15. ledna 2016 / 1 / XXVIII

Pravý domov roste Na Vackově str. 2

Ptáme se: Ing. Pavla Piláta,

generálního ředitele Metrostavu str. 2

Postupy prací na železniční trati

diktuje režim přejezdů str. 3

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Budeme slavit celý rok

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Významné ocenění Ing. Poláka

Osobností Svazu podnikatelů ve stavebnictví roku 2015

byl 15. prosince za dlouholetou činnost v oboru i hájení

dobrého jména českého stavebnictví vyhlášen bývalý

mluvčí Metrostavu Ing. František Polák. Blahopřejeme!

Personální změny v Metrostavu

Ing. Martin Stašek nastoupil na pozici oblastního ředitele

divize 6 pro Jihočeský kraj. Oblastním ředitelem divize 8

pro Liberecký kraj se stal Ing. Jan Syrůček. V útvaru

personálních služeb má na starost divizi 1 Ing. Andrea

Staňková, divize 3 a 11 Irena Levičková, divizi 4 Petra

Chobotová, divizi 5 Eva Dragounová, divize 6 a 9 Helena

Zemančíková, divizi 8 Bc. Leona Harmanová a centrálu

i Metrostavy Development a Facility Alena Cardová.

Oslava ve Vrchlabí

Za přítomnosti generálního

ředitele HZS ČR brigádního

generála Drahoslava Ryby,

starosty města Vrchlabí Jana

Sobotky a dalších hostů byla

7. ledna 2016 ve Vrchlabí

slavnostně otevřena nová

stanice Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého

kraje (foto) a středisko jeho zdravotnické záchranné služby,

které vybudoval tým Ing. Filipa Křesťana z divize 9.

Předvánoční dárek pro řidiče

S týdenním předstihem dokončil v prosinci tým Ing. Jiřího

Karlického z divize 4 spolu se společností EUROVIA CS

rekonstrukci více než 14 km dlouhého úseku dálnice D2

mezi Hustopečemi a Břeclaví. „Jednalo se zatím o nejdelší

souvislý opravovaný dálniční úsek, který kladl vysoké

nároky na rychlost prací zhotovitelů,“ okomentoval dílo

kolegů generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Opět se změnil pouze název

Smluvní partner, který Metrostavu zajišťuje zdravotnické

služby, se přejmenoval. Od 1. ledna 2016 poskytuje péči

zaměstnancům firma EUC v sektoru EUC Premium.

Metrostav je 100% vlastníkem BES

Od roku 2012 Metrostav postupně zvyšoval svůj 50% podíl

ve společnosti BES, až 23. prosince 2015 dosáhl 100 %.

BES si mezitím vybudoval silné postavení ve Skupině

Metrostav díky silničářské specializaci i výrobě kameniva

a obalovaných směsí. K tomuto úspěchu přispěla i masivní

obnova jeho technologických zařízení a vozového parku.

Podstatné dokumenty

Jen pár dní před Vánocemi, 18. prosince, podepsali

zástupci všech smluvních partnerů vzorovou kolektivní smlouvu a vnitřní předpis Skupiny Metrostav

pro rok 2016 a 2017 a na totéž období i kolektivní

smlouvu Metrostavu a jeho dalších dceřiných společností. Prezident Skupiny Jiří Bělohlav a předseda

výboru ZO OS Stavba Metrostav Pavel Meyer (foto

zleva) dohodu potvrdili přátelským podáním ruky.

Více informací o nové kolektivní smlouvě Metrostavu

najdete těchto novinách na straně 4.

Metrostav_01_2016.indd 1

Gratulace k 45. narozeninám! Od svého vzniku v roce 1971 se Metrostav stal vedoucí stavební firmou v České republice,

úspěšně se prosazuje také v zahraničí. Ovládá nejmodernější technologie a rozšiřuje své technické vybavení, je jedním

z nejatraktivnějších tuzemských zaměstnavatelů. Má tedy důvod slavit. K sebevědomí ale patří i skromnost. Stále se

proto chce učit a rozšiřovat pole svého působení. Musí se vyvarovat mnohdy zbytečných profesních chyb, které poškozují jeho jméno. Jen tak má v budoucnosti naději udržet se mezi stavbařskou elitou. Štěstí prostě přeje připraveným…

Metrostav a Subterra spojily síly v premiéře

Mezi obcemi Vintířov a Vřesová buduje od července 2015 tým Jana Mráze z karlovarského zastoupení

divize 9 regionální centrum zpracování odpadů. Metrostav zakázku vysoutěžil jako lídr ve sdružení s dceřinou

společností Subterra. Její zaměstnanci ale odpovídají

za technologie, na něž ještě čas nedozrál. Proto se

na staveništi zatím objevují jen pracovníci Metrostavu.

„Projekt, na němž pracujeme, je první svého druhu

v republice. Vybudovat jeho jednotlivé stavební objekty

zřejmě nebude složité. Na pozemku s rozlohou téměř

35 000 m² vyzdíme dvoupodlažní administrativně-sociální budovu, smontujeme čtyři lehké ocelové haly pro

výrobní provozy a postavíme všechny pomocné objekty,

třeba rozvodny, čerpací stanici pohonných hmot nebo

ČOV, které zaberou asi třetinu areálu. Jeho zbytek vyplní upravené plochy se dvěma retenčními nádržemi,

komunikace a zeleň. Jediný problém zde zřejmě bude

představovat podloží, které je na bývalé výsypce velmi

nesourodé a pro zakládání obtížné,“ konstatuje vedoucí

celého projektu Jan Mráz z Metrostavu.

Na Subterru čeká tvrdší oříšek – premiéra technologií.

Konkrétně realizace provozních souborů, jejichž zařízení

musí vytřídit a mechanicky upravit velké množství komunálního odpadu. Některé jeho části – třeba kovy či sklo

– projdou recyklací, ty biologické se po fermentaci a aerobní stabilizaci zkompostují. Energeticky bohaté složky

odpadu se přemění v granulát, který při výrobě elektřiny

a tepla nahradí v sousedním palivovém kombinátu Vřesová dosud používané hnědé uhlí. Výsledkem procesu bude

nejen energie, ale i snížení objemu skladovaného ročního

odpadu – z 60 000 tun asi na čtvrtinu. Novou práci přitom

získá na 40 zaměstnanců.

„I když se to z fotografií nezdá, počasí nám zatím

docela přálo. Dokončili jsme hrubé terénní úpravy a založili hlavní stavební objekty (foto). Stojí už i ocelová

konstrukce haly aerobní stabilizace odpadu s půdorysem

32 x 80 metrů a se světlou výškou pod vazník přes čtyři

metry. Realizaci celého komplexu bychom měli se Subterrou dokončit v březnu roku 2017, pak přijde na řadu

Na počátku bylo metro a Metron str. 3

Fotoreportáž: Metrostav zahájil rok

s kalendářem o Blance str. 4

Další patent Metrostavu se týká

tunelových propojek str. 4

Práce v rytmu pochodů

Začátkem prosince 2015 začala obyvatelům a návštěvníkům slovenských Košic sloužit nová prodejna po celém světě rozšířeného sportovního řetězce Decathlon.

Za necelý půlrok ji za pomoci kolegů z firmy Zakládání

staveb postavil tým Ing. Milana Tericha z divize 3.

Plochu obchodu o rozloze 2000 m² (foto) bude možné

výhledově rozšířit na více než dvojnásobek.

„Stihnout celou zakázku v tak krátkém termínu a téměř bez časové rezervy byl pořádný kvapík. Nezapomenu na úlevu, kterou jsem pocítil, když bylo jasné, že dílo

dokončíme včas,“ vzpomíná Ing. Terich.

Decathlon nabízí potřeby až pro 70 druhů sportů

a kupující si je mohou na místě i vyzkoušet. Proto byla

součástí košického projektu i výstavba multifunkční hrací

plochy, venkovní posilovny a beachvolejbalového hřiště,

které obvykle k obchodním jednotkám nepatří.

„Na začátku projektu jsem neměl mnoho zkušeností

s místním prostředím, byl jsem proto trochu překvapený

tím, že mnoho slovenských manažerů a podnikatelů neumí nebo nechce říkat ne, což znamená, že všechno slíbí

– a pak to nemohou splnit,“ doplňuje Ing. Terich.

Prodejna Decathlon vyrostla na louce u sídliště Železníky nedaleko obchodního centra Cassovia, kde jsou

zvyklé hostovat cirkusy. Jeden z nich doprovodil vloni

v září i stavbu divize 3. Ing. Terich popisuje: „Za plotem se

pásli velbloudi, lamy, kozy i ovce a k práci nám při odpoledních představeních vyhrávaly do rytmu cirkusové pochody. V tak zábavném prostředí jsem ještě nepracoval.“

Téměř tisíc obchodů francouzské firmy Decathlon

v současnosti nabízí své služby v šestadvaceti zemích

světa. Jejich prodejna v Košicích vyrostla díky Metrostavu

jako třetí na Slovensku a k nákupu ji už samozřejmě využili

také kolegové z divize 3.

–red–, foto archiv stavby

šestiměsíční zkušební provoz. Centrum pro zpracování

odpadů při něm musí splnit všechny smlouvou předepsané výstupní parametry, mezi které například patří hodnoty

emisí vypouštěných do ovzduší, výhřevnost vyrobeného

paliva – peletek – a jejich fyzikální vlastnosti či maximální soudobý elektrický příkon celého areálu,“ uzavírá Jan

Mráz, který je přesvědčený o tom, že s náročnou výzvou

prvního projektu svého druhu v České republice se dobře

vypořádá nejen jeho tým z divize 9 Metrostavu.

Mozek Viktorie

Údaje o tom, kolik odpadu celkem vzniká na zemi za

rok a kolik jej produkuje který stát, se podle různých

zdrojů liší. V roce 2012 lidé zřejmě zaplavili svět více

než 1,3 miliardy tun odpadů a podle předpovědí vědců

by se tato hodnota mohla už za 10 let zdvojnásobit.

Největšími producenty odpadu jsou přitom nejbohatší

státy světa v čele s USA, následované Čínou. V České

republice dosáhla celková produkce všech odpadů

v roce 2012 podle údajů MŽP hodnoty 30 023 tisíc

tun, což představuje více než 2,85 tuny na jednoho

obyvatele ročně. Podle Eurostatu byla tato hodnota

nižší, jen asi 2,2 tuny, čímž se ČR zařadila mezi

evropské státy, kde odpadů vzniká nejméně. Průměr

v EU27 totiž roku 2012 dosáhl až pěti tun na obyvatele.

Nejvíce odpadu vzniklo v Bulharsku – 22,1 tuny a ve

Finsku – 17 tun, nejméně v Lotyšsku – 1,1 tuny.

Ovládací pult v řídicí kabině razicího štítu, který buduje

tunely Ejpovice, připomíná velín malé elektrárny.

Monitory v kabině zobrazují v počítači shromážděná

data o příkonech i výkonech stroje, podle kterých pilot volí

jeho optimální pracovní parametry – přítlak řezné hlavy

na čelbu, penetraci či rychlost otáčení a velikost krouticího momentu, aby stroj horninu rozrušoval efektivně

a nedocházelo k jeho zbytečné zátěži nebo k nadměrnému

opotřebování rozpojovacích nástrojů řezné hlavy.

Na snímku jsou v kabině konvertibilního zeminového

štítu Viktorie operátor Petr Rainiš (vlevo) a směnový

stavbyvedoucí Ing. Petr Hybský z divize 5 Metrostavu.

–red–, foto archiv stavby

13.01.16 10:29