Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 01/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2008, Strana 2
Základem spolupráce je dobrá komunikace
V Pracovm řádu v Kodexu Metrostavu je heslo „Drží-
me slovo“ v pořadí sice poslední, ale je rozhodjed-
no z nejdůležitějších. Týká se nejen vztahu ní spo-
lečnosti k investorům, ale i k dodavatelům, se kterými
musíme umět účinně a korektně komunikovat. O tom,
jak dodavatelé naši snahu o zlepšení vztahů vnímají,
vypovídají výsledky průzkumu, který nedávno ukoil
útvar nakupování centrály Metrostavu.
Průzkum proběhl poprvé v roce 2006 a na základě je-
ho vyhodnocení generální ředitel společnosti Jiří lohlav
vydal příkaz ke zlepšení spolupráce s dodavateli zejména
v oblasti včasného uzavírání smluv a zlepšení dodržování
splatnosti faktur. Průzkum provedený mezi dodavateli na
podzim 2007 měl ověřit, nakolik dodavatelé zaznamenali
změny v chování pracovníků Metrostavu v této oblasti.
„E-mailem jsme oslovili 850 našich nejvýznamnějších
aktivních dodavate, ktí nepaí mezi ne íkon-
kurenty,“ vystluje vedoucí útvaru nakupování Ing. Zde-
něk Machuta a pokračuje: „Byli jsme velmi spokojeni, že
nám na 24 otázek z oblastí výběrového řízení, uzavírání
smluv a realizace zakázky odpověděla ř polovina
poptaných dodavatelů. Velmi si ceníme i toho, že 80 %
respondentů ke svým někdy kritickým odpovědím
uvedlo i jméno firmy, i když to nebylo povinné.
sledky ukázaly, že téměř etina dodavatelů vnímá
zlepšespolupráce, 2/3 ji hodnostejně a jen 4 % poci-
ťují její zhoršení. „Naším hlavním úkolem v loňském roce
bylo zrychlit uzavírání smluv a jsme rádi, že v tomto bodě
se náš tlak projevil znatelným zlepšením,říká Ing. Ma-
chuta. „Přesto s sledkem nemůžeme být spokojeni.
Nemá-li třetina dodavateřádně uzavřené smlouvy ani
v době zajerealizace svých dodávek, nemohou ve-
doucí projek uplatnit smluvní sankce a hro vysoké
riziko potíží i finančních ztrát. Jestliže jako v minulém roce
považují dodavatelé absolutní tšinu sledků našich
výběrových řízení za objektivní, je překvapivé, že výsled-
ky hodnocení transparentnosti chto výběrových říze
ukazují zhoršení. Zde je určitě prostor ke zlepšení.“
Nepatrné zhoršení výsledků v oblasti realizace zaká-
zek zam není závaž vzhledem k velmi vysoké míře
spokojenosti dodavatelů v minulém období. Protože trva-
jící nedostatek kapacit posiluje vyjednávací pozice a sebe-
vědomí dodavatelů, je třeba v tomto roce dále zlepšovat
komunikaci i celkový ístup k dodavatelům, aby se tili
jako rovnocenní partneři naší společnosti a upřednostnili
spolupráci právě s . Daí průzkum spokojenosti doda-
vatelů Metrostavu proběhne na podzim roku 2008.
Lenka Svobodová
Sanace tunelového
nadloží ve Stromovce
Nedaleko valé Šlechtovy restaurace ve Stromovce
se v listopadu minulého roku objevily dva dlouhé zá-
bory. Provádějí se z nich sanace nadloží, které um
rbu tuneloho komplexu Blanka v geologicky velmi
složité oblasti pod Královskou oborou.
Královskou oboru neboli Stromovku pravděpodobně
založil už v roce 1268 český kl Přemysl Otakar II. na
místě vodního lužního lesa v říčním meandru Vltavy.
ce n700 let stará historie pvem zařadila zdejší ar-
boretum mezi české írodní památky a nedivu, že se
o stavby v parku veřejnost velmi zajímá.
Pražský silnMěstský okruh projde pod Stromov-
kou ve dvou dvoupruhových tunelech, aby ji nenarušil.
Podrobný geotechnický průzkum prováděný z průzkumné
štoly však ukázal, že v okolí valé Šlechtovy restaurace
(foto č. 1) je nutné echodové pásmo v nadloží tunelů
zpevnit nejen tlakovými injektážemi z podzemí, ale doplnit
je také tryskovými injektážemi z povrchu.
Proto bylo ve Stromovce nutné vybudovat zpevně
betonové plochy v stě stávajících asfaltových chodníků
(foto č. 2) pro íjezd vrtacích souprav a vozidel s beto-
nem. Z nich stavební stroje sanacemi vytřejí zpevňující
jílocementové klenby nad budoucími tunely (foto č. 3),
protože nejmenší výška přirozeného horninového nadloží
je zde jen kolem jednoho a půl metru a naplavené štěrko-
písky jsou velmi zavodnělé.
Práce pod dozorem vedoucího projektu Ing. Miroslava
Padevěta z divize 2 Metrostavu skončí ve Stromovce do
zátku ezna. Potom nově vybetonované komunikace
odstraníme a další výsadbou uvedeme zeleň do ještě
lepšího stavu, než byla před začátkem našich prací, říká
Ing. Padet Zanás totiž nejen bezpečnost tunelo-
vých reb, ale i co největší omezení dopadu stavebních
prací na Královskou oboru.
Po skončení sanací tedy Metrostav ve Stromovce ob-
noví původní krásný park. Snad se tím inspiruje městská
část Praha 7 a podob obno i vyhořelou Šlechtovu
restauraci, kterou ve své správě. Vrátí jí tak nejen
valou krásu původního loveckého zámečku Krtofa
Vratislava z Mitrovic, ale i pohostinskou tradici, která se
k tomuto stu váže už od konce 18. stole.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Ing. Jiřího Valeše,
technicko-obchodního stka
divize 2 Metrostavu
Tunely zaujaly Ing. Valeše už i studiu na stavební
fakultě. Po absolvová ČVUT deset let projektoval
metro v Metroprojektu, v Metrostavu potom od roku
1984 stavbu metra ipravoval, prováděl a koordino-
val. Řídil i výstavbu silnic a budoval tunely Panens
a Libouchec na dálnici D8. Prá ed rokem se stal
náměstkem nové divize 2, pod kterou spadá řízení
výstavby staveb části Městského okruhu v úseku
Myslbekova – Pelc-Tyrolka.
Čím na Vás tunely zapůsobily, že jste jim věrný?
Nejspíš tím, že v době mých studií jejich moderní výstavba
teprve začínala. Stavařinu jako takovou jsem se jmem
sledoval už od dětství, u podzemních děl jsem však narazil
na nový, netradiční obor, který navíc koncem šedesátých
let nabyl na popularitě po zaháje výstavby metra.
Na který ze „svých“ tunelů nejraději vzpomínáte?
Určina Panenskou a na Libouchec. Moži proto, že
v době, kdy se stavěly, jsem mohl uplatnit zkušenosti
z předchoch staveb. Úsek z Ústí ke státhranici navíc
vede obtížm horským terénem a jeho trasa se projek-
tantům opravdu povedla. Nejen, že krajinu neruší, ale pod-
le mě došlo i k vylepšení území kolem vybudované dálnice
zejména v místech íích výsypek a skdek.
T tedy pracujete v divizi 2 na tunelovém komplexu
Blanka. Co tento projekt zahrnuje?
I když výstavba této části Městského okruhu představuje
pro Metrostav jedinou zakázku, zahrnuje vlastně tři velké
stavby. Tu nejnárí, stavbu 0079 Špejchar Pelc-
-Tyrolka, naše týmy ve spolupráci s divizí 5 a ostatními
partnery zahájily v loňském roce. Ražba severního dvou-
pruhového tunelu ze staveniště v Troji už dnes podešla Vl-
tavu a v nejbližší době se na druhou stranu řeky dostanou
i razi v tunelu jižním. Za Špejcharem na Letenské pláni
probíhá odžostavební jámy pro výstavbu hloube-
ných tunea vedlejších podzemních objektů. Zbydvě
stavby, 9515 Myslbekova Prašný most a 0080 Prašný
most – Špejchar, zahájíme letos.
Znáte už podrobnosti jednotlivých staveb?
ce méně ano, i když zatím nejsou dené třeba kon-
strukční detaily nového mostu v Troji, jehož podoba byla
vybrána dodatečně na základě architektonicko-konstrukč-
ní soutěže. Předpjatá deska jeho mostovky bude uložena
na prefabrikovaných příčnících, které budou zavěšeny do
ocelových obloukových nosnímostu pomocí síťového
systému nerezových táhel. Bude to originální a netradiční
most a letos plánujeme provést část jeho spodní stavby.
Jak bude dál pokrovat stavba na Letné?
Podle původního zadání jsme ze stavební jámy na Leten-
ské pláni měli zahájit protiražbu tunelů směrem k Pelc-
-Tyrolce. Vzhledem k velkému dopravnímu zatížení Letné
bychom ak celou trasu nejraději razili jen z Troji, a to
včetčástí ilehlého podzemního technologického cen-
tra. Vyloili bychom tak odvoz rubaniny z této expono-
vané lokality, a snížili tím její původně plánované zatížení
hlukem a prachem. Z ostatních výkopů na Letné i tak
musíme odvézt více než milion kubízeminy a poradit
si s tímto enormním množstvím odkopku představuje š
největší současný problém.
Jak stavbu na Letné vjejí okolí?
Zatím pracujeme mimo komunikace na pláni, a prote
jsme zde s předstihem vybudovali mku aut a velkou
pozornost věnujeme i celodennímu úklidu používaných
komunikací, veřejnost snad naši práci příliš nevnímá.
V polovině letho roku však budeme potřebovat rozší-
řit stavbu do třídy Milady Horákové, a tak už teď hleme
nejlepší řešení tras náhradních komunikací ve spolupráci
s odborem dopravy Magistrátu Hlavního sta Prahy.
Chceme totna minimum omezit negativní vlivy, které
stavba tunelů uprostřed Prahy obyvatelům přináší.
Za rozhovor děkuje Lenka Svobodová
strana 2
PTÁME SE
1
Stavební stroje odtěží milion kubíků zeminy
Téměř celou nezastavěnou část Letenské pláně v Pra-
ze 7 zabírá ohrazené staveniště Metrostavu (foto č. 1).
Do jeho plochy se zakusují stavebstroje a pod dozo-
rem týmu z divize 2 těží jámu pro výstavbu podzemních
objektů a 647 metrů hloubených tunelů části Městské-
ho okruhu v úseku stavby 0079 Špejchar Pelc-Tyrol-
ka, zkráceně nazvané Špelc (foto č. 2). Objem výkop-
ku, který odtud musí kladauta odvézt mimo Prahu,
v celkom souhrnu překročí jeden milion kuků.
Kolik to edstavuje plných kladch aut, si mů-
žete spočítat sami,“ navrhuje vedoucí projektu Ing. Jiří
Valeš, technicko-obchodní městek divize 2. „Po dobu
dvou let budeme potřebovat každý síc odvézt z Let
a z přilehlého území až 100 000 m³ zeminy denně. Jedna
automobilokorba itom pro zjednodušekolem
12 m³ a vozy navíc mohou jezdit jen ve vymezenou dobu,
ve ední den pouze od 6 ráno do 10 večer.
Hlavstavební jáma Letbude dlouhá asi 300 me-
trů a naváže na ni výkop pro hloubené tunely směrem
ke Špejcharu. Bude t proměnlivou šířku, která se ze
zhruba 80 metrů rozšíří až na trojnásobek v místech plá-
novaných ramp v křižovatce U Vorlíků.
„Trasa tunelů se od této ižovatky směrem k Leten-
skému náměstí svažuje a u portálu ražených tunelů bude
základospára konstrukcí i více než 20 metrů pod stá-
vajícím povrchem. Prostor nad tunely v této části vyplní
nejen zásyp, ale zejména podzemní garáže, které budou
až třípodlažní a vejde se do nich více než 850 vozů,“ říká
Ing. Zbyšek Vozarik, vedoucí projektu této části stavby.
V současnosti jsme dno stavební jámy prohloubili na
11 metrů pod terén a podle projektu máme vytěženo a od-
vezeno asi 65 procent výkopu. Zajišťujeme čtvrtou kotevní
úroveň záporového pažení a provádíme mikropilotovou
portálovou stěnu. Začínají také přípravné práce pro beto-
náže hloubených konstrukcí tunelů. Jáma bude kompletně
hotová i zajištěná během první poloviny roku.
Z hlediska zemních pra Letens pláň edstavuje
jedno z mála příznivých stavenišť v centru Prahy. Nebyla
zastavěná, archeologové v nenalezli žádné podstatné
nálezy, práce nekomplikuje podzemní voda a i vytěžená
zemina takovou konzistenci, že i odvozu espříliš
neznečišťuje okolní komunikace.
Zato sousedství třídy Milady Horákové s tramvajovou
traa velmi silnou automobilovou dopravou dává tušit,
že budoucí rozšíření staveniště do jejího průjezdného
profilu při budování elek tí a křovatky U Vorlíků
bude koordinačně velmi náročné.
V polovině roku přestane přes Letnou jezdit tramvaj
a ve směru od centra zůstane pouze úvru Letenského
náměstí,“ vysvětluje Ing. Valeš. „Z druhé strany budou
soupravy odklony na křovatce Špejchar srem ke
Klárovu a přes pláň bude zavedena náhradní autobusová
doprava. Chtěli bychom po co nejdelší dobu zachovat
pro auta průjezdnost ve dvou pruzích a v obou směrech,
a proto chceme navrženou objízdnou trasu prodloužit
přes celou zadní délku staveniště. Pro tento rok jsou
termíny dopravních výluk stanoveny a věříme, že je veřej-
nost přijme s pochopením. Po dokončení této části Měst-
ského okruhu bude totprůjezd es Letnou plynulejší
a bez dnes obvyklých dopravních komplikací.
V roce 2011 tranzitní doprava es Letnou zmizí v tu-
nelech, jejicexistenci prozradí jen dkrátké tunelové
rampy. Rostlou zeminu nahradí podzemní stavby a zásyp,
na které se opět vrátí park, hřtě a nově i klid.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
2
1
2
3
Metrostav_01_08.indd 2 1/14/08 3:13:38 PM
Metrostav Metrostav 01/2008, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 01/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2008, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2008, Strana 4
Metrostav Metrostav 01/2008, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 01/2008, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 01/2008, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 01/2008, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (423 ms)

Rendering Strana 3 (104235): (0/1) (61 ms)

Rendering Strana 2 (104234): (0/1) (109 ms)

Rendering Strana 1 (104233): (0/1) (108 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3145/vth120904-1.jpg (3x)

 i3145/vth120905-1.jpg (3x)

 i3145/bg104234.svg

 i3145/vth120906-1.jpg (3x)

 i3145/vth120907-1.jpg (2x)