Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 2
Rekonstrukce čticet metrů pod hladinou
Na řadě toků a přehrad se objevují nové vodní stavby
a svající se opravují a modernizují, aby zabránily
povodním. Mezi tato la spadají i pce, které letos
v únoru končí ne divize 6 na vodním díle Vranov.
Od září 2009 zde technici z týmu Ing. Luboše Dalecké-
ho řídí instalaci nového zavodňovacího potrubí spodních
výpustí a ovládacího systému. Provedli také rekonstrukci
manipulačního zařízení všech čt havarijních stavidlo-
vých uzávěrů, které ze dna přehrady umožňují vypouštění
nadbytečné vody. Při manipulaci s nimi docházelo ke
zvýšenému tření mezi jejich pevným vedením a klouzátky
na pohybličásti. Hrozilo, že se uzávěry zaseknou, c
by v krizových okamžicích mohlo mít vážné důsledky.
Oprava manipulačního zařízení byla obtížná. Pracova-
ly při hned dvě skupiny potápěčů ze speciálně vybu-
dovaného pontonu, za provozu vodníhola a v hloubce až
čtyřicet metrů pod hladinou. „Byla to pro nás v mnohém
nová a zajímavá zkenost,řekl Ing. Dalecký. Nejprve
proběhla demontáž vodních kolejových vedea pod
hladinou následovalo očištění jejich kotevních desek.
Potom potápěči vyměnili echny ipevňovací šrouby
a matky. Jako poslední přišla na řadu montáž nových ne-
rezových kolejí. Mezi ně jsme vložili pohyblikonstrukce
uzávěrů, jejic spojovací rozpěry jsme osadili novými
kloutky. Provedená rekonstrukce obnovila spolehlivost
uzávěrů, zvýšila bezpnost provozu přehrady a výrazně
prodloužila životnost jejího technologického zízení.
Další součástí akce byla instalace velkoprofilového
zavodňovacího potrubí. To vjemně propojilo potrubí
spodních výpustí, která lze podle potřeby nově zaplnit
vodou i tehdy, když je zavodněné jenom jedno z nich.
Zajistí se tak vyrovnání tlaku vody v potrubí a v přehradě
u stavidlových uzávěrů, které bez toho nejdou otevřít.
Divize 6 řídila na Vranově i instalaci nové pátní optic-
ké sítě mezi provozním objektem a horní (foto) i dolní stro-
jovnou. S ní souviselo i vybudování kamerového systému,
který umožňuje dálkově monitorovat ovládá pohonů.
Polohy uzávěrů dnes pomocí čidel průběžně snímá a sle-
duje systém kontroly a řízení technologického procesu,
který předává informace do centrálního velínu, odkud je
možné dálkořídit vypotění ehradní nádrže.
Harmonogram předpokládal, že divize 6 ukončí práce
na vodním le Vranov až v srpnu letošního roku. ky
nasazení zmíněných dvou skupin potápěčů a vhodně
zvolenému systému řízení a organizace práce se ak
podařilo původní tern zkrátit, takže projekt vstoudo
kolaudačního řízení již tento měsíc.
rip–, foto archiv divize 6
Zimní sportovní hry
Sportovci z Metrostavu změřili opět své síly při tradič-
ních Zimních sportovních hrách a jejich výkony zaslu-
hují obdiv. V pátek 21. ledna se utkali na nové sjezdov-
ce ve Ski areálu Šachty ve Vysokém n/J, o den později
nastoupili do stopy nedalekého běžeckého okruhu.
Dvacet i branek na trati dvoukolového slalomu pro-
žděli muži ve třech věkových kategoriích. První vyhrál
Pavel Laciz centrály, druhou Václav Bělohvek z divi-
ze 5 (foto č. 1). Ve třeztězil Dušan Lubellan (D4), za
ním byl těsně druhý Pavel Brožek z divize 1 (foto č. 2),
Martin Jedlička (D4) skončil bronzový. Ženy obsadily dvě
kategorie mezi mladšími byla nejrychlejší Linda Veselá
z centrály, druhá byla Iveta Zieglerová (D5) a třetí Jana Vy-
mětalová z divize 7 (foto č. 3). Ve druhé kategorii projela
lem jako první Svatava Štěpánová z divize 9.
Na start závodu v alpském lyžováijelo 89 sjezda-
řů a druhý den se do stopy rozeběhlo 27 běžců. Z mužů
na trati dvakrát 2,5 km klasicky zvízili Pavel Polák (D5),
Jakub Suchý z divize 4 (foto č. 4) a Mojmír Stuchk mladší
(D9). Z osmi ihlášených žen (foto č. 5), které startovaly
najednou bez rozdílu ku, absolvovala poloviční závod
nejrychleji Hana Kadlecová z divize 2.
Jak se můžete přesvědčit i na dalších fotografiích,
které naleznete na intranetu naší společnosti, závody se
vydařily. Nikdo z těch, kdo na Zimní sportovní hry 2011
ijeli, účasti nelitoval. A ti, kterým se pro tentokrát sla-
lom ani běh nevydily, už jis začali trénovat, aby se
příště umístili na lepším místě ve výsledkovém žebříčku.
red–, foto Věra Dědková
Stanislava Šmola,
referenta Metrostavu Development
V roce 2011 si ipomínáme čtyřicáté výročí vzniku
Metrostavu. Mezi více než padesát pracovníků, kteří
svému často prvnímu zaměstnavateli stali po celý
život věrní, patří i Stanislav Šmol. Dones jej každý den
spolehlivě naleznete v ekonomickém úseku společnos-
ti Metrostav Development.
Jako řada dalších i vy jste v srpnu roku 1970 vlast
nastoupil ještě do Vodních staveb. Jak to tehdy bylo?
Na stavební průmyslovce jsem studoval obor doprav
stavby a po ukončení školy zkala příležitost podílet
se na budování metra. Nastoupil jsem proto k Vodním
stavbám, kde jsem začal pracovat jako asistent. Ne však
v pražském podzemí, ale na Vodním le Želivka. Když
jsem se po dvou letech vojny na stejné pracovišvrátil
jako mistr, byl už mým zaměstnavatelem Metrostav.
enil jste se, narodila se vám první dcera, vaše práce
pro divizi 6 na Želivce v roce 1976 končila...
Měl jsem přejít na stavbu VD Jesenice, ale zasáhl osud
i návratu z práce mi vlak nťastnou náhodou ujel
obě nohy. Za to, že jsem il, vděčím pohotoprv
pomoci, lékařům a rodině, zejména manželce. A také
Metrostavu, který mě po roce rehabilitací znovu „postavil
na nohy“ i když jsem byl v plném invalidním důchodu,
přijal mě zpět do zaměstnání, a to vůbec nebylo obvyklé.
Lidé, kteří tehdy firmu tvořili, mi navíc pomohli získat
příspěvek na auto a dostal jsem i větší služební byt. Naše
společnost teď Metrostav Development mi pomáhá
dodnes. ky jsem soběstačný a spokoje. Cítím to
jako závazek a chci pro ni pracovat co nejlépe.
V roce 1977 jste se do divize 6 vrátil, tentokrát na stav-
bu metra. Co bylo náplní vaší nové činnosti?
eškolil jsem se na výrobního kalkulanta. Když Me tro-
stav s výstavbou metra na Chodově skončil, přel jsem
ve stejné funkci do divize 1. Ze začátku jsem „jen“ podle
tabulek nasazoval jednotné ceny, postupně jsem stavby-
vedoucím zal kontrolovat faktury. Dodnes si řada li
ve stavebnictví myslí, že nejdůležitější je stavbu dokončit
a papíry k ní jsou jen povinnost a nutné zlo – a podle toho
to ze začátku vypadalo leckdy i u nás. Když jsem však
dostal administrativu na starost, chtěl jsem ji dělat dobře.
A tak jsem brzo začal upozorňovat na chyby, kterých jsem
si ve fakturách iml. Bývaly to nesprávně vyplněfor-
mální nálitosti či nepřesnosti ve výpočtech, někdy jsem
ak odhalil, že se nás subdodavatel pokoušel ošidit. Stal
se ze mne samostatný odborný ekonom, pak finanční re-
ferent a před deseti lety jsem v Metrostavu začal po eko-
nomicstránce pohat s developerskými projekty.
Čím se v práci zabýváte dnes?
V posledch letech mám na starosti finanční toky Me-
trostavu Development a ech jeho dceřiných společ-
ností. Od loňského podzimu proto pracuji se systémem
OneWorld, do kterého byly převedeny.
Na co z života v Metrostavu nejraději vzpomínáte?
Nikdy jsem neztratil humor. I přesto nejraději vzpomínám
na dobu, kdy jsem býval zdravý – vždycky jsem totiž chtěl
t sš v praxi na stavnež v kanceláři. Osud to však
zařídil jinak... I proto jsem měl velkou radost, když mě
vloni vedení společnosti vybralo za Osobnost Metrostavu
Development roku 2009. Nebývá obvyklé, aby takové oce-
nění získal referent. O to víc si ho vážím a těší mě.
Brzy oslavíte šedesátiny. Jaké jsou vaše další plány?
Pokud mi to zdraví umožní, chtěl bych pokrovat v práci,
a t tak dál užitečsživotní“ firmě. donedávna
jsem se pohyboval jen s pomoauta a berlí. Vloni jsem
si však navíc pořídil vozík. Hlavně kvůli vnoučatům, abych
s nimi mohl chodit na výlety, třeba do zoo. Vnučka je už
školka, první vnuk chodí do školky, druhý se narodil le-
tos v lednu, dalšího potomka čekáme na konci března. Už
teď se těším, jak jej přitám do života. Jedna dcera a její
manžel pracují také v Metrostavu, tak budu možná pro
naši společnost pomáhat vychovávat další generaci…
strana 2
PTÁME SE
1
Spojnice mezi pražskou Blankou a Malovankou
i cestě po stském okruhu ze Smíchova vyždějí
auta ze Strahovsho tunelu na mimrovňovou křo-
vatku Malovanka, kterou pod názvem SAT 2A dokonču-
je tým Ing. Tomáše Kohouta z divize 5. Aby řidiči mohli
po okruhu v budoucnosti pokračovat směrem do Troji,
je kromě tunelového komplexu Blanka zapotřebí do-
končit i asi 400 m dlouhý úsek tunelů pod Patkovou
ulicí. Jeho stavbu – SAT 2B – řídí sdrení společností
EUROVIA CS a Energie staveba báňská. Pro prv
dodává tým Ing. Kohouta železobetonové konstrukce.
„Mezi MÚK Malovanka a tunely Blanka, budovanými
z jámy Myslbekova, je výstavba hloubených tunelů SAT 2B
navržena dvěma různými způsoby,popisuje Ing. Kohout.
„Jejich delší část pod Patočkovou třídou vznikne čelním
odtěžováním pomocí modifikované milánské metody.
O něco kratší úsek vytvoří v křižovatce s Myslbekovou
ulicí klenbové tunely, prováděné v otevřené jámě. Zde se
budou navíc oba třípruhové tubusy, samostatné pro každý
směr, rozšiřovat ještě o jednu jízdní dráhu.
Naši pracovníci na stavbu SAT 2B nastoupili vloni
v eznu. Převzali zajištěnou stavební jámu, vyhloubenou
až pět metpod ten na úroveň budouho stropu tu-
nelů. Pracovníci firmy Zakládástaveb v dnes budují
milánské stěny (foto č. 1), které vytvoří svislé konstrukce
tubusů. Vzhledem k nepříznivým geologickým poměrům
jsou hluboké i víc než 15 m, aby prošly vrstvami navážek
a naplavenin v původním údolí potoka Brusnice a mohly
t vetknuty do únosného podloží letenských břidlic.
Na zeminu mezi milánskými stěnami zaměstnanci di-
vize 5 betonují stropy tubusů. Až bude pod nimi odtěžena
hornina (foto č. 2), vrá se do jižní a pak i do severní trou-
by, aby vybetonovali jejich spoddesky včetně ka.
Tímto způsobem bychom měli vybudovat všech osm
dilatních celků,“ pokračuje v popisu Ing. Kohout. „Práci
nám však komplikuje skutečnost, že v pátém z nich arche-
ologové nekaobjevili stavojenské hroby. Mož
pocházejí z roku 1741, kdy Prahu obsadila francouzsko-
-bavorská vojska. Mohou však t jo 100 let starší,
z doby švédského obléhání na konci třicetileválky. Naše
práce se proto izsopostupu archeolo.“
Aby divize 5 umožnila odtěžování zeminy pod stropem
tubusů, odstranila odřením a pomocí neexplozivních
hydraulických klínů DARDA provizorní železobetonová za-
slepení mezi stavbami SAT 2A a 2B. Klenbové tunely v já-
na staveništi Myslbekova ještě betonovat nezačala.
Její východní část tot slouží pro ražbu tunelů Blanka
a západní ne zcela odtěžena. Svou práci na stavbě
SAT 2B by měla divize 5 skončit příští rok v červnu.
2
1
2
3
4
5
Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 02/2011, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (419 ms)

Rendering Strana 3 (103908): (0/1) (58 ms)

Rendering Strana 2 (103907): (0/1) (99 ms)

Rendering Strana 1 (103906): (0/1) (98 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3080/vth120528-1.jpg (3x)

 i3080/vth120529-1.jpg (3x)

 i3080/bg103907.svg

 i3080/vth120530-1.jpg (3x)

 i3080/vth120531-1.jpg (2x)