Stavby pod sněhem

pokračují podle plánu

4. února 2010 / 2 / XXII

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Otakara Čapka, ředitele

společnosti Kolektory Praha str. 2

M e t r os t a v

a .s.

č l e n

ddm

g r o u p

Stavba metra z Dejvic do Motola

začíná str. 2

Moderní prostředí pro pacienty

v Příbrami str. 3

První prorážka tunelu Blanka

HVM Plasma: stavba, která se

vymyká průměru str. 3

Krátce / Aktuálně

Divize 6 získala další nové zakázky

Začátkem roku uspěla naše divize 6 hned v několika

soutěžích na zajímavé stavby. Spokojenost investora

s prací týmu Ing. Davida Tůmy v bytovém komplexu

na Zličíně prodloužila tamější zakázku divize o výstavbu

dalšího domu s označením M. Úspěchu naši stavbaři

dosáhli i ve výběrovém řízení na přestavbu chátrající

usedlosti Kajetánka na pražském Břevnově a na výstavbu

luxusních bytů v jejím okolí. Prachatický hospic potom

nově doplní Dům matky Vojtěchy, na jehož stavbu už ředitel

divize 6 Ing. Jan Cuc podepsal smlouvu s investorem.

Významný mezník v Ledvicích

Tým divize 8 pod vedením ředitele stavby Ing. Radka

Zemana předal s téměř měsíčním předstihem před

plánovaným termínem připravené staveniště pro montáž

ocelových konstrukcí kotelny nového hlavního výrobního

bloku elektrárny v Ledvicích. Zkrácením výstavby se naši

pracovníci vyhnuli nepříznivému zimnímu počasí, investor

a dodavatel technologie její předstih uvítali.

Úspěch Doprastavu

Včasné a kvalitní dokončení

rekonstrukce a modernizace

silnice na mezinárodní

letiště Gejdara Alijeva

v Baku otevřelo našim

slovenským kolegům cestu

k další ázerbájdžánské

zakázce. Doprastav OZ Baku pod vedením nově

jmenovaného ředitele Ing. Miroslava Štrby, CSc., se nyní

připravuje na přestavbu dalšího, více než 41 km dlouhého

úseku silnice R6 na trase Tagijev–Sahil, který spojuje

místní dálnice M1 a M2. Smlouvu podepsali zástupci

investora a dodavetele v prosinci (foto), stavební práce

na náročném díle, které zahrnuje i rekonstrukci 11 mostů

a tří mimoúrovňových křižovatek, zahájí Doprastav letos

během března. Stavbu dokončí za pouhých 24 měsíců.

Nová podoba skupinového intranetu

Skupinový intranet, který je přístupný všem zaměstnancům

Skupiny Metrostav na známé adrese http://skupina, byl

přepracován do nového vizuálního stylu. Na stránkách

naleznete aktuality ze Skupiny, skupinovou organizačně-řídicí dokumentaci a další nezbytné informace.

Nejlepší smluvní žáci Metrostavu

Koncem loňského roku proběhl na pražské smluvní škole

Metrostavu první ročník soutěže profesních dovedností

smluvních žáků, budoucích zámečníků. Zúčastnilo se jej

11 studentů z 2. a 3. ročníku tohoto oboru z Prahy a z Brna,

kteří měli podle výkresové dokumentace za 5,5 hodiny

zhotovit dveřní zástrč. Vítězem soutěže se stal Libor

Homola z brněnské školy. Ve dnech 7. a 8. ledna zase

na škole v Brně proběhlo klání profesních dovedností

smluvních žáků z oboru tesař. Zúčastnilo se jej 6 žáků

druhých ročníků z Brna i z Prahy. Jejich soutěžním úkolem

bylo zhotovit za 10 hodin zadanou zahradní lavičku.

Mezi účastníky s přehledem zvítězil brněnský žák Lukáš

Mikulášek. Oběma vítězům blahopřejeme.

Úterý 12. ledna 2010 se zapíše do historie stavby tunelového komplexu Blanka jako den jeho první slavnostní

prorážky. Poslední symbolický odpal spojil v úrovni

kaloty 1843 m dlouhý úsek severní tunelové trouby

vyražený od Troji s její 387 m částí proraženou z Letné.

Nálož společně odpálili radní Magistrátu Hl. m. Prahy

pro oblast dopravy Radovan Šteiner a střelmistr Vladimír Hynek z divize 5 (titulní foto zleva). Podzemní cesta

mezi oběma pražskými čtvrtěmi, kterou Metrostav začal razit v červenci 2007, se za velkého zájmu odborné

veřejnosti i novinářů konečně otevřela.

„Obě party razičů z divize 5 si podaly ruce v hloubce

asi 35 m pod křižovatkou letenských ulic Korunní a Jana

Zajíce (malé foto),“ popsal vedoucí projektu ražeb Ing. Miroslav Padevět z divize 2, která stavbu celého komplexu

řídí. „Před každou prorážkou při protiražbě jsme podvě-

Fotografická soutěž Tvýma očima 2009

Fakulta stavební ČVUT v Praze uspořádala vloni pro své

studenty fotografickou soutěž Tvýma očima na téma

Pohledový beton – materie technická i výtvarná. Odborná

porota, ve které zasedl i fotograf Metrostavu Josef

Husák, vybrala z 348 zaslaných snímků tři vítězné,

kterým naše společnost věnovala Ceny poroty. Vítězové

si je přebrali letos 22. ledna při malé slavnosti, které se

kromě naší zástupkyně PhDr. Lenky Laňové zúčastnila

i budoucí děkanka FSv ČVUT v Praze prof. Ing. Alena

Kohoutková, CSc. Snímky ze soutěže si můžete

prohlédnout až do 28. února v galerii stavební fakulty

FOTONACH a na stránkách http://tvymaocima.fsv.cvut.cz.

Metrostav_2_10.indd 1

domě nervózní, protože přes horninu nevidíme a dopředu

nevíme, jak se tunely sejdou. Geodety na této stavbě však

musím pochválit, protože byli přesní a odvedli vynikající

práci. A to jak tým Ing. Jiřího Boučka z naší dceřiné společnosti CCE Praha, jenž usměrňoval základní vytyčovací

síť, tak kolegové z divize 5, kteří pod vedením Tomáše

Kárníka zodpovídali za směrové a výškové vedení díla.“

Druhý den po prorážce pracovníci CCE Praha oficiálně proměřili tunelové trouby z obou směrů a zjistili, že

jejich příčná odchylka činí 5 mm, odchylka ve staničení

7 mm a ve výšce jen 1 mm. „Dosáhli jsme neuvěřitelné

přesnosti. U podobně dlouhých podzemních liniových

staveb je docela běžné, že se tolerované odchylky pohybují i v desítkách centimetrů. Věříme proto, že jsme svou

prací na tunelech Blanka otevřeli cestu, kterou se v budoucnosti budou řešit podobné úkoly třeba při výstavbě

pražského metra,“ řekl ředitel společnosti CCE Praha

Ing. Jaroslav Pohan a doplnil: „Vynikajících výsledků jsme

nedosáhli náhodou, ale také díky spolupráci s divizí 2, se

kterou jsme provedli podrobnou analýzu veškerých rizik

v oblasti geometrického uspořádání páteřních objektů

stavby. Na jejím základě jsme projektovou dokumentaci

dopracovali do systému zobrazení 3D a základní vytyčovací síť jsme pravidelně udržovali a přeměřovali přesnou

totální stanicí. Pro vyhodnocení prostorové polohy primárního a definitivního ostění v rastru 5 x 5 cm jsme využívali laserový skener. Pro měření v tunelu jsme vyvinuli

speciální technologický postup, který využívá přípravky

se skleněnými hranoly, pevně stabilizované do ostění.

Tuto síť jsme potom kontrolovali pomocí gyroteodolitu,

ojedinělého přístroje, kterých je v Evropě jen pár a u nás

jej vlastníme jen my. Vybavení pro náročnou práci máme od švýcarské společnosti LEICA a s jeho parametry

i přesnějším popisem naší činnosti se můžete seznámit

na nových internetových stránkách www.ccepraha.cz.“

První prorážkou samozřejmě práce na největším

podzemním dopravním díle v Evropě nekončí. „Teď se

soustředíme zejména na ražby vzduchotechnických kanálů, strojovny vzduchotechniky a podzemní trafostanice,

protože na jejich dokončení závisí další postup i včasné

a úspěšné předání celé stavby,“ řekl Ing. Padevět.

V současnosti raziči z divize 5 dobírají od trojského

portálu levé opěří v severní tunelové troubě, kde postupují rychlostí přes 17 m za den. V jižním tunelu zřejmě

po 10. únoru prorazí kalotu, jeho pravé opěří razí jak

z Troje, odkud za den postoupí o asi 4,5 m, tak z Letné,

kde jim jde denní práce téměř o 7 m rychleji. Dobírka

levého opěří probíhá jen ve směru od trojského portálu

a za den pokročí o více než 7,5 m. Všechny ražby na obou

tunelových troubách komplexu Blanka mezi Špejcharem

a Pelc-Tyrolkou i na podzemním technologickém centru

TGC 4, strojovně vzduchotechniky a transformovně s rozvodnami by měly být hotové do konce prosince 2010.

Plakety na stěnu slávy

V pátek 22. ledna odhalil pražský primátor Pavel Bém

spolu s ředitelem Státního fondu životního prostředí ČR Petrem Štěpánkem (foto zleva) plakety na stěně

Národní technické knihovny (NTK) v Dejvicích, které

symbolicky potvrdily úspěšné umístění této budovy

v prestižní soutěži Stavba roku 2009.

„Když jsme knihovnu navrhovali, předem jsme v ní

žádnou plochu pro umístění oslavných plaket neplánovali,“ řekl Mgr. akad. arch. Roman Brychta ze společnosti

PROJEKTIL ARCHITEKTI. „Tento nedostatek ale rádi

napravíme a stěnu ve foyer upravíme tak, aby odpovídala

výrazovému konceptu budovy.“

Národní technická knihovna získala v soutěži Stavba

roku 2009 Cenu primátora Hl. m. Prahy a Cenu Státního

fondu životního prostředí ČR za infrastrukturu. „Hlavní

cenu nezískala jen proto, že porota tušila, že nová dejvická knihovna zaujme pana primátora, a další ocenění

chtěla ponechat pro jiná vynikající díla,“ zažertovala při

projevu předsedkyně poroty Doc. Ing. arch. Radomíra

Sedláková, CSc. Pavel Bém ve svém proslovu zmínil, že

budova NTK představuje mimořádný přínos nejen pro

areál vysokých škol a Prahu, ale i celou republiku, a poděkoval všem jejím tvůrcům, kterým blahopřál k vytvoření

mimořádného díla. Slova ocenění potěšila i zástupce naší

společnosti v čele s obchodním ředitelem Metrostavu Jiřím Procházkou, MBA, a Ing. Petrem Zábským, ředitelem

divize 9, která se na stavbě významně podílela.

2/1/10 12:27:41 PM