Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 01/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2015, Strana 2
Tradiční oslavy svátku svaté Barbory
V katolicky orientovaných zemích ucvají nejen ti, kdo
pracují pod zemí, 4. prosince svátek svaté Barbory –
patronky horníků a tuneřů. Slavnosti, které původ
ly za úkol vyprosit si její celoroční ochranu, se třeba
vRakousku či v Německu konají pravidelně už od za-
čátku 19. století. Také vloni zde vtento den prohly ve
významných kostelech mše na její počest a snad ukaž-
ho tuneloho portálu, kde je osazena soška sv.
Barbory, se objevily květy azapálené sce. Několika
takových akcí se zúčastnili ini zahraniční kolegové
ze společnosti BeMo Tunnelling (BeMo).
Oslavy sv. Barbory prohly 4. prosince třeba uhor-
norakouské obce Sankt Pankraz, kde byly spojeny sofi-
ciálním zahájením stavby dalších dvou tubusů, které
umožní přest provoz v tunelom řetězci Klaus na
lnici A9 zpolovho profilu na plný. Na ražbách obou
východch trub tunelů Spering (2894 m) a Falkenstein
(752 m) pomocí metody NRTM se ve sdrení s50pro-
centním polem účastní i pracovci firmy BeMo. Jejich
lo má být uvedeno do provozu vzáří roku 2017. Staré
tunely potom projdou rekonstrukcí a celý 7,6 km dlou
úsek řetězce Klaus s6,3 km tunelů a 700 m mostů bude
vplném profilu zprovozn koncem roku 2018.
V Karlsruhe, kde společnost BeMo odpovídá za vý-
stavbu městsho kolejoho tunelu pro podzemní trasu
tramvajové tratě, tzv. lehkého metra, se na počest sv.Bar-
bory konala ekumenická mše v kostele sv. Bernharda
(foto), který stojí u Durlacherské brány v bezprosední
blízkosti zařízení staveniště. Kromě velkého počtu našich
kolegů se jí zúčastnila i významná německá politička Ger-
linde Hämmerle, patronka tunelu, která svou přítomností
zdůraznila význam tohoto městského megaprojektu.
Svatá Barbora byla vloni vlídná a razičům v Karlsruhe
umožnila strávit vánoční i novoroční svátky v klidu do-
mova. Od 18. listopadu, kdy s pomocí plnoprofilového
bentonitového štu Giulia zajili práci, totiž do 23. pro-
since2014 dokončili ražbu celého 382 m dlouho úseku
mezi stanicemi metra Durlacher Tor a Kronenplatz. Vzhle-
dem k tomu, v jak složitých geologických podmínkách
v centru města pracovali, odvedli velice pěkný výkon.
Giulia poté přezimovala ve stanici Kronenplatz a 7. ledna
letošho roku vyrazila na daí úsek své trasy.
Všem, kdo se účastní tunelářských projektů Skupiny
Metrostav, přejeme pod patronací svaté Barbory úspěšný
rok 2015 bez nehod a mimořádných ulostí!
Clemens Lantschner, Robert Dostál, foto BeMo
„Čas neexistuje.
Čas?! Čas jako takový. Jak to, jako takový? ,Die zeit an
sich’… Už jste viděl někde čas, nami jste vil čas
nebo vlese jste potkal čas? Nebo někdo zazvonil ave-
šel čas? Čas existuje jenom v lidské představě. Čas
si vymysleli lidi, aby věděli, odkdy dokdy aco zato.“
Úryvek klaunské předscény Jana Wericha aMiroslava
Horníčka ze hry Balada zhadrů napovídá, že hodiny by
rozhodně neměly chybět nažádném pracovti. Dodla
Metrostavu jich designéři ze studia Side2 navrhli celou
řadu. Kromě toho, že sprůrem přes jeden metr tika
odkdy dokdy, některé znich odpovídají inaotázku kde?
V Centru vzdění Skupiny Metrostav třeba barva
číselníku odkazuje na matskou společnost koncernu
(foto č. 1). Jiné hodiny zase prozrazují divizi, nad jež
recepcí visí (foto č. 2, 3 a4). Jen vevěži A, kde sídlí útva-
ry centrály, je časora anonymní (foto č.5 a6). M
proto, aby naznačila, že měří všem stejně, ikdyž – jak řekl
William Shakespeare – ubíhá různě, podle toho ským.
Ing.Pavla Piláta,
genelního ředitele Metrostavu
Vlednu uplynul rok odesídlení firmy doobjektu Pal-
movka Park II. Splnila centralizace očevání?
Ano, umnila zlepšit komunikaci uvnitř společnosti
– máme k sobě blíž a můžeme rychleji spolupracovat.
ispěla ikesžení režijních nákladů, protože jsou dnes
spojené jen s jedm objektem. Prodej budov, kde dřív
divize Metrostavu působily, navíc zvýznamné části po-
kryl investici dovybudování společného sídla. Zaaktivní
ístup kestěhování bych chtěl kolegům pokovat. Celá
spolnost se díky tomu přestila v relativně krátm
čase, aniž by to mělo negativní vliv najejí fungování.
Nastal čas bilanconí. Jaký byl podle vás rok 2014?
Myslím, že by se měl hodnotit zúhlu pohledu, jak se dilo
oboru icelé ekonomice. Atady je zapoebí připomenout,
že ačkoli se v roce 2014 prudký propad stavebnict
zpomalil, přesto bylo stále zatíženo recesí azvelké míry
paralyzováno stavem českých zákonů a jejich výklady,
které jsou vmnoha ohledech přísněí než srnice EU.
Pracovali jsme prostě v prosedí, které nám, našemu
oboru ani ekonomice neálo, aproto se Metrostavu ne-
podařilo zcela splnit plánované úkoly. Ne však dramaticky.
Co bude hlavním úkolem společnosti vroce 2015?
Rok 2015 by mohl být nejen pro náš obor zlomový – ve-
řejní investi se budou snažit dočerpat peze zfondů EU
zminulého plánovacího období. Zároveň budou navrhovat
projekty pro novou finanční etapu. Pokud se potvrdí stabi-
lizace ekonomiky ajejí mírný růst, očekám, že porostou
iprivátní investice. Aak vzhledem ktomu, že příprava
velkých infrastrukturch zakázek je unás výrazně zaned-
ba, musí se Metrostav stále zaměřovat na segmenty
trhu aregiony, kde dosud nesobil, anazahraničí. Rok
2015 tak nebude lehčí než ten minulý. Musíme se vněm
vyvarovat chyb vevšech činnostech – vobchodě, výrobě
i ekonomice. Obchod bude klíčovou oblastí, protože až
dosud jsme se přes krizová léta přenášeli díky dobrému
zásobku práce zobdobí před nástupem recese. Teď už
ale nastal okaik, kdy jej musíme začít dopovat rych-
leji, než se nám to dilo v minulosti. Zároveň je třeba
podporovat zejna vlastní dělnické kapacity. Pokud by
se potvrdily optimistické předpoklady a stavebnictví by
zalo růst, dá se předpokládat, že jich natrhu bude ne-
dostatek azačnou navat naceně. Co se týče ekonomiky,
stále musíme přemýšlet, kde ušetřit další režijní náklady.
Zmínil jste zahraní. Jak se tam Metrostavu daří?
Obecně považuji za úspěch, že naše zahraniční stavby
ží skoro bezproblémově a s kladným hospořským
výsledkem. Vzásobku práce nám tak zčásti nahrazují
výpadky velkých staveb vČR ažeme při nich uplatnit
lnické a technické kapacity i vlastní strojní vybave.
Dosažené výkony jsou tam již význam. Natrch mimo
ČR aSR budou zarok 2014 zaMetrostav tvořit přibližně
4mld. korun avkonsolidaci zacelou Skupinu zočekáva-
ch celkových 28 mld. budou asi 9 mld. Vrámci Evropy
se připravujeme naněkolik souží navýstavbu metra či
velkých dopravch projektů. Jen naše pozice naSloven-
sku zam není taková, jakou bych očekával, a musí se
zlepšit. Pro zahraniční zazky také musíme připravovat
ce techniků aijímat ijazykově vybavené absolventy.
Jako pozitivní impulz pro tuto oblast vm vytvoře
útvaru zahranho podniká, který zúseku prezidenta
koordinuje činnosti všech firem Skupiny Metrostav.
Co očekáváte odbudoucnosti?
Metrostav vždycky uměl zareagovat nazměny, které se
natrhu objevily, aproto věřím, že máme natolik kvalifi-
kovaný, schopný aflexibilní persol, že se vypáme
ise stavem legislativy astavebnictví, který vsoučasné
době vČesku panuje. Budeme ale muset posílit právnic-
ké znalosti apracovky více vzděvat vnaší současné
legislativě ipravidlech EU. Může totiž nastat doba, že se
bez právníků nepostaví ani dopravní značka. Co nás ale
nezabije, to nás posí. Proto věřím, že situaci zvdneme.
Musíme hledat pozitivní motivaci amyšlení, nepodléhat
negativním nálam iokolnostem amísto řešení minulos-
ti víc hledat strategii, cesty avýchodiska pro budoucnost.
strana 2
PME SE
1
Rekonstrukce Petrinu se divizi 1 povedla
Památkově chráněná budova Petrinu v Bruntále, po-
stavená v letech 1924–1926 podle návrhu Ing. Adolfa
llera pro chlapecký seminář, se musela během
posledho školho roku přeměnit v moderní cent-
rum vzdělání, kultury a volného času. Vedle více
než dvou stovek žáků základní školy se v ní proto až
do konce října 2014 pohybovali i stavbi z divize 1
Metrostavu, aby provedli její nezbytnou rekonstrukci.
Budovu čtvercového půdorysu s vnitřním nádvořím
dlouhá léta podčela podzemní voda, která při vydat-
ných deštích dokonce zaplavovala suterén. Stavbaři proto
zvenku odkopali celý obvod objektu, polili drenáž
potrubí asoklové zdivo doplnili svislými provětrávanými
mezerami. „Navíc bylo nutné zainjektovat všechny obvo-
dové sny aprost sanní omítky,“ vzpomíná vedou
projektu Ing.Michal Osička ze severomoravského regionu
Metrostavu. Voda však dosuterénu prosakovala ipodo-
končení těchto opaení akomplikovala další práce. Pra-
covníci divize 1 proto museli prost drenáže ivinteriéru
azřídit vněm několik záchytných jímek. Dnes už díky nim
funguje vdříve často zaplavovaných prostorách středisko
pro trávení volného času.
Také některé nosné stěny a klenby bylo zapotřebí
sanovat astaticky zajistit. „Naši předcdci totiž do nich
i přestavbách neodborně zasahovali ahrozilo riziko, že
se mohou zřítit,“ konstatuje Ing.Osička.
Na průběh rekonstrukce samoejmě dohlíželi i pa-
tkáři. Dosáhnout snimi alespoň částečného kompro-
misu při výběru návrhů avzorků zabralo týmu Ing.Osičky
opravdu hodně času. Třeba před výrobou 290 nových
oken, která musela na jednu stranu spovat současné
moderní technické požadavky anadruhou měla zachovat
co nejvěrněji jejich historickou podobu. Dalších 230 dvo-
jitých oken bylo navíc zapoebí repasovat.
Vnější otky ištukatérské prvky, které neměly do-
statečnou soudržnost, museli stavbaři oklepat a ulat
nově tak, aby vypadaly stejně jako původní. Použili kto-
mu armované omítkové materiály sfinálním silikátovým
těrem. „Celkem jsme nafasádě provedli přes 6000 m²
nových vnějších otek apřes 600 m
2
štukatérských prv-
,“ upřesňuje vedoucí projektu. Dnes už je rekonstrukce
Petrinu dokoena svýjimkou vněích sanačních omítek
soklu (foto č. 1). Práce naněm byly kvůli nadměrné vlh-
kosti zastaveny aměly by být dokoeny najaře.
Stavbaři se vprůhu rekonstrukce, která probíhala
zaplho provozu základní školy, jež vbudově sídlí, vy-
pořádali se všemi komplikacemi iobtížnými podmínkami
najedničku. Rekonstrukci Petrinu je možné zařadit mezi
jednu znejležijších staveb veměstě, aproto byla spo-
jena svelkým zájmem aočekám veřejnosti. Ohlasy
místch obyvatel jsou pojejím dokončení veskrze pozi-
tivní. „Oceňují zejména prostory nové městské knihovny
aškolní auly (foto č. 2), které jsou velice reprezentativní.
Poskytnou velmi příjemné prostředí pro koní rozlič-
ch společenských událos,“ uzavírá Ing.Osička.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
2
2
1
3
4
5
6
Metrostav_01_2015.indd 2 14.01.15 13:41
Metrostav Metrostav 01/2015, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 01/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2015, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2015, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2015, Strana 4
Metrostav Metrostav 01/2015, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 01/2015, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 01/2015, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 01/2015, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (410 ms)

Rendering Strana 3 (102666): (0/1) (402 ms)

Rendering Strana 2 (102665): (0/1) (448 ms)

Rendering Strana 1 (102664): (0/1) (444 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2972/vth119000-1.jpg (3x)

 i2972/vth119001-1.jpg (3x)

 i2972/bg102665.svg

 i2972/vth119002-1.jpg (3x)

 i2972/vth119004-1.jpg