Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 4
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
1
Dlouhá historie
Lyžování lákalo reprezentanty Metrostavu odjakživa.
v březnu 1971 se zúčastnili XIV. zimních her, které
pro zaměstnance Vodních staveb uspádala jejich
lovýchovjednota z Prahy. Při cesdo historie ly-
žováníak musíme začít o mnoho tisíc let dříve.
Kdy esně si lidé zali usnadňovat cestu ve sněhu,
asi nikdo nezjistí. Archeologic nálezy a prehistorické
skalní malby z norského ostrova Rödöy však dokazují, že
v období kolem roku 2500 . n. l. byly tehdy ívané
sněžnice poměrně úzké, protáhlé a dřevěné. Používali je
nejen obyvate severní Evropy, ale i Ruska, Číny, Koreje
a Japonska. Kromě dopravy a lovu sloužily i armádám
podle dochovaných zpráv se kolem roku 1200 n. l.
uskutečnila mezi Švédskem a Dánskem válka na lyžích.
Nejstarší zmínky o skutečm lyžová, které pro-
zely i soutěže, pocházejí z Dějin severských národů, jež
v roce 1555 sepsal švédský arcibiskup Olaf Magnus z Up-
psaly. Od 18. stolebyly součáspovinného lyžařského
výcviku v norské armádě závody ve sjezdu, běhu, skocích
z stku a střelbě za jízdy. Asi za sto let je nahradily ve-
řejné soutěže, pořádané jako lidová slavnost v údolí Tele-
mark na jihu země. Zdejší sjezdaři už tehdy vymysleli lyže
s bočním vykrojením, používali dvě hole a zatáčeli pomocí
kristiánek a telemarku. Závody v Tromsø v roce 1843 po-
tom odstartovaly dobu sportovho využívání lyží.
Do Čech přivezl první lyže Josef Rössler-Ořovský,
který roku 1887 založil i prvlyžařský kroužek i Brus-
lařském spolku v Praze. Nezávisle na něm ve stejné době
vybavil lyžemi své zaměstnance v Krkonoších Jan Nepo-
muk hrabě z Harrachu. V roce 1903 potom vznikl Svaz
českých lyžů, který byl prvním svého druhu na světě.
V r. 1971, kdy své síly prvně změřili závodníci Metro-
stavu, se na zimch hrách soužilo v obřím slalomu, bě-
hu, biatlonu a ve štafetě. Naši reprezentanti v konečném
hodnocení obsadili etí sto z devíti týmů. Mezi jed-
notlivci zařili Ing. Karel Matzner, Zdeněk Mikolášek,
Vladimír Weiss, Jiří Listík a Ing. Jan Vopálenský. Svými
výkony nasadili následovníkům laťku hodně vysoko.
4
2
5
3
6
8
7
9
Současnost divize 1
Snaha o zvýšeefektivity práce se dotkla taspeci-
fických technologií, které divize Metrostavu provádějí
vlastními silami. Postupně nabídneme jejich ehled.
Divize 1 je generálním dodavatelem staveb v Praze,
Středočeském, Plzeňském, Jihomoravském a Morav-
skoslezském kraji. i budování občanských, bytových,
inženýrských, dopravních a vodohospodářských staveb či
při jejich rekonstrukcích využívá následující technologie:
Vnitropodnikové nosné technologie:
Divize 1 provádí hornickým způsobem podzemní la
malých profilů od 8 do 30 m², zejména kolektory, kabelo
tunely (foto) a kanalizační řady. Hloubí šachty až do 65 m
pod terén. Díla dodává i s definitivním ostěním a techno-
logickým vybavením. Kontaktní osoba: Ing. Pavel Kař.
Divizní technologie:
Provoz inženýrských sítí Praha a Středisko plynovo
Brno budují venkovní kanalizace, vodovody a plynovody,
a to jak klasicky pokládkou do oteených výkopů, tak
za použihornických nebo bezvýkopových technologií.
Kontaktní osoba: Jiří Růt.
Středisko izolací provádí izolace proti vozejména
u podzemních staveb a spodních staveb velkých objektů
včetně technologie sektorované kontrolovatelné hyd-
roizolace. Izoluje mostovky, vodní a ekologic stavby
a střechy. Nabízí i poradenskou činnost v oboru. Kontaktní
osoba: Ing. Tomáš Homolka.
Středisko elektroservis provádí kompletní staveništ-
rozvody et zřízení přípojek, a to komplex od
zajištění projektu přes vyřízení povolení až po realizaci.
Zajišťuje provozní servis pro stavby, revize vyhrazených
elektrických zařízení a realizuje drobnější dodávky a mon-
že elektroinstalací. Kontaktní osoba: Miloslav Novotný.
Zámečnický servis vyráa montuje zámečnické sta-
veb konstrukce a doplňky et povrchových úprav
a výplní. Součástí jeho služeb je i součinnost s generálním
projektantem, zpracolenské dokumentace a pora-
denská činnost. Kontaktní osoba: Miloslav Novotný.
Viadukt nad Kocourem
Romantiku krajiny v okolí trati Posázavského pacifiku
umocňuje vedení železnice mezi Petrovem a Kamen-
m ívozem. Skály a rokle zde ekovají odvážné
řezy, sypy, tunely a mosty. Nejzajímavější z nich
je viadukt nad roklí Kocour (foto). Italš dělníci jej
na přelomu 19. a 20. st. postavili za poudva roky.
Kocourský viadukt, nazývaněkdy také Žampský
most, patří k nejvším kamenným železničním mostům
ve střední Evropě. V zakřivené ose, kterou tvoří oblouk
o poloměru 180 m, měří celkem téměř 110 m. Jeho základ
tvoří sedm oblouků o rozpě12 m, ten nejvyšší přechá
nad roklí Kocour s potokem Studený ve výšce téměř 42 m.
Je tak jen asi o metr nižší než Nuselský most v Praze.
stavba viaduktu začala na jaře 1898. Denně se na ní
podílelo kolem 200 dělníků evážně z Ilie, kteří měli
s podobnými mosty zkenosti z Alp. U Jíloho na stav-
bu použili granodiorit z nedalekých lomů v okolí Borku
a Kamenného Přívozu, jejž na staveniště dopravovali pol-
ními drážkami a z údolí zvedali dvoukolejnou svážnicí.
Prameny uvádějí, že stavba spotřebovala 5780 m
3
lomového kamene, 600 m
3
kvádrů, 450 m
3
klenebních
kamenů a 56 kamenných krakorců. Ty z mostních pilířů
dodnes u patek oblouků vníva a připomínají místo
uložení příčných trámů, na něž se stavěly ramenáty
dřevěné obloukové výztuže pod fošnové bednění. Tímto
způsobem stavěli sviadukty stí Římané a jejich
metodu prověřila staletí. Kocourský viadukt, slavnost-
zprovozně i s posledním úsekem železniční trati
Praha–Vrané nad VltavouČerčany prvního května 1900,
totiž dodnes slouží běžnému provozu bez větších oprav.
l s , f o t o J o s e f M e j s t ř í k
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 2/2011 vyšlo 3. 2. 2011 (3/2011 vyjde 22. 2. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávánovinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Práce na stavbě tunelového komplexu Blanka pokračují
Novináři – a jejich prostřednictvím i veřejnost – se letos 10. ledna dozvěděli, že ražby na stavbě ŠPELC skončily.
Při fárání do tunelu si však pracovníci médií dobře všimli, že další práce v podzemí rychle postupují. Prohlédli
si plošinu, ze které montéři upevňují liové izolace horní klenby ve strojovně vzduchotechniky (foto č. 1). K vjezdu
do tunelů použili už dokončené rampyižovatky U Vorlíků (foto č. 2). Také nosné konstrukce podzemních gaží
v otevřené jámě na stropě hloubeho tunelu na Letné rostou všem na očích (foto č. 3). Zato daí činnosti v tunelech
Blanka vidí už jen ten, kdo v nich pracuje. Třeba v severní tunelové troubě na úseku MYPRA je směrem od staveniště
Myslbekova vyražen plný profil tubusu až do vzdálenosti asi 385 m od portálu. Ražby v tomto směru ukončil zával,
proto zde už izolatéři mohou pokládat fólie dolní klenby (foto č. 4). V jižtunelové troubě bylo koncem letošního
ledna vyraženo kolem 400 m plného profilu, izolatéři zdeak zatím pracovat nemohou – tubusem jezdí nákladní
vozy (foto č. 5), které odvážejí rubaninu od dělené čelby (foto č. 6). Stavbu tunelů Blanka, kterou řídí naše divize 2,
v tomto úseku neustále kontrolují pracovci divize 5. Fotograf v podzemí zastihl stavbyvedoucího Ing. Andreje
Korbu (foto č. 7 vpravo). Jeho kolegové vloni v polovině listopadu zahájili protirbu severtunelové trouby ze
staveniště na Prašném mostě – nejprve pravého a potom levého opěrového tunelu (foto č. 8). V pravém se už dnes
v kalotě i opěří dostali do vzdálenosti cca 70 m, s odstupem asi deseti metrů za nimi uzavírají i dno (foto č. 9). Ražba
severho tunelu bude ve směru ke staveništi Myslbekova pokrovat až k provizorní železobetonové sně, která
zajišťuje prostor závalu. Razicí práce na stavbě MYPRA by divize 5 měla uzavřít už letos v polovině roku.
Psalo se před 40 lety
V roce 1971 vycházely noviny Vodních staveb dva-
tý rok a prvně obsahovaly i přílohu o Metrosta-
vu. Číslo 7/8 z 25. 2. 1971 zvejnilo dotaz od J. K.
z Prahy. Prosednictvím redakce na něj odpoděl
odbor výstavby Národho výboru hl. m. Prahy. Je-
ho závěrečná očekávání se naštěstí vyplnila.
Kvůli výstavbě tunelu pod Vltavou se prý má bou-
rat Kampa. Nebylo by možnávrh přezkoumat?
Stavba malostranského automobilového tunelu je do-
sud předmětem úvah a projednává se v centrálních
orgánech. Projekt sleduje především zájmy ochrany
památek Ma Strany, které jsou ohroženy stálými
otřesy, způsobenými těžkou nákladní a tramvajovou
dopravou. Vybudování tunelu by vrátilo Malé Stra
klid a kouzlo starobylosti. I když je tunelo trasa ve-
dena z větší části pod vodou, nemohli se projektanti
vyhnout několika demolicím. Je mezi nimi i objekt
Sovových mlýnů, Hergetova cihelna a několik obyt-
ných domů v Újezdě a na Klárově. Je třeba pochopit,
že Praha není jen historickou památkou, ale i hlavním
městem republiky. Naši urbanisvidí řešení hlavních
problédopravy v odklonění jejích hlavních to
z historicky chráněných rezervací a vytvoření okruhů,
které by je minuly. Malostranský tunel být čás
vnitřního z nich, jeho další části vytvoří Švermův
(dnes Štefánikův) most, Revoluční třída, íkopy,
ulice 28. října, rodní ída a most 1. máje. Stát
správa věnuje projektu plnou pozornost. Byla zvažo-
vána řada variant, vypracováno několik expertiz a lze
očekávat, že konečné rozhodnutí nebude ukvapené.
redakčně kráceno

 

Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (296 ms)

Rendering Strana 4 (103909): (0/1) (328 ms)

Rendering Strana 3 (103908): (0/1) (330 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3080/vth120530-1.jpg

 i3080/vth120531-1.jpg

 i3080/bg103909.svg

 i3080/vth120528-1.jpg

 i3080/vth120529-1.jpg