strana 2
Ohlédnutí za projekty
PTÁME SE
Metrostav v průběhu loňského roku dokončil či pracoval na mnoha velkých stavbách. Šest snímků ukazuje,
že naše společnost realizuje různorodé projekty.
V únoru 2019 tým z divize 8 zahájil přípravné práce
na rozsáhlé stavbě na Slovensku – modernizaci vodního
díla Gabčíkovo (foto č. 1). Naše týmy byly na mnoha
místech v ČR i v zahraničí vidět také na silnicích. Divize 4
na dálnici D1 třeba úspěšně zvládla první etapu náročné
rekonstrukce a rozšíření mostu Vysočina (foto č. 2).
Tuneláři divize 5 pokračovali v náročných podmínkách
v Norsku a na Islandu – třeba na tunelu Dýrafjörður (foto
č. 3). Koncem léta se podařilo dokončit halu 02 universum
v pražských Vysočanech (foto č. 4) nebo pozoruhodný
projekt s využitím procesu BIM administrativní budovu
Argentinská Office Building v Praze 7 (foto č. 5). Divize 6
se na Slovensku podílela na stavbě obřího polyfunkčního
objektu Stanica Nivy v centru Bratislavy (foto č. 6).
Ing. Pavla Piláta,
generálního ředitele Metrostavu
–red–, foto archiv Metrostavu
Jednatel firmy BeMo: Rok 2019 byl úspěšný!
1
2
3
4
5
6
Metrostav_01_2020.indd 2
Drahé kolegyně a drazí kolegové, na uplynulý rok může
společnost BeMo Tunnelling (BeMo) pohlížet jako na
období s úspěšným hospodářským výsledkem. Co se
týká realizovaných stavebních výkonů i dosaženého
hospodářského zisku a počtu a objemu nových zakázek, naší společnosti se opět dařilo. Znamená to pro
nás velkou jistotu i do následujících let.
Díky expanzi v oblasti Inženýrského stavitelství a Speciálního zakládání jakož i rozvoji v dosavadním hlavním
oboru naší činnosti – výstavbě tunelů (na snímku severní
portál tunelu Bertoldshofen) i růstu v oblasti sanace staveb, projektů v hornictví, geodetické službě a naší aktivitě
na trzích ve Velké Británii a Severní Americe máme být na
co hrdí. Společnost BeMo dokazuje svou všestrannost.
Zdárný vývoj spolupráce
Během již šest let trvající příslušnosti ke koncernu Metrostav dokázala naše firma značně posílit své postavení
na trhu. V neposlední řadě je tomu tak díky pozitivnímu
vlivu mateřské společnosti, které vděčíme za pevné začlenění v rámci Skupiny. Dosavadní společné projekty
se sesterskou společností Subterra v sektoru tunelování,
spolupráce se společností Zakládaní staveb v oblasti
speciálního zakládání, různorodé projekty v rámci výstavby mostů s divizemi Metrostavu, ale také kooperace
s ocelářskými firmami na zakázkách výstavby hal, které
zprostředkovala společnost Metrostav, podtrhují zdárný
vývoj spolupráce mezi českými společnostmi ve Skupině
Metrostav a společností BeMo.
S těmito pozitivními předpoklady kráčíme vstříc novému desetiletí a tuto vzájemně výhodnou spolupráci
s ohledem na stávající zdroje a možnosti různých firem ve
Skupině chceme dále prohlubovat i do budoucna. Zdroje
a možnosti existují v personálním a strojním sektoru, stejně jako se promítají ve vypracování společných strategií
pro současné i nové trhy.
Další možnosti rozvoje
Společnost BeMo bude cíleně budovat svou pozici ve stávajících oborech stavebního trhu a systematicky vstoupí
na nové trhy a oblasti činnosti, které se opírají o posouzení vyhlídek a možných rizik. Plánovaná masivní výstavba
a modernizace infrastrukturních projektů ve všech zemích
našeho zájmu, zvláště pak v Německu, otevírá zajímavé
možnosti i pro vytyčení stěžejních bodů dalšího rozvoje
činnosti naší společnosti.
Zvolené cíle s sebou přinášejí ovšem také výzvy, které musejí být překonány za předpokladu, že personální
struktura, tedy náš nejdůležitější firemní kapitál, perfektně funguje. Velký význam proto klademe na účinný a důsledný výběr zaměstnanců, k tomu organizujeme školení
a další formy vzdělávání našeho personálu.
Jsme přesvědčeni o tom, že jsme na budoucí výzvy
připraveni, a těšíme se na rok 2020. Kolegyním a kolegům
v Metrostavu přejeme mnoho úspěchů a pevné zdraví do
nového roku i v letech následujících. Zdař Bůh!
Helmut
Göhr inger,
jednatel
společnosti
B eM o Tun nellin g Gmb H
Nová drticí linka v kamenolomu Štíleček
Naše dceřiná společnost BES vlastní ve středních Čechách nedaleko města Sedlčany kamenolom Štíleček.
Tento provoz slouží primárně k zásobování obalovny
Líchovy pro výrobu asfaltových směsí. V nedávné době
v kamenolomu proběhla modernizace drticí linky (foto), díky níž budeme schopní vyrábět a dodávat kvalitní
produkty, které si trh žádá.
Původní stacionární drticí linka byla v minulosti demontována a nahrazena mobilní drticí linkou, která ale
svým výkonem a kvalitou produkce nikdy zcela nenahradila stacionární drticí linku. Proto bylo rozhodnuto o dostavbě nové stacionární drticí linky, abychom získali větší
množství stabilně kvalitního stavebního materiálu nejen
pro vlastní potřeby, ale i pro další využití.
Zpracovávaným materiálem je rohovec. Jedná se
o tvrdý a abrazivní minerál. Tento typ kamene vyžaduje
nasazení drticí technologie s tlakovým principem drcení
(čelisťové a kuželové drtiče). Proto byla zvolena moderní
třístupňová technologie, která bude schopna vyrobit až
185 tun/hod. všechny potřebné frakce stavebního kamene.
Dodavatelem byla vybrána společnost PSP Přerov,
se kterou byla v říjnu 2018 uzavřena smlouva na výrobu
a dodávku nové technologie, a začátkem roku 2019 byla
zahájena vlastními kapacitami realizace stavební připravenosti. Ta spočívala v demolici starých objektů lomu,
skrývkami a terénními úpravami, v rekonstrukci základového plata pro umístění primárního a sekundárního uzlu
nové technologie a dále nové základové patky a pasy pro
dopravníky, třídiče a sila pro uskladnění.
Instalace moderních technologií
Stavba linky byla zahájena v červenci 2019. Nejprve
proběhly montáže primárního a sekundárního drtiče
souběžně s terciární drtírnou. Dopravní pásy byly sesta-
veny v návaznostech na dokončené montáže základních
uzlů a paralelně také probíhala montáž elektroinstalace.
Samostatnou dodávku tvořila tři kruhová velkoobjemová
ocelová sila pro skladování finálních produktů o objemu
2 × 200 m3 a 1 × 260 m3. Dodavatelem byla společnost
BAEST, instalace sil proběhla v návaznosti na dokončovanou montáž sekundárního drtiče.
Připraveno do nové stavební sezony
Linka je napojena kabely v délce 3,5 km na novou trafostanici o výkonu 1250 kVA, pro kterou bylo nutno zřídit elektropřípojku. Trafostanici i elektropřípojku jsme realizovali
v souběhu s ostatními montážními pracemi.
Zkušební provoz byl zahájen 18. listopadu 2019 a vykazuje dobré výsledky. Linka je tak připravena plnit úkoly
pro Skupinu Metrostav od stavební sezony 2020, ve které
bude ještě doplněna o kompletní automatizaci expedice.
Touto cestou bychom rádi poděkovali Skupině Metrostav
za to, že nám umožnila nejen pořízení nové drticí linky pro
kamenolom Štíleček, ale i za rekonstrukci drticí linky lomu
Mladovice. Tato modernizace rovněž proběhla loni.
Tex t a f o t o I n g. J a k ub R y š a v ý
Co se podle vás Metrostavu loni nejvíce podařilo?
Než začnu hodnotit uplynulý rok, především bych chtěl
všem zaměstnancům Metrostavu a všem divizím poděkovat za vykonanou práci, protože je předpoklad, že
splníme loňský hospodářský výsledek. Výkony budou
nejvyšší v historii Metrostavu na úrovni přesahující 25
miliard Kč, což znamená bezmála 20procentní růst výkonů oproti předcházejícímu roku. Za pozitivní považuji
i to, že se druhý rok po sobě podařilo zasmluvnit objem
zakázek za cca 25 miliard Kč, což nám dává dobré výchozí
předpoklady pro rok 2020. A s potěšením lze konstatovat,
že neevidujeme z dnešního pohledu žádné nové rizikové
zakázky tak, jak se nám stávalo v minulosti.
Co můžeme v rámci chodu naší společnosti očekávat?
Určitě bych rád zmínil, že se mírně změní působení Metrostavu v zahraničí, protože vzniknou nové dceřiné společnosti, a to Metrostav DS, který se zaměří na realizaci
silničních staveb na Slovensku, a Metrostav Norge AS.
Tato společnost se bude orientovat na tunelové stavby
ve Skandinávii. Dále předpokládám, že se letos budeme
snažit do řad našich zaměstnanců masivněji přibírat zahraniční pracovníky, abychom doplnili především dělnické
kapacity. Je to krok, kterým se snažíme čelit nedostatku
českých pracovních sil na trhu práce.
Lze letos nějaké změny očekávat ve stavebnictví?
Rok 2020 bude patrně ve znamení spíše stagnace než
dalšího růstu. Platit to bude bezpochyby pro území České
republiky, protože zde chybějí především stavby dopravní
infrastruktury. A citelné to bude zvláště u podzemních
staveb, kde jsme již v roce 2019 dosáhli nejnižších objemů
těchto prací za posledních 20 let. Kromě stagnace trhu
nás letos čeká pravděpodobně vyšší zájem zahraničních
firem o účast ve veřejných zakázkách na tuzemském
trhu. Dále se budeme věnovat otázkám stavebnictví 4.0
a přípravě realizací staveb v režimu BIM, respektive budeme pokračovat v činnostech, ve kterých jsme začali už
v minulosti.
Můžeme připomenout zajímavé projekty roku 2019?
V loňském roce jsme v termínu dokončili sledované stavby jako rekonstrukce Historické budovy Národního muzea, tunely Ejpovice či rychlostní silnice v polském Gdaňsku. Byť tyto komunikace byly zprovozněny koncem
roku 2018, loni probíhalo finální dokončení. Všechny
tyto stavby jsou kompletně hotové a v plném provozu.
K významným projektům, které budeme letos dokončovat, patří dvě dopravní stavby. Konkrétně je to nový úsek
dálnice D6, kterou u Krušovic realizuje divize 4, a pak
dálnice D48 v Moravskoslezském kraji. Ještě před Vánocemi jsme zahájili rekonstrukci Císařských lázní v Karlových Varech a naplno se rozběhnou práce na vodním díle
Gabčíkovo na Slovensku. Dále můžeme zmínit stavbu na
rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze The
Flow Building či budovu prvorepublikových Elektrických
podniků Bubenská 3 v Praze 7.
Rok 2020 je svým způsobem kulatý. Jak byste zhodnotil uplynulých 20 let v naší společnosti?
Toto období lze rozdělit na dvě dekády. První byla ve
znamení pozitivního růstu celého oboru a jeho velkého
rozvoje, po roce 2009 nastal ovšem hluboký, bezmála
30procentní pokles, kdy všechny společnosti čerpaly
ze svých zásobníků práce. Na trhu chyběly typologicky
některé zakázky, proto jsme v druhé dekádě reagovali
většími objemy v zahraničí. Období recese přineslo komplikované ztrátové zakázky, které poškozovaly nejen nás,
ale celý stavební trh. V druhé dekádě ho opustilo cirka
60 000 zaměstnanců, což dnes přináší komplikace, a dosud sektoru chybějí pracovní síly. Za uplynulých 20 let se
tak bezpochyby změnila struktura našich zakázek a významně přibylo staveb v pozemním stavitelství, výrazně
ubylo práce v podzemí a v dopravní infrastruktuře. Když
bych měl tedy závěrem definovat naši firmu: Metrostav
v roce 2020 je univerzální ve všech oborech, je největší na
českém trhu, působí v zahraničí a je dlouhodobě stabilní.
Za rozhovor děkuje David Kalců
16.01.20 13:56