Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav Gabčíkovo/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav Gabčíkovo/2019, Strana 2
Historická přehrada Husinec omládla
V jižních Čechách se na řece Blanici tyčí vodní dílo
pojmenované po nedaleké obci, tedy Husinec. Ačkoli
ehrada nepatří svou rozlohou mezi nejtší, zcela
určitě paí mezi nejkrásí v jihočeském regionu
(foto). Téměř rok je po rekonstrukci provozních uzávěrů
aspodních výpustí. Opraven je líc hráze arekonstrukcí
prošly itechnologie strojovny. Ojedinělé vodní dílo se
tak může pochlubit daími novými částmi.
Podobné projekty je třeba podle zkených stavbů
nepodcenit adobře je připravit. Ale isebelepší příprava
nemusí zabránit problémům, které se objeví nekaně až
i samotných pracích. Byl to případ ivodního díla Hu-
sinec, jehož další fázi rekonstrukce měl tým Ing.Milana
Hromádky zdivize 6 původně dokončit vlednu 2018.
hem opravy přehrady, která byla vybudována v le-
tech 1934 až 1939 za dohledu Ing. Emila Štěrby z Berouna,
se uzalo, že rekonstrukce vývaru bude prací ičaso-
vě náročnější. Místo aby podle původního pnu kamenný
eliv do vývaru stavbaři jednoduše vybourali adozdili,
rozhodli se jej nakonec citlivě rozebrat, jednotlivé kameny
zaměřit, očíslovat, doplnit novými aosadit zt. „Kromě
toho jsme zjistili nesvařitelnost stávajícího litinového po-
trubí středové výpusti, která znemožnila projektové řešení
napojení nových uzávěrů. Nové části jsme proto museli
se stávacím potrubím propojit pomocí speciálních pře-
vlečných kusů navržených přímo pro tuto rekonstrukci,“
popsal stavbyvedoucí Ing.Otto Hrodek.
Původní kameny daly stavbařům zabrat
Ikdyž práce trvaly řadu měců, nejnáročnější bylo podle
Ing. Hrodka vybourání prostoru spodní strojovny. Po
vyřezání obvodů budoucích stěn lanovými pilami začali
stavbaři s bouráním, při ktem se kromě původních
betonů střídala masivní kamenná rovnanina prolévaná
betonem. „Kameny byly natolik kvalitní, že div jsme si na
nich nevylámali zuby,“ vzpomíná Ing.Hrodek.
Stroje z konce 30. let překvapily
Ikdyž divize 6 ajejí pracovci jsou skutečmi odbor-
ky na rekonstrukce vodních děl, některé vodní stavby
dokážou překvapit. Stejně jako vHusinci, kde bylo nut
demontovat původní pohony segmentových uzávěrů. „Při
jejich rozebírání nás překvapila jejich vynikající kondice.
Kdyby nebylo potřeba zmodernizovat celou technologii
a doplnit ji o další spodní uzávěry, jistě by tyto stroje
zkonce 30. let byly funkční ještě po další časy,“ myslí si
Ing.Hrodek. Stavbyvedoucí také rád vzpomíná nejen na
průběh prací, ale předeím na přátelské prostředí, které
na stavbě panovalo. Jak ze strany investora Povodí Vltavy,
tak ina straně subdodavatelů.
Martina Vampulová,
foto Jan Luxík
Vodní nádrž Nisa
Před necelými třemi lety ukončil Metrostav, divize 6
stavbu na polské vodní nádrži Nisa. Dílo zvyšuje proti-
povodňovou bezpnost měst Nisa aOtmuchów.
Zakázka představovala realizaci bočního bezpečnost-
ho přelivu spohyblivými uzávěry aspadm. Dá se
irovnat kasi 190 m dlouhému klapkovému jezu o5 po-
ch (foto č. 1). Druhá fotografie přelivu směrem od nádrže
potvrzuje, že se za normálního stavu hladiny nachází na
suchu. Třetí snímek pohlíží přes opravený železobeto-
nový líc sypané hráze k hlavnímu výpustnému objektu
(foto č. 4), který prel kompletní rekonstrukcí.
Most a nájezdy, stejně jako ubočního přelivu, vybu-
dovala divize 4 a přes výpust vestavěla také lávku. Dílo
doplnila administrativní budova investora (foto č. 5), hos-
podářský objekt pro obsluhu VD (foto č. 6) aervací
stanice Siestrzechowice či Zwierzyniec. Zakázku završila
úprava břehů Kladské Nisy směrem kměstu Otmuchów.
ls, foto archiv stavby
strana 2
Technická patka na Vltavě jako velká výzva
Na je se jihočeský tým divize 6 včele sJanem Pro-
kešem pustil do úpravy velké plavební komory Hořín
(vizualizace). Výsledkem náročného projektu, který je
spolufinancován Státním fondem dopravní infrastruk-
tury aEU, bude rozšíření průjezdho profilu VD z11
na 12 m ahlavně zvýšení podjezdné výšky památko
chráněho mostu přes dolní ohlaví zdymadla otéměř
t metrů pomocí nové posuvně-zdvihací konstrukce.
lo je součástí laterálního plavebního kanálu Mělk
– Vrany a umní bezpečnější vyití vodní cesty.
Tato stavba zřejmě bude technicky ičasově nejroč-
í ze všech, které jsem zatím prol,“ říká vedou
projektu. „Plánované odstávky plavebního kalu zVra-
ňan do Mělníka, kde dvoukomorové zdymadlo Hín leží,
budou minimální. Průplav vmalé komoře musí být zacho-
n aestavěná velká komora by měla být uvedena do
provizorho provozu za pouhých det měsíců od jejího
uzavření. Na novou zvedací konstrukci mostního oblouku
budeme složitě připevňovat původní kamenný obklad, aby
na první pohled nebyla patrná žádná změna. Upravujeme
totiž technickou památku, a proto budou celou stavbu
apřestavbu mostu sledovat památkáři,“ vysvětluje.
Další zúsšch projektů
Jan Prokeš přitom není na Vltavě žádný nováček. Za po-
sledních 12 let byl členem týmu, který zrekonstruoval jezy
či vystavěl nové plavební komory (PK) vČeském Vrbném
uČeských Bujovic, vHluboké nad Vltavou, kde vybu-
doval i sportovní přístav, či v Hvkovicích. Vněkolika
úsecích řídil prohloubení dna řeky apostavil horní idolní
rejdu PK na vodním díle Kořensko. Teď poprvé se jeho
práce zVltavy, která plní horní část dnes přestavovaného
vodního díla Hořín, přesunou až na Labe – to totiž ovliv-
ňuje dolní vodu pod taím zdymadlem.
Práce se dotknou jen velké, levé PK Hořín a jejích
ohlaví, kde všude musí být průjezdný profil roířen oje-
den metr na úkor levého břehu. „Technicky složitá bude
zejména přestavba železobetonového, kamenem oblože-
ho oblouku mostu na hydraulicky zdvnou konstrukci.
Vsoasné době jednáme smnými dodavateli tohoto
díla ocenových nabídkách atechnických řešeních. Nosný
ocelový základ by nám třeba byla schopna dodat idivize 3,
spolupracovat bychom mohli se Zakládáním staveb. Ča-
sově náročné potom bude roíření obou ohlaví komory
astím související výna vrat. Demolice prvků ajejich
zpětná montáž totiž musí být hotová při první odsvce
velké komory od letošního 1. července do zahájení provi-
zorho provozu vdubnu 2020,“ uzavírá Jan Prokeš.
Lenka Svobodová,
vizualizace Ředitelství vodních cest ČR
1
2
3
4
5
6
Dvoukomorové zdymadlo Hořín překonává víc než
osmimetrový rozdíl hladin atvoří nejvyšší plaveb
stupeň na Vltavě vúseku Praha – Mělk. Dílo uvedené
do provozu vroce 1905 projektoval Ing.Frantek
Sander aje chráno jako nemovitá kulturní památka
spolu s10km Vransko-hínským plavebm
kanálem, jenž velkým říčním lodím umožňuje vyhnout
se nebezpečnému proudu vposledních peřejích na
Vltavě před soutokem sLabem.
Návrat na Želivku
Kdykoliv padla vMetrostavu zmínka oŽelivce, zname-
nala většinou ohlédnutí do minulosti. Stavbu této ná-
drže, která je nejvýznamnějším zdrojem pitné vody pro
Prahu, totiž v60. letech 20. století zahájil podnik Vodní
stavby a před zhruba 30 lety dokoil jako genelní
dodavatel přehradní a vodárenské části Metrostav,
jenž byl zVodních staveb vyčlen. Dnes je se jménem
Želivka spojována spíše nová velká zakázka.
Od dubna 2018 ji připravuje aloni 1. října jako lídr ve
sdrení zajil tým Ing.Petra Bre zdivize 6. „Projekt
nazvaný Modernizace Úpravny vody Želivka (ÚVŽ) (vizu-
alizace č. 1) zahrnuje vybudování zcela nové haly filtrace
sgranulovaným aktivním uhlím (GAU), kolektoru, který ji
propojí se sousední halou filtrace F2, astavební úpravy v
kterých provozovaných objektech úpravny vody – třeba
na obtokovém kalu ozonizace, provozní čerpací stanici
av hale filtrace F2. Práce, které bude ve sdružení řídit
společný realizní tým azMetrostavu se do nich ještě
zapojí betonáři divize 6, musíme vykonat za provozu.
Skoit bychom je měli vprosinci roku 2020,“ popsal na
zátku prací inženýr Brož.
Plášť haly zdobí zelenomodrá stuha
Objekt GAU filtrace (vizualizace č. 2), jenž obsáhne 16 fil-
trů scelkovou plochou 1604 m
2
asvýškou náplně 1,7 m,
vytvoří částečně podsklepená jednolodní jednopodlažní
hala orozměrech téměř 100 x 50 m. Její založení avany
filtrů (vizualizace č. 3) budou zmonolitického železobe-
tonu. Nadzemní nosná konstrukce obvodového pláště,
která překlene rozpon přes 46 m, vznikne díky soustavě
ocelových rámů. Nová hala se přizpůsobí vzhledu starších
objektů – její fasády ozdobí výrazná zelenomodrá stuha ve
tvaru fázově posunutých sinusoid.
Pce závislé na termínech odstávky
„Zcelého náročného díla bude nejobtížnější splnit pláno-
vaný objem prací vtermínu od 1. července do 30. listopa-
du. Jedná se oobdobí, kdy kvalita surové vody ve vo-
renské nádrži (nazývané správně Švihov, nikoli Želivka)
nevykazuje nežádoucí zhoršení či výkyvy vkvalitě. Může
proto vÚVŽ dot kodstávce filtrace F2, ionizace apro-
vozní čerpací stanice. Během této doby budeme muset
především provést přestavbu čerpací stanice akomory
hradidel, úpravy haly filtrace F2 a obtokového kanálu,
konstatuje vedoucí projektu.
Doplněním technologické linky o GAU filtraci dojde
vÚVŽ ke zlepšení jinak kvalitní pitné vody, protože se zní
odstraní rezidua specifických organických látek (xenobio-
tika, pesticidy, farmaka atd.), která jsou obsažena ví-
rodním prostředí atím i vsurové vodě. Ozonizace tot
tyto látky rozíští či transformuje tak, aby byly neškodné,
ale z vody je neodstraní. Právě to zajistí nové filtrní linky
s celkovou náplní 2700 m
3
aktivního uhlí.
Lenka Svobodová, vizualizace stavba
1
2
3
Metrostav_Gabcikovo_2019.indd 2 10.06.19 13:05

 

Metrostav Metrostav Gabčíkovo/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav Gabčíkovo/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav Gabčíkovo/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav Gabčíkovo/2019, Strana 2

Strana 2

2

Sending statistics … done (185 ms)

Rendering Strana 2 (102384): (0/1) (214 ms)

Rendering Strana 1 (102383): (0/1) (213 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2904/vth118553-1.jpg

 i2904/vth118554-1.jpg

 i2904/bg102384.svg