Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 01/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2011, Strana 3
i schopnost udržet jeden z nich v nejvíc vyložepozici
déle než 30 minut po přerušení přívodu energie.
Závěs = most a voky 1–7
Závěs našeho EPBM tvoří sedm asi 8–10 m dlouhých plo-
šin, které se anglicky označují gantry a česky se jim také
říká vozíky. Vezou totjednotlivá technologiczařízení
poebná pro funkci TBM hydraulickou sekci, trafosta-
nici, laserový naváděcí systém, sekci pro prodlužování
vedeatd. Kromě nich je v závěsu i jeden most (bridge),
který umožňuje podtažení tybinků k erektoru. Závěs nemá
vlastochrannou obálku, protože se pohybuje v tunelu
vystrojeném definitivním ostěním.
„Zpočátku jsme byli ekvapeni, že pilotní kabina, ze
které se stroj řídí, je až ve vzdálenosti asi 50 m od řezací
hlavy,“ říIng. Stehlík. „Rychle jsme si ak uvědomili,
že jinak to t nemůže. Náš stroj totiž malý průměr, do
kterého se potřebné komponenty složisestavují. Pilot
ak čelo štítu vipomocí čtkamer a všechny měře-
údaje i pohyb stroje sleduje na monitorech a dalších
přístrojích na řídicím panelu (foto č. 5). i přejímce jsme
ověřovali, zda všechny zobraze informace odpovídají
reálnému stavu na kontrolovaných místech.“
Ze všeho nejdůležitější jsou lidé
Jsem rád, že naším konzultantem pro TBM je John Foster
z Anglie (foto č. 6 druhý zleva),“ konstatoval Ing. Stehlík.
„Tunelovací stroje umí nejen projektovat, ale za 40 let pra-
xe jich už téměř stovku úspěšně rozjel do ražby. Podle mě
patří ke světové špičce a jako snad každý, kdo něco oprav-
du umí, je velice skromný. Málokdo ví, že bez nároku na
patent vymyslel současně užívaný vakuový erektor, když
mu na tybincích nedržely dříve používané úchyty.
Za Metrostav se ejímky zúčastnili zejména technici
a mechanici divize 5. Mezi nimi také Ing. David Cyroň (fo-
to č. 7 druhý zleva), vedoucí projektu pro stavbu tunelů
pomocí TBM. Za divizi 11 při zkouškách nezastupitelně
pomáhal vedoucí střediska montážch prací Ing. Miro-
slav Veselý. Šestsetdevítku nám předával továr tým
spolnosti Herrenknecht vede Ing. Patrickem Renn-
kampem, ve kterém byl i Ing. Günther Richter (foto č. 9
druhý zleva),“ doplnil výčet zúčastněných Ing. Stehlík
(foto č. 8 vpravo). „Pro s ak byla snad největším
přínosem ítomnost jejich experta Wolfganga Schultze,
který bude práci v Praze dozorovat. Je to zkený expert,
který si dobře uvědomuje, že čím pečlivěji proběhne pře-
jímka, tím méně starostí budeme všichni mít na stavbě.
Ve Schwanau ejímka dopadla úspěšně. Drobne-
dostatky, které všichni společně pomáhali odhalit, byly
zapsány do protokolů. Firma Herrenknecht je už odstrani-
la a na řezací hlavu dovařila i plátky z tvrdokovu na ochra-
nu proti obrusu, jak doporučil John Foster. TBM č. 609
(foto č. 10) už mechanici v hale demontují a připravují na
převoz. Celou akci, až do smontování stroje a provedení
přejímacích zkoušek na staveništi, maopět na starost
pracovníci společnosti Herrenknecht. Oba zeminové štíty
m totiž dovana kč“, včetně dopravy.
Stavba rozpočítaná na dny a minuty
Zatímco v mecku technici přejímali TBM 609, v Praze
probíhala příprava staveniště, které umožní jeho rozjezd.
Projektový tým Ing. Cyroně, slený dnes z techniků na-
šich divi5 a 8 a ze zaměstnanců společnosti Subterra,
zde začal pracovat vloni v listopadu. Od firmy HOCHTIEF
převzal 37 m hlubokou montážní šachtu s průměrem 21 m
a na ni navazující montážní komoru o profilu cca 100 m².
Na povrchu naši stavi vybudovali spolu s dalším záze-
mím i halu 12 x 40 m pro servisní činnost, uskladnění ma-
teriálu a náhradních dílů. Zpevnili plochy pro montáž TBM
a připravují terén pro meziskdku tybinků, které v závodě
Prefa v Senci vysdružení divize 5 a Doprastavu. Od
listopadu dohlížejí i na konstrukce pásových dopravků,
které umožní odvoz rubaniny na mezideponii.
Tjsme v komoře a na dně šachty začali připravovat
betonové lože pro monž TBM, který do hloubky spus
po dílech jeřáb Liebherr LR 1750. i vyložení 31 m má
nosnost až 120 tun. První transport přiveze kolem 28. led-
na polovinu pátého vozíku,“ popsal Ing. Cyroň. „Hodně
času nám zabral výběr pracovníků pro sedmičlenné
posádky tunelovacích strojů. Dnes máme vytipova
piloty, stále nám však ještě chybí pár specialistů.
Až budou vozíky 5, 4 a 3 spuštěny do šachty a posunu-
ty do montážkomory, bude smontována řezací hlava se
štítem a zasunuta do ipravených zarážek. Po doplnění
závěsu se vztyčí startovací rám, o který se opře první prs-
tenec osní. Od něj by se měla 609 v dubnu 2011 rozjet
levým traťovým tunelem směrem na Petřiny.
Příprava ražeb traťových tunelů metra V. A z Dejvic
do Motola, které provede sdružedivizí 8 a 5, překro-
čila významný mezk. Ve čtvrtek 16. prosince 2010
podepsali zástupci Metrostavu a firmy Herrenknecht
ejímku prvního plnoprofilového zeminového štítu
s pořadovým číslem 609. Z továrny v meckém měs
Schwanau už brzy vyrazí na cestu do Prahy.
Přejímka probíhala tři dny, protože jsme museli zkont-
rolovat funkčnost všech hlavních částí stoje, který má asi
24 tisíc součástek,“ vysvětlil Ing. Ermín Stehlík z divize 5,
který v Metrostavu za průběh přejímky odpovídal. „V pře-
dem připraveném přejímacím protokolu byly vypsány
stovky položek, u nichž bylo vyznačeno, co a jak se
kontrolovat. Kromě přezkoušení chodu jednotlivých dílů
kladla ejímka největší raz na ověře bezpnost-
ních prvků, které TBM chrání proti poškozea zajišťují
ochranu i jeho obsluze. V protokolu jsme schválením či
připomínkami potvrdili a popsali věinu specifikovaných
zkoušek. Další bude možné provést až s plně funkčním
zízením na stavbě. Druhá ejímka s totožm testo-
m a se zkouškami navíc proto proběhne až po se-
stavení stroje v montážní komoře na Vypichu.
EPBM, nebo TBM?
Plnoprofilový zeminový štít, zkratkou zvaný EPBM (Earth
Pressure Ballance Machine), je druhem tunelovacího stro-
je (TBM = Tunnel Boring Machine), u kterého je rovnováha
na čelbě zajišťována tlakem rozpojené horniny. Naše stro-
je od firmy Herrenknecht označují čísla 609 a 610. Podob-
ně jako ostatní EPBM jsou složené z vlastního štítu o délce
8 m, který zepředu řezací hlavu. Za ním je připojený
asi 95 m dlouhý závěs k vybudování hotového tunelu.
I když před 40 lety Metrostav pro stavbu metra I. A
používal sovětské mechanizované štíty, moderní tunelo-
vací stroj u nás ještě nepracoval. Manuál pro jeho obsluhu
i údržbu, software pro ovládání i názvy jednotlivých čás
proto museli naši specialisté přeložit do češtiny, aby byly
srozumitelné. Pomohly jim při tom i materiály prof. Zdeň-
ka Eisensteina a prof. Ing. Jiřího Bartáka, DrSc.
Hlava – přesnost v řádu milimetrů
Řezná hlava našeho EBPM s vnějším průměrem 6060 mm
maximální rychlost čtyři a půl otáčky za minutu. Do-
sáhne ji jak v tovární hale (foto č. 1), tak i při práci v hor-
nině. Při přejímce se kromě rychlosti hlavy kontrolovalo
i její centrické provedení a tzv.etěžba (overcut), kterou
zajišťují čtyři jednoduchá valivá dláta umístěná na obvodu
hlavy. Ta s jejich pomovyrazí otvor o 22 mm větší, n
je průr hlavy, aby št hladce zajel do vyraženého pro-
storu. Místo mezi povrchem definitivního ostění z prefab-
rikovaných železobetonových díl(tybinků) a volnějším
výrubem se později vyplní injekžní směsí.
Valivá dláta pro přetěžbu jsou jediná, která na odzkou-
šené hlavě štu stanou. Sedmnáct dalších dvojitých
dlát, která na ní byla při zkokách ve Schwanau, nahradí
jednodušší řezná dláta (rippers). Budou efektivnější i
práci v měkčí hornině, která se v trase metra očekává.
Štít – zaostřeno na detaily
Za řezací hlavou se pod ochranou štu v tlakové komoře
vyrubaná a rozpojená hornina smísí s vodou či chemický-
mi přípravky. Přitíží čelbu a získá konzistenci vhodnou pro
přepravu. Čelo výrubu musí zůstat stabilizované, proto se
směs bude z komory odebírat v přesně řízeném množst
pomocí teleskopického šnekového dopravku. Komora
se ak musí dát i neproduzavřít. Ve Schwanau se
proto zkoušel také její gilotinový uzávěr (foto č. 2).
Přejímka ověřila i funkčnost doplňkového vrtacího
zařízení. To se v případě potřeby upevní na erektor a jeho
obálkou že proczet několika otvory; dva vedou i skrz
samotnou hlavu. Razičům musí umožnit provádění před-
vrtů po celém obvodu štítu jen jedním vrtacím ramenem.
Zkoušky potvrdily, že to půjde hladce, protože echny
prostupy jsou správně zkosené a průchod.
Od hotového tunelového ostění bude štít odtlačovat
šestnáct dvojic tlačných pístů (foto č. 3), které i testech
prokázaly nejen svoji lu, ale i rychlost výsuvu.
Poslední významnou čás štítu je vakuový erektor
(foto č. 4), který na místo uvolněné písty osazuje do prs-
tenců tybinky definitivho os. Součástí zkoušky byla
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Detailní seznámení s razicím strojem č. 609
1
2
6
8
4
3
7
9
5
10
Metrostav Metrostav 01/2011, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 01/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 01/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 01/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 01/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 01/2011, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (232 ms)

Rendering Strana 4 (103905): (0/1) (227 ms)

Rendering Strana 3 (103904): (0/1) (263 ms)

Rendering Strana 2 (103903): (0/1) (263 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3079/vth120525-1.jpg

 i3079/vth120526-1.jpg

 i3079/bg103904.svg

 i3079/vth120527-1.jpg

 i3079/vth120524-1.jpg