strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Livingstone, Pod Všemi svatými, Plzeň
Na první pohled nelogický titulek skrývá adresu nového polyfunkčního objektu, který buduje divize 1. Půjde
vlastně o dvě budovy, z nichž ta vyšší, osmipodlažní, se
dvěma suterény bude kromě bytů obsahovat i kanceláře, prodejny a prostory třeba pro zubaře či fitness. Do
jejích podzemních garáží se vejde více než 60 aut. Druhý objekt, o tři patra nižší, bude sloužit jen k bydlení.
Různorodost účelu podpoří i exteriér komplexu, který
vyroste v klidné městské části Roudná, nedaleko historického centra Plzně. Jednotlivé části jeho budov odliší nejen
povrchový materiál obvodového pláště, ale i uspořádání
a umístění oken. Část fasády bude například imitovat
kamenný obklad, se kterým budou lícovat okenní výplně.
Jinde zase Ing. arch. Luboš Kouřim z plzeňského studia
2
Architekt s.r.o. navrhl okna zapuštěná a obvodový plášť
bez imitace (vizualizace). „Interiéry předáme v podobě
Shell&Core a definitivně se dopracují až po kolaudaci
podle individuálních přání klientů,“ říká vedoucí projektu
Ing. Radek Böhm a dodává: „Se stavbou jsme začali v půlce září 2014 a dnes už u objektu I provádíme základové
konstrukce nad pilotami. U druhého jsme museli nejdřív
získat všechna potřebná povolení ke zbourání starého
domu, který na staveništi překážel, a na piloty došlo až
v prosinci.“ Celá zakázka by měla být hotová koncem roku 2015 a začátkem toho následujícího se do komplexu
začnou stěhovat obyvatelé. Do nových prostor by je mohl
přilákat i slogan projektu: Objevte dosud nepoznané.
– jar –, v i z uali z ac e A r c hi t e k t s.r.o.
David Livingstone působil ve druhé polovině 19. století
v Africe jako misionář. Při zkoumání řeky Zambezi
objevil Viktoriiny vodopády a byl prvním bělochem,
který přešel poušť Kalahari a v jižní části i celou Afriku.
Při jedné ze svých cest byl čtyři roky nezvěstný. Našel
ho až novinář Henry Morton Stanley, který jako jeden
z mála doufal, že Livingstone žije. Žil. Zemřel však
brzy, v roce 1873 při hledání pramenů Nilu. Jeho tělo
pohřbili v Londýně, srdce ale pochovali u vodopádů.
Dvě vizitky Metrostavu v jedné pražské ulici
Pokud někdo hledá povedené reference Metrostavu
z nedávné doby a v památkově chráněné zóně Prahy,
nemusí chodit daleko. Při cestě ani ne 300 m dlouhou
Soukenickou ulicí z Petrského náměstí k Revoluční
třídě nejprve narazí na hotel UNIC, který před rokem
a půl zrekonstruovala a dostavěla divize 9. Po pár
krocích uvidí i Rezidenci Soukenická 3, jejíž přestavbu
právě dokončil tým Ing. Petra Brože z divize 6.
Soukenická ulice, dříve Na Latráně, se připomíná
už od konce 14. století. Řada požárů a plošné asanace
i přestavby z hygienických důvodů však způsobily, že ji
dnes povětšinou lemují domy postavené jen zhruba před
Metrostav_01_2015.indd 3
125 lety. „Ten s orientačním číslem 3, který jsme přestavovali my, vybudovali zedníci roku 1893 podle návrhu architekta Josefa Rydycha a má novobarokní až rokokovou
uliční fasádu. Při jeho rekonstrukci jsme zjistili, že naši
předci už tehdy používali při práci hodně typových prvků,
což zřejmě souviselo se situací na konci 19. století, kdy
v Praze kvůli přílivu obyvatel musely co nejrychleji a nejlevněji vyrůst stovky podobných domů nejen na Novém
Městě, ale také na Žižkově, Vinohradech, Smíchově či
v Libni nebo v Karlíně,“ říká vedoucí projektu Ing. Brož.
Vzhledem k tomu, že socialistická údržba objektu
nebyla příliš na úrovni, novodobí stavbaři dům nejen
přestavěli, ale vrátili mu i původní hezký vzhled. Patrné
to je už u průjezdu do dvora, jehož uliční portál zdobí
sochy atlantů (foto). Doplnila jej totiž dřevěná špalková
dlažba a z jeho stěn zmizely heraklitové desky. Ukrývaly
nejen pavučiny novodobých elektrorozvodů, ale i značně
poničenou výzdobu, kterou štukatéři opravili a doplnili
stejně jako na stropech některých bytů. Díky dovednostem současných řemeslníků – včetně vlastních kapacit
divize 6 – vybudoval tým, na místě řízený stavbyvedoucím
Martinem Padevětem, v Soukenické ulici zajímavou rezidenci s devatenácti moderními byty. V jejím přízemí vznikl
také Slovensko-český klub se schodištěm do zaklenutého
suterénního sálu v prostoru původních sklepů.
„Závěr díla byl pro mě i pro ostatní kolegy dost hektický. Zároveň s ním jsme totiž rozbíhali hned tři další
projekty, které provádíme dnes – modernizaci čistíren odpadních vod v Poděbradech a v Městci Králové a výstavbu
kanalizace ve Všestarech. I dřív jsme převážně pracovali
na vodohospodářských zakázkách, a tak na práci v Soukenické ulici budeme rádi vzpomínat. Dokázali jsme si
při ní, že umíme podle požadavků náročného soukromého
investora kvalitně provést i rekonstrukci v Pražské památkové rezervaci,“ uzavírá Ing. Brož.
Horolezci na hlavním nádraží v Praze
Od února budou moci cestující na pražském hlavním
vlakovém nádraží pozorovat horolezce. Nepůjde však
o klasické dobyvatele horských vrcholů, ale o specialisty na práce ve výškách, kteří budou rekonstruovat
prosklenou střechu nad 1. až 4. nástupištěm. Její
dvoulodní 233 m dlouhá ocelová konstrukce o rozpětí
2 × 33 m je totiž vysoká téměř dvacet metrů a s klasickým lešením či plošinami se dělníci všude nedostanou.
Od svého vzniku na počátku 20. století zatím tento
železniční „chrám“, dílo Jaroslava Marjanka a Rudolfa
Kornfelda, tak rozsáhlou opravou neprošel. Všechny dosavadní – i ta poslední z roku 2009 – pouze hasily největší
problémy. „My však opravíme nejen nosné ocelové prvky – tedy nahradíme poškozené, odstraníme staré barvy
a naneseme novou protikorozní ochranu –, ale i lávky
na střeše, které ke konstrukci umožňují přístup,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Jan Krajdl z divize 3 a dodává:
„Kompletně vyměníme také světlíky, boční zasklení, plechovou krytinu a upravíme trakční vedení.“ A že nepůjde
o malý rozsah prací, ilustruje třeba počet světlíků, kterých
na opravu čeká téměř deset tisíc. Původní drátoskla, která
lety značně oslepla a propouštěla minimum světla, nahradí tepelně tvrzená bezpečnostní skla, nové boční a čelní
stěny budou z dvouvrstvého skla s bezbarvou fólií.
Tam, kde to bude technicky možné, například u střešních lávek, montéři konstrukce demontují a jejich očíslované díly odvezou do dílny, kde projdou očistou, budou
natřeny a poté převezeny zpět a namontovány na původní
místo. I když přesný rozsah výměn není znám – většina
konstrukčních detailů je totiž bez demontáže nepřístupná –, již dnes počítá Ing. Krajdl s tím, že koroze natropila
více škod, než projekt předpokládá.
Celá akce, spolufinancovaná EU, probíhá v úzké spolupráci s památkáři. Tým divize 3 se ale kromě ochrany
konstrukcí zaměřil při přípravě zakázky také na to, aby
stavba co nejméně narušila provoz rušného dopravního
centra. Práce budou proto probíhat po etapách a výlukou
bude zastaveno vždy jen jedno nástupiště. K dopravě
materiálu přitom stavbaři využijí především kolejí, aby
minimálně postihli komunikace v okolí.
Práce na rekonstrukci prosklené haly by měly skončit
v říjnu 2017. Poté si nástupiště na nějaký čas od prací
odpočinou. Nová povrchová úprava oceli by totiž měla
vydržet minimálně 15 let, samotná opravená konstrukce
dokonce padesát. K celkové obnově nádraží tak bude
scházet jen rekonstrukce staré secesní budovy postavené
v letech 1901–1909 podle návrhu architekta Josefa Fanty.
–jar–, foto Josef Husák
Rekonstrukci provádí Metrostav jako lídr ve sdružení
se společností Prominecon CZ. Na hlavní vlakové
nádraží se vrací již poněkolikáté. V roce 2009 zde jeho
divize 3 dokončila modernizaci západní části stanice
včetně nástupišť 1 až 4 (foto), jež se nacházejí pod dnes
opravovaným zastřešením. Odbavovací halu, kterou
Metrostav postavil v 70. letech 20. století, přestavěla
v roce 2011 jeho divize 9. O dva roky později uvedla
do původního stavu i známou Fantovu kavárnu.
Každá dobře provedená zakázka je důležitá
Kromě Kajetánky a domu v Soukenické ulici, kterým se věnují samostatné články, dokončila divize 6 v závěru
loňského roku také několik dalších projektů. Vzhledem k situaci na stavebním trhu jsou pro Metrostav důležité
všechny, a proto si zaslouží pozornost i ty menší či malé. Čtyři z nich představuje následující text.
1
2
Protipovodňová opatření města Velké Meziříčí
Termín stavby:
10/2012 – 11/2014
Charakter:
vodohospodářská stavba
Dodavatel:
sdružení, Metrostav člen
Vedoucí projektu:
Ing. Luboš Dalecký
Základní parametr: úprava 3 km toků a břehů Oslavy
a Balinky
Zajímavost:
pneumatický vakový jez (foto č. 1)
Dostavba Základní školy Přibyslav
Termín stavby:
02/2014 – 11/2014
Charakter:
novostavba pavilonu družin a učeben
Dodavatel:
sdružení, Metrostav lídr
Vedoucí projektu:
Ing. Lubomír Mik
Základní parametr: max. půdorys 21,6 x 32,7 m
Zajímavost:
čtyřpodlažní objekt bez schodiště
„Zástupci města Velké Meziříčí mají náš velký obdiv za to,
že projekt vůbec dokázali dotáhnout do konce. Spousta
účastníků výstavby totiž nepochopila podstatu protipovodňových opatření a snažila se z akce pouze vytěžit něco
pro sebe. Část občanů se stavbou dokonce nesouhlasila,
a proto byl asi dvěstěmetrový úsek v centru Velkého Meziříčí z projektu vynechán. Až v průběhu prací si majitelé
domků uvědomili důležitost díla a najednou otočili. Jen
díky bleskové práci města, Povodí Moravy a projektantů
se tento úsek podařilo zařadit do dotačního programu
a mohli jsme jej provést,“ říká Ing. Luboš Dalecký.
„Přestavba ZŠ v Přibyslavi probíhala ve čtyřech etapách
a při zachovaném vyučování. My jsme v rámci třetí části
díla vestavovali do proluky novostavbu, kterou jsme
museli ve všech patrech propojit s objekty na třech stranách. Výšky podlaží naštěstí odpovídaly a díky úsilí všech
zúčastněných se nám podařilo dořešit detaily napojení.
Chybějící vnitřní schodiště jsme během výstavby nahradili
venkovní provizorní schodišťovou věží,“ popisuje Ing. Mik.
Rekonstrukce SOŠ strojní a elektrotechnické, Velešín
Termín stavby:
03/2014 – 11/2014
Charakter:
zateplení sedmi objektů
Dodavatel:
Metrostav
Vedoucí projektu:
Jaroslav Jedlička
Základní parametr: celková plocha zateplení 8835 m2
Zajímavost:
práce za plného provozu areálu
„Projekt nepočítal s azbestem v boletických panelech obvodového pláště objektu učeben, který jsme měli nahradit
vyzdívkami z pórobetonového zdiva nebo prosklenými
konstrukcemi. Jeho odstraňování při zachované výuce
prodloužilo dobu stavby,“ vzpomíná vedoucí projektu.
Rekonstrukce obvodového pláště Elektrárny Dalešice
Termín stavby:
08/2014 – 11/2014
Charakter:
rekonstrukce obvodového pláště
Dodavatel:
Metrostav
Vedoucí projektu:
Ing. Michal Kratěna
Základní parametr: plocha pláště téměř 500 m2
Zajímavost:
první montáž závěsného, plně
proskleného rastrového fasádního
systému TRIMO v Česku
„Po demontáži původního obvodového pláště jsme zjistili,
že nosníky, na které se montovala nová fasáda (foto č. 2),
mají jiný tvar a velikost, než předpokládal projekt. Mezi ní
a stropem tak vznikl až 15cm prostup, který jsme museli
požárně utěsnit a zakrýt,“ konstatuje Ing. Kratěna.
–red–, foto archiv staveb divize 6
14.01.15 13:41