Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 02/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2012, Strana 2
Geodetické práce na stavbě tunelu Blanka
Více nt let pracovali geodeti z divize 5 na stav
ražených tunelů Blanka v úseku Královská obora (foto).
Jejich ření, která s přesnosv řádu nejvýše něko-
lika milimetrů probíhala s využitím nejmoderích
přístrojů a programového vybavení, v současné době
pomalu končí. Zaslouží si krátohlédnutí.
Prvnímu vytení obrysu tunelu Blanka na portálovou
stěnu předcházela analýza předpokládané chyby jeho pro-
žky, kterou provedli odborníci z ČVUT. Po vybudování
sítě betonových pilířů kladního bodového pole, jeho
proměřemetodou GPS a výškovém provázání s povr-
chem přesnou nivelací vznikla výchozí konfigurace bo
s polohovou a výškovou esnos ± 3mm, která dala
klad pro esné směroa výškové vedení la. Směr
ražeb kontrolovaly po každých 500 m délky tunelu dvě ne-
závislé firmy – dciná společnost Metrostavu CCE Praha
a hlavní geodet investora firma Angermeier Engineers.
Pracovníci divize 5 prováděli každý den v nepřetržitém
provozu vytyčovací práce hned na několika pracovištích
současně. Nejprve pomocí zaměřeného laseru navigovali
vrtací vůz, který na základě připravených schémat navrtá-
val čelbu podle projektovaných obrysů. Po odstřelu a od-
těžení horniny geodeti zkontrolovali tvar výrubu a ověřili
dodržení projektované tloušťky budoucího primárního
ostění. Po dočištěvýrubu vytyčili a po usazení i zaměřili
ocelový rám – základní výztužný prvek primáru. Na celém
úseku Klovsobora jich bylo včetvzduchotechnic-
kých objektů za 4 roky ražeb usazeno více než 16 tisíc.
Následné vytování na definitivním ostění bylo mno-
hem znoroí než i ražch. Prohalo zárov
na izolacích a armatuře a geodeti i m kontrolovali
bednění pro betonáž spodní i horní klenby. Všechny práce
měli systémově rozdělené do desetimetrových a dvanác-
timetrových bloků, kdy na každý z nich ipadlo zhru-
ba padet vytyčech a kontrolovach bodů. Poloha
každého z nich byla závislá na spádu tunelu a na výšce,
ve které se nacházel. Vytyčování probíhalo v oblouku
nebo přechodnici, v proměnlivém spádu a na pracovních
spárách, které nebyly svislé. Matematic zajímavost
projektu byla nejvíce patrv objektech vzduchotechniky,
kde se navzájem propojovaly křížící se kanály a šachty.
tšinu vytyčovaných bodů počítali pracovníci divi-
ze 5 přímo na stavtunelu a jejich množství kolika-
násobně překročilo počet bodů u standardního projektu.
V úseku Královská obora vytyčili ce než 200 000 bodů
a přes 500 000 zaměřili. V nepřetržitém provozu se proto
na 30 souběžných pracovištích střídalo 12 geodetů.
V závěru bych chtěl ocenit přístup vedoucích pracov-
ků stavby, kteří geodetům vycházeli vstříc při budování
bodového pole a i důležitých měřeních omezovali
stavební činnost. Geodetické práce sice jdou ruku v ruce
s těmi stavebními, ale z předchozí praxe vím, že takový
postoj není žný. Jsem rád, že právě v Metrostavu tato
spolupráce dobře funguje, protože má pozitivní dopad
na přesnost výstavby. I proto příčná odchylka tunelových
trub i prorážkách v úseku Královská obora činila jen
5 mm, odchylka ve staničení 7 mm a ve výšce jen 1 mm,
což je i v celosvětovém měřítku nezvykle přesné.
Tomáš Kárník, foto Josef Husák
Další prorážka na V.A
Ve čtvrtek 19. ledna dorazil plnoprofilový razicí štít
Adéla do prostoru budou stanice Veleslan, která
bude součásV. provozho úseku trasy A pražského
metra. Kromě zástupců Dopravního podniku hl. m. Pra-
hy a dodavatelů přihlížel slavnostní prorážce i pražský
primátor MUDr. Bohuslav Svoboda a další hos.
Ješdřív, než se ed Adélou otevřel volný prostor,
li všichni mimořádnou příležitost prohdnout si jeho
kolegu Tondu, kterého odka složez pracovků na-
šich divizí 5 a 8 právě protahovala stanicí (foto č. 1). Do
prostoru, který předem vytěžili raziči firmy Subterra a kde
se Tonda právě pohyboval, primátora doprovodili ředitel
divize 5 Metrostavu Ing. Václav Soukup a jespecialista
Ing. Ermín Stehlík (foto č. 2 zleva).
Na pokyn primátora (foto č. 3) se potom Adéla rozjela
a prorazila stěnu stavební jámy nedaleko hotového tunelu,
kterým zátkem prosince dorazil na Veleslavín Tonda
(foto č. 4). Stavba V.A pokračuje hladce a oba štíty se v re-
kordních časech postupně blíží ke svému cíli v Dejvicích.
Více než kilometr dlouhou cestu z Petřin urazily shodně
zhruba za dva měsíce. Adéla při tom vytvořila rekord, když
její osádka za 24 hodin vyrazila plných 36 m tunelu.
Po protažení staniVeleslavín budou t oba stroje
před sebou jen asi 200 m dlouhý úsek před prorážkou do
stavební jámy E2, která by dál měla sloužit pro zásobování
TBM materiálem i pro odvoz vyžené horniny. Šťastnou
cestu razičům poáli i generální ředitel firmy METRO-
PROJEKT Praha Ing. David Ksa a výrobně-technický
ředitel Metrostavu Ing. Ivan Hrdina (foto č. 5 zleva).
Ing. Michaela Dibona,
ředitele výstavby v Polsku
I esto, že Ing. Dibon stále řídí tým divize 4, který
bude ještě rok stat silnici R48 Rychaltice Frýdek-
-Místek, většinu času tráví u našich severních souse-
dů. Po sedmi letech práce v naší firmě, která převáž
prožil na dopravních stavbách v Moravskoslezském
kraji, se vloni v červnu estěhoval do Bielska-Białé,
odkud vede organizač složku Metrostavu v Polsku.
Práce se mu daří – spolu s kolegy připravuje naši první
tamější zakázku, stavbu mostu v městě Chmek.
Kolik zaměstnanců Metrostavu dnes v Polsku pracuje?
Dohromady je nás deset. Dva kolegové sem přišli z Čech
ed pár lety, další dva jsem si ivedl z moravských
zazek. Tým se nedávno ještě rozrostl o pět polských
specialistů, kteří pracují jako přípraváři a kalkulanti.
Jak se spolu domlouváte? Umíte polsky?
Všichni jsme z příhraničí, kde se každý s řečí souse
denně setkává. V kanceláři proto žeme mluvit rodnými
jazyky a snadno se domluvíme. Já nac poczím z ge-
nerace, která vyrostla při sledování polské televize, takže
polsky stoprocentně rozumím. Plynně ale nemluvím, to
bude ješchvíli trvat. Zjistili jsme ale, že eba objednat
v polštině správný druh betonu ne vůbec snadné. Chce-
me proto š tým ještě rozšířit o polského kolegu, který
bude pracovat jako mistr a povede i stavební deník.
Jsou nějarozly mezi prací v Polsku a u s?
Žádné si neuvědomuji, pracuji jako dřív. Stavebnictví
v Polsku funguje jako u s a základprincipy liniových
staveb jsou obdobné jako u obvyklých projekdivize 4.
Snad si jen musím dávat trochu věí pozor i obchod-
ních jednáních zisk je v Polsku tradičně lákavější než
obrat. Do práce dojíždím kden z domu, z Frýdku-
-Místku je to do Bielska-Białé jen kolem půl hodiny autem.
Můj život se tak od ívějšího moc neliší, vždycky jsem
za prací dojížděl. ti už ale odrostly, starost o se
zmenšila, a tak i rodina mé povolání lépe snáší.
Podařilo se vám ust ve výrovém řízení na stavbu
mostu v Chełmku, a získali jste tak první zakázku Met-
rostavu na práci v Polsku. Bylo to náročné?
Za dobu, co v Polsku působím, jsme podali šest nabídek
do výběrových řízení. Zatím jen na meí stavby, aby-
chom na začátku působení nešli do íliš velkého rizika.
V Polsku rozhoduje o vítězi soutěže vždy jen cena a s tou
jsme se pokaž pohybovali v sném kontaktu konku-
rence. Kromě Chełmku jsme vyhráli ještě výběrové říze
na stavbu jedné vky pro pěší. Po vyhlášení výsledků
ak investor projekt zrušil pro nedostatek financí. Teď se
mu je podařilo opět získat a soutěž obnovil. ihlásili jsme
se do ní se stejnou nabídkou a jsem opravdu zvědavý, jak
dopadneme. Myslím, že naše úspěšnost v Polsku je zatím
dob, a věřím, že se nám ji podí udržet.
Nabídku na stavbu v Chełmku metodou design-built
jste museli vypracovat za 14 dní. Bylo to náročné?
Bylo to jednodušší než u nás. Investor nám předložil pro-
jektovou dokumentaci zpracovanou ve stadiu studie, kde
byly specifikovány jak hlavní parametry mostu, tak jeho
typ – Langerův trám – i hrubý výkaz výměr. Kontaktovali
jsme brněnské studio HBH Projekt, které zhruba za týden
vypracovalo ve dvou variantách prvstupeň realiz
dokumentace most s jedním středovým nebo dvěma
krajními oblouky. Do konce ledna bychom měli posoudit,
který z návrhů pro nás bude ekonomicky výhodnější, a ten
zřejmě v dubnu zneme realizovat. Oba jsou pohle-
dově hezké, a protože výběr varianty neovlivní platnost
stávajícího stavebního povolení, rozhodne jen cena díla.
Jaké jsou vaše plány rozvoje v Polsku?
d bych tu vybudoval sostnou výrobní jednotku,
která by nabízela nejen výstavbu drobnějších dopravních
staveb. Chceme se tu účastnit i soutěží na výstavbu či mo-
dernizaci železnic a spolu s divizí 2 Metrostavu bychom
zde chtěli proniknout i do části stavebního trhu, která
se zaobírá výstavbou nebo rekonstrukcí elektráren všeho
typu s výjimkou jaderných. Máme tedy v Polsku velké
možnosti i plány a dokončestavby mostu v Chełmku
prověří, čeho jsme tu schopni dosáhnout.
strana 2
PTÁME SE
1
Staronový most již prozrazuje svůj tvar
Už deset měsíců rekonstruuje sdružení v čele s divizí 4
most evádějící v Brandýse silnici II/610 es Labe
a jeho inundační území. V hotovém le však mnoho
origilních prvků z původního, ce n130 let staré-
ho ocelového mostu nezůstane – byl totiž v tak havarij-
ním stavu, že jeho demolice byla nevyhnutelná. ed
ale stavbaři zprovoznili provizorlávku pro ší, aby
jim ulehčili cestu mezi Brandýsem a Boleslaví. Dnes už
ehy řeky spojuje nokonstrukce mostu (foto č. 1),
po němž se už v létě budou prohánět automobily.
Srpen termín zprovoznění nového mostu se rych-
le blíží, a tak je jasné, že jeho založení a spodní stavbu už
máme dávno hotovou,“ řívedoucí projektu Ing. Richard
Rakouš. V obou krajních částech ípolového mostu
jsme už na spodní pevné skruži provedli celý betonový
komorový nosník vodorovné konstrukce. U středového
pole s rozpětím 66 m teď právě za pomoci horskruže
dokončujeme betonáž jeho horní desky.
Na stavbě se podíleli jak pracovníci provozu mostních
technologií divize 4, kteří dodali skruž a provedli spodní
stavbu mostu i konstrukce provizorlávky, tak i divizní
doprava a mechanizace. Tesaři z divize 6 zase vyrobili
atypické obloukové ramenáty, které s výdřevami a opláš-
těním sestavili do bednění pro vybudování atypických
vyhlídkových plošin. Ty budou vybetonovány na návodní
straně vnitřních pilířů a s architektonicky pojatým zábra-
dlím přizpůso vzhled mostu okolní zástavbě.
Zhlaví obou nových pilířů jsou navržena tak, aby voda
kolem nich snadno proudila. Pilíře jsou obloženy žulovými
deskami (foto č. 2), stejný obklad dělníci v chto dnech
provái na och. Z těch jsou vyloženy i železo-
betonové bočkrycí plenty stylizující původní kamenné
klenby na předpolích. Vyrábí se už také i mostní zábradlí,
jehož bednění, výztuž a prv vzorek sloupku ebrali
stavbaři z divize 4 právě před pár dny.
„Při stav musíme brát ohled na riziko spojené
s velkou vodou,“ konstatuje Ing. Rakouš. „Pro provizor
lávku máme zpracovaný speciální provozní povodňový
řád a na zvýšenou hladinu Labe jsme ipraveni i na
stavbě mostu. T nás čekají betonáže složitého tvaru
vyhlídkových plošin a dokončení mostu íslušenství,
odvodnění, izolace, vozovky, odláždění... Už za půl roku
ale motoristům otevřeme novou spojnici přes řeku mezi
Brandýsem a Boleslaví. Bude únosnější, snáze udržovatel-
ná, a i když zvětší průjezdnost, sníží hlukovou těž okolí.
Myslím, že už se jí zdejší obyvatelé nemohou dočkat.
2
1
2
3
4
5
Metrostav Metrostav 02/2012, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 02/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2012, Strana 4
Metrostav Metrostav 02/2012, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 02/2012, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 02/2012, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 02/2012, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (232 ms)

Rendering Strana 3 (103824): (0/1) (225 ms)

Rendering Strana 2 (103823): (0/1) (270 ms)

Rendering Strana 1 (103822): (0/1) (269 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3060/vth120444-1.jpg

 i3060/vth120445-1.jpg

 i3060/bg103823.svg

 i3060/vth120446-1.jpg

 i3060/vth120448-1.jpg