Divize 3 montuje masivní

vrata pro VD Gabčíkovo

20. ledna 2020 / 1 / XXXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Pavla Piláta,

generálního ředitele Metrostavu str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Do nového roku v novém

Drticí linka v kamenolomu Štíleček

po modernizaci zvyšuje výkon str. 2

Stavbaři divize 1 dokončili sportovní

halu v Českém Těšíně str. 3

Betonáže komplexu Bořislavka

centrum se chýlí ke konci str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

BES postaví

cyklostezku

V prosinci byla poklepem

základního kamene

zahájena významná

a dlouho očekávaná stavba

cyklostezky Sedlčany–Prčice

(Krčínova cyklostezka),

která v délce 13,5 km poslouží jako bezpečné spojení obcí.

Stavby se v rámci sdružení ujme naše dceřiná společnost

BES ve spolupráci s firmou M – SILNICE. Ke zprovoznění by

mělo dojít na podzim příštího roku.

Nová dceřiná společnost na Slovensku

Za účelem posílení aktivit v segmentu dopravních

staveb na Slovensku došlo s účinností od 1. ledna 2020

k převedení části divize 4 – oblasti pro dopravní stavby

v rámci organizační složky Slovensko – do dceřiné

společnosti Metrostav DS a.s. (dříve Metrostav

Asfalt a.s.). Společnost bude ve své činnosti pokračovat

pod vedením nově jmenovaného předsedy představenstva

a ředitele Ing. Pavla Hrúzika. Ke stejnému datu došlo

zároveň ke změně sídla společnosti, nová adresa je:

Košická 17180/49, 821 08 Bratislava – Ružinov.

Terminál v provozu

Týmu z libereckého

zastoupení divize 8

se v prosinci podařilo

v prostoru u vlakového

nádraží v Mnichově

Hradišti zprovoznit moderní

autobusový terminál. Tento

přestupní uzel, jehož přestavba byla realizována od jara

loňského roku, čítá pět nástupišť, jednu výstupní zastávku,

kryté čekárny (foto), nově vydlážděné plochy, prvky zeleně

i mobiliář – zejména elektronické informační tabule,

které informují o odjezdech jednotlivých spojů. Nechybějí

lavičky a stání pro 43 jízdních kol.

Aktuality z Metrostavu i videa

z našich projektů najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

Budovy VŠCHT propojí moderní lávky

V Praze-Dejvicích Metrostav pracuje na projektu dvou

lávek, které propojí budovy Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT). K osazení první lávky by měl tým

Ing. Petra Mlejnka z divize 1 přistoupit na přelomu února

a března. Na stavbě se proto pracovalo i během Vánoc.

Obchodní úspěchy

Uvádíme výběr projektů, které doplní výrobní program

naší společnosti pro další období. V listopadu

a v prosinci 2019 jsme úspěšně vysoutěžili

a podepsali smlouvy na tyto vybrané stavby:

1. Rekonstrukce NKP Císařské lázně, Karlovy Vary.

Divize 9.

2. Rekonstrukce a dostavba pavilonu CH nemocnice,

České Budějovice. Divize 6.

3. Rekonstrukce odsíření mokré vypírky v Plzeňské

energetice. Divize 3.

4. Výstavba byt. domů ALFA a BETA Hagibor, Praha.

Divize 9.

5. Výstavba výrobní haly Technocrane, 2. etapa,

Plzeň. Divize 1.

6. Rekonstrukce vodního díla Hněvkovice – hráze

a přelivy. Divize 6.

Ing. Rostislav Štajer

Metrostav_01_2020.indd 1

Úředníci sedmé pražské části se v lednu začali stěhovat do nové radnice v ulici U Průhonu (hlavní foto). Její

výstavba, přesněji řečeno přestavba administrativní

budovy firmy Chirana na moderní sídlo městského

správního úřadu, vzbudila hodně diskuzí. Zdála se

být předražená, nedostatečně veliká, s prodlouženou

dobou výstavby… To vše je dnes minulostí. Ukázalo

se, že investice do objektu se vyplatila – finančně,

rozlohou i kvalitou provedení. Tým divize 9, dnes

vedený Ing. Liborem Sommerschuhem, se dokázal

dobře a rychle vypořádat i s důsledky nedostatečně

provedených stavebně-technických průzkumů, ze kterých zadání zakázky vycházelo. Práci Metrostavu tak

obyvatelé Prahy 7 budou moci ocenit už za pár týdnů.

„Asi třicet let starou devítipodlažní budovu jsme museli odstrojit až na nosnou konstrukci, provést její vnitřní

přestavbu a nově ji nejen technicky vybavit, přičemž nám

pomáhala Subterra. Objekt bylo třeba i moderně opláštit.

Stavbu ve sdružení s firmou Geosan původně řídil Ing. Pavel Trojan a po něm Ing. Jakub Uxa. Já jsem na ní nejdřív

působil jako hlavní stavbyvedoucí a její řízení jsem převzal

na začátku loňského roku, kdy už byly z větší části dokončeny bourací práce a zahájena betonáž monolitických

konstrukcí,“ vzpomíná Ing. Sommerschuh.

Stavbu oproti harmonogramu zdržely vícepráce vyvolané podceněnou projektovou přípravou a nedostatky

ve stavebně-technických posudcích, které se objevily až

v průběhu díla. Odstranění nově zjištěných závad bylo

zdlouhavé a nákladné. Třeba likvidace azbestových prvků,

zesílení slabé základové desky nebo nutnost navrhnout

jinak technologii výstavby ztužujících stěn skeletu.

Atypické konstrukce

„Změna této technologie, kterou jsme museli řešit pod

dohledem statika a v souběhu s bouráním původních stěn,

byla velmi složitá. Pro mě bylo také nezvyklé, že práce

v závěru stavby řídili přímo architekti bez součinnosti se

stavebními projektanty. Jejich návrh přitom obsahoval

značný podíl atypických konstrukcí a měli i velmi vysoké

nároky na precizní provedení detailů jak v interiérech

stavby, tak i na předsazené fasádě z klinkerového zdi-

va,“ doplňuje vedoucí projektu. „Jde přitom o moji první

stavbu u Metrostavu. Je proto pro mě nejen zajímavá, ale

i náročná, zejména v oblasti koordinace profesí a řešení

stavebních detailů s kolegy z technického útvaru divize 9.

Určitě jsem na ni získal další cenné zkušenosti. Třeba i se

spoluprací s partnerem ve sdružení. S kolegy z Geosanu

se totiž občas lišíme v oblasti pohledu na řízení stavby,

rozdělení kompetencí ve sdružení a práce se subdodavateli. Naopak si s nimi velmi dobře rozumíme při uzavírání

dodatků smlouvy, vydávání změnových listů a jednání

s investorem,“ dodává.

Důstojné prostředí

Novou budovu radnice Prahy 7 se divizi 9 podařilo stavebně dokončit v závěru roku 2019, jako poslední dělníci

prováděli povrchové úpravy v interiérech (foto) a venkovní práce ve dvoře a v průjezdu.

Brzy se už do nové radnice budou stěhovat zhruba

dvě stovky úředníků, kteří budou moci naráz obsloužit

až 230 návštěvníků. Všichni pak budou využívat i nový

multifunkční sál pro více než sto lidí a přízemní kavárnu. Kromě důstojného prostředí, které sloučí pod jednu

střechu většinu administrativy Prahy 7 (radnice dlouho

provizorně sídlila v budově na nábřeží Kapitána Jaroše),

získá tato městská část místo vybydlené ruiny moderní

dům, jenž zapadne do svého okolí, cihelným vzhledem

fasády připomene historický charakter původně průmyslové čtvrti a zachová si svou důstojnost za 50 či více let.

Lenka Svobodová, foto Petr Adámek

Záchrana památky

Před Vánocemi proběhl slavnostní poklep základního

kamene projektu rekonstrukce Císařských lázní v Karlových Varech. Opravy potrvají 42 měsíců a v rámci

sdružení Císařské lázně – Geosan Group – Metrostav je

provede tým divize 9 pod vedením Jana Mráze.

Cílem projektu je areálu Císařských lázní (foto) navrátit jeho původní reprezentativní podobu a celý jej ve

své kráse zpřístupnit veřejnosti. Objekt totiž patří k architektonickým perlám Karlových Varů. Jde o novorenesanční reprezentativní lázeňskou budovu, která je národní

kulturní památkou, a za její podobou stojí ateliér Fellner

a Helmer. Do provozu byla uvedena 5. května 1895.

„Dlouhá léta se nikomu z našich předchůdců nepodařilo s přestavbou alespoň začít. Mám proto obrovskou

radost, že jsme nyní tak blízko záchraně této památky,“

uvedla během slavnostního zahájení revitalizace hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová. Setkání se uskutečnilo v Zanderově sálu, který bude sloužit

k reprezentativním účelům, v dalším multifunkčním sálu

se budou konat koncerty nebo výstavy. Z hlediska stavebně-technického bude předmětem rekonstrukce především

sanace poškozených stavebních konstrukcí v suterénu,

dále pak pečlivé restaurování existujících původních cenných uměleckých a umělecko-řemeslných prvků, kterých

je více než 1000 kusů!

–red–, foto archiv Metrostavu

16.01.20 13:56