strana 4

Proč a jak hodnotíme?

Nadchází období ročního hodnocení zaměstnanců, které je spojené s určitou administrativní zátěží. Za dobu, co se v Metrostavu dělá, se však pozornost jeho

zaměstnanců trochu přesunula od smyslu hodnocení

k vyplnění listu hodnocení. A to je škoda.

Zřejmě všichni víme, že cílem ročního hodnocení není

jenom vyplnit papír – ani to nikdy nebylo záměrem. Aby

hodnocení bylo přínosem pro všechny, je zapotřebí dopřát

mu čas a otevřenost. V článku najdete tipy, které by v jeho

procesu mohly pomoci.

Pilíř 1. – Příprava

Na hodnoticí rozhovor se musíte stejně důkladně připravit, jako když jdete na důležité jednání, a to ať už jste

v roli hodnotitele nebo hodnoceného. Znáte odpovědi

na následující otázky?

Hodnocení zaměstnanci:

Co potřebuji nadřízenému říci, co bych chtěl změnit?

Za co si zasloužím pochválit – co dobrého moje práce

přinesla firmě?

Čeho chci dosáhnout v dalším období?

Hodnotitelé:

Kdybych měl možnost přijmout do týmu p. XY znovu,

udělal bych to? Jaké argumenty by byly pro a jaké proti?

V čem je výjimečný, lepší než ostatní?

V čem překonává mé očekávání?

Kde funguje hůře, tj. nenaplňuje má očekávání?

Co potřebuji, aby změnil?

Za co konkrétně, za jaké chování ho chci pochválit?

Jaké jsou příklady chování, které mi nevyhovuje?

Jednoduchý, ale užitečný nástroj pro nalezení rozvojových

oblastí zaměstnance je pro hodnotitele Start–Stop–Continue (začít–přestat–pokračovat):

Co chci, aby p. XY začal dělat, protože to nedělá?

S čím má přestat?

V čem má pokračovat?

K čemu to bude dobré, co to má firmě, týmu a zaměstnanci přinést?

Pilíř 2. – Samotný rozhovor

V samotném průběhu rozhovoru je důležité:

Dát hodnocenému dostatek prostoru (nevést monolog,

vybídnout ho ke sdílení jeho názorů, prodiskutovat s ním

příp. námitky).

Ocenit ho za to, co se mu daří a co hodnotíte kladně,

a věcně předat i negativní zpětnou vazbu.

Sdělit mu, co jste chtěl, a ověřit, že tomu protějšek

rozuměl – šikovné je nechat ho zrekapitulovat, na čem

jste se dohodli.

Pilíř 3. – Úkoly na rok 2015

Až se budete bavit o úkolech, měli byste se dohodnout,

na čem poznáte, zda byly splněné, či nikoli – opět tím, že

popíšete žádoucí stav a způsob, jak ho budete měřit. Je

také dobré určit si v průběhu roku milníky, kdy se spolu

sejdete a zkontrolujete, zda jste na správné cestě.

Buďte opatrní, abyste u rozvojových oblastí nezaměňovali cestu a cíl. Ke stejnému cíli mohou vést různé

cesty. Tady může pomoci, když budete mluvit o stavu,

kterého chcete dosáhnout (např. srozumitelně zadávat

úkoly), ne nutně o cestě, jak toho dosáhnout (např. absolvovat kurz komunikačních dovedností). Znáte-li chtěný

stav, personální manažeři a kolegové z Centra vzdělávání

vám rádi pomohou vybrat tu nejvhodnější cestu.

Postavíte-li všechny tři pilíře, dá se předpokládat, že

roční hodnocení naplní svůj význam.

List hodnocení se zakládá do osobní složky zaměstnance, může zpětně sloužit jako důkaz o vyhovujícím či

nevyhovujícím pracovním výkonu. Je i prvním indikátorem pro udělení ocenění nebo nominace do personálních

rezerv, případně přemístění zaměstnance. S náměty zaměstnanců z první části listu hodnocení se aktivně pracuje, projednávají se také na poradě vedení i divizí.

V letošním roce mají hodnotitelé možnost využít pomoci personálních manažerů, a to jak v procesu přípravy,

tak i formou náslechu a následné zpětné vazby, jak se

jim dařilo hodnoticí rozhovor zvládnout. Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav připravuje proškolení nových

hodnotitelů, kam se může prostřednictvím personálních

manažerů přihlásit každý zaměstnanec hodnotící své kolegy. Další informace a instruktáž k zabezpečení průběhu

ročního hodnocení personálu naleznete na intranetu v záložce Vzdělávání viz http://skupina/ukr.

Způsob, jak k ročnímu hodnocení zaměstnanců přistupujeme, je obrazem naší poctivosti a respektu ke spolupracovníkům. Dobře se na něj připravit se vyplatí všem. Je

to jedinečná příležitost říci si, jak naše spolupráce vypadá

a co bychom chtěli zlepšit.

M gr. J an a K o ř ín ko v á, M B A

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

SLOUPEK ODBORŮ

Kolektivní smlouva

Při kolektivním vyjednávání, které bylo oproti minulým rokům náročnější, došlo pro rok 2015 nakonec

pouze ke dvěma významnějším změnám jak ve vzorové kolektivní smlouvě, tak i v podnikové u Metrostavu

a Metrostavu Facility.

První je navýšení minimálních mzdových tarifů

ve všech tarifních stupních o dvě procenta. Druhá změna se týká nominální hodnoty regenerační

poukázky. Ve vzorové smlouvě pro rok 2015 je její

spodní hranice stanovena pouze na jeden tisíc korun.

U zmíněných podnikových kolektivních smluv došlo

oproti roku 2014 po delším vyjednávání ke snížení

výše poukázky o dva tisíce korun. Její hodnota pro

rok 2015 proto činí čtyři tisíce korun.

Dílčím úspěchem je, že se podařilo vyjednat a podepsat kolektivní smlouvy ještě do konce minulého

roku, ale větším úspěchem bude, když se společnosti

podaří – přes prognózu vývoje zakázky – udržet stávající pracovní místa.

Kolektivní smlouvy jsou v současnosti zveřejněny

jednak na intranetu Metrostavu a také na internetových stránkách základní odborové organizace

www.odbory-metrostav.cz.

1

Zahraniční návštěva

2

3

4

5

Ve čtvrtek 11. prosince navštívil sídlo Metrostavu

a stavbu metra V.A velvyslanec Ázerbájdžánské republiky v ČR pan Farid Shafiyev, aby se spolu s prvním

tajemníkem velvyslanectví panem Elnurem Guliyevem

blíže seznámil s činností Skupiny Metrostav.

Ázerbájdžánský velvyslanec se nejprve setkal s prezidentem Skupiny Jiřím Bělohlavem a ředitelem jejího

zahraničního podnikání Václavem Soukupem. Informoval

je zejména o rozsáhlém projektu rozvoje podzemní dráhy

v hlavním městě Baku, kde by měly být dvě stávající trasy

metra rozšířeny do roku 2030 o tři nové, čímž celková délka linek vzroste z 35 km na 119 km a počet stanic se zvýší

z 23 na 76. Stavební práce na tomto projektu již začaly.

Oba hosté se seznámili se strukturou Skupiny Metrostav i s jejími výsledky a poté navštívili rozestavěnou

stanici metra Červený vrch. „Příjemně mě překvapila šíře

působení Skupiny Metrostav i výsledky, kterých její firmy

dosahují, a to i v zahraničí. Při prohlídce stanice metra

mne zaujala také vysoká kvalita odvedených prací,“ konstatoval na závěr návštěvy Farid Shafiyev.

In g. Tom á š P i s k a č

Příroda především

6

7

Tým Ing. Miroslava Filipa z divize 8 dokončuje stavbu pražského metra V.A

Všichni, kdo se těší na rozjezd metra V.A z Dejvic do Motola, vstupovali do nového roku 2015 s radostným

očekáváním. Podzemní prostory s kolejnicemi a stovkami kilometrů kabelů (foto č. 1) už totiž prozrazují, že jsou

hotové nejen po stavební stránce, kterou zajišťoval Metrostav jako lídr ve sdružení se společností HOCHTIEF CZ, ale

i po té technologické. Za tu z většiny odpovídali pracovníci firem Skanska a AŽD Praha, kteří nyní zkoušejí všechna

strojní, energetická, řídicí, vzduchotechnická a sdělovací zařízení, aby Dopravní podnik hlavního města Prahy mohl

zahájit zkušební provoz. Prostory, které technologie zaplnila, jsou ukryté v zázemí stanic nebo v samostatném

objek tu mezi Dejvickou a Bořislavkou, jenž je umístěn pod zemí podél ulice Kanadská. Veřejnosti nebude

přístupný stejně jako místnosti protihlukových filtrů (foto č. 2) a ventilátorů (foto č. 3) u stanice Petřiny. Také řadu

sdružených trakčních měníren a distribučních transformoven (foto č. 4), které zajišťují dodávku a rozvod elektrické

energie, v budoucnosti navštíví asi jen elektrikáři. Cestující také jen stěží z oken jedoucích vlaků zahlédnou třeba

nové tlakové uzávěry (foto č. 5), které oddělují provozovaný úsek metra I.A od budovaného V.A a zachovávají tak

funkčnost stávajícího ochranného systému metra. Vše je tedy téměř hotové a brzy by měly raženými (foto č. 6)

i hloubenými tunely (foto č. 7) projíždět první soupravy metra – zatím bez cestujících. Stavbaři se nyní už většinou

zabývají jenom tím, jak náročný projekt uzavřít administrativně, dokladově a finančně.

Vloni v prosinci začal tým Jaroslava Jedličky z divize 6

pracovat ve sdružení s firmou Zakládání staveb na dokončení vltavské vodní cesty v úseku VD Hněvkovice

– Týn nad Vltavou. Stejně jako u podobných vodohospodářských staveb zahájili jejich dílo ochránci přírody.

Osm teple oblečených přírodovědců v holínkách (foto) nasbíralo 4. prosince 2014 na obnažených náplavách

v Týně nad Vltavou přesně 10 064 jedinců velkých mlžů:

341 kusů škeble říční, 14 kusů škeble asijské, tři kusy

velevruba tupého (silně ohrožený druh), 130 kusů velevruba malířského (kriticky ohrožený druh) a 9576 jedinců

velevruba nadmutého. Ochránci přírody bohužel nenašli

žádnou očekávanou škebli plochou, zato překvapivě objevili invazijní škebli asijskou. Všechny mlže lodí převezli

do asi 300 metrů vzdáleného místa, kde je rovnoměrně

rozmístili v prostoru, kterého se prohrábky dna zdrže

VD Kořensko nedotknou. U jezu Hněvkovice ani v jeho

dolní rejdě či plavební komoře žádné velké mlže nenašli.

Stavbaři proto mohli s čistým svědomím začít pracovat.

–red–, foto WELL Consulting

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,

180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 1/2015 vyšlo 16. 1. 2015 (2/2015 vyjde 2. 2. 2015) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda), Ing. J. Kavan,

P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem

dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.

Metrostav_01_2015.indd 4

14.01.15 13:41