strana 2

Ohlédnutí za projekty

PTÁME SE

Metrostav v průběhu loňského roku dokončil či pracoval na mnoha velkých stavbách. Šest snímků ukazuje,

že naše společnost realizuje různorodé projekty.

V únoru 2019 tým z divize 8 zahájil přípravné práce

na rozsáhlé stavbě na Slovensku – modernizaci vodního

díla Gabčíkovo (foto č. 1). Naše týmy byly na mnoha

místech v ČR i v zahraničí vidět také na silnicích. Divize 4

na dálnici D1 třeba úspěšně zvládla první etapu náročné

rekonstrukce a rozšíření mostu Vysočina (foto č. 2).

Tuneláři divize 5 pokračovali v náročných podmínkách

v Norsku a na Islandu – třeba na tunelu Dýrafjörður (foto

č. 3). Koncem léta se podařilo dokončit halu 02 universum

v pražských Vysočanech (foto č. 4) nebo pozoruhodný

projekt s využitím procesu BIM administrativní budovu

Argentinská Office Building v Praze 7 (foto č. 5). Divize 6

se na Slovensku podílela na stavbě obřího polyfunkčního

objektu Stanica Nivy v centru Bratislavy (foto č. 6).

Ing. Pavla Piláta,

generálního ředitele Metrostavu

–red–, foto archiv Metrostavu

Jednatel firmy BeMo: Rok 2019 byl úspěšný!

1

2

3

4

5

6

Metrostav_01_2020.indd 2

Drahé kolegyně a drazí kolegové, na uplynulý rok může

společnost BeMo Tunnelling (BeMo) pohlížet jako na

období s úspěšným hospodářským výsledkem. Co se

týká realizovaných stavebních výkonů i dosaženého

hospodářského zisku a počtu a objemu nových zakázek, naší společnosti se opět dařilo. Znamená to pro

nás velkou jistotu i do následujících let.

Díky expanzi v oblasti Inženýrského stavitelství a Speciálního zakládání jakož i rozvoji v dosavadním hlavním

oboru naší činnosti – výstavbě tunelů (na snímku severní

portál tunelu Bertoldshofen) i růstu v oblasti sanace staveb, projektů v hornictví, geodetické službě a naší aktivitě

na trzích ve Velké Británii a Severní Americe máme být na

co hrdí. Společnost BeMo dokazuje svou všestrannost.

Zdárný vývoj spolupráce

Během již šest let trvající příslušnosti ke koncernu Metrostav dokázala naše firma značně posílit své postavení

na trhu. V neposlední řadě je tomu tak díky pozitivnímu

vlivu mateřské společnosti, které vděčíme za pevné začlenění v rámci Skupiny. Dosavadní společné projekty

se sesterskou společností Subterra v sektoru tunelování,

spolupráce se společností Zakládaní staveb v oblasti

speciálního zakládání, různorodé projekty v rámci výstavby mostů s divizemi Metrostavu, ale také kooperace

s ocelářskými firmami na zakázkách výstavby hal, které

zprostředkovala společnost Metrostav, podtrhují zdárný

vývoj spolupráce mezi českými společnostmi ve Skupině

Metrostav a společností BeMo.

S těmito pozitivními předpoklady kráčíme vstříc novému desetiletí a tuto vzájemně výhodnou spolupráci

s ohledem na stávající zdroje a možnosti různých firem ve

Skupině chceme dále prohlubovat i do budoucna. Zdroje

a možnosti existují v personálním a strojním sektoru, stejně jako se promítají ve vypracování společných strategií

pro současné i nové trhy.

Další možnosti rozvoje

Společnost BeMo bude cíleně budovat svou pozici ve stávajících oborech stavebního trhu a systematicky vstoupí

na nové trhy a oblasti činnosti, které se opírají o posouzení vyhlídek a možných rizik. Plánovaná masivní výstavba

a modernizace infrastrukturních projektů ve všech zemích

našeho zájmu, zvláště pak v Německu, otevírá zajímavé

možnosti i pro vytyčení stěžejních bodů dalšího rozvoje

činnosti naší společnosti.

Zvolené cíle s sebou přinášejí ovšem také výzvy, které musejí být překonány za předpokladu, že personální

struktura, tedy náš nejdůležitější firemní kapitál, perfektně funguje. Velký význam proto klademe na účinný a důsledný výběr zaměstnanců, k tomu organizujeme školení

a další formy vzdělávání našeho personálu.

Jsme přesvědčeni o tom, že jsme na budoucí výzvy

připraveni, a těšíme se na rok 2020. Kolegyním a kolegům

v Metrostavu přejeme mnoho úspěchů a pevné zdraví do

nového roku i v letech následujících. Zdař Bůh!

Helmut

Göhr inger,

jednatel

společnosti

B eM o Tun nellin g Gmb H

Nová drticí linka v kamenolomu Štíleček

Naše dceřiná společnost BES vlastní ve středních Čechách nedaleko města Sedlčany kamenolom Štíleček.

Tento provoz slouží primárně k zásobování obalovny

Líchovy pro výrobu asfaltových směsí. V nedávné době

v kamenolomu proběhla modernizace drticí linky (foto), díky níž budeme schopní vyrábět a dodávat kvalitní

produkty, které si trh žádá.

Původní stacionární drticí linka byla v minulosti demontována a nahrazena mobilní drticí linkou, která ale

svým výkonem a kvalitou produkce nikdy zcela nenahradila stacionární drticí linku. Proto bylo rozhodnuto o dostavbě nové stacionární drticí linky, abychom získali větší

množství stabilně kvalitního stavebního materiálu nejen

pro vlastní potřeby, ale i pro další využití.

Zpracovávaným materiálem je rohovec. Jedná se

o tvrdý a abrazivní minerál. Tento typ kamene vyžaduje

nasazení drticí technologie s tlakovým principem drcení

(čelisťové a kuželové drtiče). Proto byla zvolena moderní

třístupňová technologie, která bude schopna vyrobit až

185 tun/hod. všechny potřebné frakce stavebního kamene.

Dodavatelem byla vybrána společnost PSP Přerov,

se kterou byla v říjnu 2018 uzavřena smlouva na výrobu

a dodávku nové technologie, a začátkem roku 2019 byla

zahájena vlastními kapacitami realizace stavební připravenosti. Ta spočívala v demolici starých objektů lomu,

skrývkami a terénními úpravami, v rekonstrukci základového plata pro umístění primárního a sekundárního uzlu

nové technologie a dále nové základové patky a pasy pro

dopravníky, třídiče a sila pro uskladnění.

Instalace moderních technologií

Stavba linky byla zahájena v červenci 2019. Nejprve

proběhly montáže primárního a sekundárního drtiče

souběžně s terciární drtírnou. Dopravní pásy byly sesta-

veny v návaznostech na dokončené montáže základních

uzlů a paralelně také probíhala montáž elektroinstalace.

Samostatnou dodávku tvořila tři kruhová velkoobjemová

ocelová sila pro skladování finálních produktů o objemu

2 × 200 m3 a 1 × 260 m3. Dodavatelem byla společnost

BAEST, instalace sil proběhla v návaznosti na dokončovanou montáž sekundárního drtiče.

Připraveno do nové stavební sezony

Linka je napojena kabely v délce 3,5 km na novou trafostanici o výkonu 1250 kVA, pro kterou bylo nutno zřídit elektropřípojku. Trafostanici i elektropřípojku jsme realizovali

v souběhu s ostatními montážními pracemi.

Zkušební provoz byl zahájen 18. listopadu 2019 a vykazuje dobré výsledky. Linka je tak připravena plnit úkoly

pro Skupinu Metrostav od stavební sezony 2020, ve které

bude ještě doplněna o kompletní automatizaci expedice.

Touto cestou bychom rádi poděkovali Skupině Metrostav

za to, že nám umožnila nejen pořízení nové drticí linky pro

kamenolom Štíleček, ale i za rekonstrukci drticí linky lomu

Mladovice. Tato modernizace rovněž proběhla loni.

Tex t a f o t o I n g. J a k ub R y š a v ý

Co se podle vás Metrostavu loni nejvíce podařilo?

Než začnu hodnotit uplynulý rok, především bych chtěl

všem zaměstnancům Metrostavu a všem divizím poděkovat za vykonanou práci, protože je předpoklad, že

splníme loňský hospodářský výsledek. Výkony budou

nejvyšší v historii Metrostavu na úrovni přesahující 25

miliard Kč, což znamená bezmála 20procentní růst výkonů oproti předcházejícímu roku. Za pozitivní považuji

i to, že se druhý rok po sobě podařilo zasmluvnit objem

zakázek za cca 25 miliard Kč, což nám dává dobré výchozí

předpoklady pro rok 2020. A s potěšením lze konstatovat,

že neevidujeme z dnešního pohledu žádné nové rizikové

zakázky tak, jak se nám stávalo v minulosti.

Co můžeme v rámci chodu naší společnosti očekávat?

Určitě bych rád zmínil, že se mírně změní působení Metrostavu v zahraničí, protože vzniknou nové dceřiné společnosti, a to Metrostav DS, který se zaměří na realizaci

silničních staveb na Slovensku, a Metrostav Norge AS.

Tato společnost se bude orientovat na tunelové stavby

ve Skandinávii. Dále předpokládám, že se letos budeme

snažit do řad našich zaměstnanců masivněji přibírat zahraniční pracovníky, abychom doplnili především dělnické

kapacity. Je to krok, kterým se snažíme čelit nedostatku

českých pracovních sil na trhu práce.

Lze letos nějaké změny očekávat ve stavebnictví?

Rok 2020 bude patrně ve znamení spíše stagnace než

dalšího růstu. Platit to bude bezpochyby pro území České

republiky, protože zde chybějí především stavby dopravní

infrastruktury. A citelné to bude zvláště u podzemních

staveb, kde jsme již v roce 2019 dosáhli nejnižších objemů

těchto prací za posledních 20 let. Kromě stagnace trhu

nás letos čeká pravděpodobně vyšší zájem zahraničních

firem o účast ve veřejných zakázkách na tuzemském

trhu. Dále se budeme věnovat otázkám stavebnictví 4.0

a přípravě realizací staveb v režimu BIM, respektive budeme pokračovat v činnostech, ve kterých jsme začali už

v minulosti.

Můžeme připomenout zajímavé projekty roku 2019?

V loňském roce jsme v termínu dokončili sledované stavby jako rekonstrukce Historické budovy Národního muzea, tunely Ejpovice či rychlostní silnice v polském Gdaňsku. Byť tyto komunikace byly zprovozněny koncem

roku 2018, loni probíhalo finální dokončení. Všechny

tyto stavby jsou kompletně hotové a v plném provozu.

K významným projektům, které budeme letos dokončovat, patří dvě dopravní stavby. Konkrétně je to nový úsek

dálnice D6, kterou u Krušovic realizuje divize 4, a pak

dálnice D48 v Moravskoslezském kraji. Ještě před Vánocemi jsme zahájili rekonstrukci Císařských lázní v Karlových Varech a naplno se rozběhnou práce na vodním díle

Gabčíkovo na Slovensku. Dále můžeme zmínit stavbu na

rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze The

Flow Building či budovu prvorepublikových Elektrických

podniků Bubenská 3 v Praze 7.

Rok 2020 je svým způsobem kulatý. Jak byste zhodnotil uplynulých 20 let v naší společnosti?

Toto období lze rozdělit na dvě dekády. První byla ve

znamení pozitivního růstu celého oboru a jeho velkého

rozvoje, po roce 2009 nastal ovšem hluboký, bezmála

30procentní pokles, kdy všechny společnosti čerpaly

ze svých zásobníků práce. Na trhu chyběly typologicky

některé zakázky, proto jsme v druhé dekádě reagovali

většími objemy v zahraničí. Období recese přineslo komplikované ztrátové zakázky, které poškozovaly nejen nás,

ale celý stavební trh. V druhé dekádě ho opustilo cirka

60 000 zaměstnanců, což dnes přináší komplikace, a dosud sektoru chybějí pracovní síly. Za uplynulých 20 let se

tak bezpochyby změnila struktura našich zakázek a významně přibylo staveb v pozemním stavitelství, výrazně

ubylo práce v podzemí a v dopravní infrastruktuře. Když

bych měl tedy závěrem definovat naši firmu: Metrostav

v roce 2020 je univerzální ve všech oborech, je největší na

českém trhu, působí v zahraničí a je dlouhodobě stabilní.

Za rozhovor děkuje David Kalců

16.01.20 13:56