strana 2
Stavby jako reklama
PTÁME SE
Každý rok navštěvují pracovníci útvaru vztahů k veřejnosti stavby po celé republice, aby zkontrolovali, zda
jsou na nich správně použity prvky vizuálního stylu
Metrostavu. Stavby totiž nejsou jen místa, kde roste
dům či most. Jsou svědectvím o tom, kde, kdo a jak
pracuje. Zřetelně prozrazují jméno firmy a jsou její
největší reklamou. Jak můžete posoudit, Metrostavu
ji dělají výborně a viditelně. Audit vizuálního stylu
z roku 2015, který hodnotil 46 staveb z 12 krajů ČR,
najdete na intranetovém portálu obchodního ředitele.
Ing. Pavla Piláta,
generálního ředitele Metrostavu
1
R35, dostavba estakády Sedlice–Opatovice – divize 4
Rekonstrukce zastřešení haly žst. Praha hl. n. – divize 3
Obytný soubor Na Vackově, Praha 3 – divize 9
Pravý domov staví developeři Na Vackově
Těžko v dnešní Praze najdete lokalitu, která splňuje základní podmínky pro příjemné rodinné bydlení, k nimž
patří zejména snadná dostupnost městského centra
a současně bezprostřední blízkost přírody. Žižkovský
Vackov k tomu přidává i výrazný urbanistický potenciál
a právě zde začal Metrostav Development budovat bytový komplex, který obsáhne na 1300 bytů.
Východní část pozemku Na Vackově vyplňují už dnes
obytné bloky Alfarezidence – první etapy plánovaného
rezidenčního parku. Postavil ji tým Ing. Martina Jiroty
z divize 9 Metrostavu a z jejích 125 bytů je už volný jenom
jeden. Tento mezinárodně oceňovaný soubor tvoří jedenáct hnědošedých domů s polosoukromými zahradami
(vizualizace č. 1). Je inspirován nejnovějšími urbanistickými trendy a navržen podle principů low-rise, high-density
– tedy jako nízká zástavba s vysokou hustotou osídlení.
Na Alfarezidenci naváže do světla laděný obytný celek nazvaný Byty Na Vackově. Ve dvou etapách projektu
je v něm dnes rozestavěných 334 bytů všech možných
velikostí a různých dispozic. Developeři předpokládají, že
129 bytových jednotek z jeho prvních domů A a B zcela
rozprodají ještě před jejich kolaudací, k níž dojde letos
v dubnu. Výstavba dalších 76 bytů v objektu označeném C
začala o půl roku později, vloni v květnu, a své majitele
z nich zná 48 %. Poslední domy D a E se 129 byty (vizualizace č. 2) začal tým Petra Kopičky z divize 3 budovat
v listopadu 2015 a ještě nejsou v prodeji.
V samotném srdci rezidenční zóny roste i další etapa
projektu nazvaná Viladomy. Přestože patří do dražšího
segmentu, našla si své kupce už téměř polovina z jejích
47 bytů. Nacházejí se ve třech nižších objektech s pěti-
úhelníkovým půdorysem, které jsou umístěny na vyvýšeném valu, což zvyšuje pocit soukromí a bezpečí obyvatel.
Výstavbu Viladomů i objektů A, B a C řídí tým Jiřího
Paulera z divize 9. Spoléhá se přitom na betonáře divize 6
i pracovníky dalších firem Skupiny Metrostav.
Na Vackově naši developeři plánují během následujících dvou let zahájit i jiné zajímavé projekty – například
výstavbu dalších bytových domů vyššího standardu,
které se rozloží na úpatí parku Židovské pece a jejichž
součástí budou také mezonetové byty. Při západní hraně
žižkovské lokality, tedy v místech, kde bude centrální náměstí s občanskou vybaveností, vyrostou bytové domy
městského charakteru.
Metrostav Development ale nenabízí pouze rezidenční
bydlení. Stojí za ním i celá řada úspěšných administrativních projektů, jak ukazují jeho stránky na webové adrese
www.metrostavdevelopment.cz. Příště představíme jeho developerské záměry, které se týkají okolí Palmovky.
Zdroj Metrostav Development
2
Firma BeMo Tunnelling v roce 2015 obstála
Modernizace trati Rokycany–Plzeň – divize 5
Stavba na vodním díle Hněvkovice – divize 6
Rekonstrukce historické budovy Národního muzea v Praze
– divize 9 a 1 ve sdružení M-I-P.
–red–, foto archiv Metrostavu
Metrostav_01_2016.indd 2
Uplynulý rok byl pro společnost BeMo opět obdobím
významných výzev. Její tým je ale s velkým nasazením znovu dokázal zvládnout. Jednatel společnosti
Ing. Friedrich Neureiter k tomu s uspokojením říká:
„Dokázali jsme se vypořádat se starými zátěžemi –
v podstatě jsme splnili smluvní dodatky v rámci projektů
lehkého metra v Karlsruhe a tunelu Spillvatten ve Švédsku. Při všech zakázkách, kde jsme v závislosti na trhu
konfrontováni s extrémně nízkou úrovní cen a špatnou
disponibilitou kvalifikovaného personálu, odvedly naše
týmy vynikající práci a za daných okolností dosáhly optimálního výsledku. Technicko-hospodářští pracovníci
i firemní zaměstnanci přispěli i přes výše uvedené limity
ke slušnému hospodářskému výsledku společnosti.
Kromě zmíněného lehkého metra v Karlsruhe pracujeme v Německu i na projektu Stuttgart 21, části tunelů Bad
Cannstatt, na stavbě nového železničního tunelu u Kasselu a na menších zakázkách, především v oblasti sanací
tunelů a uhelných šachet. Podílíme se zde i na výstavbě
úložiště pro jaderný odpad. V Rakousku jsme kromě menších prací na vodních elektrárnách prováděli technicky
a organizačně velmi komplikovanou sanaci 14 km dlouhého Arlberského tunelu – z části za provozu – a ražby
druhých tunelových trub na Tunnelkette Klaus v délce
více než 8 km. Ve Velké Británii se ve sdružení podílíme
na výstavbě metra v Londýně na stanici Liverpool Street.
Abychom udrželi obrat kolem 180 milionů eur při zachování současného počtu cca 520 zaměstnanců, budeme i nadále s veškerou důrazností pracovat na získávání
nových zakázek. Vzhledem ke značnému počtu očekávaných projektů výstavby tunelů v Německu, Rakousku
a Velké Británii jsme přesvědčeni, že tohoto dosáhneme.
V souladu se strategií má k doplnění obratu v dalších
letech přispět i působení na nových trzích a v dalších segmentech oboru. V tomto směru již správně postupujeme.
Oddělení Speciálního zakládání dokázalo v roce 2015 kromě činnosti v Karlsruhe s velmi potěšitelným výsledkem
dokončit i projekt Berlín MDC. Jsme přesvědčeni, že jeho
nový vedoucí Ing. Rainer Gücker bude se svým týmem
v této úspěšné cestě pokračovat. Pracovníci oddělení
strojní ražby tunelů výborně zvládli tunely v Karlsruhe
pomocí bentonitového štítu (foto, BeMo) a jsou připraveni využít své know-how i při dalších zakázkách. Nový
jednatel firmy BeMo Ing. Peter Henkel dostal za úkol vybudovat oddělení inženýrských staveb (železobetonových
konstrukcí), které má v roce 2016 s konečnou platností
zaujmout pevné místo v rámci spektra činností naší firmy.
Při otevírání nových trhů ve Skandinávii se sice náš
hnací motor ještě dost ‚nezahřál‘, jsme si ale jisti, že se
společně s divizí 5 Metrostavu, respektive s firmou Subterra Sverige AB dopracujeme k významným společným
projektům i v tomto slibném regionu. Zdař bůh!“
Rok 2015 je minulostí. Jak v něm Metrostav obstál?
Předpokládám, že Metrostav splní, možná mírně přeplní
plán, který vycházel z výsledků roku 2014. Všichni, kdo
se na úspěchu podíleli, si zaslouží poděkování – stál je
spoustu úsilí a museli překonat mnoho komplikací zvlášť
proto, že situace na poli legislativy u nás není jednoduchá.
Byl loňský rok v něčem jiný než předchozí?
Z mého pohledu byl do jisté míry přelomový. Končilo
plánovací období EU a investoři se snažili dočerpat prostředky z jejích fondů, což pomohlo k mírnému růstu
stavební výroby na našem území. Ve větší míře se začaly
objevovat také privátní zakázky, stále však vázla příprava infrastrukturních projektů pro budoucí období. Pro
Metrostav byl rok 2015 zlomový i v tom, že dokončil dva
významné dlouhodobé projekty – metro V.A a tunelový
komplex Blanka. Za to, že přes všechny problémy skončily
úspěšně, je zapotřebí poděkovat všem, kdo se na nich podíleli – našim lidem i externím spolupracovníkům včetně
těch na straně investora. Za trpělivou práci si zaslouží
zvláštní poděkování zaměstnanci divize 2, kterou jsme
kvůli projektu Blanka založili a po splnění úkolu zanikla.
Co vás vloni profesně potěšilo?
To, že vznikla chuť investovat jak u veřejných, tak i u soukromých investorů. Snad jsme už konečně uznali důležitost stavebních investic pro rozvoj ekonomiky jak z hlediska konkurenceschopnosti, tak i dopravní dostupnosti.
Potěšila mě i neustávající loajalita zaměstnanců Metrostavu. Jsme na ni pyšní a chceme ji i nadále prohlubovat,
protože to je jedna ze silných stránek naší společnosti.
Bylo naopak něco, co vás zarmoutilo?
Neutěšený stav legislativy, která v Česku ztěžuje veřejnou
investiční výstavbu. I když by se mohlo zdát, že všichni
zúčastnění už rozumějí, v čem jsou nedostatky současných zákonů a jejich výkladů, stále znovu si je komplikujeme nad rámec směrnic Evropské unie.
Jaký bude podle vašeho názoru rok 2016?
Na jednu stranu výjimečný – protože v něm oslavíme
45 let od vzniku Metrostavu – a na druhou složitý, poněvadž současné stavebnictví není v utěšeném stavu. Za dobu recese obor opustilo mnoho desítek tisíc pracovníků,
kteří se už etablovali jinde. Pokud dojde k výraznějšímu
a dlouhodobějšímu oživení stavebního trhu, budeme se
potýkat s nedostatkem pracovních sil, což by na druhou
stranu mohlo stavebnictví vyvést z oblasti dumpingových
cen. Metrostav bude pravděpodobně i nadále řídit větší
počet menších zakázek rozložených po celé republice.
Musí si také zvyknout, že největší projekty bude mít mimo
Česko – už vloni více než 20 % objemu tržeb plnil v zahraničí. Moc se nemluví o tom, jak výrazně to ovlivnilo personální strukturu firmy. V zahraničí totiž pracovalo víc než
200 tuzemských zaměstnanců Metrostavu a u zahraničních složek i 120 cizinců. Těch je ve Skupině Metrostav už
více než pětina, hlavně díky BeMo Tunnelling, Metrostavu
Slovakia, PK Doprastavu a Doprastavu Asfalt.
Co nového se děje či chystá v Metrostavu?
Abychom přispěli ke zvýšení motivace jednotlivců a udrželi si klíčové zaměstnance i profese, dojde po kolektivním
vyjednávání k úpravám v systému odměňování a v benefitech. Dále chceme investovat do tradičních technologií
– konkrétně do podzemí – a zároveň vylepšovat vybavení
pro dopravní stavitelství včetně pořízení dalších strojů
na pokládku živičných i betonových krytů vozovek. Jsme
připraveni na akvizice jak technologické, tak teritoriální.
Připravujeme se prezentovat výsledky své činnosti na poli
CSR, tedy ve společenské odpovědnosti a udržitelném
rozvoji. V této oblasti je sice Metrostav aktivní už léta,
zprávu o ní ale chceme předložit až za rok 2016.
Zbývá popřát vše nejlepší do nového roku. Co víc?
Když jsme projevili sílu, odolnost a soudržnost během
sedmi let recese, věřím, že i dále udržíme kolegiální pracovní atmosféru. Trh se začíná hýbat a jsem přesvědčen,
že to přinese nové příležitosti i Metrostavu, abychom
mohli ukázat, že jsme neztratili dovednosti a jsme připraveni, schopni i ochotni dostát požadavkům investorů.
13.01.16 10:29