xxxx

3. února 2011 / 2 / XXIII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Stanislava Šmola

z firmy Metrostav Development str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Zimní sportovní hry Metrostavu

fotosloupek str. 2

Tunelové propojení mezi Blankou

a Malovankou str. 2

Nové budovy na Pankráci rostou do

výšky str. 3

Dva další pražské obchodní domy

Kaufland str. 3

ražby pod Letnou skončily

Rekonstrukce prostor pro biochemiky

z Akademie věd ČR str. 3

KrÁtCE / aKtUÁLNĚ

Změny ve vedení divize 6 Metrostavu

Novým technickým náměstkem divize 6 Metrostavu se

prvního ledna letošního roku stal Ing. Pavel Kasal, Ph.D.

V nové funkci mu přejeme hodně úspěchů.

Konference

Na 180 vybraných manažerů

z firem Skupiny Metrostav

se zúčastní ve středu

2. března 2011 její letošní

Strategické konference.

Na pozvání prezidenta

Skupiny se sejdou v Národní

technické knihovně, kde jejich jednání proběhne v duchu

předem stanoveného hesla Musíme dělat základní

věci správně. Závěry Strategické konference Skupiny

Metrostav konkrétně rozpracuje o čtrnáct dní později

Technicko-ekonomická konference naší společnosti.

Finská cena za bezpečnost

Sdružení Metrostavu a místní společností Destia Oy

zvítězilo v roce 2010 v soutěži o nejbezpečnější pracoviště

v rámci projektu Západní metro Helsinky. Na skvělém

výsledku se velkou měrou podíleli zaměstnanci naší

divize 5, kteří pod vedením Ing. Václava Pavlovského

provádějí ražby přístupových štol k nové části metra ve

finském hlavním městě. Gratulujeme!

Úbytek veřejných zakázek v roce 2010

Podle nejnovější analýzy inženýrské a poradenské

společnosti ÚRS Praha se v roce 2010 hodnota veřejných

stavebních zakázek meziročně snížila o 37 % na 122,2 mld.

Největší propad – o víc než tři čtvrtiny – vykázaly zakázky

na výstavbu dopravní infrastruktury. Státní a veřejná

správa loni vypsala sedm stavebních tendrů v hodnotě

nad miliardu korun, o rok dříve bylo takových velkých

zakázek 25. Počet veřejných stavebních zakázek se v roce

2010 meziročně snížil o téměř 11 procent, úřady vyhlásily

celkem 3913 tendrů. Města a obce se na celkové hodnotě

zadaných zakázek vloni podílely z 56,5 %.

V pondělí 10. ledna ukončilo slavnostní fárání ražby tunelového komplexu Blanka na stavbě s ev. číslem 0079

Špejchar–Pelc-Tyrolka (ŠPELC). Kromě pracovníků

Metrostavu a dalších pozvaných hostů při té příležitosti sestoupili do podzemí i nový první náměstek

primátora hl. m. Prahy Ing. Karel Březina a generální

ředitel naší společnosti Ing. Pavel Pilát (titulní foto zleva, uprostřed Ing. Miroslav Padevět z divize 2).

ních technologických objektů pod Letnou. Skládá se ze

strojovny vzduchotechniky a propojovacích, přívodních

i odvodních vzduchotechnických kanálů (foto č. 2) a šachet, které budou sloužit pro požární a provozní větrání

převážné části ražených tunelů v úseku ŠPELC. Největším

objektem z nich je strojovna, která se nachází 25 m pod

hustou obytnou zástavbou na Letné. Je dlouhá 125 m

a plocha jejího výrubu měří téměř 300 m2.“

sestavujeme tBM

Přesně podle plánu dorazil v pátek 28. ledna na Vypich

na staveniště metra V. A první transport s díly plnoprofilového zeminového tunelovacího stroje č. 609.

Nadměrný náklad z německého města Schwanau přijel

do Prahy po dálnici D5 a jako první přivezl na díly rozložený vozík číslo 5 (foto). Do středy 2. února by na staveništi

měl být i vozík číslo 4, který bude do závěsu zařazen blíž

k razicí hlavě. O přesunu tunelovacího stroje budeme podrobněji informovat v příštím čísle novin Metrostavu.

1

ŠPELC je s celkovou délkou 4320 metrů nejdelší částí

tunelů Blanka, jejichž celou výstavbu řídí naše divize 2.

V oblasti mezi Trojou a Letnou zahrnuje 2231 metrů

ražených dvou- a třípruhých tunelů, 1207 metrů hloubených tunelů a 882 metrů nadzemního úseku. Pracovníci

divize 5 pod vedením Ing. Jana Kvaše zahájili její ražbu

z Troji už v červenci 2007, tedy před třemi a půl lety. Jak

při posledním fárání řekl Ing. Pilát, za tu dobu raziči na

stavbě ŠPELC vybudovali přes 5 km tunelů s různými

profily a vytěžili z nich na 755 000 m3 horniny.

Ing. Březina při odvozu jejího posledního kubíku ze

vzduchotechnického kanálu číslo 4 (foto č. 1) poděkoval

za práci všem, kdo se na ní podílejí. Zmínil, že studoval

průběh různých velkých podzemních staveb, a konstatoval: „Jsem rád, že Blanku, po metru V. A nejdůležitější

strategickou stavbu metropole, nedoprovázejí žádné velké

problémy, jaké třeba nastaly při budování podobných tunelů v zahraničí. Věřím, že to tak vydrží až do konce.“

Ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup si oddechl: „Těší

mě, že jsme zdárně dokončili i složitý komplex podzem-

2

Poslední velké střelby a vrtání se pod Letnou ozvaly

ještě letos první týden v lednu. Do konce měsíce bude

dokončeno i propojení tunelů s větracími kanály, kde zatím stojí provizorní betonové stěny. Následné činnosti již

nebudou tak hlučné, jako byly ty dosavadní.

Pod zemí už totiž budou pokračovat jen hydroizolační

práce a betonáři budou do formy budovat definitivní ostění tubusů i vzduchotechnických objektů. V co nejkratším

možném termínu po jeho dokončení nastoupí na stavbu

týmy dodavatelů k montáži technologií nezbytných pro

provoz největšího městského automobilového tunelu ve

střední Evropě. Jeho úplné zprovoznění bude záviset

nejen na vybavení komplexu Blanka, ale i na zhotovení

stavby SAT 2B, která jej v podzemí propojí s křižovatkou

Malovanka. Nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím uvedení této části Městského okruhu do života však bude objem

finančních prostředků, které Magistrát hlavního města

Prahy na stavbu v následujících letech uvolní. Spolu

s ostatními obyvateli metropole nám nezbývá než věřit,

že jich bude dostatek a na stavbu dorazí co nejdřív.

Kolektivní smlouva

V závěru ledna byla za účasti všech zástupců statutárních orgánů dotčených společností a představitelů

odborové organizace podepsána Podniková kolektivní

smlouva Metrostavu pro rok 2011.

Její vyjednávání mezi odbory a zaměstnavateli nebylo

tentokrát příliš náročné, protože probíhalo v rámci dříve

odsouhlasené Vzorové kolektivní smlouvy pro Skupinu

Metrostav. Shoda byla proto letos dosažena už po dvou

kolech vyjednávání, přičemž limity v Podnikové smlouvě

odpovídají horní úrovni parametrů ze Vzorové smlouvy.

Podniková kolektivní smlouva Metrostavu byla schválena v orgánech obou smluvních partnerů a je účinná

od 1. ledna 2011. I nadále zajišťuje pracovní, sociální, zdravotní, bezpečnostní i další podmínky nastavené

v předchozích letech. Oproti loňskému roku se v ní zpřesnily jen některé detaily. Jedinou podstatnou změnou je

nárůst minimálních mzdových tarifů o tři procenta.

Tato kolektivní smlouva platí nejen pro Metrostav, ale

i pro jeho dceřiné společnosti – Metrostav Development,

METROS, SQZ a CCE Praha.

Mimo prezidenta Skupiny Metrostav Jiřího Bělohlava

a předsedy Základní organizace OS Stavba ČR Pavla

Meyera se podpisu smlouvy zúčastnili i generální ředitel

Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto zleva) a zástupci orgánů

všech společností, na které se vztahuje. Stejně jako v minulosti i letos bude kolektivní smlouva vytištěna v podobě

červené brožurky, kterou dostane každý zaměstnanec.