Velký návrat na Želivku:

modernizace a stavba GAU

červen 2019 / Vodní díla

více v článku na str. 2

Fotosloupek: rekonstrukce na polské

údolní nádrži Nisa str. 2

S P E C I Á L N Í

V Y D Á N Í

Zaostřeno na vodní díla

PK Hořín – technická památka na

Vltavě jako velká výzva str. 2

Historická přehrada Husinec v jižních

Čechách omládla str. 2

Další aktuality z Metrostavu najdete

na: www.facebook.com/Metrostav

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Dva mosty v Polsku

Metrostav na jaře zprovoznil

dva významné mostní

objekty o 9 a 14 polích

v rámci rekonstrukce ulice

Żołnierska ve Varšavě.

Modernizace spočívá ve

zkapacitnění krajské silnice

631 v 4,8km dlouhém úseku, který začíná na křižovatce

ulic Marsa a Naddnieprzańska a po překonání dvou

železničních koridorů končí na hranicích polského hlavního

města. Stavba je rozdělena do mnoha dílčích etap, při

nichž se v okolí mění průběh dopravních tras.

Metrostav na letišti u Čáslavi

Divize 9 Metrostavu podepsala smlouvu na výstavbu

objektu záchranné a požární techniky na Letišti Čáslav,

zakázku provede tým pod vedením Ing. Milana Voráčka.

Půjde o nepodsklepenou třípodlažní budovu určenou pro

stání automobilů a technické zázemí včetně ubytovací

a administrativní části. Součástí objektu budou prostory

pro fyzickou přípravu personálu, výcvikové prostory,

lezecká stěna, cvičná věž o čtyřech nadzemních podlažích

se sušárnou hadic a související venkovní objekty. Projekt

by měl být dokončen v březnu 2021.

Tah u Benešova

v novém

Tým divize 4 pod vedením

Ing. Jiřího Zapadla dokončila

poslední etapu rekonstrukce

dopravně velmi zatížené

silnice I/3 u Bystřice na

Benešovsku. Pokládku

asfaltových vrstev realizuje Středisko asfaltových vozovek

pod vedením Rostislava Kameníka. Výroba asfaltových

směsí je prováděna ve skupinových obalovnách

společnosti BES. Silnice I/3 je silnice I. třídy spojující

dálnici D1 s Benešovem, Táborem, Českými Budějovicemi

a Rakouskem a slouží dovolenkářům při cestách k Jadranu.

Ocenění RABF

V budově Ministerstva

průmyslu a obchodu

v Praze proběhla koncem

dubna tisková konference

k průběhu prestižní

soutěže Stavba roku 2019

a k aktuálním tématům ve

stavebnictví. Součástí akce bylo předání certifikátu Rating

nadace pro rozvoj architektury a stavitelství (RABF), který

obdržel Metrostav, a to za excelentní kvalitu! Certifikát za

nejlepší umístění v Ratingu 2019 převzal obchodní ředitel

Metrostavu Ing. Karel Volf, MBA. Gratulujeme!

Tým Ing. Radka Lišky, Ph.D., z divize 8 zahájil koncem

února nový rozsáhlý projekt na Slovensku. Za 1065 dní

od účinnosti smlouvy – tedy za bez měsíce tři roky –

musí inovovat a modernizovat plavební komory na vodním díle Gabčíkovo (VDG) tak, aby se při jeho průjezdu

zvýšila bezpečnost i intenzita lodní dopravy.

„Předposledního února jsme převzali prostor pro

zařízení staveniště i pravou plavební komoru (hlavní foto)

a mohli jsme oficiálně zahájit přípravné práce,“ konstatuje

vedoucí projektu. „Máme před sebou tři důležité milníky.

Do 140 dnů musíme odevzdat a odsouhlasit realizační

dokumentaci. Pak máme 510 dní na dokončení a předání pravé plavební komory a vzápětí startuje dalších jen

415 dní na dokončení a předání levé,“ doplňuje.

Každá z komor má půdorysné rozměry 34 × 275 m

a s minimální hloubkou vody 4,5 m umožňuje lodím

překonat výškový rozdíl 16–23,3 m, čímž patří k největším zdymadlům v Evropě (foto č. 1). Projekt zahrnuje

postupnou kompletní modernizaci technologických částí

obou plavebních komor – výměnu horních a dolních vrat,

plnicích a prázdnicích systémů, dynamické ochrany horních a dolních zhlaví PK, hydraulických systémů ovládání

a řídicího systému. Betonové části díla projdou sanací.

Obří dílo a vysoké nároky

Vlastní práce mohli stavbaři vedení týmem Metrostavu

zahájit u Gabčíkova až po obdržení stavebního povolení, proto zpočátku měli nejvíc napilno projektanti, kteří

souběžně připravovali i realizační dokumentaci. Investor

zadal projekt podle žluté knihy FIDIC (vyprojektuj – postav), a to klade značné nároky na kvalitu jejich práce i na

Na Štvanici se zlepší parametry vodní cesty

Metrostav již na přelomu roku zahájil práce na modernizaci plavební komory u pražského ostrova Štvanice.

V prostoru u levého břehu Vltavy a v dolní části ostrova buduje oddělená čekací stání pro malá a velká

plavidla. Akce také zahrnuje prohloubení dna řeky

a součástí modernizace je instalace nového osvětlení,

světelné signalizace a informačního systému.

Metrostav_Gabcikovo_2019.indd 1

1

odpovědnost zhotovitele. Kolegové proto spolupracují

i se Slovenskou technickou univerzitou v Bratislavě, kde

zpracovávají hydrodynamické modely díla, z nichž vyplynou vstupní parametry pro hlavní ocelové konstrukce,

tj. horní a dolní zhlaví. Vzhledem k časové náročnosti

probíhají současně jednání s možnými subdodavateli,

mezi něž by mohli patřit třeba oceláři divize 3 nebo firma

Zakládání staveb.

„Dílo je samo o sobě unikátní jak celoevropským

významem, tak velikostí a právě z jeho rozměrů vyplynou největší obtíže. Třeba jen jedno křídlo spodních vrat

s tloušťkou dva metry měří 22 × 18 m a váží asi 500 tun

(foto č. 2). Pro zajímavost – u Panamského průplavu je

asi o sto tun lehčí. Kvůli těmto parametrům a omezeným

možnostem přístupů a využití jeřábů bude potřeba pečlivě

promyslet výrobu ocelových prvků, jejich rozdělení, dopravu i montáž. Velice náročné budou i práce pod plavební

komorou v kanálech pro její napouštění a vypouštění. Mají

totiž profil jen 4 x 4 m a je do nich přístup přes dva metry

silný strop šachtou s průměrem pouhých 800 mm. Úroveň

dna kanálů je navíc asi 34 m pod hladinou v přívodním kanálu. Nad hlavou voda, stísněné prostory, obtížný přístup

i doprava materiálu…,“ vypočítává Ing. Liška. „Každý

pobyt v Gabčíkově mě stále víc fascinuje a doufám, že tyto

pocity – v pozitivním slova smyslu – vydrží až do zdárného konce zakázky. Velice si vážím příležitosti, kterou jsem

dostal, a přeji celému týmu mnoho úspěchů jak v přípravě

během následujících měsíců, tak i při realizaci, kterou

bychom měli uzavřít začátkem roku 2022,“ dodává.

Lenka Svobodová,

foto archiv stavby

2

Vodní dílo Gabčíkovo (VDG)

V

 zniklá přehradní nádrž má rozlohu 46 km²

a zasahuje i do Bratislavského kraje. Leží

v nadmořské výšce 131 m pod Bratislavou u hranic

s Maďarskem. Přehradní hráz s vodní elektrárnou

se nachází v okrese Dunajská Streda přibližně jeden

kilometr jižně od obce Gabčíkovo.

V

 DG rostlo již od roku 1977 jako společný

československo-maďarský projekt, který měl zlepšit

splavnost Dunaje a bránit záplavám. Dvě velké

povodně v letech 1954 a 1965 totiž poničily velkou

část domů a způsobily značné ztráty.

V

 roce 1989 byla stavba z téměř 90 % hotová, ale

Maďarsko spolupráci přerušilo. V letech 1990 a 1991

vznikla krize, zda hydroelektrárnu dobudovat, či

nikoliv. Zatímco maďarská strana poukazovala na

mnohá ekologická rizika spojená se skutečností, že

nádrž se nachází hned na začátku maďarské části

toku Dunaje, českoslovenští odborníci odmítali

další dlouhé vědecké studie, které by potvrdily,

či vyvrátily maďarské obavy. Ačkoliv se konala

různá oboustranná jednání, nedošla k žádnému

východisku. Nicméně v červenci 1991 se nakonec

Československo rozhodlo ve stavbě pokračovat. VDG

bylo dokončeno jen v omezené podobě a tak, aby

nezasahovalo mimo Slovenskou republiku.

K

 vůli tomu, že nebyla vystavěna vyrovnávací nádrž

u Nagymaros, je osm hydroagregátů VDG schopno

generovat polovinu ze 720 možných MW výkonu.

Právní spory s Maďarskem dosud neskončily.

Foto Profimedia.cz

10.06.19 13:04