Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 01/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2016, Strana 3
Postupy prací natrati diktuje režim přejez
Výna asi 14 km železničho svršku ispodku 132let
staré jednokolejky, demolice ocelového mostu a vý-
stavba nového, sanace dvou klenbových mostů, re-
konstrukce 34 propustků, 24 úrovňových přejezdů,
dvou přechodů a dvou železničch stanic, přestavba
či dostavba nástupišť na šesti zasvkách, přeložky
kabelových sítí ipotrubních vedení – to je hrubý výčet
základních úkolů, které v říjnu 2015 zal řit tým
Ing.Ladislava Šabacha zdivize 5.
Kolegové opustili Cheb, kde zmodernizovali úsek želez-
nice nastátní hranici, apřestěhovali se naregionální tr
číslo 175 mezi Rokycany aNezstice. Jako lídr vesdru-
žení sfirmami Chdek & Tinra aEDIKT zde Metrostav
zahájil zakázku, která se protáhne téměřnacelý rok.
„Už máme zasebou první, 45denní výluku, při které
jsme vkrátkém čase zvládli provést opravdu velký objem
prací. Poradit jsme si přitom museli ise stále se opaku-
cím se probmem železničních staveb – sopožďovaný-
mi dodávkami pražců a kolejnic, které všichni stavbaři
vČeské republice musí odebírat odjediných certifikova-
ch dodavatelů,“ říká Ing.Šabach. „Se stavbou souvi
asi det vleček, z nichž šest je hodně obsluhovaných
avýstavba je ikvůli zachování jejich provozu roleněna
namnoho stavebch postupů. Dílo nám komplikuje ta
íkaz, že při práci nesmíme najednou uzavřít víc než
pouhý jeden přejezd. Abychom při výluce všechno stihli,
museli izaměstnanci našeho železničního střediska při
výstavbě traťového spodku pracovat nadvě směny. Ještě
že stavíme vpolích, kde nikoho nerušíme. Oto horší ale
me přístupy najednotlivá staveniště, které projekt na-
c vůbec nešil. Práce namístě ale řídí stavbyvedoucí
Jan Kantor anatoho se mohu spolehnout, že si se vším
pora. Kekonci roku jsme tak úsšně dokoili tříkilo-
metrový úsek mezi Mirošovem aíkosicemi (foto č. 1)
ačást trati (foto č. 2) doNezvěstic,“ dodává Ing.Šabach.
Dosavadní traťová rychlost 50 km/hod., kterou mezi
Rokycany a Nezsticemi snovaly na pouhou detku
ejezdy zabezpené pouze výstražnými kříži, by se
la už koncem léta 2016 zvýšit na 7080 km/hod.
vcem úseku. Zkrátí se tím doba jízdy astoupne ipro-
pustná výkonnost regiolní trati, která jinak byla už
koncem 19.století zhlediska směrového vedení navržena
velkoryse. Náhrada zastaralého zabezpečovacího asdě-
lovacího zařízení novou technologií, umožňující dálkové
řízení provozu, zajistí větší bezpečnost vevlach ivozidel
naejezdech. Bezbarrové úpravy zlepší pohodlí cestu-
ch, ozvýšení kultury dopravy nemluvě. Účel projektu,
hrazeho zdotačních programů EU, bude splněn.
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Rok 2016 zpohledu výrobních nástků divizí
Stavbi raji projekty zahajují, než končí, prote
pro jejich budoucnost je stěžejní naplní zásobku
práce. Pohled výrobních nástků divizí doroku 2016
vytváří obrázek nejen o nadcházející činnosti Metro-
stavu, ale iomožnostech českého stavebho trhu.
Zadivizi 1 udí Ing.Martin Sirotek: „Naší nejzajíma-
í zakázkou roku 2016 bude zřejmě výstavba karosár-
ny pro automobilku Volkswagen v Bratislavě. Jedná se
ohrubou stavbu montážní haly pro vozy značky Porsche
Cayenne nacelkové ple zhruba 85000 m². Její stavbu
bude vtermínu od5. ledna do30. listopadu 2016 řídit tým
naší brněnské oblasti vedený Ing. Radovanem Jaškem
vesdružení se slovenskou společností INGSTEEL.
Ing. Michal Pokorný připomíná, že divize 3 letos
ve sdrení dokončí laserové centrum ELI Beamlines
v Dolch Břežanech (foto) a pokruje v rekonstrukci
ocelové konstrukce haly železniční stanice Praha hlavní
draží. Další zakázky souží, stejně postupují i pracov-
níci provozu ocelových konstrukcí divize 3.
„Divizi 4 čeká výstavba 20km rychlostní komunikace
S-7 GdskElblag, která je aktuálně nejtší veřejnou
zakázkou voboru dopravních staveb vPolsku. Významná
je zejména svým rozsahem, technickou náročností, spe-
cifickými podmínkami arealizovaným objemem bezla
det miliard korun,“ sděluje Ing.Pavel Kout.
Bc.Alexandr Tvrz zdivize 5 zmiňuje pokrující ražby
tunelů Ejpovice aprojekty veSkandivii či naSlovensku.
Vrámci divize 6 můžeme hovořit odvou zakázkách,
které jsou jistým způsobem výjim. Jednak je to kom-
plex Garden Towers svíce než 750 byty, které musíme
dokončit najednou avkrátm termínu, což jsme vtako-
vémto množství jednorázově jtě nili. Vúnoru pak
zahajujeme rekonstrukci autobusového nádraží asouvi-
seho obchodního centra vBanské Bystrici. Tato akce
bude nárná zhlediska kapacit itechnických parametrů,
kterých musíme dosáhnout,“ představuje Ing.Petr Benda.
NaSlovensku uspěla idivize 8. Podle slov Ing.Pavla
Komsy podepsala smlouvu odílo se sdružem 13 ob
středního Slovenska na vybudování kanalizačních sí
ačisren odpadních vod vhodnotě 15833 tic eur. Práce
by kolegové měli zahájit už veznu.
Nejzajímaím projektem divize 9 zůstává dle názoru
Václava Meisnera rekonstrukce historické budovy Národ-
ho muzea, která by měla skoit až vroce 2018. Letos
vní bude asi nejzásadněí podchycení objektu arealizace
spojovací chodby snovou budovou muzea. Velmi důležitá
bude ivýstavba regionálho centra odpadů veVintířo
vKarlovarském kraji, ato kvůli prvnímu použití jeho tech-
nologií vČeské republice. Naetím místě udí bytový
objekt Sacre Coeur, který bude vroce 2016 dokončen.
Olomoucká stavba pro dvojnásobnou pohodu
POHODA = Podpora samostatnosti + Ošetření nemoc-
ch + Humanita péče + Odbornost personálu + Do-
stupnost služeb + Aktivizace obyvatel = nabídka do-
mova seniorů volomoucké čtvrti Chválkovice. Ktomu,
aby jeho zaměstnanci mohli lépe plnit vše, co klientům
vnázvu slibují, pomohl nedávno tým Ing.Pavla Brka
zjihomoravského regionu divize 1, když dokoil pře-
stavbu hlavní budovy místního komplexu (foto č. 1).
Rekonstruované prostory Domova seniorů POHODA
Chválkovice si vestředu 9. prosince 2015 prohlédl mezi
jinými hosty také hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbo-
řil (foto č. 2 druhý zleva). Při slavnostním otevření uvedl:
„Pvě dokončená modernizace výrazně zvyšuje komfort
pobytu v domově a uživatelům umňuje zachovat si
samostatnost a nezávislost v co nejvší možné míře
apoco nejdeí dobu.“
Kapacita nově zrekonstruované budovy se sice snížila
na78 lůžek, ale každé dva nebo tři pokoje díky ní no
skaly vlastní soclní zázemí (foto č. 3). Úpravou prošly
ispolečenské prostory, objekt má bezbariérový přístup
dovšech svých částí adoplnil jej evakuní výtah. Klienti
vkaždém oddělení dnes mají nac kdispozici také mo-
derní společenskou místnost advě kuchyňky.
„Při stavbě jsme používali tradiční postupy imaterly
avprvní řadě zde rozhodovala cena. Třeba omítky jsme
proto vyspravovali jen lokálně. Sjednocení těch nových
spůvodními bylo hodně náročné, stejně jako osazování
zárubní dostarých křivých zdí. Často jsme také odkryli
materiály, které se už dnes nepoužívají, jako xylolitové
pory, různé typy odlehčených příček či tepelných izo-
la,“ popisuje Ing. Brožek. „skali jsme tak zajímavou
zkušenost zrekonstrukce objektu postaveného v50.le-
tech minuho století apoprvé jsme přitom pracovali pro
Olomoucký kraj. Ne téměř rok apůl trvající práce proto
bude patřit kužitečným referencím divize 1,“ doplňuje.
klady nastavební úpravy přehly 50 milionů ko-
run aevážnou část z nich hradil Regionální operační
program Sední Morava, zbytek přisl Olomoucký kraj.
Vnejbližší době se už vareálu POHODA sžádnou výstav-
bou nebo rekonstrukcí nepítá, protože je už téř vše
postaveno či opraveno, avšech 290 obyvatel zmodernizo-
vaného komplexu může zaslouženě odpočívat vpohodě.
METROSTAV SLAVÍ 45 LET SVÉ EXISTENCE
Napočátku Metrostavu bylo metro – aMetron
hem 45leté existence Metrostavu jeho zaměstnan-
ci připravili, řídili ivlastmi silami vybudovali mno-
ho desítek podzemních astovky nadzemních staveb
všech možných druhů, významů či velikostí. Většinu
z nich představily firemní noviny, jiným byly věno-
ny celé knihy. Proto se knim vroce 2016 nechce-
me vracet, ale jako připonku minulostinabídneme
umělecká díla, která sice nevypovídají otechnicm
umu našich předchůdců, ale jejich tvorbu dopují.
Metrostav vznikl vroce 1971 jako firma specializo-
vaná navýstavbu pražsho metra. Od9. ktna 1974,
kdy se poprvé rozjely soupravy naprvním úseku tratiC,
se stalo průvodcem cestujících vpodzemí nové písmo
Metron. Jeho autorem je český typograf a grafický
designér Jiří Rathouský, který nazakázku dopravního
podniku vytvořil mezi lety 1970–1974 návrh ření
celého orientačního systému metra. Jeho originální
aminimalistické písmo respektovalo poznatky očitel-
nosti nápisů veveřejném prostoru aumožňovalo využití
zch technik výroby včetně odní vkovech nebo
ražby doplastické hmoty.
Metron potlačuje pozůstatky rukopisu, zdůrazňuje
technickou formu a přitom se navíc vyznuje osobi-
tými aoriginálními tvary, které měly podávat informaci
očeské národní zvláštnosti aspoluvytvářet tak charak-
ter pražských komunika. Čtení mělo zrychlit kolmé
ukoení tahů písma, jehož zvláštností byly hlubší zá-
řezy vstech, kde se setkávají linie šikmé se svislými,
šikmými nebo skřivkami. Jedinečné bylo iřešení háčků,
které tvořily vodorovné čárky. Úspěšná byla taképoz-
í úprava písma pro tisk akoncem devadesátýchlet
20. století jím byla v rámci módní vlny sázena řada
časopisů zejména pro mladé čtenáře.
Metron už dnes – klítosti řady grafiků atypografů –
vmetru nefunguje, nahradila jej modifikovaná Helvetica.
esto je stále používán pronázvy stanic nasch za
stupišti (foto), ato iunově postavech úse.
Pokračování příš
je počet firem, které v lednu 2016 tvoří Skupinu Metrostav. Její
řídící osobou je akciová společnost Metrostav, mezi řízené osoby
patří 17 jejích dceřiných firem, ostatní jsou takzvané vnučky.
Kromě domova POHODA stojí veChlkovich také
jediná dochovaná parní vorna vČR. Zasekundu
ečerpala 30litrů vody avdobě svého vzniku,
vroce1889, dokázala pokrýt spoebu celé Olomouce.
Setrvačková kola oprůměru více než pět metrů
ahmotnosti asi šest tun patří kjediným, dodnes
existujícím strojům zpražské Rustonky, navíc
umístěm vpůvodm prostředí. Parní vorna,
kulturní atechnická patka České republiky, byla
vprovozu až doroku 1960, kdy přešla na elektřinu.
2
1 3
Metrostav_01_2016.indd 3 13.01.16 10:29
Metrostav Metrostav 01/2016, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 01/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 01/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 01/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 01/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 01/2016, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (679 ms)

Rendering Strana 4 (102579): (0/1) (679 ms)

Rendering Strana 3 (102578): (0/1) (722 ms)

Rendering Strana 2 (102577): (0/1) (721 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2951/vth118913-1.jpg (3x)

 i2951/vth118914-1.jpg (3x)

 i2951/bg102578.svg

 i2951/vth118915-1.jpg (3x)

 i2951/vth118912-1.jpg