Stavby pod sněhem
pokračují podle plánu
4. února 2010 / 2 / XXII
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Otakara Čapka, ředitele
společnosti Kolektory Praha str. 2
M e t r os t a v
a .s.
č l e n
ddm
g r o u p
Stavba metra z Dejvic do Motola
začíná str. 2
Moderní prostředí pro pacienty
v Příbrami str. 3
První prorážka tunelu Blanka
HVM Plasma: stavba, která se
vymyká průměru str. 3
Krátce / Aktuálně
Divize 6 získala další nové zakázky
Začátkem roku uspěla naše divize 6 hned v několika
soutěžích na zajímavé stavby. Spokojenost investora
s prací týmu Ing. Davida Tůmy v bytovém komplexu
na Zličíně prodloužila tamější zakázku divize o výstavbu
dalšího domu s označením M. Úspěchu naši stavbaři
dosáhli i ve výběrovém řízení na přestavbu chátrající
usedlosti Kajetánka na pražském Břevnově a na výstavbu
luxusních bytů v jejím okolí. Prachatický hospic potom
nově doplní Dům matky Vojtěchy, na jehož stavbu už ředitel
divize 6 Ing. Jan Cuc podepsal smlouvu s investorem.
Významný mezník v Ledvicích
Tým divize 8 pod vedením ředitele stavby Ing. Radka
Zemana předal s téměř měsíčním předstihem před
plánovaným termínem připravené staveniště pro montáž
ocelových konstrukcí kotelny nového hlavního výrobního
bloku elektrárny v Ledvicích. Zkrácením výstavby se naši
pracovníci vyhnuli nepříznivému zimnímu počasí, investor
a dodavatel technologie její předstih uvítali.
Úspěch Doprastavu
Včasné a kvalitní dokončení
rekonstrukce a modernizace
silnice na mezinárodní
letiště Gejdara Alijeva
v Baku otevřelo našim
slovenským kolegům cestu
k další ázerbájdžánské
zakázce. Doprastav OZ Baku pod vedením nově
jmenovaného ředitele Ing. Miroslava Štrby, CSc., se nyní
připravuje na přestavbu dalšího, více než 41 km dlouhého
úseku silnice R6 na trase Tagijev–Sahil, který spojuje
místní dálnice M1 a M2. Smlouvu podepsali zástupci
investora a dodavetele v prosinci (foto), stavební práce
na náročném díle, které zahrnuje i rekonstrukci 11 mostů
a tří mimoúrovňových křižovatek, zahájí Doprastav letos
během března. Stavbu dokončí za pouhých 24 měsíců.
Nová podoba skupinového intranetu
Skupinový intranet, který je přístupný všem zaměstnancům
Skupiny Metrostav na známé adrese http://skupina, byl
přepracován do nového vizuálního stylu. Na stránkách
naleznete aktuality ze Skupiny, skupinovou organizačně-řídicí dokumentaci a další nezbytné informace.
Nejlepší smluvní žáci Metrostavu
Koncem loňského roku proběhl na pražské smluvní škole
Metrostavu první ročník soutěže profesních dovedností
smluvních žáků, budoucích zámečníků. Zúčastnilo se jej
11 studentů z 2. a 3. ročníku tohoto oboru z Prahy a z Brna,
kteří měli podle výkresové dokumentace za 5,5 hodiny
zhotovit dveřní zástrč. Vítězem soutěže se stal Libor
Homola z brněnské školy. Ve dnech 7. a 8. ledna zase
na škole v Brně proběhlo klání profesních dovedností
smluvních žáků z oboru tesař. Zúčastnilo se jej 6 žáků
druhých ročníků z Brna i z Prahy. Jejich soutěžním úkolem
bylo zhotovit za 10 hodin zadanou zahradní lavičku.
Mezi účastníky s přehledem zvítězil brněnský žák Lukáš
Mikulášek. Oběma vítězům blahopřejeme.
Úterý 12. ledna 2010 se zapíše do historie stavby tunelového komplexu Blanka jako den jeho první slavnostní
prorážky. Poslední symbolický odpal spojil v úrovni
kaloty 1843 m dlouhý úsek severní tunelové trouby
vyražený od Troji s její 387 m částí proraženou z Letné.
Nálož společně odpálili radní Magistrátu Hl. m. Prahy
pro oblast dopravy Radovan Šteiner a střelmistr Vladimír Hynek z divize 5 (titulní foto zleva). Podzemní cesta
mezi oběma pražskými čtvrtěmi, kterou Metrostav začal razit v červenci 2007, se za velkého zájmu odborné
veřejnosti i novinářů konečně otevřela.
„Obě party razičů z divize 5 si podaly ruce v hloubce
asi 35 m pod křižovatkou letenských ulic Korunní a Jana
Zajíce (malé foto),“ popsal vedoucí projektu ražeb Ing. Miroslav Padevět z divize 2, která stavbu celého komplexu
řídí. „Před každou prorážkou při protiražbě jsme podvě-
Fotografická soutěž Tvýma očima 2009
Fakulta stavební ČVUT v Praze uspořádala vloni pro své
studenty fotografickou soutěž Tvýma očima na téma
Pohledový beton – materie technická i výtvarná. Odborná
porota, ve které zasedl i fotograf Metrostavu Josef
Husák, vybrala z 348 zaslaných snímků tři vítězné,
kterým naše společnost věnovala Ceny poroty. Vítězové
si je přebrali letos 22. ledna při malé slavnosti, které se
kromě naší zástupkyně PhDr. Lenky Laňové zúčastnila
i budoucí děkanka FSv ČVUT v Praze prof. Ing. Alena
Kohoutková, CSc. Snímky ze soutěže si můžete
prohlédnout až do 28. února v galerii stavební fakulty
FOTONACH a na stránkách http://tvymaocima.fsv.cvut.cz.
Metrostav_2_10.indd 1
domě nervózní, protože přes horninu nevidíme a dopředu
nevíme, jak se tunely sejdou. Geodety na této stavbě však
musím pochválit, protože byli přesní a odvedli vynikající
práci. A to jak tým Ing. Jiřího Boučka z naší dceřiné společnosti CCE Praha, jenž usměrňoval základní vytyčovací
síť, tak kolegové z divize 5, kteří pod vedením Tomáše
Kárníka zodpovídali za směrové a výškové vedení díla.“
Druhý den po prorážce pracovníci CCE Praha oficiálně proměřili tunelové trouby z obou směrů a zjistili, že
jejich příčná odchylka činí 5 mm, odchylka ve staničení
7 mm a ve výšce jen 1 mm. „Dosáhli jsme neuvěřitelné
přesnosti. U podobně dlouhých podzemních liniových
staveb je docela běžné, že se tolerované odchylky pohybují i v desítkách centimetrů. Věříme proto, že jsme svou
prací na tunelech Blanka otevřeli cestu, kterou se v budoucnosti budou řešit podobné úkoly třeba při výstavbě
pražského metra,“ řekl ředitel společnosti CCE Praha
Ing. Jaroslav Pohan a doplnil: „Vynikajících výsledků jsme
nedosáhli náhodou, ale také díky spolupráci s divizí 2, se
kterou jsme provedli podrobnou analýzu veškerých rizik
v oblasti geometrického uspořádání páteřních objektů
stavby. Na jejím základě jsme projektovou dokumentaci
dopracovali do systému zobrazení 3D a základní vytyčovací síť jsme pravidelně udržovali a přeměřovali přesnou
totální stanicí. Pro vyhodnocení prostorové polohy primárního a definitivního ostění v rastru 5 x 5 cm jsme využívali laserový skener. Pro měření v tunelu jsme vyvinuli
speciální technologický postup, který využívá přípravky
se skleněnými hranoly, pevně stabilizované do ostění.
Tuto síť jsme potom kontrolovali pomocí gyroteodolitu,
ojedinělého přístroje, kterých je v Evropě jen pár a u nás
jej vlastníme jen my. Vybavení pro náročnou práci máme od švýcarské společnosti LEICA a s jeho parametry
i přesnějším popisem naší činnosti se můžete seznámit
na nových internetových stránkách www.ccepraha.cz.“
První prorážkou samozřejmě práce na největším
podzemním dopravním díle v Evropě nekončí. „Teď se
soustředíme zejména na ražby vzduchotechnických kanálů, strojovny vzduchotechniky a podzemní trafostanice,
protože na jejich dokončení závisí další postup i včasné
a úspěšné předání celé stavby,“ řekl Ing. Padevět.
V současnosti raziči z divize 5 dobírají od trojského
portálu levé opěří v severní tunelové troubě, kde postupují rychlostí přes 17 m za den. V jižním tunelu zřejmě
po 10. únoru prorazí kalotu, jeho pravé opěří razí jak
z Troje, odkud za den postoupí o asi 4,5 m, tak z Letné,
kde jim jde denní práce téměř o 7 m rychleji. Dobírka
levého opěří probíhá jen ve směru od trojského portálu
a za den pokročí o více než 7,5 m. Všechny ražby na obou
tunelových troubách komplexu Blanka mezi Špejcharem
a Pelc-Tyrolkou i na podzemním technologickém centru
TGC 4, strojovně vzduchotechniky a transformovně s rozvodnami by měly být hotové do konce prosince 2010.
Plakety na stěnu slávy
V pátek 22. ledna odhalil pražský primátor Pavel Bém
spolu s ředitelem Státního fondu životního prostředí ČR Petrem Štěpánkem (foto zleva) plakety na stěně
Národní technické knihovny (NTK) v Dejvicích, které
symbolicky potvrdily úspěšné umístění této budovy
v prestižní soutěži Stavba roku 2009.
„Když jsme knihovnu navrhovali, předem jsme v ní
žádnou plochu pro umístění oslavných plaket neplánovali,“ řekl Mgr. akad. arch. Roman Brychta ze společnosti
PROJEKTIL ARCHITEKTI. „Tento nedostatek ale rádi
napravíme a stěnu ve foyer upravíme tak, aby odpovídala
výrazovému konceptu budovy.“
Národní technická knihovna získala v soutěži Stavba
roku 2009 Cenu primátora Hl. m. Prahy a Cenu Státního
fondu životního prostředí ČR za infrastrukturu. „Hlavní
cenu nezískala jen proto, že porota tušila, že nová dejvická knihovna zaujme pana primátora, a další ocenění
chtěla ponechat pro jiná vynikající díla,“ zažertovala při
projevu předsedkyně poroty Doc. Ing. arch. Radomíra
Sedláková, CSc. Pavel Bém ve svém proslovu zmínil, že
budova NTK představuje mimořádný přínos nejen pro
areál vysokých škol a Prahu, ale i celou republiku, a poděkoval všem jejím tvůrcům, kterým blahopřál k vytvoření
mimořádného díla. Slova ocenění potěšila i zástupce naší
společnosti v čele s obchodním ředitelem Metrostavu Jiřím Procházkou, MBA, a Ing. Petrem Zábským, ředitelem
divize 9, která se na stavbě významně podílela.
2/1/10 12:27:41 PM