strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Livingstone, Pod Všemi svatými, Plzeň

Na první pohled nelogický titulek skrývá adresu nového polyfunkčního objektu, který buduje divize 1. Půjde

vlastně o dvě budovy, z nichž ta vyšší, osmipodlažní, se

dvěma suterény bude kromě bytů obsahovat i kanceláře, prodejny a prostory třeba pro zubaře či fitness. Do

jejích podzemních garáží se vejde více než 60 aut. Druhý objekt, o tři patra nižší, bude sloužit jen k bydlení.

Různorodost účelu podpoří i exteriér komplexu, který

vyroste v klidné městské části Roudná, nedaleko historického centra Plzně. Jednotlivé části jeho budov odliší nejen

povrchový materiál obvodového pláště, ale i uspořádání

a umístění oken. Část fasády bude například imitovat

kamenný obklad, se kterým budou lícovat okenní výplně.

Jinde zase Ing. arch. Luboš Kouřim z plzeňského studia

2

Architekt s.r.o. navrhl okna zapuštěná a obvodový plášť

bez imitace (vizualizace). „Interiéry předáme v podobě

Shell&Core a definitivně se dopracují až po kolaudaci

podle individuálních přání klientů,“ říká vedoucí projektu

Ing. Radek Böhm a dodává: „Se stavbou jsme začali v půlce září 2014 a dnes už u objektu I provádíme základové

konstrukce nad pilotami. U druhého jsme museli nejdřív

získat všechna potřebná povolení ke zbourání starého

domu, který na staveništi překážel, a na piloty došlo až

v prosinci.“ Celá zakázka by měla být hotová koncem roku 2015 a začátkem toho následujícího se do komplexu

začnou stěhovat obyvatelé. Do nových prostor by je mohl

přilákat i slogan projektu: Objevte dosud nepoznané.

– jar –, v i z uali z ac e A r c hi t e k t s.r.o.

David Livingstone působil ve druhé polovině 19. století

v Africe jako misionář. Při zkoumání řeky Zambezi

objevil Viktoriiny vodopády a byl prvním bělochem,

který přešel poušť Kalahari a v jižní části i celou Afriku.

Při jedné ze svých cest byl čtyři roky nezvěstný. Našel

ho až novinář Henry Morton Stanley, který jako jeden

z mála doufal, že Livingstone žije. Žil. Zemřel však

brzy, v roce 1873 při hledání pramenů Nilu. Jeho tělo

pohřbili v Londýně, srdce ale pochovali u vodopádů.

Dvě vizitky Metrostavu v jedné pražské ulici

Pokud někdo hledá povedené reference Metrostavu

z nedávné doby a v památkově chráněné zóně Prahy,

nemusí chodit daleko. Při cestě ani ne 300 m dlouhou

Soukenickou ulicí z Petrského náměstí k Revoluční

třídě nejprve narazí na hotel UNIC, který před rokem

a půl zrekonstruovala a dostavěla divize 9. Po pár

krocích uvidí i Rezidenci Soukenická 3, jejíž přestavbu

právě dokončil tým Ing. Petra Brože z divize 6.

Soukenická ulice, dříve Na Latráně, se připomíná

už od konce 14. století. Řada požárů a plošné asanace

i přestavby z hygienických důvodů však způsobily, že ji

dnes povětšinou lemují domy postavené jen zhruba před

Metrostav_01_2015.indd 3

125 lety. „Ten s orientačním číslem 3, který jsme přestavovali my, vybudovali zedníci roku 1893 podle návrhu architekta Josefa Rydycha a má novobarokní až rokokovou

uliční fasádu. Při jeho rekonstrukci jsme zjistili, že naši

předci už tehdy používali při práci hodně typových prvků,

což zřejmě souviselo se situací na konci 19. století, kdy

v Praze kvůli přílivu obyvatel musely co nejrychleji a nejlevněji vyrůst stovky podobných domů nejen na Novém

Městě, ale také na Žižkově, Vinohradech, Smíchově či

v Libni nebo v Karlíně,“ říká vedoucí projektu Ing. Brož.

Vzhledem k tomu, že socialistická údržba objektu

nebyla příliš na úrovni, novodobí stavbaři dům nejen

přestavěli, ale vrátili mu i původní hezký vzhled. Patrné

to je už u průjezdu do dvora, jehož uliční portál zdobí

sochy atlantů (foto). Doplnila jej totiž dřevěná špalková

dlažba a z jeho stěn zmizely heraklitové desky. Ukrývaly

nejen pavučiny novodobých elektrorozvodů, ale i značně

poničenou výzdobu, kterou štukatéři opravili a doplnili

stejně jako na stropech některých bytů. Díky dovednostem současných řemeslníků – včetně vlastních kapacit

divize 6 – vybudoval tým, na místě řízený stavbyvedoucím

Martinem Padevětem, v Soukenické ulici zajímavou rezidenci s devatenácti moderními byty. V jejím přízemí vznikl

také Slovensko-český klub se schodištěm do zaklenutého

suterénního sálu v prostoru původních sklepů.

„Závěr díla byl pro mě i pro ostatní kolegy dost hektický. Zároveň s ním jsme totiž rozbíhali hned tři další

projekty, které provádíme dnes – modernizaci čistíren odpadních vod v Poděbradech a v Městci Králové a výstavbu

kanalizace ve Všestarech. I dřív jsme převážně pracovali

na vodohospodářských zakázkách, a tak na práci v Soukenické ulici budeme rádi vzpomínat. Dokázali jsme si

při ní, že umíme podle požadavků náročného soukromého

investora kvalitně provést i rekonstrukci v Pražské památkové rezervaci,“ uzavírá Ing. Brož.

Horolezci na hlavním nádraží v Praze

Od února budou moci cestující na pražském hlavním

vlakovém nádraží pozorovat horolezce. Nepůjde však

o klasické dobyvatele horských vrcholů, ale o specialisty na práce ve výškách, kteří budou rekonstruovat

prosklenou střechu nad 1. až 4. nástupištěm. Její

dvoulodní 233 m dlouhá ocelová konstrukce o rozpětí

2 × 33 m je totiž vysoká téměř dvacet metrů a s klasickým lešením či plošinami se dělníci všude nedostanou.

Od svého vzniku na počátku 20. století zatím tento

železniční „chrám“, dílo Jaroslava Marjanka a Rudolfa

Kornfelda, tak rozsáhlou opravou neprošel. Všechny dosavadní – i ta poslední z roku 2009 – pouze hasily největší

problémy. „My však opravíme nejen nosné ocelové prvky – tedy nahradíme poškozené, odstraníme staré barvy

a naneseme novou protikorozní ochranu –, ale i lávky

na střeše, které ke konstrukci umožňují přístup,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Jan Krajdl z divize 3 a dodává:

„Kompletně vyměníme také světlíky, boční zasklení, plechovou krytinu a upravíme trakční vedení.“ A že nepůjde

o malý rozsah prací, ilustruje třeba počet světlíků, kterých

na opravu čeká téměř deset tisíc. Původní drátoskla, která

lety značně oslepla a propouštěla minimum světla, nahradí tepelně tvrzená bezpečnostní skla, nové boční a čelní

stěny budou z dvouvrstvého skla s bezbarvou fólií.

Tam, kde to bude technicky možné, například u střešních lávek, montéři konstrukce demontují a jejich očíslované díly odvezou do dílny, kde projdou očistou, budou

natřeny a poté převezeny zpět a namontovány na původní

místo. I když přesný rozsah výměn není znám – většina

konstrukčních detailů je totiž bez demontáže nepřístupná –, již dnes počítá Ing. Krajdl s tím, že koroze natropila

více škod, než projekt předpokládá.

Celá akce, spolufinancovaná EU, probíhá v úzké spolupráci s památkáři. Tým divize 3 se ale kromě ochrany

konstrukcí zaměřil při přípravě zakázky také na to, aby

stavba co nejméně narušila provoz rušného dopravního

centra. Práce budou proto probíhat po etapách a výlukou

bude zastaveno vždy jen jedno nástupiště. K dopravě

materiálu přitom stavbaři využijí především kolejí, aby

minimálně postihli komunikace v okolí.

Práce na rekonstrukci prosklené haly by měly skončit

v říjnu 2017. Poté si nástupiště na nějaký čas od prací

odpočinou. Nová povrchová úprava oceli by totiž měla

vydržet minimálně 15 let, samotná opravená konstrukce

dokonce padesát. K celkové obnově nádraží tak bude

scházet jen rekonstrukce staré secesní budovy postavené

v letech 1901–1909 podle návrhu architekta Josefa Fanty.

–jar–, foto Josef Husák

Rekonstrukci provádí Metrostav jako lídr ve sdružení

se společností Prominecon CZ. Na hlavní vlakové

nádraží se vrací již poněkolikáté. V roce 2009 zde jeho

divize 3 dokončila modernizaci západní části stanice

včetně nástupišť 1 až 4 (foto), jež se nacházejí pod dnes

opravovaným zastřešením. Odbavovací halu, kterou

Metrostav postavil v 70. letech 20. století, přestavěla

v roce 2011 jeho divize 9. O dva roky později uvedla

do původního stavu i známou Fantovu kavárnu.

Každá dobře provedená zakázka je důležitá

Kromě Kajetánky a domu v Soukenické ulici, kterým se věnují samostatné články, dokončila divize 6 v závěru

loňského roku také několik dalších projektů. Vzhledem k situaci na stavebním trhu jsou pro Metrostav důležité

všechny, a proto si zaslouží pozornost i ty menší či malé. Čtyři z nich představuje následující text.

1

2

Protipovodňová opatření města Velké Meziříčí

Termín stavby:

10/2012 – 11/2014

Charakter:

vodohospodářská stavba

Dodavatel:

sdružení, Metrostav člen

Vedoucí projektu:

Ing. Luboš Dalecký

Základní parametr: úprava 3 km toků a břehů Oslavy

a Balinky

Zajímavost:

pneumatický vakový jez (foto č. 1)

Dostavba Základní školy Přibyslav

Termín stavby:

02/2014 – 11/2014

Charakter:

novostavba pavilonu družin a učeben

Dodavatel:

sdružení, Metrostav lídr

Vedoucí projektu:

Ing. Lubomír Mik

Základní parametr: max. půdorys 21,6 x 32,7 m

Zajímavost:

čtyřpodlažní objekt bez schodiště

„Zástupci města Velké Meziříčí mají náš velký obdiv za to,

že projekt vůbec dokázali dotáhnout do konce. Spousta

účastníků výstavby totiž nepochopila podstatu protipovodňových opatření a snažila se z akce pouze vytěžit něco

pro sebe. Část občanů se stavbou dokonce nesouhlasila,

a proto byl asi dvěstěmetrový úsek v centru Velkého Meziříčí z projektu vynechán. Až v průběhu prací si majitelé

domků uvědomili důležitost díla a najednou otočili. Jen

díky bleskové práci města, Povodí Moravy a projektantů

se tento úsek podařilo zařadit do dotačního programu

a mohli jsme jej provést,“ říká Ing. Luboš Dalecký.

„Přestavba ZŠ v Přibyslavi probíhala ve čtyřech etapách

a při zachovaném vyučování. My jsme v rámci třetí části

díla vestavovali do proluky novostavbu, kterou jsme

museli ve všech patrech propojit s objekty na třech stranách. Výšky podlaží naštěstí odpovídaly a díky úsilí všech

zúčastněných se nám podařilo dořešit detaily napojení.

Chybějící vnitřní schodiště jsme během výstavby nahradili

venkovní provizorní schodišťovou věží,“ popisuje Ing. Mik.

Rekonstrukce SOŠ strojní a elektrotechnické, Velešín

Termín stavby:

03/2014 – 11/2014

Charakter:

zateplení sedmi objektů

Dodavatel:

Metrostav

Vedoucí projektu:

Jaroslav Jedlička

Základní parametr: celková plocha zateplení 8835 m2

Zajímavost:

práce za plného provozu areálu

„Projekt nepočítal s azbestem v boletických panelech obvodového pláště objektu učeben, který jsme měli nahradit

vyzdívkami z pórobetonového zdiva nebo prosklenými

konstrukcemi. Jeho odstraňování při zachované výuce

prodloužilo dobu stavby,“ vzpomíná vedoucí projektu.

Rekonstrukce obvodového pláště Elektrárny Dalešice

Termín stavby:

08/2014 – 11/2014

Charakter:

rekonstrukce obvodového pláště

Dodavatel:

Metrostav

Vedoucí projektu:

Ing. Michal Kratěna

Základní parametr: plocha pláště téměř 500 m2

Zajímavost:

první montáž závěsného, plně

proskleného rastrového fasádního

systému TRIMO v Česku

„Po demontáži původního obvodového pláště jsme zjistili,

že nosníky, na které se montovala nová fasáda (foto č. 2),

mají jiný tvar a velikost, než předpokládal projekt. Mezi ní

a stropem tak vznikl až 15cm prostup, který jsme museli

požárně utěsnit a zakrýt,“ konstatuje Ing. Kratěna.

–red–, foto archiv staveb divize 6

14.01.15 13:41