15. ledna 2016 / 1 / XXVIII
Pravý domov roste Na Vackově str. 2
Ptáme se: Ing. Pavla Piláta,
generálního ředitele Metrostavu str. 2
Postupy prací na železniční trati
diktuje režim přejezdů str. 3
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Budeme slavit celý rok
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Významné ocenění Ing. Poláka
Osobností Svazu podnikatelů ve stavebnictví roku 2015
byl 15. prosince za dlouholetou činnost v oboru i hájení
dobrého jména českého stavebnictví vyhlášen bývalý
mluvčí Metrostavu Ing. František Polák. Blahopřejeme!
Personální změny v Metrostavu
Ing. Martin Stašek nastoupil na pozici oblastního ředitele
divize 6 pro Jihočeský kraj. Oblastním ředitelem divize 8
pro Liberecký kraj se stal Ing. Jan Syrůček. V útvaru
personálních služeb má na starost divizi 1 Ing. Andrea
Staňková, divize 3 a 11 Irena Levičková, divizi 4 Petra
Chobotová, divizi 5 Eva Dragounová, divize 6 a 9 Helena
Zemančíková, divizi 8 Bc. Leona Harmanová a centrálu
i Metrostavy Development a Facility Alena Cardová.
Oslava ve Vrchlabí
Za přítomnosti generálního
ředitele HZS ČR brigádního
generála Drahoslava Ryby,
starosty města Vrchlabí Jana
Sobotky a dalších hostů byla
7. ledna 2016 ve Vrchlabí
slavnostně otevřena nová
stanice Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého
kraje (foto) a středisko jeho zdravotnické záchranné služby,
které vybudoval tým Ing. Filipa Křesťana z divize 9.
Předvánoční dárek pro řidiče
S týdenním předstihem dokončil v prosinci tým Ing. Jiřího
Karlického z divize 4 spolu se společností EUROVIA CS
rekonstrukci více než 14 km dlouhého úseku dálnice D2
mezi Hustopečemi a Břeclaví. „Jednalo se zatím o nejdelší
souvislý opravovaný dálniční úsek, který kladl vysoké
nároky na rychlost prací zhotovitelů,“ okomentoval dílo
kolegů generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
Opět se změnil pouze název
Smluvní partner, který Metrostavu zajišťuje zdravotnické
služby, se přejmenoval. Od 1. ledna 2016 poskytuje péči
zaměstnancům firma EUC v sektoru EUC Premium.
Metrostav je 100% vlastníkem BES
Od roku 2012 Metrostav postupně zvyšoval svůj 50% podíl
ve společnosti BES, až 23. prosince 2015 dosáhl 100 %.
BES si mezitím vybudoval silné postavení ve Skupině
Metrostav díky silničářské specializaci i výrobě kameniva
a obalovaných směsí. K tomuto úspěchu přispěla i masivní
obnova jeho technologických zařízení a vozového parku.
Podstatné dokumenty
Jen pár dní před Vánocemi, 18. prosince, podepsali
zástupci všech smluvních partnerů vzorovou kolektivní smlouvu a vnitřní předpis Skupiny Metrostav
pro rok 2016 a 2017 a na totéž období i kolektivní
smlouvu Metrostavu a jeho dalších dceřiných společností. Prezident Skupiny Jiří Bělohlav a předseda
výboru ZO OS Stavba Metrostav Pavel Meyer (foto
zleva) dohodu potvrdili přátelským podáním ruky.
Více informací o nové kolektivní smlouvě Metrostavu
najdete těchto novinách na straně 4.
Metrostav_01_2016.indd 1
Gratulace k 45. narozeninám! Od svého vzniku v roce 1971 se Metrostav stal vedoucí stavební firmou v České republice,
úspěšně se prosazuje také v zahraničí. Ovládá nejmodernější technologie a rozšiřuje své technické vybavení, je jedním
z nejatraktivnějších tuzemských zaměstnavatelů. Má tedy důvod slavit. K sebevědomí ale patří i skromnost. Stále se
proto chce učit a rozšiřovat pole svého působení. Musí se vyvarovat mnohdy zbytečných profesních chyb, které poškozují jeho jméno. Jen tak má v budoucnosti naději udržet se mezi stavbařskou elitou. Štěstí prostě přeje připraveným…
Metrostav a Subterra spojily síly v premiéře
Mezi obcemi Vintířov a Vřesová buduje od července 2015 tým Jana Mráze z karlovarského zastoupení
divize 9 regionální centrum zpracování odpadů. Metrostav zakázku vysoutěžil jako lídr ve sdružení s dceřinou
společností Subterra. Její zaměstnanci ale odpovídají
za technologie, na něž ještě čas nedozrál. Proto se
na staveništi zatím objevují jen pracovníci Metrostavu.
„Projekt, na němž pracujeme, je první svého druhu
v republice. Vybudovat jeho jednotlivé stavební objekty
zřejmě nebude složité. Na pozemku s rozlohou téměř
35 000 m² vyzdíme dvoupodlažní administrativně-sociální budovu, smontujeme čtyři lehké ocelové haly pro
výrobní provozy a postavíme všechny pomocné objekty,
třeba rozvodny, čerpací stanici pohonných hmot nebo
ČOV, které zaberou asi třetinu areálu. Jeho zbytek vyplní upravené plochy se dvěma retenčními nádržemi,
komunikace a zeleň. Jediný problém zde zřejmě bude
představovat podloží, které je na bývalé výsypce velmi
nesourodé a pro zakládání obtížné,“ konstatuje vedoucí
celého projektu Jan Mráz z Metrostavu.
Na Subterru čeká tvrdší oříšek – premiéra technologií.
Konkrétně realizace provozních souborů, jejichž zařízení
musí vytřídit a mechanicky upravit velké množství komunálního odpadu. Některé jeho části – třeba kovy či sklo
– projdou recyklací, ty biologické se po fermentaci a aerobní stabilizaci zkompostují. Energeticky bohaté složky
odpadu se přemění v granulát, který při výrobě elektřiny
a tepla nahradí v sousedním palivovém kombinátu Vřesová dosud používané hnědé uhlí. Výsledkem procesu bude
nejen energie, ale i snížení objemu skladovaného ročního
odpadu – z 60 000 tun asi na čtvrtinu. Novou práci přitom
získá na 40 zaměstnanců.
„I když se to z fotografií nezdá, počasí nám zatím
docela přálo. Dokončili jsme hrubé terénní úpravy a založili hlavní stavební objekty (foto). Stojí už i ocelová
konstrukce haly aerobní stabilizace odpadu s půdorysem
32 x 80 metrů a se světlou výškou pod vazník přes čtyři
metry. Realizaci celého komplexu bychom měli se Subterrou dokončit v březnu roku 2017, pak přijde na řadu
Na počátku bylo metro a Metron str. 3
Fotoreportáž: Metrostav zahájil rok
s kalendářem o Blance str. 4
Další patent Metrostavu se týká
tunelových propojek str. 4
Práce v rytmu pochodů
Začátkem prosince 2015 začala obyvatelům a návštěvníkům slovenských Košic sloužit nová prodejna po celém světě rozšířeného sportovního řetězce Decathlon.
Za necelý půlrok ji za pomoci kolegů z firmy Zakládání
staveb postavil tým Ing. Milana Tericha z divize 3.
Plochu obchodu o rozloze 2000 m² (foto) bude možné
výhledově rozšířit na více než dvojnásobek.
„Stihnout celou zakázku v tak krátkém termínu a téměř bez časové rezervy byl pořádný kvapík. Nezapomenu na úlevu, kterou jsem pocítil, když bylo jasné, že dílo
dokončíme včas,“ vzpomíná Ing. Terich.
Decathlon nabízí potřeby až pro 70 druhů sportů
a kupující si je mohou na místě i vyzkoušet. Proto byla
součástí košického projektu i výstavba multifunkční hrací
plochy, venkovní posilovny a beachvolejbalového hřiště,
které obvykle k obchodním jednotkám nepatří.
„Na začátku projektu jsem neměl mnoho zkušeností
s místním prostředím, byl jsem proto trochu překvapený
tím, že mnoho slovenských manažerů a podnikatelů neumí nebo nechce říkat ne, což znamená, že všechno slíbí
– a pak to nemohou splnit,“ doplňuje Ing. Terich.
Prodejna Decathlon vyrostla na louce u sídliště Železníky nedaleko obchodního centra Cassovia, kde jsou
zvyklé hostovat cirkusy. Jeden z nich doprovodil vloni
v září i stavbu divize 3. Ing. Terich popisuje: „Za plotem se
pásli velbloudi, lamy, kozy i ovce a k práci nám při odpoledních představeních vyhrávaly do rytmu cirkusové pochody. V tak zábavném prostředí jsem ještě nepracoval.“
Téměř tisíc obchodů francouzské firmy Decathlon
v současnosti nabízí své služby v šestadvaceti zemích
světa. Jejich prodejna v Košicích vyrostla díky Metrostavu
jako třetí na Slovensku a k nákupu ji už samozřejmě využili
také kolegové z divize 3.
–red–, foto archiv stavby
šestiměsíční zkušební provoz. Centrum pro zpracování
odpadů při něm musí splnit všechny smlouvou předepsané výstupní parametry, mezi které například patří hodnoty
emisí vypouštěných do ovzduší, výhřevnost vyrobeného
paliva – peletek – a jejich fyzikální vlastnosti či maximální soudobý elektrický příkon celého areálu,“ uzavírá Jan
Mráz, který je přesvědčený o tom, že s náročnou výzvou
prvního projektu svého druhu v České republice se dobře
vypořádá nejen jeho tým z divize 9 Metrostavu.
Mozek Viktorie
Údaje o tom, kolik odpadu celkem vzniká na zemi za
rok a kolik jej produkuje který stát, se podle různých
zdrojů liší. V roce 2012 lidé zřejmě zaplavili svět více
než 1,3 miliardy tun odpadů a podle předpovědí vědců
by se tato hodnota mohla už za 10 let zdvojnásobit.
Největšími producenty odpadu jsou přitom nejbohatší
státy světa v čele s USA, následované Čínou. V České
republice dosáhla celková produkce všech odpadů
v roce 2012 podle údajů MŽP hodnoty 30 023 tisíc
tun, což představuje více než 2,85 tuny na jednoho
obyvatele ročně. Podle Eurostatu byla tato hodnota
nižší, jen asi 2,2 tuny, čímž se ČR zařadila mezi
evropské státy, kde odpadů vzniká nejméně. Průměr
v EU27 totiž roku 2012 dosáhl až pěti tun na obyvatele.
Nejvíce odpadu vzniklo v Bulharsku – 22,1 tuny a ve
Finsku – 17 tun, nejméně v Lotyšsku – 1,1 tuny.
Ovládací pult v řídicí kabině razicího štítu, který buduje
tunely Ejpovice, připomíná velín malé elektrárny.
Monitory v kabině zobrazují v počítači shromážděná
data o příkonech i výkonech stroje, podle kterých pilot volí
jeho optimální pracovní parametry – přítlak řezné hlavy
na čelbu, penetraci či rychlost otáčení a velikost krouticího momentu, aby stroj horninu rozrušoval efektivně
a nedocházelo k jeho zbytečné zátěži nebo k nadměrnému
opotřebování rozpojovacích nástrojů řezné hlavy.
Na snímku jsou v kabině konvertibilního zeminového
štítu Viktorie operátor Petr Rainiš (vlevo) a směnový
stavbyvedoucí Ing. Petr Hybský z divize 5 Metrostavu.
–red–, foto archiv stavby
13.01.16 10:29