xxxx
3. února 2011 / 2 / XXIII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Stanislava Šmola
z firmy Metrostav Development str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Zimní sportovní hry Metrostavu
fotosloupek str. 2
Tunelové propojení mezi Blankou
a Malovankou str. 2
Nové budovy na Pankráci rostou do
výšky str. 3
Dva další pražské obchodní domy
Kaufland str. 3
ražby pod Letnou skončily
Rekonstrukce prostor pro biochemiky
z Akademie věd ČR str. 3
KrÁtCE / aKtUÁLNĚ
Změny ve vedení divize 6 Metrostavu
Novým technickým náměstkem divize 6 Metrostavu se
prvního ledna letošního roku stal Ing. Pavel Kasal, Ph.D.
V nové funkci mu přejeme hodně úspěchů.
Konference
Na 180 vybraných manažerů
z firem Skupiny Metrostav
se zúčastní ve středu
2. března 2011 její letošní
Strategické konference.
Na pozvání prezidenta
Skupiny se sejdou v Národní
technické knihovně, kde jejich jednání proběhne v duchu
předem stanoveného hesla Musíme dělat základní
věci správně. Závěry Strategické konference Skupiny
Metrostav konkrétně rozpracuje o čtrnáct dní později
Technicko-ekonomická konference naší společnosti.
Finská cena za bezpečnost
Sdružení Metrostavu a místní společností Destia Oy
zvítězilo v roce 2010 v soutěži o nejbezpečnější pracoviště
v rámci projektu Západní metro Helsinky. Na skvělém
výsledku se velkou měrou podíleli zaměstnanci naší
divize 5, kteří pod vedením Ing. Václava Pavlovského
provádějí ražby přístupových štol k nové části metra ve
finském hlavním městě. Gratulujeme!
Úbytek veřejných zakázek v roce 2010
Podle nejnovější analýzy inženýrské a poradenské
společnosti ÚRS Praha se v roce 2010 hodnota veřejných
stavebních zakázek meziročně snížila o 37 % na 122,2 mld.
Největší propad – o víc než tři čtvrtiny – vykázaly zakázky
na výstavbu dopravní infrastruktury. Státní a veřejná
správa loni vypsala sedm stavebních tendrů v hodnotě
nad miliardu korun, o rok dříve bylo takových velkých
zakázek 25. Počet veřejných stavebních zakázek se v roce
2010 meziročně snížil o téměř 11 procent, úřady vyhlásily
celkem 3913 tendrů. Města a obce se na celkové hodnotě
zadaných zakázek vloni podílely z 56,5 %.
V pondělí 10. ledna ukončilo slavnostní fárání ražby tunelového komplexu Blanka na stavbě s ev. číslem 0079
Špejchar–Pelc-Tyrolka (ŠPELC). Kromě pracovníků
Metrostavu a dalších pozvaných hostů při té příležitosti sestoupili do podzemí i nový první náměstek
primátora hl. m. Prahy Ing. Karel Březina a generální
ředitel naší společnosti Ing. Pavel Pilát (titulní foto zleva, uprostřed Ing. Miroslav Padevět z divize 2).
ních technologických objektů pod Letnou. Skládá se ze
strojovny vzduchotechniky a propojovacích, přívodních
i odvodních vzduchotechnických kanálů (foto č. 2) a šachet, které budou sloužit pro požární a provozní větrání
převážné části ražených tunelů v úseku ŠPELC. Největším
objektem z nich je strojovna, která se nachází 25 m pod
hustou obytnou zástavbou na Letné. Je dlouhá 125 m
a plocha jejího výrubu měří téměř 300 m2.“
sestavujeme tBM
Přesně podle plánu dorazil v pátek 28. ledna na Vypich
na staveniště metra V. A první transport s díly plnoprofilového zeminového tunelovacího stroje č. 609.
Nadměrný náklad z německého města Schwanau přijel
do Prahy po dálnici D5 a jako první přivezl na díly rozložený vozík číslo 5 (foto). Do středy 2. února by na staveništi
měl být i vozík číslo 4, který bude do závěsu zařazen blíž
k razicí hlavě. O přesunu tunelovacího stroje budeme podrobněji informovat v příštím čísle novin Metrostavu.
1
ŠPELC je s celkovou délkou 4320 metrů nejdelší částí
tunelů Blanka, jejichž celou výstavbu řídí naše divize 2.
V oblasti mezi Trojou a Letnou zahrnuje 2231 metrů
ražených dvou- a třípruhých tunelů, 1207 metrů hloubených tunelů a 882 metrů nadzemního úseku. Pracovníci
divize 5 pod vedením Ing. Jana Kvaše zahájili její ražbu
z Troji už v červenci 2007, tedy před třemi a půl lety. Jak
při posledním fárání řekl Ing. Pilát, za tu dobu raziči na
stavbě ŠPELC vybudovali přes 5 km tunelů s různými
profily a vytěžili z nich na 755 000 m3 horniny.
Ing. Březina při odvozu jejího posledního kubíku ze
vzduchotechnického kanálu číslo 4 (foto č. 1) poděkoval
za práci všem, kdo se na ní podílejí. Zmínil, že studoval
průběh různých velkých podzemních staveb, a konstatoval: „Jsem rád, že Blanku, po metru V. A nejdůležitější
strategickou stavbu metropole, nedoprovázejí žádné velké
problémy, jaké třeba nastaly při budování podobných tunelů v zahraničí. Věřím, že to tak vydrží až do konce.“
Ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup si oddechl: „Těší
mě, že jsme zdárně dokončili i složitý komplex podzem-
2
Poslední velké střelby a vrtání se pod Letnou ozvaly
ještě letos první týden v lednu. Do konce měsíce bude
dokončeno i propojení tunelů s větracími kanály, kde zatím stojí provizorní betonové stěny. Následné činnosti již
nebudou tak hlučné, jako byly ty dosavadní.
Pod zemí už totiž budou pokračovat jen hydroizolační
práce a betonáři budou do formy budovat definitivní ostění tubusů i vzduchotechnických objektů. V co nejkratším
možném termínu po jeho dokončení nastoupí na stavbu
týmy dodavatelů k montáži technologií nezbytných pro
provoz největšího městského automobilového tunelu ve
střední Evropě. Jeho úplné zprovoznění bude záviset
nejen na vybavení komplexu Blanka, ale i na zhotovení
stavby SAT 2B, která jej v podzemí propojí s křižovatkou
Malovanka. Nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím uvedení této části Městského okruhu do života však bude objem
finančních prostředků, které Magistrát hlavního města
Prahy na stavbu v následujících letech uvolní. Spolu
s ostatními obyvateli metropole nám nezbývá než věřit,
že jich bude dostatek a na stavbu dorazí co nejdřív.
Kolektivní smlouva
V závěru ledna byla za účasti všech zástupců statutárních orgánů dotčených společností a představitelů
odborové organizace podepsána Podniková kolektivní
smlouva Metrostavu pro rok 2011.
Její vyjednávání mezi odbory a zaměstnavateli nebylo
tentokrát příliš náročné, protože probíhalo v rámci dříve
odsouhlasené Vzorové kolektivní smlouvy pro Skupinu
Metrostav. Shoda byla proto letos dosažena už po dvou
kolech vyjednávání, přičemž limity v Podnikové smlouvě
odpovídají horní úrovni parametrů ze Vzorové smlouvy.
Podniková kolektivní smlouva Metrostavu byla schválena v orgánech obou smluvních partnerů a je účinná
od 1. ledna 2011. I nadále zajišťuje pracovní, sociální, zdravotní, bezpečnostní i další podmínky nastavené
v předchozích letech. Oproti loňskému roku se v ní zpřesnily jen některé detaily. Jedinou podstatnou změnou je
nárůst minimálních mzdových tarifů o tři procenta.
Tato kolektivní smlouva platí nejen pro Metrostav, ale
i pro jeho dceřiné společnosti – Metrostav Development,
METROS, SQZ a CCE Praha.
Mimo prezidenta Skupiny Metrostav Jiřího Bělohlava
a předsedy Základní organizace OS Stavba ČR Pavla
Meyera se podpisu smlouvy zúčastnili i generální ředitel
Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto zleva) a zástupci orgánů
všech společností, na které se vztahuje. Stejně jako v minulosti i letos bude kolektivní smlouva vytištěna v podobě
červené brožurky, kterou dostane každý zaměstnanec.