strana 2

Cesta na denní světlo

Tunelovací stroje Tonda i Adéla svou práci při ražbě

a stavbě traťových tunelů metra V.A skončily. Pražské

podzemí však zatím neopustily – právě probíhá jejich

demontáž a do konce března by všechny jejich části

měly být levou tunelovou troubou přepraveny na zařízení staveniště E1 a odtud na úložiště ve Stavebním

dvoře v Horních Počernicích.

Jako první opouštějí podzemí vozíky z Tondova závěsu

– pracovníci z divize 5 je s pomocí specialistů z německé

firmy Herrenknecht protahují hotovým tunelem nazpět

do jámy E1, kde je vytahují na povrch. Tam se jich ujímají

jejich kolegové z provozu dopravy divize 4 a jako nadrozměrný náklad je v nočních hodinách přepravují z Dejvic až

do Horních Počernic, kde obě TBM čeká repase a uskladnění před dalším nasazením.

Do stísněné komory za koncem kolejového obratiště stanice Dejvická zatím mechanici vysunuli razicí štít

Tondy a začínají jej demontovat (foto č. 1). Místa na práci

opravdu moc nemají, vzdálenost mezi strojem a stěnou

komory je jen několik centimetrů (foto č. 2). Štít je možné

Ptáme se

Luďka Schmidta,

generálního ředitele firmy DANDREET

1

Stavbu Galerie Teplice zahalily speciální stany

1

2

Centrum severočeských Teplic se pomalu mění k nepoznání. Z těsné blízkosti náměstí Svobody zmizela

budova bývalého obchodního domu PRIOR – stavba

z 80. let minulého století, která již nesplňovala požadavky na moderní nákupní středisko. Na jejím místě

už nad terén vyrůstá konstrukce multifunkčního centra

s názvem Galerie Teplice, kterou buduje tým divize 8

pod vedením Ing. Radka Kubeše.

Nové nákupní centrum oživí střed města ještě lépe,

než nabízel původní projekt na jeho stavbu od českobudějovické společnosti ATELIER 8000. Investor – společnost

Galerie Teplice s.r.o. – se totiž během stavby rozhodl změnit jeho vzhled tak, aby lépe zapadlo do sousední zástavby

a přitom působilo modernějším a vzdušnějším dojmem.

Úpravy projektu svěřil londýnskému studiu BENOY a jeho

požadavek byl jednoznačný – odlehčit fasádu, aby lépe

ladila s okolím. Výsledkem práce britských architektů

a designérů je nová podoba obvodového pláště z více

různých materiálů. Díky většímu prosklení průčelí do náměstí Svobody a směrem k lázeňskému parku i k Domu

kultury bude budova působit lehčeji a příjemněji.

To však bude až za rok. Teď na poměrně malém prostoru staveniště mohou kolemjdoucí zahlédnout hlavně

speciální stany (foto č. 1), pod nimiž se topí, aby stavbaři

mohli dokončit montáž obvodových stěn a stropu 1. PP

a ve stejném podlaží pokračovat i v betonáži nadbetonávky stropních panelů. Multifunkční centrum vyrůstá v čle-

nitém terénu a bude se do něj vstupovat ze tří výškových

úrovní. Nosnou konstrukci, založenou na pilotách, proto

tvoří do úrovně 1. PP monolitický železobeton a od stropu

1. PP až do posledního 4. NP předpjaté panely a průvlaky

s nadbetonávkou (foto č. 2). Hrubou stavbu chce divize 8

dokončit ještě v průběhu letošního března.

Zajímavá práce pak na ni bude čekat při montáži obvodového pláště. Zejména díky jeho většímu prosklení

vznikne na fasádě řada zajímavých architektonických

detailů, které budou vyžadovat velkou pozornost při koordinaci prací. Tato činnost také bude podle vedoucího projektu v dalších měsících nejnáročnější. Jeho tým ji bude

muset zvládnout stejně dobře, jako se mu třeba podařilo

vyrovnat s nedostatkem místa pro skladování materiálu.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

2

V Praze 13 stavíme byty i kancelářskou budovu

3

4

rozebrat na díly, ze kterých byl složen. Řeznou hlavu je

však nutné rozřezat na tři části, jinak by ji nebylo možné

protáhnout hotovým tunelem na E1. Také při této náročné

práci našim zaměstnancům pomáhají němečtí kolegové.

Až podzemí opustí stroj Tonda, dočká se protažení

do komory Adéla, která zatím trpělivě čeká na konci své

tunelové trouby (foto č. 3). Při jejím rozebírání už budou

mít pracovníci divize 5 (foto č. 4) zkušenosti. Také druhý

tunelovací stroj musí podzemí opustit levou tunelovou

troubou, a to co nejdřív, aby divize 8 mohla naplno pokračovat ve své práci a dokončit celý úsek metra V.A z Dejvic

do Motola v plánovaném termínu.

Tým Ing. Martina Jiroty z divize 9 Metrostavu začal

vloni v listopadu pracovat na zakázce nazvané Polyfunkční areál Medox II. Pod tímto jménem se skrývá

výstavba tří bytových bloků doplněných administrativní budovou. Pro developerskou společnost DARAMIS

GROUP vyrostou do 17. března příštího roku v Praze 13

v lokalitě Nad Motolským hájem.

Bytový objekt s celkem 134 byty, 17 ateliéry a 163 parkovacími místy vytvoří tři obytné bloky A, BC a D propojené společnými podzemními garážemi. Mezi novými domy

jejich střecha pokrytá intenzivní zelení vytvoří vnitroblok

pro odpočinek a relaxaci obyvatel z okolí. Největší budova A bude mít protáhlý půdorys, tři samostatné sekce

a sedm nadzemních podlaží. Budova BC, složená ze sekcí

B a C, má půdorys ve tvaru T a čtyři nadzemní podlaží.

Půdorysně nejmenší čtvercový dům D bude šestipodlažní. Poslední patra budou u všech objektů ustupovat.

Šestipodlažní administrativní budova K bude nepodsklepená. Část půdorysu jejího přízemí bude na podnoži

a poslouží jako parkoviště. Čtyři další patra projektant

navrhl tak, aby v každém z nich mohl sídlit samostatný

nájemce. V posledním a rovněž ustupujícím podlaží budou

společné jednací a prezentační místnosti.

1

Po stavební stránce všechny na pilotách založené objekty vytvoří vyzdívaný železobetonový monolitický skelet

se ztužujícími stěnami. U podsklepených bytových domů

je podzemní podlaží navržené jako nepropustná bílá vana.

Na fasádách uzavře kontaktní zateplovací systém tenkovrstvá omítka s barevně zvýrazněnými rizality a arkýři.

Konečný vzhled lokality, kterou developer nazval Nad

Motolským hájem II, je dobře patrný z vizualizací č. 1 i 2

a naznačuje jej také první etapa stejnojmenného projektu,

která od roku 2008 stojí vedle dnes zastavované oblasti.

Divize 9 má v současnosti nad Motolským hájem hotové stavební jámy s pilotovým založením, které provedli

pracovníci společnosti PRAGIS. V místě administrativní

budovy se táhnou základové pasy a betonáři se připravují

na lití podkladních betonů. „Čeká nás běžná stavba, s jakou máme bohaté zkušenosti, a proto z ní nemáme obavy.

Vloni se třeba našemu týmu podařilo úspěšně dokončit

alfarezidenci, první etapu výstavby Rezidenčního parku

Na Vackově. Navíc k plné spokojenosti našich developerů

z Metrostavu Development. Děláme teď všechno proto,

aby i současný investor byl za 14 měsíců s naší prací

spokojen,“ uzavírá vedoucí projektu Ing. Jirota.

– l s – , v i z u a l i z a c e DARA M I S GROUP

2

Luděk Schmidt absolvoval geografii a kartografii na

Přírodovědecké fakultě UK a Právnickou fakultu UK

v Praze a studoval i na University of Delaware. Už dvacátý rok působí v realitním oboru a dnes je generálním

ředitelem společnosti DANDREET, kterou založil. Ta je

developerem a jedním z investorů Galerie Teplice, kterou staví Ing. Radek Kubeš z divize 8, a Galerie Šantovka v Olomouci, jejíž stavbu řídí Ing. Jan Šlajs z divize 1.

Vedl jste v uplynulých letech řadu developerských projektů. Na které z nich nejraději vzpomínáte?

Těžko se mi vybírá – při předchozím působení jsme budovali třeba nákupní centra Nisa Liberec a IGY v Českých Budějovicích, rezidenční projekt Nová Liboc, vilový projekt na

Hanspaulce či velký administrativně-rezidenční projekt A7

Holešovický pivovar. Velmi významná byla i stavba obytného souboru U Zámeckého parku v Čakovicích, kterou

realizoval Metrostav a která zahrnovala 650 nových bytů.

Všechny projekty byly takového rozsahu, že buď vytvořily

novou lokalitu, nebo tu existující zásadně přeměnily.

Co je hlavní náplní činnosti vaší společnosti?

Zaměřujeme se primárně na velké investice v centrálních

částech našich regionálních měst. Zatím stavíme převážně obchodní centra, připravujeme však i rezidenční

projekty a administrativní budovy. Chceme pokrývat

všechny tyto realitní segmenty, trváme však jen na těch

nejlepších lokalitách. Galerie Teplice je třeba na hlavním

náměstí v centru města. Galerie Šantovka zase roste na

hranici historického jádra Olomouce a měla by vytvořit

první část nové městské čtvrti. Do budoucna možná nevyloučíme ani projekty dál od středu měst, budou však

muset splňovat naše požadavky – mít velmi dobrý přístup

pro zákazníky i zásobování a být zřetelně viditelné. Nejde

nám totiž o počet realizací, ale o to, aby naše projekty

byly co možná nejúspěšnější a měly dobrou perspektivu.

Intenzivně pracujete na projektu Galerie Prostějov

a připravujete i další projekty. Ve stavbě však máte

zatím dvě díla – v Teplicích a v Olomouci – a obě staví

Metrostav. Proč jste si jej vybrali, rozhodovala cena?

Cena hraje vždy důležitou roli. Výběrová řízení na realizaci

těchto zakázek však byla několikakolová a zúčastnily se

jich všechny významné stavební firmy, které mají kapacitu

a zkušenosti takto rozsáhlé dílo dokončit. Rozdíly v ceně

nabídek nakonec již nebyly významné a při výběru dodavatele rozhodovaly poslední obchodní detaily. Zásadní byl

i osobní pocit z jednání s vedením společnosti a z toho

plynoucí důvěra, že projekt dokončí kvalitně, včas a za

sjednanou cenu. Chtěli jsme samozřejmě jen takového dodavatele, který má dobré reference a je finančně stabilní.

Myslíte, že jste si vybrali dobře?

Myslím, že ano. Šantovka i Galerie Teplice rostou doposud podle plánu. Samozřejmě, že i u nich se objevují

běžné provozní problémy a složitosti, které však okamžitě

řešíme. Téměř roční vztah, který máme s divizí 1, a více

než půlroční spolupráce s divizí 8 jsou však zatím velmi

korektní a věříme, že je stejně vnímá i Metrostav.

Jak významné jsou tyto projekty z českého hlediska?

Šantovka je dnes největší soukromou tuzemskou stavbou

mimo liniové stavby a Galerie Teplice určitě patří do první

pětky. Jedná se tedy o velká díla, která musí být navíc

dokončena v extrémně krátkých termínech – v Olomouci

budeme otevírat už letos v říjnu a v Teplicích jen o pár

měsíců později. Postup výstavby můžete sledovat na

záběrech webkamer na stránkách www.metrostav.cz,

www.galeriesantovka.cz a www.galerieteplice.cz.

Věříte, že obě stavby zprovozníte včas?

Nepochybuji, že Metrostav harmonogramy staveb dodrží.

Naše komunikace na úrovni stavby i s vedením firmy je

navíc nadstandardní. Pokud vše zdárně dopadne, bude

mít naše spolupráce dobrou perspektivu i do budoucna.