Divize 3 montuje masivní
vrata pro VD Gabčíkovo
20. ledna 2020 / 1 / XXXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Pavla Piláta,
generálního ředitele Metrostavu str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Do nového roku v novém
Drticí linka v kamenolomu Štíleček
po modernizaci zvyšuje výkon str. 2
Stavbaři divize 1 dokončili sportovní
halu v Českém Těšíně str. 3
Betonáže komplexu Bořislavka
centrum se chýlí ke konci str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
BES postaví
cyklostezku
V prosinci byla poklepem
základního kamene
zahájena významná
a dlouho očekávaná stavba
cyklostezky Sedlčany–Prčice
(Krčínova cyklostezka),
která v délce 13,5 km poslouží jako bezpečné spojení obcí.
Stavby se v rámci sdružení ujme naše dceřiná společnost
BES ve spolupráci s firmou M – SILNICE. Ke zprovoznění by
mělo dojít na podzim příštího roku.
Nová dceřiná společnost na Slovensku
Za účelem posílení aktivit v segmentu dopravních
staveb na Slovensku došlo s účinností od 1. ledna 2020
k převedení části divize 4 – oblasti pro dopravní stavby
v rámci organizační složky Slovensko – do dceřiné
společnosti Metrostav DS a.s. (dříve Metrostav
Asfalt a.s.). Společnost bude ve své činnosti pokračovat
pod vedením nově jmenovaného předsedy představenstva
a ředitele Ing. Pavla Hrúzika. Ke stejnému datu došlo
zároveň ke změně sídla společnosti, nová adresa je:
Košická 17180/49, 821 08 Bratislava – Ružinov.
Terminál v provozu
Týmu z libereckého
zastoupení divize 8
se v prosinci podařilo
v prostoru u vlakového
nádraží v Mnichově
Hradišti zprovoznit moderní
autobusový terminál. Tento
přestupní uzel, jehož přestavba byla realizována od jara
loňského roku, čítá pět nástupišť, jednu výstupní zastávku,
kryté čekárny (foto), nově vydlážděné plochy, prvky zeleně
i mobiliář – zejména elektronické informační tabule,
které informují o odjezdech jednotlivých spojů. Nechybějí
lavičky a stání pro 43 jízdních kol.
Aktuality z Metrostavu i videa
z našich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
Budovy VŠCHT propojí moderní lávky
V Praze-Dejvicích Metrostav pracuje na projektu dvou
lávek, které propojí budovy Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT). K osazení první lávky by měl tým
Ing. Petra Mlejnka z divize 1 přistoupit na přelomu února
a března. Na stavbě se proto pracovalo i během Vánoc.
Obchodní úspěchy
Uvádíme výběr projektů, které doplní výrobní program
naší společnosti pro další období. V listopadu
a v prosinci 2019 jsme úspěšně vysoutěžili
a podepsali smlouvy na tyto vybrané stavby:
1. Rekonstrukce NKP Císařské lázně, Karlovy Vary.
Divize 9.
2. Rekonstrukce a dostavba pavilonu CH nemocnice,
České Budějovice. Divize 6.
3. Rekonstrukce odsíření mokré vypírky v Plzeňské
energetice. Divize 3.
4. Výstavba byt. domů ALFA a BETA Hagibor, Praha.
Divize 9.
5. Výstavba výrobní haly Technocrane, 2. etapa,
Plzeň. Divize 1.
6. Rekonstrukce vodního díla Hněvkovice – hráze
a přelivy. Divize 6.
Ing. Rostislav Štajer
Metrostav_01_2020.indd 1
Úředníci sedmé pražské části se v lednu začali stěhovat do nové radnice v ulici U Průhonu (hlavní foto). Její
výstavba, přesněji řečeno přestavba administrativní
budovy firmy Chirana na moderní sídlo městského
správního úřadu, vzbudila hodně diskuzí. Zdála se
být předražená, nedostatečně veliká, s prodlouženou
dobou výstavby… To vše je dnes minulostí. Ukázalo
se, že investice do objektu se vyplatila – finančně,
rozlohou i kvalitou provedení. Tým divize 9, dnes
vedený Ing. Liborem Sommerschuhem, se dokázal
dobře a rychle vypořádat i s důsledky nedostatečně
provedených stavebně-technických průzkumů, ze kterých zadání zakázky vycházelo. Práci Metrostavu tak
obyvatelé Prahy 7 budou moci ocenit už za pár týdnů.
„Asi třicet let starou devítipodlažní budovu jsme museli odstrojit až na nosnou konstrukci, provést její vnitřní
přestavbu a nově ji nejen technicky vybavit, přičemž nám
pomáhala Subterra. Objekt bylo třeba i moderně opláštit.
Stavbu ve sdružení s firmou Geosan původně řídil Ing. Pavel Trojan a po něm Ing. Jakub Uxa. Já jsem na ní nejdřív
působil jako hlavní stavbyvedoucí a její řízení jsem převzal
na začátku loňského roku, kdy už byly z větší části dokončeny bourací práce a zahájena betonáž monolitických
konstrukcí,“ vzpomíná Ing. Sommerschuh.
Stavbu oproti harmonogramu zdržely vícepráce vyvolané podceněnou projektovou přípravou a nedostatky
ve stavebně-technických posudcích, které se objevily až
v průběhu díla. Odstranění nově zjištěných závad bylo
zdlouhavé a nákladné. Třeba likvidace azbestových prvků,
zesílení slabé základové desky nebo nutnost navrhnout
jinak technologii výstavby ztužujících stěn skeletu.
Atypické konstrukce
„Změna této technologie, kterou jsme museli řešit pod
dohledem statika a v souběhu s bouráním původních stěn,
byla velmi složitá. Pro mě bylo také nezvyklé, že práce
v závěru stavby řídili přímo architekti bez součinnosti se
stavebními projektanty. Jejich návrh přitom obsahoval
značný podíl atypických konstrukcí a měli i velmi vysoké
nároky na precizní provedení detailů jak v interiérech
stavby, tak i na předsazené fasádě z klinkerového zdi-
va,“ doplňuje vedoucí projektu. „Jde přitom o moji první
stavbu u Metrostavu. Je proto pro mě nejen zajímavá, ale
i náročná, zejména v oblasti koordinace profesí a řešení
stavebních detailů s kolegy z technického útvaru divize 9.
Určitě jsem na ni získal další cenné zkušenosti. Třeba i se
spoluprací s partnerem ve sdružení. S kolegy z Geosanu
se totiž občas lišíme v oblasti pohledu na řízení stavby,
rozdělení kompetencí ve sdružení a práce se subdodavateli. Naopak si s nimi velmi dobře rozumíme při uzavírání
dodatků smlouvy, vydávání změnových listů a jednání
s investorem,“ dodává.
Důstojné prostředí
Novou budovu radnice Prahy 7 se divizi 9 podařilo stavebně dokončit v závěru roku 2019, jako poslední dělníci
prováděli povrchové úpravy v interiérech (foto) a venkovní práce ve dvoře a v průjezdu.
Brzy se už do nové radnice budou stěhovat zhruba
dvě stovky úředníků, kteří budou moci naráz obsloužit
až 230 návštěvníků. Všichni pak budou využívat i nový
multifunkční sál pro více než sto lidí a přízemní kavárnu. Kromě důstojného prostředí, které sloučí pod jednu
střechu většinu administrativy Prahy 7 (radnice dlouho
provizorně sídlila v budově na nábřeží Kapitána Jaroše),
získá tato městská část místo vybydlené ruiny moderní
dům, jenž zapadne do svého okolí, cihelným vzhledem
fasády připomene historický charakter původně průmyslové čtvrti a zachová si svou důstojnost za 50 či více let.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
Záchrana památky
Před Vánocemi proběhl slavnostní poklep základního
kamene projektu rekonstrukce Císařských lázní v Karlových Varech. Opravy potrvají 42 měsíců a v rámci
sdružení Císařské lázně – Geosan Group – Metrostav je
provede tým divize 9 pod vedením Jana Mráze.
Cílem projektu je areálu Císařských lázní (foto) navrátit jeho původní reprezentativní podobu a celý jej ve
své kráse zpřístupnit veřejnosti. Objekt totiž patří k architektonickým perlám Karlových Varů. Jde o novorenesanční reprezentativní lázeňskou budovu, která je národní
kulturní památkou, a za její podobou stojí ateliér Fellner
a Helmer. Do provozu byla uvedena 5. května 1895.
„Dlouhá léta se nikomu z našich předchůdců nepodařilo s přestavbou alespoň začít. Mám proto obrovskou
radost, že jsme nyní tak blízko záchraně této památky,“
uvedla během slavnostního zahájení revitalizace hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová. Setkání se uskutečnilo v Zanderově sálu, který bude sloužit
k reprezentativním účelům, v dalším multifunkčním sálu
se budou konat koncerty nebo výstavy. Z hlediska stavebně-technického bude předmětem rekonstrukce především
sanace poškozených stavebních konstrukcí v suterénu,
dále pak pečlivé restaurování existujících původních cenných uměleckých a umělecko-řemeslných prvků, kterých
je více než 1000 kusů!
–red–, foto archiv Metrostavu
16.01.20 13:56