečnost i intenzita lodní dopravy.
„Předposledního února jsme převzali prostor pro
zařízení staveniště i pravou plavební komoru (hlavní foto)
a mohli jsme oficiálně zahájit přípravné práce,“ konstatuje
vedoucí projektu. „Máme před sebou tři důležité milníky.
Do 140 dnů musíme odevzdat a odsouhlasit realizační
dokumentaci. Pak máme 510 dní na dokončení a předání pravé plavební komory a vzápětí startuje dalších jen
415 dní na dokončení a předání levé,“ doplňuje.
Každá z komor má půdorysné rozměry 34 × 275 m
a s minimální hloubkou vody 4,5 m umožňuje lodím
překonat výškový rozdíl 16–23,3 m, čímž patří k největším zdymadlům v Evropě (foto č. 1). Projekt zahrnuje
postupnou kompletní modernizaci technologických částí
obou plavebních komor – výměnu horních a dolních vrat,
plnicích a prázdnicích systémů, dynamické ochrany horních a dolních zhlaví PK, hydraulických systémů ovládání
a řídicího systému. Betonové části díla projdou sanací.
Obří dílo a vysoké nároky
Vlastní práce mohli stavbaři vedení týmem Metrostavu
zahájit u Gabčíkova až po obdržení stavebního povolení, proto zpočátku měli nejvíc napilno projektanti, kteří
souběžně připravovali i realizační dokumentaci. Investor
zadal projekt podle žluté knihy FIDIC (vyprojektuj – postav), a to klade značné nároky na kvalitu jejich práce i na
Na Štvanici se zlepší parametry vodní cesty
Metrostav již na přelomu roku zahájil práce na modernizaci plavební komory u pražského ostrova Štvanice.
V prostoru u levého břehu Vltavy a v dolní části ostrova buduje oddělená čekací stání pro malá a velká
plavidla. Akce také zahrnuje prohloubení dna řeky
a součástí modernizace je instalace nového osvětlení,
světelné signalizace a informačního systému.
Metrostav_Gabcikovo_2019.indd 1
1
odpovědnost zhotovitele. Kolegové proto spolupracují
i se Slovenskou technickou univerzitou v Bratislavě, kde
zpracovávají hydrodynamické modely díla, z nichž vyplynou vstupní parametry pro hlavní ocelové konstrukce,
tj. horní a dolní zhlaví. Vzhledem k časové náročnosti
probíhají současně jednání s možnými subdodavateli,
mezi něž by mohli patřit třeba oceláři divize 3 nebo firma
Zakládání staveb.
„Dílo je samo o sobě unikátní jak celoevropským
významem, tak velikostí a právě z jeho rozměrů vyplynou největší obtíže. Třeba jen jedno křídlo spodních vrat
s tloušťkou dva metry měří 22 × 18 m a váží asi 500 tun
(foto č. 2). Pro zajímavost – u Panamského průplavu je
asi o sto tun lehčí. Kvůli těmto parametrům a omezeným
možnostem přístupů a využití jeřábů bude potřeba pečlivě
promyslet výrobu ocelových prvků, jejich rozdělení, dopravu i montáž. Velice náročné budou i práce pod plavební
komorou v kanálech pro její napouštění a vypouštění. Mají
totiž profil jen 4 x 4 m a je do nich přístup přes dva metry
silný strop šachtou s průměrem pouhých 800 mm. Úroveň
dna kanálů je navíc asi 34 m pod hladinou v přívodním kanálu. Nad hlavou voda, stísněné prostory, obtížný přístup
i doprava materiálu…,“ vypočítává Ing. Liška. „Každý
pobyt v Gabčíkově mě stále víc fascinuje a doufám, že tyto
pocity – v pozitivním slova smyslu – vydrží až do zdárného konce zakázky. Velice si vážím příležitosti, kterou jsem
dostal, a přeji celému týmu mnoho úspěchů jak v přípravě
během následujících měsíců, tak i při realizaci, kterou
bychom měli uzavřít začátkem roku 2022,“ dodává.
Lenka Svobodová,
foto archiv stavby
2
Vodní dílo Gabčíkovo (VDG)
V
zniklá přehradní nádrž má rozlohu 46 km²
a zasahuje i do Bratislavského kraje. Leží
v nadmořské výšce 131 m pod Bratislavou u hranic
s Maďarskem. Přehradní hráz s vodní elektrárnou
se nachází v okrese Dunajská Streda přibližně jeden
kilometr jižně od obce Gabčíkovo.
V
DG rostlo již od roku 1977 jako společný
československo-maďarský projekt, který měl zlepšit
splavnost Dunaje a bránit záplavám. Dvě velké
povodně v letech 1954 a 1965 totiž poničily velkou
část domů a způsobily značné ztráty.
V
roce 1989 byla stavba z téměř 90 % hotová, ale
Maďarsko spolupráci přerušilo. V letech 1990 a 1991
vznikla krize, zda hydroelektrárnu dobudovat, či
nikoliv. Zatímco maďarská strana poukazovala na
mnohá ekologická rizika spojená se skutečností, že
nádrž se nachází hned na začátku maďarské části
toku Dunaje, českoslovenští odborníci odmítali
další dlouhé vědecké studie, které by potvrdily,
či vyvrátily maďarské obavy. Ačkoliv se konala
různá oboustranná jednání, nedošla k žádnému
východisku. Nicméně v červenci 1991 se nakonec
Československo rozhodlo ve stavbě pokračovat. VDG
bylo dokončeno jen v omezené podobě a tak, aby
nezasahovalo mimo Slovenskou republiku.
K
vůli tomu, že nebyla vystavěna vyrovnávací nádrž
u Nagymaros, je osm hydroagregátů VDG schopno
generovat polovinu ze 720 možných MW výkonu.
Právní spory s Maďarskem dosud neskončily.
Foto Profimedia.cz
10.06.19 13:04