strana 2
Cesta na denní světlo
Tunelovací stroje Tonda i Adéla svou práci při ražbě
a stavbě traťových tunelů metra V.A skončily. Pražské
podzemí však zatím neopustily – právě probíhá jejich
demontáž a do konce března by všechny jejich části
měly být levou tunelovou troubou přepraveny na zařízení staveniště E1 a odtud na úložiště ve Stavebním
dvoře v Horních Počernicích.
Jako první opouštějí podzemí vozíky z Tondova závěsu
– pracovníci z divize 5 je s pomocí specialistů z německé
firmy Herrenknecht protahují hotovým tunelem nazpět
do jámy E1, kde je vytahují na povrch. Tam se jich ujímají
jejich kolegové z provozu dopravy divize 4 a jako nadrozměrný náklad je v nočních hodinách přepravují z Dejvic až
do Horních Počernic, kde obě TBM čeká repase a uskladnění před dalším nasazením.
Do stísněné komory za koncem kolejového obratiště stanice Dejvická zatím mechanici vysunuli razicí štít
Tondy a začínají jej demontovat (foto č. 1). Místa na práci
opravdu moc nemají, vzdálenost mezi strojem a stěnou
komory je jen několik centimetrů (foto č. 2). Štít je možné
Ptáme se
Luďka Schmidta,
generálního ředitele firmy DANDREET
1
Stavbu Galerie Teplice zahalily speciální stany
1
2
Centrum severočeských Teplic se pomalu mění k nepoznání. Z těsné blízkosti náměstí Svobody zmizela
budova bývalého obchodního domu PRIOR – stavba
z 80. let minulého století, která již nesplňovala požadavky na moderní nákupní středisko. Na jejím místě
už nad terén vyrůstá konstrukce multifunkčního centra
s názvem Galerie Teplice, kterou buduje tým divize 8
pod vedením Ing. Radka Kubeše.
Nové nákupní centrum oživí střed města ještě lépe,
než nabízel původní projekt na jeho stavbu od českobudějovické společnosti ATELIER 8000. Investor – společnost
Galerie Teplice s.r.o. – se totiž během stavby rozhodl změnit jeho vzhled tak, aby lépe zapadlo do sousední zástavby
a přitom působilo modernějším a vzdušnějším dojmem.
Úpravy projektu svěřil londýnskému studiu BENOY a jeho
požadavek byl jednoznačný – odlehčit fasádu, aby lépe
ladila s okolím. Výsledkem práce britských architektů
a designérů je nová podoba obvodového pláště z více
různých materiálů. Díky většímu prosklení průčelí do náměstí Svobody a směrem k lázeňskému parku i k Domu
kultury bude budova působit lehčeji a příjemněji.
To však bude až za rok. Teď na poměrně malém prostoru staveniště mohou kolemjdoucí zahlédnout hlavně
speciální stany (foto č. 1), pod nimiž se topí, aby stavbaři
mohli dokončit montáž obvodových stěn a stropu 1. PP
a ve stejném podlaží pokračovat i v betonáži nadbetonávky stropních panelů. Multifunkční centrum vyrůstá v čle-
nitém terénu a bude se do něj vstupovat ze tří výškových
úrovní. Nosnou konstrukci, založenou na pilotách, proto
tvoří do úrovně 1. PP monolitický železobeton a od stropu
1. PP až do posledního 4. NP předpjaté panely a průvlaky
s nadbetonávkou (foto č. 2). Hrubou stavbu chce divize 8
dokončit ještě v průběhu letošního března.
Zajímavá práce pak na ni bude čekat při montáži obvodového pláště. Zejména díky jeho většímu prosklení
vznikne na fasádě řada zajímavých architektonických
detailů, které budou vyžadovat velkou pozornost při koordinaci prací. Tato činnost také bude podle vedoucího projektu v dalších měsících nejnáročnější. Jeho tým ji bude
muset zvládnout stejně dobře, jako se mu třeba podařilo
vyrovnat s nedostatkem místa pro skladování materiálu.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
2
V Praze 13 stavíme byty i kancelářskou budovu
3
4
rozebrat na díly, ze kterých byl složen. Řeznou hlavu je
však nutné rozřezat na tři části, jinak by ji nebylo možné
protáhnout hotovým tunelem na E1. Také při této náročné
práci našim zaměstnancům pomáhají němečtí kolegové.
Až podzemí opustí stroj Tonda, dočká se protažení
do komory Adéla, která zatím trpělivě čeká na konci své
tunelové trouby (foto č. 3). Při jejím rozebírání už budou
mít pracovníci divize 5 (foto č. 4) zkušenosti. Také druhý
tunelovací stroj musí podzemí opustit levou tunelovou
troubou, a to co nejdřív, aby divize 8 mohla naplno pokračovat ve své práci a dokončit celý úsek metra V.A z Dejvic
do Motola v plánovaném termínu.
Tým Ing. Martina Jiroty z divize 9 Metrostavu začal
vloni v listopadu pracovat na zakázce nazvané Polyfunkční areál Medox II. Pod tímto jménem se skrývá
výstavba tří bytových bloků doplněných administrativní budovou. Pro developerskou společnost DARAMIS
GROUP vyrostou do 17. března příštího roku v Praze 13
v lokalitě Nad Motolským hájem.
Bytový objekt s celkem 134 byty, 17 ateliéry a 163 parkovacími místy vytvoří tři obytné bloky A, BC a D propojené společnými podzemními garážemi. Mezi novými domy
jejich střecha pokrytá intenzivní zelení vytvoří vnitroblok
pro odpočinek a relaxaci obyvatel z okolí. Největší budova A bude mít protáhlý půdorys, tři samostatné sekce
a sedm nadzemních podlaží. Budova BC, složená ze sekcí
B a C, má půdorys ve tvaru T a čtyři nadzemní podlaží.
Půdorysně nejmenší čtvercový dům D bude šestipodlažní. Poslední patra budou u všech objektů ustupovat.
Šestipodlažní administrativní budova K bude nepodsklepená. Část půdorysu jejího přízemí bude na podnoži
a poslouží jako parkoviště. Čtyři další patra projektant
navrhl tak, aby v každém z nich mohl sídlit samostatný
nájemce. V posledním a rovněž ustupujícím podlaží budou
společné jednací a prezentační místnosti.
1
Po stavební stránce všechny na pilotách založené objekty vytvoří vyzdívaný železobetonový monolitický skelet
se ztužujícími stěnami. U podsklepených bytových domů
je podzemní podlaží navržené jako nepropustná bílá vana.
Na fasádách uzavře kontaktní zateplovací systém tenkovrstvá omítka s barevně zvýrazněnými rizality a arkýři.
Konečný vzhled lokality, kterou developer nazval Nad
Motolským hájem II, je dobře patrný z vizualizací č. 1 i 2
a naznačuje jej také první etapa stejnojmenného projektu,
která od roku 2008 stojí vedle dnes zastavované oblasti.
Divize 9 má v současnosti nad Motolským hájem hotové stavební jámy s pilotovým založením, které provedli
pracovníci společnosti PRAGIS. V místě administrativní
budovy se táhnou základové pasy a betonáři se připravují
na lití podkladních betonů. „Čeká nás běžná stavba, s jakou máme bohaté zkušenosti, a proto z ní nemáme obavy.
Vloni se třeba našemu týmu podařilo úspěšně dokončit
alfarezidenci, první etapu výstavby Rezidenčního parku
Na Vackově. Navíc k plné spokojenosti našich developerů
z Metrostavu Development. Děláme teď všechno proto,
aby i současný investor byl za 14 měsíců s naší prací
spokojen,“ uzavírá vedoucí projektu Ing. Jirota.
– l s – , v i z u a l i z a c e DARA M I S GROUP
2
Luděk Schmidt absolvoval geografii a kartografii na
Přírodovědecké fakultě UK a Právnickou fakultu UK
v Praze a studoval i na University of Delaware. Už dvacátý rok působí v realitním oboru a dnes je generálním
ředitelem společnosti DANDREET, kterou založil. Ta je
developerem a jedním z investorů Galerie Teplice, kterou staví Ing. Radek Kubeš z divize 8, a Galerie Šantovka v Olomouci, jejíž stavbu řídí Ing. Jan Šlajs z divize 1.
Vedl jste v uplynulých letech řadu developerských projektů. Na které z nich nejraději vzpomínáte?
Těžko se mi vybírá – při předchozím působení jsme budovali třeba nákupní centra Nisa Liberec a IGY v Českých Budějovicích, rezidenční projekt Nová Liboc, vilový projekt na
Hanspaulce či velký administrativně-rezidenční projekt A7
Holešovický pivovar. Velmi významná byla i stavba obytného souboru U Zámeckého parku v Čakovicích, kterou
realizoval Metrostav a která zahrnovala 650 nových bytů.
Všechny projekty byly takového rozsahu, že buď vytvořily
novou lokalitu, nebo tu existující zásadně přeměnily.
Co je hlavní náplní činnosti vaší společnosti?
Zaměřujeme se primárně na velké investice v centrálních
částech našich regionálních měst. Zatím stavíme převážně obchodní centra, připravujeme však i rezidenční
projekty a administrativní budovy. Chceme pokrývat
všechny tyto realitní segmenty, trváme však jen na těch
nejlepších lokalitách. Galerie Teplice je třeba na hlavním
náměstí v centru města. Galerie Šantovka zase roste na
hranici historického jádra Olomouce a měla by vytvořit
první část nové městské čtvrti. Do budoucna možná nevyloučíme ani projekty dál od středu měst, budou však
muset splňovat naše požadavky – mít velmi dobrý přístup
pro zákazníky i zásobování a být zřetelně viditelné. Nejde
nám totiž o počet realizací, ale o to, aby naše projekty
byly co možná nejúspěšnější a měly dobrou perspektivu.
Intenzivně pracujete na projektu Galerie Prostějov
a připravujete i další projekty. Ve stavbě však máte
zatím dvě díla – v Teplicích a v Olomouci – a obě staví
Metrostav. Proč jste si jej vybrali, rozhodovala cena?
Cena hraje vždy důležitou roli. Výběrová řízení na realizaci
těchto zakázek však byla několikakolová a zúčastnily se
jich všechny významné stavební firmy, které mají kapacitu
a zkušenosti takto rozsáhlé dílo dokončit. Rozdíly v ceně
nabídek nakonec již nebyly významné a při výběru dodavatele rozhodovaly poslední obchodní detaily. Zásadní byl
i osobní pocit z jednání s vedením společnosti a z toho
plynoucí důvěra, že projekt dokončí kvalitně, včas a za
sjednanou cenu. Chtěli jsme samozřejmě jen takového dodavatele, který má dobré reference a je finančně stabilní.
Myslíte, že jste si vybrali dobře?
Myslím, že ano. Šantovka i Galerie Teplice rostou doposud podle plánu. Samozřejmě, že i u nich se objevují
běžné provozní problémy a složitosti, které však okamžitě
řešíme. Téměř roční vztah, který máme s divizí 1, a více
než půlroční spolupráce s divizí 8 jsou však zatím velmi
korektní a věříme, že je stejně vnímá i Metrostav.
Jak významné jsou tyto projekty z českého hlediska?
Šantovka je dnes největší soukromou tuzemskou stavbou
mimo liniové stavby a Galerie Teplice určitě patří do první
pětky. Jedná se tedy o velká díla, která musí být navíc
dokončena v extrémně krátkých termínech – v Olomouci
budeme otevírat už letos v říjnu a v Teplicích jen o pár
měsíců později. Postup výstavby můžete sledovat na
záběrech webkamer na stránkách www.metrostav.cz,
www.galeriesantovka.cz a www.galerieteplice.cz.
Věříte, že obě stavby zprovozníte včas?
Nepochybuji, že Metrostav harmonogramy staveb dodrží.
Naše komunikace na úrovni stavby i s vedením firmy je
navíc nadstandardní. Pokud vše zdárně dopadne, bude
mít naše spolupráce dobrou perspektivu i do budoucna.