Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 4
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
2
1
3
Odstraňujeme bariéry
O čem píše publikace nazvaná Fakta & legendy opraž-
ské městské hromadné dopravě, není nutné dlouho
vysvětlovat. Vla v roce 2010, fotografiemi do ní při-
spěl archiv Metrostavu a dotýká se i dopravy invali.
epravou osob se sníženou schopností pohybu aori-
entace se začala správní rada pražských Elektrických
podniků, které byly založeny v roce 1897, poprvé zabývat
až v roce 1915. První stová válka totiž zmrzačila takové
množství lidí jako nic jiho předtím. Ze začátku pomoc
edstavovalo jen zlevné jízdné. O to, jak se lidé do
dopravch prostředků dostanou, se nikdo nestaral.
Už v roce 1930 se ale v pražských ulicích objevila
první desítka dvounápravových vlečných vozů se širokým
středním vstupem a sníženou plošinou, přezdívaných kra-
sin. Umožňovaly snadný nástup i výstup také maminkám
s kočárky a jezdily až do roku 1974.
Dopravní podnik hl. města Prahy se soustavně zal
starat o ření pohodljší a bezpečněí dopravy všech
cestuch až v 90. letech minulého století. V metropoli
tak od roku1995 jezdí nízkopodlažní autobusy, o rok poz-
ji se v jejích ulich objevily i nízkopodlažní tramvaje.
Zpřístupnění metra však stále není dokončené. Počí-
táme-li přestupní stanici na každé trati zvlášť, je v něm
celkem 57 stanic. Z nich 34 má bezbariérový přístup
pro všechny cestucí, ve dvou stanich mohou osoby
na invalidním vozíku používat upravené nákladní výtahy,
ve třech šikmou schodišťovou plošinu av jedné plinu
svislou. V návrhu plánu investic na letní rok se pítá
sbezbariérovým zpřístupněm stanic I. P. Pavlova, Můs-
tek A/B a Anděl. Ke zístupní metra všem cestujícím
v minulosti přisl i Metrostav. O další zakázky tohoto
druhu se samozřejmě bude také uczet.
4 5
6
8
7
9
Auto k zrychlení služeb
Červený osobní automobil Škoda Fabia vyřazený zvo-
zového parku Metrostavu předal 23. ledna vedoucí
útvaru vztahů k veřejnosti Ing. Jí Kavan řediteli obec-
ně prospěšné spolnosti ENERGIE z Mezibí uLit-
nova Ing.Ivanu Konnému (foto zprava).
Společnost ENERGIE dnes poskytuje soclní služby
asi 80 mentálně postiženým a devně nemocm lidem
evážně z ústecho regionu. Pohá jim začlenit se
do společnosti i tím, že jim umňuje chráněné bydlení
všesti bytech a jednom rodinném domě. Jsou rozs-
ny po celém městě, a proto osobní auto pomůže výrazně
usnadnit a zefektivnit práci asistentkám, které lidem slou-
ží a doposud za nimi musely chodit pěšky.
red, foto Miloslav Kolář
Není boule jako boule
Vloni vlistopadu se Metrostav stal partnerem nadějné
akrobatické lyžky Terezy Vaculíkové (foto), která se
nuje jízdě v boulích. I když první lyžští akrobati
udivovali svými salty na zasžených svach už na
zátku 20. století, tatočást moderho akrobatického
lyžování se stala závodní disciplínou až vroce1971. Od
roku 1992, kdy se Tereza shodou okolností narodila, je
i na programu zimch olympijských her.
Sezona 2010/2011 byla pro Terezu zatím nejúspěšj-
ší v její sportovní kariéře. Na jejím začátku se v17letech
stala nejmlaí členkou české výpravy na zimních olym-
pijských hrách ve Vancouveru. Při závodě ve francouz-
ském Meribelu se vůbec poprvé probojovala do finále
světového poru a následně se nominovala na mistrov-
ství sta, kde obsadila 11. místo. V březnovém závodě ve
švédském Aare se poprvé umístila v elitní desítce stové-
ho poháru – na sedmém mís. Vrcholem sezony však pro
ni bylo mistrovství světa juniorů ve finském Jyväskylä,
kde v klasickém závodě vybojovala bronz a těšila se na
daí závod. V něm se dostala mezi čti nejlepší a byla
odhodlaná bojovat o nejcenněí medaili. Vpostupom
kole si však při jízdě přetrhla přední křížový vaz, praskl jí
meniskus a její sen se rozplynul...
Po operacích a rehabilitaci se Tereza během léta 2012
novala jako obvykle trénování skoků do vody v Acro-
batparku ve Štech a do letní přípravy poprvé zadila
ipobyt na sněhu – na konci července odletěla lyžovat do
Austrálie, kde trénink zařila především na získání citu
pro sníh. Postupně se však dostala i ke skokům a samotné
zdě v boulích. Podzimní přípravu absolvovala na rakous-
kém ledovci Hintertux.
První závody po rní pauze se Tereze nepovedly úpl-
ně podle jejích představ. Získala sice body do stového
poru, ale skončila až na 22. mís. V Lake Placid se
17.ledna o jednu příčku zleila. Držíme palce, aby je
postup po žebříčku nejleích byl nadále jtě rychleí.
–red–, foto Sport-Invest
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 18000 Praha 8-Libeň, tel.: 266709415; www.metrostav.cz / Číslo 2/2013 vyšlo 31. 1. 2013 (3/2013 vyjde 13. 2. 2013) / Složení redakční rady Ing.František Polák (předseda), Ing.Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing.Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing.Jitka Neklanová, Ing.Ladislav Profota, Ing.Lenka Svobodová, Ing.Jaromír Šob,Ing.Libuše Weinfurtová aIng.Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing,s.r.o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta,s.p., odštěpný závod Praha, č.j.nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p.OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejné.
Víc lidí, než kolik přišlo 19. ledna, by se do tunelů metra V.A (foto č. 1) už nevešlo
Kolik lidí přijde v den otevřených dví (DOD) na prohlídku stavby metra V.A, si 19. ledna ráno nikdo netroufal
odhadnout. Osmistupňový mráz je totiž mohl snadno odradit. Dorazilo však na 17 500 návšvků a staveniště
zaplnili do posledního místa. Prohlídková trasa začínala v jámě pro vestibul stanice Veleslavín (foto č. 2), odkud
vedla přes samotnou stanici (foto č. 3) do jámy E2 a zpět. Lidský had se potom vinul tubusem (foto č. 4), je
vytvořila Adéla, až do jednolodní stanice Petřiny (foto č. 5). Návštěvníky překvapila svou rozlehlostí, nezvyklým
osvětlem imontážmi plošinami a formou pro pokládku izolací a betonáž definitivho ostění (foto č.6). Čestným
hostem akce byl kromě ředitele Dopravho podniku hl. m. Prahy Ing. Milana Křístka i primátor hlavho města
MUDr. Bohuslav Svoboda. V podzemí jej doprovázel generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pit (foto č.7 zprava),
který při této příležitosti řekl: „Stavba pokračuje podle harmonogramu, v některých částech jsme dokonce v mírném
edstihu. Budoní každé trasy metra přináší řadu novinek a technických inova. Zde to byly razicí štíty, které
umožnily rychlou a bezpečnou ražbu v komplikovaných a neustále se měnících geologických formacích.“ Po celou
dobu, kdy byla stavba otevřena, v ní pracovci z divize 8 Metrostavu a z divize 1 Subterry poskytovali informace
aodpovídali na dotazy (foto č. 8). Patří jim za to velký dík, stejně jako všem ostatním, kdo se na přípravě DOD
poleli. Na závěr cesty bylo možné na Vypichu odevzdat soutěžní kupon s adresou a nasranými ratky (foto č. 9).
Sešlo se jich přes 5000 a obchodní ředitel Metrostavu z nich vylosoval 12 šťastlivců, kteří získají ceny – viz strana 1.
Nejstarší na s
Zatímco vPraze začalo jezdit metro před 39 lety, lon-
dýnská podzemní dráha – nazývaná the Tube – oslavila
letos v lednu 150. výročí svého otevření. Měří dnes
co málo přes 400 km ajejích 11 linek se jako pavoí
ť proptá pod anglickou metropolí ivjejích ulich.
Londýnská podzemka je nejstarší nastě. První ná-
vrhy najejí vybudování padly už vroce 1854, kdy vznikla
spolnost Metropolitan Railway. Vlednu 1863 otevřela
první sedmikilometrový úsek metra, v němž hned při
zahájení veřejho provozu, 10. ledna, párou poháněné
vlaky převezly na40 tisíc cestuch. Ošest let později
mohli poprvé podjet ipod řekou Temží. Odroku 1905 se
spočátky elektrifikace tratí pasažéři začali zbavovat náno-
su sazí aprůvanu zdůkladného odtrávacího sysmu,
který původní parní lokomotivy pod zemí vyžadovaly.
Nazátku 20. století provozovalo rozrůstající se lon-
dýnskou podzemní dráhu šest samostatných společností.
Linky nebyly propojené a cestucí z nich museli často
vystupovat napovrch. Zlom nastal až před 80 lety, kdy
se firmy sjednotily. Vroce 1948 bylo londýnské metro
znárodněno azačalo se rozvíjet pod správou města. To
už ale mělo za sebou období druhé stové války, kdy
i náletech naLondýn sloilo pro desítky tisíc lidí jako
úkryt před bombardováním. Jedna jeho trať byla dokon-
ce zcela uzavřena, aby ji Britské muzeum mohlo využít
prouskladní ohrech historických patek.
Ne všechny stanice ze staré the Tube jsou však dnes
vprovozu. Desítky nepoívaných už byly zbourány, daí
čekají naotevření nových tras nebo sloí jim účelům,
eba jako příležitostné kino. Kultura je ostatně vlondýn-
ském metru všudyítomná – osta kmuzicírování zde
mají hudebníci slicencí neutuchající zájem.
Trasy současného metra pokrývají centrum aseverní
část Londýna, athe Tube je tak svou délkou 402 km třetí
největší podzemní dráhou nastě poPekingu aŠangha-
ji. Pod zemí je však jen asi 45 procent jejích tratí. Větší
část trasy vede popovrchu, kde využívá profilově větší
vlaky – všechny typy souprav ovšem vmetru jezdí vlevo.
Oprovoz, údržbu arozvoj nejen podzemní, ale ipovrcho
dopravy vanglické metropoli se dnes stará spolnost
Transport for London, vníž pracuje 25 tic zaměstnan
– anemají to snadné. Vesvé historii už totiž londýnská
podzemka zažila ivelmi smutné okaiky. Vúnoru 1975
narazil její vlak nazeď tunelu uMoorgate azemřelo zde
43 osob. Vlistopadu 1987 zase vestanici Kins Cross
uhořelo 31 pasažérů, v červenci 2005 jich atentátníci
56zabili při třech současných bombových útocích.
Bezpečnostní opatření vlondýnském metru jsou proto
dnes jedna z nejísnějších. I ky tomu vloni bez pro-
blémů přepravilo asi 3,2 milionu osob denně, což roč
představuje kolem 1,2 miliardy cestujících. Podrobnosti
ohromadné dopravě vbritsm hlavm městě najdete
nawebových stránkách www.tfl.gov.uk. Vnašich novi-
nách příště představíme hitparádu největších zajímavos
zpodzemních drah celého světa.

 

Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (713 ms)

Rendering Strana 4 (103677): (0/1) (751 ms)

Rendering Strana 3 (103675): (0/1) (750 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3036/vth120261-1.jpg (3x)

 i3036/vth120264-1.jpg (3x)

 i3036/bg103677.svg

 i3036/vth120257-1.jpg

 i3036/vth120259-1.jpg